4 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Almanyada endişe Bitaraflara, müttefiklere kulak © asmamaları tavsiye ediliyor Amsterdam 4 — Almanya bitarafların abiokaya hakkile riayet etmesin- den endişe ediyor. Dün akşam Berlin mdyosu bitaraflara hitap ederek mütie- fiklerin Ihtarlarına kulak asmamalarını bildirmiştir. Hollanda bahriye mahafilinde zannedildiğine göre bitarafların kara sula- Ki vastasile yaplan Alman naktiyatım himaye için Alman donanmasının deni» Be açılması muhtemel değildir. Bu vaperların tayyare filoları tarafından bime ye edileceği tahmin olunuyor, Ablokanın şiddetlendirilmesi Alınacak tedbirler bir kaç gün sonra belli olacak Paris 4 — Ablokanın şiddetlendirilmesi karan münasebetile alınacak ted- birkaç gün göçmesi lâzımdır. Reuter ajansının diplomasi muharriri diyor ki: «Almanya Balkanlarda tazyik yapıyor. Balkan hükümetlerini bu tasyikten kurtarmak lâzımdır. Bu hususta Iktisadi tedbirlerden başka Şark ordusunun kuvvetlendirilmesinin de büyük tesiri olacaklar.» Fransız Başvekllinin nutku Amerika mahafili nutku çok iyi karşıladı Paris 4 — Büşvekil dün akşam Amerikaya bitaben söylediği nutukta de- miştir ki: «Harp bitince silâhları bırakma işini halledeceğir, dünya iktisadi po- Htikası sağlam esaslara istinad edecektir, Almanların düşündükleri tarzda sulh İnsaniyet için büyük bir felâket olacak, medeniyeti tehlikeye düşürecektir. Müttefiklerin galebesi insanların hürriyetini muhafaza edecektir.» Vaşingtondan gelen haberlere göre mutuk Amerikada çok iyi tesir yap- miştar, Bu nutukla, Amerika cümhurselsi tarafından geçende irad edilen ve #ulldin ahlâki esasa istinad etmesi Mam geldiğini bildiren nutük arasında bir mür *aebel, görülmektedir. Lüksemburg şehrinin tahliyesi için hazırlık Lüksemburg 4 — Fransız - Almarı - Belçika hududları arasındaki küçük Lülsemburg hükümetinin merkezi olan Lüksemburg şehrinin icabında tahliye- 88 için belediye bir plân hazırlamıştır. Bu hazırlık sırf ihtiyati tedbirdir. ingiliz Kabinesinde değişiklik yapıldı Maksad, harbi daha sıkı bir surette idare etmektir mevzuubahs değişiklikler yapılmıştır. Başvekil muavini ve Dahiliye Nazırı B. Samuel Honr Hava getirilmiştir. Kabineye yeni de girmiştir, Bunlar urasında ex #ümle B. Morrison, B. Delawer ve , ay el ia rem ğini sayalım in e e surette idare etmek olduğu Lanâra 3 — Bahriye Nasırı Churchill bu nezarette ipka edilmekle beraber Mini Müdafan Nezaretlerinin başma getirilmiştir. Harbin idaresi Churehili'e verilmşitir. Kara, deniz, hava erkânı harp reisleri onun müşaviri oluyorlar. Italyanın tedbirleri Amerika seçimi mii iğ Nevyorkta B. Roosevelt büyük Biyillerin seferberlikleri hak. bir muzafforiyet kazandı milznkene edilişor New-York 8 (AA) — New-Yorlkun li iy 4 intihap dairesinde yapılan ilk inti- Roma 3 — Gazetelerin babat neticesinde Roosevelt, Reisicüm- 1 yazdığına dün Kabine illetin harb işin o»- edilmesi işini görüşmüştür. Bu umumi ve hususi cemiyetlerin elan itibaren hur muâvini Gamere karşı kahir bir muzâfferiyet kazanmıştır. Roosevelt, üçüncü defa olarak inti- habı için namzedliğini koyduğu tak- ve aki Liz tâbi olmıyan eri İri) seferberliklerine aid kanun lâyihası tandır. m bakim vee ekeni verileceği mr nebe ei eğriler e — — faaliyetler arasında bir battı