28 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

| ammını mam... 28 Künunusani 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Gazetecilik mesleğinin bir şehidi: İzzet Muhiddin Apak “© AKŞAM karileri dıkları İzzet Mu. hiddin Apak dün maalesef (o vefat etmiştir. İzzet, futbol hakemlerindendi ; spor omuharrir. liği yaparak ga“ zetecilik mes mişti, Fakat daha sonra, ça“ hşkanlığile, iyi kalbliliğile, çok adam İinrmasile geniş mânada gazeteci ola- ek da kendini gösterdi. Henüz otuzu- doldurmuş doldurmamış bulunan bu arkadaşı aramızdan kaybetmekle cidden matemliyiz. İzzet Muhiddin, canlı adamdı, se vimli adamdı; en uzaktan tanıdığı kimselere bile bir fayda temin etmek için işini gücünü bırakarak çırpınır, koşardı. Güler yüzlülüğün, yılmaz nikbinli- ğin son haddi, ancak bazı tip şişman kimselerde bulunur, İzzet, işle o ha- #ük, ocandan, hasedsiz, hayırhah adamların mükemmel bir nümüne- uzu kodbinleştiren bu mad- nda, böyle bir digerbinin de görmek kalbe ferah ve- nu dalma arardık, bulurduk; © bir mubitin tuzu, biberi, neşesiydi, Hayatta daha inkişaf edince, şüphe- Six ki İstanbulun ve ihtimal Türkiye- min okarakteristik şahsiyetlerinden acaktı, Zevkli bir hayat teşkilâtlan- dırmasını bilirdi, Pratik bir insandı, Büsbet bir ruhu vardı, Cendisinin bir meslek şehidi oldu- juna da işaret etmeliyiz. Zelzeleyi müteakib, İstanbula gelen Erzincan muhacirlerini Hocapaşa taraflarına getirmişlerdi. Bunların arasında bir kaç tifüs vakası çıktığını gazeteler yazmıştı. İzzet Apak, felâketzedelerin muhitine mesleki bit gaye ile girmiş. O akşam, diğer bir gazeteci ve spor wecmuası sahibi olan B. Talâtın hu- susi otomobiline binip Ebussuud cad- desinden Beyoğluna çıktık. İzzet direk» Siyonu kullanan Talâtın yanına geçti, ben de Talâtın çocuğile arkaya otur. dum, Meğer mevhus nâkil böcek o yün ikisini de sokmuş, İki gazeteci de on dört gündür hasta yatıyorlardı. Ziyaret ettiğim İzzet, inlerken güle- rek bana yine hoş şeyler söyledi ve nihayet zavallı işte dün öldü. Zeizele âfetinin karşısında gazete- lerimizin milli ve beynelmilel yardımı seferber etmek için çabalaması şayet irkâr © edilemezse, Apak, bu meshiyi başarırken canını » hakiki mânasile - veren bir gençtir, Bu matbuat şehidinin hatırasını tebcil ederiz. Arkadaşımızı kaybet- mekle bedbahtız. Hele bütün varlığını ona bağlıyan annesini, hemşiresini teselli için yazacak söz bulamıyoruz. — (Vâ - Nü) İzzet Muhiddin Apakın cenazesi İstabul Futbol Ajanlığından; Hakemlerimizden halük ve vefakâr kardeşimiz İzset Mühiddin * Apak'ın ebediyete intikal ettiğini büyük bir teessürlie haber aldık, Hayatla Dize saadet ve şataretin çok kıymetli anlarını yaşatan bu kar- deşimize son ve mecburi vazifemizi yapmuğa sporu seven ve yapan arka- daşları davet ediyorum, Cenazesi 29/1/940 pâzartesi günü kaldırılacaktır. stadyomu İnşaalinin müna- duğunu yazınışlık. İngaat 14 martta hele edileceğinden şimdiden birçok talipler çıkmıştır. 