31 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın Kavaklıdere şarabı İstanbul merkez bayileri: ERMİS BAKKAİ Beyoğlu Sahne sokak ANKARA PAZARI Taksim meydanı Sene 22 — No. 7701 — Fiati her yerde 5 kuruş AK PAZAR 31 Mart 1940 sirayet etmiyecek Times “Balkan devletlerinin arkasında devamlı olarak sulh için çalışan kuvvetli bir Türkiye var,, diyor Italya Sovyet Rusya ile bağlanmıyor Molotofun nutku Yüksek Sovyet Meclisinin toplan- ması münasebetile Başvekil ve Hari- ciye Komiseri Molotofun söylediği nutuk, bugünkü ahval içinde hususi bir ehemmiyet kazanıyor. Bu nutuk çök bekleniyordu. Zira, Finlândiya harbinden sonra Sovyet Rusyanın adı, yeni bir takım siyasi, askeri tertiplere karıştırıldı, alman propagandası Kızıl orduya yeni parlak vazifeler tevdi etti, uzak ve tehlikeli ülkelerde efsanevi seferler hazırladı, cepheler Kurdurdu. Bü nutku — itiraf edelim ki — biz de sübirsızlıkla, daha doğrüsu, me. rakia bekliyorduk. İşaret ettiğimiz binbir rivayete inandığımız, hattâ ku- lak astığımız için değil. Fakat bir mu- kabele bekliyorduk. Bir mukabele ki Avrupanın'dört bucağından yâyılan dedikodulara ve tahriklere birden #ed çekecek ve şimal komşumuzun, anla şılması güçleşen politikasını aydınlat- maya yarayacaktı. Başvekil Dr. Refik Baydam râadyodaki hitabesinde, bu dedikoduları önlemek için kati r * vermişi «Bizim, Sovyetler aleyhine herhangi bir harekete asla temayülümüz yoktur» demişti. Bunun cevabını, pek tabil olarak, beklemiştik. Bü cevabı; Molotof bugün vermiş bu- Tunuyor. Aradan tam bir ay geçmiş olmasına rağmen bunu İşitmiş olmak- tan memnunuz, Molotofun söylediği nutkun metni şu ana kadar elimize gelmiş değildir. Gâzetelerde dün çikan nutuk, Londra radyosunun verdiği, bir iki: terceme- den geçmiş bir hulâsadan ibaret olsa gerektir. Böyle mühim zamanlarda, devlet adamlarının, kelimeleri tarta- rak konuştukları göz önünde tutu- lursa, bu gibi umumi hulâsalardan hakiki fikirleri anlayarak tefsir yü- rütmek doğru olmadığı anlaşılır. Bundan dolayı, Sovyet Rusyanın po- Mitikası hakkında tam bir fikir edin. mek için nutkun metnini, yahut resmi bir hulâsayı dikkatle okumak lâzım. dır. Bununla beraber nutkun neşredi- kısımlarından şimdilik bir mâna mak lâzım gelirse, denebilir ki Tt Bâşvekili ihtiyatlı bir sulh- rlik göstermiştir. Sovyetlerin İngiltere ve Fransa ile münasebetlerine, Finlândiya harbini emperiyalist devletlerin hazırladığına Ye,saireye dair dahili siyaset . propa- gandası için söylenmiş olan - şeyleri bir tarafa bıraknenğiz. Bizi alâkadar eden iki mühim nokta evvelâ Sovyet Rusyanın komşularile münasebetleri hakkındaki düşüncesi, sonra da bi- günkü harp içinde almak istediği va. ziyettir Nütkun, gazetelerde çıkan cümle. leri: asıl metne uygun İse, Molotof, son zamanlarda Kafkasyaya dair çı- karlar şayl tekzibe değmiyecek derecede gülünç buluyor, ve Sovyet Rusyanın cenup komşularile müna- sebetlerini bozacak hiç bir sebep ol. Mmadığını, ve & meveud ademi te- tayüz muahedelerile deruhte ettiği | teahhütleri tutmaya devam erzusun- da olduğunu söylüyor. Bü teminat, Başvekilimizin bir ay €vve! söylediği sözler gibi, bazı propa- gandaların önüne geçecek, fikirlere Necmeddin Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) j Kopenhag 30 (A.A.) — Palitiken ga” , zetesinin Roma muhabiri yazıyor! Bugünkü şartlar içinde İtalyanın Sovs | yetlerle bağlanmakta hiç bir menfaati toktur. İtalyanın Balkanlardaki menfaati mev-| zuu bahistir, Rus - Alman « İtalyan ga” Tantisi Yerine İtalya daha ziyade Alman- yanm, Rusyanın ve İtalyanın ayrı ayrı | garanti vermesini tercih etmektedir, Pek kati olmamakla beraber eğer bu proje | tahakkuk ederse, Berlin ve Roma Bal kanların garp kısmını ve Berlin ile Mos- zn da şark kısmını garanti edeceklere ir. İtalyanın hattı hareketini değiştirmesi için Almanyanın da hiç değilse Balkan- ların şark kismi hususundaki siyasetini değiştirmesi lâzımdır. en Rusyanın Romanyaya garanti e istiyeceğinden şüphe edilmek- tedir. Almanyanın Balkanlarda faaliyeti Londra 30 Şa) — sünin diploma: iri yazıyor: Almanyanın merkezi ve cenubu şar- ki Avrupasında yaptığı iktisadi tazyika Times gazete- nasıl mukabele edilebileceğini müzakere hususunda Fransız ve İngiliz Nazırları bir müddettir sabırsızlanıyorlardı. Alman diplomasisi şimdilik basiretle hareket ediyor, Fakat iktisadi bakımdan Almanya küçük devletleri kendisile ü- carette bulunmağa sevketmek için büyük teklifleri o derecededir ki, kabul ettikleri teklifleri o derecedir ki kabul ettikleri takdirde bu küçük devletlerin istiklâlli haleldar (olacaktır. Balkan devletleri- nin arkasından devamlı olarak sulh les kağ bulunan kuvvetli bir Türkiye var- ir. Türkiye, Balkanlarda şimdiye kadar birbirlerini kıskanan komşular arasında bir anlaşma yaratmağa büyük bir dikkat ve ihtimam ile çalışmaktadır. Müttefik- ler de Türkiye ile beraberdir. O mütte- fikler ki, son aylar içinde Balkan millet- lerine ve Balkan hükümetlerine kendi si yasetlerini anlatmağa çalışmışlar ve ica- bında Balkanların müdafaasına dair te- minat vermişlerdir. Nihayet Balkanlarda bir de İtalyan nüfuzu vardır, Alman nüfuzile beraber Ki ise de bu nüfüz aynı zamanda İtalyan menfaatlerini de gözetmektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Hava gediklileri Eskişehir. hava okuluna gittiler Hava kurumu başkanı, müstakbel hava kartallarına ateşli bir hitahe irat etti Askeri hava okuluna iltihak eden hava gediklilerinden bir grup Ankara 30 (A.A) — Türk Hava Kuru-! mü Gedikli hazırlama yuvasının ilk devre- | sini bitiren gençler Eskişehir askeri hava | okuluna iltihak eylemek üzere bugün öğ- le trenile Eskişehire gitmişler ve kalabalık! bir halk kütlesi tarafından uğurlanmışlar- dır; Gençler, Kurumdan ayrılırlarken Türk Hava Kurumu başkanı Erzurum mebusu Şükrü Koçak kendilerile şu ko- nuşmayı yapmıştır: Arkadaşlar, Türk Hava Kurumundaki vazifenizi bilirdiniz. Hava ordusuna