7 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e e e DA e mea Gedikli YAS Sahife 2 “ZEŞAm 7 Nisan 1940 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Isveç ve Norveç, Ingil- tereye cevap verecekler Müttefiklerin notasında bildirilen başlıca 2 nokta Londra 7 — İsveç, Norveç hükümetleri İngiltere ve Fransa tarafından Ye- rilen notayı tedkik etmeğe başlamışlardır. Mütlefikler cevap istememekle beraber iki hükümetin cevap verecekleri, yalnız bunun için biraz zaman geçe- ceği anlaşılmaktadır. Ayni meside olan'İngiliz ve Fransız notalarında başlıca 2 nokta mezvüu bahsetilmektedir: 15 Sovyet - Pin sulhünden sonraki vaziyet münasebetile endişeye düşen İsveç ve Norveçin Almanya tarafından verilecek bir garantiyi kabul etmeleri. Bunu İngiltere ve Fransa tasvip etmemektedirler, 2 — Sovyet Rusyanın Skandinavya vasıtasile Atlântik denizine çıkmak âstemesi. Böyle bir ihtimal de müttefikleri alâkasız bırakmıyacaktır, Berlin 7 —iİngiliz ve Fransiz notasında “demir cevheri nakli hakkında da madde vardır. İsveç ve Norveçin, Paris ve Londraya giden Norveç hariciye müsteşarının avdetinden sonra cevap verecekleri tahmin ediliyor. Mühim hafta Bu hafta içinde Ingiltere ve Fransa mühim kararlar verecekler Paris 7 — Yarın başlıyacak olan hafta, harbin âtisi üzerinde mühim te- #irler yapacaktır. Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Reynaud pazartesi günü se- firlerle görüşmelere başlıyacaktır. Başvekil, Ankara, Bükreş, Belgrad, Buda- peşte sefirlerini kabul edecektir. Diğer taraftan İngiltere Hariciye Nazın da yarın İngilterenin Türkiye, Yunanistan, Yugoslavya, Romanya ve Macaristan sefirlerile görüşecektir. Bu mülâkatlar ablokanın şiddetlendirilmesile alâkadardır. Bu hususta hâzırlıklar vardır. Ablokanın tahmin edildiğinden daha mühim tesirler yaptığı ve Almanyayı müşkül bir mevkie koyduğu anlaşılmaktadır. Ablokanın şid- detlendirilmesi Almanyayı çok müşkül vaziyete düşürecektir. Paris 7 — Başvekil dün Fransanın Romanya ve Belgrad sefirleri ve şark ordusu kumandanı genersl Weygand ile görüşmüştür. © Ablokanm şiddetlendirilmesi plânı hazırlandı Londra 7 — İngiliz ve Fransız Abloka Nazırları, ablokanın şiddetlendiril. mesi plânını hazırlamışlardır. Almanya ne yapacak? Hitler bu hafta içinde bir karar verecekmiş Paris 7 — Ablokanın şiddetlendirilmesi ve İngiltere ile Fransanın aldığı sıkı tedbirler Almanyada büyük endişe uyandırmıştır. Alman başkumandanı garp cephesini teftiş etmiştir. Hitler bu hafta içinde askeri rüesa İle bir isti- şare yapacak ve bir karar verecektir. Mareşal Göring söylediği “bir nutukta İngiltere ve Fransanın da Polonya gibi imha edileceğinden bahsetmiştir. Bu nutuk Almanyada maneviyatın çok sarsıldığına delil addediliyor. Alman gazeteleri bitarafları mukavemete sevketmeğe çalışıyorlar ve bil- hassa Skandinav devletlerine karşı tehdidâmiz bir lisan kullanıyorlar. Fakat bu yazıların altında büyük bir endişe saklı olduğu anlaşılmaktadır. Romanyada sular taştı Demiryol hatları, köprüler hasara uğradı Bükreş 7 — Romanyamn birçok noktalarında büyük feyezanlar vardır, Almanyaya en çok ihracat yapan Slâfat vilâyeti su altındadır. Şimendifer hatları, birçok kilometre uzunluğunda, bozulmuştur. Feyeozan Moldavya ve Besarabyada mühim hasara sebebiyet vermiştir. Bir kısım köprülerden, tamir edilinceye kadar geçilmesi yasak edilmiştir. Çekoslovakya yeniden canlanacak