19 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1940 m... a —a Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakıka Muhasamat duracak mı? Berlin ve Roma radyolarının iki haberi Londr; — Alman radyosu bu sabah muhasamatın tatili ihtimalinden bahsetmektedir, Roma radyosu ise muhasamatın tatili sulh demek olmadığini, harp dursa bile hali lâzım gelen birçok yneseleler bulunduğunu söylemektedir. Mussolini Romaya döndü Romada sulh ümidleri az Roma 19 — B. Mussolini, B. Hitlerle görüştü görüştükten sonra dün gece saat 23,45 de Romaya avdet etmiştir. Brenner mülâkatı hakkında gazeteler pek az haber veriyorlar. Romada sulh ümidleri azdır. B. Hitlerin sulh şartları Paris 19 — B: Mussolininin buğün B. Wellesle görüşeceği haber veriliyor, Bu| esnada Almanyanın sulh şartlarını bildirecektir. Bu şartlar şunlardır: İngiliz de- iyetine nihayet verilmesi, Cebelüttarık ve Süveyşin serbestisi, Alman müstemlekelerinin iadesi, İtalyanın müstemleke emeilerinin tatmini, orta ve şark! Avrupada vaziyetin değişmemesi, Bohemya ve Polonyaya muhtariyet ve- rilmesi, B. Gafenconun beyanatı “ Romanya, tabii servetlerinin başka devletlerin! harp maksadlarına hizmet etmesini istemiyor ,, Bükreş 19 — Hariciye Nazırı Gafenco, Ayan meclisinde kralın açılış nut- kuna verilecek cevabın müzskeresi esnasında bir nutuk irad ederek demiştir ki: «Romanyanın tabii servetlerinin başka devletlerin harp maksadlarına hiz- met etmesini arzu etmiyoruz, Bütün emelimiz bitaraflığı ve tam istiklâlimizi muhafazadır. Hiç kimse sulhperverliğimizden, iyi niyetimizden ve bize aid olan müdafaa azmimizden şüphe etmemelidir. İtalyadan eski dostluk eserini gördü- #ümüzden dolayı çok memnunuz. Muhtelif ekalliyetler smümessillerinin son beyanatı bunların hüsnüniyet- lerini ve memlekete bağlılıklarını göstermiştir. Ekalliyetler ne kadar hakşinas- ık gösterirlerse isteklerini o kadar iyi karşılıyacağız. Bu müşkül zamanlarda Rumenler arasında tam bir tesanüd olması büyük bir kuvvettir.» Alman - Rumen müzakeresi Bükreş 19 — Alman delegesi Clodius dün öğleden sonra tayyare ile Berlin- den gelmiştir. Yanında mütehassıslar vardır. Belgrad 19 — Alman - Yugoslav ticaret müzakeresi bitli, Yugoslavya Al manyâya I milyon kilo tütün verecektir. Bulgaristanın siyaseti Komşularının içinde bulundukları güçlükten istifade teminine kalkışmıyacak Solya 19 — Bulgar Başvekili Filov dün mecliste harici politika hakkında be. yanatta bulunarak demiştir ki; «İtalya ve Türkiye ile münasebetlerimis iyidir. Yugoslavya ile iyileşmiştir. Yunanistanla münasebatımızın ıslahına çahşılacaktır. Bulgaristan bitaraf kal mak arzusundadır. Komşularının içinde bulundukları güçlükten istifade ile Mmenafi teminine çalışmiıyacaktır. Amerika totaliter devletlerin sulh taarruzuna âlet olmıyacak Hariciye Nazırı bu husustaki endişeleri teskin etti Vaşington 19 — Brenner mülâkatı Amerikada, B. Wellesin totaliter dev- Yetlerin sulh taarruzuna âlet olacakları endişesini uyandırmıştır. Hariciye Na- $1 bu endişeleri izale etmek için Wellesin seyahatinin sulh işile alâkadar olma- dağın, sadece vasiyeti yerinde görmekten ve malümat toplamaktan ibaret bu- İunduğunu söylemiştir. Roma 19 -—- B. Welles dün akşama kadar Papa. ile mülâkatı hakkında Ve- tona göndereceği raporu hazırlamakla meşgul olmuştur. Akşam Roma va- tarafından şerefine ziyafet verilmiş, yemekten sonra