28 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

28 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

28 Kânunusani 1940 Gümüşhanede fasılalarla AKŞAM Aİ ingiliz Bahriye" Nazırının Macarlar dünkü maçta çok teknik bir oyun gösterdiler Bayram münasebetile m geti iğde Macaristan ikincisi Hungurya imi arzusu üzerine seyaha- e geri bırakmış ve iki maç mağı kabul etmişti. we birincisini dün Taksim sta- dinda az bir seyirci önünde Beyoğluspor ile yapmış ve ve hâkim bir an sonra 4 - O gibi açık bir sayı #askiyle galip gelmiştir. t tam 15 de hakem Tarıkın idare- sinde sahaya çıkan takımlar şu şekilde dizildiler: Hungurya: Sabo - Biro, Kizş - Şebeş, Turay, Negesi - Titkoş, Müller, Kalmer, Çeh, Vidov. Beyoğluspor: Koço - Hristo, Civelek - Çiçoviç, Etyen, Çaçis - Filip, Culafı, Butley, Buduri, Bambino. Kısa süren bir merasimi müteakib oyuna Macarların soldan yaptıkları seri © bir akınla başlandı. Bir haftalık istirahat- “ten sonra sahaya çikan misafirlerimiz “ilk oyunlarında görmediğimiz bir şekil- de atak ve süratli oynuyorlardı. Sıkı çalışmalarının neticesi olarak üzerinde hâkim vaziyete girmekte mediler. Beyoğluspor kalesi önün- devam eden müsabakada heran gel İeniyordu. Nihayet bu gol 15 inci ikada oldu Bir korüer atışında sol kale önüne düşürdüğü topu santr- kafa ile içeri altı. Beyoğluzporlular * canlanır gibi oldularsa da bu pek siirmedi. Macarlar tekrar rakib ka- tehdide başladılar. Oyun çok tek- © zevkli oluyordu. 30 uncu dakika- 'un Roma seyahatine yanlar ne diyorlar? Zi (A.A) — Alman ticaret in mütehassısı B, Clodius'un e İtalya ticaret mahfillerinde emmiyet atfedilmemektedir. B7Clod'Ws'un Romaya umumiyet iti. bârile İki inemleket arasındaki ticaret - mübadelesinin vâsiyetini o müzakere için geldiği söylenmektedir. Görünüşe bakılırsa, İtalya şimdiki ticaret müahedesinin her hangi bir tadiline, bu tadil kendisine bugün bir fayda temin etmediği takdirde, mu- vafâkat edemiyecektir. — Almanyada 30 kânunusani- - de evler bayraklarla dona- tılmıyacak | Berlin 27 (A4) — Neşredilen bir | kararnamede, nâsyonal sosyalizmin iktidar mevkiine geldiği tarih olan 80 | kânunusani günü geçen senelerde ol. duğu gibi evlerin bayrakla donatilma- ması emredilmektedir.. Belçikada tren kazası Brüksel 27 (AA.) — Tirlemont civarında bir yolcu treni bir yük trenine çarpmıştır. | ler iki trenin de lokomotifleri devrilmiş- 33 yaralı vardır. İ da sağ açığın bir pasını yakalıyan sağ içleri bomba gibi bir şütle topu e gönderdi. Kalecinin göğsüne çarparak geri gelen topu santrforları plase bir vu- ruşla ikinci defa olarak ağlara taktı. Devrenin sonlarına doğru soldan ya- pılan yeni bir Macar hücümunda top ortaya geçti. Sağ açıklarının geriden &£* lerek vurduğu nefis bir kafa darbesi Macarlara üçüncü golü kazandırdı ve devre bu vaziyet değişmeden 3 - O ni- hayetlendi, İKİNCİ DEVRE İkinci devre mütevazin başladı, At tıkları üç golle galibiyeti garanti etmiş olan Macarların bu