14 martta ihale- Bin yapılacağı muhakkak görülüyor. Arkadaş kavgası Ramide oturan Mustafa ile Ragıp isimle- rinde iki arkadaş birbirlerile kavga © mişlar, ikisi de yekdiğerlerini yaralamışlar. âır, Polis ikisini de yakalamış, sarhoş dukları anlaşılmış ve tedavi altına alın- mişlardır. araba ile çarpıştı deki sürücünün idaresindeki yük arabasile şolür Nixameddmin kullan- dığı taksi, Aksarayda Valide camisi önün- de çarpışmıştar, her iklsl de hasara uğra- İzzet Muhiddin | AKŞAM Şehirde açılacak yeni caddeler B. Prost Eminönü ile Sultanahmed arasında açılacak yolun istikametini tesbit ediyor B. Prost, İstanbulun nâzm plân hazırlarken şehir içinde açılacak başlıca caddeler için başlangıcı Eminönü mey- danı olmak üzere muhtelif istikametler gizmişti, Bu arada Erninönü ile Sultanh- med arasindaki yol da ikiye taksim edi- lerek gösterilmiştir. Bu yolun bir kısmı opkapı sarayının, bir kısmı da Gülhane parkının Soğukçeşmedeki kapısının önü- ne çıkıyordu. Nafia Vekâleti, yolun bu ikinci kısmına itiraz eltiğinden, mütebas- 83, şimdi bu yolun istikametini katf su- rette çizmek üzere tedkiklerine başla- miştir. Mütehassıs, bu istikamet üzerin de tarihi binaları, âbideleri tesbit ederek muhafazası İâzimgelen binaların vaziye- Zonguldak limanına gemiler giremiyor Limanın ağzı fırtına yüzün- den kumla doldu Son fırtınalar dolayısile Zonguldak llma- mınm ağzı kum dolmuştur, Buradan Uma- na ancak bir gemi müşkülâtla girebilmek- tedir. Halbuki, kömür ocuklarının yüzde doksanı içerldedir, Bu yüzden kömür sdv- Kiyatı sekteye uğramış vaziyettedir. Keyfi- yet İstanbul liman retsliğine de bildirilmiş ve Zonguldak liman ağzının temizlenmesi istenmiştir. Bu talep taruma dubası olmam dığından yerine getirilmemektedir. Bir müddet evvel, Kaikavan vapuru, Zonguldak limanına girmeğe teşebbüs et- miş, bu yüzden pervanesi kırılmış, mit bam rafı hasara uğramıştır. Vapur, Hmanımıza getirilerek havuzlanmıştır. Dün yapılan ihracat Dün de 250 bin lira tutarında ihracat ya pılmış, İngiltereye keçi kılı, tiftik; kendir, sıgula yağı, Fransaya paçavra, ip, halat kı- rıntılari, kendir, çekirdekli kuru üzüm, boyanmış kumaş Yunanlstana balk, Ro- manyaya çüven, kestane, ceviz içi, fındık, balık gönderilmiştir. Akdenizde nakliyat İngiliz ve Fransızlar Türk gemilerini kiralamak dizer Müttefik İngiliz ve Fransız hükümetleri, Türk armatörlerine müracaat ederek gemi- lerini, Akdenizde işletmek üzere kiralamak. Bitemişlerdir. Kiralaşıcılar, kiralıyacakları vapurlara, tonaj başina 13, 16 şiling kira ve- receklerdir. Bu habere nazaran 4, 6 bin tonluk bir vapurun aylık kirası 25 bin lira butacaktır, Kiralayıcılar, vapurun kömüş masrafını da deruhte etmektedirler. Yal- niz mürettebat yevmiyelerini vapur #ahip- Veri Ödiyecektir, Armatörler, dün Ilman rs isliğine müraacat ederek müsaade İstemiş« trdeir. Keyfiyet vekâlete arzedilmiştir. Fransızlar, Burhaniye ve Nâ- zım vapurlarını kiraladılar Pransırlar, ilk olarak Burhaniye vapuru» bu Kiralamışlardır. Şimdi de Nazım yapu- ya kiralanmıştır. Nazım, İzmir ve İstanbul- dan 4590 ton üzüm, incir, tütün, fandık yük- liyerek Marsilyaya hareket etmiştir, İktisad Vekili Bayram münasebetile şehrimize gelen İkülsad veklii B. Hüsnü Çakır, dün de Eren- köyündeki evinde istirahat etmiştir, Sanat mektepleri mezunlari- na konferans Türkiye sanat mektepleri mezunlar CO miyeti, azasının mesleki malümatını artar. mak maksadı ile bir seri konferans tertip etmiştir. Konferanslar, her cuma günü Eminönü Halkevi salonlarında 6 le 7 ara- sında verilecektir. İlk konferans 2 şubat- ta cemiyet relsi doktor Hafız Cemal Lok- manhekim tarafından verilecektir, Tırhanın bu akşam gelmesi muhtemel Alanya civarında karaya oturan Tırkan vapuru Fethiyeden İzmire gelmiştir. Vapur, bu akşam yahud pazartesi Ulmanımıza ge- Jeceğtir, Kaza hakkında mahallinde tedkl kat'yapan heyet raporunu hazırlıyarak