Tendra 7 — Çekoslovakyanın eski Reisicümhuru B. Benes, ilk Çek kuvvet- lerinin Fransız cephesine hareketi münasebetile bir beyanname neşredetek Çekoslovakyanın yehi Avrupada, son 20 sene zarfında olduğu gibi, şerefli bir Mevkii olacağını bildirmiştir. Yeni Ingiliz ordusu Londra 7 — 20 - 25 yaşındaki beş sınıf askere davet edilmişti. Şimdiye kâ- dar 1,567,026 kişi silâh altına alınmış ve mükemmel bir ordu teşkil edilmiştir. Bu ordu Fransada bulunmaktadır. Yugoslavyada belediye seçimi Belgrad 7 — Hırvatistanda bu hafta belediye seçimi yapılacaktır. Bunu “Yugoslavyanın diğer kıtalarındaki seçimler takip edecektir. Bu seçim 931 de diktatörlük olduğundanberi yapılan ilk intihaptır. Şimdiye kadar hükümet komiserleri belediye işlerini idare ediyorlardı. B. Eden hasta Londra 6 (AA.) Döminyonlar Nazırı B. Eden şiddetli soğuk algınlı- ğından hasta olduğundan odasından | çıkmamaktadır, i Yakalanan Alman vapuru | Londra 6 (A.A) — Cenup atlasın- ingiliz gemileri tarafından 1939 teş- yakalanan £ Almanyanın 7003 tonluk Uhenfele vapuru dün İngil- tereye gelmiştir. B. Massigli Fransanın Ankara büyük elçisi dün Parise gitti Fransa hükümeti tarafından Parise da- vet edilen Türkiye nezdindeki Fransız büyük elçisi M. Massigli, dün gece ya” rımda kalkan oekspresle şehrimizden ayrılmıştır. Büyük elçi, Reisicümhuru- muz tarafından kabul edildikten sonra dün sabahki Toros ekspresile Ankar dan ayrılmış, fakat tren, yollarda yı mur yüzünden vukua gelen aksaklıklar- dan dolayı üç baçuk söatlik bir tötarla tam 23,40 da şehrimize vasıl olmuştur. Fransiz büyük elçisi, | Haydarpaşadan hususi bir motörle saat 24 de Saraybur- nüna gelmiştir. Fransız sefiri ile refikası- nın rüküplarına tahsis edilen yataklı va- gon, bir lokomotif vatıtasile Saraybur- #undaki hat boyuna kadar getirilmiş ol- duğundan büyük elçi vagona . burada binmiştir. Vagon tekrar Sirkeci garına getirerek ekspres katarına bağlanmıştır. Tren, gece yarısından sonra tam yarım- da ve Üç buçuk saatlik bir rötarle hare- ket etmiştir. Fransız büyük ear . si İstasyonunda, şehrimizde amiral Mowren, Fransız leh ataşelerinden birile diğer konsolosluk 1, ve Fransız kolonisi uğurlamiştır. , Sirkeci garında vagondan inerek teşyie gelenlere veda etmiştir. Gazeteciler, Fransız büyük elçisine ha- yırlı seyahatler temenni etmişlerdir. Buca ortaokul mutemedi kayboldu İzmir 6 (Telefonla) — Buca orta- okul mutemedi Seyfi bazı resmi evrak üzerinde tahrifat yapmış, mektep mü- dürünün imzasını da taklid ederek 2000 lira almış ve ortadan kaybolmuş- tur, aranıyor. Ayrıca tahkikat devam etmektedir. Casusluk suçundan muhakeme edilen dört Bulgar İzmir 6 (Telefonla) — Casusluk suçundan evvelce ağırceza mahkeme- sinde temyiz mahkemesinin nakzına rağmen iki defa beşer seneye mahküm edilen dört Bulgar hakkındaki hüküm bu kerede temyiz umumi heyetince tekrar nakzedilmiştir. Temyiz karan suçlular aleyhinedir. İzmir su şirketi satın alınıyor! İzmir 6 (Telefonla) — İzmir su şir. ketinin hükümetçe satın alınacağını yazmıştık, Vekâlet, şirketin muhtelif tesisatını tedkik ve kıymetlerini tes- bit etmek üzere iki mütehassıs gön. dermiştir. Mütehassıslar işe başlamış- lardır, Ekspreâ 6 saat geç geliyor Bu sabah saat yedi buçukta gelmesi mutad olan Avrupa Semplon ekspresi ancak saat on üç buçuğa doğru Sirkeciye gelebilecektir. Italya ziraat Nazırı Peştede Alman İtalyan - Macar - Yugoslav ziraat anlaşması tahakkuk etmedi Budapeşte © (A.A) — İtalyâ Ziraat Nazın Tasinavi zirnat sergisini gezmek Üzere dün akşam Budapeşteye gelmiştir. Nazır, istasyonda Teleki, Macaristan Zi- rast Nazın ve İtalya sefiri Talamo tara“ fından karşılanmıştır. Diğer cihetten Yugoslavya Ziraat Na- zn ile Devlet Nazırı Kostantinoviç dün akşam Budapeşteden Belgrada hareket etmişlerdir. Alâkadar mabhfillerde söy- lendiğine göre, Alman, İtalyan ve Yu- goslav mazırlarının sergiyi hemeri ayni zamanda ziyaret etmeleri Berlin, Buda- peşte, Belgrad ve Roma arasında bir zi- Taj anlaşma hasıl olacağı ümidini doğur- müş ise de bu ümid tahakkuk etmemiş- tir, Ayni mabfillerde hasıl olan kanaate göre, Teleki ve Kubriloviviç, Darre arasında vuku bulan görüşmeler esnasın» da Budapeştede ne kadar kalacağı ma- Wim olmuyan Darre'ın İtalyan Zirant Na- zrile görüşmesi derpiş edilmiştir. Budapeşte 6 (A.A) — İtalya Ziraat Nöğir Tassinari, Başvekil Teleki ve Ha- riciye Nazırı kont Csaky tarafından kabul edilmiştir. İtalyan Nazırı bundan sonra Nalb Horty tarafından kabul edilmiştir. Sovyet - Fin siyasi münase- betleri tesis ediliyor Stokholm 6 (A.A.) — Morkovadan > Tidningen gazetesine bildiri” iyor: Finlândiya ile Sovyetler Bizliği arasın- daki münasebetler bu ay içinde yeniden tessmün edecektir. Sovyetler (o Birliğinin Riya sefiri Zotov, büyük bir ihtimalle Helsinkiye tayin edilecektir. isveçli gönüllüler Kumandan: azalmamıştır. Birgün koşacağınıza “Şarktan gelen tehlike icap ederse yeniden eminim,, diyor Helsinki 7 — Finlândiyada harp eden İsveç gönüllülerine mensup 2 tabur geker dün İsveçe hareket etmiştir. bir nutukta demiştir ki: Bu münasebetle kumandanları söylediği «Şarktan gelen tehlike azalmamıştır. Binaenaleyh bir icap ederse yeniden buraya koşacağınıza eminim. Bu defa yalnız siz değil, ha pek çok gönüllüler gelecektir. Gösterdiğiniz fedakârlığa teşekkür ederim.a İsveçli gönüllülerden mühim bir kalmıştır. kısmı tamir işleri için Finlândiyada İtalya ihtiyat sınıfları silâh altına çağırıyor B. Mussolini dün hava dafi toplarının atış talimlerinde bulundu Roma 6 (A.A) — Yakında yeni ih- tiyat sınıflarının silâh altına çağıni- ması derpiş edilmektedir. Banayi federasyonu, bilhassa milli müdafaa için çalışan müesseselerde Aâskerliğe tâbi olmıyan işçiler arasında Azami derecede fazla mütehassıs işçi yetiştirmeğe karar vermiştir. Bir tebliğe göre bu vaziyet yakında silâh altına yeni ihtiyat sınıflarının çağırılması ihtimalinin bir neticesidir. Roma 6 (A.A.) — Mussolini, bugün Anzio civarında hava dafi toplarının atış talimlerinde hazır bulunmuştur. Yanında harbiye ve hava müsteşarla- rile birçok generaller vardı. "Talimlerden sonra Mussolini subay- lara ve askerlere hitaben yaptığı be- yanatta modern harpte hava dafi bar taryalarının büyük ehemmiyetini kay- deylemiştir, Sovyet Rusyada çalışan Alman mütehassısları Moskova Alman elçili dine müracaat ederek memleketlerine tadelerini talep ettiler Bükreş 6 (A.A.) — Cernautiden bil- dirildiğine göre Sovyet sınai merkezle- rinde bulunan Alman mühendisleri ve mütahassısları o Almanyanın o Moskova elçisine memleketlerine dönmek istedik- lerini bildirmişlerdir. Sovyet mübendisleri ve işçileri bun- ların her teşebbüsüne itiraz etmektedir. ler. 8 senedenberi Sovyet fabrikaların- da kasden tahribat HN ii Hi ii ci illerde yasin vi kanaate göre 192 1932 senesine kadar