31 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

31 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Voroşilof cephede Ladoga gölünün şimalin- deki muharebe hafifledi (Bastarafı 1 inci sahifede) şimalinde düşmanın birkaç hücumu za yintla tardedilmiştir. cephesinin diğer noktalarında keşif müfrezeleri faaliyeti olmuştur. Kareli berzahında, Fin sahil batarya lan müteaddit düşman bataryalarımı sür küta icbar etmiştir, Dün Finlândiya üzerinde uçan di man tayyarelerinin adedi 200 tahmin edilmektedir. “Şimdiye kadar alınan malümata göre, Fin dafi toplar nı ve avcı tayyareleri 20 gk tayyar resi düşürmüştür. Yalnız tek Fin Fin tayyareleri cepheye doğru ilerli- yen düşman kollarını ve düşman tahaş- gödlerini, birkaç garı, bir Sovyet limanı. nı ve bu limanda bulunan gemileri bom” bardıman etmişlerdir. Voroşilof cephede Moskova 30 (A.A.) — Harbiye ke- devamla buradan helerine gitmiştir, Sovyet tayyarelerinin akınları Helsinki 30 — Sovyet tayyareleri dün 30 kişi ölmüş, 30 kişi yaralanmış, 15 ev yıkılmıştır. Pargoda 4 ölü, 10 yaralı yardır. 17 Sovyet tayyaresi düşürül iü Sovyet tebliği Moskova 30 (A.A.) — Leningrad iye dairesinin 29 sonkânun tarihli tebliğis Mühim bir hâdise cere- yan etmemiştir. Sovyet hava daa keşif ve bombardıman lardır, Muhtelif noktalarda 7 yaaa tayyaresi düşürülmüştür. Murmansk'da bir miting Moskova 30 (A.A.) — Tasa ajansı bildiriyor: Arktik filosunun amiral ge- misi «Jozef Stalin» ile «Sedo> buzkıra- ni, dün akşam Murmanska varmıştır. Gece, projektörler altında rıhtımda büyük bir miting akdolunmuştur. İsveç gönüllü müdafaa teşkilâtı Stokholm 30 (A.A.) — Secisi - De- mokraten gazetesinin bildirdiğine göre, İsveç ordusu başkumandanı general Thornell, askeri makamata tabi olmak Üzere bir gönüllü müdafaa teşkilâtı ya- pılması için ihzart tedbirler alınmasını, hükümetten talep etmiştir. Bu teşkilâtın hedefi, bilhassa tayyars- lere ye bozgunculuk için paraşütle mem- leket dahiline inebilecek düşmanlara karşı müdafanda bulunmak olacaktır. Bu teşkilât, gönüllülerden mürekkep bu- lanmakla beraber devletin kontrolü al- tında çalışmak suretile de herhangi bir siynsi grupun istifade öleti haline gele- miyecektir. Felâketzedelere yardım Budapeşte belediyesi de 50 bin penkö tahsis etti Ankara 30 (AA) — on dım komitesi reisi Ahmed mi Cümhurreisi İsmet İnönüye gönderdiği bir telgrafta hareketiarz felâketzedeleri için Rangon halkı tarafından 1700 İm- giliz lirası teberrü edilmiş olduğunu bil- dirmiştir. Ankara 30 — Köstencede mukim vatandaşlarla ırktaşlarımız ve hayırse- ver zevat tarafından zelzele felâketze- deleri için 82,700 Lay, Üsküpten de ye- nilen 13,350 Dinar teberrü edilmiştir. İskenderiyenin yardımı 820 Mısır lira- sına varmıştır. Budapeşte belediyesi felâketzedelere yardim için 50,000 penkö tahsis etmiştir. Ankara 30 (A.A.) — Beyrutta İbra- him Şakir hareketiarz felâketzedeleri için 200 Suriye lirası, Kemal Haşim 15, emekli albay Ahmed Necip 25, doktor Mustafa İzzettin 25, bayan Sara Siret de 25 Masır lirası teberrü ey- lemişlerdir. Yine Beyrutta İbrahim İtrt 500, bir "Türk vatandaşı 50 -ve Muzaffer Emin de 50 Türk liram teberrü etmişlerdir. Yeni zelzeleler Swas 30 — Bugün burada saat tam 3 de orta şiddette bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur. $. Karahisar İÜ (A.A.) — Dün gece sast 2İ de kasabamızda hasarsız hafif bir zelzele olmuştur. Amasya 