fas Komünist mebuslar çizmenin mümkün olmadığını yazmak mahküm oldular Paris $ — Komünist mebusların muhâkemeleri bitmiştir. Bunlardan Buenos Aires 3 (A.A.) — Arjantin Dn zevcesi madam Lowim Artiz bugün öğle üstü vefat et- pal. # Ziraat Vekili radyoda köylüye hitab edecek Ankara 3 (A.A) — Ziraat Vekili B. Muh- Erkmen yarın 1925 te radyoda köylü ile konuşma yapacaktır. bir kısmı beş, bir kısmıda dörder sene hapse ve muhtelif para cazaları- na mahküm olmuşlardır. Zelzele sahasında tedkikler 'Toknd 4 (Akşam) — İktisad, Ziraat, Nafia, Maarif, Sıhhat Vekâletleri de- legelerinden müteşekkil bir jeoloji he yeti şehrimize gelmiştir. Heyet son zel- zelede zarar gören sahayı gezecektir. Türk - Yunan kardeşliği Felâketzedeler için Atinada toplanan 1,923,429 drahmi inne sefirimize tevdi edildi Atina 3 — Atina vilâyetine tabi bele- © larında , sefarethaned. Anadolu zelzele felâketzedeleri için İnne vermiş olan 700,800 Atinalının im- alayını mehtevi cedveller ile toplanan 1,923,429 drahmi isme parasını etmişlerdir. B. Basmacıoğlu bunları »e- vd tevdi ederken bir hitabe irad etmiş, kiye sefiri de verdiği cevapta Yunan milletinin gösterdiği bu kardeşlik hisle- dolayı, Türk milletinin teşekkür- bildirmiştir. Atina gazeteleri, bu münasebetle yaz dıkları fıkralarda iki memleket ve mik let arasında srkı tesanüdü tebarör ettir. mektedir. Payitaht Nazırı B. Kocine Yunanistanda toplanan ime parasınm e) milyon drahmiyi bulacağım tahmin . : Comedie Française Dünkü temsilde Reisicümhur da bulundu Ankara 3 (AA) — Bu akşam Comâdie Française artistleri tarafın- dan verilen ikinci temsilde Reisicüm- har İsmet İnönü hazır bulunmuşlardır. Musset'nin «On ne badine pas avec Yamour» piyesi, pek büyük muvaffs- kiyet kazanmış ve artistler, bir çok defa şiddetle alkışlanimışlardır. Artistler, dün akşam radyoda Dün Berlinde mühim bir toplantı yapıldı Mareşal Göring bir nutuk söyledi Amsterdam 3 ÇA.A.) — Telegraph esi yazıyor in öğleden sonra Berlinde şan- #ölye dairesinde mühim bir konfe- tana akdedilmiştir. Ordu, donanma ve hava kuvvetlerine mensup en mlümtar iyetler başta Gö ve arniral Rae- olmak tizere B, er tarafından edilmiştir. Bu toplami, Fransa (e İngilterenin gölekar tkirie işin aldılar tedir alâikadardr Berlin 3 (AA) — (D.N. B.) bik diriyöri <Alman milleti, muzâffer olmak hu- surunda kati bir ittihat ve sarsılmaz bir irade ile harbe girmiştir. Düşmanlar, Almanyaya taarruz etmenin ne demek olduğunu şimdi biliyorlar. Polonyada mız emenİsiz zafer ve Fransa ile İngiltereye karşı yaptığımız harpteki ava) Alman ordusunun, ka rada, denizde, havalarda kuvvetli dar- beler indirdiğini isbat ediyor. Bugünkü ahvalin ciddiyeti, gençliğin disiplin, ve Nasyonalist o Sosyalistce bir davranış göstermesini icap ettiriyor. Gençlik yalnız servis saatlerinde de- ğil, mektepte ve fabrikada dahi, itaat, arkadaş sevgisi ve âdaba uygunluk gibi fazilet eserleri göstermelidir. Her fırsat bulduğunuz yerde, büyük Alman cami- Amerika - Sovyet Rusya Rusya zayıf memleketleri tehdid ettikçe ve Almanyaya malzeme göndermeğe uğraştıkca Amerika düzelmesi Vaşington 3 (A.A.) — Sovyet sefiri B. Oumansky, Amerika Hariciye Nazı- şiirler okudular ve bir komedi, "i B. Hull ile bir saat görüşmüştür. temsil ettiler Ankarada bulunan Comedie