1 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

üzerine yapılmıştır. AEŞAM Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Sulhe doğru mu? B. Molotof, Amerika maslahatgüza- rını davet ederek 3 saat görüştü Roma 1 — Moskovadaki Amerika maslahatgüzarı B. Molotofla görüş- şmüştür. Mülâkat 3 saatten fazla sürmüştür. Bu görüşme Molotofun deveti Zannedildiğine göre bu mülâka$ sulh meselesi İle alâkadardır. 2500 kişilik mahsur bir Sovyet kuvvetinin mukavemeti kırıldı Helsinki 1 — Fin kuvvetleri LAdoga gölünün şimalişarkisinde 40 günden- beri tamamile mahsur bir vaziyette bulunan 2500 kişilik bir Sovyet kuvvetinin mukavemetini kırmışlardır. Karelide Fin kuvvetlerinin çekilmekte bulunduk- ları yeni mevziler, tahliye ettiklerinden daha mukavim ve daha eskidir. Halbu- ki şimdi Finlerin tahliye ettikleri mevziler, altı ay evvel inşa edilmişti. Sovyet tayyareleri dün birçok şehirleri bombardıman etmişlerdir. 14 ğü ye birçok yaralı vardır. Roma 1 — Pinlândiya hükümeti Milletler Cemiyetine müracaat ederek Bovyetler Birliğinin harp usullerinden şikâyette bulunmuştur. Almanya - Hollanda ve Almanya - Belçika hududları kapanıyor Brüksel 29 (A.A) — Havas bildiriyor: Almanya - Beçika ve Almanya - Hollanda hudutları I marttan itibaren kapanacaktır, Achen polisine bir kaç gün evvel hhususi yol vesikası için müracaat eden eenup mmtakası halkına bu vesika verilmemiş ve kendilerine yakında hudut- lar kapanacağı için buna hacet olmadığı söylenmiştir. Diğe taraftan her gün için Almanyaya gitmekle olan Şerk kantonları amelesi de bu tedbirden haberdar odmiştir. Rumen Propaganda Nazırının istifası Bükreş i — Ronanya propaganda hasırı iekife etmiştir, Yugoslav gazetecileri Almanyada seyahatte Belgrad i — Yugoslav gazetecilerinden mürekkep bir grup, Yugoslav Baş- vekâlet matbuat müşavirinin riyasetinde Almanyada bir tedkik seyahati yap- mışlardır. Yarın Yugoslavyaya beş yeni Alman muhabiri gelecektir. Beniz harbinden şikâyet Üç Şimal devleti e) müracaat edecek Oslo 29 — Norveç - Hariciye ME Xoht bir nutuk söyliyerek deniz hür- binden şikâyet etmiştir. Kaht demiş- tir ki; — İsveç, Norveç ve Danimarka hü- kümetleri, denizlere gelişigüzel mayn atılmaması için muhariplere müra- cant edeceklerdir. Norveç şimdiye ka- dar 110 bin ton hacminde 50 vapur kaybetmiştir. Bunun dokuzu tahiel- bahirler tarafından batırılmış, otuz üçü meyne çarpmıştır.. Sekizinin ne #urotle battığı malüm değildir. Dik- kate şayan olan nokta şurasıdır: Otuz &ç vapurun batmasına sebeb olan mâynler, mayn tarlaları haricinde de- nize dökülen maynlerâir. Garp cephesinde vaziyet Paris 29 (A.A.) — 29 şubat akşam tebliği: İşara değer bir hâdise kaydedilme- mirtir, Tayyareler yeniden faaliyet göstermişlerdir. Arşidük Otto Amerikada Nevyork 29 (AA.) — Avusturya tahtının (otalibi atşidük Otto von Habsburg dün Nevyorka gelmiştir. «Daliy News. gazetesinin bildirdi- Yine göre, arşidük Otto, Amerikada bulunduğu esnada