9 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Fransız gazeteleri : Almanyanın yeni silâhı “Her ihtimale karşı tedbir alınmıştır,, diyorlar Paris 8 — Alman ayın kaybedilmediğini, makinesinin kurulduğunu yerim si ela de nl a a elimiz Halli ke ay içinde müthiş surette çalıştık. Alman lar talim görmemiş afradı acele talim e cepbayo gönderdiler. Zabit kadroları moksandır. Halbuki Fransa için böyle bir yoktur, türlü vesnite i hi Lİ İ kef Bi a İN in gezip bi i : i Tl Finlândiyada her hi harp çok EL (Bastarafı 1 inci sahifede) Sovyet paraşütçüleri kâmilen Finlân- diya askerlerinin elbiselerini giymiş bu- İunuyorlar ve ellerinde askeri telefon hatlarını kesmek için hususi öletler var- dır. Kopenhag ve Stokholmdan gelen haberler Paris 8 (A.A.) — Paris - Midi gaze- tesinin Amsterdamdaki muhabiri, Ko- penbhag ve Stokholm gazeteleri larafın- dan neşredilen ve henüz teeyyüd etmi- yen haberlere före, Rusların Kareli ve | lüdoga gölü şimali cephelerindeki taz- yiklerine devam ederek işitilmemiş gay- retler sarfından ve emsalsiz zayiat ver- dikten sonra Finlândiyalların batlarına girmiş olduklarının rivayet edilmekte olduğunu bildirmektedir. Rusların bu noktada Vilborga (30 kilometre kadar yaklaşmış oldukları söylenmektedir. Ma- amafih bu haberler, Rusların Manmer- heim hattını yarabilmiş olmalarını ihti- mal haricinde addetmektedir. Diğer bir menbadan bildirildiğine gö- re, Finlândiya kıtaatı, mukabil taarruz- larda bulunmuşlardır. Finlândiyahların kendi hat da Ruslar tarafından vü- cuda getirilmiş olan girintiyi yavaş ya- vaş ortadan kaldırmak üzere oldukları söylenmektedir. Almanyanın müdahalesi Paris 8 — Almanyanın Sovyetlerle Finlândiya arasında tavassutta buluna- cağına dair çıkan haberler Berlinde tek- zip edilmişti, Fransız gazeteleri bu tek- zibin doğru olduğu (kanaatindedir. Oeuvre gazetesi diyor ki: «Almanya, Sovyet - Fin harbinin de- vam etmesini, Sovyet hükümetinin zayıf- İamasını ve Almanyaya nazaran aşağı mevkie düşmesini istiyor. Sovyetler bu suretle Almanyaya sanlacaklar ve ikti- sadi yardımı genişleteceklerdir. Alman- ya, ancak Sovyetler ezilmek tehlikesine maruz kaldıkları zaman tavassutu düşü mecektir.» Ordre gazetesi de ayni fikirdedir. Bu gazete diyor ki: «Almanyanın emeli şu- dur: Sovyetler ezilsin, Baltıkta, Şarki Avrupadaki kazançlarını kaybetsin, Al- manya hatta bir gün Stalini devirerek yerine bir Gauleiter oturtmağı da dü- şünüyor.» Finlândiyaya yardım meselesi Paris 8 — Bugünkü kabine reisinin mensup olduğu Radikal fırkası Finlândi- yaya geniş yardım edilmesi için bir tak- tir sureti kabul etmişti. Alliance Repub- lieaine | fırkasının o parlâmento grüpu Finlândiya işine müdahele lehinde bir takrir kabul etmiştir. Bu takrirde hükü- metten elindeki bütün vesaitle Finlândi- yanın muzafferane mücadelesine devam etmesine madar olacak şekilde ona yar- dım etmesi talep edilmektedir. Kopenhag 8 (AA) — Finlândiya için gönüllü amele kaydı bürosu kayıt muamelesine