26 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SÖZÜN GELİŞİ Eski bir atlasta seyahat aristarı Almanya *deh Nuremberg kinca kilisesi, zannediyor, için, bira ve lAhana kokan meyhanelerde Sehüberi havalarile dans kuklalarından başka birşey akla gelmiyor. Ve Fransaya ba- | Belediye dairesi, ağaçlarda salınan rüngürlarile bir ocnup kasa- Haritamın üzerinde bütün Avrupa donmuş O mebirleri, Nos ağaçları, sun'i dağlar, çan kuleleri, bayrakları, bahçesi halinde, İşte bu çodük kapadım.» Bugünkü harpte petrol nakline mah sarniçlı “gemilerin ehemmiyeti fevkalâde e Kisaca lank gemisi denilen. bu n Yapurlar kendi topraklarında petrol çıkhıyan ve deniz aşırı memlekete tiuh- taç bulunan memleketler içim-ha; ri haizdir. Meselâ İngiltere le rol ihtiyağlarının yüzde yüzünü ri emleketlerden tank i ; ij #3 i re 1938 senesinde bütün Siya real nir yedide birini tank gemileri mektedir. Tank gemisi en çök olun memleket İngil- terodir. İngilir bayrağı altında seyrüsefer #ebeple memleketin müdafaası su e yapı- lamıyacağından askeri mütehassslar bus- lardan Astihkâm yapılması kanaatine vap Müşlar ve buzları kenarek vücuda getirdik- leri büyük buz kitlelerini ve binklarımı di- kerek düşmanın geçebileceği yollarda Bi takım mânla silsileleri yapmışlardı. Teo Tübelor, bu bum bstihilmlarının motöeti Yesaite, hatiâ tankları mukaremet etiiği- Mİ göstermiştir. İ Şilep şirketi kanunu mahsus e e Limanlar ve Denisyol ut Dİ Gürlüklerine ark etmesi, Denizbanka ala teziitlerin bu izi müdürlük tarafından tedriri netineğini doğurmuştu. Bâtân işler, dalresinde bul ve fasledildiği hal- Me Silep girketine ald henüz kati bir karar Bidayatte, ü iki hissedar banka ile piya Ne müdürtüğünce bir bas üzakeresi yapılmışsa da araya Av- | Tabadaki hadiselerin girmesi, müzakerele- | m Atticelenmesini muvakksten tehir et- iştir, Haber aldığı astaki 4- umıza göre bu husi lara yeniden başlanacaktır . Ancak, yı aKertler müzbet bir netice verse DÜZ, alisata göçlimesi bir kanun iyi olduğun- du Sani, hususta ayrıcı Münakalit Vekile | sarayları ve jandarmalarile bir çecuk bahçesinde dalgın dalgın dolaşırken (birdenbire spikerin başladı. Kendime geldim, Atası hemen &öen bu gibi hacımları mecmuu 200,000 Oyün- cü dorsbeda memleket Norveç olup tamrru- gemilerinin ii i iş i li epi ii Hi i : mevcud tundan şehrin boş ağaçlandırılması icap eden yerlerine belediyece yani fidan- w, pedlistön bir karar isiiyeceği amli Yümükeagır, Şehir tiyatrosunda seyahat izm) kokusu var. Kocam'kadını şahat bir mal gibi telâkki etmiş, kadın erkek maddi İmiş... miş miş... Bu da âli resi oluyor. Âşıklarına kendinin de Aşık olduğunu bilsek belki vaziyeti izah edilebilir. Halbuki tamamen iâ- kayıddır. O halde müellifin ona atfet- mek istediği psikoloji yanlıştır. Çok bariz bir psikoloji yanlışlığı da aşantajı meselesinde görülüyor. Bu yanlışlık adapte edilmiş olmasından Meri geliyor. Katolik bir muhitte bir Halbuki ne islâm! bir cemaat olduğu. Tavz 6ski devirde, ne de bugünkü