banker Morgan ile görüşmek niyetindedir. Arşidükün ni- yeti Kanadada bir Avusturya lejyonu organize etmektir. Belçikada ine inen n İngiliz tay- yareciler İngiltereye kaçtılar Londra 29 (AA) —. İyi bir kay- aktan bildirildiğine göre, Belçikada İnmeğe mecbur kalarak enterne edi- İen bazı İngiliz tayyarecileri Anvers civarından kâçmağa ve Fransız hu. dudumu geçerek İngiltereye gitmeğe muvaffak olmuşlardır. İngiliz hava kuvvetlerindeki vazi- felerine tekrar başlanuş olan bu tay- yarecilerden hiç biri kaçmıyacakları- Ba dâir söz vermiş değildi. l Romanyada yeni takayyütler Döviz alım satımı için sabit fiat usulüne rücu edildi Bükreş 29 (AA) — Bügün neşre- dilen bir emirnâme ile oktanik ben- xinin ve içinde yüzde 60 oktanik ben- sin bulunan ham petrolün ihracı menedilmiştir. Ayni zamanda bir kı- sım ecnebi dövizlerinin serbesçe alım ve satımı menedilerek bütün ecnebi döviz mübedeleler için sabit fiat usu- üne rücu edilmiştir. Bu tedbirin yalnız dahili piyasa için değli fakat Romanya ile münasebet te bulunan bütün memleketler için #stisnai bir ehemmiyeti vardır. Almanyada 30 bin İtalyan ziraat amelesi çalışacak Berlin 29 (A.A.) — 1940 yılı zarfın da 30 bin İtalyan zirant amelesinin Al manyada istihdamını derpiş eden İtal- yan - Alman anlaşması dün burada imza edilmiştir. İngilterede Irlandalı tedhiş- çiler göz yaşı döktüren bombalar attılar Londra 29 (AA) — Irlanda ted- hişçileri dün akşam Londonderry'de iki sinema salonuna güz yaşı çıkaran gazlı bombalar atmışlardır. Bu sine- malar tedhişçilerin ihtarma rağmen İngiliz aktünlite filimlerini göster- mekte ısrar etmekte idiler. Salonlar- dr panik zuhür etmişse de yaralanan olmamıştı. Ir. Karadağda kurtlar Belgrad 29 — Tütün kaçakçılığı ya- pan dört kaçakçı, Karadağ ormanların. da karşılarına çıkan bir sürü kurd tara» fından parçalanmıştır. Filistin araplarının yahudi- lere toprak satışı meselesi Londra 29 — İngiltere hükümeti Fi- Bstinde Arapların Yahudilere toprak sa- taşı meselesini tanzime vermiştir, Bu nizamnamenin metni ve tatbikata ait talimat konsey azasına bildirilmek üzere Milletler Cemiyeti umumi kâtipliğine gönderilmiştir. Yedek subaylar! 316 - 326 topçu ve muhabere smıflarma dahil olan asteğ- menler 45 günlük staja davet edildiler Fatih Askerlik şubesinden: Şubede kayıtlı 316 (dahil) 317, 318,.819, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326 (dahil) doğumlu olup rütbeleri halen âsteğ- men olan muhabere ve topçu sınıfla” rından bulunan yedek subaylar her 8€- ne olduğu gibi (45) günlük staja tabi olduklarından Kıtalarına sevkedilmek Üzere muhaberelerin 8 mart 940 ve topçuların 12 mart 940 günü şubeye müracaatları İlân olunur. Başvekil zelzele mıntakasına gidecek Ağkara | — Başvekil B. Refik Say- dam bugünlerde zelzele mıntakasna gi- derek yapılan işleri ve alınan kararların tatbikini gözden geçirecektir. Bayburtta zelzele Birkaç ev yıkıldı, nüfusca zayiat yok Bayburt 20 (A.A) — Dün sabah 5/10 