11 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

amm iç er — a e e >... Son dakika Balkan antantı Yugoslav Başvekilinin ve Yunan müsteşarının beyanatı Belgrad 11 — Niş'de bir nutuk söyliyen Yugoslavya Bâşvekili B. Tsvetko- viç demiştir ki: «Sulh istiyoruz, çünkü harp etmemiz için sebep yoktur. An- Cak taarruza uğrarsak harp edeceğiz. Taarruz emelimiz, erazi İsteğimiz yoktur.» Kahire İl — Mısıra muvesalat eden Yunan müsteşarı Nikolidis demiştir ki: «Son Balkan Antantı konferansı aradaki bağların kuvvetini göstermiştir. Bu toplantı dört devlet arasında tam bir anlaşmaya doğru bir adımdır.» İktisadi birlik için hazırlık Paris 11 — Balkan Antantı devletleri aralarında geniş iktisadi anlaşma #çin hazırlıklara başlamışlardır. Bu anlaşmanın hedefi şudur: 1 — Müşterek bir sınai plân hazırlamak ve yekdiğerini tamamlamak, 2 — Harice karşı iktisadi bir birlik şeklinde hareket. Bu meseleler mayısta toplanacak olan Balkan Antantı ekonomik konseyi tarafından tedkik edilecektir. Belgradda şimdiden bir komisyon hazırlıklarla meşgul oluyor. B. Gafenconun B. Saraçoğluna telgrafı Bükreş 1l — Balkan Antantı konseyi reisliği 9 şubattan itibaren Türkiye Hariciye Vekili B, Şükrü Saraçoğluna geçmiştir. Bu münasebetle eski reis, Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenco, B. Saraçoğluna şu telgrafı çekmiştir: «Balkan Antantı statükosuna tevfikan 9 şubattan itibaren riyaselin size teveccüh ettiğini büyük memnuniyetle haber veririm. Bu vesileden istifade ile hararetli tebrikte ve muvaffakıyet temennilerinde bulunurum. Ekselânsi- nizin reisliği altında Balkan Antantı devletleri arasındaki rabıtanın daha zi- yade artacağına eminim.» Finlândiyada yeni bir soğuk dalgası Sovyetler bütün gayretlerine rağmen Fin hatlarına giremediler Londra 11 — Finlândiyada dündenberi yeni bir soğuk dalgası hüküm sürüyor. Karelide barp devam etmekle beraber şiddeti hafiflemektedir. Bov- yetler burada günde vasati olarak 1,000 kişi kaybediyorlar. Karelide Sovyetler bütün gayretlerine rağmen Fin hatlarına girememişlerdir. Helsinki 1 —Viborg dün akşam Sovyet tayyareleri tarafından şiddetle bombardıman edilmiştir. "Tarihi güzel kilise tamamen harap olmuştur. Diğer birçok binalar da hasara uğramıştır. 'Hangoede birçok yangınlar çıkmıştır, Sovyetler büyük zayiata uğradılar Londra il — Sovyetler Ladoganın .şimalinde mühim bir hezimete uğra- mışlar, birçok malzeme bırakmışlardır. Dün 4 Rus tayyaresi düşürülmüştür. Sovyetlerin şimdiye kadar 327 tayyare, 800 küsur tank, 206 top, pek çok mal- zeme kaybettikleri haber verilmektedir. Sovyet Rusyada petrol buhranı Romanyadan petrol almak istedikleri söyleniyor Paris 11 — Sovyet Rusyada motörlü harp vesalti ve tayyareler çok mühim miktarda petrol sarfediyorlar. Bu sebeple petrol buhranı baş göstermiştir. Rusyada bütün ziraat vesaiti makine ile işlediğinden ya ziranti yahut sar- fiyalı azaltmak lâzım gelmektedir. Bunların ikisine de imkân görülmüyor. Küçük Finlândiyanın muka- vemetinin Sovyetler arasında dahili bir buhrana sebep olması muhtemeldir. Sovyetlerin, kendi petrolleri ihtiyaca kifayet etmediğinden, Romanya dan petrol satın almak İstedikleri söyleniyor, Diktatörlüklere hücum B. Roosevelt “Komünizm ve nazizm ayni derecede diktatörlüktür,, diyor