6 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Tw ŞE akne Sahife 2 Son dakika Italyan gazetelerinin Fransaya hücumları Bu hücumlara vesile teşkil eden harita Fransız ve ecnebi gazetecilere gösterildi Paris 6 — Paul Reynand'nun Amerika Hariciye müsteşarı B. Wellesi kabul eğtiği a- man bürosunun duvarında asılı bulunan haritayı vesile ittihaz eden İtalyan gaasteleri B. Reynaud'ya ve Pransaya hücum etmek için biribirlerile rekabete girişmişlerdir. Al- man Hariciye nezareti, B. Roosevelti lekelemek için Beyaz kitabı neşrettiği bir zamanda, İtalyan matbuaftınm Fransaya karşı bu hücmlara mânidar telâkki edilmek- tedir. Dün ecnebi ve Fransız gazetecileri davet edilerek İtalyan güzetelerinin bu hüenm- larına vesile teşkil eden mahud harita kendilerine gösterilmiştir. Bu, eski modelde bir baritadır. İllusiratlon mecmuası B, Reynaud ile B, Welles arasındaki mülâkatı osnasın- da, düvara asl: haritada çizilmiş ola hudüdlarda görülen borukluklar, fotoğrafçinin acemiliğinden ileri gelmiştir. Vaşington 3 (A.A.) — Hariciye Ne- zareti Sumner Welles'in aşağıdaki beyanalını neşretmektedir: «Paul Reynaud ile birlikte çekilen fotografımızda görünen harita hak- kında ileri sürülen iddialar, tamami, Je bir hayal eseridir. Gerek Paris'te gerekse ziyaret ettiğim diğer memle- ketlerin hükümet merkezlerinde hiç bir harita hakkında telmihte bulun- madım. Paul Reynaud bürosunda -bulun- duğu söylenen haritaya da hiç bek- madım> Vaşington 6 (A.A.) — Hariciye Ne- zaretile yakından slâkadar olan majh- #illerde Sumner Welles'in Reynaud le yaptığı mülâkat esnasında mütte- fiklerin harp gayelerinden bahsettiği. ne dair âyandan Reynolds ve Nye ta- rafından beyanalın saçma olduğu söy- Tenmektedir. Fransızlar 23 Alman tahtelbahiri batırdılar Londra 6 — Fransız Bahriye Nazırı B. Kampençi bahriye encümeninde Fransız harp filosunun şimdiye kadar 23 Alman tahtelbahiri batırmış olduğu- nu beyan eylemiştir. Londra 6 — Assoasiation Predsin bahriye muhabirine göre bir haftadanbe- ri müttefikin vapurları hiç bir Alman tahtelbahirinin tecavüzüne uğramamış- Jardır. Bu hal, Alman tahtelbahirlerinin faaliyetleri için günden güne artan müşkülâta atfedilmektedir. Fransız Abloka Nazırının nutku Paris 6 — Londrada bulunan Fransız Abloka Nazırı bay Monnet, dün akşam Londra radyosunda bir nutuk irad etmiştir. Fransız nazırı, İngü. tere ile Fransanın ablokayı şiddetlendirmek axminde bulunduklarını teyid et- tikten sonra demiştir ki: «Müttefik devletler, gayri muharipleri, lüzumsuz tekyidata tâbi tutmak niyetinde değillerdir. Fakat Almanyayı iaşe etmelerine de müsaade etmiyecek- Yerdir.» Son Polonya müfrezeleri teslim oldu Paris 6 — Bükreşte çıkan Kurentul gazetesine göre Radom ormanlarında 7 aydanberi ümidsiz bir mukavemet göstemmekte olan son Polonya müfreze- leri geçen çarşamba günü teslim olmuşlardır. Ecnebi ataşemiliterler Siegirled hattında rl Pe een miageril eler ya ie bey Biegiried hattını ziyaret için 9 nisanda hareket edeceklerdir. Türkiye - Sovyet demiryolları mu mukavelesi Ankara 5 (A.A) — B. M Meclisi bugün Dr. Mazhar Germem'in riya. setinde toplanarak İzmir liman işleri umum müdürlüğü 1935 yılı hessbı katisine ıttıla kesbetmiş ve Türkiye - Sovyet hükümetleri arasında münd- kid demiryolları mukavelesinin 21 in- ci maddesinin 2 nci fıkrasının tadi. line ad kanun lâyihasının da birinci müzakeresini yapmıştır. Meclis pazartesi günü toplanacak- e ran, İzmir fuarına iştirâk ediyor İzmir 5 (ALA.) — İran