ve 7/30 da burada iki şiddetli zelzele olmuştur. Bunun neticesi ola- rak Bayburdda üç duvar yıkılmış ve Kısank ve tahsini köylerinde bir ev, Üç ahır çökmüştür. Diğer köylerden haber almamamıştır. İnsanca zayiat yoktur. Ingiliz Başvakilinin bir nutku Başvekil ziraate ehemmiyet verilmesi lüzumundan tasında bir nutuk Ge ziraate ehem- vermek lüzumundan bahsederek «Mutad ölarık ithal ettiğimiz bazı maddelerden kendimizi mahrum etmek- İiğimiz lâzımdır. İthalâtımızın hacmi iki tahdidi âmile tabidir: Elimizdeki va- ve yabancı dövizi kaynakfarımız. iz kaynaklarımızın bir hududu var. dır. İhracat ticaretimizi idame hayati bir meesledir. İthalâtımızı tahdit etmez- sek harbi kazanmak için elzem olan seyler duracaktır. Buna binaen yiyecek maddelerimizin istihsalini artırmak icap ler.> B. Chamberlain hükümetin ziraate ve gilçilere yardım için her şeyi yapacağını söylemiş, fakat hazinenin tükenmez bir menba olmadığını ilâve eylemiştir. Baş- vekil bundan sonra Fiatlerin yükselmesi meselesine temas etmiş ve çilçiler tara" fından elde edilen fiatlerin istihasali ar- urmağa imkân verecek derecede olması icap edeceği hakkında Ziraat Nazırı ta- rafından yapılan beyanatın harp kabi- nesince tasvip edildiğini bildirmiştir. B. Chamberlain nutkunu şu cümlelerle bi- tirmiştir: «Ziraatin harpten sonraki vaziyeti şim- diden derpit fakat ziraatin harpten sonra çökmesine müsaade ede- meyiz.» Batan vapurlar Bir Alman vapuru Baltık denizinde battı Stokholm 29 (AA ) — Dokuz ay ev- vel inşa edilen Almariyanın 7000 ton- luk Arizaba yolcu vapuru Hammer Fest civarında kayaya çarparak bat- mıştır, Mürettebat Finlândiya bandı- ralı Margareta vapuru tarafından kur- tarılmıştır. : Atlantikte batan Hollandalı vapurun mürettebatı Londra 29 (A.A.) — 25 şubatta Nev- yorka doğrü giderken hiç bir ihtar yapılmadan torpillenmiş olan 8971 tonluk Hollanda bandıralı Den Haag petrol vapurundan kurtulanlar Gle- norehy vapuru tarafından feci bir va- ziyette toplanmışlardır. Kaptan uzak bir mesafede metrük bir sandal gör- düğü zaman vapur şarktan geliyordu. Sandalda hiç bir hayat emaresi yok- tu. Buna rağ'nen kaplan sandala yak- laştı ve petrol vapurunun kaptanile mürettebatından 12 kişiyi kurtardı. Mürettebattan diğer Iki sandala yer- leşmiş bulunan 26 kişiden hiç bir ha ber yoktur. | | Viborg önünde harp devam ediyor Finler yeni meözilere ç: çekiliyorlar Sovyet kıtaatı şehre sekiz kilometre uzakta bulunuyor Paris 29 — Petit Parisien gazetesi- nin askeri muharriri, Fin harbi hak- kında diyor ki; «Finlândiyada muha- rebe şiddetle devâm ediyor. Harp sa- hası Mannerhelm hattı ile ikinci mü- dafaa hattı arasındaki arazidir. Finler burada şiddetli bir mukavemet göster- rpekle beraber vaziyetleri naziktir. Çün; kü tuttukları hat müsuahkem mevzi- lerden mürekkep değildir, Bir gün bu- radan ikinci müdafaa hattına çekil- meleri muhtemeldir, Bu hat geçen se- ne yapılmıştır ve kuvvetli bir müdafa- aya müsalitir. Sovyet