Française artistleri dün sant 19 de Ankara radyosun- da şiirler olrumuş ve bir komedi temefi et- mişlerdir. Evvelâ B. Yonnel «Le ridenu de ma voisine» isimli bir şilr okumuş, onu mü- teakip bayan Germalne Rover, Victor Hu- go'nun Stalla'sını, Louis Setgner, Fransız şairlerinden Paul Fort'ün «Sandetı isimli girini okumuş, Ankara radyosunun temsil malonunu dolduran Ginleyiciler, sanatkâr- İarı şiddetle alkışlamışlardır. Bonra bayan Marie Beli, Comödie Fran- çalse artistleri namına birkaç söz söyliye- pek Türkiyede, bilhassa gördükleri hümü kabulden dolayı teşekkür etmiş ve bir giir okumuş, nihayet Paul Göraldynin «le grand garçon> İsimli komedisi temeil odil- miş ve artistler pek çok alkışlanmışlardır. Resmi binalar Nafia bütçesine 2,621,000 lira kondu Ankara 3 (Telefonla) — Önümüz deki mali sene içinde muhtelif Vekâlet- ler hesabına yaptırılacak binalarla mev- cut binaların esaslı tamirat karşılığı ola- sak Nafia Vekâleti bütçesine 2 milyon 621 bin liralık tahsisat O konulmuştur. Bu tahsisat Vekületler arasında şu sus retle inkisam etmektedir. Devlet meteoroloji işleri umum mü- dürlüğü 27,225, Mal /ekületi bir mil- 374 bin 498, Gümrük ve İrihisarlar 'ekâleti on #ki bin lirasi İalâhiye ve Uzun- köprü gümrük muhafaza o memurlarile subayları için yaptınlacak evler inşantı- ma ait olmak.üzere 65430, emniyet işle ri umum müdürlüğü 9825, jandarma genel komutanlığı 275256, Maarif Ve- kâleti 545220, Münakalât Vekâleti 35000, Ziraat Vekâleti 91440, Nafia ekhileti 82103 Tira, Ankara hukuk fakültesi Maarif Vekâletine devredilecek Ankara 3 (Telefonla) — Ankara hukuk fakültesi önümüzdeki ders yılın- dan itibaren Maarif Vekâletine devre- dilecektir. Bununla beraber | faktiltenin pansiyon kısmı yine. Adliye Vekâleti tarafından idare ve bu maksadla bir ta- İebe yurdu tesis ediledektir. Geliri milsait olmayan nehart talebeye öğle ve akşam yemeği verilmek sure- tile yapılmakta olan yardım, buna ait tahsisat Adliye Vekâletinin yeni yıl büt- çesinden çıkarılmış olduğundan, önü- müzdeki ders senesinde devam edemi- yeceki Ani hukuk fakültesi Maarif Vekâ- letine bağlandıktan sonra bu fakültede de tedrisat müddeti üç seneden dört se- neye çıkarılacaktır. , Ankara çocuk tiyatrosu faaliyete geçti Ankara 3 (A.A.) — Çocuk Esirge- me Kurumunun Çocuk tiyatrosu çocuk- İsra mahsus ilk temsilini bugün vererek fanliyete geçmiştir. 1000 den fazla mini mini bu ilk temsilde karagöz, kukla ve piyesi nese İle seyretmişler ve temsilin son müzik parçasına hep birden iştirak eylemsşlerdir. Sefir bu görüşmenin sebeplerin! izah etmekten çekinmiş, sadece Amerika Hariciye Nezareti nezdinde hiçbir te- şebbüs yapılmadığını söy) seiştir. 'B. Hull, matbuat mümessillerine be- yanatla bulunarak B. Oumansky ile heyeti mecmuası hakkında cereyan et- tiğini söylemiştir. B. Hull, Amerikan tayyareleri ile tayyare imaline yarı- yacak iptidai maddelerin ihracı üzerin- deki manevi ambargonun, Finlândiya- da sivil ahaliyi bombardıman etmiş olan, Sovyetlere karşı tatbik edilegel- mekte olduğunu söylemiştir. ile münasebetlerinin kabil değil Mumaileyh, bu meselenin son görüş- me esnasında konuşulmuş, ancak hiç bir karar ittihaz edilmemiş olduğunu ilâve etmiştir. Nevyork 3 (A.A.) — Cordell Hull ile Bovyetler birliği sefiri Umanski ara- sında