7 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Almanya, Sovyet - Fin harbine nihayet vermek için tavassutta bulunacak Sene 23 — No. 7648 — Flati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 7 Şubat 1940 Bulgar Kralı dün Hariciye Vekilimizi kabul etti B. Şükrü Saracoğlu, B. Köseivanofu ziyaretle bir saat kadar görüştü Hariciye Vekili bu sabahki ekspresle Istanbula döndü istasyonda merasimle istikbal edildi Balkan antanlı konseyinin toplan- tısına iştirak eden ve Sofyadan geçer» ken Bulgar Başvekili ve Hariciye Na- zın, B, Köselranofla tekrar görüşen Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu bu sabah 9.30 da ekspresle İstanbula dönmüştür. Hariciye Vekili, Sirkeci istasyonun» da askeri merasimle ve Vilâyet, Bele- diye, Parti ve diğer resmi dairelerin ve müdürleri tarafından arşılanmıştır. B. Şükrü Saraçoğlu, bugün olmazsa yarınki trenle Anka- raya dönecektir. Sofyada istikbal ve ziyaretler Sofya 6 — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu bu sabahı Sofyaya vasıl olmuş ve merasimle karşılanmış- tır. B, Şükrü Saraçoğlu, reflkası ve kendisine refakat eden zevat dün ge- ce saat 23,30 da Nişten hareket etmiş” ler ve bu sabah pek erken Bulgar hu- dudundaki Dragoman İstasyonuna vasi olmuşlardır. Burada demiryollar hum müdürü, polis direktörü, teşri- Türkiyenin sulh dava- sına kıymetli hizmeti B. Şükrü Saraçoğlu Relgrada giderken Sofya İstasyonunda Bulgar Başvekili ve diğer istikbal edenler arasında fat müdür muavini, Türkiye elçiliği başkâtibi Kendilerini istikbal etmiş lerdir, Misafirler hususi trene binmiş- ler . ve sabah kahyültısını trende et- mişlerdir. Türkiye Hariciye Vekili, refikası ve Bir Macar gazetesi: “Türkiyenin vaziyeti şimalden gelecek herhangi tevessüe - karşı bir mayn barajına muadildir ,, diyor Yugoslav Başvekili B, Tsvetkoviç, Hari ciye Vekil Şükrü Saracoğlu, Yunan Paris 6 — Nahrihten Basler i- nin Berlin ve Budapeştedeki wunabirie. rinin bildirdiğine göre, Belgradda Tür- yenin ve asa B. Şükrü Saracoğ. Iunun hattı hareketi Berlinin ehemmi- Yetie nazarı dikkatini celbetmiştir. Bu. dapeştede B. Şükrü Saarcoğlunun Bal. kan konferansı orkestrasının birinci ke- manı olduğu beyan edilmektedir. ş adapeştere çıkan Emzeter gazetesi eş ki: #Türkiyenin vaziyeti, şimal. sa gelecek herhangi taarruza karşı bir mayn barajını muadildir. Türk Bağı Du Variyetini tamamile müdriksir. ad 1, ürkiye Hariciye Vekilinin Bel- . onferansında takip 'etmiş olduğu Tür Ve geniş siyaseti izah eder, kaside İng iz - Fransız anlaşması Bal Hi olaya gelm müsbet bir istikrar ârni- Muygp ik hususundaki hakiki rolünü o7- ve Başvekil ve Hariciye Nazırı Metaksas Paris 6 — Eski Başvekil Leon Blum, Populaire gazetesinde yazdığı bir ma- kulede Balkan antantı konseyinin elde etiği muvaffakiyetli neticeden o bahisle diyor ki: «Bunu temin eden başlıca 3 noktadır; 1 Finlândiyanın Sovyetlere kart müthffaki mukabelesi, (Bu yüzden Sovyet Rusya Bezarabyaya ait emelie- riniei iimmef Ami berkan şimdi yalnız Finlândiya ile meşgul ok mısktadır) 2 — Almanyanın kış, nakliyat güçe lüğü yüzünden maruz kaldığı sıkıntılar sin Balkanlara yayılması takdirin de Balkanlardan hiçbir şey * alamaması korkusu karşısında daha yumusük vazie yet alması, 3 — Türkiyenin Bulgaristanın bitarafı â- Balkan beraberindeki zevat iki saat sonra Solya istasyonuna. vasıl olmuşlar, İs- tasyonda Başvekil B. Köscivanof ve refikası, Saray teşrifat şefi, Demiryol- | lar Nazırı, Türkiye elçisi ve elçilik er» (Devamı 10 uncu sahifede) antantı Bulgaristan da müsalemet- perver grupumuza iltihak etmiş addedilebilir Belgrag 6 (A.A.) — Yunan Başvekili B. Metaksas Belgraddaki Havas mu» hâbirine beyanatta bulunarak, antant dışında bulunan Balkan memleketle. rinin dahi âza devletlerin hattı hare- ketini tasvib etmekte olduğunu bil dirmiş ve; «Buna binaon Bulgaristan Meüsalemetperver grupumuza iltihak etmiş âddedilebilir> demiştir, Atina 6 (A.A.) — Eleftron Vima ga zelesi yazıyor; «Balkan antantı devletleri daha ge- niş mübadelelerle karşılıklı noksanla- rıni telâfi edebilmek için istihsallerini telif ve tanzime karar verdikleri .