11 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA teyid etmiştir. umumi arasında müzakerelere ze şüphe yoktur. Bulgar Ticaret Nazırı Belgradda Bulgar - Yugoslav ticaret odasının açılış resminde bulunacak Belgrad 10 (A.A,) — Bulgaristan Ti- saret Nazırı Zagorof, Bulgar tacir ve sa- mayicilerinden mürekkep 25 kişilik bir heyetle Bulgar - Yugoslav Ticaret odası- mın teşekkülü dolaywsile yapılacak rnera- »simde hazir bulunmak üzere buğün Bel- grada gelmiştir. Avala ajansı vastasile Yuzoslav; mat- buatına beyanatta bulunan Zagorof de- miştir ki: Bulgar - Yugoslav Ticaret odasının açılışı münasebetile yapılan merasimde hazır bulunmak üzere Yugoslav Ticaret di Nazım Andres tarafından yapılan nazi- küne davet, Bulgar hükümetini olduğu İ kadar beni de sevindirmiştir. Bir haftaya İ Yugoslav Ticaret ve Endüstri Na- | zın İvan'ı Sofyada göreceğinden dolayı | bir kat daha seviniyorum. “Danimarka vapurları kafile- | siz seyahat edecek | Kopenhag 10 (A.A.) — Harp tehli- kelerine maruz kalmamak ve düşman muamelesi görmemek üzere Danimar- ka bükümeti, bütün Danimarka tica- ret vapurlarının kafilelere ülikak et- meden sefer etmelerine karar vermiş- tir, Gandi'nin beyanatı Londra İ0 — Hindistan işleri için İn- giliz Umumi valisi ile müzakereye giriş- miş olan B. Gandi, yaptığı beyanatta demiştir ki: — İngiliz Valisile müzakere” henüz bitmemiştir. Fakat buhdan inkisarı ha. yale kapılmamak lâzımdır. Zira poktaj mazarlarımız, biribirine pek ziyade yak. laşmıştır. Muhtekirlere verilen cezalar İhtikâr ke onunun bazı müesseseler hakkında w rUb ettiğini yazmış. kararlar, tasdik edilmek Üzere vilâyete Biredilmiştir, Vali ve Bele- diye Resi B. Lüii Kırdar, Ankarada bu- Yunduğu için tasdik işi biraz uzamıştır. cezaların bugün tatbik edileceği zannedil- mektedir. T Bugünkü «Akşam- sms dan 5 Te 'Telhffuzu yom» oOOolan (tüp) v, tak) ke- © (yatak) ke. İirmele, diliyor, iç davetli bulunurdu. EA sereni Yet, karşı A... İlave, 6 ende yatağın sağ Vali dün Ankaradan şehrimize geldiği için riclinium Hindistanın idare şekli Hindistan meselesinin birtürlü sonu gelmemektedir. İngiltere hükümeti; Avrupada tekrar büyük bir harbe girmiş bulunduğundan Hindistan mese- Jesini biran evvel bir neticeye bağlamak istiyor. Geçen umum! harpte Hin- distan İngiltereye bir buçuk milyon asker vermişti. Harp masrafı için de 80,000,000 altın İngiliz liralık yardımda bulunmuştu. İngiltere yeni büyük harpte dahi Hiridistandan büyük yardım görüyor. Hindistan umumi valisi lord Linthgrow ahiren Bombâyda söylediği nutukta Hindistana kanunuesasi sayesinde verilmekte olan müsaadelerin nihâi gayesi, Avustralya ve Kanada gibi Hintlilere de dominyon şeklinde tali bir muhtariyet yermek olduğunu Daha sonra Hindüların yani mecüşilerin manevi lideri Gandi ve müslü- muhtariyeti meselesinin harpten sonraya bırakılmasını teklif etmiştir. Yüz yirmi milyon Fündünun tâbi bulunduğu Hind milli kongresi muhtariyet işi. nin harpten sonraya bırakılmasına taraftar olmadığından Gandi İle vali başlanmıştır. Gandi Deyli Herald İngiliz gazetesine bir telgraf çekerek şimdiye kadar