devrede kendilerini yormak istemedikleri belli oluyordu. Maamafih isteksiz bir şekilde oynama- lanma rağmen yine müsabaka onların üstünlüğü altında devam ediyordu. Zaman zaman e. en parlaması, fakat muhacimlerinin fazla ezmeleri yüzünden netice kr İ ması şeklinde geçen müsabakanın 20 ci dakikasında bir favul atışından istifade eden Macarlar sağ içlerinin çok sıkı bir şütile dördüncü gollerini de yaptılar. ve müsabaka bu vaziyet değişmeden 4 - O Beyoğlusporun mağlübiyeti ile nihayet- lendi. Hungaryanın son maçı Hungurya takımi son maçını bugün Taksim stadında saat 10,30 da Şişli ile yapacak va yarın memleketine avdet edecektir. Şişli takımının Macarlara kar- şı takviyeli bir şekilde çıkacağı haber alınmıştır. Mektap maçları Mektepliler arasında tertib edilen lig maçlarına dün Şeref ve Taksim stadların- da devam edilmiştir. Taksim stadında Işık - Darüşşafaka İlseleri arasında yapı- lan maç İ - İ beraberlikle netleelenmiştir. Şeref stadında Erkek munilim, İstiklâM 4 - 1, Haydarpaşa, Ticareti 5 - 0 mağlüb etmişlerdir. Günün son maçı İstanbul Jisesi ile böl- Re Sanat mektebi arasında hakem Necde- tin idaresinde yapılmış ve Ikinci devrenin 23 üncü dakikasında İstanbul lisesi 2 - 0 Eslib vaziyette iken çıkan bir kavga yü- zünden yarıda kalmıştır. İzmirde Üçok şampiyon İzmir 27 (Akşam) — Mıntaka 1939 - 1940 lg müsabakaları sona ermiş, şampiyonlu- İ ğu İzmirin Üçok takımı kazanmıştır. Bugünkü maçlar TAKSİM STADI : Hungarya - Şişli Saat 10,10 Galatasaray - Topkapı ın Beşiktaş - Süleymaniye 15 ŞEREF STADI : Alemdar - Şişli 10 Anadolu - Feneryılmaz 145 Kasımpaşa - Hâl 1330 Beykoz - İ, Spor 15,15 FENER STADI : Karagümrük - A. Hisar 1 Fenerbahçe - Vefa 15 Tuzak içinde Tuzak rika No: 48 ğe bir yere çıktılar. Kameri- bir hasır kulübenin yanındaki Yigra oturdular. Zaten burada tek boş masa vardı, Gerson, şişman ihtiyarı görünce | hemen hizmet etmek için koştu. İhti- malki o, bu gibi yerlerde daima gö- Tünen, tanman, sevilen bir müşte- riydi. O sırada, yakından gayet şık, zen- gin halli iki delikanlı geçiyordu. Biri- birlerini dürterek: — Bak şu kurmaz Murad Molla- ya!... Pilici yakalamış... — Amma ne piliç... — Öteki de ne sansar... » — Kız yeni... Bu gibi yerlerde gö- rünen mallardan değil... Sekiz on masa ötede, Dürrü ailesi- nin en küçüğü olan Galip, zabıta mü- tekaldi Ferid Berk ile oturuyordu. Ona: — Hişt, hşt, amcal - dedi. - Bak şu Molla beyin haline Allah rızasiy- peçe Kudret amcam kayınpe- Femina'nın küşad resminde bu halde görse gülmek mi, ağlamak Mu lâzımgeldiğini kestiremez... Vay hınzır... Nereden de ele geçirdi bu ! Nakleden : (Vâ - Nüj mah.. Ferid Berki: — Mal ki mal... - diye homurdandı. Belli: Kıskanıyordu! Kendini yaşlı, ıskartaya çıkmış, sa- yarken, bakın hele, babası yerinde olacak şu ihliyar şişman, ne İşler kıv- ryor. — Meşhur kumandanlardan biri, «Muvaffakıyet için üç şey lâzımdır: Pars... Para... Para...» demiş... Bi- zim Molla beyde para