30 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EŞAM 30 Mart 1940 Son dakika Türkiyede Kral Karol köyü inşa ediliyor Rumen meglisi, köy Inşası tahsisatını müttefikan ve alkışlar arasında kabul citi Bükreş 80 — Romanya Hariciye Masırı B. Gefenko, Türkiyede relzele min takasında kral Karol namına bir mürmune köyün inşası tahsisatının tefriki çin mebusan meclisine bir kanun Myihası vermiş ve: »— Bu suretle Rümen teilletinin cosur ve dürüst dostumuz Türkiyeye tesanld hislerimizi isbat etmiş alnenğım demiştir. PE A #mlı alkışlar iş ve mütlefikan kayi eliniştir. Alman donanmasında mühim hazırlıklar 48 yaşına kadar olanlar silâh altına çağırıldılar B. Suriç Parisfen ayrıldı Paris 30 — Sovyet Rusyanın sabık sefiri B. Suriç, dün Semplon ekspresile Paristen ayrılmıştır. Isveç harp gemileri Isveç vapurlarına refakat edecekler men Bugünden Hibaren İsveç harp gemileri, İsveç sahilleri bo- “Sovyetlerle Finler arasında ihtilâf çıktı Moskovadaki görüşmelerin inkıtaa uğraması ihtimalinden bahsediliyor Helsinki 29 (A.A.) — İyi haber alan Mahfiliere gelen malümata göre ha 8 hazırda Moskovada cereyan etmekte olan Sovyet - Fin müzakereleri müş- kül bir safhaya girmiştir. Görüşmele- Hin yakında İnkıtaa uğraması müm kündür, Müşkhât Sovyetlerin Pinlân- diyada bir ticari mümessinik ihdaş #«tmelerinden doğmuştur. Pin murab- hasları Sovyetlerin bu Husustaki ta leblerini ağır bulmaktadırlar. Diğer cihetten Ruslara terkedile- eek olan Hangoe mıntakası hakkında müşkilâta tesadüf edilmektedir. Henüz teeyyüd etmeyen bir habere bududun tahdidi meselesinde de taraf uyuşsmamaktadır. Sulh ümidi az Welles gazetelere pek kısa beyanatta bulundu Washington 29 (4A.) — Welles, Cordel Hull ile birlikte tekrar saraya Avrupa vaziyeti hakkında B. tle görüşmelerine devam et miştir. Yaşiagtan 2 (AA) — Amerika Hi azdır. Maamafih Welles seyahatinin Deticelerinden memnun gözükmekte dir. Hariciye müsteşarı demiştir ki: «Almak malümatı elde «inek hususunda büyük fırsatlar bul | verilmediği takdirde dum.» Welles bunun haricinde beyanatta bulünmaktan katiyen “imtina eyle- miştir. İsveç gönüllülerinden bir kısımı Finlândiyada kalıyor Stakholm 29 (A.A.) — Mareşal Man- perhetm, Finlândiyadaki İsveç gönük Iüleri kıtaatını feshetmeğe karar ver- miştir. Fakat birçok gönüllüler, mem- Finlândiyaya 1,000 İsveç işçisi geldi Belsinki 29 (A.A.) — Bin İsveç iş- çisi, Finlândiyanni iman işlerinde çalışmak üzere dün buraya gelmiştir. Ayrıca beş bin İsveç işçisinin bugün lerde ime gelmesine intizar olunmaktadır. Slovak - Macar gerginliği Almanya telâşa d düştü. AL man yardımına güvenmeme- lerini Slovakyaya bildirdi Slevak badadu 20. ÇA (MA) — (Hi vas): Slovak matbuatnın Macar aleyhdarı yözları Almanyayı telâşa düşürmektedir. Blovakyadaki Alman kıtaatının kumandanı general von Lehr, Slovak Ordusu bâş kumandanına tebligatta bulunarak bu mücadeleye nihayet Macariştanla Slovakya arasında zuhur