Vaşingten 11 — Relsicümhür B. Roosevelt dün mühim bir nutuk söy- emiş ve diktatörlüklere hücum etmiştir. Relsicümhur demiştir ki: 4— Sovyet Rusya da diğer diktatörlükler gibi diktatörlük altındadır. Bugün bir tarafta demokrasi ve Mberelizm, diğer tarafta diktatörlük vardır. Komünizm ve Nazizm ayni derecede diktatörlüktür» Bu nutuk B. Rooseveltin müfrit sollara temayülünü keserek mutedil- lere teveccüh ettiğini göstermektedir. Reisicümhur Finlere yardım işinde de bu yardım lehine vaziyet almıştır. Italyada bir tayyare kazası Roma 11 — Roma - Brindizi hattında işliyen bir yolcu tayyaresi düş- müş ve parçalanmıştır. 10 ölü vardır, Kahve satışı Ticaret Vekâleti perakende fiatler için de tedbir aldı Ankara 10 (A.A) — Ticaret Vektileti bir taraflan kahvenin toptan fiatlerini tesbit ederken. diğer taraflar perakende fiatler için de tedbir almış ve bu maksatla bütün vilâyetlere telgrafla şu tamimi yapmıştır, si vasıtasile getirilen 15,000 kuruştur, Vilâyetiniz dahilinde kahvenin müsteh- Hke satış flatleri yukarıdaki esas flatlere nakliye masrafı ve perakendeci ile bu üç Hmandaki toptancılar amanda tavassut edenler varsa bunların ve perakendecinin normal kârı ibzlmam etmek suretile te- tir. Unsurları bi müstehlike olan kahvenin altında bulund mürakabe far. tlerce tebliğ edilecek- Ticaret Vekili Nazmi Topçuoğlu Maarif Vekili Ankaraya gitti On üç gündenberi şehrimizde tedki- katta bulunan Maarif Vekili B. Hasan - Al Yücel, dün akşamki ekapresle An- karaya gitmiştir. Maarif Vekilini istas- yonda Vali ve Belediye reisi, İstanbul arif müdürü ve maarif 'erkânı teşyi et- miştir, Adliye Vekilinin Konyada tedkikleri Konya 10 (A.A) — Adliye Vekili B. Fethi Okyar dün saat 20,45 de Konyaya gelmiş- tir. Adliye Vekili Çumra istasyonunda vali ve Konya istasyonunda da generaller, me- murlar ve halk tarafından karşılanmıştır. B. Fethi Okyar bugün tetkiklerde bulu- macaktır. Türk Dil kurumu Ankara 10 (Telefonla) — Türk Dü kurumunun. menafii umumiyeye hâdim cemiyetler meyunına ithali hakkındaki kararnama “bugünkü “ Resmi Gazete ile neşrolunmuştur. İzmirden Romanyaya pamuk ihracı İzmir 10 (A.A) — Limanımızda bulunan #ah vapuru Romanya için 5500 balya pamuk yüklemektedir. Bu pamuk Roman- Yaya ihrası mukarrer 14.000 balyalık pa- muk mikdarına dahildir. Kaza mı, cinayet mi ? Bu sabah Samatya sahil- lerinde bir cesed bulundu Zabıta; bie sabah bir cesed tahkika- tna el koymuştur. Sabahın ilk aydınlık- larında Samatya ile Davudpaşa arası sahilden açılan bir balıkçı kayığı, nz ile- ride su üzerinde bir cisimin yüzmekte ağ görmüş, ona yaklaşınca, bu- mun bir insan cesedi olduğu görülmüş! Sandalda bulunanlar, cesedi sahile çek- mişler, diğer taraftan da zabıtayı haber- dar etmişlerdir. Tanınmayacak bir bale gelmiş bulu- nan bu cesedin yapılan ilk muayenesin- de bir erkek olduğu, vücudunun muh- 7 inden yara ve bereler bulun- Üzerinde henüz yeni siyah bir panta- Ton ve siyah bir ceket bulunmaktadır. Ayaklarında da yine yeni bir ayakkabı vardır, Hâdiseden müddeiamumi mus- vini B. Feridun da haberdar. edilmiş, tahkikatın adli safhasına el koymuştur. Cesed, bugün morga kaldırılacak, bir taraftan ölümün esrarlı mahiyeti ortaya çıkarılmakla beraber, diğer taraftan da İiviyetin tesbitine