7 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

İzmir ve Ankarada milli küme maçları | (Baş tarafı | nci sahifede) İkinci devrede Fenerlilerin daha hâkim oynadıkları görülüyordu. Bu sefer rüzgâr Fenerliler lehine idi. Az sonra Melih Fenerin ikinci gölünü yaptı. Altayhlar bir araık çok düzgün oynadılar. Bu oyun 10 dakika kadar devam etti. Fener kalesi âdeta şüt yağmuruna tutulmuştu. Fenerliler verilen bir penaltıdan istifade ede- mediler, Galatasaray - Altınordu maçı| Galatasaray - Altınordu maçı bir sürpriz ile neticelendi. Yağmur bütün şiddetle devam ediyordu. Açıkta bu- lunan seyirciler ellerinde şemsiye, merakla oyunu takib ediyor, iıslan- malarına men bir tek seyircinin sahadan Idığı görülmüyordu. Oyun başladığı zaman Altınordu muhacimlerinin seri ve enerjik oyna- dıkları gözden kaçmıyordu. Galatasa- ray kalesini fena halde sıkıştırdılar. Vücudeca daha faik olan Galatasaray oyuncuları kendi oyun tarzların ta- kibe çalıştılarsa da muvaffak olamâ- dılar. 19 uncu dakikada Adil, Altınor- dunun ilk ve son golünü yaptı İkinci devrede Altınordu bir pena tıdan istifade edemedi. Bir aralık her iki tarafın oyunu çok kırıcı bir hal aldı. Galatasaraylılar 38 inci dakika- da bir gol yaptılar, fakat hakem bunu | ofsayd saydı. Galatasaraylılar itiraz | ettilerse de hakem kararında İsrar etti. Bu sırada iki taraf oyuncuları arasında spor ruhuna yakışmıyacak bazı hareketler başgösterir gibi oldu ise de çabuk önü alındı, Oyuna de- vam olundu. İkinci devre golsüz geç- tiğinden maç 1 - O Altınordu lehine bitti. Yarın (bugün) Altayla Galatasa- Tay, Altınordu ile de Fener karşılaşa- caktır. Beşiktaş - Muhafızgücü maçı Ankara © (Telefonla) — Bugün 19 mayıs stadyormunda yapılan milli küme maçlarının ikinci hafta karşılaşmaları | İstanbulun Beşiktaş ekibile, Muhafızgü- | cü ve gene İstanbulun Vefa ekibile An- kara şampiyonu Gençlerbirliği arasında idi. Alâka beklenen bu maçlar stadı dolduran 25,000 kadar seyirciyi ta eder bir fevkalâdelik olmadan geçti. Bugün her dört takım da kendilerin- den beklenen oyunu göstermekten uzak ve sistemsiz hareket etmişler ve Muha- hagücünün, zaman zaman inkişaf eden hücumlarından ve Beşiktaşın son 15 du- kikada çıkardığı oyundan başka sahada göze çarpacak bir hâdise olmamıştır. Beşiktaş ile Mubafızgücü karşılaşmanın ilk devresi iki vetin yaptığı bir mücadele halinde ve karşılıklı akınlarla geçmiş ve bu müca- | dele esasında, milli takım kadrosunda bir çok defa yer almış bulunan yüksek kabiliyetli Beşiktaş akıncılarından çok daha fırsatçı bir oyun çıkaran Muhafız- gücü forları Turgudun ilk dakikalar- da nefis bir kafa golünden sonra oyun bi- raz daha Muhafızlar lehine bir cereyan almıştır, Sık sık Beşiktaş kalesi önlerinde görünmeğe başlıyan Muhafızlılar kan- de eden İbrahimin topu üzerme alarak kaleye sökmasile bir sayı daha kazanmış bulunuyore lardı. Beşiktaşlıların, biç beklemedikle- ri bir netice almış olmaları kendilerini tahrik etmiş olacak ki, işi biraz daha cid- di telâkki etmeğe başladılar. Fakat, sağ- muavin Hüseyinin bu arada sebebiyet verdiği penaltı Muhafıza Fethinin ayagi- le yeni bir sayı daha kazandırdı, Bu suretle, 3-0 galip vaziyete geçen Muhalızın emin oyununa rağmen siyah beyazlıların akınlarında görülen bariz bir abenksizlik ve musirrane ünsicamaız- lık, kendilerini galibiyete değil, yüksek bir | sayı farkile meğlübiyete sürüklüyordu. | 3-0 Muhafızgücünün lehinde biten ilk | devreden sonra tekrar başlıyan oyunun Ayni tempo içerisinde cereyan ettiği gö” | rülüyordu. ! Besiktaşın