30 (A.A.) — Dün Amasya da sant 18,35 de üç saniye devâm eden hafif bir zelzele olmuştur. Amasya 30 (A.A.) — Bugün Sıvas transit deposandan felâketzedelere tevzi olunmak üzere 2747 kilo muhtelif yiye- cez maddes' ile 324 kilo sabun ve bir sandık eşya gelmiştir. Amasyada bulunan felâketzedelerden 6 erkek ve bir kız çocuk Ankara çocuk esirgeme kurumuna gönderilmiştir. Şehrimizden yapılan yardım Föhketzedelere dün de şehrimiz Kızılay Şubelerine yapılan yardım yekün 901,228 liraya baliğ olmuştur. İzmirde bir deniz kazası İzmir 30 (Telefonla) — İzmir körfe- 2i dahilinde Çakalburnu dalyanı sahibi B. Mustafanın oğlu 18 yaşında Halil, 3 e üzeri bir yelkenli ile İzmirden dalyana hareket etmiş ve ken- disinden bugüne kadar haber alınama- mıştı, Yelkenli Karşıyaka önünde bat- maş olarak bulunmuştur. ”“Halilin boğulduğu tahmin ediliyor. Bulgar Kralı Borisin doğu- munun 46 ncı yıldönümü Sofya 30 (A.A) — Kral Borisin doğumunun 46 ncı yıldönümü, bugün bütün ınemlekette dini ayinlerle kut- lanmıştır. Sofyadaki dini ayinde, hükümet azası, kordiplomatik, saray erkânı, yüksek devlet memurları, cemiyetler mümessilleri ve büyük bir halk küt- lesi hazır bulunmuş ve Sofya garni- zonu kıtaları da bu ayine İştirak ey- lemiştir. Gazeteler, bugünkü bayram dolayı- #ile, Krahn yüksek şahsiyetini ve bü- tün milletin kendisine bağlılığını te- barüz ettirmektedir. İsviçrede hir infilâk İnfilâkın suikasd eseri olduğu anlaşıldı Bem 30 (A.A.) — İçinde infilâk edi- ci maddeler bulunan Arlikon makine fabrikasında geçen cuma günü vuku bulan infilâkın bir sulkasd eseri oldu- gu hükümet makamlarınca tesbit edil- miştir. Yapılan tahkikat neticesinde faillerin sabotaj maksadile. mi, yoksa sadece bir nümayiş olarak mı bu işe teşebbüs ettikleri anlaşılacaktır. Mücrimlerin tevkifi imkânını vere- cek mahiyette malümat getirecek o- lanlara 2000 İsviçre frangı mükâfat vadedilmiştir. Rumen petrol komiserliğinin içtimaı Bükreş 30 (AA) — Hükümetin yeni petrol komiserliği bugün ilk iç. timaını yapmıştır. Mit İktisad Nezareti aşağıdaki teb- diği neşretmiştir: «Bundan sonra evvelâ hububat ve sonra da madenler için buna benzer komiserlikler ihdasına mecbur olaca» fımız şüphesizdir, Zira istihsal ve tevzi için bütün otoriteyi haiz bulun- maklığımız lâzımdır.» Meşhur İspanyol tayyarecisi Finlândiyaya gönüllü gitti Stokholm 30 (A.A.) — Saragonlu albay Beres, Finlândiyaya gönüllü ola” mi çomak üzere Stokholmden | geç- Albay Beren, Madridin hava müdafa- asını idare etmiş olan yüksek bir İspan- yol tayyarecisidi ül harebelerine iştira! İspanyol sosyalist partisine mensup olan albay Social - Keskin gazete sine şu beyanatta bulunmı Sovyetler, vaktle Ahinalei itham ettikleri ayni fena hareketleri gir lardır. Finlândiyanın üzerine saldırmak. la Sovyetler, vaktile sembole yaptıkları bütün prensiplere ihanet et- mişlerdir. Garp cephesinde vaziyet Nm 30 (AA) — 3 Kânunüusani akşam Londra 30 (A.A) — Geçen temmuz- da silâh altına davet edilen 1920 do- ğumlu İngiliz kur'a efradının ilk müf- rezeleri cepheye sevkedilerek daha yaş- h askerlerden mürekkeb alaylara alı- nacaklardır. «Hitler bana şunları söyledi» Stokholm 30 (A.A.) — «Hitler bana şunları söyledi> İsimli eseri hakkında tefsiratla bulunan Göteberurg gazetesi, hükümet aza sının Almanyanın İsveç hakkındaki niyetini gösteren bu kitabı dikkatle okumalarını tavsiye etmektedir. AKŞAM