çalışılacaktır. Ingiltere arazi emelleri beslemiyor Londra 10 (4:4) — Öğleden sonra 'Bristol'da bir nutuk irad eden Haya Nazıri İngilterenin «razi emelie- ri ve intikam hisleri beslemediğini tek- Tar etmiştir. Nazır, İngilterenin diğer milletlerin haklarına ve istiklâllerine riayet et- tirmek için harb ettiğini söylemiş, memleketi gittikçe ağır fedakârlıkla. ra katlanmağa davet etmistir. Hatib, imparatorluk hava küvrvetlerinin in. kişafı için yapılan projelerin kısmen tedkik edilmekte, kısmen de tahakkuk etmekte olduğunu ilâve eylemiştir. İ tekla süslenen duvar ilânları, 11 Şubat 1940 Yunanistanda felâketze- deler için iane toplanıyor felâketzedeleri namına tertip edilen bü yük inne toplantınna, Atinada, Pirede ve hükümet merkezi valilik hududu da- bilinde, bugün erkenden başlanmıştır. Sokaklar ve meydanlar Türk ve Yunan bayraklarile süslenmiştir. Her iki bay- yolcuları dost ve müttefik Türk felâketzedeleri için inne vermeğe davet etmektedir. En uzak sokak başlarında bile, kadınlar ve genç kızlardan mürekkep gruplar veri- len inneleri kabul etmektedirler. Asgari rak tesbit edilmiştir. Yolcular nünde tabur teşkil ediyorlar e» inamesini verdikten sonra, Türk ve Yunan bayraklarile süslü bir kokard alıyor ve bunu ceketine iğneliyor. Beş pe 50, 100 drahıni verenler çoktur. inane miktarı iki drahmi ve azamisi 5 | B. Metaksas ve bütün hühümet erkânı ve birçok zevat İaneye İştirak ettiler Atina ve Pire sokakları Türk ve Yunan bayraklarile donatıldı. Müheyyiç sempati tezahürleri yapıldı Atina 10 (A.A.) — Anadolu zelzele | yorlar ve ceketlerini baştan başa bunlar- Ja donatıyorlar, Başvekil Metaksas, bütün erkânı, kordiplomatik ve diğ zevat bu inneye iştirak etmişl m kokardları yakalarına iliştirmişlerdir. Sabahın onundan itibaren erkek, ka- dın, çocuk, sivil, asker veya rahip A: ve Pire sokaklarında ve civarda dolaşan herkes yakasında en az bir korkard ta- şıyordu, Müteaddid korkardları olanlar pek çoktu. Muhacirlerin oturdukları mahalleler- de, ianeler verilirken, müheyyiç sempeti tezahürleri de yapılmakta idi. İlân yer- Jerinde: «Onlarla beraber yaşadık, aynı ekmeği yedik, aynı tuza bandık. Biz on- ükümet çok | ların yerinde olsaydık onlar bize nasıl yardım edecekler idise biz de şimdi on- lara öyle yardım etmeliyiz» diyorlardı. Muhacir mahallelerinde oturan fakir insanlar inne verirken her biri üç, dört, beş kokard istiyordu. Yakında diğer şehirlerde de aym şe- lar 10 veya 20 korkard birden alı. | kilde inneler tertip edilecektir. ———————< General Deeds zelzele mıntakasında gördüklerini anlatıyor General, felâketzedelere mümkün olan her Ankara 10 (Telefonla) Türk - İngiliz yardım komitesi mümessili gene- ral Desds zelzele mıntakasında yaptığı seyahat hakkında (Akşam) a şu beya- natta bulundu: — Ank an doğruca OErzincana gittik, enkaz halinde bulunan şebri gez- dik. Bu arada Erzincana 45 kilometre mesafede bir köye de gittik ve felâket- zedelere mümkün olabilen her yardımın yapıldığını gördük. Erzincanda vücuda getirilmiş olan Kızılay hastanesinde gör- düğümüz intizam ve mükemmeliyetin biri son derece memnun ve mütehassis eylediğini bilhassa beyan etmek isterim. Erzincandan dönüşte Sıvasta bir müd- det kalarak, oradaki Kızılay depolarını ziyaret ettik. Bu