9 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Gustosuzluk Ayaspaşa, şu son senelerin en moda semtidir. Anadoludaki (o karilerimiz belki İstanbulun «sükna modası» nı takib etmiyorlardır. İhtimal hâlâ, Şişliyi en birinci yer sayarlar, Zira «Şişli sosyetesi», «Şişli salonların ne vinden senelerce romanlarda, fıkra» larda yazılar yazıldı; ağızdan ağıza rivayetler dolaştı. Fakat Maçka ile Talimhane lanının, o bilhassa sonra, bu- iştir, Bir ahbabım için ikametgâh an- yorduk. Ayaspaşada gözümüze kes- tirdiğimiz binalardan birine girdik. Livreli, yani kavasvari üniformalı bir — Maalesef hiç boş yer yok! « dedi. — Peki... - diye sorduk. - Boş olsa | bir daire kaçadır meselâ? — Boy boy efendim... Aylığı üç yüz lira olan var... İli yüz elli olan var... — En ucuzu? — İki yüz elli, — Mersi.., Çıktık... Ayda iki yüz elli lira ev kirası... Bir kaç yüz metre yürümüştük. Öyle bir noktada bulunuyoruz ki, şehrimizin bütün ecnebi, zengin mi- safirlerini barındıran Parkotel tam yanımızda Alman sefaretine aid bina, kaya gibi oracıkta... Karşı kal. drumın bütün apartımanlarındaki dairler yüz tiralık, yüz elli liralık, en ucuzu . üç minimini odası olanı - altmış, yetmiş lirahk.. Daha ötede İstanbul Klübü... Biraz daha İleride meşhur Taksim meydanı... Âbide,. Öyle ki, bu tarif edeceğim nokta, İstanbulda ümran diye birşey yapıl. mışsa onun tm ortasındadır, Moda semtin, semtin, eenebilere semtin mihveridir. zengin Yeni yapılan y kıyorsunuz. Meyilli çi sa cimli pant ol, n tam yanına ba“ müselles bir (Ki, ne güzel bir lir...) Eski ayakkabı- lar. çöpler, boz taşlar, atılmış... Tam mâ- »uhun meşhur kötü arsa- ve 1EURSİ halinde gorete parçaları #le İstanhı Vel geçiyoruz... O iki yüz ellilik, üç yüzlük binaların sakinleri, Parkotel ve İstanbul klübü müdüvimleri, o sükna moda- Sını takib eden ve yıkık namına her 1 göze alan hemşeriler... Sekiz hin liralık otomobillerin, yüz bin liralık mülkleri erin » Hermin kürklü liralık ayakkabı o ahipleri.. kadınlar, otuz sekiz giyen baylar. kiz yüz Yirş 1 bak yahud kazananı, memlekette sa, ta kendileri lar. görmüyorlar mı?.. Hayret, . da kaybedenler, Hülâsa eğer ba *“9sYeto kremiz var- çiyorlar, bâkıyor- mı, irkilmiyorlar ar, den, yeleklerinin beş kuruş ataş gibi kârlıkda, senele linde duran Pabilirte, düzeltebili ufacık bir feda- mezbele ha- çemenzar yâ. manzarasını cakalı, semtlerine za» Ya hepsi bir a Ve belediy sile - gelseler... Si > Ni te, - nazari mâna- mii ir erde oturan hemşe imeldri ge u bir halde harekete geç- e se ektir. Evet, İstanbul şeh- Sil Wessi azdır. Fakat böyle bir 7 az böyle bir yerde böyle bir hal Si “belediye bütçesinin ra- Pam mi izah edilmelidir?... Yok, — Bana bir sun'i insan göster ba- B.A — Nerede bulayım oğluml... Ma... İĞ" zamma. PERİ Kia yerle “ O gece oyunda bin ses | Onlar ki herbiri fer. | cebinden dilenciye | Belediyenin ekmek fabrikası tesis elme- Be karar vermesi üzerine bazı genebi grup- lar bir takım tekliflerde bulunmuşlardı. Belediye, hükümetle temaslarda bulundu- undan, bu tekliflerden hiçbirini