iltihak ediyor- sunuz. Burada çalıştığınız müddet zarfın-| daki mesainizden ve gidişinizden çok memnunuz, Hava okulunda ve hava or- dusunda da ayni muvaffakıyeti göstere“ ceğimize eminim. Sizden ayrılırken, evlâtlarından ayr» lan bir babanın ıztırap ve teessürünü duy« | maktayım. Fakat şeref ve kahramanlıkla | dolu istikbalinizi düşünerek teselli ve tihar duyuyoruz. Hava ordusundaki iyi çalışmalarınızı takip ettikçe bu iftiharımız artacaktır. Geçen gün, memleketin büyük askeri sizinle konuştu, hasbihal etti. Kıymetli hitabesini dinlemek (şerefin, pail oldunuz. Genelkurmay başkanı, siz- den büyük hizmetler beklediğini söyledi. Onun ümüdlerini tahakkuk ettireceğinize hiç şüphemiz yoktur. Sizden aynlırken, eski bir havacı ok mak sıfatile ricalarım şudur: Kahraman bir havacı olabilmek için iyi bir sıhhat, sağlam bir dimağ, dürüst, yılmaz, has sas ve uyanık bir karakter mutlaka İâzım- dır, Bu vasıflara daima malik olmağa ça“ aşmalısınız. Hava ordusuna iltihak ettikten sonra, ilk yuvalarını unutmıyan kuşlar gibi «Ge- dikli yuvası> nı da arasıra hatırlayınız ve fırsat buldukça gelip görünüz, Sizi uğurlarken gerek öğretmenlerini- zin, gerekse genel direktörünüzün talim ve terbiyeniz için gösterdikleri geyrete teşekkür ederim. Yolunuz açık olsun arkadaşlarIz 2Bbilkkikmile nr: iHâlâ mı selâm ediyor ? Bütün yolcu vapurlarında yalnız Kocataş suyu satılıyor. Halbuki bu su İstanbulun ve Türkiyenin yegâne iyi suyu değildir. Hâlâ mi selâm ediyor? ŞA Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası M amman ma Harp şimdilik Balkanlara | “İngiltere Sovyet Rusya ile harbetmiyecektir ,, Ankaranın Beypazarı kazasında yangın çıktı, 130 ev yandı İngiliz Bahriye Nazırı dün akşam radyoda böyle dedi ve ilâve etti : “Bizim ne İtalya, ne de Japonlara karşı kinimiz vardır. Bu devletlerle dostça yaşamak isteriz. Kinimiz yalnız Hitlere karşıdır ,, Londra 30 — İngiltere Bahriye Nazırı Çörçil bu akşam radyoda bir nü- tuk söylemiş, evvelâ İngiltere ve Fransa arasında görülen işbirliği terakki- yatını tebarüz ettirdikten sonra ezcümle demiştir ki: «Bizim ne İtalya, ne de Japonlara karşı kinimiz vardır. Bunlara daima dost yaşamak isteriz o Siyasetimizde Rusya ile harb etmek de yoktur. Bi- zim kinimiz yalnız Hitlere karşıdır.» B. Çörçil, altı aydanberi devam eden harpte, büyük hazırlıklar yapıldı. ğını, denizlerdeki hâkimiyetin tamam olduğunu işaret ettikten sonra demiş- tir ki: — Barla daima, harbin uzun mu, yoksa kısa mı süreceğini soruyorlar. Harp kısa sürebilirdi. Uzamasındaki mes'uliyet bazı bitaraf memleketlerin- dir.. Bizim Hollandalılara karşı da kinlimiz yoktur. Çünkü onlar eski mütie- fikimizdir. Hollandalılara cidden acıyoruz, acınacak haldedirler. Hayatları, bir kafes içinde kaplanla birlikte yaşamaktan farksızdır. Garp cephesinde sükünet varsa da, unutmamalıdır ki Şimal denizinden İsviçre hududuna kadar olan sahada bir milyondan fazla asker toplanmışlar ve bir gün