7 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

am ie. 10 “ Trakyada kü cültür işleri Her tarafta yeni mektepler, kurslar, okuma odaları açılıyor Lüleburgazda yeni yapılmakta Edirne (Akşâm) — Trakyada ileri gösteren hareketlerden biri de Kültür işleridir. Okuma ve okut- ma hevesinin yıldan yıla artmakta olduğu bu mühim vatan parçasında tahsil çağında olup ta mektepsizlik yüzünden okuma imkânları bulama- | yan çocuk say daha üç - beş sene | evveline kadar büyük bir yekün teş- kil etmekte Bu sayının her sens | yeniden açılan ilk ve orta okullar &: yesinde gittikçe azaimakta olduğu memnuniyetle gi mektedir. Nete- | kim bu sene de Bö wiâyetinde | olsun, Kirklareli, “Tekirdağ ve Ça- vilâyetlerinde olsun yeni birçok ilkokullar Lülebur- gaz gibi . hızlı bir gelişme gösteren ve bu gelişmesile modern bir kasaba örneğinin eh güzelini veren bir kâç kaza merkezimizde de orta okullar açılarak daha bir çok yurt çocukları nın okuma ihtiyacı karşılanmış bü- lunmaktadır. Geçen ayın son haftası içinde Trak» ya umumi müfetişliği Maarif müşa- viri Yusuf Cemil bu seneki Maarif | hareketlerini yerlerinde görmek üze- re Kırklareli ve Tekirdağ vilâyetlerinde bir *eftiş seyhatine çıkmış, 16 gün sü- hat esnasında Maarif mü- iği ve gördüğü bütün mek- lerde maarif işlerinin tam bir intizam içinde yürüdüğünü, Vekâle- tin bu ders senesi başında tatbikine başladığı müzakere usullerinin çok verimli olduğunu ve bu gidişle bir kaç sene zarfında Trakyada tahsil çağındaki bütün. çocukların okuma ının karşılanacağını müşahe. eler hareketlerin kaynağı nanan Trakya halkı- | e verdiği ehemmi- çalışmalarının $8- meresi olduğunu aşağıdaki ri rın belâgatı en canlı bir surette mekted. Bugün teftiş ettiği r amla- Mısır Başvekilinin Sudanı ziyareti Kahire 6 (A.A.) — Misir Başvekili nin Sudan'a resmen yapacağı ziyare rihi 17 Şubat olarak Mahir paşa tayyare ile Har cektir, Kendisine Nafia Nazırı ile diğer bir çok yüksek memur refakat etmekte- İngilterede bir kışlanın lo- kanta kısmında yangın çıktı Londra 6 (A.A.) — Bu sabah Chek vee mahalesinde. Duc York keş tından olup tabldot salonu bakkaliye dikkâm hizmetini görmüküş olan bir binada bir yangın çıkmıştır. Yangın, binayı » hemen tarmamile tahrib ve yanındaki hastaneye sirayet hastaneden çıkar. bir saat sonra bastır Hastalar, mışlardır. Yangın, rlmaştır. Doyce Orint Bank Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyede Şubeleri; İstanbul (Galata) Deposu: Tütün Gümrük İzmir Her türlü banka muamelâtı etmiştir. olan köy eğitmen okulu risat usulüne muvaffakiyetle devam İ eden Tekirdağ orta okulunun 13 sınıf, 22 öğretmen ve 653 talebe; Krıkla- reli orta okulunda 8 sınıf; 16 öğ- retmen 600 den fazla talebe; Lüle- gaz orta okulunda bu sene açılmış olmasına rağmen 5 sınıf, 12 öğretmen ve 229 talebe, Çorlu orta okulunda 6 sınıf, 14 öğretmen ve 294 talebe mevcuttur. Tahsil çağında olup da mekteplere devam edemiyen çocuklara gelince; dağ vilâyetinde tahsil çağında olan talebe adedi 7 - 12 yaş arasında 26783 ve 13 - 16 yaş arası 17550 olup bunlardan öğretmen ve eğitmenle ida- re