tercih etmemiştir. Diğer taraftan bir Türk sermayedari m Iktimd müdürlüğü ile temas etmiştir. Bü Türk sermayedarının teklifi hulâşaten şudur: Şimdilik yüz bin lira sermaye ile bir şirket kurulacak ve bu girkete hem Be- lediye, hem de fabrikanın kurulacağı mın- di ırıncılar hissedar olarak iştirak Ancak ne fırıncılar, he de Belediye sermayeye iştirak etmiyecekler, alnız şirketin temettüünden muayyen his- seleri nisbetinde istifade edeceklerdir. Şir- ket tesis edildikten sonra evvelâ Beyazıtta bir fabrika kurulacak ve bu fabrikanın faaliyete geçmesi üzerine bu havniideki fı- rıncılar faaliyetlerini tatli edöceklerdir. itikârla mücadele Bazı firmalara ceza verilmesi kararlaştırıldı İ İhtikârin mücadele komisyonu dün öğ- leden sonra Mıntaka Ticaret müdürlüğün- de toplanmıştır. Toplantıda bazı firmaların ibtikâr yaptıkları hakkındaki ihbarlar üzerine yapılan tahkikat gözden geçirilmiş | ve filhakika ihtikâr mevcud olduğu anla- şılmıştır. Muhtekirler hakkındı | Sular, tasdik edilmek üzere miştir. Diğer taraftan Mintaka Ticaret müdürlüğü, fatura ihtikâri etrafında tah- kikata girişmiştir. Yeni kumandan Vali muavi- nini ve Belediye reis muavi- nini ziyaret etti Yeni vazifesine başlamak ürere evvelki gün şehrimize gelen İstanbul kumandanı | tümgenersl İshak Avn! Akdeğ, dün vilüye- | te gelerek Vnli muavini B. Hudal Karata- nı, soncu Belediye Kels muavini B. LAtI Ako; ret etmiştir. Çalınan bir otomobil çabuk bulundu Tütün tüccarından Dramalı B, İskende- rin otomobili ah Teşvikiyedeki apartımanı ö mıştır. B. İsken- der, Polis müracâatle mü- dür muavini B. Terfiğe hüdiseyi anlatı tır. Derhal işe el koyan Hırsızlık masasi şefi B. Abdürrahman akşam üzeri otomo- bili bulmuş ve sahibine teslim etmiştir. Po- Misin bu muvaffakıyeti takdire şayandır. Otobüsler Belediyenin aldığı hissenin affedilmesini istediler Beyağlu ile İstanbul arasında işliyen oto- büslerin sahipleri, Beyoğluna çıkan oto- büslerin Dolmabahçe - Ayaspaşa yolunu takip ettiklerinden dolayı yolun iki kilo- metre uzadığını, gözergihin değiştirilmesi | için yaptıkları müracaatin de kabul cdii- Heri sürerek şikâyet etmişlerdir. sçöler, benzin flatleri arttığı için rını kısmen olgun telâfi edebilmek Üzere, Belediyenin otobüslerden gayri saf varidat üzerinden aldığı hissenin affedil- mesini istemişlerdir. Bundan başka Beyazıtla Maçka arasın- da işliyen otobüsler de hattın Topkapıya kadar uzatılmasını istemişlerdir. Belediye, hayır, gustosuzluğumuz, muhitimizle alâkasızlığımız bunda birinci derece- de âmildir şüphesiz... Oradaki binlerce zengin, muhitle. rinin bütün zarifleştirme işini bir bi. çare belediye çöpçüsünün eline bıra- kırsa netice böyle olur. (Vâ-Nü) —e— Her fırın, çıkardığı etmek sayım nisbe- tinde ve bu ekmeklerin temin ettiği kâr de- Tesosinde şirkete hissadar olscak ve bu ek- Batışı işini deruhte edecektir. Be- yazıtta tesis edilecek bu fabrikadan sonra Beyoğlu ve Üsküdarda da fabrikalar ku- Tulücaktır reden makine getirte olacak ve fabrikanın çıkar- bugünkü narbtan fazla Belediyenin kabul