12 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Çi IR Galatasaray, Kasımpa- şaya 6 - 0 galip geldi MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIÂLI Yazam SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tetrika No. 148 İttihad ve Terakki merkezi umumisinin 913 kongresine verdiği rapor Vefa ile berabere kaldı Bir kısım müsabakalar havanın bozukluğundan yapılamadı ni b ba elasi Vefa kalecisinin Beşiktaş muhacimlerinden bir topu kurtarışı, dünkü sokak koşüsundan bir Lig maçlarının en mühimi ve şam- | Piyona üzerinde müessir bir tol aynı- | yacâk mahiyette olan Karşılaşması dün Şeref stadında Vela ile lig lideri Beşiktaş arasında yapıldı. Geçen haftaki Galatasaray mağiü- | biyeti şarapiyon namzedinin formun- dan düşmüş olduğunu göstermiş ve | milli küme takımlarından olan Vefa ile | yapacağı maçın ehemmiyetini artır- mıştı. Maçın Beşiktaşlılar üzerindeld İ ehemmiyetine mukabil diğer taraf. | tan Vefalıları çok yakından takib eden Beykozluların millf kümeye gir. | mek için çalışmaları Vefalıların da bu karşılaşmaya oehemmiyet vermesine sebeb olmuştu. Her iki tarafın puanları “Üzerinde rol öynuyacak olan bu müsabaka do- layısile de stada bir hayli seyirci top- lanmüş bulunuyordu. Saat 15,45 de ha» kem Ahmed Ademin idaresinde saha- ya çıkan takımlar şu şekilde dizildiler: Beşiktaş: Mehmed Al - İbrahim, Taci - Fayzi, Rifat, Hüseyin - Hayati, Cihad, Hakkı, Şeref, Eşref. Vefa: Safa - Vahid, Garo - Muhte- şem, Lâtfi, Şükrü - Necib, Hakkı, Bull, Hüseyin, Mehmed. Oyuna merkezden Beşiktaşın yap- tığı seri bir hücumin başlandı. Müsa- bakanın ilk anlarında Vefallar çok enstanlane bir mukavemet göstermelerine rağmen Beşiktaşım hâkim “râziyete girmesine mâni olamadılar Siyah beyazlılar münferid hücum». larla Vefa kalesini tazy!k ediyorlardı. Bu sırada Hakkı ve Şerefi İki sıkı şt tünü Vefa kalecisi Safa kurtardı. Vefa müdafaasının. cansiparane bir şekilde oynaması Beşiktaş tazyikinin yavaş yavaş bosulmasına sebeb oldu ve on- Jar da sağ taraftan tehlikeli bir iki akin yaplılar, Fakat en iyi muhacim- leri olan Muhteşemin bugün sağ haf mevkilnde oynaması muhacim hatta- nın aksamasına sebeb oluyordu. Biridci devre böylece karşılıklı hü- cumlarla ve daha fazla Beşiktaşın baş- kısı altında golsüz olarak nihayetlendi, | İKİNCİ DEYRE İkinci devreye Vefalılar başladılar. Vaziyetin tehlikeye girdiğini hisseden Beşiktaşlılar bu devrede daha sürati | oynıyarak netice almağa çalışıyorlar. dı. Fakat karşı tarafta başta kaleci Safa olmak üzere bütün Vefa müda. | faasının canlarını dişlerine takarcası- | na kalelerini müdafsa etmeleri yüzün- den bekledikleri neticeyi elde edemi- | | yüzünden yorgun bir vaziyete düştük- 25 inci dakikadan itibaren Vefa mu- hacimleri de müdafaalarının eansina- | Tane oyunundan hisse kaparak fazla | Petrol araştırmaları ME Midyad (Akşam) — Kazamıza bağlı Kerburan nahiyesinin Hermi ve Ker- bend köylerinde petrol arama faaliysti muntazaman devam etmektedir. 