kıtaatı Viiburgdan sekiz ki- lometre uzakta bulunuyor. Prens Ojenin hitabesi Paris 29 — İsveç kralının kardeşi prens Ojen radyoda halka hitap ede- rek gönüllü ve salre göndermek su- retile Finlândiyaya yardım edilmesini istemiştir. Sovyet tebliği Moskova 29 (A.A.) — Leningrad as- keri mıntakası genel kurmayının teb- liği: 28 şubatta Kareli berzahında Sovyet kıtaatının taarruzu inkişafta devam etmiştir. Düşmanın taarruzu- muzu durdurmak için yaptığı teşeb- büsler akim kalmıştır. Düşman, bü- yük zayiatla geri çekilmeğe devam et- miştir, Salmenkojda nehrinin şimal sahili Üzerindeki müstahkem bölgeleri işgal eden kıtaatımız, Vuoksijervi gölünün garp sahili üzerindeki Ritasari ve mü- teakiben de Markela, Hammarmiyevi Ye Juroparjervi gölünün şimalinde Heşkurila, Bejnijoki istasyonunun 4 kilometre cenubi şarkisinde Kamaro ve Viipuri'nin 6 kilometre cenubunda Alassomme mevkilerini zaptetmişler- dir. Verilen muvakkat rakamlara göre kıtaatımız 42 müstahkem nokta zap- tetmiştir. Cephenin diğer bölgelerinde mühim bir hâdise kaydedilmemiştir. Havanın muhalefeti dolayısile tay. yareler sadece istikşaflar yapmışlar. dır. Fin tebliği Helsinki 29 (AA) — Finlândiya tebliği: Kareli berzâhındaki düşman tazyikinin, dün Viborg gölü ile Vuoki şehri arasında devam ettiğini bildir- mektedir. PFinlândiyalılar, muhtelif noktalar- dan, yeni mevzilere çekilmektedir. Düşman çok ağir zayiat vermektedir, Taipale nehrinde üç Sovyet hücumu tardedilmiştir. Ladoga gölü şimalin. de, düsman taarruzları püskürtül- müştür. Kuhmo muntakasında, Fin. Yândiyalılar, Sovyet cüzütamlarının kuşatılması hareketine devam eder- ken, müteaddit müstahkem mevki zapletmişlerdir. Petsamo cenubunda, Naniski nehri üzerinde müsademe- ler devam etmiştir. İsveç ve Norveçin vaziyetleri Londru 29 (A.A) — Ayam kamara- sında B, Mander, hükümetten şu sun- li sormuştur: — İsveç ve Norveç, milletler paktına hürmet ettirmek için iş birliği yap- makta olan cemiyet azası devletler askerlerinin, kendi arazilerinden geç- mesine müsaade etmeğe hazır mıdır? Hariciye müsteşarı B. Butler, B. Mander'in bu suzline aşağıdaki cevabı vermişti — Hatırlardadır ki, 15 kânunucvvel 1939 tarihinde, Cenevrede, İsveç, Nor- veç ve Danimarka namına beyanafta bulunan İsveç delegesi, asamblenin ka bul ettiği karar sdreti zecri tedbirlere benziyecek mahiyet gösterdiği takdir. de buna ihtiraz kayıtları koydukları- nı bildirmişti. Cenevrede kabul edilen karar sureti ise, Milletler cemiyeti pak- tanın 16 inci maddesinin üçüncü fık- rasında müsarrah herhangi bir tedbir ihtiva etmemektedir.» B. Butlerin bu cevabı üzerine işçi par den B. Henderson, İsveç hü- kümetiinm Finlândiyaya mühim mik- tarda yardım ettiğinin doğru olup ik giymis sormuştur. B. Butler, bu suâ- le «Evet» cevabını vermiştir. İngilterenin yardımı Londra 29 (A.A.) — Finlândiya el- çiliği Reuter ajansına İngiliz gönüllüleri- nin Finlândiyaya hareketleri hakkında tafsilât vermiştir. Bir