var, tabii... — Diğer meşhur bir kumandan da: «Muvaffakıyet için üç şey lâzım- dır; «Cüret... Cüret... Cüret...» de- miş... Bizim Molla beyde bu da var. — Para ve cüret... İkisi de var, — Öyleyse dünya onun... — Halbuki biz burada, masamızda yapayalniz pinekliyoruz... İçlerini çektiler, Hasedlerinden kendilerini yediler, * ” Bedestenli Murad Molla, Şermin! karşısına oturttu. Bir müddet etraf- taki merak ve alâkanın dağılması için bekledi. Sonra genç kizi tedkike başladı. Cidden tenkid edilemez güzellikte, mühim nutku (Baş tarafı 1 inci sahifede) Fakat bütün bunlara karşı donanma» mız, üzerine düşen vazifeyi hakkile ifa etmiştir. Gene denizlere hâkimiz.» Churchill, bundan sonra birçok Alman gemilerinin tevkif ve mallarının müsade- te edildiğini, Alman ticaretinin tamamen durduğunu söylemiş ve demiştir ki: «Rakamlar da gösterdi ki harp yüzün- den azalmış olan ihracatımız denizlerde tesis elliğimiz emniyet sayesinde kat kat artmağa başlamıştır. Himaye altında ka- file usulile seyahat eden » gemilerimizde beş ay zarfında verdiğimiz zayiat 500 de bir nisbetindedir.? B. Churchill, nutkunda iaşe bahsine temas elimiş, merolekette inge sıkıntısı ol- madığını, fakat milli gayretin harbe tah- sis edilmesi için bazı tedbirler alınak za“ rurt olduğunu söyledikten sonra nutku Da şöyle devam etmiştir; zaman niçin havadan bü yük bir taarruza geçmediğimiz suali akla geliyor. Korkuyor muyuz, cesaretimiz mi yok? Bunlar mevzubahis olamaz. Tay- yarelerimiz kalite itibarile düşmanınki- lere kat kat fuiktir, Nitekim düşman da böyle bir harekete girişememiştir. Bu bir nezaket eseri değildir. Düşmanda neza- ket olsaydı, bunu Polonyaya karşı da gösterdi. Orada açık şehirler bombalandı. Halbuki tayyarelerimiz Almanya üze“ rinde dolaşarak beyanname atmışlardır. Bombu da atabilirlerdi. Fakat takip et- tiğimiz siyasetin doğruluğuna inanıyo- ruz.» B. Churchill, kara ve deniz ordusunda yapılan wslahattan, harp malzemesinin süratle arttırılmakta olduğundan bahse- derek : sEğer ilkbahara kadar denizde, ka- rada ve bayada büyük bir hareket ol. mazsa, biz harbin ilk safhasını kazanmış oluruz, Diyeceksiniz ki biz çalışırken düşman oturmuyor; fakat düşman gerek insan, gerek malzeme itibarile bizim kadar zengin değildir. Bu ilk aylar hazırlık ayları idi. Biz canlılıkla faaliyetimize devam edecek olursak, Hitler harbi kaybetmiş demek- tir.> dedi. B, Churehill, nihayet Almanyanın Çe- koslovakya ve Polonyadaki mezalimin- den bahsederek, düşmanın ezilmesi za- ruretini tebarüz ettirmiş ve halkı elbir- liğine davet etmiştir. Şubat ayında İngiliz Harbiye Nazırı Oliver Stanley ile Hava Nazırı sir Kings- ley Wood ve Milli Müdafaa Nazırı lord Chatfield de nutuk söyliyeceklerdir. İngilterede silâh altına çağırılan sınıflar Londra 27 (A.A) — Kayıdları icra edilmek üzere 17 şubatta müraâcaaf edecek olan 20 - 23 yaşlarındaki İngi- liz kura efradı mart ayının ortâsına doğru hizmete alınacaklardır, 24 ya. şında bulunan