hükümeti 940 #nternasyonal İzmir fuarına iştirak ede- <eğini fuar komitesi riyasetine oresmen bildirmiştir. B. milli takımımız Bükreşe gitmiyecek Ankara 5 — Rumenlerle geraitte uyu- şulamadığından B milli futbol takımımı zn Bökreşe gönderilmesinden 'vazge- gilmiştir. Almanya yeni i paralar çıkaracak Berlin 5 (AA) — Tedavide bulunan ç ve alüminyom paraların yeri- sk Üzere Alman bankası ya- beş ve onar fenigiik çinko yazilir gökenmenkhin. Fransız kabinesi- nin mevkii Salı mühim zakere olacak Paris 6 (A.A.) — Başvekil Reynaud, hazırlıyorlar barolar yüksek divanı toplanarak tarife- İeri tetkik ve tasdik edecel edecektir. Noter teavün avün sandığı Ankara 5 (Telefonla) — Noter nunu mucibince kurulması lâzım > noter teavün sandığının nizamnamesini hazırlamak üzere Adliye Vekâletinde bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyon bu toplanarak nizamnameyi hazır- lamağa başlayacaktır. Ankara 5 (Telefonla) — Adliye Ve- kâleti yeni noter kanunumu tadilen bir kanun projesi hazırlamaktadır. Bu proje ile mezkür kanunun tatbikatında görülen zorluklar giderilecektir. B. Cevad Akın Ankara 5 (Telefonla) — Ankara vi- lâycti idare heyeti azasından ve eski mülkiye müfettişlerinden B. Cevad Akın Münakalât Vekâleti teftiş heyeti reisli- ğine tayin edilmiştir. AKŞAM Malatyalıların bir kararı Milli Şefin Malatyaya bir | heykeli rekzolunacak Malatya 5 (A.A) — Milk Şefimiz ve yüce hemşehrimiz İnönünün vatan biz- metlerindeki yüksek ve tarihi eserlerini de lerindeki yüksek ve tarihi eserlerini de canlandıracak bir heykellerinin ilk defa olarak Malatya şehrinde rekzine hali iç- timada bulunan Malatya umumi meolisi ile şehir meclislerinde ve büyük bir halk kütlesi huzurunda yüksek tezahürat ve samimi alkışlarla karar verilmiştir. Bu karar bütün şehirde büyük bir se- vinç uyandırmış ve halkımızın minnet ve tazim hislerine terctiman olmuştur. Bu maksadla sayın valimizin riyasetin- de teşekkül eden komite derhal faaliye- te başlamıştır. Bu eserin sene içinde ik- mali Malatya ve Malatyalılar için büyük bir bahtiyarlık olacaktır. Ticaret Vekili geldi Ticsret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu bu sabah Ankara ekspresile İstanbula Yeşilırmak inmeğe başladı Şehir ve köylerde 10 ma- halle tamamen harap bir hale geldi Ankara 5 — Amasyadan gelen ma limata nazaran on beğ dönüm kadar era- zı hâlâ su altında bulunuyor. Kayabaşı mevkinde bir köprü yıkılmış, bu yüzden Haydarpaşa katarı yolunu devam ede memiştir. Amasyada hâlâ devam eden ekmek buhranma karşı civar kazalardan yardım istenmiştir. Bugün kamyonla Samsundan #andal ve sandalcılar gel mişlerdir. Şehir ve köylerde on mahalle sular altında kalarak tamamile harap bir hale gelmiştir. Buralarda insan zayiatı henüz tesbit edilememiştir. Bugün Yeşilirmağın suları alçalmağa başlamış ve yarım metre inmiştir. Sey- lip felâketzedelerinden şimdiye kadar altmış kişi kurtarılmıştır. Bekârlık vergisi Bir mebus meclise, bir kanun projesi teklif etti Ankara 5 — Yozgad mebusu B. Sü- İeyman Sırı, askerliğini ifa etmiş bekâr erkekler ile 17 yaşını bitirmiş bekâr kız- lardan bekârlık vergisi alnması hakkın- da meclise bir kanun projesi teklif et- miştir, Köylülerle çocuk anası ve babası olan kasaba ve şehirli dullar ve evlenmeğe mâni derecede malül oldukları shhi he- yet raporile sabit olanlar bu vergiden —— olacaklardır, Bu mükellefiyet 45 aşına kadar sürecektir. 