garplaşmış Türkiyede bir adiiyecinin i iyi Yazan; HALİDE EDİB Neden? Çünkü 6 da tıpkı (O Ka dın) gibi emekle yaşıyacak Okadar afka kemiği yok. Kolay paru kazan. #öylemeksizin sesdirdi. Ne yazık Mi çabuk öldü Küçük rolü içinde o ân Neyyire Neyir kadar renliştti: Zaman zaman belki (melodram) olduğu için piyeste merhum Manak. yanın ruhu dolaştı. Bol bol «telâş et me, kendine gel, aklını başına toplan yerine «sakin öl» dediler durdular, » » «Oğlumuz» piyesi İyi kötü her halde (O Kadın) dan daha realiteye uygun olarak yanl. mış. Renlite burada Fransızların ken- di kendilerile alay etmelerinin şekli. ne alddir. Yani karikatür halinde bir Behzad, Hâzım, Vasfi... Bu birinei sılıf üç Türk (komedyen) ini bir ata da görmek bir zevk siyafeti, Karak. babası sandığı sahne, Hâzımın Beh- zada politika esrarını anlatmağa ça- lıştığı sahne yüksek komedi denilen sanâtin tam ifadesiydi. İki istima ile bütün roller hem tahil hem de doğru olarak oynandı. lava hak verdim. Hademeleri sayesin. de resmi Fransız dairesinin harasım (tempo) su vardır. Bu tempo lisan. da, harekette ve bütün aksülâmeller. de millete göre değişir. Ve 0 tempo- Ni ; : i Nİ 3iŞ ğı ii # Adonis ve Yü bir oyüha baştan başa üândük hip Haydud başı milli mücadele güm lerinde Çubuk boğası olvarında bana Mahmud çetesinin “yakından gördü. güm bir Terini Hatırlattı Yalnız 6 zafatsiz görünüyordu, bu sahiden korkunçtur, hiç şakaya gelmez bir #ip, adamın bukhunu kesip kulağına küpe yapıyor. Şive Şatki Anadolunum en u. (Zintir kıran) deha sevimli bir hayduddur. Kastamonu (yoksa Safranbolu mu) şivesinin, kı yaletinin, satiyetinin, yerit çalımının has ölr nümunesi. Merhum Abdürra- sakın torunu öladilir, o kadar oyunu da, yüzü de o büyük milli «komiks k mizi hatırlalıyor. Zeybeklerie gelen avcı, sarı çizmeli, bepsi hüyata doğ» rudur, Bilhassa «Kral Lir; de cüğş rolü yaptığı söylenen Karadenizli (borber) Karadeniz uşaklarının ru hunu İstanbul çocuklarına Çocuk (tiyatrosunda oynüâyanların İsimlerini bilmiyorum. Faxat geriye oyun günlerine dönen bu sanatkâr delikanlıların hepainin elini sıkmak isterdim. İnsana oyunu, yahud oyun. suzluğu düşündürmüyorlar. Beş yüz küsür çocük'a beraber bir şeyler uy. duub oyruyadak kadar, hayatı team ardından gösteren talaımı & uydur cak kadar muhayyileleri canlı Bir küçük bir kadının ellerine #ü» rılmış, bir tüMü tiyatrodan (çıkmak istemiyor, — <Gitmiyelim, kı kumum git miyelim, baba EA n çabuk geçer, çabuk geçmeli, başla türlü oyun ol. mâz Mt #iyatro için “İnsan malzeng. si var, muhayyile var, belki de hâyâta oyun zariyetinden bakan nice sanatkâr kafa vâr. Bunlar aca- ba Şehir tiyatrosunun hangi ülkesin. de Uk milli tiyatro edebiyatını yara” tacaklar? Çocuk tiyatrodundan olmal, çünkü orada hem mühayyile hem de bin bir «Yaz gecesi rüyas» çıkacak Biblos Ey gönç öleri! Adın kalacak dlide rükrinisi Bibios'ta Yileler gibİ toldukça biktimizi Musra'larında bu Şehrin imi geçiyordu. a Tomüpteraravmda Börururdü!

Bu sayıdan diğer sayfalar: