7 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Bir Türk vapuru, 25 Musevi balıkçıyı kurtardı Hayfadan ava çıkan 25 Musevi balıkçı dalgalar arasında. ölüm tehlikesi geçirdiler kaptan Ekrem Mustafanın idare etiği Türk bandıralı 3,723 tonluk Antares petrol gemisi, dalgalar arasında pençele- şen balıkçıları görmüş ve derhal indad- İarına koşarak onları muhakkak bir ölün- den kurtarmıştır. Türk vaparu, Hayfa limanına yanaş- Hayfa 6 — 24 Kânunusanide, balık avlamağa çıkan 25 Musevi balıkçı, Kar- mel fenerinin açıklarında ansızın şiddetli bir fırtmaya tutulmuşlar büyük dal- galar arasında sallanmağa başlamışlar» dır. Dalgalar o kadar büyüktü ki, sahil. den hiç bir vapur açılmağa ve tehlikeye | mariz balıkçıları kurtarmağa cesaret | tağı zaman halk kaptan ve tayfaları «ya #dememişlerdir. Balıkçıların sandalı, 24 | şasın Türkiye» sesleri ile karşılamışlar. sanat dalgalar ile pençeleşmişti. Balıkçı- | dır. Filistin makamatı da vapur kaptar Jar, kurtuluş ümidleri kesildiği bir sırada ' nina teşekkür etmiştir. Türk gazetecileri Pariste Gazetecilerimiz, Fransada 16 gün kalacaklar Majina hattını ve deniz üslerini ziyaret edecekler Paris 7 — Majino hattını ziyaret etmek için davet edilen Türk matbuat heyeti, bu sabahki ekspresle Parise gslmiştir. Heyet, 16 gün Fransız hükü- İ metinin misafiri olacak, ve Majine hattından başka, Fransız deniz Üslerini de| giyaret edeceklerdir. Heyetin şerefine Fransış Hariciye Nezaretinde, bir öğle | siyafeti verilecek, âyan ve mebusan releleri, 'Türk garetecilerini kabul edecek tir. Perşembe günü, Paris meclisi, Belediye anrayında, saat 17 de Türk heyeti gerefine bir resmi kabu! tertip edecektir, Belçika - Hollanda münasabatı Hollândanın cenup kısmı yabancı bir devlet tarafından işgal edilirse Belçika bitaraf politikasını değiştirebilecek Londra 7 — Belçika parlâmentosu reisi bugün bir nutuk söylemiş ve Hol- landanın “işgali ihtimalinden bahsederek ezcümle demiştir ki: — Eğer Hollandanın cenup kısmı yabancı bir ordu tarafından işgal edilirse Belçika bitaraf politikasını değiştirmekte kendisini haklı görür. Zira böyle bir işgal Belçika için tehlikeli bir vaziyet ihdas etmiş olur. Vakıa Belçi- ka ile Hollanda arasında şimdilik bir ittilek yoktur ve zaman da böyle bir | #ltilak akdine müsaid değlidir. Fakat iki devlet arasında öyle müşterek men- | faatler vardır ki bu menfaatler iki wn birleştirebilir. Almanya, Sopyet - Fin ihtilâfına tavassut edeceğini tekzip ediyor Amsterdam 77 — Berlinden bildirildiğine göre salâhiyettar Alman mah- filleri van Ribbentropun Sovyet Rusya We Finlândiya arasında bir sulh akdi- ne tavassut edeceğini katiyetle tekzip ediyorlar, Almanya, Sovyet - Fin ihti- lâfına karışmak niyetinde değildir. i Italyadan Finlândiyaya Fransa tarikile silân gönderiliyor Londra — İtalyadan Almanya tarikile Pinlândiyaya gönderilmek İste. nen silâhlar İtalyaya İade edilmiştir. Bunlar bu defa Fransa tarikile Finlân- diyaya gönderilmektedir. Bu malzeme bugün Fransada transit vaziyettedir. Londrada bir beyaz kitap neşredildi Roma 7 — Bugün Londrada beyaz bir kitap neşredilmiştir. Bunda Ase- ma Maru hâdisesi hakkında İngiltere ile Japonya arasında tenti edilen nota Jar münderiç! Idarei hususiye tahsildar- larının tekaüdlüğü Memur ve muallimlerin tekalid maaşı hakkındaki kanuna muvakkat bir madde eklenecek Ankuru 6 (Telefonla) — Bina ve | hizmetleri 20 sene ve daha ziyade çlan- arazi vergilerinin hususi idarelere deye rinden sonra maaşları ücrete çevrilmiş elen idarei hususiye | tahsildarlarından, hizmetlerinden istifade