7 vg gi İ Avu masş, ücret ve yevmiyesinin yüzde onu nisbetinde olacaktır, Yeni yıl İ yıl bütçesi Eseleme öez iii pazartesi günü müzakereye başlıyacak Ankara 5 (Telefonla) — Bütçe encümeni pazartesi günü Meclis iç- timaından sonra toplanarak yeni yıl bütçe projesini müzakereye başlıya- caktır, Diğer taraftan gümrük ve inhisar- lar encümeni, iklisad encümenince müzukeresi neticelendirimiş olan vergi zamlarma aid kanun lâyihaları- nı müzakereye buşlamışlır. Bu lâyi- hâların mayıstan evvel Meclis umu- mi heyetinde görüşüleceği anlaşılmak- tadır, Fransanın Ankara sefiri Parise davet edildi Paris b —— Fransanın Ankara sefiri B. Massigli, Başvekil B. Reynaud ile mü- şavere için Parise davet edilmiştir. Sefir, bugün Ankaradan hareket edecektir. Mektep müdürleri arasında tayinler Ankara 5 (Telefonla) — Tire orta okulu direktörü B. Osman Cemel, İne- bolu ortaokulu müdürlüğüne, talim ve terbiye mümeyyizi Ulvi Yelken Tire or- taokulu müdürlüğü ve tarih, coğrafya muallimliğine, Erzurum Hsesi başmuavi. ni Nazif Erzurum lisesi müdürlüğü İnebolu ortaokul müdürü Yusuf Ziya Çorüm ortaokul "müdürlüğüne nakil ve tayin edilmişlerdir. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler sturyada sıkıntı 6 Nisan 1940 Abloka Alman iktisadiyatı üzerinde yıkıcı tesir yapıyor Berin 5 (A.A) — Berm'de çıkan La Natlon gazetesi, Avusturya'da hâ- yat şartları hakkında emin bir mem- badan aldığı haberleri neşretmekte dir. Müttefiklerin ablokası Alman ik- tisadiyalı üzerinde pek yıkıcı bir te- #ir bırakmı şve büyük mikyasta bir hayat pahalılığı tevlid etmiştir. Gıda maddelerinin nedreti gizli ticaretin inkişafını intaç etmiştir. El altından satın alınan kahvenin fiati libre be- şıma 50 marka kadar çıkmıştır. Bazı maddeler hiç bulunmamaktadır. Ba- zı gıda maddeleri de kâfi mikdarda tedarik edilememektedir, Meselâ yu- murta tedariki ancak beş haftada iki kere kabil olmaktadır. Gıda madde- lerinin tedariki hususunda çekilen müşkülâtı halk Alman propaganda teşkilâtının iddla ettiği kadar hüsnü- niyetle ( karşılamamaktadır. Rejim maneviyatı ytkseltmeğe bütün kuy- i vetile çalışmakta, İngütere'de müş- külâtın gittikçe arttığını iddia etmek» te ve yakında Rusya'dan mal gele ceği ümidile halkı avulmağa çalış. maktadır. Fakat köy halkı bu vaidie- Te inanmamakta ve yem idhali içir Rusya ile bir itilâf imza edilmesini beklemektedir. Bu gazete, halkın Gestapo'nun na- zarı dikkatini celbetmeden ecnebi radyolarını dinlemek için birçok hile- lere müracaat ettiğini yazmaktadır. Bu hilelerden biri radyo âletinin Üzerine bir örlü örtmek ve başı örtü- nün içine sokarak dinlemekten iba- rettir. Halk tarafından gösterilecek mukavemetin harbin neticesini tacil edip elmiyeceği eden La Natlon, muhalifler ldersiz kaldıkları için başlarında bir şef ol- madan hiç bir nümayişte bulunamı- yacaklarını yazmaktadır. İngiliz tayyareleri Alman hatları üzerinde Tayyarelerin Alman harp gemilerine muvaffakiyetli bombalar attıkları bildiriliyor Londra 5 (A.A) — Hava Nezareti- nin bir tebliğine göre dün öğleden sonra, İngiliz bombardıman tayyare- lerinden mürekkep bir filo Jade kör. fezinde Alman müdafaa hatlarını ge- çerek Wilhmshafen üssü üzerinde mu- vaffakıyetli bir keşif uçuşu yapmıştır. Bir Alman harb gemisi görülmüş ve bombardıman edilmiştir, Daha ce- nupta dört düşman destroyeri görü- lerek onlara da taarruz edilmiştir. Bunların hasara uğradığı zannedi- liyor. Bütün tayyareler üslerine dön- müşlerdir. Macar Başvekili Roma seyahati hakkında izahat verdi Budapeşte 5 (A.A.) — Başvekil Tele. ki dün meclis