operadaki temsilde bu- İunmuştur, Finlândiyada 30 bin harp malülü Stokholm 19 — Eski Fin başvekili Kajander Stokholma gelmiştir. Kajan- der Finlândiyada 30 binden fazla harp malülü bulunduğunu söylemiştir, Eski Başvekil bunlara yardım işile meşgul olacaktır. Alınan haberlere göre Hangoe şehri ile istihkâmlarının anahtarları cuma günü Sovyet Rusyaya teslim edilecektir, Fransa Şimali Afrikadaki ordusunu takviye ediyor Paris 19 — 940 sınıfı 16 nisanda silâh altına çağrılmıştır. Bunların çoğu gimali Afrika ordusuna gönderilecektir. Meclis dün içtima-! larına başladı Reisicümhur dün mecliste meşgul oldu Ankara 18 (A.A.) — Büyük Mille€ lisi bugün içtimalarına başlamış ve ilk celsesini Şemsettin Günaltayın riya setinde akdetmiştir. Celsenin açılmasını müteakip, millt korunma kanununun tatbikine (başlan- mış bulunduğunu bildiren Başvekâlet tezkeresile Aydın mebusu Mümtaz Kay- nak ve Zonguldak mebusu Hüsamettin Okanın vefat ettiklerini bildiren tezke- reler okünmüş ve hatıralarını tazizen iki dakika syakta süküt edilmiştir. Erzincan ve havalisindeki zelzele mü- nasebetile Fransa âyan meclisinde cere- yan eden müzakereye ait zabun gönde rildiğine dair Hariciye Vekâleti tezke- resi ile mezkür zabıt sürekli alkışlar & sında okunduktan sonra ruznamedeki diğer. maddelere - geçilmiştir. B. M. Meclisi Riyaseticiimhur ve di- vanı muhasebat 938 mali yılı kati hesap cedvellerine ait Meclis hesapları: tetkik encümeni mazbatasına ittilâ peyda et- miş, çay kanun lâyihasının müzakeresi- ni çarşamba günkü toplantıya talik ede- rek içtimama nihayet vermiştir. Ankara 18 (A.â.) — B. M. Meclisi” nin bugünkü toplantısında o Muğla me- bunluğuna intihap edilen emekli general | İzzettin Çalışlar and içmiş ve alkışlarla karşılanmıştır. Reisicümhur mecliste Ankâra 18 (Telefğnla) — Reisicüm- hur İsmet İnönü bugün 17,45 de Büyük Millet . Meclisini © şereflendirmişler ve 18,10 a kadar Mecliste meşgul olmuş- lardır. Nafia Vekili Arikaraya döndü| Ankara 18 (Telefonla — Nafia Ve- kili B. Ali Fuad Cebesoy Adana ve Konya havalisindeki tetkiklerini bitire- rek bugün şehrimize dönmüştür. Bükreş elçimiz bü akşam An- karadan hareket ediyor Ankara 18 (Teletönla) Birkaç gündenberi şehrimizde bulunan“ Bükreş büyük elçimiz B. Hamdullah Suphi Tan» növer, Bükreşe gitmek üzere yanın ak- samki eksprese buradan İstanbula h- reket edecektir P.T.T. bütçesi 14 milyon 945 bin küsur lira Ankara 18 (Telefonla) graf ve telefon umum müdürlüğü yeni yıl bütçesi 14 milyon 945 bin küsur lira olarak bağlanmıştır. Bu yekün idarenin bu seneki bütçesinden 2 milyon 623 bin, geçen seneki bütçesinden de 5 milyon 35 bin küsur hira fazladır. Fazlalığın bir kısmı adli tebligat işlerinin bu idareye İağisansikeilen; hir kisa da pesin tel graf ve telefon müamelelerinde görülen inkiafla mütenasip olarak mış olmasından ileri gelmektedir. — Posta tel- Sıhhat ve içtimai muavenet müdürleri arasında tayinler Ankara 18 (Telefonla) — Sıhhat ve İç- | timal Muavenet Vekâleti mensupları ara- sında yeni terfi ve tayinler yapılmıştır. Birinci sınıf müfettişlerden Dr. Balâ Ak- kirman baş müfettişliğe, ikinci sımf mü- fettişlerdei Fülk Yargıç birinci, üçüncü sınıf müfettişlerden Hikmet Pirat İkinci aanıf müfettişliğe terfi ettirilmişlerdir. Diyarbakır-Sıhhat ve İçtimai Muavenet müdürü B. Fazıl Kayseri, Erzincan müdü- rü Celâl Kütahya, Kütahya müdürü Re- #id