kâlete takdim etiniştir. Raporda, esas itiba- rile kaptanlar kazadan mesul gösterilmek- te ie de bir takım #sbabı muhatfife de (lp- ri sürülmektedir. Dünkü fırtına İstanbu Ulman reisliği, Karadenize 80fo- re çıkacak gemi süyarilerine burada yeni- den fırtına başladığını bildirmiştir. Fırtına hafif olduğu icin vapur seferleri Intizam- ni kaybetmemiştir. Merdivenköyünde cerh Merdivenköyünde oturan Ağned ismin- de birle Münevver adındaki kadın bir meseleden dolayı kavga etmi Münevveri biçakla yı ” 'aralamıştır. Yaralı Nümune hastanesine kaldırılmış, suçlu yakalanarak adliyeye veztimiştir. tine göre bir istikamet çizecektir. Bu hususta Müzeler idaresinin de mütalâa sorulmuştur. Bundan başka B. Prost, Üsküdar ve Kadıköyünün nâzım plânını da tamam- lamıştır. Plân üzerinde son çalışmalarını yapan mütehassıs çarşamba gününe ka- dar plânı Belediye Reisliğine verecek- tir, Kadıköy ve Üsküdarın nz plânı Umumi meclisin şubat devresinde tedkik edildikten sonra tasdik edilmek Üzere Nafia Vekâletine gönderilecektir. Bun- dan sonra Kadıköy ve Üsküdarın da plân mucibince imarına başlanacak ve bu mak- sadla bütçeye de tahsisat konacaktır. Karilerimizin mektupları Sinemalarda sigara Beyoğlu tarafındaki sinemalarda si- gara içilmez. Halk ancak perde ara- larında dışarı çikip bu ihtiyacımı tat- min etmektedir. e Şehzadebaşındaki müesseselerde ise, ahali pervasızca f0- sur fosur tütün İçmekte ve buna mü- dahale olunmamaktadır. Dikkati cel- bederim. AN Açık muhabere: Bay Dirancan, gönderdiğiniz mektu- bun mubteviystından Jâzım gelenleri haberdar ettik. KÜÇÜK HABERLER: “ Darüşşefaka mektebi bahçesindeki ha- mamın külhanmdan yangın çıkmış, üstün- deki oda yandıktan sonra söndürülmüştür. X Limanlar umum müdürü bay Raufi Manyas, İskenderun Yimarındaki tedkikle- rini bitererek şehrimize dönmüştür. k Romanya bandıralı Transilvanya Yü- puru İle İmanımıza külliyetli miktarda mu- kavva gelmiştir. * İstanbul milli sanayi birliği yülık kan- .gresi, yarın (Pazartesi) birliğin 4 üncü Vakıf hanındaki binasında toplanacaktır. Oförnobil Ezici uğrıyan İsak öldü Bir taksi otomobili üç gün evvel Kumkapı eivarından geçerken o cirarda kunduracı İsak adında birine çarparak ağır surette ya- ralamıştı. Cerrahpaşa hastabanösinde te- davi altına alınan yaralı İsık dün ölmüş- tür, Vaka müddelumumiliğe bildirilmiş, adli- ye doktoru B. Knver Karan tarafından ya pılan muayenede, İsakın otomobilin çarp- masi neticesinde aldığı yaradan öldüğü an- laşıldığından cesedinin gömülmesine izin verilmiştir. Şoför hakkında, ölüme sebebi. yet suçundan dalayı tahkikata başlarmış» tar. Arasta sokağı temizlenecek Sultanahmedde Arasta sokağındaki ba- kımsızlıktan dolayı dün bir gazete şikâyet- te bulunuyordu. Vali B. LA'fI Kirdar, dün bu sokağı tedkik etmiş ve sokağın bir an evvel temizlenmesi için alkadarlara emir vermiştir. Mütehassis, Kadıköy ve Üsküdarın nÂzım plânmdon başka Taksim ile Vali konağı arasında Surp Agop mezarlığı, Yedek subay okulu arkasındaki geniş sahanın imarına ait tatbikat plânile m | olmuştur. Bu plân da Kadıköy ve Üs- ktidar plânlarından sonra tekemmül ede- “Bp da B imar B. Prost ayni zamanda Bursanın plânını da tanzim etmeği üzerine aldığın- dan, plânı burada hazırlamaktadır. DR İmar müdürlüğü işleri çoğaldığı için, Franz mühendislerinden B. Sererin İmar müdürlüğünde çalışmasına Heyeti Vekilece müsande edilmiş, Fransız müs hendisi yeni