24 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Kareli cephesinde Kızılordunun yıldönmü Muhtelif üç yerde yerde muharebe devam ediyor, Finler mukavemet ediyorlar Helsinki 24 - Kızıl ordunun 22 inci yıldönümü, Karelideki Sovyet cephe sinde, davullar ve müzikalar İle kutlanmıştır. Sovyet kumandanlığı, askerleri neşelendirmek için mt ları ileri hatlara kadar göndermiştir. A «kerlere nü tuklar söylenmiştir. Sovyet askerlerinin bü şenlik esnasında sesleri, Fin İleri mevzilerinden duyulmuştur. Halihazırda, Kareli cephesinde, Finlerin son ricatından sonra hattın &l- dığı yeni vaziyete göre üç yerde ayrı ayrı üş mühim muharebe cereyan etmek- tedir: 1— Göller mıntakasında, 2— Vuoksi gölü civarında merkezde, $— Fin- | Mindiya körfezinde, Sovyetler, sağ cenahta topçu kuvvetlerini beklemeksizin taarruz etmekte ve yanlarından mühim Fin kuvvtlerinin ve Kolivisto bataryalarının ateşine ma ruz bulunmaktadır, Göller mıntakasınâs Sovyet taarruzları püskürtülmüştür. | Merkeade Vuoksi gölü civarında Sovyetlerin yarma teşebbüsleri netice verme- | miştir. 4 Helsinki 23 — Resmi Fin tebilğinden: «Bersahta düşman Unolajervi ile Vuoski arasında Kaemir demiryolu istikametinde ve Taipalede hücumlarda bu- | hunmuş, püskürtülmüştür. Düşman Taipalede 2000 zayiat vermiştir. Pitkaranta'da 200 arabayı ihtiva eden muhtelif Sovyet iaşe kolları tahrip | edilmiştir. Fin bombardıman tayyareleri gece, gündüz muharebe etmektedir. Sovyet İ tayyareleri de fasliyetlerine devam etmişlerdir. Berzahta 440-50 tayyarelik Sovyet teşekkülleri gördük. 13 Sovyet tayyare # düşürülmüştür. Moskova 23 (A.A) — 22 şubat tarihli Leningrad tebliği: Mühim hiçbir hâdise olmamıştır. Kareli berzahında Sovyet kıtaatı, düşmanı püskürtmüşler ve 21 müstahkem mevzi işgal etmişlerdir. Bunların 15 1 betonarme topçu istih- kâmlarıdır. Son derece şiddetli olan kar fırtınası, hava faaliyetlerinin istikşaf uçuşlarma inhisar etmesini mücip olmuştur. | Bulgar - Rumen dostluğu Rumen İktisad Nazırı Bulgar gazte- cilerine mühim beyanatta bulundu Sofya 24 — İki gündenberi burekiz bulunan Rumen İktisad Nazırı B. Konstantinesko gazetecilere şu bayanatta bulunmuştur: — «Bulgar ve Rumen milletlerinin, aralarındaki iktisadi dostluk münase- betlerini inkişaf ettirmek hususundaki arzularının ne kadar samimi oldukları- nı görmekle bahtiyarım, Böyle bir hava, son derece müsaittir. Bulgar - Rumen dostluğunun Avrupanın bu köşesinde sulh ve müsalemetin muhafaza ve ida | mesi hususunda kiymetli bir âmil teşkil ettiği kanaatile Bulgaristandan ayrir hyorum.» Amerika Hariciye müsteşarı Cebelüttarıkta selâmlandı Cebelüttarık 24 — İtalyan bandıralı Rex vâpurile Avrupaya gelmekte olan Romanyadan ihracı menedilen| Amerika Hariciye müsteşarı B. Sumners Welles, buraya gelmiş, vali umuminin yaveri tarafından selâmlanmıştır. B. Welles beyanatia bulunmaktan istinkâf etmiştir. Norveç Altmark hadisesinin bitaraf bir hakeme tevdiini İngiltereye teklif edecek Ösle 24 — Norsk Telegram Büro ajansına göre Norveç hükümeti Altmark hidisesinin bitara! bir hakeme tevdiini İngiltereye teklif etmek niyetindedir, Iki Alman tahtsibahirinin batırıldığı sayi İ vaziyetleri değiş ştir. Londra 24 — Dün gece Londrada dolaşan rivayetlere göre şimal denizin- &e Iki Alman tahtelbahiri dahn batarılmıştır, Balâbiyettar ma i teyid edici malümat aldıkları cihetle, bu hususta hiç birşey söylemiyorlar. B, Ghamberlain bugün nutuk söyliyacek Lenöra 24 — İngiliz Başvekil B, Chamberisin, bugün Birmingham şehrin» de bir nutuk irad edecektir. Bir Alman tayyaresi Belçikaya inidrildi Londra 