Yapılan müzakerelerin hülâsasını bildirdikten sonra Hindistana biran evvel muhtariyet verilerek meselenin kapatılmasını bildirmiştir. Herhalde İngil tero ile Hindistan anlaşmak için elddi çalışıyirlar. Bu meselenin pek yakın- da iki taraf için de memnuniyete şayan bir surette halledildiğini göreceğimi. P.K. 120 bin liralık döviz kaçakçılığı Kaçakçılar takibat netice- sinde yakayı ele verdiler Gümrük muhafaza teşkilâtı, uzün bit Şalışma neticesinde 120 bin liralık çök mü- him bir döviz kaçakçılığını meydana çi- » Hadise şudur: Türki- yeli bir tacir, Halepte bulunan altı kişilik bir şebeke İle teşriki mesal ederek Türkiye dahilinde ve bilhassa şark vilâyetlerinde geniş mikyasta iş görmeğe başlamışlar. bulunan bu tacir, Erzurumda ve diğer bazı şark vilâyetlerindeki adam. ları vasıtasile binlerce koyun satın almış, bunları kaçak yollardan Buriyeye ihraç eteniştir. Koyunlar, ya alâkadar makamlara haber verilmeden, yahud da maliyet fiat- leri pek az gösterilerek Suriyeye ihraç edil mekte, Halepte satılarak bedelleri kaç; olarak Suriyeden mevzuubahs tacire gön- deriimektedir. Tahkikat yerinden anlaşın dığma göre bu kaçakçılığın çok mahira- ne bir surette yapıldığı ve anlaşılması çok güç bir takım şifreler kullanıldığı meyda- na çıkarılmıştır. Muhafaza ve kambiyo me- murlarının devamlı takipleri bağka suçları olup , a neticesinde meydana çıkacaktır. ———— Yangın başlangıcı Dün, Samatyada Uzunyusufta döşemâc! i Alinin İbrahimin dükkânile lokantası ve Taksimde de Güzel Sanatlar gın başlangıcı olmuşsa da derhal ” illalye tarafından #öndürülmüşlerdir. >” Halk sandığının kredisi İstanbul Halk sandığının esnaf koope- ratiflerine göniş mikyasta kredi açacağını Yazınıştık. Şehrimizde bulunan sardık Umum müdürü B. Ata Evelm, dokumacılar, marangozlar ve ayakkabıcılar kooperatif #elslerile bu husustaki tetnaslarına devam cimektedir. Dün öğleden sonra, İstanbul Halk sandığında yeniden bir toplantı ya- pilmüştir. Vagon kiralamak istiyenler Münakalât Vekâleli, bazı kimselerin, Üsküdarda Devlel Demiryollarına müracaat ederek | mallarını naki için vagon kiralamak iste- | diklerini nazarı dikkate alarak, bu hüşuş- ta ticaret odalarına bir tamim göndermiş- tir. Vekület, ticaret odalarına, bu tamimin- de mal ihraç edecek kimselere menşe Şa hadetnsmeleri verirken ayrıca Devlet De. miryollarına hitaben bir de izatname lei- İedilmesini bildirmiştir. Bu izahnamede, mezkür malın sevki için vagona ibtiyaç olup olmadığı tasrih edilecektir. Keytiyet, bülün tearet odalarına resmen bildiril. miştir, Romalıların ziyafet sofrası Böylece Trlelinfum'da dokuz kişiye kadar İnsan bu yemek tertibatı tahtadan yahud madenden oluşdu. Üzeri süslenirdi. taratıydı. karmış, suçlularını beşinci asliye ceza mah- kemesine sayesinde | Kaçakçılar yakalanmışlardır. Kaçakçıların | olmadığı, muhakeme akademisinde birer Yan- İ ERMEZ NAR Amiral Bird, Avrupada patlıyan har- bin, bütün dünyaya sirayet etmesi ihti- malleri bulunmasına rağmen, geçende bir heyeti seferiye ile Cenubi kutba hareket etmiştir. Bu, amiral Byrd'in Cenubi kut- ba yaptığı seyahatlerin