başlıyalı daha iki gün ol- İngiltere Finlândiyaya yeni bir sefir gönderiyor Londra BCAA) — İngilterenin Moskova sefareti sabık müsteşarı B. Ve- zeker, Finlândiyaya orta elçi ayin edil- miştir. Hatırlardadır ki Vereker, geçen lkkânun ayında Baltık denizinde bir bi- taraf gemi içinde iken Almanlar tara- Istanbul kasaplar cemiyetinden: Cemiyetimiz 939 yılı hesabalının teckiki, eden Azaların yerine 6 Azanın intihabı için Haikevine gelmeleri rice olunur, ekseriyet olmadığından 22 Şubat 940 perşembe günü saat 12 den 2 ye kadar tekrar he- yet toplantı yapılacağ: cbetle kayığı âzanın shhi muayene cüzdanlarile Eminönü fından esir edilerek bir müddet Alman- yada mevkuf tutulmuştur. “Sovyet tebliği şubat tarihli tebliği: Cephede mühim bir hareket olmamıştır. Sovyet tayyareleri, keşif ve bombardıman uçuşları yapınış- Moskova 8 (A.A.) — Tasa ajansı bildiriyor: Baltık filosunun Finlere kar- m kahramanca ve örnek olacak şekilde mücadelelerinden dolayı Baltık filosu- nun sekiz kumandanı ile 227 bahriyeli nişanlarla teltf edilmiştir. Kütüphanelerde binlerce kitap mahvoluyor (Baştarafı 1 inci sahifede) Bazı kütüphanelerde binlerce ki- e ek kk depolarda, do- İn terk. e intizam işleri de ihmal edilmiştir. Sene- lerce temizlenmiyen kitaplar, silinmiyen | camlar, ufak tefek tamirleri de yapılmı- yarak şuraya buraya atılan sandalye ve masalar, süpürülüp silinmediği için asl rengini kaybeden duvarlar ve tavaniar görülmüştür. Bazı kütüphane memurla- rının, okuyucular tarafından istenilen kitapları, kütüphanede bulunduğu hal de zahmetine katlanmamaları dolayısile muhtelif bahaneler ileri sürerek verme- dikleri ve bu hususta müdürlere vukubu- lan şikâyetlerin de ekseriya tesirsiz kal- dığı anlaşılmıştır. Raporda kütüphanede yolsuzlukla, Fatih Millet teşkil eylediği ve kütüphanelerimize nü- mune olabilecek bir halde görüldüğü kaydedilmektedir. Maarif Vekâleti, bu raporu kütüpha- nelerimizin tesbit olunan umumi vaziye- tini nher derecedeki alâkadarlar tarafın- dan da bilinmesini lüzumlu görerek bü- tün maarif teşkilânna Otamim etmiştir. Bu vaziyetten kütüphane müdürlerinin birinci derecede mesul mevkide olduk- ları kaydedilmekte ve zikredilen yolsuz- Tukların süratle önlenmesi istenmekte- dir. rülen diğer VEFAT Şehremaneti sicil müdürlüğünden mü- tekaid Hayati Lugal kızı, mimar Affan Lugal, hava yollarından Kenan Lugal, kimyager Zahire Luçalin kardesleri Tıp Talebe Yurdu başkâtibi Nureddin Bay- ülkenin yeğeni Fahire Luçal düçar oldu- | ğu hastalıktan kurtulamıyarak genç ya- hayata gözlerini kapamıştır. Ce- mazesi 9/2/940 cuma günü saat onda Kımltopraktaki evinden kaldırılarak Ka- lsmıştan motörle Kasımpaşaya nakledi- lecek ve öğle namazını müteakib sile kabristanına defnedilecektir, Tanrıdan rahmet dileriz. Mevlüd Erzincan zelzelesinde vefat eden bayan Aliye, Hatice ve Hasibe Fıratın ruhla. rma ithaf edilmek üzere 10 Şubat 940 cumartesi günü Çenberlitaşta Atikali Paşa camlişerifinde saat 14 de