edilemiyenlerin teksüde (sevkleri kararlaşmıştır. Bo makandia vilâyet hususi idarelerinden ei 5 maaş alan memur ve muallimlerin te- Yirmi beş seneyi doldurmadan her hakkındaki k: k. | hangi bir sebeple olursa olsun vazifeden knüt maaşı hakkındaki kanuna muvak- | ayrılanlar hizmet middetlerine göre te, kat bir madde eklenmesine dair bir ka- kaüt edileceklerdir. Bun projesi hazırlanmıştır. dn 3 i Bu projeye nazaran iaaaşları ücrelc | | Vazifeden istifa suretile ayrılanlarla çevrilmiş olan idarei hususiye tahsildar. | herhangi bir suretle vazifelerine nihayet larından maaşlarının ücrete tahvil edil. | verilenler istedikleri takdirde maaşlı diği tarihe kadar fiilen 25 sene veya da- | hizmet müddetlerine göre istihkakları ha ziyade maaşlı hizmeti olanlar tekali- | verilerek tekaütlükle alâkaları kesile- de sevkedileceklerdir. Bunlardan maaşlı | cektir. İer, bu kanunun neşri tarihinden İtiba- ren ücretleri, son aldıkları maaş mikta- rna tabvil edilerek tekaüt müddetlerk mi doldurdukları zaman bu maaş üzerin- den tekaüt olacaklardır. i Yeni zelzeleler Zilede bazı duvarlar yıkıldi Ankara 6 (AA) — Dün geçe yan- sndan sonra 0,40 da sele olmuştur. Bayburt 6 (A.A) — Bu sabah 346 ve 416 43 şiddetli selrele olmuştur. Hasar yoktur. Teabuon 6 — Şehrimizde hafıf bir selze- m oldu. Zile 8 (AA) — Şehrimizde dün eat TTB te hafif ve gece de 2230 da orta giğ- dette bir zelzele olmuş ve bam duvarlar yı- kılmıştır. Zaytat yoktur. Tirebolu 6 (AA) — Bu sabah biri sast 4,50, diğeri 3/55 te olmak Üzere kısa süren çan iki pelzele olmuştur. Hasarst yok- Türk - Yunan ticaret anlaşması müzakereleri Ankara $ (Telefonla) Yunan ticaret heyeti ile heyetimiz arasında yeni bir tica- Tet anlaşması akdi hakkında müzakere ce- İ teyan ettiğini ve Yunan heyetinin hükü- | metinden talimat istediğini yazımı nen talimat gelmiştir. Bugün Hariciye Ve- kâletinde yeniden müzakerelere Obaşlan- miştir, z | Maarif Vekili Üniversitede gehrimizde bulunan Maarif Vek! B. Hasan - Âli Yücel dün sabah Üniversite Hukuk fakültesinde meşgul olmuş, bazı derilere girerek (profesörlerin (derslerini dinlemiştir. Maarif Vekil bugün de Güzel sanatlar akademisinde meşgul olacaktır. Cumartesi günü Ankaraya dönmesi muhtemeldir. Felâketzede memur ve mütekajdlere avans Ankara 6 — Zelzele mıntakasında müteessir ölanlardan ehemmiyetli dere- sede malen ve bedenen zarar gören me- smur, mütekaid ve yetimlere verilecek avans hakkında Maliye Vekâletince alâ- kadarlara bir tamim gönderilmiştir. Bu tamime göre maaş ve ücret alanlara is thkakları tutarının iki misli, mütekeid ve yetimlere üç ii, henüz maaş tah- sis muamelesi ya; iyan yetimlere bu maaşa mesned teşkil edecek maaşın üç misli avans verilecek ve bu avanslar 940 baziranından itibaren iki senede kesile- sektir, ini Muallimlere ikramiye Ankara 6 — Millet mekteplerinde ka- biliyet gösteren 100 muallime ikrami- ye verilmesi Maarif Vekâletince karar- İaştırılmaştır. Bu muallimler, maarif mü- dürletinin reisliklerinde teşekkül edecek komisyonlar tarafından seçileceklerdir. İki valiye mezuniyet verildi Ankara 6 — Ordu valisi B, Mitat Sayman ile Dehizil valisi B. Ekrem En- güre shhi iyetlerinden dolayı üçer sy mezuniyet verilmiş, Ordu vali vekâ- İetine mülkiye müfettişlerinden B. Naci Roblas, Denizli vali vekilliğine de B. Hayri Orhun tayin edilmişlerdir. Futbol ajanı muavini de istifa etti İstanbul futbol ajanı muavini ve vo- leybol ajanı B. Muhtar istifa etmiştir. İstifanın sebebi aradaki fikir ihtilâfıdır. İstanbul ajanlığına B. Hasan Kâmilin tayin edileceği