vazifesine başlamıştır. Dolmuş taksi ücretleri arttırıldı Bazı otobüsler eski yoldan Taksime çıkacaklar Eminönü ile Taksim ve Şişli arasında yolcu başına 1) ve 125 kuruş mukabilinde çalışan taksi şoförleri bu Ücretlerin azlı- Bından şikâyet etmişlerdi. Dün toplanan otobüs komisyonu benzin #atlerindeki son yükselişi de göz önüne anlarık ücretlere yüz para zam tmeğe karar vermiştir. Bu suretle Eminönünden Taksime kadar 125 ve Şişliye kadar da 13 kuruş ücret âlına- caktır, Beyoğlu semti ile İstanbu! arasında işli- yen otobüsler, Beyoğluna çıkmak İçin hane, Dolmabahçe, Ayaspaşa yolile Taksi- me çıkıyorlar. Gerek Şişhane ile Taksim arasında oturan halk, gerek otobüsçüler güzergihin değiştirilmesi için müraeaatta bulunmuşlardı. Dün toplanan otobüs komisyonu bu me- selyi de tedkik etmiş, muhtelif hatlara iş- Myen otobüslerden on tanesinin tetrik edi- lerek - bundan evvel olduğu gibi - Kara- köy Şişhane yokuşüle Taksime çıkmaları- ni muvafık görmüştür. Diğer otobüsler, gens Dolmabahçe - Ayaspaşa yolile Tsksi- me çıkacaklardır. Komisyonun kararı vali 'B. Lütfi Kırdar tarafından tasvip edildik- ten sonra tatbik edilecektir. Carih kadın İki ay on yedi gün hapis yatacak Adliyede kapı alti karakolunun merdive- Binden inerken Ali adında birini bıçakla boynundan, Alinin karısı İsmigülü de sır- tından öldürmek kasdile yaralıyan Ayşe ile kendisine suç ortaklığından mazmun Koca- sı Alinin mevkufen muhskemeleri dün bi- rinci ağır ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Muhakeme neticesinde, All aleyhine Ayşe tarafından açılan tehdid davasında maz- nun Alinin sabıkasının sorulması için mw hakemenin talik edildiğini anlamıyan Ay- genin, Ali hakkında bernet kararı verildiği- ni zannederek hiddetlendiği ve mahkeme. den çıkıp merdivenden inerlerken Ayşenin bu hiddetini yenemiyerek yanında bulunan kocası Alinin cebinden bıçağını alıp dava- cım Aliyi boğazının sağ tarafından ve ara- larına giren Alinin karısı İsmigülü de sır- tından yaraladığı sabit olmuş ve bu yarala» mada öldürmek kasdi görülmemiştir. İki kişiyi bıçakla yaralamak suçundan dolayı Ayşenin İki ay on yedi gün hapsine karar verilmiştir. Kocası Alinin bu suçla alâkası görülmediğinden bertet elniştir. Ihtikârla mücadele komisyonu iki mü- 85Seseyi kapanma cezasına çarptırdı — per İhtikâr yapan mües seseler kapatılırken İhtikârla mücadele komisyonu, Ma: puççular, boya ticarethanesi ile H. hesoğlunda bir tel ve çivi müessesesinin 15 gün kapatılmasına karar vermişti. karar, Vilüyetçe tasdik edilmiş ve hü- küm dün yerine getirilmiştir. Kapanma sebepleri şunlardır: Marpuççulardaki boya | ticarethnaesi- nin evvelce 280 kuruşa sattığı kimyevi boyaları tedricen 420 kuruşa çıkardığı tesbit edilmiştir. Tel ve çivi mücasesesi de, diğer fabrikalar tarafından 25 kuru- şa satlan malları 27,5 kuruşa piyasaya sürmüştür. Bu müessesenin Halıcıoğlun- daki fabrikasile yazıhanesi de 15 gün müddetle kapatılmıştır. İhtikâr komisyonu önümüzdeki hafta içinde tekrar toplanarak Milli iktisadı ko- ruma kanunu ile hasıl olacak vaziyeti gözden geçirecektir. mg İSTANBUL HAYATI Tedavisiz hastalık Soba büşında dostumla karşı kar. şya sohbet — ediyorduk. Oda kapısı aralandı, on dört yaşlarındaki oğlu. nun başı uzandı. Kapı aralık duru- yor, fakat cocuk bir türlü içeriye gir- miyordu. Babası seslendi; — Oğlum, içeriye girip kapıyı ka. pasana, Oda soğuyor. Telâşla kapıyı itip girdi: — Dur