24 — Bir İngiliz tayyaresi bir Alman teyyaresini takip ederek Bel- gikada yere İnmeğe lebar etmiştir, Şimdiye kadar garp cephesinde 48 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Harbin bidayetindenberi düşürülen Alman tayya- peleri miktarı 110 dir. Italya, Almanyadan (Asılsız bir haber kömür alamıyacak Londra 23 — İtalya ihtiyacı olan kö- mürü deniz yolile Almanyadan tedarik ediyordu, Harp başladıktan sonra İngil- tere: muayyen bir müddet için bu kö- mürün Almanyadan alınmasına müse- maha etmeği kabul etmiştir. Bunun Üze- rine kömürler Roterdam İmanı vasıta- gönderiliyordu. Fakat mliddet yar a bitecektir. İngiltere, ablokanın te- baleldar eden bu istismal usulün ini, İtalyanın Londra iştir. Sefir de bunu hükö- Romaya devam edemiye sefirine bildir metine haber vermek üzere gitmiştir, (Baş tarafı | inci sahifede) Sovyet filosu Karadenizdeki manevralarını bitirdi Moskova 23 (A.A.) — Router ajan- or: Sıvastopoldan alınan bir leme Karadenizdeki Sovyet filosu- nun uzun maneyralardan sonra üslerine döndükleri bildirilmektedir. Deniz kumanda heyetine göre, ma- nevralar tam bir muvaffakiyetle bitmiş- tir. Manevralara iştirak eden gemilerin Üçte İkisinin tamamen yeni ve son za- manlarda inşa edilmiş olduğu söylen- mektedir. Sahil muhafaza gemilerile tayyareler de manevralara iştirak etmişlerdir. Soyhan yükseldi Bir köy tamamen su altında kaldı, Adanadan imdad ekipleri gönderildi Adana 23 (Telefonla) — Bir hafta danberi devam eden yağmur karları erittiğinden Seyhan nehri dört buçuk metre yükselmiştir. Halkevini, kız İisee | mk, Ocak mahallesini ve Deppoy caddesi ni su istilâ etti. Nehir yükselmekte de Yam ettiği için nehrin şark mahellele- rinde oturan halk eşyalarını ularak ka- geyor. Hadırlı köyü tam: vu al tında kalmış, buradan motörlü imdat ekipleri gönderilmiştir. Seller pamuk da same çifliğinin seddini de yıkmıştır. Son dakikada alınan malümata göre, Taşçı, Kadir bey ve civarı su altında dır. İzmir ve Berğamada fırtına | İzmir 23 (Telefonla) Şiddetli poyraz fırtınam devam etmektedir. İz- mirde birçok evlerin kiremitleri uçmuş, bazi pencere camları kırılmıştır. Berga- mada da birkaç bacanın ve birkaç cami kubbesi kurşunlarının uğtuğu bildiril mektedir. Bergamada elektrik ve tele fon hatları da hasara uğramıştır. Nafia Vekili İstanbula geldi Nafia Vekili general Ali Fuad Cebe- sey. dün sabahki ekspresle Ankaradan | şeh gel Lise ve öğretmen okullarında Ankara 23 (Telefonla) — Maarif Vekâ letinee alman yeni bir karara göre İle ve öğretmen okullarının yalnız tahakkuk | memurluğu mektep müdürlüğüne bırakıl- maştır. Arttırma ve eksiltme ve İhale Ko- msiyonu relslikleri maarif müdürleri tara- fından yapılacaktır. . Tapu sicil müdürleri arasında tayin ve nakiller Ankara 23 (Telefonla) — Edime grupu tapu sicil müdürü Hösnü Sivas, Sivas mü- Gürü Talât Seyhan, ikinci snf tapu ka- dastro müfettişlerinden Salih de Edime grapa tapu sicil müdürlüklerine, Seyhan sinif tapu kadastz0 akil ve tayin işlerdir. öp ateşi oldu Parii 23 (AA) — Hava düzeldiğinden, er Şki tardf Yani keşif uçuş da raandeme olmamıştır. Her harp tayyareleri, çoban köpek- leri gibi, keşif tayyaresi sürülerini muba- | fazk ediyorlardı. Almanlar, Frunsanın şar» kında en az altı uzun uçuş yapmışlardır İngiliz tayyareleri, geçen günlere na- saran daha âz faaliyet göstermişlerdir. Karada, keşif kolları cüri fadliyette bu- Yunmuştardı Barre'in şarkında şiddetli “topçu ateşi ölmüşse An fazla mühlen bir netler ver. memiştir, Umumiyet ile Alman Tmtaalının maddeler Londra 23 — Romanya hükümeti kömür, cıva, gilserin ve bâzı infilâk maddelerinin ihracını menetmiştir. Ankara fabrikası yeni bira mahsulünü çıkardı Ankara 24 (Telefonla) Geçenlere de İstanbulda bir tedkik seyahati yap- taktan sonra buraya dönen İnhisarlar V. kili B. Raif Karadeniz, Ulus gazetesine beyanatında, Ankara bira fabrikasının yeni mahsulünün dünden itibaren mem- İsketin her tarafına sevki ve bu suretle bira buhran gağini söylemiştir. ingilterede Sarayda hususi bir meclis toplandı Kral, dün sarayda n kdeti B. idaresine mii callik “birçok an cevap vermişlerdir. B, çı Jandiyaya giden İngiliz met zamanında duçar ol lardan kendilerine tahsis sdllec inde muntazam ordu efyed 1 ele göremiyeceklerini beyan et- Dahiliye Nazırı da azası atker kaydi bü- mâ giderek askerleri hizmete girmek» İsaliyetine karşı alınacak tedbirlerin metçe tedkik edilmekte olduğunu söylemiş- tir, Dahiliye Nazırı, İngilterenin muhtelif bulundu- teçikik için İstişari ko olduğunu ilâve etmi; Led Dawson battı mı? Londra 23 (A.A) — İngiliz bandı ralı 4330 tonluk Led Dawson vapuru- nun bütün tayfasile batmış olmasından korkulmaktadır. Geminin 3 haftadanbe- Hİ mensup olduğu İmana avdeti beklen- Kayserinin Develi kaza- sında dün de 30 ev yıkıldı | Dört köy tamamen, civarda bulunan köyler de kısmen hasara uğradı Kayseri 23 (Telefonla) — Zelzele- nin Develi kazası köylerinde yaptığı tah- ribat hakkında an mütemmim malü- mat şudur; Soysallı, Sendermeke, Kızık ve Kul- pak köyleri tamamen, civarında bulu” nan diğer köyler kismen hasara uğra mnıştır, Bütün mıntakada 56 kişi ölmüş, 800 hayvan telef olmuştur. Sarsıntı esnasında Ezciyeşten birkaç kaya parçasının yuvarlandığı görülmüş- ir. Develi kaza merkezinde otuz ev yi kılmış, bazı evlerin duvarları çatlamış, postans ve maliye dairesi ile orta okul binasında büyük çatlaklıklar hasıl ol- muştur. Postane çadıra nakledilmiş ve orta okul tedrisatı tatil edilmiştir. Enkaz kaldırma eşya çıkarma işi de- vam ediyor, Vilâyet Kızılay şubesince un, ekmek ve sair gıda maddeleri yol- lanmış, ürumu kadar para kaza merke- | zine bırakılmıştır. Kayseri 23 (A.A) — Bu gece yan- mından sonra 0,30 da şiddetli bir yer | sarsıntısı olmuştur. Develi kaza merkezinde 30 ev yıkıl- muştar. Halkın muhtemel tehlikeye ker- p korunabilmesi için icap eden tedbir- İer alınmıştır. Nüfusca zayiat yoktur. Aydın ve İzmirde zelzele Aydın 23 (A A.) — Dün sabah Ay- | dında biri saat 5 de şiddetli, ikincisi 6 | da hafif, üçüncüsü de 6,43 de oldukça şiddetli olmak üzere üç sarsıntı olmuş” tur, - yer sarsıntıları civar köylerde his- sedilmiş, Erbeylideki incir tarım koope- e nin duvarı çatlamış ve yine Erbey» K ve Sınırteke köylerinde birkaç evin bacaları yıkılmış ve sıvaları dökülmüş- İzmir 23 (A.A.) — Dün sabah saat 5 de, 5,50 de ve 6,45 de Tirede garp- ten yarka doğru orta şiddette üç zelzele olmuştur. Bayındırda da 5,50 de ve 6,45 de ikişer saniye süren iki zelzele olmuştur. Hasar yoktur, İsparta 23 (A.A.) — Şehrimizde dün at 20,45 de şimali garbiden doğru gelen ve iki sa süren bir zelzele ol- muştur. Hasar yoktur Ş$. Karahisar 23 (A.A.) — Dün bu- ada biri saat 16 da ve diğeri 16,30 da üçüncüsü de gece 22,30 da olmak üzere Üç hafif sarsıntı olmuştur. Hasar yoktur. Felâketzedelere yardım 4 milyon 103 bin küsur lirayı buldu Ankara 23 — Neşredilen bir listeye göre, zelzele felâketzedelerine yardım için Kızılay umumi merkezine yatınlan paranın yekünu 4,103,467 lira 87 ku- Tuş olarak gösterilmektedir. Yine bu bistede Halepteki vatandaşla- nmızdan 272 Suriye liram teberrü edil- miş olduğu bildirilmektedir. İrlandalı suikastçılar