ettiği un Yapılacak bu ekmekler, otoma» tik vesaitle pişirilerek kâğıda sarılmış big halde fabrikadan çıkacaktır. Sermayrdarın resmen vereceği teklif, Belediye tarafından tedkik edilecektir. Narhtan fazlaya ekmek satanlar Belediyo Rels muavini B. Lütti Aksoy, Karilerimizin mektupları Yüksekkaldırımın ta- mir edilmesi isteniyor Yüksekkaldırım, İstanbulun en iş- lek bir caddesidir. Her gün takriben 100,000 kişi bu yoldan gelir gider. Yo- lun ortasında da meşhur tarihi yan- gın kulesi vardır. Ayrupanın, Ameri- kanın her tarafından gelen seyyahlar bu yangın kulesini mutlaka ziyaret etmek İsterler, Bu yol vaktinde Tünel yanından itibaren yarısına kadar parkn taşlar- la yapılmıştı. O tarihten bugüne ka- dar 6 sne geçtiği halde. diğer yarısı. nin yi olmadı. Yolun bu aşağı kısmı elyevm âdi kaldırım- larin bozuk, bataklık ve pislik içinde- dir, - Parklar, üh yerleri, bahçeler yapılırken, tü y era Galata yangin Kulesinin etrafı tan rm edilecekti; bu daakim kaldı. İmar için bund var mıdır? Taj Belediye kooperatifi Heyeti umumiye bugün toplanıyor Belediye kooperatifi heyeti umumiytsi acaktır. Bu toplan- | ooperstifin bugünkü vaziyeti, gerek kooperatifin hesapları ve alacakları eti aki mevzulara teallük edeceği için hararetli olacak! Kooperatif, son zamanlarda Vilâyet bi- nası karşısında bir terzihane açmıştı. Fa kat terzihane ümid edildiği kadar iş yap- madığından, kooperatif, terzihaneyi ka- patmağa meebur olmuştur. Bunun üzerine yüz lira maaşla ve bu işi üzerle ai- nı protesto ve koo- m teşebbüs etmiştir. e kooperatifin son #a- 1 güzoz fabrikası da, iş Ya- pamadığından, kapatılmıştır. Belediyenin kooperatiften bin lira alacağı var- dır. Bu para, kooperatif hissodarlarına koo- peratif tarafından yapılan İstikrazlardan birikmiştir. Belediye, kooperatifin bu pa- rayı ödemediğini görerek, geçen aydanberi borçlu memurların maaşından tevkifak yapmağa başlamıştır. Üniversite rektörünün çayı Üniversite rektörü B. Cemil Bilsel tara- fından dün de Üniversitenin muhtelif fa- kültelerinden iyi derecede sömestr İmti- hanlarını veren gençler şerefine bir çay rilmişi — Olmaz, isterim, gösteri... B.A. — Dua et,dünya sulha ka- vuşsun.... meli e SIRA Bay Amcaya görel ... İşler yoluna girsin, seni Ameri- kaya götürür( gösleririmi.. i | 1 İ İl olan birinin bir günde 18 Ekmek fabrikası için teklifler Dün de bir türk sermayedar müracaatte bulundu ekmek nattımdan fazla ekmek satanları takip etmek üzere dün Tophane ciyarında- ki fırın ve bakkal dükkünlarını teftiş et- miştir. Bu teftişler neticesinde Boğazkesen de bakkal Hatice, Agop, Hasan, Sipahioğlu Yaşar ile fırıncı Yorginin narhtan fasla f- ate ekmek sattıklarını li eti ve kendilerinden derhal tahsti edilmek üzere beş liralık yıldırım cezası vermişiir Bundan başka Yorginin fırınındaki ebi beş tane ekmeğin noksan tartıda olduğu görülerek bunlar müsadere edilmiştir. Bu teftişten sonra Belediye Relsliği, bü- tün Belediye teşkilâtına hitaben bir Lamim göndermiş, kendi muntakalarındaki fırın- ların Ekmekçilik nizamnamesi hükümle- rine