edilen ilkokullara 22276 çocuk de- vam ediyor demektir. Bu yeküna orta okullara devam eden talebe sayısı dar hil değildir. Kırklareli vilâyetinde tah sil çağındaki çocuk sayısı 7 - 18 yaş arasında 16282 kız ve 17691 erkek olup bunlardan ilkokullara devam edenler 4255 1 kız ve 6994 ü erkek çocuktur. Bu yeküna da ortamekteplere deram eden çocuklar dahil değildir. Bunlardan başka Tekirdağ vllâye- tinde okuma yazma bilenlerle bilmi- yenlere mahsus olmak üzere A ve B kurslarına ayrılan gece dersleri vardır ki bu kurslara devam edenlerin sayı- si kadin ve erkek 1291 i bulmuş ve bunlardan bu sene şimdiye kadar 842 kişi vesika almışlır. Bu arada sayısı 18 1 bulan küçük ziraat ve sanat kurs ları da hararetle devam etmekte ve her yıl binlerce vatandaş teknik bilgi- lerle teçhiz edilmektedir, Hulâsa bu sene yalnız Edirne orta mektebine devam eden talebe yekü- nunun 1015 sayıyı bulduğunu ve Kırk- lareli vilâyetinde mektepsiz köy sayı- sının 7 © ağu kaydetmek, Trak- ada Maarif işlerinin son dört beş yıl içindeki ileri hamlesini tebarüz ettir. meğe kâfidir. Bu arada Lüleburgaz yakınında kurulan 250 mevcutlu Eğit men okulu da ayrı bir kıymettir. Hesap edildiğine göre bu okuldan mezun olan gençlerle birkaç sene İçin- de Trakyada mektepsiz köy kalmıya- caktır, İngilizler 6 Almanı tevkif ettiler Düşman hesabına faali- kla maznun Alman tebaa- kiz bandıralı Vyassn va nda, Kap açıklarında bir İngiliz ge- a tevkif odilmiştir. Mevkuf er muhafazası altında gemi bakm süvari ve bisikletli kuvvetleri kumandanı değişti Amsterdam 6 (A.A.) — Süvari ve bisikletli kuvvetleri kumandanı general van Voorst vazifesinden kaldırılarak Genel Kurmaya verilmiştir. Bu değişir liğin Hollanda orduları başkumandan- lığındaki değişiklikle alâkadar olduğu zannediliyor. Ev, Apartıman kiralamak için «Akşam»ıın KÜÇÜK İLANLARI En süratli ve en ucuz vasıtadır. Felâketzedelere teberrii Umumi yekün 3,597,709 lirayi N buldu Ankara 5 (A.A) — 3/2/940 gönü akşamı- na kadar Kımlay umumi merkerine yatar?- Ian gark vilAyetleri zelzele lanesi Ilstastdir: 86929 Vakfıkebir, 08 Müfs, 2428 MAS, 40 Milâs, 487 Vakfıicebir, 12425 MUR£, yi Milâs, 500 Akdağmadeni, 500 Çankırı, 60 Çortu, 1307 Malkara, 341 Evine Kızılay gube-| lerinden, 385,28 Çorum milli yardım komi- | sinden, 172,08 Vakfıkebir, 100 Vakfıke- 15770 Kırklareli, 1184 Boğazlıyan, 512,50 Siirt, inden, 1840/08 Dİ- sa, erkân memur prü, hasebat ri #ahdemlerden hallesinde Safran 5 Muli Müdafas Vekâlet Askeri fabrikalar umum müdür larından, 16,02 Askeri fabrikalar Hazande- de burut deposu memurlarından, 1040 As- Keri Fab. Ankara fişek fab. subayları tara- tab, Kırıkkale Çelik kselde elçi- ik delâletile Brükselde © vatandaşlarımız. | dan B. de Punez tarafından 200 Belçikm #rangı karşılığı olarak yekün 1296502, 29 No. Ju listemiz tutarı 358475400, umum yekün 3.597,709,11 liradır. Hekimlerimizin teberrüü Dün de şehrimizden Samsun valiliğine 500 sandık çivi, ve 50 ton da galvanizli sap | gönderilmiştir. Felikotzedelere yapılacak yardım etza- fında mesleki teşekküller de ayrıca çalışı- yorlar, Bu arada