KUÇUK HABERLER: X Bir gazete Vali Dr, Kırdarın Ankara- ya gideceğini yarıyordu, Umumi Meclis iç- uma ve saire işleri dulayısile Vali bugün- lerde şehrimizden ayrılmıyacaktır. X Vali ve Belediye Reisi B. LÜK Kırdar, maktadır. Dün de 200 bin liralık ihracat » Dün bilhassa İngiltereye fın- dık, keçi kılı, kestane, ceviz; Fransaya pa- çavra gönderilmiştir. Yağlı tohumlar İçin de hariçten talepler gelmektedir. Bu yüz- den Kelen tohumu Kilosu 15 kuruşa kadar yükselmiştir. #4 Ankarada bulunan Denizyolları unum müdürü B. İbratüm Kemal Baybora, cu- marlesi günü şehrimize dönecektir. * Rupen adında bir yankesici, bir yer- den yirmi lira kıymetinde damga pulu ça- larak bunu 16 lirsya salmak ve Zanek adın- da biri de hırsızlık olduğunu bilerek bu pulları satin almak suçlarından maznu- Ben Sultanahmed birisei sulh ceza mahke- mesine verlimişlerdir. Yapılan isticvap ne- tcesinde her iki mazmun da tevkif edil- mişlerdir. Muharrir Kemsleddin Şükrü tarafın- dan bir müddet evvel İkdam gazetesinde neşredilen Hazreti Muhammedin hayatına dair tefrikada bir ziyafet sofrasının tasyi- rinde halkın âr ve haya duygularımı inei- İscek şekilde müstehcen mahiyeie yazı ığı iddiasile Kemaleddin Şükrü Ye dam gazetesinin ö zamanki sahip ve Heş- riyat müdürü Ali Naci Karacan aleyhleri- ne açılan müstehçen noşriyat davası ssiiye sekizinci ceza muhkemesinde bitirilmiştir. Muhakeme neticesinde, bu eserin müsteh- çen mahiyette olmayıp tarihi ve edebi kiy- meti haiz bulunduğu ehli vukuf raporile de aabit olduğundan, her iki maznunun beraetlerine karar verlimiştir. A Kasımpaşada on bir yaşlarında Hani- fo adında bir kızcağıza tasallut etmekten masnun 15 yaşlarında Mehmed dün Sul- tanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiş ve tevkif edilmiştir. Şişlide tramvay durmadan atlamak İste- miş ve müvazenesini kaybederek düşmüş- tür, Vücudunun muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanan Meliha hastaneye kal- darılmaştar, k Kâzım adında biri Aksaray civarında şüpheli vaziyette dolaşırken polisler yaka- iyarak üzerini aramışlar, cebinde yedi pa» ket horoin bulmuşlardır. Karakolda verdi. gi ifadede Kâzım, heroinleri Mustafa adın- da birinden sldığını söylemiş, Mustafa da . Bunun Üzerinde de bir pa- ket heroin bulunmuş, zabıla #askiknla başlamıştır. BULMAÇAMIZ | 3 — Başka - Sancak. 4 — Kuruntu - Bal fabrikasının işçisi, $ — Tersi kek ve pastaya benzer bir tat- kdar, 8 — Ekap - Yeşli ektim iırmizi bitti, 7 — Yanar dağ tepesindeki delik - Lâh- za. 8 — Sonuna «Ls gelirse meylet demektir « Kan. 9 — Kırmızı - Sonuna «Ns gelirsa çivi çi- karan âletlir. 10 — Bir çif, - Alçak, Yukardan aşağı: Eye ire ire e e - Başı- na «Re gelirse çoban olur, 3 — Bir hayran hastalığı - Tersi klârne- tin başlangıcıdır. 3 — Musulda bir harabe, 4 — Avrupanın cenubunda bir deniz, 5» Zarf odatı - Gene teşrif et, 8 — Kıskaçlı ve zehirli bir böcek -Tersi zereban eder. 7 — Sonuna «T» gelirse ihtira demek olur - Beyaz - Papanın ismi, 3 — Yokluk diyarı. 9 — Tersi mevlevilerin etekliğidir. 