edebilecek ihtilâtlarda. Slovak ordusunun AL manyanın müzaheretine güvenemiye- ceğini bildirmiştir, , Nafia Vekili Yi tarafından ve şehir dışında bir çok memurlar ve kalabalık bir halk tarafından karşılanmıştır. Kemalpaşaya (o muvasalatını se işleri tesisatı ve yeniden ya- inşaat hakkında rdan Alınşı. bilâhare seylâbin tahrib ot- ve alan tedkik etmiştir. Bundan «m Karacabey harasına » Haram — Ulmbada gelen Nata Vekili, burada yapmış ve Uluabad köprüsü De nal su tesiantı etrafında verilen ta Mn dinlemiştir. Bursaya gelirken de Mihraplı köprüyü z eri çayı ıslahatı işlerini gözden ge- etmiştir. Vekil buradan vali ile birtikte otomobille doğruca vilâyet makamına gitmiştir. Hariciye umumi kâtibi Akrobasi muallimi B. Dumas tayyaresinin kapaklanması neticesinde öldü Ankara 29 (Telefonla) — Dün Eski- şehirde müessif bir tayyare kazası ol- muştur. Fransanın Otanınmış akrobasi inerken kapnklanması neticesinde Bimüştür. Birkaç senedenberi Eskişehir tayyare mektebinde akrobasi hocalığı Küvacilarinmz arasında büyük bir tecssür uyandırmiştır. Külli Ankara 29 (Telefonla) — Paris baş konsolosluğu kançıları Melih Paris, mer beri İlhan Londra, Müstafa; Belgrad elçikkleri üçüncü kâtpliklerine, Yanık Parin başkönsolosluğu, Mehmed i de Burgaz konsolosluğu kançilarlık- larına tayin olundular. Türkişe Post gazetesi kapatıldı Ankaradan gelen haberlere göre şeh- rimizde çıkmakta bulunan Türkişe Post gazetesi memleketin siyasi menfaatleri- ne aykırı neşriyatından dolayı kapat” ağır. Sahte mübadil bonoları mı? Ziraat bankacı “an müdürü bu hususta tahkikat yapıldığını beyan etti Üzerlerinde bulunan Maliye Ne imzas takili edilerek sahte bo- Boleğ bahsi ermüş ve be vorelle gidi - ye kadar Ziraat bankasından otuz bin H- raya yakın biz para alınmıştır. Bonoların Üzerinde şimdiki meclis reisi ve eski Maliye Vekili B. Mustafa Abdtiha- 4k Rendanın imzasi bulunuyurdu. Ziraat bankası umum müdürü B. Nüsret Du sahtekrtık etrafında şunları söylemiş. ir: bazılarının tahrif edildiğinden (şüpbel miştir. Bu mevzu töhkik edilmektedir. Hü- kömetin ve müddelumumiliğin yaptığı tah- kikat netleclenmedikçe bu hurusta kati bir | şey söylenemez. Haber belki doğru, belki de Maliye Vekâleti, Zirdat bankasınm bütün şubelerine emir vererek mübadii bonoları na mukabil yapıları tediyatın durdurulma. sını bildirmiştir. Bono hâmiileri ellerindeki bonoları Maliye vekileti tahsilât müdürlü- ğüne gündereceklerdir. Sovyet Rusyada yeni bir petrol madeni Moskova 20 (A.A.) — Karadenizde Kerse yarım adası sahilinde bulunan zengin petrol damarları yakında işle- tilecektir. Almanya - Romanya mun İlktisadi müzakereleri Şimdiye kadar hiç bir netice elde edilemediği bildiriliyor Bükreş 29 (A.A.) — Havas ajansım- dan: Harici Ticaret Nazırı B. Christu, Alman iktisad eksperi Dr. Clodius'un ik nezaket ziyaretini kabul etmiştir. Bu son günlerdeki çalışmaları esna» sında Rumen ve Alman iktisad heyet- leri, fiatler