yapılan mülâkat, Vaşingtonun diplomatik mahfillerinde alâka ile kar- şıilanmıştır. Nazırla se'w, bu mülâkat hakkında hiçbirşey söylemek isteme- mekte iseler de iyi haber alan mahüik Yerde zannedildiğine göre Hull, Mosko- va zayıf memleketler için fiili bir teh- ike teşkil ettiği ve Sovyetler Birliği as keri mahiyette olan eşyayı Almanyaya sevketmeğe uğraştığı müddetçe Vaşing- ton ile Moskova arasındaki münase- betlerin ıslahı güçlükle kabil olabile- | ceğini sefire söylemiştir. Sovyetler - Finlândiya Moskovada müzakere çok ez Helsinki 3 (A.A.) — B. Paasikivi ile Prof. Vaino Voionmaa, hâlâ Moskova- da bulunmaktadırlar. Finlândiya maha- fili, bundan müzakeratın tahmin edildi- cikmesi hakkında Helsinki'de hiç bir sebeb gösterilmemektedir. üşahidler, son zamanlarda Rusya - Finlândiya hududunda vukun gelmiş olan hadiselerin tekerrür etmediğine işa- ret etmektedirler, Siyasi mahafil, hadi- satı sükün ile karşılamakta ve bilhassa Fönlândiyanın imanı ve yeni baştan ten- siki işile meşgul olmaktadır. Sovyetlerin mümkün olduğu kadar sürstle bir takım menfaatler ve imtiyaz- lar elde etmeğe çalışmakta ve transit hakkı ve vaziyetin ilcaatı fevkinde tica- ret mümessilleri bulundurmak için taz- yik yapmakta oldukları söylenmektedir. Helsinkide umumiyetle hâkim olan düşünce, (o Sovyetlerin Finlândiyadaki şimdiki vaziyetten azami derecede isti- fade etmek ümidile müzakerelerde bu- lunmakta oldukları merkezindedir. Meclisin dünkü içtimamda müzakere ve kabul edilen lâyihalar Ankara 3 (A.A.) — B. M. Meclisi toplanarak Ankara şehri imar müdür. lüğil ile hava yollan işletme idaresini 936 yıh hesabı kati mazbatalarını tas- vip eylemiş ve Ankara hukuk fakültesi inşaatının ikmali için taahhütlere girişil- mesi, ihtiyat zabitleri ve askeri memür- lar kanununun 3 üncü İ4 üneü mad- delerinin “tadili hakkındaki kanun lâyi- halarını da ikinci müzakerelerini yapa" rak kabul eylemiştir. Meclis cama günü toplanacaktır. | Yugoslav- Macar dostluğu İki Yugoslav Nazıri Hadapaştıyo çan Belgrad 3 (A.A.) — Nezarelsiz na- zırlardan ve mütemayiz hukukşinss- lardan B. Mikhailo Constantinoviteh'ir Ziraat Nazırı B, Brenko Tehoubrilo- viteh ile birlikte Budapeşteye git mişlerdir. Budapeşte 3 -—— Yuyoslav heyeti bu- radan İ milyon dinâr kiymetinde dir mızlık hayvan satın alacaklır. Alman Ziraat Nazırı Budapeştede Budapeşte 3 (A.A.) — Alman Ziraat ve İşe Nazırı Walter Darre, refaka- tinde İaşe Nezaretinin bazı memürla- rı bulunduğu halde Almanyaya yapı- lan hayvan ihracatının arttırılmasına dair müzakerelerde bulunmak üzere Budapeşteye gelmiştir. İngiliz - Danimarka ticaret anlaşması imzalandı Londra 3 (A.A.) — Danimarkanın Londra elçisi Kont Reventlow dün Sakarya vapuru sahibinin teşebbüsü İngiliz kontrol kuvvetleri tarafından Ak- denizde yakslanıp Hayfa Ilmanında muhe- faza ultına alınan Sakarya vapuru sahibi Aslan kaptan, bundan, evvel, Ankaradaki alâkadar makamlar hezdinde teşebbüsa'ia bulunmuştu. Hükümet, müracaatçinin ta- leplerini İngiliz hükümetine bildirmiş ve geminin serbes bırakılmasını temenni ti» mişti. Henüz İngiliz bükümeti tarafından müsbet, menfi bir cevap alınmadığından Aslan kaptan Ankara nezdinde tekrar t3- sebbüste bulunmuştur, Hükümet, bu ikinci müracaati de İngiliz hükümetine bildire- tektir.