hariciye encümeni aza- sından mürekkep bir heyet huzurun- da beynelmilel vaziyete dair beyanat- ta bulunmuştur. Bu münasebetle Baş- vekil Roma seyahati intibalarını hü- 1âsa ederek, yaptığı mülâkatların sa- dece malümat toplamak mahiyetinden ibaret olduğunu söylemiştir. Teleki, bu müzakeratın ve İtalyan- Macar münasebatının samimiyeti dip. lomasi mahafilinde çok nazarı dikkat! celbettiğini söylemiş ve demiştir ki: «Bu görüşmeler esnasında, Macar hü- kümetinin dünya vaziyeti hakkındaki nokai nazarının çök doğru olduğu ve İtalyan ricalinin görüşlerine mutabık bulunduğu (müşahede edilmiştir. Gayelere ve kararlara gelince, her iki memleket, bu hususta tömamen mu- tabık bulunuyor.» Kont Teleki, beyanatının sonunda, Macaristanın maruz kaldığı haksızlık- ların tamirini istediğini, bu tamirin, Tuna havzasında ve Avrupada sulhtn muhafazasını ve takviyesini temin ey- Uyeceğini söylemiş ve «Bu Macar si- yaseti, dalma aynı kalacaktır» demiş- d Tunanın taşması Novizad'da 10 binden fazla insan meskensiz kaldı Belgrad 5 (A.A.) —'Tuna ve kolları yükselmekte devam ediyor. Banat hemen hemen kâmiler su altında kal- mıştır ve toprak mahsulü büyük za- rar görmüştür. Eğer alelacele takviye olunan bend» ler suların tazyikine mukavemet ede- mezse Novizad feci bir felâkete uğrı- jucüktır. Bu mıntakada 10 binden fazla insan meskensiz kalmıştır. Belgradın aşağı mahallelerini sular basmıştar. Almanyada yeni vergiler İhtiyarlık ARAR, plâni harpten sonraya | bırakıldı Bem 5 (A.A.) — Neue Züricher Zek * tung, 6 hattadanberi Almanyada hal kın yeni vergiler çıkmasından gittik çe korktuğunu yazmaktadır. Alman makamları tarafından terke- dilmiş olan mecburi tasarruf tedbirle- rinin yerine kaim olmak üzere vergi- lere mühim miktarda zam yapılması düşünülmektedir. Dr. Ley'in beyana- tından anlaşıldığına göre 15 şubatta Hitlerin emri ile tanzimine başladığı ibtiyarlık sigorta plânı kabili tatbik değildir. Büyük gürültülerle ilân edi. len bu plânın tatbiki harpten sonraya bırakılmiştar. Ingiliz sefirleri Gelecek hafta Londrada toplanacaklar Londra 5 (AA.) — Lord Halifay tarafından davet edilen Balkan hükümet merkezlerindeki İngiliz diplomatlarının 8 nisanda Londrada bulunacakları tah min edilmektedir. Görüşmelere gelecek hafta başlanacaktır. Bükreş 5 (A.A.) — İngilterenin Bük- reş elçisi Sir Reginald Hore, İngiliz Ha- riciyesinde cenubu şarki memleketlerin- deki İngiliz elçileri konferansına iştirak etmek üzere yarın sabah Londraya ha- reket eyliyecektir. B. Roosevelt 15 Nisanda radyoda bir nutuk , söyliyecek Paris 5 — Vaşingtondan öğrenildi. ğine göre B. Roosevelt Pan Amerikan kongresinin 15 nisanda yapacağı top- Jantı münasebetile radyoda bir nutuk Söyliyecektir. Garp cephesinde, Alman keşif kolu kumandanı esir edildi Paris 5 (AA) — 5 nisan akşam tebliği: Postalarımız bir düşman ke- şif kolunu tardetmiştir. Keşif koluna kumanda eden subay esir edilmiştir. Almanlar bir İngiliz gazete“ sinin sahte bir nüshasını dağıttılar Stokholm 5 (A.A.) — Alman propas ganda servisi Stokholmda «Evening | Standard» gazetesinin sahte bir ingi- lzce nüshası dağitmıştır. Bu nüs bada İngiltere aleyhinde birçok iftirâm Jarla dolu makaleler yardır. İ Devlet olgunluk imtihanı sualleri Ankara 5 (Telefonla) — İmtihan tw İimatnamesine tevfikan Maarif Vekâlet tarafından tesbit edilecek (Devlet ol günluk imtihanı) suallerinin, umum” mahiyette olmak üzere, bütün İse teb” siline şâmil olacağı Vekâletce alikadaf” izahen bildirilmiştir.