6 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SÖZÜN GELİŞİ Tatil nedir? #lova kaphosları müdürü profesör doktor Nihad Reşad, evvelki akşamı diyordu. Pek çok para kazanan bu köpeğin sahibi sinema yirketile yaptığı mukaveleye şu maddeyi ilâve etmiş: «Asta biribirini takiben yedi günden fazla çalıştırılamıyacaktır. Eğer yedi gün arka arkaya çalıştırmak zarureti hasıl olursa bundan sonra hiç olmazsa iki hafta istirahat vermek mecburidir. Bu müddet zarfında Asta dinlenecektir. » vam için pek muhtaç olduğu mem balardan bir kısmını burada sarfet- meğe mecburdu. Bugün İse Rusya, müttefiğinin yardımı ile bunları in Demek «Çalışan insan tatile muhtaçtır» sözünü daha umumileştirmek için şöyle bir tashih yapmak zarureti hasıl oluyor; «Çalışan hayvan tatile muhtaçtır» Biz ki insanız, çoğumuz on iki ay tatilsiz çalışıyoruz, aramızda tatil ye arına giderek tatili vücudun istediği şekilde yapabiliyor? Hemen hiç! Far kal genç yaşta Hhtiyarlamamanın kırkında pinponlaşmamanm sır da İşte bu tatili muntazaman yapabilmektedir ve imkân vardır zannediyorum. Şevket Rado Pasif korunma (tedbirlerini Amiral Mouren in a tetkik eden Fransiz amirah Mouren dün sabah Beyoğlunda bazı tetkikler yaptıktan sonra itfaiye müdürlüğüne giderek itfaiye #nektebini, müzeyi, itfaiye teşkilâtm ye verilen (alarm) işareti üzerine der- hal harekete geçen itfaiye pek memnun müessesenin hâtıra defterine yazmıştır. Amiral, öğleden sonra gihetindeki ahşap mahaleyi, etini tetkik etmiş, yapılan tecrübeden ve yiz mükemmeliyetini — sitayişle gördüğünü tetkiklerine dair raporunu başlamıştır. Önümüzdeki çarşamba gününe kadar şehrimizdeki tankları, üniversite ve hastaneleri gezecektir. klan, Ölüler Küçük Haberler * © Belediyeye alınacak müfettiş mu- avinleri için yapılan imtihanda birincili- ği Pariste Ekol siyans poletik mezunla- sından B. Alâeddin, ikinciliği hukuk ve İktımd fakülteleri mezunlarından B. Mu- zaffer, üçüncülüğü de hukuk mezunlar sından B, Emin kazanmışlardır. Bu üç zat da müfettiş muavinliğine ta- yin edileceklerdir. X Esnaf sıhhiye muayene komisyo- Bunda bir raporu tahrif eden bir hade- Denizyollarının ilkbahar —. 20 Hayriyeninki ik mizanda ise İ ma Yısta tatbik mevkiine lake sçammi, işe el koyan polis tarahın- ri esine o kaldırıl- <> üeçerken köpek B. Atanın oğlu Bk yaşlarında Öztürk isminde Bree! Ban kanuni takihat # Yeşilköyde oturan Bilâl ve Hüse- yin isimlerinde iki kişi bir arazi mesele- sinden kavga etmişler, Bilâl Hüseyini, odunla yaralamıştır. ik Galatada Necati bey caddesinde bir otelde yatan Ömer isminde biri, ge- İ ce pencereden su dökerken müvazenesi- ni kaybederek üç metre yükseklikten has- İ düşmüş, yaralandığından Beyoğlu tahanesine kaldırılmıştır. X Cibalide Küçükmustafa paşada bir kasap yanında çıraklık eden elli yaşla” rında Nesim, dün akşam üzeri dükkân- da birdenbire bayılmış, polis tarafından derhal Balat hastanesine kaldırılmışın da az sonra ölmüştür. Nesimin ölüm sebepleri hakkında ta- kikat yapılmaktadır. # Demir tacirlerinden mürekkep bir heyetin İngiltereye giderek demir sana- yi erbabı ve demir kartelleri ile temas- larda bulunacağını haber alan bazı sar- bes e demir ihracat firmaları, Türk demir birliğine müracaat ederek sipariş kabul edebileceklerini o bildirmişlerdir. Teklif, tetkik edilmektedir. Maamafih İngiltereye gidecek heyetin seyahatinden edilmemiştir. # Emniyet kaçakçılık bürosu tarafen- dan şeker ihtikârı etrafında açılan taki- bata devam edilmektedir. Gerek zabıta, gerekse diğer Ticaret Vekâleti teşkilâtı tarafından yapılan araştırmada yeni ba- m şeker ihtikâri vakalarının meydana çıkarıldığı haber verilmektedir. # Dün. İskenderiyeye kabuklu Antep fıstağı; Fransaya kendir, yaprak tütün, kendir ip va kınnap parçaları; İalyaya yu- © balık; Yunanistana balık; kişaf ettirebilir. ve odtişmanımızn #aşesine tahsis edebilir. Finlândiya mukavemet ettikçe İn- giltere ile Fransa Mületler Cemiyeti Bugün ise beynetmilel hukukun çerçevesi dahilinde kztt mahiyette