oüçüncüsüdür. Amerikalı amiral harbi hiç sevmez, on- dan bahsedildiğini duymak bile istemez. Hattâ Cenubi kutba üncü seyahati” nin sebeplerinden birini de muharebe gü- yültülerinden ve dedikodularından süm- kün mertebe uzak bulunmak arzusudur. Byrd, barışçı bir adam olmasına rağ- men, çok fırtınalı bir hayat geçirmiştir. Henüz on iki yaşında iken Filipin ada- larında bulunan bir dostunu ziyaret et- mek için dünyayı dolaşmış, bu seyahat | esnasında başından geçen © maceraları; tayfundan, kolera salgınından, erazisin- den geçtiği bir memlekette çıkan isyan- dan yakayı nasıl kurtardığını bir Ameri- kan gazetesinde tefrika olarak neşretmiş- tir, | | Bu yaman adam, 24 yaşında iken İ Amerikan Deniz okuluna girmiş, iki sene sonra denize düşüp köpek balıkları tara- rafından parçalanmak üzere bulunan bir adamı, kendi hayatını tehlikeye atarak kurtardığı için tahlisiye madalyasını al- müşter. Amiral Byrd, kendisinde hafif bir ak- saklık bırakan bir ayak yarasından dola- İ ya 1916 senesinde, Amerika Umumi harbe atılacağı bir sırada Bahriyeden is- tifaya mecbur olmuştur. Maamafih Ame rika harbe girdikten sonra hizmete da- vet edilmiş ve Pennascole tayyare üssü kumandan muavinliğine tayin edilmiştir. mezden evvel, tayyarelerile tek başına Atlas Okyanusunu geçmeğe teşebbüs için âmirlerinden mezuniyet koparmağa uğraşmış, fakat bu seyahat için intihap ettiği tayyarenin benzini, İrlanda sahilin- den 200 mil uzakta tükeneceği anlaşıldı- en ğı cihetle, bu müsaadeyi koparamamış- tar, 1919 sensinde Byrd, Atlantiği tayyare ile geçmeğe teşebbüs etmiş ise de Arzıce- didden daha ileri gitmeğe muvaffak ola- mamıştır. İki sene sonra Amerika hükü- ingiltereden kabili sevk bir balon iral Byrd de bu balonu götürmeğe memur edilmiş tir, Tayyare ile kutub seyahati Fakat balon, hareketinin arifesinde hangarda infilâk etmiştir. Maamafih Byrd, dik kafalı bir adam olduğu için bu muvaffakıyetsizliklerden yılmamış ve 1925 te kutba hareket eden Mac Millan eti seferiyesinin tayyare kumandanlı- ye üzerine almıştır, Bu, amiral Byrd'in ilk muvaffakıyetini teşkil eder. O tarih- / ten itibaren bütün dünya gazeteleri ken- disinden sak sık bahsetmeğe başlamışlar- dır. Ertesi sene Byrd, arkadaşı Bonnet ile beraber misli görülmemiş bir cesaret- le Spiçberg hava üssülharekesinden bir tayyare ile hareket etmiş ve Şimal kutbu üzerinde dolaştıktan sonra merhalesiz hareket noktalarını dönmüş ve 15,5 «a- #tte 1600 küsur kilometrelik bir mesafe katederek bütün dünyayı hayrere düşür- müştür. 1927 senesinde amiral Byrd, kutba ilk | seyahatine çıkmazdan evvel bir müddet dinlenmek ve müdavelei efkâr etmek için üç arkadaşile beraber, tayyare ile yaptığı Atlantik Okyanusunu geçme seyahati, pek dramatik geçmiştir. 