10 — Böz söyleme kudreti - Kısa kılığ Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Vapur, Yara, 2 — İvenınabab, $ — Ralucuşok, 4 — Arita, Ist, 5 - Nokahat, MI, 4 — Anut, Ram, 7 — Lin, Manisa, 8 —İlok, Likan, 9 — Galagecasi, 10 — Ep, Zat, Bid. Yukarıdan aşağı meme ee İla ai kanol, 4 — Unutan. Kaz, 5 — Ricahum, Ga, 6 — Nu, Atalet, 7 — Yaşıt, Nis, 83 — Abos, Bikes, 9 — Rakımasası, 10 — Ab, Timanid. $1 Künunusani 1940 İtalya, Almanyayı iktisaden tatmin etmesini Romanyaya tavsiye ediyor (Baştarafı 1 inci sahifede) Bir İtalyan gazetesi, İtalya ile Ak manyânın Rumen istihsalâtının yüz de altmışını satın aldıkları halde İn- giltere ile Fransanın ancak yüzde onunu satın aldıklarını kaydediyor. Diğer bir gazete de Almanyanın Rür men istihsalât kaynaklarını kendi sanayiine adapte ettirmek mecburi- yetinde bulunduğunu, üçüncü bir gazete do Romanyanın, Almanyaya göstereceği her hangi bir mukaveme- tin vahim bir tehlike teşkil edebilece- Bini yazıyor. İtalyan gazetelerinde şu başlıklar göze çarpıyor: «Demokrasi- lerin iddialarına karşı Romanyanın enerjik vaziyetiş, Bu sabahki Messagero gazetesi, Romanyanın Berlinin değil, fakat Londra ile Parisin tecavüzi tehdidi altında olduğunu ileri sürüyor. Bu suretle bu meselede, İtalyanın nok- İal nazarı açıktan açığa Almanyaya müsalddir, İtalya, Almanyanın Ro- manya tarafından iktisaden tatmin edilmesini temenni eder görünüyör. Bunun da sebebi daha vahim âkibet lere ve evvelemirde siyasi bir vazıyede mâni olmaktır. İtalyan gazeteleri tarafından ileri sürülen bütün müta- lâslarda bolşevik âmili, tamamile gayri mevcuddur. Velhasıl bugünkü münakaşada İtalya, iktisadi sahada Almanyaya müsalddir, Gazeteler, hiç bir bolşevik tehlikesini Oima etmiyor. Alman ihtiyaçlarının o tarınması, oAlman- yanın İfalyan menfaatlerinin üstün olduğu Adriyatiğe daha uzak bir mıntakada harekette bulunması İtal yanın menfaatlerine daha uygun ge leceği mülâhazasından ileri geliyor. Oeuvre gazetesinin makalesi Paris $0 — Fransız gazeteleri Bal- kan antantı konseyinin OBelgradda yapacağı toplantı hakkında mukale. ler neşrine devam ediyorlar. Ocuvre gazetesi diyor ki: «Balkan antantı konseyinin sansas- yonel kararlar vermesi beklenmiyor. Dört Balkan devleti ihtiyatlı hareket etmektedir, En nazik mevkil olan Ro- manyadır. Çünkü doğrudan doğruya Alman tehdidine mâruzdür, Maâma- fih bu lehdid yarın diğerlerine de te- veccüh edebilir, İlalya Balkan devletleri arasında anlaşma mesaisini teşvik etmekte, fa» kat Almanyanın Romanyayı Alman kontrolü altına koymak gayretine de yardım eylemekledir.» Rumen petrol komiserliği işe başladı Bükreş 30 (A.A) — Umumi petrol komiserliği dün akşam resmen teşek» kül etmiştir. Umumi komiser, profe- Sör Nettâ, bu münasebetle bir nutuk irad ederek bü teşekkülün gâyelerini tasrih etmiş ve demiştir ki: «Müsallah kuvvetlerimizin ve ik- tisadiyatımızın ihtiyaçlarını karşıla. mak için kâfi mıkdarda petrol istih. sal etmeği tenhhüd etmek mecburiye- tindeyiz. Petrol istihsalâtının dalma devletin himayesi altında bulunduğu. nu hissetmesi lâzımdır.» Bükreş 30 (A.A) — Emin bir men- badan öğrenildiğine göre, Rumen petrollerinin Almanyaya naklini tes- ri etmek üzere Alman demiryolları idaresi Romanyaya 120 lokomotif ile 2000 sarnıçlı vagon sevketmiştir, Balkan konferansı (Baştarafı 1 inci sahifede) olan Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Metaksas'ırnı riyasetindeki Elen heyeti bu akşam vapurla Selâniğe hareket etmektedir. Heyet Selânikten de tren- le Belgrada gidecektir, B. Metaksas riyasetindeki Elen he- yeti, orta elçi Melas, orta elçi Papada- kis, Hariciye müdürlerinden Andrulis ve Gafos ve Başvekilin yaveri albay Nobelis'ten mürekkeptir. Atina 3 (A.A.) — Metaksasın Bal- kan