söyleniyor. Ingiltere - Japonya İngiltere 21 Alman bahriye- lisinden dokuzunu serbes bırakıyor Londra 6 (AA.) — Tokyodan bil. diriliyor: İngiltere hükümeti, Asama - Maru adındaki Japon vapurunda İngi- lizler tarafından esir edilmiş olan 21 Al. man behriyelisinden dokuzunu serbes harakmağı kabul etmekte olduğunu Ja- pon hükümetine bildirmiştir. B. Metaksas Selâniğe döndü Atina 6 (A.A.) — Başvekil B. Metaxas ve maliyeti erkânı, Belaraddan ve Nigten av- detle bu sabah Selâniğe gelmişler ve bütün balk tarafından hararetli ve heyecanlı bir #urette karşılanmışlardır. Şimendiferin bü- tün güzergâhında, Halik ve MI gençlik te- sekkülleri tarafından yapılan tezahürat bilhassa müheyyiç olmuştur. Hükümet relsi, Belinikte, umumi men- fante hadim müteaddid müesseselerin ve bu meyanda terkedilmiş çocuklara mahsus yayanın küşad res resmini yapmıştır. Garp cephesinde sükünet var Paris 6 (AA.) — 6 şubat sabah tebliği: Kayde değer bir şey #oktur, Berlin 6 (A.A.) — © şubat tebliği: Kaydedilecek mühim bir hâdise yoktur. Alman bankasının altın mevcudu Berlin 6 (A.A.) — Reichbank'ın bir raporuna nazaran geçen birincikânu- nun 3i inde bankanın altın ve döviz mevcudu 67 milyon ve tedavül mev- kiinde bulunan banknotlar miktarı de 11 milyar 505 milyon marka baliğ bu- Yunuyordu. 2lü a eta, Azul KONAINI BiR karine sam | Ankarada bir zel- | Irlandalı tedhişçiler Dün Londrada 5 bomba patladı, altıncısı patlamadan ele geçirildi Londra 6 (A.A.) — Bugün Londra- da beş bomba infilâk etmiştir. İki bom- ba Füston garında patlamış, dört kişi yaralanmış, bir bomba Birmingham pos- tanesinde infilâk ederek iki kişiyi yara- lamıştır. Manchester postanesinde infi- Mik eden dördüncü bir bombadan yara” İanan olmamıştır. Sain Martin meydanında, Edith Ca- weli âbidesi dibine yerleştirilen beşinci bir zir Abideyi cüzi hasara uğ- ratmaştır. ita, Liverpool Opostanesi yakınında konulan altıncı bir bombayı vaktinde ele geçirmiştir. Polis müdüriyeti, “bilhassa o Manches- terin muhtelif mahallelerinde araştırma- İmra başlamıştır. Bu mahallelerde, swikasdlerin faili olduğu zannedilen İr- landa cümhuriyet Ordusu taraftarları oturmaktadırlar. Müteaddit kimselerin ölümlü ile neti- celenan —swikasd “faili iki İrlandalı | tedhişçi yarın sabah Birminshamda asılacaktır. Bugünkü infilâklar, o idamın arifesinde vukubulmuş oluyor, Londra 6 (A.A.) — Londradaki Eire yüksek komiseri B. Dutlantu, yarın ya- pılacâk olan idamlar münasebetile bu in B. Edeni ziyaret etmiştir. Bilâhare . Chamberlaini da görecektir. İsveçin karşısında Alman tahşidatı Oeuvre gazetesi bundan maksad tazyik sayesin- de iktisadi faydalar temini olduğunu söylüyor Paris 6 (A.A.) — Oeuvre gazetesin- de madam Tabouis'nin iyi bir monbadan aldığı haberlere göre Almanya, gin karşısındaki Baltık O muıntakasında mühim miktarda asker ve malzeme tah- git etmektedir. Diğer taraftan Breme ve Hamburgda bulunmakin olan mühim cüzütamlar, Kiel kanalını geçmişler ve Pomeranya limanlarında (o yerleşmeğe başlamışlardır. Alman makamatı, bu tedbirleri tekzip etmemektedir. Bundan başka bitaraf askeri müşahit- lerden öğrenildiğine göre Alman hava kuvvetleri kumandanlığı, İsveç istikame- tinde bir hava taarruzu icrası plânı tetkik etmektedirler, Alman ajanları, İsveçte, bu tedbirle- rin İngilizlerle Fransızların Skandinavya memleketlerine vaz'ıyed etmek tasavvur- larına bir mukabele olmak üzere ittihaz adilmiş olduğuna efkârrumumiyeyi ikna etmeğe uğraşmaktadırlar. Bununla beraber Bn. Tabouis, Alman- yanın hakiki hedefinin siyasi, iktsadi Ve sekeri bir tazyik sayesinde