Ersincan, Edirne müdürü Osman Ço- rum, Edirne müdürü Hilmi Maraş, Maraş müdürü Ragıb Edime, Zonguldak müdü- râ Abdülbaki Afyon, Kayseri müdürü Züh- tü Diyarbakır, Adana Belediye baş kâtibi Dr, Halim de Zonguldak Sıhhat ve İçtimai Muavenet müdürlüklerine tayin edilmiş- lerdir. Japonya, Alani postalarının! müsaderesinde İngiltereyi hakli buluyor Tokio 18 (A.A) — Domel ajansı bildiri. yor: Singapur'daki İngiliz makamlarının Almanyaya giden postayı müsadere etme- leri meselesi hakkında beyanatta bulunan hariciyenin selâhiyettar mümessili, Japon- yanın muharip bir hükümetin askeri pas- müsadere hakkını tanımakta olduğu- nu bildirmiştir. Ankara Tıp fakültesi doğum kliniği münakasaya çıkarıldı Ankara 18 (Telefonlâ) — Ankılrada ya- pılacak tıp fakültesinin miştemilitindan olan doğum ve nisalye kliniği münakasaya çkarılmıştır. Keşif bedeli 380 bin küsür Biradir, Macar Başvekili Romaya gidiyor Bodapeite 18 (A'A.) Başvekil Kont Paul Teleki yarın İtalyaya giderek 10 gün kadar kalacaktır. Bu seyahat hu- | susi mahiyelte olmakla beraber, Kont Telekinin yanında refikası ve kızı oldu- ğü halde pes nİikleri esnasında Duçe ile Ciano tarafından kabul edil mesi muhtemel bulunmaktadır. l | onları affedilmez X idatın art- | Romanyada dahili birlik Bu sayede hariçten gelecek her türlü tehlikelere karşı durulabilecek Romanya Başvekilinin mühim beyanatı Bükreş 18 (Hususi muhabirimiz- den) — Romanya Başvekili B. Tata» rTesko bügün ecnebi gazete muhabirle» rini kabul ederek kendilerine mühim beyanatta bulunmuştur, Başvekil! hü- kümetin harici siyasetinin sulh ve bi- taraflığa dayandığını, dahili siyasette hayırb, mühim değişiklikler vukua gek diğini ve daha da geleceğini söyledik- ten sonra demiştir ki «— Yakın bir mazide sulhperver, iyi, müsamahakâr Rumen milletini ke- derlendiren vakalar oldu. Kin ve şid- det prensipleri gençliğimizi lara sevke, surette akıllarını bulandırmışlı. .Hü- kümet daha bidayette kinlerin berta- raf edilerek bir kardeş birliği tesisini tavsiye etmişti. Rumenler buna teb'an Milli birliğe tevessül ettiler. Şimdi göz- leri açıldı, vaziyeti açık görüyorlar. Hükümet de birçok istisnsi tedbir- leri kaldırdı, Yüzlerce genci menfala- rından, hapishanelerden silelerine, memlekete, tarla ve fabrikalarına iade etti. Yakında kati bir sulhün bütün yüreklere hâkim olacağını umarım, İş- te bu kardeşlik sâi ve intizam hava- sı içinde hükümet vatan tamamiyetini müdafâadan ibaret olan büyük vazi- fesini daha kolaylıkla ifa edecektir.» Demir muhafızlardan 295 kişi neda- met ettiklerini bildirerek hazırladıkla- rı istidaları krala takdim ve af taleb etti. Yanıldıklarını, kral ile hüküme- tin etrafında mevki almak istedikleri- ni bildirdiler. Romanyada çok güzel bir hava esiyor, Dahili ittifak sayesin- de hariçten gelecek her türlü tehlike- lere harşı durulabilecektir. Demir muhafızlar kabineye alınmıyacak Bükreş 18 (A.A.) — Demir muba. fızların milli rönesans cephesine ithali devlet otoritesi prensibinin bir zaferi gibi görünmketedir. Siyasi mahfillerde milli rönesans cephesine kabul edilen demir muhafızların ecnebi nüfuzun- dan uzak bulundurulması için hükü- metçe nezaret altında tutulacağı ve de- mir muhafızlar partisine mensup bir veya bir çok azaların hük yakında yer zuubahs olmıy dir ğı beyan edilm ekte. B. Tatareskonun radyoda nutku Bükreş 18 — Romanya Başvekili B. 