birdenbire bir ateş fırtınası koparabilecek vaziyettedir, Tasarruf için Vekâletlerde açık bırakılacak memuriyetler - Şimdi bu memuriyetleri işgal edenler varsa vazifeleri 1-Hazirandan itibaren nihayete erecek. Ankara $1 (Akşam) — Bir taraftan ta- satruf temin etmek ve diğer taraftan da barem ve teşkilât kanunlarının tatbikatı neticesi olarak yekünü her sene kabaf- makta devam eden memur ve müstahdem» ler maaş ve Ücretlerini karşılamak o mev- klinde kalan sivil Devlet daireleri; 1949 mall senesinde mevkuf tutulacak memu- rTiyetderin adedini mümkün olduğu kadağ arttırmak ıtırarında kalmışlardır. Bu iti- barla 1940 mali yılı muvazenel umumiye kanun projesine bağlı (1) cedveli—ki ba- rem kananunile zeyiilerine bağlı cedveller- de yazılı memuriyetlerden mevkuf tutula- cakları gösterir — geçen senelere nazaran hayli mahmul bulunur. | 1940 mali yılı muvazenel umumiye ka- nün projesine bağlı (L) cedvelinin diğer bir hususiyeti de yenideri bu cedvele alı- nan memuriyetlerden bazılarının hâlen münhal bulunmamasıdır. Bittabi yeni muva- genel umumiye kanununun meriyeta gire- ceği tarih olan bir hazirandan itibaren .bu | memüriyetleri işgal edenlerin. vazifeleri | kendiliğinden nihayete ermiş bulünacak- tar. 10 mali yılı muvazenei umumiye ka- nun projesine bağlı (L) cedveline alınan | memuriyetlere gelince; bu memuriyetler aşağıda gösterilmiştir. Devlet şürası: Yüzer lira maaşlı 2 âza, seksen lira maaşlı | baş muavin, otuz lira maaşlı İ mümeyyiz, yirmi beş lira maaşlı 1 birinci sınıf kâtip. İstatistik umum müdürlüğü: Yetmiş Hra maaşlı 1 umum müdürlük müşaviri, yet- miş lira maaşlı 1 Üçüncü umum müfettiş. Mk istatistik bürosu müdürü, Meteoroloji işleri . umum müdürlüğü: Altmış lira maaşlı i baş meteolorojist, eilişer lim maaşhı 2 birinci sınıf meteoloro- Jist, yirmi beş-iita maaşlı 1 birinci sınıf asistan. Diyanet işleri relsliği:; On beşer Jira maaşlı 8 müftü, on beş lira maaşlı 1 müf- tü kâtibi, yirmişer Vira maaşlı öç vâiz Maliye Vekâleti Merkez daireleri muhasebe müdürlükle- ri! Otuz beş lira maaşlı 1 birinci sınıf mü- meyyiz, otuz iira maaşlı 2 ikinci sinif mü- meyyiz, yirmi beş iira mafşlı 4 ve yirmişer Mira maaşlı $ memur. Levazım ve kiymetli evrak müdürlüğü: Yirmi hira maaşlı 1 memur, Tahsilât müdürlüğü: Yirmi maaşlı | memur. Vergi temyiz ve itiraz “komisyonları: Yetinişer Ira maaşlı 2 ve ellişer lira maaş- İı 3 temyiz komisyonu raportörü, kırk İlra maaşlı | kalem şefi, tut beş ra maaşlı İ birine mümeyyiz, seksener lira maaşlı 4 itiraz komisyonu reisi, yetmişor lira maaş- hı 8 itiraz komisyonu Azası, altmışar lira maaşlı 2 temyiz komisyonu raportörü, el- Mişer lira maaşlı 10 raportör, kırk lira maaşlı 4 kalem şefi, otuz beşer lira maaşlı 5 birinci mümeyyiz, otuzar lira maaşlı 16 ikinci mümeyyiz. (Devamı 5 inci sahifede) beş lira — Şunlara bak hele!... Sahneye çıksalar alimallah baş aktör olurlar!... — Evet amma millet Fransız aktörlerinin oyununu görmeseydi!... k