7 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Italya, ihtiyat sınıfları silâh altına davet ediyor Sene 22 — No, 7108 — Fiati her yerde 5 kuruş ARŞ PAZAR 7 Nisan 1940 AM Sahibi: Necmeddin Sâdak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Abloka şiddetlendiriliyor Ingiltere ile Fransa Skandinav hükümetlerine nota verdiler Bitaraf memleketlere giden malların kontenjana tâbi tutulması için lâzım gelen tedbirler alınıyor Paris 6 (A A.) — Başvekil Reynsud- nun dün öğleden sonra İsveç ve Nor- veçin Fransadaki sefirlerini kabul ede- rek kendilerine hükümetlerine tevdi edilmek üzere diplomatik notalar ver- diği iyi haber alan Fransız mahfille- rinde teyid edilmektedir. Bu notalar. da mütlefiklerle Skandinavya memle- İeketleri arasındaki münasebetleri siâkadar eden meselelere temas edil- mektedir. Bu notaları tevdi etmekten maksad Skandinavyarnın bitaraflığı ile alâkadar muhtelif meselelere karşı müttefiklerin tarzı hareketi hakkında İsveçle Norveçi tenvir etmektir. Lori Halifex tarafından İsveç ile Norveçin Londra mümesillerine ayni mealde notalar yorilmiştir. Abloka hakkında kati anl a Londra 6 — Burada bulunan Fran- sız Abloka Nazıriyle İngiliz Abloka Nazırı arasında ablokanın teşdidi için cereyan eden müzakerelerde kati-bir anlaşmaya varılmıştır, Franaz Abloka Nazırı B. Monnel dün B. Öross ile bir kaç saat © görüş- müştür. Bugün 'de görüşmelerine de vam ededektir. Fransız Abloka Nazın dün gazete ellere şu beyanatta bulunmuştur: «Alman sanaylinin daha şimdiden bir çok ham maddelerden mahrum olduğuna hiç şüphe yoktur. Ameleye haftada bir kaç gün izin verilmekte- dir, Abloka yalnız başına harbi inta- İngiltere erkânıharbiye reisinin mühim beyanatı Hitlerin “harbin başlangicinda “eline geçen fırsatı kaçırmış. olduğu: doğrudur Londra 6 (A.A) —: İmparatorlük erkânharbiye reisi General İronside, rr beyanatta bulunarak demiş* tir ki; — Muharebenin ilk aylarında İngilte- resin hücuma maruz kalması halinde bas şunıza neler gelebileceği düşüncesi beni Gitretiyor. O sıralarda hiçbir ordumuz yoktu. Şimdi ise fevkalâde bir orduya minlik bulunuyoruz. B. Hitlerin fırsat ka- Gitmiş olduğunu söylemek çok doğru dur. Tehlikeli dönemeci ancak son 13 Gün zarfında atlattık, ngilterede hepimiz, niçin harbetraek- te olduğumuzu söyliyebiliriz, Bunun çok kuvvetli sebepleri de vardır, ,, Halbuki Alınanyada bu hususta bir pim sükâtu hüküm sürmeki böyle bir sükünet, Alma: . Almanlara eYıldırım harbi» yapılacağı vâdinde - bulunuldu. Fakat böyle birşey olmadı. Sovyet - Fin harbinden sonra Sovyet Rusyada tahaddüs eden vaziyete tel. mihte bulunan İronside, şöyle demiştiri — Rusya, uzun münskalât yolları yü #ünden hayli zahmet çekmiştir. Bir çok Şenler Ruslar, bitkin bir hale gelmiş erdir. Çünkü kıtaatı ve malzemeyi mem Büniyete şayan bir şekilde nakledemi- yorlardı. Eğer Rusya, yeni bir harbe gi terebbüsüne kalkışacak oluren Gi bazı milletlerin ve meselâ Japonyanın hattı hareketini nazarı itibare almak mecburiyetindedir ve münakalât mesele- si, Rusya için her zaman bütün şiddetile mevzuu bahsolacaktır. Erbaa ile dört köyü sular altında kaldı Civar köylere ve çadırlara yerleştiri- len halka yiyecek tevzi edildi Erbaa 5 (A.A.) — Misli gö: Herecede yükselen ve tuğyan eden Kelkit ve Yeşilirmak nehirleri Muli- buku, Gemibükü, Andıran, Kizılçubuk köylerini istilâ etmiştir. Kasabanın Şimali garbisinde Boğazkesen mev. kiinde birleşen bu iki nehir kilomet- felerce imtidadındaki ovaları bir de- hiz haline getirmiştir. 