11 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransız Meclisi, 534 mebusun tler Birliği iki Sony ri hn itifakile hükümete itimad sınıfı daha silâh altına çağırdı p— Sene 22 — No. 7652 — Flati her yerde 5 kuruş PAZAR 11 Şubat 1940 “Amerika, dünya işlerini tanzim için bitaraflarla müzakerede Görüşülecek meseleler: Sulhten sonra dünya vaziyeti ve terki teslihattır Bu müzakerelere bütün bitaraflar iştirak edecekler muharipler için de müzakereye iştirak kapısı açıktır Vaşington 10 (A.A.) — Amerikanın bisaraf * devletlerle yaplığı müzakereler hakkında Hariciye Nezaretince neşredi- İen tebliğin metni şudur: Hariciye Nezareti dünyanın birkaç hasamata başlanmış olması, natın dünyadaki bitaraf mil- eki tesirleri ve dürya sul- m ve de« yerinde m bu muh İetler üzerin hünü bütün milletler için sai vamlı bir esasa dayanarak yeniden te- cesüsü için bitaraf milletler tarafından izhar edilen arzu dolayısile bitaraf hü- ette diple- matik müzakerelere başlandığını ve bü müzakerelerin ağlebihtimal “bütün bi» taraf memleketlerin iştirakile devam edeceğini bildirir. Bu müzakerelerin hiç bir plân dairesinde cereyan etmediğini, sağlam beynelmilel bir iktisadi sistemin tesisini ayni z da bütün dünyada silâhların tahdidi imkânların araştıran ilk anket mahiyetinde oidi u kays etmek lâzımdır. Şimdiki muhasamatla elâkadar meseleler bu ilk müzakereler genasında görüşülmiyecektir.. Bu müza- kereler, iktisadi meseleler ve müstakbel swihde, silâhazlanmik geselelerile alâ kadar oldukları nisbette muhazıp 'mem- leketler tarafından: dinlenebilecektir. Vaşington 10 (A.A) Hariciye Nezaretince bildirildiğine göte bitaraf- larla o müzakereler muhtelif alâkadar memleket sefirlerinin o Hariciye Nezare- tine davetile başlamıştır. Hariciye Nazırı Hull, olarak Hollanda sefiri Loudon'u etmiştir, Nezaret namına söz söylemeğe salâ- hiyettar bir zat, bu müzakerelerden mak- sad Avrupaya sulhu iade ctınek değil, swlhden sonra dünyanın ne şekilde tan- zim edileceğini kararlaştırmak olduğunu kaydetmiş, fakat muharipler ba müze kerelere iştirak ettikleri takdirde sulhun tecasis, edebileceğini ilâve eylemiştir. Ayni zat Welles'in seyahatini raevzüu bahsederek bu seyahatin, umumi harbin ilk senelerinde İngiltere, Fransa ve Al manya zimamdarlarile görüşmüş olan Wilson'un © şahsi mümemili miralay House'un Faaliyeti ile mukâyese “ödile- kümetlerle yarı resmi mah dün sabah ilk kabul B. Roosevelt tarafından Avrupaya memuriyeti mahsusa ile gönderilen B, Welles itöyeceğini “beyan ötmigtir. Welles'in seyahatindeki fark, tın usi bir gahış değil, kümetinin , yüksek bir memuru sfatıle | İsaliyette bulunmasındadır! Amerika Hariciye Nazırının beyanatı Vaşinzton 10 (A.A) — Amerika Har | ritiye Nazırı Hull, bütün dünyada sulhün tesisi hususundaki umumi arzıya bina. | en haberleşme mahiyetinde olınak üze- | re bitaraf devletlerle siyasi müzakere lere giriştiğini bildirmiştir. Amerika Hariciye Nazırı bu müzake- relerin bir plân mucibince yapılmadığı. bu za- ni entermasyonal yeni bir ekonomi sii- temi hususunda iptidai malümat topla. mağı istihdaf eylediğini söylemiş ve bü- tün milletlerin kabul edeceği bır tahdidi teslihatıda derpiş eylediğini miştir, Müstakbel sulhun bağlı bulunduğu müş- terek iki meseleyi istihdaf etmesi dola- yısile bu müzakerelere muharip millet. lerin de iştirak edebileceğini söyliyen Amerika Hariciye Nazırı şunu tasrih et. miştir ki bu'müzakereler esnatında şim- ilâve öt- İnhisarlar Vekilinin beyânati Bira ihtiyacını temin edecek tedbirler alındı Bu sene bütün tütünler satılacak, Gümrük tarife kanunu hazırlanıyor Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz, şehrinize