3 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki 3 Şubat 1940 Elaberler Son dakika B. Saraçoğlunun Yunan gazetesine beyanatı Türkiye ile Yunanistanın gaye ve hedefleri bir ve müşterektir Atina $ (Akşam) — Türkiye Hariciye vekili B. Şükrü Saraçoğlu, Katimerini gazetesine beyanatta bulunarak demiştir ki: — Bulgaristan bizler gibi Balkanlarda sulhün muhafazası emel ve azmin. dedir. Türkiye ile Yunanistanın harici siyasetlerinin gaye ve hedefleri de müş- terektir. Sulh Için çalışıyoruz. Eğer sulha bir tecavüz vaki olursa müştereken mü- Gafaa edeceğiz. B, Metaksas İle görüşmemiz çok samimi olmuştur. ilk içtimada tam bir fikir birliği görüldü Yunan Başvekili ile Yugoslavya Hariciye Vekilinin beyanat ve İhtisasları "Belgrad $ (Akşam) — Balkan Hariciye Nazırlari, dünkü ilk içtimalarında yekdiğrine izahat vermekle iktifa eylemişlerdir. Yunan Bâşveklli B. Metaksas (lk içtimadan çıkarken gazetecilere demiştir ki; — Şimdiye kadar Balkan antantının hiç bir konferansında, bu defaki iç- maa iştirak edenlerde görülen tam fikir birliği görülmemiştir.» Roma 3 — Yugoslavya Hariciye Nazırı B. Markoviç gazetecilere beyana- tında demiştir ki: «Tuna ve Balkan devletleri, tamamile müstakil olduktan son- ra Avrupanın cenubi şearkisinde sıkı bir sulh hüküm sürebilir. Kont Ciano ile Csaki son mülâkatlarında bu noktai nazara iştirak eylemişlerdir. Balkan an- tantının içtima Tuna, Balkanlar ve Akdenizde sulhün kuvvetinmesine hiz- met edecektir. İngiltere, Balkan konferansını dikkat ve teveccühle takip ediyor Londra $ — İngiliz mahafili, Balkan antantı konseyinin içtimaımı, alâka ve teveccüh ile takip ediyorlar, Zira İngiltere hükümeti, sulh sever devletler arasında anlaşmayı ve karşılıklı yardımı temin edecek olan müzakereyi daima teveccüh ile takip ve teşvik etmiştir. Times gazetesi bu münasebetle yazdığı bir makalede, fevkalâde mühim bir zamanda vuku bulan Balkan antantı konse- inin içtimamın ehemmiyetini tebarüş ettiriyor ve Balkan devletlerinin arala- rında Anlaşmaları lüzümunu kaydedederk diyor Ki: «İngilterenin Balkan dev. | letlerile münasebetleri pek dostane ve hattâ bazılarile pek sıkıdır.» Fin cephesine paraşütle Sovyet askeri indiriliyor Fin kıtaatı bu askerlerden bir kısmını öldürdü, bir kısmını da esir aldı Londra $ — Helsinkiden gelen haberlere göre, Sovyetler yüksek kuman- Ganlığı bazı kıtantı paraşütlerle Finlândiya cephesine indirmiştir. Pinler bun- sağ pt birçoğunu da yaralı ve sağlam olarak esir al iç, Finlândiya için 150 tayyare ısmarladı Berlin 3 — Alman ajansının tebliğine göre İsveç hükümeti Amerikaya Fin- lândiya hesabına 150 avcı ve bombardıman tayyaresi ısmarlamıştır, Estonyanın payitahtına Sovyet gemilerinin attığı obüsler düştü Londra 3 — Rus gemileri Baltık denizinde bir Estonya tayyaresini Fin fayyaresi zannederek ateş açmışlardır. Atılan obüslerden Üçü Telline düşmüş ve 3 kadın yaralanmıştır. Estonya, Sovyet Rusya nezdinde protestoda buluna- daktır. Japonya 21 Almanın tahliyesinde Israr ediyor Roma 3 — Asama Maru hâdisesi hakkında Japon hükümeti tarafından İngiliz hükümetine gönderilen nota henüz Londraya vasıl olmamıştır. Bezi Hvayetlere göre Tokyo ile Londra arasmda müzakerst dostane bir hava için de cereyan etmektedir. 