936 da Bosbirin O mmtakasında yapılan araş tırmalar matlup şekilde netice vermediği cihetle arama İnaliyeti Kerburan hava» İisinde tekâsüf etmiş ve jeolojik bakım- dan ümüd verici olan bu sahanm Hermis köyünde bin metre derinliğinde bir ku- ya açılmıştır Kuyuda cüzi petrol birikintilerine ve | bilhassa mübim mikyasta Metan gazma Taslan si”dösmühim vetrola tesadüf İ Hermisde ikinci bir sondaj yapılıyor olunamamıştır. Fakat, yapılan tetkikaia nazaran İrsk petrol sahasının (arzettiği toprak teşekkülâtının aynina malik ba- lanan Kerburan havâlisinde petrolün mevcudiyeti kanaatine varılmış olduğu cihetle burada ikinci bir sondaj ameliye- sine başlanmıştır. Kerbend köyünde de sondaj yüpık maktadır. Her iki sondajı idare edem mühendislerimiz bay Cevad Eyüp ve bay Kemal Lokman yakın bir âtlde mühim petrola raslanacağını ümid edi Penerbahşe stadında günün Galatasaray fle tarafından oynatılmamıştır. Beykoz - Topkapı maçı yapılamadı Dün Taksim atadında yapılması isab eden Beykoz - Topkapı magı sahanın ay- | nanamıyanak derece fazla çamurlu olması i yüzünden hakem Halid Galib tarafından tehir edilmiştir. | İkinci küme maçları İ İkinçl köme klüpleri arasında tertib edi- len ilg maçlarına dün Şeref ve Taksim #tadlarında devam edilmiştir. Taksim #tadında Karagümrük - Vavud- paşaya 1-0, Beyoğluspor - Galatagençlere Şeref stadında Fener Yılmaz - Galaha- sporu 5-0 Anadoluhisar - Anadoluya 8-4 mağifb etmislerdir... Dünkü sokak koşuları Haydarpaşa İlsesi tarafından tertib olu- nan sokak koyum dün haranın fena olmasa rağmen Fener stad! - Depo - Moda » yolu üzerinde 3500 metrelik mesa» fede yapılmıştır. Bölge Sanat, Haydarpaşa ye Kollejin iştirak ettiği bu koşu sonunda birinciliği | Kollejden Viâdimir | 12229 ikinciliği Bölge anat okulundan Ahmed 1242 üçüneülürü de Haydarpaşadan Ab- dullah o kazanmışlardır. Takım Wibarile Haydarpaşa 32 pusala birinei Kolej 28 puanla ikinci Bölge Sanat da 30 puanla Üçüncü olmuştur. Bu müsabakada dereoe alanlara kupa ve madalya verilmiş ve mü- sabıklara Haydarpaşa lsesinde çay Ikram Bu yarıştan ayrı olarak Kadıköy Halkevi tarafından tertib edilen sokak koşusu da 4090 metrelik bir mesafede yapılış ve ne- Hcede Fanerbahçeden Rıza Makrud birin. cilri kazanmıştır. . Lig maçları puan cetveli Takım MG. MAYP. Besiktaş 151339 G. Saray 280 835 Pener 24614 Vefa isa Beykor 493 İst, Spor suan Kasımpaşa 3467 Süleymaniy? 4 7 1019631 Topkapı e Hdi g— 112 66517 çalışmağa başladılar ve bir ara oyun | müsavi bir şekle girdi. Şimdi akınlar mütekabil oluyor ve her iki kalede tehlike geçiriyordu. Devrenin sonla- rına doğru iki takım sahanın çamuru lerinden beraberlik neticesini kabul etmiş bir şekilde oynamağa başladılar ve bu yüzden müsabakanın son daki- kaları zevksiz olarak geçti ve her İki takım sahadan 9 - 0 berabere olarak ayrıldılar. Bu netice Vefarım milli kü- meye girmesini kati olarak temin et- tiği halde Beşiktaşin -İlg iideriiğini Fenerbahçe hesabına sarstı SÜLEYMANİYE - HİLÂLİ 2.1 YENDİ Şeref stadında günün birinci maçı Süleymaniye ile Hâl arasmda ye pildı. Şazi 'Tezcanın idaresinde yapi- lan bu karşılaşmaya takımlar şu şe- kilde çıktılar. Süleymaniye: Kâdi - Bürhan, Ru- | hi - Reşid. Orhan, Hikmet - Seyfi, | Süleyman, İbrahim, Daniş, Nahm. Hilâl: Murad - Akif, Muammer - Nimet, Niyazi, Bekir - Feysi, Salim, Orhan, Rüstem, İnayet. Oyuna Süleymaniyenin merkezden yaptığı bir hücumla başlandı. Daki- kalar ilerledikçe