gelefek Vekâlete bağlı müesseselerde tedkikata başlamış” tır, Vekil, dünkü tedkiklerinden a İnhisarlar umum müdürlüğünün yeni bi- hası olan Galatadaki Alemdar Kanında bir muharririmizi kabul ederek şu beya- natta bulunmuştur. — Bu önümüzdeki hafta burada kal- mak niyetindeyim, İstanbula gelişimin se- ebi, Vekâletime bağlı olan müesseşe- İeri, burada yakından görmek ve cari er Üzerinde icab eden etüdleri yaparak b eden tedbirleri almaktır. Önümüzdeki sene İnhisarlar umum müdürlüğünü Ankaraya nakleylemeği “şünüyoruz... Ankaradaki o binamuzın sonbaharda inşaah tamam olacaktır Bira ve vermut buhranı — Gazetelerde bira ve vermut buh- ei hakkında bazı şikâyetler görülmek» #dir. Bu husustaki düşünceniz nedir? Karaş ahin “dünkü Cumhuriyete va fin kordaki tavzihini okudunuz. Bi- evvela ti teüzil edilince istihak miktarı en düşündüğümüz miktardan çok CDevamı 4 üncü sahifede) Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Kaif Karadeniz Amerika büs || diki sulh şartlarına müteali'k meseleler görüşülmiyesektir ve “esasen o biteraf memleketlerle yapılmakta olan bu mü- zakerel Hariciye steşarı Summer Welles'in Avrupaya yapacağı seyahatle hiç bir alâkası yoktur. B. Welles'in Avrupada tedkik seyahati Vaşington 10 (A.A.) Avrupaya gönderilmesi hakkında Rao- seveli tarafından — verilen karar mento mabfillerinde o muhtelif husule getirmiştir. Cümhuriyetçi Kalifornia Johnson, bu kararı tasvib bildirerek demiştir ki: «Biz kendi işlerinizle meşgul olmalı- yiz» Azalardan birkaçı Reisicümhurun bu kararını tasvib etmektedirler Nevyork Times'in makalesi Nevyork (O (AA) —B. mer Welles'in yakında - Avrupaya yapacağı seyahat ve Birleşik a b ie bitaraf | sulh za 1 tarafi Welles'in akisler Âyanından etmediğini matbuatımı bugünkü tefsirlerine başlıca mevzu teşkil etmektedir. Nem York Times gazetesi Wellesin iyi yetişmiş İnce görüşlü bir müşahld olduğu- hu yazıyor. Bulhün tesisi için yapilâcük görüşmeler hakkında bu gağete diyor «Harbin tesiri öyle o bitaraflar aynı meselölerle kârşi karşıya- yız. Eğer bitaraflar maruz bulundukları Eliçlükleri nazarı itibara ularak bir fera- set eseri gösterebilirlerse, istikbalin sulhü alelâde müsellâh bir mütarekeden daha başka bir mahiyet alacaktır. B. Welles Londrada hüsnü- kabul görecek Londra 10 — İngiliz resmi mabhafili, Amerika Hariciye müsteşarı B. Wellesin yakında Londraya yapacağı seyahat ©8- nasında hararetli bir kabul göreceğini ve İngilterenin kendisine lâzım gelen bü- tün--izahatı vereceğini söylemekledir, (Devamı 4 üncü sahifede) Vekiller Heyeti Reisicümhurun riyasetinde beynelmilel - vaziyeti mütalea etti Ankara 10 (A.A.) — İcra Vekilleri heyeti bugün «10/2/1940; öğleden evvel saat 11 den 13,30 a ve öğleden sonra 15,30 dan 17,30 a kadar Relsi- cümhürun relsliğinde Başvekillik daire- sinde toplanarak beynelmilel vâziyeti ve Hariciye Vekilinin Belgrad ve Sof- ya seyahatlerini mütaleâ etmiştir. Reisletimhurumuz 17,30 da Cümhu- riyet Halk Partisini teşrif ederek geç ki, bizler ve vakte kadar orada çalışmışlardır. Dikkatle rr: At çalındıktan sonra ahırı kilitlemek gibi... Memleketimizde imal edilen tuğla- ların evsafını tayin etmek üzere bir nizamname. hazırlanıp şürayı deylete veriliyormu. Şimdi inşaatın durgun zamanında. yız: Bazı malzemenin pahalılığı yü- zünden yapılar durdu. Böyle bir ni- zamname, harıl harıl imar olduğu zaman gerek değil miydi? Bizimkisi, at çalındıktan sonra ahırı kililemek gibi bir şey... Aa beyan etti Telefon: Başmuhatrir; 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Fransız Meclisinin gizli celseleri Meclis