kura efradı nisan ni. hâyetinde kaydedilmek üzere müra- caat edeceklerdir. İtizar Münderecatımızın fazlalığı dölüyrslte (İslâm tarihinde Türk kahrmımanları) tefrikamızla hikâyemiz! bugün derce- demedik. Özür dileriz. mükemmel bir kızdı bu, Yirmi yaşın. dan fazla olmadığı tahmin edilirdi, Yüzünde bir bezginlik ifadesi varsa da bu maddi değil, manevi bir sebep- tendi, belli! Molla bey: — Sizi korkutmuyorum ya, evlâ- dım? - diye söze başladı. — Hayır, beyefendi. — Ne içmek istersiniz? — Ne münasip görürseniz, — Öyleyse iki çay ısmarlıyacağım. Bu da sizi müzir içkilerden korumak içindir. Size itimad telkin etmek is- tiyorum, Yüzüme bakın, hiç bir kor- kunuz, endişeniz kalmıyâcaktır, İs- tediğim şey, yalnız sizin itimadımza nail olmaktır. Sizi görür görmez alâ- ka duydum, Aldanmış olduğumu zannetmiyorum. Böyle şeyleri anla- rım, Bu türlü bir yere ilk defa olg- rak geliyorsunuz, değil mi? — Evet efendim. — Şaşmıyorum... Bakınız tahmin İ ettiğim gibi... Genç kız da onu tedkik ediyordu. Halinden itimada lâyık bir adam olduğunu anlıyordu. Konuşuşu, şiş- man yüzü, güler gözleri pek sempa- tikti. Gülümseyişi pek hayırhahaney- di, Gözlerile onu âdeta okşuyordu, Bedestenli Murad: — Niçin bu kadar clddisiniz? — Ciddilik değil efendim... Keder. şiddetli zelzeleler oldu Dün şehrimizden Ordu ve Giresuna çadır ve yiyecek gönderildi Teberrüatın umumi yekünu 3,030,927 lira Zelzele mıntakasına eşya ve erzak gön- Gerilmesi işine devam ediliyor, Dün Tari vapurile şebrimizden 8i büyük, 8 küçük ol- mak Üzere 69 teneke kavurma, 20 teneke peynir, 22 teneke helva, 34 teneke pekmez, 200 çadır ve 750 çuval un Orduya, 150 ça- dır Giresunun Aluçra kazasına, 150 çadırla 780 çuval un da Giresun valiliğine gönde- rilmiştir. Dün de Kızılay şubelerile merkezine ge- Tek para, gerek eşya olarak bazı teberrüak daha yapılmıştır. Deylat memurları gibi tisari ve sına mü- esseselerde çalışanlar dn aldıkları ücret- ten muayyen bir mikdarını Kızılaya te- berrü etmişlerdi. Bu münasebetle dün vi- Yâyette alâkadarlara şöyle bir tebliğ yapıl- miştir: «Müstahdemin bordrosu vermekle mükellef olan ticari ve sinai müessat nezdinde çalışanların zelzele felâketzedele- rine muavenet için devlet memur ve müs- tahdemleri gibi Yardıma iştirâk etmeleri ve bu baptaki bordrolara Kizilay makbuz tarih ve numaralarile muhteviyatının işa ret ettirilmesi tamim edilmişti. Bu tebli- Çat bazı müasteselerce yanlış telâkki edile- rek müstahdeminin rizalarına bakılmaksı- zın ücretlerinden tevkifat yapılmak sure“ tile bunun bir mecburiyet haline könül- duğu haber alınmıştır. Yapılan ifptin zelzele felâketzedele- Tire muavenet mahiyetinde olması itibarile bunun alâkadarların rızalarına boğl unduğu ve bir mecburiyet şekline konul- maması tebliğ olunur. Giresun 27 (A.A.) — Hareketiarz neticesi vilâyetimiz ve mülhakatında yi- kılan evlerin yeniden yapılmasi için 4 tanbuldan gönderilen kerestelerin son partisi de bu gün Karadeniz. vapurile buraya gelmiştir. 