göre satış şubeleri açip açmadıkları- pı sormuş ve narhtan fazla fiatle ekmek satışına kati surette meydan verilmemesi- ni istemiştir. Serseri köpekler 95 köpeği himaye eden biri mahkemeye verildi Eğrikapıda Ayvazefendi sokağında sak- lanan köpeklerin gelip geçenlere saldırdık- larını bir okuyucumuzuğ gi fen yazmıştık. Belediye temizlik müdürlü- günün aldığı tedbirler üzerine bu azılı kö- peklerden dördü hemen öldürülmüştür. Yapılan tahkikat neticesinde bu köpekle- ri Salâhaddin isminde birinin himaye etdi- &i görülmüş ve Salâhaddin hakkında kanu- ni takibat yapılmak üzere kendisi polise ve- rilmşitir. Bundan -başka belediye temizlik müdürü doktor Palk, serseri köpeklerin kal- dırılması için yaptığı takibat neticesinde Eyüpte Sofular mahallesinde Sofular ca mizi karşısında emlâk dellâliğile meşgul e ekmek #atın yedirmek suretile 98 sokak köpeğini aliyerek himaye ettiğini tesbit etmiştir. Köpek meraklıs bu adam, açlıktan Kurtar- mak istediği bu köpeklerden âdeta bir man- dıra toşkil etmiştir. Bele: dürlüğü, halkın shhati gelip ge meğe başlamiş ve hamisi rahatını boza de zabıtaya tev- serseri köpeklerin da bu gibi hâmilerin bulu: rek herşeyden ervel bun nihayet verilm Kiş münasebetile Büyükadada Di civa- rında çoğalan köpeklerin şehrin diğer semi de olduğu gibi himaye görmedikleri an- $, ancak bunlar, zehirli ekmekle öl- dürülmeleri kabil olamadığından, todarik edilen avcılarla ve av ti lerdir, Temizlik müdürlüğü, şehri serseri köpek istilâsından kurtarmak için çalışma- ğa devam edecektir. Maarif Vekili Dün de mekteplerde tedkik- lerde bulundu Şehrimizde bulunan Maarif Vekili B, Hasan - Âli Yücel, dün de tedkiklerine de- vam etmiştir. Vekil, dün öğleden evvel Üniversiteyi ziyaret etmiş, biraz sonra Ca- galoğlundaki Kimya enstitisüne gitmiş, talebenin dileklerini dinlemiş Maarif Vekili, öğleden sonra, yanında Parti müfettişi B, Tevfik Fikret Sılay ve Istanbul Maarif müdürü B. Tovfik Kut ol- duğu halde Sarıyere giderek buradaki mek- tep vaziyetini gözden geçirmiştir. B. Hasan - Âli Yücel, bugün 14.5 ta Maa- rif müdürlüğünde Matbuat mümesillerini kabul ederek şehrimizdeki tedkiklerinin neticesini bildirecektir. * Maarif Vekâleti başmüfettişi B. Salih Zeki le müfettişlerden B. Besim ve bayan Seniha, dün Kartal halkının vücude getir- dikleri ortamektep binasını gezmişler ve beğenmişlerdir. Müfettişler, bu mektebin İstanbulun bel- Ubaşlı ortamektepleri ayarında olduğunu söylemiş ve Kartal halkını takdir etmişler- | dir. | — Olmaz, ben şimdi görmek istiyo- rum.. B. A, — Dur öyleyse, bekle, şimdi bir komşu teyze geliri... yetlerine at- | temizlik mü- | İ Alâmetifarika hakkındaki yeni kararname Son günlerde, «yerli mamölâtin işa- retlenmesi da yeni bir kararna- me neşredilmişti. Bu karamameve göre fabrika ve imalâlhaneler tarafından, ge- rek burada, ve gerekse dışarıya sahlan malların üzerinde, şu işaretler buluna- caktır. (T. M.) veyahud doğrudan doğ- ruya (Türk mah) veyahud da bir ay- yıldız... Resmi ceridede bu işaretlerin bü- yüklüğü, nasıl bir çerçeve