'Tokyodan gelen malümata göre bu notada, tevkif edilen 21 Almanın tahliyesi humusunda israr edilmektedir. İngiliz ve Fransız parlâmentoları Tondra 3 — News Chronicle'in Paris muhabiri Vernon Barklei güzete- #inde yazdığı bir makslede, İngiliz - Fransiz iktımndi ve siyasi beraberliği. nin bü iki devlet parlâmentolarının ievhldini intaç etmesinin zaruri olduğun- dan bahsetmektedir. — Bu birleşme harpten sonra ars edilen federasyon sistemine ilk atılan adım olacaktır, diyen Barklet, Fransadaki sansür müessesesini ve komünişi parlisinin âzasını tenkid etmekte Ye — İngilizler demokrasiye daha bağlıdır. (Yransızlar ise müsavata bağ- dırlar. Fransızlar yalnız harbi kazanmak istiyor, İngilizler ise işe yarıya- —de. VEL İSİ dönmenizi Betimmiinii Matlirk'ün Bursayı i son ziyaretleri Bu ziyaretin kıymetli hatira- ları dün Bursada muhtelif toplantılar yapılarak anıldı Buna 2 (AA) — Atatürkün Bursayı son siyaretlerinin yıldönümü olan dün, bu #iyaretin kıymetli hatırasını anmak içm ge muhtelif toplantılar yapılınış- Bursada saat 16 da Cümhuüriye4 meyda- nmda Halkevinin tertip ettiği ve 10 bin- letce halkın iştirak'ile yapılmış olan top- lantıda vali muavini üs Parti müfettişi Bamsun mebusu B. Zühtü, general Müm- tas, Parti, vilâyet ve Belediye meclisleri Azaları hazir bulunuyorlardı. Toplantıya başlanırken, kürsüye gelen Bafia fen memuru B. Turgud, Atatürkün Bursayı son defa ziyaretleri dakikasında Ebedi Şefin ayak bastıkları yere bakmak: Ya merasime başlanscağını bildirmiş ve bi anda bütün başlar o noktaya çevrilmiştir. Derin bir büşü içinde Atanın aziz hatırası anılmış ve İstiklâl marşı çalınmıştır. Bunu takiben kürsüye gelen vilâyet Pıs- 8 relsi B. Nureddin öldünün oziz halırağı- nı yaşatan çök heyecanı bir hitabele bulunmuştur. Gece sant 20 de Belediye salonunda ya- plan ikinci topluntıda da, Eded! Şefim Bursaya ayak bastıkları dakikadan ayrıl dıkları ne kadar tesbit edilerek bir dergi halinde neşredilmiş olan eserden parçalar ve yine bu hatıralar arasında Atatürkün Bursalılar hakkında yüksek iltifatlarına dair gazete ve Anadolun ajansı tarafından, yapılan neşriyat okunmuştur. Genera! Mümtaz ve diğer hatipler tarafından Eb3- di Şefe ald tarihi hatıralar nakledilmiştir. Sağa sola beyanname gönderen adam yakalandı | Bu, Erzurum lisesinden ko- ğulmuş Sinoplu Nihad isminde ; bir talebedir Erzurum lisesinin 10 uncu amıfından tardedilimiş ve bunu gizliyerek Ortamek- tep mezunu gibi yeniden kaydolunduğu erkek lisesinden de vâziyeti an- laşıl isiği kesilmiş Nihad Sılâhtar, oğlu adında Sinoplu birinin yatı esnasında geçirdiği vaziyetlerle işi tip kapıldığı rivayetlerin ruhi saikleri ve mektepten kovulmuş olmasının vü- cuda getirdiği infial hisleri teşirile bü- | yük iş görmek ihtiranına kapılarak bazı hareketlere girişmek istediği haber alınıp takibine başlanmıştı. terviç ettirmek için muhts- Mf ecnebi şahıslara müracaat etmiş ve hareketlerindeki kuvveti göstermek için bir müddeitenberi de gazetelerde mev- zuubahs edilen beyannameleri tertip ile öteye beriye göndermiş. Nihayet ikinci- kânun ayının 24 üncü günü bunlardan bir kısmını da kendisine arkadaş ol kandırabildiği İstanbul erkek lisesinden Sinoplu Faik ismindeki talebe ile öniver- site fen fekültesi müdavimlerine bizzat tevzi etmek isterken suç üstü yakalana- yak tahkikat evrakı ve ekle edilen suç delillerile | birlikte mahkemeye tevdi olunmuştur. Emniyet müdürü Muzaffer Akalın Maarif Vekili Şehrimizde bulunan Maarif Vekili dün maarif müemeselerinde tedkik ve teftişlerine devam etmiştir. Bu sabahki sis Nakil vasıtaları saatlerce işliyemedi Bu sabah şehrimizi kesif bir sis kap- | lamıştır. Sabahleyin saat alıda başlıyan sin, saat yedide büsbütün kesafet peyda etmiş, Boğazdan itibaren şehrin her ta- rafını sarmıştır. Bu yüzden denizde va- pur seferleri