310 metre mikâbi olan keresteler yakında mahallerine ihtiyaç nisbetinde sevkedileceklerdir. Teberrüatın umumi yekünu Ankara 27 Felâketzedeler için 25/1/940 da Kızılay umumi merkezine yatırılan para listesi neşredilmişür. Bu listenin yekânu 309,869 lira 68 kuruştur. 21 numaralı liste yekünu ile umumi ye- kün 3,030,927 lira 96 kuruşa baliğ ol- maktadır. Memleketin her tarafında para, eşya ve yiyecek teberrüatı devam etmektedir. Yeni zelzeleler Gümüşhane 27 (A.A) — Bu gece saat 23 de çok şiddetli bir zelzele olmuş ve bunu müteakib fasılalarlı iki defa hafif, biri de saat beşte şiddetli dört yer sartınlım olmuştur. Halk bu gece evler- den ve barakalardan dışarlara kaçmış ve sabaha kadar uyumamışlardır. Bina- lardaki çatlaklıklar mühim surette faz- lalaşmıştır. Merkezde basarat yoktur. Köylerden henüz malümat alınmamıştır. Srvas 27 (A.A) — Dün gece saat 23,10 da 5 saniye süren bir zelzele ol muştur, Hasar yoktur. Bolu 27 (Akşam) — Erzincan zel zelesi günündenberi bugüne kadar her gün hafif ve bazan da şiddetli zelzeleler olmaktadır. Bugün de 10,45 de 3 saniye süren oldukça şiddetli bir zelzele kayde- dilmiştir. Hasar yoktur, Ankara 27 — Verilen malümata gö- re, dün Ayvalıkta müteaddid zelzeleler olmuştur. Yine dün Ş. Karahisarda 7 ve liyim, — Bu yaşla keder?... — Memnun olacak bir şey yok ki... — Kaç yaşındasını? Yirmisinde mi? — Henüz değilim... Fakat yakında basıyorum. Bu zavallı kızcağız nereden geli- yordu? Hangi kötü talih onu bura- lara sevkediyordu? Murad Molla dü- şündü, düşündü; anlıyamadı. Fev- kalâde alâkadar olmuştu. — Sizi neşelendirmek için ne yar | pabilirim, kızım? - diye sözüne de- vam etti, - Haydi anlatın, Bir işinize | yararım belki!... Ufak tefek hizmet- lerinizde bulunmak kabilse memnun olurum. İhtimal aklınıza, kurnaz, açık göz biri olduğum gelir. Fakat zannettiğiniz gibi değilim... İsminiz ne? — Şermin, — Güzel isim. — Hoşunuza mı gitti? — Sahibi derecesinde değil Size bir şey söyliyeyim mi? Şu barın içinde pabucunuzu silecek bir tek kadın zu- hür etmez. — Benimle alay ediyorsunuz. — Katiyen... Çok tecrübeliyim, in- sanları pek iyi tanıyorum maalesef... Bana inanabilirsiniz... İhtiyarlığın verdiği tecrübeden dolayı her şeyi anlıyorum ve bundan dolayı da mem- 12 de olmak üzere iki, 11 de de Gire- sundu hafif zezeleler olmuştur. İzmir 27 (A.A.) — Evvelki gün saat 14,45 de Ödemişte bafif ve ayni saatte Birgi nahiyesinde gürültü ile karışık ve 6 saniye devam eden birer zelzele olmuş” Sa iEiikie "yön Hayfa 27 (A.A) — Burada bu sabah saat 7,20 de iki saniye süren bir zelzele hissedilmiştir. Hasar yoktur. Bu zelzele on senedenberi kaydedilen ilk zelzeledir. Köy ve kasabaların tesisi için keresete verilecek Sıvas 27 (A A.) — Orman umum müdürlüğü, felâket mıntakalarında tah- ribe uğramış köy ve kasabaların yeniden tesis ve teşkili için felâketzedelere ve rilmesi icab eden keresteyi temin etmek, üzere bu mıntakaların münasib