melüdu | Nebevi kıraat olunacağından arzu buyuranların teşrifleri rica olunur, İdare heyetinin ibrası ve müddetini ikmal 8/2/940 tarihli umumi heyet toplantımnda AKŞAM Milli Sanayl Birliği y divanına verilmiş, müteakiben rey üsulile yeni idare med su Alber Bundan sonra B. Hüsnü Yaman, kendi- sin reis seçtiklerinden dolayı kongre âza- sına teşekkür, ve yeni idare heyetine mu- Türk matbuat heyeti ş8- refine ziyafetler verildi (Baştarafı 1 inci sahifede) başlıca noktalarıdır... al Paris şehrini eolimlamış ve de ESHAM ve TAHVİLÂT 1938 © 6 ikramiyeli 19.80 1918 Bivas - Ersurum V 03 | Müttehit Ermis Kartal konserve fabrikası 480 PARA ve ÇEKLER Kapanış 1 Steriin 524 100 Dolar 13019 GEMBERLİTAŞ dana Münir Nureddin KONSERİ Tel: 22513 SEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 20,30 da Oo KADIN İstiklâl end. Komedi kasr Gece onat 20,30 da OĞLUMUZ Irlandada nümayişler 9 Şubat 1940 Iki tedhişçinin idamı üzerine mitinğler yapıldı Tedhişçiler teşkilâtına mensup bir hatip, sergiye girmiş olan yüzlerce ki- Londrada bir İrlandalı tevkif edildi Londra 8 (A.A.) — İçinde yanın zuhur etmiş olan bir tezgâhta son dere- cede şiddetli bir infilâk vukun gelmiş- yaralanmıştır. ir. İki Japonyalı Polis hafiyeleri, dün Londrada bir Ir- landalıyı tevkif etmişlerdir. Tahkikat io- Tasına memur polisler bu tevkife büyük bir ehemmiyet atfetmektedirler. Beyazıt cinayeti (Baştarafı 1 inci sahifede) evlenme kararile birleşmişler ve Tav- şantaşında Dibeklicami sokağında 20 Kadınla erkek, bundan yirmi gün ev- veline çok güzel geçinmişlerdir. Bu arada ikisinin arasını bozan üçüncü bir adam ortaya çıkmıştır ki; bu da, yi- ne Nuruosmaniye taraflarında çalışan Ali isminde Malatyalı bir gençtir. Hızırla Ali, birbirlerile arkadaştırlar. Bir hayli de samimiyetleri bulunmakta- dır. Bu samimiyet tesirile Hızır birkaç defa Aliyi evine davet etmiş ve beraber yiyip, içip eğlenmişlerdir. Fakat işte bu eğlentiler Ali ile Ferihayı birbirine win- dırmış, hariçte de birbirlerile buluşmağa başlamışlardır. Nihayet Ali ile Feriha, Hızır uzaklaştırıp beraberce evlenmeğe karar vermişlerdir. Bundan sonra Hızırla sık sık kavgaya başlıyan Feriha; artık ona eve gelme- isini istemediğini açıkça söylemiş; bu sırada Hızır yediği bir ye- mekle zehirlendiği için hastanede teda- vi altına alınmıştır. Hızır, hastanede iken Feriha, Ali ile beraber oturup kalkmakta mahzur görmemiş, bu da bit- tabi Hızırın kulağına gitmekte gecikme- miştir, Hızır, bir kaç gün evvel hastaneden sıkmış, eve gelmişse de Feriha kendisi- ni eve almamıştır, Hızır, Feriha ile ara- larında resmi bir rabıta olmadığı cihet- le hiç birşey yapamamıştır. Hızırın bu suretle el çekmesini gören Ali ile Feriha artık gecelerini de ayni ev de beraber geçirmeğe başlamışlardır. Bunu duyan Hızır, çileden çıkmıştır. Hızır evvelki gece sanat iki buçuğa ka- dar muhtelif yerlerde adamakıllı içip sarhoş olduktan sonra, Dibeklicami 80- kağına gelmiş ve burada bir bahçe için- de