B. Daladier'ye itimad beyan etti Belga ajansına göre. bazı tadilât yapılması muhtemeldir Londra 10 — Franaz Mebusan mse- lisi, dün sabah da gizli müzakerelerine devam etmiştir, Paristen yelen haberlere göre Başvekil B. Daladicr söz alarak itimad reyi talep etmiştir. Paris 10 (A.A) — Bu subuh sani 9,30 da gizli komite halinde içtima eden Mebusan meclisi, saat 12,50 ye kadar müzakerata devam etmiş ve yine giz celsöde istizahlar üzerinde o müzakersti devam etmek üzere celseyi saat 15,304 bırakmıştır halk ancak bu akşam lildiği zaman salo- Bununla berabe gününe kada devam etmesi ihtimali de vardır Gazetecilerle söni yeye müracaat na kabul edileceklerdir müzakerelerin pazartesi Paris 10 (A:A:) — Mebusan meclisi, gizli komite içtima müzakerelerini saat 18.30 da bitirmiş ve aleni celseyi açtılş tar. Paris 10 (A.A.) — Mebusan meclisi, aleni celse açılır açılmaz, bütün grup teisleri tarafından imzalanan hükümete itimad beyannamesini, 534 mebusun ittfakile kabul etmiştir. Fransız Kabinesinde tadilât yapılması muhtemelmiş Brüksel 10 (A-A:) — Balçika ajansı- nin Paris muhabiri, Fransiz kabinesinde yakında vukua gelecek tadilit hakkında tafsilât vermektedir. Belga ajansının muhabiri diyor ki: «Mebusan meclisi koridorlarında do- | Sovyetler 7 şubattanberi hiç ilerliyememişler Maraşal Mannerheim, kanlı muharebeleri idare etmek üzere Kareli cephesine gitti Londra İl — Alınan en son haberle- te göte, Sovyetler 7 şubattanberi biç ilerlememişlerdir, bulundukları o mevzi- leri işgal etmektedirler. Roma li — Mareşal Mannerheim Ladoga cephesini ziyaret -etikten sonra Kareli cephesine gitmiştir. Mareşal, bu cephede cereyan eden kanlı muharebe- leri idare edecektir. Londra 10 — Helsinkiden gelen ha- berlere göre Sovyetler, dün de Kareli cephesinde yüzlerce tank ve zırhlı kı- zaklar himayesinde töze kuvvetlerle ye: ni taarruzlarda bulunmuşlardır, muhare- be devam ektedir. Müteârrız Sovyet kuvvetleri, Fil ri mevzilerine 100 yar- da mesafeye kadar yaklaşmışlardır. Fin askerleri, el bombalarile müteatrızları püskürtmüşlerdir. Hebinki 10 (A.A.) — Kareli berza- hında Sovyetlerin beton kaleler zaptet- tiklerine dair verilen haberler, resmen tekzib edilmektedir. Bu mıntakada şid- detli muharebeler cereyan ettiği ve Fin: ner Ev ei Terzi — Oooooo : Fransız Kabinesinde © M ri B. Daladier Mecliste nutuk söylerken laşan şayialara göre, B. Daledier, Har- biye Nezaretini tetrkedecek ve Harbiye Nezaretini ya general Gamelin'e yahut general Nogues'e tevdi eyl'yecektir. Da- hiliye Nazırı B, Sarraut'nun yerine halen Başvekil muavini B, Cbau'empa getirile- cektir (Devamı 4 üncü sahifede) lerin müdafaa hatlarmda çarpışmağa de- vam: ettikleri ilâve olunmaktadır. Stokhelm 10 (AA) — Bir İsveç gönüllü. leri müfrezesi hava dafi bataryası İsveç « Finlândiya hududunda bir Sovyet ave tayyüresini düşürmeğe o muvaffak olmuş- tur. Bu tayyare cüretkâr uçuşlarla halk arasına hakiki bir dehşet salmaktaydı. Londra 10 (A.A.) — Müttefik mem- leketlerden Finlândiyaya gönüllüler gön- derilmesi meselesi hakkında sorulun bir suale karş selâhiyettar İngiliz sözcüsü bir-Polonya, bir Fransız ve bir de Kana- dalı fırkanın Finlândiyaya hareket etmiş olduğuna dair evvelisi gün Londrada dolüşuri şayisllri tekzib eürüş Ve demiş” tir kiz «İngiliz gönüllülerine gelince, bu gö- nüllüler. tamazien hususi “olarak Finlân- diyaya gidiyorlar, Bunların seyahatine aid meseleler de Finlândiya makamatı tarafından tesviye olunmaktadır, İngiliz makamatı mezkür gönüllülere icab eden pasaportu verinekle iktifa ediyorlâr.» Müşteri — «Maginots gibi rahat, amma dayarır mı dersin? «Mannerheim> gibi!..