mahalle- rinde Devlet işletmesi tesis ve frbrik; kurarak mezkür ormanları modem bir şekilde işletmeği ve ihtiyacatı bu suretle &n çabuk bir şekilde temin etmeği karar. laştırımıştır. Bu makssdin şel Rıdvan Karaduman ve şef Avni Dikçenin riya- setinde dörder kişilik orman amenejman mühendislerinden mürekkep iki heyet buraya g ir. Karla olan bu mıntakalarda at- Ib bile gezmek mümkün olmadığından bu gibi yerlerde mühendisler beraberlerinde getirdikleri kayaklardan istifade edecek- lerdir. Bundan başka folâketzedelere derhal kereatelik ağaç vermek için Zel- guldak ve Kaşdan yardımcı mühendis ler gönderilmiştir. Bunlar felâket mınta- kulannda keşfiyat ve damga yapmakla meşguldürler. Orman umum müdürlüğü felâket mıntakasında bulunan teknik #memurları bu iş için sefe:ber hale koy- amuğtur, Filistin ve Kalkütadan gelen iane paraları Ankara 27 (AA) — Kudüs'den bildiri- diğine nazaran hareketlarz felâkelzedele- rine bir yardım olmak üzere Hayfa xe Kudüs belediyeleri tarafından yüzer İngi- Uz Hrası, Kudüs meclisi islâm le Nablus halkı adına belediye zelsi tarafından ellis ger İngiliz Jirası teberrü edilmiştir. Kudüs Rum patriği de 25 İngiliz tiras teberrü eylediği gibi Pilistinde bazı zevat felâketzedeler için aralarında 70 İngiliz li“ ras toplamışlar ve Samuel Levi adında bir zat da 10 İngiliz lirası teberrüde bulun» Bauagur, Bunlardan manada Telâviv'de Müsevi bir tüccar bir mikdar battaniye teberrü eyle» miş ve Hayfa liman amelesi üç büyük ça- dır vermişlerdir. Filistin Musevi ajansı ve Hadasah mü- esseseleri de 600 İngiliz lirası kıymetinde ilâç ve sıhhi malzeme teberrü eylemişler- dir. Ankara 77 (A.A) — Pelâketzedelere yar» dım için Kalküta'da teşekkül eden yar- dım cemiyeti kâtibi Azizulhuk tarafından Cümhurrelsimize gönderilen bir telgrafta telâketzedeler için 1,100 İrgiliz Hrasi gön- derildiği bildirilmektedir. Maverai Erdünden gelen iane Ankara YI (AA) — Verilen malümala güre hareketin felâketzedelerine yardan için Şarkl Erdün'de fehametlü emir Ab- dullah'ın riyasetindeki komite tarafından milii yardım komitesine 500 İngiliz lirası Bünderlimişi nun değili; Bütün bu kadınlar. — Her halde benden daha iyi vazi- yettedirler. — Niçin? — Hiç, — Sıkılmayın... Bana her şeyi söy- liyebilirsiniz... Genç kızın göğsü bir hıçkırıkla ka- bardı. Dokunsalar ağlıyacak gibiydi. Molla bey: — Zengin değilsiniz galiba... — Nerede zenginlik, — Zengin olabilmeniz için her se- yiniz mevcud... Üzülmeyin... Çayın Zi İçmiyorsunuz. Şermin, fincanını dudaklarına yak- Jaştırdı. Öyle çocuk ifadeliydi, öyle şirin bir hali vardı ki... Molla Murad: — Haydi kızım, anlatırız! - dedi. - Bu akşamki gezintiden dolayı heye- canlnıyorsunuz, o asabileşiyorsunuz, değil mi?... Böyle yerler size yabancı geliyor... Çünkü ilk defa... Kalbiniz çarpıyor. Genç kız: — Evet! - dedi. — Buraya niçin geldiniz? — Başka kadınlar niçin geliyor. Jarsa... — Hayalınızi kazanmak için mi? — Evet, - dedi, (Arkası var)