Sovyetler Birliği- ne büyük bir kısmı Alman olmak üzere 40.000 kadar ecnebi mütahassıs girmiş- tir. Bunların dürüşt muameleleri Sovyet» leri dilgir etmiştir. Müşahitlerin anlattık- larına göre, Alman harb siparişlerine ne zaret etmek üzere son zamanlarda Rus- ya giden nazi mühendislerine karşi Mola hükümetinin gösterdiği hüs- nüniyete rağ bu mühendislerin va- zifelerini matlup şekilde başaracakları şüphelidir. Alman siparişleri hakkında da müşa- hitler, naziler Rusyaya günde 4-5 tek» nik malzeme treni göndermekte iseler de Rusların buna mukabil Almanlara ibtidai maddeler göndermekte istical et» mediklerini beyan etmektedirler Norveç kati bitaraflıkta devem edecek Hariciye Nazırı E Nazırı B. Koht harici siyaset hakkında beyanatta bulundu Oslo 6 — Norveç Hariciye Nazırı B. Koht bugün, harici siyaset hakkında beyanatta bulunarak Norveçin kati bi- taraflıkta devam edeceğini söylemiş ve karasulara gayri meşru olarak girmek istiyenlere karşı müdafaada bulunmak azminin edilmiş bulunduğunu işaret ettikten sonra şimdiye kadar e Almanyaya, onu İngiltereye, altısı yet Rusyaya olmak üzere 2! e a söylemiştir. bin başindanberi Norveçin 120 e lde fazla 52 gemi, 392 gemisi kaybettiğini söyliyen Hariciye Nazım Alımark de temas etmeş ve demiştir ki: «Chambörlsin ve Chürchillin son nu- tuklarından sonra kuvvetle ümid ediyo» Tum ki, İngiltere ne enternasyonal kaide- leri, ne de bizim bitaraflığımızı ihlâl et- mek niyetinde değildir.» Finlândiya > meselesine Keht şöyle demiştir: «Finlândiya bizden asla sekeri yar- dım istememiştir. Bir tedafül kttifak ak- di meselesine gelince, Norveç bu husus- hiç bir karar vörmeden evvel Rusya İe Finlândiya arasında muallâkta bulu” nan bütüm meselelerin hallini bekliye. cektir.» Norveç bahriyesinin harekât hakkın- da Koht nihayet şunları söylemiştir: «Bahriyemiz bugüne kadar 62 serseri mayn toplamıştır. Bunların yedisi ve dokuzu İngiliz olduğu tesbit edilmiş- tir. Diğerlerinden 12 sinin Alman, beşi- nin İngiliz ve 13 ünün Rus olduğu zanne- diliyor.» temas eden , Amerikanın büyük harbe girmesinin yıldönimi B. Roosevelt Amerika ordu- süna bir mesaj gönderdi . Maşingten & (A.A.) — Amerikanın harbe girmesinin yıldönümü münasebe- üle B. Roosevelt, Amerika ordusunun bütün zabitah Ve efgradına hitap eden bir mesaj göndermiştir. Bunda bilhassa şöyle denilmektedir: m eylâl ayında ordu ve zabitan ve efradındar milli müdafnayı sulh za- manı için derpiş edilmiş olan hududlar dahilinde takviye etmelerini istemiş idim, Ordu, bu davete parlak bir cevap verdi. Adalarımızdaki gürnizonlarımız da ayni enerjiyi göstermekte ve memleketimize uzak mantakalardaki müdafaa tertibâri- ni mükemmelleştirmek suretile ayni gay- reti ibraz etmektedir. Vaşington 6 (A.A.) — Amerikanın büyük harbe girmesinin yıldönümü mü- hasebetile gerek efkâri umumiyede, ge- rek matbuatta ve gerek Amerika radyo- larında infirad siyaseti “m artan beri akın vardır, miş olan Bloom bile: söylediği" bir nu- tukta demiştir kir Hiç bir Amerikalı ananın düşüncesi, oğlunun deniz aşırı bir yere gönderilece- Hi fikrile bulanmasın. Mebusan meclisi- oin parkeleri üzerinde duran hiç bir ferd harp lehinde hiç bir takrir veremez. İsveç hariciye umumi kâtibi Parise gitti Stokhelm 6 — İsveç Hariciye Nöş sareti umumi kâtibi Boheman tayyare (İğ Parişe hareket ©' tanir. Bu seyahat, Pransa ile İseç arasında ticaret müzükerelerile