kendisine di fevaid temin etmek olduğu mü- ında bulunmaktadır. Madam Tabotia, metin olamk . Ab ı istilâ etmek iste- Mmediği gibi İs  etmek tasav- yünunda olmadığım, çünkü bu memle- kete karşı yapılacak askeri bir hareke ahim tehlikeler o arzedeceğini yazmaktadır İsveçin milli müdafaası Stokholm 6 (A.A.) — İsveçin bütün ktimal sınıflarında, milli müdafaanın kuvvetlendirilmesine doğru bariz bir hareket görülmektedir. Atış cemiyetle- rine birçok aza kaydedilmektedir. ve şimdiye kadar bu kabil cemiyetlsre kar- m boykot yapan işçiler, kafile hâlinde müracaatta bulunarak kaydedilmekte- dirler. Kraku oğlu prens Getllaınc, Fin- Mindiyiya iktmlt ve imei yalm yak pılması için radyo ile bir hitabe irad et- miştir. Amerika donanmasının manevraları Paris 7 — Alman malümata göre, Amerika donanmasının ilkbaharda Büyük Okyanusta yapacağı manevralarda 180 parça gemi, 350 tayyare ve 40,000 kişi bulunacaktır. INorveç kralı B. Roosevelte bir mesaj gönderdi Roma 7 — Norveç kralı Hahon Amerika Cümhurreisi B. Roosevelle hususi bir mesaj göndermiştir. Bu mesaj Norveç donanmasının yüksek rüt- beli bir zabiti tarafından Rooseveite teslim edilmiştir. Mesajın metni henüz neşredilmemiştir. Karelide Sovyetlerin taarruzları hafifledi Ladoga gölünün şimalinde Finler mühim muvaffakiyetler kazandılar Sovyetler iki sınıfı silâh altına çağırdılar Stokholm 6 — Helsinkiden alınan haberlere göre, Sovyetlerin Manner- heim hattının merkezine yaptıkları ta- arruz hafiflemiştir. Dün Sovyetler yedi defa bücum etmişler, fakat hiçbir netice elde edememişletdir. Bugür”buaa mü- kabil bu hatlın gerisine paraşütle asker bırakmışlardır. Bu suretle inen 100 Sov- yet askeri esir edilmiştir. 9 Sovyet tay yaresi düşürülmüştür. 18 inci Sovyet fırkası imha edildi mi? Londra 6 — Dün Finlerin, Ladoganın şimalinde 18 inci Sovyet fırkasını imha ettiklerine dair Stokholmden haberler gelmişti. Helsinki bu haberleri teyid et- memiştir. Fin makamları Sovyet taburunun hezimete bildirmektedir. Fakat burada 15 - 20 bin Sovyet askerinin im- ha edilmekte olduğunu temin ediyor. Finler; son taburlar da esir edilmedikçe muvaffakiyet haberi vermemektedirler Suomosalmide de bu suretle hareket et mişlerdi. Ladoga gölünün şimalindeki muharebeler Stokholm 6 — Fin muhfillerimde ha- sl olan kanaate göre, Sovyetler Summit mıntakasındaki tazyiklerine devam ede ceklerdir. Sovyetler hücumlarını besle- mek için Kareli berzahında Vizçok fır- uğradığım | gündüz devam etmektedir sadece iki | alınan haberler | kalar bulundurmaktadırlar. Buna muka- bil Ladoga cephesinde Sovyet tazyikı- nın tesiri kalmadığı görülmektedir. Fin- İer, parlak mukabil taarruzları müten- kip sahilde istinat noktaları elde etme- ğe muvaffak olmuşlardır. Sovyetler üç urun işgali altında bulunan Lir isti- nat noktasını terketmişler, sahada 900 ölü, 7 tank, 4 top ve 30 otomobil bı- rakınışlardır. Kuoma cephesinde muharebeler gece m İkv. vetlerle harekete geçen Sovyetler arazi kazanmağa muvaffak olamamışla a kuvvetleri bazı Sovyot ii birbiri arkasından akınlar yap. maktadırlar. 13 Sovyet tayyaresi tahrip edilmiştir. Sovyet tebliği Moskova 6 (A.A.) — Leninirad er- kâmharbiyesinin tebliği: 5 şubat tarihin» de keşif kollarının faaliyeti görülmüş. ve bazı yerlerde seyrek topçu endahtı yapılmıştır. Ladoganım: / imal mmantakm- sında piyadeler arasında o müsadeieler devam etmektedir. Sovyet tayyareleri keşif uçuşları yapmışlardır. Sovyetler 2 sınıfı silâh altına çağırdılar Riza 6 (A.A) — Sovyetler Birliği- nin 920 - 922 sıniflarını silâh altına ça- dırdığı öğrenilmiştir.