26 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Gec eki ve Bu Sabahki Elaberler Şİ Son dakika “Türkiye, İngiltere, Fransa ve Balkan müttefiklerine karşı teahhüdatına harfi harfine sadıktır, Hariciye ekili. Ankaradaki Daily Express ve Paris Söir gazetelerinin muhabirlerine böyle dedi Paris 26 — Türkiye Hariciye Vekili B, Şükrü Saracoğlu Ankaradaki Pa- ris Soir ve Daily Express gazetelerinin muhabirlerine beyanatta bulunmuş ve Türkiyenin gerek İngiltere, gerek Fransa ve gerekse Balkan müttefiklerine karşı taahhüdatına harfi harfine sadık kalacağını söylemiştir. Londra 26 — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu Daily Express gazetesine beyanalında demiştir ki; «Bir Balkan hükümetinin herhangi bir devletin veya üç devletin birden tazyikine boyun eğmesi muhtemet değildir. Balkanlarda nüfuz mıntakası tesis etmek İstemek harp demektir. Eroniyeti- mizi, istiklâlimizi müdafaaya azmettik, taahhüdlerimizi tamamen yerine ge- Sovyet Rusya ile İtalya arasında ticaret anlaşması yapıldı Bunun siyasi tesiri olacağı bildiriliyor Paris 26 — İtalya ile Sovyet Rusya arasında bir ticaret anlaşması yapıl- mıştır. Bu anlaşmanın siyasi tesiri de olacaktır. İki hükümet arasında ticâri münasebet son senelerde azalmış, sefirlerin hareketinden sonra büsbütün durmuştu. Hatırlardadır ki Sovyet Rusya - Fin harbinin ilk günlerinde İtak yan talebenin nümayişleri üzerine Sovyet Rusyanın Roma sefiri Moskovaya hareket etmiş, İtalya da, Moskovadaki sefirini geri çağırmıştı. İtalya Sovyet Rusya yerine Romanyadan petrol almağa başlamıştı. Son anlaşmada Almanya mühim rol oynamışlır. Esasen bir müddetten- beri Sovyetlerin İlalyaya karşı vaziyeti değişmiştir. İtalyanın Almanyadan aldığı kömür mesâlesinde Moskova radyosu, İtalyan radyosundan çok şiddet- le İngiltereye hücum etmiştir. Cenetre 26 — La Tribune de Lausanne gazetesi yazdığı makalede Alman- ya ve İtayanın Balkan politikasını tedkik ediyor. Bu gazete Sovyet Rusya ile İtalya arasında yakınlaşma için Almanyanın büyük gayret sarfettiğini söy- Hiyerek diyor ki; «İtalya harbe girmiyecektir. Fakat siyaselen Almanyaya mü- zahereti kabul ederse bazı mesuliyetler yüklenmesi lâzımdır ki, bu kendisini günün birinde harbe sürükliyecektir. Fransız - Yugoslav dostluğu Komedi Fransezin temsilinde bulunan halk bir ağızdan Marseyyezi söyledi Belgrad 26 — Dün gece Komedi Fransez artistlerinin temsilinden sonra balk artistleri şiddetle alkışlamış ve Fransız milli marşı olan Marseyyezi söy- İemelerini istemiştir. Artistler, Yügoslavyanın bitaraflığı yüzünden bir hâdi. #eye meydan vermemek üzere milli marşı söylememişlerdir. Bunun üzerine tiyatroda bulunan halk bir ağızdan Marseyyezi söylemiştir. Macaristan endişede Üçler ittifakı ihtimali endişeyi arttırıyor Roma 26 — İyi malümat alan mahafilde söylendiğine göre Macar Başve- kilinin Roma seyahati Brenner mülâkatile alâkadardır, Macar kabinesi ve- kayiin aldığı şekilden endişe etmeğe başlamıştır. Alman - Sovyet yakınlaşma- 4i ve bir Alman - Boryet Rusya - İtalya ittifakı ihtimali Macaristanın endişe- sini arttırmaktadır. Başvekil kont Teleki İtalyanın maksadları hakkında şah- sen malümat almak için Romaya gelmiştir. Bilhassa Almanya ve İlalyanın, Macaristanın arazi taleplerini harbin sonuns' kadar tehir etmelerini neden İstediklerini anlamak istiyor. Macar Başvekili Romadaki İngiliz maslahatgüzarile görüştü Londra 28 — Romada bulunan Macar beşvekili Kont Teleki dün İngiliz selarethanesine giderek maslahatgüzarla uzun müddet görüşmüştür. amman Rİ alli my Hava taarruzları Almanyanın Vaşington sefareti gazetelere bir tebliğ verdi Vaşington 26 — Alman sefareti | sefareti gazetelere bir tebliğ vermiştir. Bunda müttefikler sivil ahaliyi bombardıman ederlerse Almanyanın şiddetle muka- ği büdirilmektedir. Tebliğ fena tesir yapmıştır. Almanyanın, Polon- il halkı bombardıman ederek binlerce insanın ölümüne sebep olmuş- ken şimdi insani hislerden bahsetmesi garip görülmektedir. Bazı mahafil bu nn hukuku düvel kavaldini bir kere daha ihlâle hazırlandığı» Yunan istiklâli Röisicümlnar, Büşvelil ve Ha» riciye Vekili telgraflar çektiler Ankara 25 (A A.) — Yunan istik- lâlinin 129 uncu yıldönümü müna- sebetile Retsicümhur İsmet İnönü, Elenler kralı majeste Geo bir tebrik (telgrafı çekmiştir. Başvekil doktor Refik Saydam da Elen hükü- met reisi general Metaksas'a ve Ha riciye Vekili Şükrü Saraçoğlu da Başvekil ve Hariciye - Nazırı sıfatile general Metaksas'a birer tebrik 1 göndermişlerdir. huriyet hükümeti namına pro tokol umüm müdürü Salâhaddin Arbel, Yunan büyük elçisini: ziyaret hükümetin tebriklerini til dirmiştir. Dost ve müttefik Yunanistan'ın bu | mutlu günü bütün Türk milleti ta- rafından pek derin surette kisseğil- mekle ve kardeş millete sandetler t6- menni olunmaktadır. B. Numan Menemencioğlu Ankara 25 (Telefonla) — İstirahat etmek üzere İzmire gitmiş bulunan Ha- riciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu önümüzdeki cuma gü- nü buraya dönmüş olacaktır. Canlı hayvan birlikleri Cenup ve garp vilâyetleri- mizde birlikler kurulacak Ankara 25 (Telefonla) — Doğu ve cenub vilâyetleri mıntakası canlı hayvanlar bir- Miğinin, halen birinci, üçüncü ve dördüncü umumi müfettişlikler (o mıntakalarile Ga- antep, Seyhan ve ih vilâyetlerine şamil bulunan faaliyet, sahasının yalnız doğu vilâyetlerinden Kars, Erzurum, Çoruh, Ri- 22, Trabzon, Gümüşhane, Erzincan ve Ağrı viliyetlerine husredilmesi kararlaşmıştır. lâyetleri canlı hayva: ve merkezi İzmirde bam İzmir, Aydın, Burdur, Isparta, A kale, istanbul, “Teki birliği kurulması kâletine salâhiyet tinee kararlaşmıştır. Krom işletmeleri müstahse- Tâtının memleket dışına satışı Ankara 25 (Tele heyeti tarafında 14 numaralı karsi tasvip edil «İ — Hususi işletmeler de dahli ol halde bütün krom işletmeleri müstat tının memleket dişina satışı işleri Etib tarafından tanzim ve İcra olunur, - Mili korunma 'kanunu İle tesbit tahalsattah birinci maddede yazılı işlerin tedviri için 300000 Hralık bir m tedavli sermaye ihrax Ve bank emrine tahsis olunur. 3 — Bu karar neşri tarihinden itibaren meridir.» Muvazenei umumiyeden yar- dım gören müesseseler için ayrılan para Ankara 25 (Telefonla) — Hükümet, Kızılay müstesna olmak üzere muvaze- nei umumiyeden yardım gören müesse- selere önümüzdeki mali sene içinde ya- pılacak yardım. miktarlarında tenzilât yapmıştır. Bu tenzilâttan sonraki miktar- lar şöyledir: Darüşşefakaya 50,000, Çocuk esirge- me kurumuna 16,000, Kızılaya 15,000 Beden terbiyesi . genel direktörlü ne 572.000, milli iktsad ve tasar ruf cemiyetine 9,000, Anadolu ajansına 100,000, Erkafa 80,000, Türk tarih ku- rumuna 118,000, Türk dili tetkik kuru- muna 115,000, Balkan birliği cemiyeti- ne 18,000, Hava yollarına 405,000, Türk maarif cemiyetine 25,000, ağaç koruma cemiyetine 2,500, yarış lâh cemiyetine , 33:000. Ankara şebri imar masrafı olarak kara belediyesine ve 000, 2871 numaralı kanun muck bince hususi idarelere 1,200,000 lira, Antakya ve bıkandörmdü birer umumi kütüphane açılacak Antakya 25 (AA Maarif Vekijed ve İnkenderenda birer rhümi arar vermiş, bunlara Fecri şimali hadisesi Kısa dalga radyolar işliyemedi, telgraf, telefon muhaberatı karıştı Nevyork 26 (A.A.) — Âlimler tara- ( san 1939'da fından güneşteki lekelere atfolunan | şahede e fevkalâde ş i bir elektrik fırtına- sı hemen hemen bütün Birleşik Ame- rika devleti içinde her türlü telgraf ve telefon Yı beratını saat 11,55 den itibaren beş saat müddetle durdur- Muştu Şimdiye kadar bu derece bir elektr miştir Budapeşte 25 (A.A.) — Pazar akşa- mı, Budapeştede ve bâzi Tuna