babacığım. Tam bulacağım #ırada bağırdın, aklım gene karıştı. Ve, alık alık bir bana, bir babasma bakarak ellerini uzatlı. Avuşlarım Açıp kapıyor, parmak boğumlarım oynata oynata mırıldanıyordu; — Gü... gü... gü.. güneş... Çı... kar... çıkar... güneş çıkar... ge... ge... gece... Nur topu gibi yavrucağın acıklı, ha- line içim sızladı. Sarsak adımlarla sendeliyor, donuklaşan gözlerini kâh tavana dikip uzun uzun düşünüyor, kâh pencereye dönüp ağzımı açıyor, avucunu şakağına vuruyor, hırçın hır» çın saçlarını didikliyor, gözlerini ka. payıp homurdanıyor: — Ben... ben... Ay... ay... ay... Ben... gündüz ayı... İlis... tece, Rim... Birdenbire yumruklarını sıkıp tepi- ne tepine haykırdı: — Aç.. aç... açılsın. bu tuyanlar, 'Tayanlaanar... kakavanlar... Teessürle babasının kulağına eğilip teselli etmek istedim: — Yavrucağın hastalığından hiç bahsetmemiştin. Maamafih, merak et- meyiniz, İnşallah muvakkat bir sinir buhranıdır, tedavi edilir, Zavallı, dostum &cı bir tepessimle içini çekti: — Evet Buhran geçiriyor ye in- şallah muvakkattır, Fakat hastalığın sonunu pek iyi görmüyorum, Yaşı ile mütenasip değil. Ne azarlamak fayda veriyor, ne de dayak. Ben ds ne yapacağımı şaşırdım. Hayretle yüzüne baktığımı“ rim. ce mânidar bir kahkaha atarak de- vam etti: — Hastalık senin zannettiğin gibi değil azizim. Daha fena... Tedayisi de yok, serumu da. Bizim oğlan edebiyat marazına tutuldu. İşte, görüyorsun ya, gene şiir yazmağa çalışıyor. Bu sırada karşı köşede kendi ken- dine homurdanan çocuk birdenbire koşup babasının kucağına atıldı: — Buludum, babacığım, buldum. Dinle de bak, ne güzel şiir, i Kollarını sallayıp tepine tepins okudu: «Güneş çıkarsa Böce biter. sAy gündüzleri nereye gidiyor?» «Ben ayı İstiyoruuum, Oogoie «Açılsın tavanlar, » «Kakavanlaar... İar. lar. Janar.» Kaşlarını çalıp bana döndü: j — İşte, edebiyat böyle olur ani pa Göreceksiniz; bizler, yeni edebi; nasıl saldıri ğı. Yıkacağız kökünden onların " | sal edebiyatlarını... Asabiyetle üzerime yürüyen çocuk” cağizı: — Evet yavrum, bu gidişle eePİY niz hakikaten çok kuvvetleniyor. Diye zorlukla teskine çalısı” biraz evvelki teessürüm büsbü 7 arttı. aman msm Pantalon hırsızı 40 hapse mahküm ed... â Murad adında biri evvelki gün app 8, paşa civarında bir elbiseci dükkünina girs- rek elbise alacağını söylemiş, dökkün sahle. binin başka bir müşteri ile mesgul bulun” duğu sırada tezgâhın üzerinden bir pantam Jon çalmıştır. Murad çaldığı pantalonu elinde götüre- miyeceğin! anlayınca hemen Kendi panta- lonunun düğmelerini çözerek çaldığı pan- talonu paçalarına saklamağa kalkışmıştır. Fakat bu sırada dükkâncı kendisini görmüş ve derhâl polise haber vererek Muradi cipe imümeşkud halinde yakalatmıştır. Dün Sultanahmed üçüneğ sulh ceza mah kemesind Murâdın muhakemesi yapılmış ve suçu sabit olduğundan, sabıkası dA göz önünde tutularak kırk gün müddetle hap. sine karar verilmiştir. Gümrük imtihanlarında 14 kününmevveld, yi evvelde Gitim; basmüdü Miğünde lise ve ortamektep mezunlar Açıl sında müsabaka İmtihanı açılmıştı, İmti. banu 130 orta ve 73 Jisg mezunu girmişti. Vekâlt, yalnız ise mezunlarının cevapla. Fanı tedik etmiş Ye 12 kişinin kazandığı anlaşılmıştır. Şej 'n iştirak edip de kazananlar şunlardır: Bay Niyazi Işık, Muzaffer, Muhtar, Cevad, Cemâl, Murad Bura, Fethi, Refik, bayan Hayrünnisa, Bun” ların tayin emirleri , Ortamektep e m cevapları tasiiye edilmekte. Cemal