2800 dekar Mezru ve 4500 dekar gayri mezru âra- #iye de sular istilâ etmiştir. Alınan tedbirlerle su İstilâsına uğ- rıyan köyler halkı civar köylere ve ça- dırlara yerleştirilmiş, Kızılay tarafın- dan kendilerine ekmek, şeker, gaz, peksimet. tevzi edilmiştir. İnsan ve bayvan. zayiatı olmamıştır... Ayrıca temin edilen kayıklarla evlerden eşya ve erzak çıkarılmasına ve köylülerini her türlü ihtiyaçlarının teminine ca- bşılmaktadır, ca muvaffak olduğu takdirde mükem. mel birşey olacak, zira bu suretle nis- beti hesap edilmiyecek olan insan Zâ» yiatının önüne geçilmiş olacaktır. Her halde abloka düşmanımızın kuv- vetini azaltan ve kendisini nakavt datbesini yemeğe hazırlıyan kuvvetli. bir silâhtır. Müttefikler hiç bir müs- takil milletin hukukuna halel getir- mek niyetinde değillerdir. Fakat, dün- yanın hürriyeti için mücadele eden hür milletler sıfatile mümkün olduğu kadar az kan dökmek suretile harbi bitirecek bütün vasıtaları kullanmak haklarıdır. Buna binaen elimize geçe“ cek bütün şilâhları müsadere edebili- riz, (Devamı 4 üncü sahifede) İngiliz şirketi faaliyete geçiyor Mümessiller 15 nisanda te- maslara üzere ei Londra 6 (A.A.) — İngiltere ile Balkanlar arasnda ticaret işlerile meşgul olacak olan İngiliz korporas- yonu 15 nisanda tecessüs edecektir. Korporasyon mahalli temaslara geç- imek üzere mümessillerini o gün Bal- kanlara gönderecektir. Korporasyon &vvelâ Belgradda işe başlıyacaktır. Mütehassıslar, buna benzer diğer şirketlerin teessüsü muhtemel oldu- gunu bildirmektedirler. Çocuk ve gençlik edebiyatı Bir kütüphane vücuda getir- mek üzere büro kuruldu Ankara 6 (A.A.) — Çocuk ve genç- lik edebiyatı kütüphanesini vücuda getirmek, çocüklear ve gençler için yapılan her türlü neşriyatı milli ter. biye hedeflerimiz bakımından tanzim, murakabe, teşvik ve himaye eylemek maksadile Maarif Vekilliği, talim ve terbiye heyetine mülhak daimi bir büro kurmuş ve talim terbiye azasın- dan Reşat Şemsettin Sirerin başkan- lığında Ankâra kız lisesi müdürü Te zer Taşkıran, öğretmen Azime İpek, neşriyat müdürü Faik Reşit, ve mektöp müzesi müdürü Hıfzırrahman Öymen ve Güzel sanatlar şube müdürü Cevad Memduh Altarın teşkil edilmiş olan bu'büro faaliyete başlamıştır. Dikkatle: Gündüz yanan elektrikler Birçok resmi dairelere giriyorsu- nuz: Elektrikler ışıl ışıl yanıyor, Hal buki henüz gündüzdür. Ve bu suni ziyanın faydası yok, belki göze zararı vardır, — Ayni dairede çalışan in- sanlar, kendi evlerinde böyle bir is- rafa asla cevaz vermezler, Dünyanın her yerinde, devlet dai- relerinde elektriklerin her mevsimde saat kaçta yakılıp söndürüleceğine dair nizamlar vardır. Bizde niçin yok? Ticaret Fransanın Ankara büyük elçisi