olabilecek böyle bir hareket için os vaz ve mazeret kalmamtiştır. Pinlândiya mukavemet ettikçe ne Rusya, ne de Almanya, emniyetle ye- ganimetlerini arttırmak için bütün dikkatlerini Balkanlar üzemide tek | sif edemezlerdi. Finlândiya mukave- Finlândiya dersinden istifa d Eski İngiliz Harbiye Nazırının bir makalesi “Müttefikler diplomasilerini ıslah, zecri tedbirle takviye ve fiiliyatla teyid etmelidirler,, diyor ! met gösterdikçe, bu necibans hare keti, iscavüzden korkanlar için bir misal teşkdi ederdi. hususta henüz lam izahat verilme İsveç ile Norveçin, bu kuvvetin top- etmek tehdidinde bulunduklarını bil kudretini kaybetmemişti. Fin milleti, bütün cesaretini muhafaza ediyordu. Hariciye Nazırına göre Fransa İle müdahalesi, vukubul saydı, müessir olacaktı, Fakat bu mü- dahale vukubulmamışlır. Kabahat, İsveç ile Norveçe tahmil edilmek. tedir: Müteakiben B. Belisha İskandinav memleketlerinin menfaatleri müşte- rek olduklarını ve bunlardan birinin tehlikeye düşmesi, diğerlerini de tehli- keye düşüreceğini kaydettikten sonra Almanya ile Sovyet Rusya tarafın- dan İskandinavya devletleri Üzerin- de yapılmış olan tazyikin diğer biter <Müttefiklerin, son had ahlâki neticeler çıkarmaları dır. Zafere bir an evvel varmak terlerse kara ve denizdeki silâh dan başka bileyecekleri diğer bulunduğunu gös önünde tutmalı dırlar, Almanlarla Ruslar için diplomasi He harp, birbirini tamamlıyan tazyik vasıtalarıdır. Müzakere ettikleri sö man sağlam bir ihtiyat tedbiri olar rak ceplerinde tabancayı bulundur Şi rurlar, Müttefikler ise, vurmak zamani geldiği zaman müzakere ve münakâ şü ile vakit geçirirler. Şayet ellerini Ceplerine götürürlerse bu, silâh çi karmak için değil, fakat silâh taşi mak vesikasını aramak içindir. . Bu ahval ve şerait altında, beklenen neticenin bu kadar acınacak bir $8- kilde tecelli etmesinde ve İsveçiileris Norveçitlerin Rusya ile Almanyanm müttefiklerden daha çabuk davranâ- caklarmı zannetmelerinde şaşılacak bir cihet var mıdır? Müttefikler, diplomasilerini ısalh, seori tedbirlerle takviye ve fi'liyatla teyid etmölldirler. Ancark bu sayede perestijlerini is- de ve milletlerin mukadderatı mev- zuu bahsolduğu zaman ötoritelerine hürmeti temin edebilirler. Bu aöı dersten İstifade edebiliriz. Buna benzer ahval ve şerait ve davs- mizi müdnfaaya yarıyacak bir fırsat zuhur edebilir. Bu hukuku düvel ve hukuku beşer (prensiplerini teyid edecek müstakbel fırsatta müttefik- ler hadisatın alacağı şekil ve muhte- mel neticelerini vakit ve zamanında hesap ve tahmin etmelidirler» Resim kaçakçılığı Suad vapurundaki hadisenin mesulleri adliyeye verildiler Gümrük muhafama teşkilâta, bir rüsum müddet evvel Pireye uğramış, yolcu ve yük alarak Ilmanımıza , Gümrük muhafaza memurları, gemide yaptıkları muayenede henüz rüsumu ödenmemiş halat, makarna ve seyin bulmuşlardır. Memurlar, kanuni muamelenin yapılması için teşebbüse geçerek rüsumu verilmemiş malları vapurun kumanyalığında mühür- lemişlerdir. Vapura ikinci defa gelen memurlar, ku- manyalık dairesine girince mühürlenmiş malların yerinde yeller estiğini görerek tahkikata başlamışlardır. Tahkikat neti- oesinde, kumanya yerinin altındaki vidalı tahtaların GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Heykelinin kaldesi eritilecek olan Büyük Frederick ti U vt iş Nihayet artık dayanamıyarak, kaçmağa ka-ar verdi. Fakat bu teşebbüsü meydana çıkıp hapsolundu. Oürüm Katt önünde idam edildi. Babası az daha onu da öldürtecekti, Bu hadiseden sonra Prederick'in tabia- tında bir değişme hasıl oldu. Uymllaştı Kral olamk yetişmek İçin icab eden her şeyi öğrenmeğe başladı. Küçük memuri- yeller kabul etti Aynı aamanda güzel se yatlara, ilimle meggul oluyordu Valisi Bayanlara müjde: Beyoğlunda Calatasaraş Lisesi karşısn- da Meşhur DAVİD Mağazam BN san pazartesi ve 9 Nisan sah günleri sabahi #aat li den 13 ye kadar Parisin ükbahağ ve yaz Robları, Tayyör ve Kostüm Model lerini canlı mankenlerle teşhir edesekiin, Bu Eksposiayonu görmeden &