İngiliz gönüllü grubu yoldadır. Keza Londradan hareket eden 300 Ma- cardan mürekkep diğer bir grup da yolda bulunuyor. Birkaç yüz gönüllüyü ihtiva eden esas İngiliz grubu da pek yakında hareket edecektir. Bütün memleketlerin tebaaları İngil- terede gönüllü kaydediyorlar. Binaen- aleyh Finlândiyada harp edecek İngiliz alayları yalnız İngilizlerden mürekkep değil, fakat Avusturyalı, enternasyonal Letonyalıları ve diğer elenen gelenleri de ihtiva edecekti Hesap edilmiştir ki, üz gönüllü, Finlândiya bürosuna 200 İngiliz lirasına olacaktır. Finlândiya hükümetini bizzat Finlândiyada (gönüllülerin iaşesi için yapacağı masraflar bunun haricin dedir. Bir gönüllü ayni Feğialire a» Yugoslavyada |Göbelsin nutku Yeni bir siyasi fırka daha kuruluyor Belgrad 29 — Yugoslavyada yeniden siyasi fırkaların teşkiline müsaade edil- mesi üzerine, sabik mebus ve eski çifçi partisi önderlerinden Dragolüb Yovano- viç, «Köylü halk partisi» isminde bir yeni fırka teşkil etmeği kararlaştırmıştır. Yeni parti, Sırp demokrat partisile teş- riki mesaide bulunarak hükümete mu- halif kalmak niyetindedir. Dahili siya- sete yeni fırka, Hirvatlarla anlaşmağa ve memleketin federatif şekilde idare olunmasına tarafdardır. Harici siyasette memleketin bitaraflığını muhafaza et- meği ve demokrasi memleketlerile ve Sovyet Rusya ile teşriki mesaide bulun- mağı istiyecektir. Eski Yugoslav Başvekili B. Stoyadino- viç de Sırp radikal fırkası namile bir fırka kurmuştur. Yugoslavyada bir casus şebekesi meydana çıkarıldı Belgrad 29 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Yugoslavyada, Liublianada, harpten sonra Almanlar tarafından vücuda (o getirilen büyük bir casus şebekesi meydana çıkarılmıştır. Şimdiye kadar 26 kişi tevkif edilmiştir. Bunlar Yugoslavyadaki Almanların nazi teşki lâtı olan Rulturbunda mensupturlar. Zabıtanın, bugün doğrudan doğruya Almanyadan gelen bir Almam tevkif ettiği ve mevkufun, casns şebekesinin en büyük şefi olduğu söylenmektedir. «Bitaraflık muharipleri tah- kir için vesile olamaz» diyor Bere 29 (AA) — Havas bildiriyor: Dün eg Münsterde bir nutuk söyliyen B, Gö- bels; nasyonal sosyalist teşekküllerinin balen harbe iştirak etmek- $e olduklarını isbat etmek istemiş ve hücum kıtalarile hususi kıtaların ve Hitler gençii Polonya harbinde ve garp ben kaydezle- miştir. B. Göbels «Almanya Ohurehlil'in yaptığı gibi amdan A- mek tasavvurunda değildir. Fakat bunu bü- yük muharip devletleri elstemli bir suret- te tahkir için sulistimal derecesine vardır» mamaldır.» İngiliz hava kuvvetlerinin ta Londra 20 (A.A) — Hava nezareti, hava kuvvetlerinin muhtelif tarihlerde verdiği zaylatın listesini neşretmektedir: 4 kişi muharebede ölmüştür. Evvlce ka- yıp gösterilen üç kişi şimdi muharebede öl- müş olarak telâkki edilmektedir. 4 kişinin mubarbede yeniden öldüğü zannedilmekte- dir. 6 kişi Kayıptır. 12 kişi fe'a) hizmette düşman tarafından öldürülmüş, 19 kişi de kaza neticesinde ölmüştür.