içinde buluna- cağı da ayrıca gösterilmektedir. Yine bu kâramameye göre, on beş gün içinde yerli mamilâtın üzerinde bu gibi iş in bulunması lâzımdır. Yerli mamülâtn işaretlenmesindeki sebepler şu suretle izah edilebilir. Şim- diye kadar yerli malların üzerinde «Türk malı» dır. Diye bu derece vazih bir işaret mevcud değildi. Bu yüzden yerli mah ile yabancı malı yekdiğerinden tefrik et- mek hususunda müşkülâta tesadüf edi- yorduk. Hattâ bazı fabrikalar, bu ma- lin eyerli malı» olduğunu da inkâr edi- yorlardı. Burada yapılan bazı tuvalet eşyasınm üzerinde bile başka memleket ismi kullananlar vardır. Geçen sene milli sanayi birliği, beynelmilel ulârnetifarıka kanununa uygun olmıyan bu firmalar hakkında İktisad Vekâletine uzun bir rapor bile vermişti. Yerli malı ile dışarıdan gelen malın yekdiğerinden tefriki için, mecburi bir surette bu gibi işaretlerin konulması, aynı zamanda ticari ıslahın icab ettirdiği bir zaruretti, Hatıra bir sual gelmektedir: Alime Hfarika kanununa göre, bir malın üze rine «ayyıldız» işaretini koymak hükmü, yalnız Devlet fabrikalarına verilmişti Hususi fabrikalar kendi malları üzerine bu işareti koyamazlardı. yeni çıkan ka- raramede bu hak bütün fabrikalara teşmil edilmektedir. Acaba, bu karamamedeki hükü alâmetifarıka kanunundaki büküm ara- sında bir tezad aramak lâzim gelmez mi? Maamafih böyle bir tezad mevcud olmasa dahi, «ayyıldız» işaretini bütüm fabrikaların kullanması icab eder, Yerli sermaye ile işliyen fabrikalarla, Devlet fabrikaları, bir kül halinde emilli fabri- ka» diye kabul edebiliriz. O halde nlâ- metifarıka kanununda «ayyıldız» yalnız Devlet fabrikalarına teşmili de doğru olamazdı. Bütün milli fabrikalar alime- tfarika olarak bu işareti kullanmak hak» kım haiz olduklarına göre milli fabrika» dan, yalnız Devlet fabrikası mânası çı- karmamak icab ediyor. Esasen bumu böyle telâkki etmeliyiz. Mademki bir fabrika Türkiye hududları dahilinde kur rulmustur. Pek tabii olarak emüli fab- rika» dır. Hüseyin Avni mama Mektep maçları Cumartesi günü yapılacak maçlar: İstanbul mektepleri futbol ve voleybol liç heyetinden; Taksim stadı; Taksim L. Haydarpaşa L saat 14 hakem T. Özerengin, Hayriye L, - Işık 1. saat 15,10 hakem Şazi Tezcan Şeref stadı: Boğaziçi 1. L. saat 14 hakem A. Ade ka L. - Kabataş L, saat 15,10 hakem A. Adem. Cumartesi günü yapılacak vo! maçları: Beyoğlu Halkevi salonu: Erkek M., Mektebi - Galatasaray L. saat 14 hakem TT. Oker, Sanat mektebi - Ticaret 1, sa- at 14,30 hakem T. Oker, Yüze Ülkü 1. - Şişli Terakki L. saat 15 hakem T, Okar, ybol Ege mıntakasında seylâbın zararı tesbit edildi İzmir 8 (Akşam) — İkincikânun ayı zarfında yağan şiddetli yağmurların ika ettiği zarâr miktan tesbit cc na nazaran kış ekinlerinden F 500, Foçada 300, Me Tirede 55, Seydi köy hda 50 hektar vü zerinde bulunan mahsul tamamen mahvolmuş tur. İzmir eivanındeki sebze bahçeler» hin zararı da büyüktür. — O sun'i insan mu?.. «B. A, — Hem de âlâsı: Saçları boya. yaa, kaşları çekme, dişleri takma, kir- pikleri yapma, bilgisi de... Kapmal