'Tataresko, dün radyoda irad ettiği bir nutkunda ezcümle demiştir ki Zannederim ki, artık kendimi- zi daha az endişcde hissedebiliriz, Önü müze dikilmiş olan müşküllerin mü- him bir kısmı, bertaraf edilmiştir. Bu vaziyet, hükümet tarafından Roman. yanın beynelmilel plânda ve mevkiini sağlamlaştırmak için sarfedilmiş olan gayretlerin semeresidir.» Müteakiben B. Tataresko ordunun techizatını tekemmül ettirmek ve ari- tırmak lüzumunda israr etmiş ve par- Yimento tarafından ordu için kabul “edilmiş olan 30 küsür milyar ley tah- sisatı zikrederek demiştir ki: «— Sulhü, haklarınıza riayet edil- mek şartile arzu ediyoruz. Esaret zin- cirlerini kırarak milli vahdetimizi kurduk. Rumen vatanımıza sahip bu- Tunuyoruz. Bunu müdafaa etmek için son vazifemizi heran ifaya hazır bulu- nuyoruz.» Bundan sona B. Tataresko, yerle- Tihde kalmış olân bütün çifçilere ve milf ekonominin diğer şubelerinde Ga- Jışan işçilere ordunun, nakil vasıtala, rının ve sanayiinin ihtiyaçlari için stoklar vücüde getirmek Üzere istih. salâtı arttırmaları için hitapta bulun» muştur, Tuna nehri çok yükseldi Macar ovasını su bastı, 3000 liman su altındadır Rudapeşte 19 — Tuna nehri 60 senedenberi görülmemiş derecede yüksel- miştir, Suların irtiiaı 7 metre 21 santimetreyi bulmuştur. Nehir sahilindeki 3000 uman sular altındaır. Büyük buz kütleleri suların akmasına mani olduğundan İ Tuna ovaya yayılmaktadır. Tunanın birçok ayakları da kabarmıştır. Birçok ölü vardır. Budapeştede bazi sokakları su basmıştır. Birçok demiryollarında münaka» Iât durmuştur. of hattı Voroşil Sovyetler bütün Fin hududunu tahkim etmeğe karar vermişler Helsinki 18 (A.A.) — Ulusl Suomi gazetesi Sovyet Rusyanın, yeni Fin- lândiya hududu boyunca Voraşilof hattı ismi verilecek muazzam bir mü- dafan hattı inşası niyetinde bulundu- ğuna dair Moskovadan aldığı bir ha- beri neşretmektedir. Bu yeni hat, Kareli berzahında ve Ladoga gölü mıntakasında uzanacaktır. İnşaata yakında başlanacaktır, Finlândiya tarafından terkedilen erazi, sivillerin giremiyeceği bir aske- ri mıntaka haline getirilecektir, Ga- zete, Sovyetlerin yakında Viipuriyi imara başlıyacaklarını İlâve ediyor. Fin muhacirlerinden bir kısmı Avustralyada yerleştirilecek Melbourne 18 (A.A.) — Sidney rad- yosu bildiriyor: o Avustralya Başvekili Metzies, hükümetin Fin muhacirlerihin büyük bir kısmını Avustralyada yerleş- tirmek için tedbirler almak niyetinde ol- duğunu söylemiştir. Hangoe üssünün vaziyeti Helsinki 18 (A.A.) — Müşahidlerin söylediklerine göre Hangoe'nin Rusla- ra kiralanması büyük müşkülâtı mu- cib olacaktır. Çünkü kara yolu ile Jar deniz üslerile irtibatı temin için yalnız deniz yolundan istifade edebile- ceklerdir, Bu hal bilhassa şiddetli kış- larda Finlândiya gölü tamamile don» duğu zaman münakalâtı imkânsız bir hale getirecektir, Esasen Hangoe rejimi tamamile tes- bit edilmemiştir. Yalnız bu üssün 30 s6 De müddetle kiralandığı ve bu mese- lenin 19 martta Moskovada Sovyet hükümeti ile Paasikivi grasında görü- şüleceği tesbit edilmiştir. Fin kabinesinde yapılacak değişiklik Helsinki 18 (A.A) — Erazinin tah» liyesine her iki tarafça nihayet veril- dikten sonra kabinede değişiklik ya- pilacaktır. Stokholm 18 (AA) Sovyetler tarafından işgal edilen Fin topraklar rında örfi idare ilân edilmiştir. Erime kabinesiiğa tadilât şayiası Paris 18 — Başvekil Da e “Transit, hakkını istememiş olan Rus- i