B. Massigli dün Parise gitti Akşam matbaası —— Vekilinin beyanatı İtalyadan müzakere için bir ticaret heyeti gelecek Harici ticaretimizin seyrinden memnunuz. Malımızt satamamaktan değil, talepleri ldyıkile karşılıyamamaktan endişe duyuyoruz Dün sabah Ankaradan şehrimize ge len Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu, İstanbulda bir kaç gün kalacaktır. Ve- kü, bu seyahati, hafta tatilinden istifâde ederek ve tamamen hususi bir surette yaptığından trende Pendikte inmiş, bilâ- hâre İstanbula gelmiştir. B. Nazmi Top- çuoğlu, öğleden sonra, evinde, Ticaret Wekületine merbut daire müdür ve şef- lerini kabul ederek, bu vesile ile, ken- dilerinden muhtelif meseleler hakkında izahat almıştır. Ticaret Vekili dün, kendisile görtüşea bir muhazririmize şu beyanatta “bulun. muştur: — İstanbula hususi şekilde geldim. Seyahatimi, rahatsızlığım © dolâysile te- davimle alâkadardır. İç ve dış ticaretimiz için yeni bir mer- hale ve ticari bünyemize yeni bir kuv- wet kaynağı teşkil edecek olan birlikler teşkili hakkındaki kararname, resmi ga- zetede nöşrolunmuştur. Kararname bu- günlerde tebliğ olunacak ve derhal tat- bikata geçilecektir. Bu suretle ithalât limitet şirketleri yerine birlikler kaim olacaktır. İhracat birlikleri de yeni sta- tüye intibak etmektedir. Milâno: dergisi münasebetile * İtalyaya ve Peşte sergisi dolayısile Macaristana gidecek olan Vekâlet memurları ve ta- cirlerin bü seyahatleri -tamamile bu fu- arlarla alâkadardır. Orada yapılacak temaslar da, tabii, resmi bir mahiyet arzetmiyecektir, Ancak, İtalyada imza- lanan yeni ticaret mukavelesine göre pamuklarımızı almak ve rnukabiliride p vermek hususunda muklu mensucat Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu müzakerelerde (bulunmak bik heyetin gelmesine intizar © ediyoruz. Müzâkerelei, Ankarada cereyan edecek- tir. Bildiğiniz şekilde, demir o mübayaatı igin Londraya bir heyetin gitmesi takar- rür etmiştir, Harici ticaretimizin seyrin- den memnun olmamaklığımıza sebep yoktur, Evvelce de müteaddid defalat üzere talepleri maktan dolayı endişe duyuyoruz.» Izmir ve Ankarada milli küm e maçları Gençlerbirliği Vefaya 7 - 1, Muhafızgücü Beşiktaşa 4 - 3, Fener Altaya 2 - 0, Altınordu Galatasaraya 1 - 0 galip geldi İzmir 6 (Telefonla) — Bugün öğ- leden sonra Alsancak stadyomunda mili küme maçlarına başlandı. Hava yağmurlu veşiddetli rüzgârh idi. Fe- Der --Altay maçını 2-0 Fenerliler, Al- tınordu - Galatasaray maçını da 10 Altınordu” takımı kazandı. Tribünler yağmura ve rüzgâra rağmen huncs- hunç dolu idi. Evvelâ Fenerbahçe - Altay arasın daki maça bâşlandı. Rüzgâr Altayın — Dinamiti icad etmiştir... — Ya öteki lehine-idi: Fakat Fenerbahçeliler çok hâkim öynadıklarından Altaylılar rüz- gürdan istifâde edemediler. 20 nel dakikada “idi. Fenerden Melih bir fır. sat yakâlıyarak topu Altay kalesine sokduysa da hakeme bunu ofsayd say- dı. 30 uncu dakikada Fener lehine bit firikikten istifade eden Basri çok ya- kından topu Altay ağlarına taktı ve birinci devre 1-0 Fener lehine bitti. (Öbür dünyada) — O daha müthiş: İpek çorabın mucidi!..