İ yapılan atikesdler derisinin ikincisi baş , yeniden bombalar attılar Londrada bombalar patladı, bir çok yaralı var Londra 23 (AA) — Cumhuriyetçi | Irlanda ordusu mensuplarının yaptıkla- nı suikasdler, dün geceki infilâklar hariç olmak üzere, 7 kişinin hayatına malol- | muş ve “37 kişinin yaralanmasına sebe- biyet vermiştir. Geçen ağustos ayında | Coventry'de 5 kişi ölmüş ve 100 kişi ya- ralammıştır.. Londrada Kinge Cros'da bir kişi ölmüş, 35 kişi yaralanmıştır. Manchesterde bir kişi ölmüştür. | ikinci infilâk ise biraz sonra birkaç yüz metre ötede Oxford Street'te vukun gel- miştir, Ortalığın karanlık içinde olması" na rağmen yardım işleri süratle tanzim edilmektedir. Ceman 12 kişi yaralanmış ve hastaneye kaldırılmıştır Bu infilâklar vukua geldiği sirada Bel- fastın ana caddelerinden bir pencereden atılan bomba, bir kahvede mühim sebebiyet verm hasatata Fakat yaralı yoktur Barut fabrikasında infilâk Londra 23 (A.A) — Dün Waltham'daki barut fabrikasında bir in- blâk vukubulmuştur. İnfilâk oldukça uzaklardan hissedilmiştir Teslihat Nazırı, kimseni ve sesin fabrikada p rikintilerinin olduğunu bildir birinde Dün geceki infilâk, Londranın tam merkezinde vukua gelmiştir. Bir kadın e bir polis memurunun ve bir şoförün whhi vaziyetleri endişe tevlid etmekte- dir. Barnes ve Richards adındaki iki Ir- landalının idaralarından akşam ri İngilterede aralanma- tİayıcı mad- ndan müte- Jamış demektir, Birinci infilâk, Marble Arch'da ufak bir kulübeyi yıkmış, daha şiddetli olan dı de ! Exeter ve Ajax kahramanları İngiliz kralı, Graf Spee har- Şimal buz denizinde ingiliz filosu Sovyet Baliriye Nazırı mekte idi. binde yararlıkları görülenle- re madalya taktı Londra 33 (A.A) — Graf von Speş ile yapılan harbe iştirakten sonra ahiron İn- ye dönen İngilterenin Ajex ve Exeter zörlerinin 760 kişiden mürekkep #u- bay ve efradı bugün burada beyecaolı bir şekilde karşılanmıştır. Süvari muhafız kı- taatının ve her iki kruvazör mürettebatı. Bin geçid resminde büyük bir kalabalık hazır bulunmuştur. Kral, harpte bilhassa yarar ey ve efrada bizr; ık gösteren se), Iki kolunu kaybettiği halde güverteye #ini verinciye kadar teşei etmişti. Kent Dükü, bütün Kabine erkânı ve deniz birinci lordu sir Dudley merasiinde keza bazır bulunmuşlardır B. Çörçilin beyanatı Wadra 5 B. Çörçl bugün, Exeter, nlarına madalya ıyanatta bulunarak, cennbi maharebesinin Tg arkadaşlarını münasebetile ru! düşmanlarımız için deği dostlarımıza Yı &ım etmek kudreti de vardır. verilmesi | Antalya valisi tekaüd edildi Ankara 24 (Telefonin) A: valisi B. Fuad tekaüd edilmiş, köleten mülkiye müfettişlerinden B. Ein tayin edilmiştir. yerine | Murmansk limanına gitti Londra 23 (A.A.) — | buz de- nizinde Finlândiya açığında mühim İngiliz deniz ğüna dair verilen haberler Moskc ve Berlinde endişeler uyandırmı, taraf memleketlerde bulunan İn; zete muhabirleri bu endişeleri ettirmekte ve Skandinavyada rin büyük bir süratle £ ettiğini deylemektedirler. Londra 23 (A.A.) — Skandinavya- daki İngiliz muhabirlerin ekserisi, Şimel buz denizi Sovyet filosu kumandanı amiral Kutzentofun Murmansk'da bu lunduğunu haber vermektedirler Daily Mail gazetesinin Stokholm mu- habirine göre, amiral donanmaya açık denize harekete hazır bulunmak emri vermiştir. Londra 23 (A A.) — haber alındığına göre, resmi rmahafil, Sovyet donanması erkânharbiye | reisi Koutznetzoffun tayyare ile Mur- wska gitmiş olduğuna dair olan he berleri ne tekzip ne de teyid etmekte” dirler bâdisele- kay» Moskovadan Komedi Fransez Ankaraya gelecek Ankara 24 (Telefonla) Nisan