ötes mıntakalarında fecri şimal görülmüş- tür. Mâcaristanda son yetmiş sene zarfında böyle bir hâdise görülmemiş- ti. Fakat, son iki sene içinde Macaris- tanın şimali garbi mınlakalarında, bi- ri 24 kânundsani 1938 ve diğeri 24 ni- nin birçok muıntakasında man teşevvüşler vukua gelmiştir. Bu vüşler, bir zaman da telgraf, telef telsiz üzerir ma doğrd ne mıştır. şiddetli K fırtınası asla kaydedilme- Tokatta Tokat 23 (A.A) — Dün gece saat 20,10 geçe şimal ufkumuzda 40 kilo- metrelik bir sahayı kaplayan bir fecri şimali görülmüş ve bu hâdise 20 daki- ka sürdükten sonra garp istikametine doğru uzanarak zail olmuştur, Amerika müttefiklere en son sistem tayyareler verecek Siparişlerin mikdarı 250 milyon Ingiliz lirası Vaşington 26 — Amerika hükümeti İngiltere ve Fransaya en sos sistem tayyarelerin teslim edilmesine karar vermiştir. Bugüne kadar bazi askeri mali filler bu tayyarelerin verilmesine muarızdılar. Amerika hükümeti hesabına in- şa edilmekte olen bu tayyareler derhal teslim edileceklerdir, Amerika için son» ra tayyare yapılacaktır. Müttefiklerin Amerikaya 250 milyon İngiliz ilrası miktarında sipariş ver- diklerine göre binlerce tayyare sipariş ettikleri anlaşılmaktadır. ; |. . . İsveç Başvekilinin bir nutku Stokholm 26 — İsveç başvekli Hanson bir nutuk söyliyerek İsveçin takip ettiği politikayı müdafaa etmiştir. Başvekil demiştir ki: «Tuttuğumuz yol Fin- lândiyada uyandırmıştır, Fakat harbe girmiş olsaydık Finler için daha fena olurdu. İsveç, Finlândiyanın kalkınmasına yardım edecektir.» Bulgaristanda sivil seferberlik lâyihası Sofya 26 — Harbiye Nazırı sivil seferberlik hakkında meclise bir lâyiha vermiştir. Bir Alman vapuru daha batırıld Londra 26 — İngiliz tahtelbahirleri Danimarka sahilleri açıkları üçüncü bir Alman vapuru daha batırmışlardır. Vapur kok kömürü yül İngiltere mürettebatsız fener gemileri yaptırdı Londra 26 — İngiütere şimal denizi için daha küçük fener gemileri yap- tırmıştır. Bunlar tayyare bombalarından müteessir olmıyacak şekilde inşa edilmiştir, İçlerinde mürettebat bulunmuıyacak, fenerleri ayar edilince, 2 ay dokunmadan işliyecektir. Mauretania Panama kanalını geçti Vaşington 26 — Birkaç gün evvel Nevyorktan hareket etmiş olan 36 bin tonluk Mauretania adındaki büyük İngiliz transatlantiği Panama kanalını geçmiştir. Norveç Ingiltereya protesto notası verdi Karasularının ihlâl edilme- sinden şikâyet ediyor Oslo 25 (A.A.) — Norveç hükümeti, Londradaki sefirini Norveç karasula- rının ihlâl edilmesinden dolayı İngi- tere hükümetine bir protesto notası vermeğe memur etmiştir. Bu protes- toya sebep, bu sularda bulunan bir İngiliz torpidosunun, bir Alman va- purunu durdurmak için top atmış olmasıdır. Italya - Mısır Ademi tecavüz paktı teklif edildiği doğru değil Kahire 25 (A.A.) — Mısır hükümeti ve Salâhiyettar İtalyan mahfillerinde beyan edildiğine göre İtalya hükü- metinin Mısır hükümetine iki memle- ket arasında bir dostluk ve ademi te- cavüz misakı aktedilmesi hakkında iki sene evvel yaptığı teklifi tekrar ettiği- ne dair verilen haber hiçbir esasa İs tinad etmemektedir. Siegfried hattı tehlike geçirdi Rhin nehri müthiş surette taştı Berlin 23 (A.A.) — Alman radyosu, Rhin nehrinin taşması üzerine Sieg- fried hattı tarafında müthiş bir tuğ- yan vuku bulduğunu ve yapıları muâz- zam gayretler sayesinde tahribatın önüne geçildiğini bildirmektedir, Hindistanda Müslümanlarla mecusiler arasında hadiseler oldu Kaunpur 25 (A.A.) Bir camide na“ maz esnasında Müslümanlarla Mecusi“ ler arasında müsademeler vukuu bildiril mesi üzerine, gece sokağa çıkılması ya" sak edilmiştir. Sokaklarda polis devriye” leri dolaşmaktadır. Luknaur 25 (A.A) — Meçhul bir şahıs eski Başvekil Han Bahadur Alla sar'ın üzerine üç el silâh atınışsa da isabof ir. Mütecaviz bulunamamı#”