müsabaka Hilâl ka- lesinin önüne intikal ediyordu. S0- leymaniyelilerin bu tazyiki 15 inci dakikada fik semeresini verdi. Mer kezden yapılan bir hücumda İbrahim önündeki müdafi atlatıp takımının | birinci golünü yaptı. Biras dona Daniş HUM! kalecisinin hatasından istifade ederek ikinel golü çıkardı ve devre 2-0 Süleymaniye lehine bitti, İkinel devreye RMÂâl takımı büyük bir enerji ile başladı ve bu yüzden oyun Üzerinde hâkim vaziyete geçti. Devrenin ortalarına doğru bir korner atışından Orhan Hilâlin yegâne go lünü yaptı. Ve müsabaka bu variyet değişmeden 2-1 Süleymaniyenin ga- Mbiyetile (Meclisi istişarii mili) 1913 kânu- musanisinin yirmi ikisinde Dolma verecekti. Fakat . ertesi günü İttihadçıların Babrıâli baskını oldu... Vahideddin sarayında vakayı her. kesten evvel doktor Reşad paşa haber Almış ve hemen Vahideddine bildir. mişti. Efendi buna evvelâ inanma mıştı. Fakat damad Fetidden uçan bir haber tesebbüsün o mevsukıyetini göstermişti.” Demek boş avlamak iş terken boş avlanmışlardı! Kendileri- nin yapmak istediklerini başkaları yapmış ve muvaffak olmuşlardı. Vahideddini müthiş bir telâş aldı. Kanı beynine #ıçramıştı; kuduz bir pars gibi salonda dört dönüyordu. Hırsından ne yaptığını, ne söyledi- Zini bilmiyordu. İlk şaşkınlığı geçer, geçmez damad Perid'e kızmağa başlamıştı. — Bu herife uymasaydım, beyhude yere teklemiyecektim! Deyip tepiniyordu.)| Vahideddinin böyle bir teşebbüste muvaffak olabilinesi için Kâmil pe- şayı kendi teşkilâtile ıakat etmesi lâ- zımgelecekti. Zeki beyin dınntı makulesinden adamlarile bu iş nasi başarılabile- cekti? Acaba Zeki bey Hürriyet ve İti- Jâfın Kâmil paşayı iskat etmek İsti. yen âzasile anlaşmış mıydı? Bu ifadeler arasında Ferid paşanın İngiliz himayesini temin ettiği bildi- riliyor. İngiltere sefareti malümatı altında Kâmil paşanın ıskalına nasil muvafakat edebilirdi? Acaba Ferid paşa ile Zeki bey Vahi. deddinin saltanat tahtına geçmek hususunda beslediğini bildikleri de- in ve büyük hırsı bu tafsilâtın gös- *erdiği şekilde istismar etmek mi iş- temişlerdi? Bizec bu nokta yeni malümat ve vesikalar ile tetyyüd etmedikçe meş- kükiyetten kurtulamıyacaktır. Bütün bu sarsıntılara rağmen ih- tiyar Kânli paşanın kabinesi ayakta duruyordu. Sadrâzam ile Dahiliye Nazırının İttihad ve Terakkıyi ezmek, bitirmek üzere sârfettikleri gayret ve faaliyet- ler cemiyet için hakiki bir tehlike teşkil ediyordu. Bu tehike karşısında (İttihad ve Terakki cemiyeti de mahvolma- mak İstiyor idiyse hazırlık yapmak mecburiyetinde olduğunu his ve takdir ediyordu. (Merkezi umumi 1929 - 1913 kongresine verdiği rüpor- da bu günlerin siyasi durumunu nâ- sıl gördüğünü. şu suretle izah edi yor: () N (Osmanlı İttihad ve Terakki cemi. yeti geçen seneki kongresini münte- kim bir hükümetin faaliyeti sinesinde açmış, müzakerelerini polisin teceş- süskâr müvacehesinde bitirmişti Mil hâkimiyeti ve meşrutiyeti is- tihsal etmiş olmakla müftehir bir he yet için bundan daha ağır bir hal ta. savvur olunamaz. Fakat beş seneden. beri İttihad ve Terakki siyasetine, hassatan gençlerin idaresine muhâsrm ve muhacim bir hizbin mümessili olan. bir hükümetin Amavutluğa süküön bahşedemese bile, yaygaralarile