Etibba odası marifetile şehrimizdeki hekimler arasında da teber- bulmuştur. Bu paranın 250 lirası maruf bir boğaz, burun mütehassıs, 250 lirası tanım- miş bir dişçi ve 200 lirası da meşbur bir operaförümüz, mütebakl bin üç yüz lirası da nlerimiz tarafından verilmiştir. arasındaki teberrünta devam or Giresun 6 (A.A) — Dün limanımıza ge- len Ankara vapurile İstanbuldan yeniden gönderilen 42 teneke kavurma, 852 adet yorgan, 150 adet batfaniye, 60 parça muh- telif giyecek aşyası gelmiş ve bu eşyaların da $. Karahisar ve Alucra'ya sevkine baş lanmıştır. Adanada iskân edilenler Adana 8 — Hareketlarz felâketzedelerin- den son günlere kadar Adanaya gelip iskân edilmiş olan vatandaşların “sayım 9608 varmıştır. General Deeds Tokatta yaralılarla konuştu Tokat 6 (Akşam) İngiliz general Derda bugün buraya gelerek Val ile gö- rüşmüş, hastaneye giderek zelzelede yara- lananlara vgoçmiş olsun» demiştir. Gene- ral Deede'in yanında Daliy Telegraph mu- habiri de vardır, İngiliz general Turhala gitmiştir. İngilterede et vesika ile verilecek Londra 6 (A.A.) — Reuter ajansı, 11 mart tarihinden itibaren İngiltere- de etin vesika usulüne tâbi tutulaca- ğını bildirmektedir, KENDİR VE KETEN SANAYİ! Türk Anonim Şirketi Meclisi İdaresinden: İdare meclisnin 30/1/940 tarihli içtlmaında şirketimiz ortaklarının 46 nelik umumi heyetinin sureti adiyode içtimaa davet karar altına alınmıştır. Ticaret kanununun 361 inci ve dâ- hili nizamnemesinin 49 uncu madde- | sine tevfikan 8 Mart 1940 tarihine müsadif cuma günü saat 14 de Gala. | tadaki Manhaym hanının $ üncü hs | tındaki şirket merkezinde aşağıdaki ruznameyi müzakere etmek üzere en az «5» beş hisseye malik hissedarlar rın içtima gününden bir hafta evveli ne kâdar şirket merkezine veya milli bankalardan birine hisselerini tevdi ederek mukabilinde duhuliye varâka» ları almaları ve toplantıda bulunami- yacak hissedarların da nizamname mizin 59 uncu maddesine göre diğer ortaklardan kimi vekili edeceklerse bildirmeleri ilân olunur. r 1940 Bulgar Kralı dün Hariciye ekilimizi kabul etti (Bastarafı 1 inci sahifede) kânı, Fransız, İngiliz, Belçika, Bal tavakkufu esnasında kendisine gösteri len hümnü kabulden dolayı duyduğu şükran hislerine tercliman olmalarını, kan antantı devletleri elçileri, Harici. | matbuat mümessillerinden rica etmiştir. ye Nezareti yüksek memurları tarafın- dan istikbal edilmişlerdir. Hariciye Vekili, otelde kısa bir isti- rahattan sonra saraya giderek defteri imza etmiş ve 11,30 da Kral tarafım dan kabul edilmişti: B, Şi raçoğlu saat 12,45 de Har retine giderek Bul Hariciye Nazırı B. Köseiv: ret etmiş, kendisile rüşmüştür, Sofyadan hareket Türkiye büyük elçisi B. Berker, saat 13,30 da, Hari: Vekili B. Saracoğlu ve refakatindeki zevat şerefine Lir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette, Başvekil Köseivanof ve refikaları, protokol şefi Belinof, hususi kalem müdürü Şişmanof bazır bulunmuşlardır. Yemekten sonra, Balkan msmleket- leri Nazırları Türkiye el ne gitmiş ler ve bir müddet görüşmüşlerdir. iğleden sonra, B. Saracoğlu ve refa- katindeki