konferansına hareketi hakkında tefsiratta bulunan Messageri 4'Athens gazetesi, statükonun muhafazası Yu- nan harici siyasetinin mihverini teş- kil ettiği mütalâasındadır, Diğer Yunan gazeteleri de buna benziyen tefsiratta bulunmaktadırlar. Esaslı noktalar Belgrad 30 (A.A.) — (Havas): Bal kan antanli konferansının ruzname- sinde esaslı noktaların şunlar olacağı bildirilmektedir: 1 — Balkan memleketlerinin büyük devletler bilhassa muharipler karşı sındaki hattı hareketi, yani Balkan devletlerinin tam bitaraflıklarının teyidi, 2 — Balkan antantı memleketleri. nin Macaristan ve Bulgaristanla mü- nasebetleri ve Balkan - Tuna barış ve bitaraflığının idamesi için bu mem- leketlerle teşriki mesai imkânı, 3 — 1989 yılı için derpiş edilen ve harp dolayısile tehir edilen hususi konferansın mevzuunu teşkil etmesi icab eden bazı iktişadi meselelerin tedkiki, Bulgaristanla Macaristan temsil edilmiyecek Sofya 30 (A.A) — (Havas): Zora gazetesi yazıyor: Bulgaristan Balkan konferansına müşahid ogöndermiye- cektir. Ayni gazeteye göre Macaristan da temsil edilmiyecektir. İLİ gi - Hakikati olduğu R. 5 .. gibi görmek (Baştarafı 1 inci sahifede) tehlikesi bertaraf olup Almanya Ro- manyanın gırtlağına bastı. Bu sefer İtalya Almanyanın taraftarı kesildi. Romanya istiklâlini Sovyetlere karşı müdafaa edeceğini hararetle yazan İtalyan matbuatı, şimdi Almanyayı haklı görüyor, ve Romanyaya, Alman dileklerine boyun eğmesini tavsiye ediyor, «Romanyayı tehdit eden, Al manya değil, İngiltere ve Fransadır.» e garibeler yayma çekinmiyor- ağ vaziyet açıkça gösteriyor ki, İtalya, Balkanlarda sadece Sovyet tehlikesine taraftar değildir, fakat Almanya nüfuzuna tamamen razıdır, Bu hareket tarzında, İtalya politika- sına «büyük bir ahlâk ve fazilet kıy- meti vermek» yerinde olur mü? AŞ İzmirde İthalâtcılar birlikleri de kurulacak İzmir 30 (Telefonla) — İhracat bir- likleri şeklinde yakında İzmirin. mani tura, tuhafiye vesnir itbalât & caret Vekâletinin muvafakati çılar birlikleri tesis edeceklerdi; İkhalâtçılar bu birlikler vastasile hü- kümetin göstereceği kolaylıklardan da istilade ederek hariçten ihtiyacı karşıla yacak ithalât eşyası getirteceklerdir. Heyelân (Baştarafı 1 inci sahifede) Borular patladı, iki evi - su bastı İzmir 30 (A.A.) — Sinekli mıntaka- sında bir müddettenberi hafifce başlar yan heyelân dün ilerleyişini km Vezir ve Osmanağa sularının ana boru- larından birini patlatmıştır. Civarı kap- layan suların arzettiği tehlikenin önüne geçmek için belediye suyu derhal men- baindan kestirmiş ve ihtiyati bir tedbir olarak su basan mıntakadaki evlerden ikisini de tahliye ettirmiştir. | Borunun süratle tamirine çalışılmaktadır. İzmirin imâr plânı İzmir 30 (Telefonla) — İzmirin müs- takbel imar plânı için Vekiller Heyeti ka» rarile belediyece İzmire davet edilen Fransiz şehircilik mütehasıs OB. Kor- düzye'nin İ5 martta İzmire geleceği ve tetkiklerine başlayacağı haber alınmıştır. Zavallı çocuk İzmir 30 (Telefonla) — Buca nahi- yesinde Poyraz sokağında bakkal Sadı- ğin dükkânmda ateş yakılırken etekleri tutuşan 3 yaşında Hikmet adındaki ço- cuk hastanede pansiman yapılırken öl müştür. Giresunda 2 ilkokul açıldı Giresun 30 (A.A.) — Bir aydanberi kapalı bulunmakta olan dört ilk oku- isi bugün açılarak © tedrinata mıştır. Çift tedrisat yapmak sure- sile diğer iki okulun talebeleride bu mekteplere devam edecektir, İml im