çi- hetle,-Bulgaristan da bundan böyle Balkan antantı konu iştirake davet edile General Weigand'ın Kahire seyahati Kal G.AA ilehram gazetesi, bu- gün Kahireye gelmesi beki len general EBDiBrEzntle 2 Fransız radyosuna teşekkür ederiz Fransız radyosundaki türkçe meş- riyet 31 metreden iyi dinlenemiyordu. Bu sütunda bir kere dikkati celbettik, Dostlarımız ricamızı nazarı itibara alıp neşriyatı Nis üzerinden yapıyor- lar. İyi duyuyoruz. Teşekkür ederiz. Ankara radyosunun da İstanbulda iyi işitilmediğiden gene bu sütunda kaç kere yandık yalıldık; umumi te- menniye tercüman olduk, Neşriyatın İstanbul vasılasile de yapılması tedkik ediyormuş. Pransız dostlarımızdan örnek alarak bu gibi işlerde elimizi tez tatmelıyız. Zira, parazitli Türk radyosu çekilir şey de- gili Öksürüklü, aksırıklı ahbab kadar müz'iş! Dün Londrada İrlândalı tedhişçiler tarafından kon ulmuş 5 bomba patladı Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 İ Almanya, şimdilik Sovye İran ve Efganistanda geniş mikyasta askeri hazırlıklar yapılıyormuş? Almanlarla Sovyetlerin Basra körfezine doğru müşterek bir hare- ketlerinden endişe ediliyormuş Roma 6 (A.A.) — Havas: Romüya gelen malümata göre İran ve Efganis- tan geniş mikyasta askeri hazırlıklar- da bulunmaktadır, Bü hal, iki memle- ketin -muhasematın Hazer denizinin cenubuna kadar yayılması ihtimalini derpiş ettiklerini göstermektedir. İran ve Efgan hükümetleri söylen- diğine göre Basra körfezine ve Umman | denizine karşı Almanlarla Sovyetlerin müşterek bir harekete geçeceklerinden | korkmaktadırlar. Almanlarla Ruslar, burâlarda Yakın Şarkta müttefiklerin mevzilerini ayni zamanda İngiltere- nin Hindistanin muvasalasını tehdid İran hükümeti bilhassa müdafaa ter- tibatını takviye etmekte ve ecnebi memleketlere çok miktarda tayyare sipariş eylemektedir. Efganistanda ise kısmi seferberlik yapılmak üzeredir. Diğer cihetten müttefiklerin Yakın Şarklaki faaliyetleri Roma mahfille rinin nâzarı dikkalini celbetmektedir. Bu mahfillerde Fransa ve İngilterenin Suriye ve Filistindeki hazırlıkları bü- yük bir tesir husule getirmektedir. İtalyan müşahdilerinin bildirdiğine göre bu iki memlekette her ihtimale karşı hazır duran ve vaziyete göre Kaf- kasayaya ve Almanyanın başlıca pet- rol membalarına karşı harekete geç- meğe hazır mühim kuvvetler bulun maktadır. Müşahidler, general Weygandın Mi- sır seyahatine de ehemmiyet vermek- tedirler, Generalin Mısırda müdafaa istihkâmlarını teftiş edeceği ve İngiliz- Mısır kıtaları tarafından yapılacak bir geçld resminde hazır bulunacağı söy» lenmektedir, Sovyet - Fin harbine nihayet vermek için Fon Ribbentrop bu hafta Helsinki ve Sovyet elçilerile görüşecek trop bu bafta Almanyanın Helsinkideki elçisi von Blucher ve Moskova büyük elçini von Sehulenburg ile görüşecektir. İki elçi de Berline davet edilmiştir. Bu haberi veren Dayens Nyhter gaze- tesinin Berlindeki muhabiri şunları ilâ- ve ediyor: Bu mülâkatta, Sovyet - Fin harbine Alman tavasautile nihayet vermek in kânının © işürüşüleceği “bildirilmektedir. - Fin ihtilâ fının kati surette dışında kalmaktadır. Stokholm 6 (A.A.) — Ven Ribben- | olan Almanya, Sövyetler Birliği ile Al münasebetleri sebebile Finlândi; manya transitile harp malzemesi sini ve Alman vatandaşlarının ya ordusuna gönüllü olarak yazılmasını menetmektedir. Bem 6 (A.A.) — Almanyanın Mos- kova elçisi: von Schulenburg ile Helsin- ki elçisi von Biucher'in Berlinde bulun- Almanyanın Rus - Finlândiya harbinde tavasgut teklifinde bulunacağı rivayetlerini tekrâr örtaya çıkarmıştır, Siyasi mahfiler bu rivayetlere karşı, Almanyanın bitaraf kalmak hususunda» ki arzusunu ileri sürmektedirler, Alman Hariciye Nezareti mahafili, Finlândiya harbine Alman gönüllüleri- nin iştiraki keyfiyetini inkâr etmekle beraber, Moskova ile Berlin arasında, gitgide daha sıkı bir el birliği mevcut olduğunu reddetmemektedir, Adliye Vekilinin tedkikleri B. Fethi Okyar, tapu kadastro umunı müdürile Kayseriye gitti Ankara 6 (Telefonla) — Adliye Ve- kili B; Fethi Okyar refakatinde tapu ve kadastro umum müdürü B. Halid we hususi kalem müdürü B, Şakir oldu: ğu halde bugün Kayseriye gitmiştir. O- radan Ulukışla - Konya yolile Ege mın- takasına gidecektir, nn A ta İM yi — Her sabah böyle sis yüzünden vapur işlemiyeceğini bilsem... — Ne yapacaksın?.. — Kadıköyde oturup İstanbulda memurluk bula ım!