inkitan uğradığı gibi kara- vi da vessiti nal zorlukla sefer ya- pabilmişlerdir. Sabaheleyin Köprüden Kadıköyüne Wk seferi yapan 6,20 postası hareket etmiş, ikinci posta Şirketihayriyeni aştar.. in 63 numaralı va da sabah saat 6,55 de Köprüden ln e de ancak Kaba taşa kadar gidebilmiş ve sisten yoluna devam edemiyerek Kabataş iskelesine | yanaşıp beklemeğe mecbur kalmıştır. Boğazdan Köprüye hareket eden 60 aumaralı vapur Bebek iskelesinde kal. | Tlniiç vapurları da sabahleyin dk iks ! seferi yaptıktan sonra tatil etmek mes buriyetinde kalmışlardır. Limanda sisten bir kaza olmamıştır, Almanyada bir aydâ 27 kişi İ idam edildi Amsterdam 2 — Geçen sonkünun | kişi mİ ayında o Almanyada 2 edilmiş, 12 kişi de idama mahküm edil. Amerikada Japonyaya karşı ambargo konacak Bazı Amerika mahafili, Amerikanın cephe alması zamanı yaklaştığını söylüyor Veşington 2 (A.A.) — Âyan mecli- sinin hariciye encümeninde Pittman, Ja- ponyaya karşı ambargo tatbiki hakkın- noklai nazarını bildirdikten sonra, Vadenberg, böyle bir ambargobun har- | be doğru atılmış bir adım sayılacağını etmiştir. Vaşington 2 (A.A.) — Japonyaya kariı ambargonun tatbiki imkânını vere- çek bir kanun kabul edilmesini istiyen Pittmann'ıri" bu atzusu hükümetin, nek- İsi nazarına tetabuk etmektedir. Filvaki, hükümetin Japonyayı tazyik etmek için biran evvel bir vastaya malik olmak is- tediği iyi haber ala mahfillerde söylen- mektedir. Kongtebin bazı grupları henüz tereddüd etmekte ve tatbik edildiği tak- | dirde Japonyayı şiddetli bir harekete sevkedebilecek olan böyle bir tedbirin neticetinden korkmaktadırlar, Bununla beraber Hariciye Nazın Aritanın nutku, Amerika hükümetinin başlıca endişlerinden birini izale etmiş tir: Tokyo ile Moskova arasında Alman Sovyet paktına benzer bir pakt imza edilmesi ihtimali, Bu yakınlığın husulünü arzu etmiş olan Almanya şimdi Japonyanın da İtalya aleyhtarı bir siyaset ta- gibi komintern kip etmesine katlanmak mecburiyetinde kalmıştır. Almanya, şarki Avrupada yezüne hâkim kendisi olduğunu nasıl iddia etmiş ise, Japonlar da bütün Şarki Asyanın kendileri için bir «hayat sahası> | Alman - Sovyet iş birliği Almanya, Sovyetlere olduğum ileri sürmektedirler. Amerika- min bu iddinyı muvafık göreceklerine dair ortada henüz biçbir emare yoktu.. Boz Amerikalı müşahidler (neticesi ne olursa olsun Amerikanın muhakkak bir cephe alması lâzım geleceği anın yaklaştığını söylemektedirler. Avrupa harbinin devam müddeti Amerika siyr- setinin Uzak Şark hesaplarında mühim bir âmil teşkil etmektedir. Diğer cihetten Şang - Kar - Çek, bir çok Amerikalı ziyaretçilere yarı resmi mahiyette olarak hiç olmazsa Avrupa harbinin neticesine kadar Japon istilâ. sına, mukavemet edeceğini söylemiş © ve Uzak Şa:k meselesinin halli demokrasi- lerle totaliter devletler arasmdaki ihtilâ- fın neticesine bağlı bulunduğunu eylemiştir. Müttefikler zaferi istihsal etmedikleri müddetçe Amerika hükümetinin Uzak Şarkta esaslı bir teşebbüse girişeceği şüphelidir. Bu sebeble Amerikanın Ja- ponyanın genişlemesine mâni olmak hu- sumundaki kati azmine rağmen Hariciye Nezaretinin ihtiyatlı davranmağa devam edeceği iyi haber alan mahfillerde söy- İenmektedir. Hükümet, ambargonun tatbiki imkâ- nini verecek olan kanunun kabulünü ar- xu etmekle beraber pek enerjik olan bu tazyik vasıtasının ancak Japonyayı iti- dale sevketmek için sarfedilen bütün gayretler boşa gi takdirde tatbik edilmesi ihtimalden uzak değildir. ilâve o... propaganda yapmak için bir istasyon vermiş Londra 2 — Yorkshire Evening News inin siyasi muharririne göre B. Hitler askeri makamların itirazlarını bertaraf ederek üçüncü enternasyonalın garbi Avrupa için Alman toprağında ve ağlebi ihtimal Stuttgart şehrinde mer kezi bir büro kürmüsına müsaade etmiş- tir. Bu büro, Moskavaca intihap edilerek gönderilmiş adamlardan ve Fransız po- İisinin elinden kaçmış bazı Fransiz ko- münistlerden mürekkeptir. Ayni muharririn istihbaratına göre bunların emrine Fransız halkına hitaben propagandalarını yaymak için garbi Makedonyada zelzele Katerin kasabasında 25 ev yıkıldı Atina 3 — Evvelki geceden dün öğ- leye kadar Selfinik kazalarında Kate- rinde ikisi şiddetli olmak üzere 21 zel sele olmuştur. Katerin halkı çadır larda ve 150 vagonda oturmaktadır. Selânikten sıhhi malzeme ve Kızıl haç heyeti gönderilmiştir. Katerinde | hastane fttihaz edilmek üzere bir | paviyonun inşasına başlanmıştır. Zi- | ra halkın bir kısmı, şiddeti! soğuk. | lardan grip hastalığına tutulmuştur. Selânikten gelen tegraflara gör Ka- terin kasabasında 25 ey yıkılmış bir çok evler de olurulmaz bir hale gelmiş- tir, bir erkek yaralanmış bir kadın da delirmiştir. yek İİ İngiltereye üçüncü Yeni Zelând kafilesi geldi Londra 2 (A.A) — Yeni Zelândanın! üçüncü defa olarak gönderdiği askeri kıtaat bugün yi varmış v6 | emrine alındı İ o Ankara 2 (Telefonla) Görülen Kiruma binaen Sürd vilâyeti emniyet İ müdürü Kemal Alyanuk'ın Vekâlet emrine alınması yüksek tasdika iktiran etti, Beşizler Kahireden Reuter ajansına bildiriliyort Seyid Hamada namında Masırlı bir fırın- sının karmi bir batında baş kır çocuğu miş ke de hüküm henüz infaz edilme- | doğurmuşt doğurmuştur. Yeni doğmuşların sıhhati Bavyerada bir radyo istasyonu tahil edilmiştir. «Hakikatin sesi» ünvanmı alan bu istasyon, Fransız çifçi ve amele- sine hitaben Fransız Başvekili ile mesaj arkadaşı nazırlara kaba hücunılarda bu- Tunuyor, Komünist enternasyonalırın elinde bu istasyondan başka Sovyet Rusya tarafından işgal edilmiş olan Po- lonya arazisinde mevcut bir radyo istas- yonu daha avrdır. Bu istasyon da Fran- sız köylü ve amelesine hitap ediyor. İn- giliz amelesi içm de böyle radyo neşri- yatı hazırlanmaktadır. İzmirde gene yağmur, gene sel Heyelân mıntakasının zarar görmesinden | korkuluyor İzmir 2 (A.A.) — Dün sabahtanbö- ri yağmurlu geçen hava bir iki defa şiddetli sağanaklar halini âlmış ve bazı yerlerde seller husule gelmiştir. Bu yağmurun Sinekli heyelân mın- takasında zarar vermesinden korku- Tuyor. Belediye dün heyelân muıntakü sında 100 den fazla amele ile büyük bir faaliyet serfetmiş ve fazla su sızan yerlere borular künkler koyarak sü- yun akmasını temine çalışmıştır. Ticaret Vekâleti müfettişlik- lerine tayin edilenler Ankara 2 (Telefonla) Merkez bankası müfettişlerinden Mühsin ve Ga- zi İisesi öğretmenlerinden Mehmed Ce- lleddin Abanoz Ticaret Vekâleti dör- ei sınıf müfettişliklerine tayin edile er. «Selçuki Türklerinin Bağdada dühulü» Ankara 2 (AA) Profesör 'Massignon bugün saat 16 da Halke- iswinde büyük ve mümtaz bir kalabalik «Selçuki Türklerinin Bağ- huzurundâ Siird emniyet müdürü veköâlet| dada dühulüs mevzulü konferansını vermiştir. Profesör çok âlkişlanmıştır. Konferansı müteakib Fransiz bü- yük eiçiliğinde büyük âlim şerefine bir çay ziyafeti tertib edilmiştir. Yapağı ihracatı Ankara 2 (Telefonla) — Yapağı iha gatının murakabesine dair nizamname yüksek tasdika iktiran etti, 1 nisandan İtibaren muteber olacak olan bü nizam- nameye göre yapağı ihracatı İstanbul, İz- mir, ve Mersin limanlarında ya