28 saat süren bir uçuştan sonra Fransız sahiline vardıkları bir mrada tayyareyi kullanan arkadaşı d'Acosta, baş dönmesine tutularak an- sızın tayyareyi sahile sürmüştür. Tayyare- nin sahile çarparak parçalanacağını gö- Amiral Byrd, daha mütareke akdedil- | Harbi sevmiyen adam Amiral Byrd üçüncü defa olarak cenup kutbuna gitti zen Byzd ile arkadaşları, d Acosta'yı pi- lot mevkiinden çekip çıkarmışlardır. Pi- lotün yerine geçen Byrd, tayyareyi sağ, Cenub kutbuna birinci ve ikinci seyahat Byrd, Cenup kutbuna ilk seyahate çıktıktan sanra tam bir sene kendisinden hiçbir haber alınamamıştır. Bir sene son- ra kendisinden şu ilk haber gelmiştir: Byrd, Cenup kutbu üzerinde tayyare ile dolaşmış ve kutba bir Amerikan bay- rağı atmıştır. Bayrağı attığı tarihten itibaren Cenup kutbu Amerikaya ilhak edilmişti. Byrd, İnsan ayağı basmamış 640,000 kilomet- re murabbalık bir saha üzerinde tayyare ile dolaşarak haritalar tanzim etiniş, bir- çok noktalara da isimler takmıştı, Byrd'in kutup seferinden dönüşte şöhreti bütün dünyayı kaplamıştı, Amerika hükümeti de bu seyahatle alâkadar olmuş ve ken- disine, hizmetlerine mükâfat olmak üze- 16 vis amiral rütbesini vermiştir. Byrd, Cenup kutbuna ikinci seyahatini 1933 senesinde yapmıştır, Cenup kutbu- nun, iklimini ve meteorolojik vaziyetini tedkik etmek için Cenup kutbunun kalb- gühında, «Küçük Amerika» ismini ver- diği karargâhında, 5 - 6 ay tek başına Bütün dünya, Byrd'in radyo ile haberleri dinliyordu. Fakat bir müddet sonra Byrd'in telsiz durdu, bütün dünya endişe ve keyecana kapıldı. Byrd'i bulup, hayatta ise kurtar. mak için kutba bir heyeti seferiye gön- derildi. Heyeti seleriye, Byrd'i sobasının fena yanmasından çıkan zehirli gazladan yarı boğulmuş bir Vaziyette bularak mu- hakkak bir ölümden kurtardı. Byvd, ken- disini ölümden kurtaranlar — Sizi bu zahmete soktuğumdan dola- yı pek müteessirim> sözlerile teşekkür- de bulundu. iz 1935 senesinde Byrd, kutuptan dön- dü, Artık cihanşümul bir şöhret kazan- mış, kendisine birçok nişanlar verilmiş ve şimdi kutba yapacağı üçüncü seyahat için o zamandanberi konferanslar ver- meğe ve hazırlıklara başlamıştır. Büyük iş adamı Kısa boylu, enerjik bir zat olan Byrd, yirminci asırda yaşıyan eski tip meşhur macera adamlarından biridir. Bu sergüzeşilerden kazandığı şöhret sayesinde büyük bir iş adamı ve meselâ pâmuk, ve yahut bakır kralı olabilirdi. Maamafih Byrd, pek pahalıya mal olan İ bu seferlerini tertip ve ihzarda büyük bir | kabiliyet göstermiştir. Nitekim Byrd, bükümetten hiçbir yardım görmediği halde Cenubi kutba birinci ve ikinci se- yahat masraflarını, hususi teşebbüslerle temin etmiştir. Peary ve daha birçok meş- hur küşifler, selalet içinde süründükleri halde, Byrd, bu seyahatlerini kârh bir şekle sokmağa muvaffak olmuştur, Bü- İ yük iş adamları, tenret, iktisad, sanayi kralları, Byrd'in, kendilerine vaki olan müracaatlerine büyük meblâğler gönder mek suretile mukabelede bulunmuşlar, hattâ mektep çocukları bile yardım et- mişlerdir. Exasen kutup seyahatlerinden İ büyük müesseselere, fabrikalara reklâm imkânlarını veren ilk kâşif de Byrd ol- muştur. Byrd, bu seferlerinde kullandı İ ği gemilere, tayyarelere ve #air âletlere maruf fabrikaların ve zenginlerin isimlerini vermiş, onlar da bu reklâma mukabil Byrd'e seyahat masrafları için büyük meblâğler göndermek suretile mukabelede bulunmuşlardır. Bu nakdi yardımlar, seyahat masraflarına — tahsis edilmiş, Byrd, kendisi için hisse