meselesini görüşmüşlerdir. Balâhiyettar mahafll, Alman murah- haslarının müzakeratta bati davran- mâkte ve görüşmelerin nihayet Alman- yaya müsaid bir şekilde neticelenme- sine bais olacak bir takım «teklifler» eri sürmekle iktifa etmekte oldukla- rını beyan etmektedir. Müşahidler, altı aydanberi Roman- yanın vaziyetinin sor derece sağlam- Jaşmış olduğu mütaleasını serdetmek- tedirler. Rumen heyetinin bulunduğu vaziyetten inhiraf etmemiş olduğu söy- lenmektedir. Şimdiye kadar Clodius'ün eksperleri tarafından ileri sürülen tek- Mflere istinaden hiçbir karar ittihaz edilememiştir. Bu eksperler, şu teklif- lerde bulunmuşlardır: 1 — Reichmarkın piyasasını yük- seltmek ve 60 leyi bir marka mukabil olacak seviyeye çıkarmak, 2 — Wohltat muahedesini zirai sa- dir. Alman hükümeti, soya fasulyası #çin olduğu gibi ayçiçeği için de bir nevi monopol ölde etmek istemektedir. Bilhassa Almanyaya ayçiçeği ihracatı- nı arttırmak için teşekkül'etmiş olan Solagra adındaki yeni Alman - Rumen şirketi tahmin edilen neticeleri verme» miştir. Şu halde Almanların bütün güyretile Solagra şirketini Roman- yanın her mıntakasından mübayaatta bulunabilecek bir hale getirmek için yağlı nebatat zeriyatındaki tahdidatı kaldırmağa matuf olacaktır. Salâhiyettar mahafil, müzakeratın ne vakit hitama ereceğini tahmin ede memektedirler, Çünkü Alman eksper. ler adım başmda mukavemet göster- mektedirler ve ortaya atılan meseleler ve bilhassa şimdiye kadar temas edil- memiş olan petrol meselesi pek karı- şıktır. Yugoslavyadan neler istiyecek Belgrad 29 (A.A.) — Havas njan- sından: Bolgraddaki Alman ajanları, yas kında Alman ve Yugoslav iktısad he yetleri arasında yapılacak olan müzake- Teler ssnasında Alinân heyetinin Alman markı piyasasının yeniden yükseltilme- sini istiyeceğine dair ortaya bir şayia atmıştır. Halihazırda Belgradda markın piyas sası 14 dinar olduğundan Almanlar, bu asanın 17 dinardan ibaret olan Ber- piyasasına müsavi olmasını istemeke tedirler. Bu şayianın gayesi, Yugoslav tacirle« rini kendilerine daha yüksek kazanç ihs timalleri arzederek Almanyaya ihracat yapmalarını teşvik etmektir, müttefik kuvvetler İngiliz, Mısır ve Hind asker- leri müşterek manevrası başladı Kahire 29 (AA) — Yakın Şarktaki müttefik kuvvetlerin talimleri ve tensik- İleri töcil edilmektedir. İngiliz, Mir ve Hindli askerlerin müşterek manevralarına dün başlanmış- gi Bu manevralar bir hafta sürecektir, defa olarak Emir Abdullahın Arap ordusu da, Maverai Erdün hududunda tabaşşüt eden kuvvetlerle bu manevraya iştirak etmektedir. Manevralar bütün Maverai Erdüne şâmil olacaktır Sahradaki Bedeviler de şimdi disip- Hinli alaylar teşkil etmişlerdir. Bunlar da, ilk manevralarını İngiliz askerlerile bir- likte yapacaklardır. İngiliz subaylarına mahsus olmak üzere, Filistinde muvak- kat bir erkânıharp mektebi (açılmıştır. Dersler tekemmül ettirilmiştir. Askerlik hizmetlerini Fransada yapmak © üzere — Filistin yahudilerinin adedi | Tal Filistine gitgide daha fazla miktarda iz alayı gelmektedir. Mem- | leketteki sükünet, iki senedenberi ilk de- fa olarak, hakiki talimler yapılmasına imkân vermektedir. Polonyada y yedi milyon insan aç Amerika yardım için 15 mil. yon dolar kabul etti Vaşington 29 (AA) — Mebusan | meciisi hariciye encümeni, merkezi | Polonya halkına yardım edilmek üze- re 15 milyon dolarlık tahsisatı kabul etmiştir, Merkezi Polonyada yeni mah» sule kadar 7 milyon kişinin aç bu- lunduğu beyan edilmektedir. Egede 939 tütün mahsulü tamamen satıldı İzmir 29 (A A.) — Gazetelerin yaz- dığına göre, Ege mıntakasının 939 yılı | tötün mahsulü tamamen satılmış veya | müstahsil elinden çıkmış bulunmaktadır. Müstahsil elinde hâlen bir milyon kilo | kadar ihrakiyelik Hitün vardır. Yeni yı İm ekim hazırlıklarına başlanmıştır. 4 Sirkecide Beşir Kemal ecsanesi kargi- sındaki köşenin istimlâk edilerek kaldıni- ması kararlaştırılmıştı. Bu binalar hak- kındaki istimlâk kararı mal sahiplerine tebliğ edilmiştir. İsiinlâk muamelesi ne- ticelendikten sonra binaların yıktırılmaşız na başlanacaktır. Jsveçte kar fırtınası Bütün Mi şi mendifer r seferleri durdu Stokholm 29 (A MA) — Müthiş kar fırtınaları, bütün İskandinavyada şi. mendifer münakalâtını bozmuştur, Buzlar, Almanya ile İsveç arasında münakalât icrasına mâni olmaktadır. Büyük Balt, henüz seyrisefaine mü sald hale gelmemiştir Garp cephesinde de iki Alman tayyaresi düşürüldü Paris 29 (A.A) — 29 Mart akşam tebliği: Temas müfrezelerinin mevzii faaliyeti kaydedilmiştir. İki taraf ha- va kuvvetleri oldukça büyük faaliyet göstermişlerdir. İki imotörlü bir Al man tayyaresi dafi toplarımızın âteşi ile hatlarımıza düşürülmüştür, Bun- dan başka dün gündüz bir Alman keşif tayyaresi topraklarımıza düş- müştür. Fransız Reisicümhuru Başvekille görüştü Paris 29 (A.A.) — Reisicümhur bu sabah Başvekil Reymaud'yu, ve Basve- kil, Hariciye Nezaretinde Dahiliye Nazı- n Hanri Roy ile Hava Nazırı Lawrent'i kabul etmişlerdir. Emniyet umum müdürlüğü kadrosunda tayinler Ankara 29 (Telefonla) — Emniyet umum müdürlüğü basın ve yayın tetkik mütehassin munvini B. Nazmi ikinci «- mif eraniyet müdürlüğüne, üçüncü sınıf emniyet polis mülettişlerinden Haşim ve ve yayın tetkik mütehassıs imua- , arpiv müdürü İhsan birinci, Kline ölsün? müfettişlik yazı işleri mü- dürü Hasan #kinci, yedinci şube müdü- rü Mitat üçüncü, altıncı şube müdürü İzzettin dördüncü, dokuzuncu şube mü- dürü Hüsnü altıncı, şube müdür muavin. lerinden Sald yedinci, dördüncü şube müdürü Tevfik dokuzuncu şube müdür. İliklerine ikinci şube müdürü Kenan da arşiv müdürlüğüne tayin edildiler. Kız yatılı okullarındaki talebe temizlik işlerine iştirak edecekler Ankara 29 (Telefonla) Maarif Vekâleti kız yatılı okullarında talebenin yapabilecekleri temizlik işlerine işvrek etmelerin: faydalı görmüş ve bunun tw minini alâkadarlara bildirmiştir.