memr- leketin dahilin! şuriş içinde göstere- rek harici siyasetimizi zaafa, perlşan- Tığa duçar eden muhasımlarımızı tes. kin edeceğine kanast edilmişti ve memleketin yüksek menfaatleri düşü- nülerek susulmuştu. Meşrutiyete hakiki bir darbe olan Mebüsan Meclisinin kapatılması key- #iyeti dahi dahhit bir mesele haline ge- tirilmekten içtinap edilerek intihaha- 1a İştirnke karar verilmişti. Kongre dağıldıktan sonra oemiye tin idare işlerini eline alan Merkesi umumi de sükünet politikasına azm ile devam etaniş , mütemadiyen şiddeğ tavsiye eden itidal dairesin- de tutmuş, faaliyetini yeni in. bilâfına olarak intihabat müfettişi namile bir takım tehdid ve tazyik me murları göndermeğe başlamıştı. Bu hai la hükümetle millet arasında vö- cudu lâzım olan karşılıklı emniyetin teessüsüne imkân kalmamıştı; ordu- nun intizamı rabıtası ve idüresi de haleldar olmuştu. Merkezi umumi bu hattı hareketin vahim âkıbetleri üzerine hükümetin dikkat nazarını celbetmek istedi; iş- tihfaf ile muamele gördü. Bununla beraber itldali elden bırakmadı. Vilâyetlere, livalara gönderilen memurları kovmak istiyen, hüküme- tin istibdada doğru yol alan siyaseti- ne kârşı infilâka müheyya olan hid- detleri, gayzları yatıştırmaktan bir san hali kalmadı. Hükümet İktidar mevkiine geçtiği dakikada başladığı sakim siyasette süratle ilerliyordu. Fühakika Ahmed Muhtar paşa ka- binesi daha birinci içtimaımda ahvali ve neticelerini tefahhus etmeden Ar- navutlara karşı icra edilmekte olan askeri hareketlerin tatilini emretmiş- tir ki, bunun üzerine gemi azıya alan âsilerin Üskübü zapt İle Köprülüye doğru ilerlemesi bu son felâketin ipti- dal sebebi olmustur. Çünkü yalnız bu hâdisedir ki Balkan hükümetleri ara- sında imükerreren teşebbüs edilip de kuvveden #lle çıkamıyan ittifakın. hü» sulünü ve tecavüz! bir şekil almasını teshil ve temin etmiştir. Balkanlarda Osmanlı devletinin mevcudiyetin: im- ha için müzakere ve muhabereler c6- reyan ettiği Du hengimda hükümet kendi kuvvetinden şüpheye düştüğü- nü gösterecek zelil ve mütöreddid bir politika takibe başlamıştı. lerin Şarki Rumeli eyaleti için tertip ettirdikleri mümtaz ve hususi idare nlzamnamesinin buralara da teşmili. ne çalışmaktarı ibaret olduğu anlaşır Jıyordü. Bu nizamname, ıslahattan ziyade idart imtiyazları havi olduğuna göre hükümet her tarafta mümtaziyeti ve- ya mulhteriyeti ihtiva eden bir idare tesla e memleketi parçalamak csas- larını kabul etmiş gibi görünüyordu. Bu kabiliyette olan bir hükümet düşmanları tarafından ne yolda bir muameleye maruz kalmak Jâzımge- Urse Ahmed Muhtar paşa kabinesi de o muameleyi görmekte gecikmedi. Balkanlılar Mekadonyanın muhta- riyetini bir nota ile taleb ettiler. Ak- varın İstiklâlini istihsal İle uğraşan bazı ihtilâl heyetleri Avrupada faali- yetilerini çoğaltarak ıslahat projesi al tında memleketin İnkısam ve izmihlâ- Mi talebile cihanı velveleye verdiler. Arnavutluk ve Makedonya işleri s0 nebi devletler kabineleri arasında en hâğ bir mesele şeklinde yuvarlanıp gitti- gi bir arada Muhtar paşa kabinesi Rumelideki en pişkin ve muntazam yüz yirmi taburluk askerimiz! terhis ederek Ruomliyi sehti ve seri bir isti Jâya maria bulundurdu. (Arkasi var) T