ayırma- Maştir, e — Amiral telsizle harbe aid alınacak haberleri okumamak için yemin etti Mi Sm ; Amiral Byrd'in geçen sefernide bindiği Btasyonu | | | İ yapılmış olan teşebbüslerin en kuvvet- Bear of Amıral, seyahatlernden dönüşte ter- tip ettiği konferanslardan büyük paralar toplamış, bu seyahatleri için yazdığı «Küçük Amerika» ve «Tek başına» tin- vanlı kitaplarından 1,000,000 dolar ka- zanmıştır. Bir gazete, amiraldan ktuba ilk seyahat intibalarını Oakland gemi 150,000 dolara, ikincisini de bir radyo şirketine 145,000 dolara satmıştır. Byrd, konferansların- dan ve kitaplarından ğı paraların mühim bir kısmını da hayır işlerine tah- Üçüncü seyahat Sulhsever bir adam olan ve hurpten nefret eden Byrd, Avrupada harp ema- seleri belirir belirmez, üçüncü seyahat hazırlıklarını hızlandırmıştır. Bu üçüncü seyahatin masraflarını bizzat Amerika hükümeti ve maruf zenginler üzerlerine senelik bütün ihtiyaçlarına kilayet ede- cek derecede bol kömür ve bitmez tü- kenmez manganez madenleri bulundu- ğunu beyan etmektedir. Cenup kutbu, pek yakında birçok dev- İetlerin tamahını ve ihtirasını tahrik ede- cektir. Esasen daha şimdiden İngiltere, Amerika, Norveç, Sovyet Rusya, Alman. ya, İsveç, Fransa ve Arjantin hükümet- leri, kutup toprakları üzerinde iddialar ileri sürmeğe başlamışlardır Amiral Byrd, kutup mintakalarından birçoklarının kıtalar arasında seri ve em- niyetli hava seferleri için mükemmel bi- Ter üsülhareke vazifesini göreceğini tes min etmektedir. Byrd'in kutba üçüncü seyahati, elin- deki teknik vasıtaların kuvvet ve inükem« meliyeti bakımından, bu buz mıntakası- mın esrarını kaldırmak için şimdiys kadar isini ve kulup seyahatlerinde yeni bir mezhale teşkil edecek Heyeti seferiye, Cenubi kutupta #Kü- gük Amerika» denilen o ümülharekesine vasıl olunca hacmi itibarile «Buzlar kru- vazörü> ismini alan ve otomobile benzi- yen muazzam bir arabayı, kutup etrafın- daki istikşafları için kullanacaktır. Bu otomobilin uzunluğu 17, genişliği 4,5 metre, ağırlığı da 30,000 kilodur. 150 bin dolara mal olan bu otomobil, kutup seyahatlerinde icab eden bütün evsaf ve şartları haizdir. Bu araba, dört kişi tarafından idare edilmekle ve her istiksmette, yani öne ve geriye doğru seyredebilmektedir. Bu araba, üsülharkesine dönmek lüzumunu dört tekerleği vardır. Araba saxt*e asga- ti 15 ve âzami 45 kilometre süratle 10 bin kilometre mesafe katedebilecektir. Arabanın damında bir tayyare de mev- cuddur. Bu tayyare istenildiği yere in- dirilmektedir. Tayare istikşaflarda kul- lanılacaktır. Otomobilde, uçurumları aşmak ve geç- mek için icab eden vinçler ve sair tetti- bat mevcuddur. Otomobilin içinde ma- kine dairesi, mutfak, yiyecek, mahrukat ambarı, tamirat atölyesi, telsiz İstasyonu, mürettebat için yatacak yerler vardır. Heyeti seferiyeye ün gi a mensup üç tank, birçok lar ve köpek refakat ediyor. Bütün dünya ami- ral Byrd'in bu seyahatinden günü günü- ne haberdar edilecektir. Maamafih he- yeti seferiye reisi amiral Byrd, harbin tarzı cereyanını öğrenmemek için telsiz istasyonunun Amerikadan alacağı haber« eri okumamağa yemin etmiştir.