depolardan en uzak köylere varıncaya kadar her yere mun- tazaman ve günü gününe sevkiyat ya- pılmakta olduğunu memnuniyetle mü- şahede eyledik. Sıvas valisi ve diğer hükümet erkânı e yaptığımız görüşmelerde, bilhassa Türk - İngiliz yardım komitesinin felâ- ketzedelere en kuvvetli bir şekilde nasıl müfid olabileceğini tedkik ve tesbit ettik. Bu tedkiklerin neticesini telgrafla komiteye bildirdim. Sıvastan sonra Tokat, Erban, Lâdik, Samsun ve Amasyayı ziyaret ettiklerini beyan eden general, felâketzedelere yardım için hükümet ve Kızılay tarafın- dan alınmış olan tedbirlerden sitayişi bir lisanla bahsetmiş ve sözlerine şu cüm- lelerle nihayet vermiştir: İ kaç gün kalacak ve zelzele mı yardımın yapıldığını müşahede etmekle memnun ve mütehassis General Deeds yarın akşam radyoda türkçe bir konuşma yapacak — Bir noktayı gazetenizde tebarüz ettirmenizi bilhassa rica edeceğim. Be- nim Türkiyeyi ziyaretimin asli hedefi, İngiliz milletinin Türk milletine karşı olan yüksek sempati ve alâkasını ifade- dir. Buna muvaffak olmuş isem kendimi cidden bahtiyar sayacağım. General Deeds, şehrimizde daha bir akasın- daki müşahedelerini pazartesi günü ak- gamı saat 20 de radyoda türkçe olarak etraflı sürette anlatacaktır Samsun 10 (A.A) Reşadiyede yardım işlerinde çahışın Samsun Halkevi İkinci yardım ekibi Samsuna 'dönmüş- tür. Büyük bir feragat ve hayırseverlikle çalışan gençlerin felâket sahasında yar- dım işlerindeki bu çalışmaları büyük bir takdirle karşılanmıştır. Umumi yekün Ankara 10 Dün akşama kadar Kızılay umumi merkezine yatırılan Şark vilâyetleri zelzele isnesi 15,776 lira 77 kuruştur. Umumi yekün 3.824.037 lira 68 kuruş olmuştur. Türk matbuat heyetinin Fransada ziyaretleri Paris 10 (A.A.) — General İzzeddin Çalışlar ve Türk matbuat heyeti, dün ak- şam Siyasi ilimler serbes mektebini zi yâret etmiştir. Heyet reisi Hüseyin Ca- İ hid Yalçın, bir nutuk irad ederek Türk ! gençliği in bu mektebe çok şeyler borç- Ju olduğunu söylemiştir. Fransa alir ma kararı Gazeteler hararetli makaleler yazıyorlar Paris 11 — Meclis tarafından iki gün süren gizli içilmadan sonra dün 584 reyle ve ittifakla kabineye itimad edilmesi büyük bir alâk tır, Gasiteler tezahür eden birlik münasebetile hararetli makales. ndırmiş zıyorle”.. İtimad takririnde şu satırlar vardı «Meclis, iki gün gizli celsede hüküme- tin izahatını dinledikten sonra sarfettiği mesaiyi hürmetle selâmlar ve kati safere kadar harbi idare hususunda kendisine itimad beyan eder.» Vaşington li — Resmi mahafll Fransız meclisinin kararından çok mü- tehassis olmuştur, Fransanın kati zalere kadar harbe âzimkârane devâm edeceği tahakkuk etmiştir. Gazeteler; «İngiltere ve Fransa nazizmi imhaya karar vermişlerdir.» diyorlar, Romanyanın yeni müdafaa hattı Bükreş 11 — Gazeteler Romanyada yeni bir (Kral Karol) hattı inşa edildiğini yazmaktadırlar. Bu hat, Romanyaya vuku bulacak her hangi bir taarruza karşı koyacak vaziyettedir. Hollândada olduğu gibi muazzam sed- ier yapılmıştır. Sedler açılınca muharebe meydanını su istilâ edecek ve düş- man ilerleme imkânını bulârmyarak, olduğu yerde imha edilecektir. Bu hat- ta düşmanı yakıcı mayi ile imha edecek tertibat da mevcud olduğu gi tanklara karşı da mühim müdafaa tedbirleri mi vid i uni vs lm