bulunan eve girmiştir. Evde Feriha ile Aliden başka, arka tarafta, Dolma- bahçe Havagazı fabrikası amelesinden Mustafa da otürmaktadır. Hızır, bahçede ayakkabılarını çıkara- rak bir ağacın dibine bırakmış, orada, eve girecek kapıyı açmağa muvaffak ol- muş, doğruca Ali, Feriha ve çocuğunün yatmakta oldukları odaya girmiştir. Bu sırada, Ali uy: i iz sin girdiğini g ye sorduğu bir adi göğsüne, boğazma ve vücudunun o muhtelif yerlerine mıştır, Bu gürültüye Feriha da uyanmış, Hızının sesini alınca «Hızır ne yapıyor- sun?..> diye sormağa kalkışmış, fakat o da ardı sıra yediği Sustalı o vuruşlarile kanlar içinde bir tarafa yuvarlanmıştır. inen | sustalı çakı darbelerile bir tarafa yığıl. | şey olmuş bitmiştir. Yaralı Ali, kanlar içinde bir don, bir gömlek bahçeye fırlamış, fakat uz son- sa, akan kanların soğumasile kendini kaybederek çamurlar içine düşmüştür. Feriha, bu sırada odada ölmüş bulunu- yordu. Hızır, Ferihanın ölüsünün başi- na geçmiş; kiracı Mustafanın da çıkıp gitmiş olduğunu görerek, az sonra şe lecek polisleri beklemeğe büşlamıştır. Polis ve bekçilet geldiği zaman kepi- yı içeriden sürgülü bulmuşlar; kırıp gir- meğe mecbur kalmışlardır. İçeri girilin- ce; Ferihanın ölüsü yanında, Hızının da henüz anlaşılamıyan bir surette yaralı olarak yattığı görülmüş, zaten çağrılmış olan cankurtaran otomobili o sırada gel- miş bulunduğundan Hızırla Ali derhal Cerrahpaşa hastanesine götürülerek lâ- zım gelen ameliyet yapılmıştır. Ferihanın cesedi muhafaza altına alın- #miş, hadiseden müddeiumumilik haber- dar edilmiştir, Alinin yaraları henüz ve- hametini muhafaza etmekte ise de katil Hızınn yarası iyileşmektedir. Hastane- den çıktıktan sonra adliyeye teslim edi- lerek muhakemesi yapılacaktır. Daima, en güzel prograrıları SAKARYA Sineması takdim etmektedi BU HAFTA: CENUP POSTASI| Görülmemiş yeni bir Fransız filmi Baş Rollerde: PİERRE - RİCHARD WİLM CHARLES VANEL ve JANY HOLT Aynca: Amerikan donanmasının rim çevrilen — büyük casusluk imi” VATAN BEKÇİLİĞİ Harp ve dünya haberleri Suare 8,30 da iki filim birden tanbul Defterdarlığından: Tophanede Necatibey caddesinde Kışla altında 335 sayılı dükkân icar. Kabataş vapur iskelesinde küçük meraki- bin tahassumuna mahsus havuzun fcarı, Senelik muhammen Muvakkat teminata İcar bedeli Lira Kuruş Lira Kuruş 38 5 uw s0 0 190 00 Yukarıda yazılı dükkünla havuz hizalarındaki muhammen lcar bedelleri Üzerinden günü saat on dörtte milli emlâk müdürlüğünde müteşekkil komisyonda, Belediye Sular idaresinden: İdaremizin aboneman servisine müsabaka İmtihanile Üç memu? alınacaktır. ya 1 — İmtihan 22/2/940 perşembe günü saat (10) da Taksimdeki idare merkezinde ıpılacaktır. 2 — imtihana girebilmek içın Türk tabliiyetinde olmak en âz orta tahsil göçmüş v4 Askerliğini yapmış bulunmak. Yaşı kırktan yukarı olmamak lâzımdır. 3— şi barem kanünü hükümlerine göre ve asgari alınış lira olmak OÜzelg girmek İsteyenlerin müdürlüğe hitaben yazılmış bir istida İle berüe MAŞA