zevat ile, Başvekil Közeivanof Ve rehikaları; Sofyanın görülecek yerle- zönl deleşmuşlar, sonra, tarihi Bolana kasabasını ziyaret etmişlerdir. Türkiye Hariciye Vekili, refikası ve refakatindeki zevat saat 16.42 de Semp- İon ekspresile Sofyadan müfarekat et- mişler ve ayni zevat tarafından uğurlan- muşlardır. B. Sarncoğluyn, hududa kadar, mih- mandarı ataşe Pançef ve polis müdürü albay Pantef refakat edeceklerdir. B. Saracoğlu, o hareketinden evvel matbuat mümessillerine, buzün kendisi- ni kabul eden majeste krala karşi duy- duğu şükran hislerini ve Başvekil Köse- ivanofla yaptığı görüşmeler neticesinde- ki çok iyi intibalarile memnuniyetini ifnde etmiştir. B. Saracoğlu, vekili ve tu ziya bir saat kadar gö- Bulgar payitahtındaki Lİ RUZNAMEİ MÜZAKERAT 1 — Meclisi İdare ve mürakıb ra- porlarının okunarak 1939 sensi bi- lânço ve hesaplarının tedkiki fle ida- re meclisi ve mürakıbın fbrası, 2 — 'Temettüatın sureti tevzti, 3 — Nizamnamenin 2?7nci mad. desi mucibince vazifesi hitam bulan üç idare meclisi âzasının yerlerine yeniden Aza intihabile idare meclisi üzalarına verilecek huzur hakkının tayini. 4 — 1940 senesi için mürakıp in. tihab ile verilecek ücretin tayini, se BEDAVA ŞEYLER me Parasız, Kur'asız, Bilmecesiz 8. nemaya gitmek, Muhtelif hediye- Nişde geçirilen gün Belgrad 6 (A.A) — Dün sabah Yunan ve Tavetkow B. Sar yaret eti Metaxas, güze esdim. Birçok s8- beri ta sat daha u suretle bağlı olacakları bu- i kanmatir ayrılıyorum. Esa- lerdenberi besliyordum, ela daha ziyade kuvvetlendi. Zaman- la diğer Balkan devletleri ile 'Tuna havzası devletlerinin bizi ceklerini ümid ederiz gıptaya şayan olan her günkü terakkiya- anı büyük bir sevinç ile görüyorum. dav milleti, nafbi saltanat prens Paul'ün âkülâne idaresi altında #ulhün ve Sandetin bütün nimetlerinden müstefid ol- maktadır.» B, Saracoğlu şu beyanatia bulunmuştur: dı, Balkan milletlerinin her gün de mütesanld ve mili menfaat. a ziyade hemahenk olacakları tile terkediyorum. Mişte yapılan istikbal, beni hussis etti, NU tiyar oldukları rmda ruhi: Yugoslav milleti tan bu dostluk, kalbierdeki şâneleri karşılıklıdır. Hepimizin istinad etmekte olduğumuz kuvvet, memlekette birlik, Balkan devletleri arasında birlik. tir. Uzun seneler Maliye Vekâletinde bu- lundum ve bu sayede bütün alara sanayi- ni etrafile öğrendim. Fakat birçok fabrika görmtş olmama rağmen Niş fabrikası hay- Tanlığımı celbetti, Doğduğu şehir olan Niş terafından Yugoslav Başvekiline karşı gösterilen sevgi, beni çok mltehassla etil» i pek müt Jisinin memnun ve bah- ahede ettim; simala- 9 BANKASI 1940 küçük cari hesaplar İKRAMİYE PLÂNI Keşideler: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 İkinciteşrin tarihlerinde yapılacaktır. Kumbara ve kumbarasız hesaplarında en az eli iran bulunanlar kuraya dahi bulunacaktır. 1940 IKRAMİYELERİ 1 Adet 2000 liralık 3 6 12 40 75 250 1000 , 500 , ee 3000. 4000. Türkiye İş Bankamna para yatırmakla yalnız para biriktirmiş olmaz, ayni zamanda taliinizi de denemiş olursunuz. “yy senem masaya | G4. VUŞUNCESİ Kendini alâkadar alan |