bugün çek bozuk olan sol- açıkları vasıtasile işlemekte israrile sağ- açığı ihmal edişleri, höcum hattının gol | vaziyetine girmemesinde büyük bir âmil olmustur. Çünkü Eşref; büyük gayret- lerle Muhafız kalesine yaklaştırılan topu, gok gerilere orlalamak suretile, Muha- | fiz müdafası kolaylaştırıyordu. | Halbuki sağacık Rıdvan, bunun tama men aksine hi le, ayagına geçir ği topları çok iyi idare ederek Muhafız- gücü kalesi önlerine düşürmekle üç or- taya nelis gol fırsatları ihdas ediyordu. Netekim Hakkı, bu ortalayışlardan bi- rini sert bir çıkışla yakalayarak ilk Be- den Muhafız Şahinin yerinde bir vuruşu ile dördüncü golü de kazanmış bulunu- yordu, Bilhassa bu dördüncü Muhafız golü, Beşiktaşlı oyunculara yerinde bir ihtar mahiyetinde idi. Çünkü, birden bire harekete geçen siyah beyazlılar büyük bir enerji ile faaliyete geçtiler ve stadyomu n halkın beklediği heyecanlı da- yaşatan bir süratle oymamağı başladılar. Bu esnada şiddetle esmekte olan rüzgâr, bu suretle hareket etmekte olan Beşiktaşa adeta yardım ediyordu. Nihayet Şeref, iki güzel gol çıkararak ve aradaki mühim farkı azaltarak 4-3 vazi- yete indirdi, Bütün Beşiktaş müdafaasının. tek ba- şına örnuzlarında taşıyan Hüsnünün can- siparane oyunu, stadyomu dolduran bin- lerce halkın içten gelen alkışlarile karşi” lapıyordu. Fakat, Muhafızlılar, kazan- mış oldukları bu galibiyeti elden bırak- mıyan yüksek bir müdafaa oyunu ile, Beşiktaşa yeni bir gol fırsatı vermediğin- den maç 4-3 Muhafızgücünün hak ett» ği galibiyetle neticelendi. Vefa - Gençlerbir müsabakası Bunu takibeden Vefa - Gençlerbirliği maçı ise, Ankara şampiyonunun bariz bir hâkimiyeti alında geçmiş olmasına reğmen beklenilen zevk ve heyecanı vermekten uzak bir mücadele halinde bitti, Vefanın, ilk onuneu dakikada kaybet- i sonra üstünlüğü ele alan «birliği 22 wci dakikada Hasanın uzaktan fakat kalecinin bile kımıldamı sına meydan vermiyen bir sıkılıkla çek- | &ği şütle yaptığı beraberlik Ogölünden sonra Alinin firikikten attığı ikinci ve 44 | üncü dakikada yaptığı ilk devreyi 3-1 kazandı, İkinci devrede bu üstünlüğü tek kale haline getiren Ankara şampiyonu üçü küçük Mustafanın ve biri de Selimin ayağile dört gol daha yapmak suretile maçı 7-1 gibi büyük sayı farkile kazatdı. İtiraf etmeli ki, Vefalılar, ilk devrenin 30 uncu dakikasında hakem tarafından sahadan çıkarılan en iyi oyuncusu Sul- hiden mahrum kalınca kuvvei manevi- yesinin sarsıldığı muhakkaktı, Bilhassa üçüncü gel ile kuvvetli rakibi Gençlerbirliği karşısında | €h iyi akıncısından mahrum kalan ve 10 | kişi ile oynamak talihsizliğinde bulunan Vefanın fazla sayı ile mağlüp olması kısmen de buna atfolunabilir. Cezaları affedilen oyuncular Ankara 6 (Telefonla) — Lig maçl, nı esnasında muhtelif vesilelerle tecziye edilmiş olan milli küme klübleri oyun- cularının cezaları genel o direktörlüğün yerinde bir kararile affedilmiş ve bu k rar İstanbul, Ankara ve İzmir böl gelerine tebliğ edilmiştir. Bu karara se- bep bölgelerini temsilen milli küme maçlarına iştirâk eden klüblerin mağdu- riyetine meydan vermemektedir. Bu vaziyet karşısında İstanbulda Be- şiktaşlı Hakkının milli küme maçlarına iştirakinde bir mahzur kalmamıştır. Bu karardan Ankara ve İzmir klübleri- nin de istifade ettiği haber alınmıştır. Milli küme puan cedveli , M.G.B.M. yu Takım A. Muhafız , Fener 3 A. Ordu 3 Gençler © Beşiktaş 5 G. Saray : Altay , Vefa 3 ösen İ çinin üstünlüğü altında geçti İ maçlarından 'Mektep maçları " Darüşşafaka, Galatasarayi; Vefa, Boğaziçini; Kabataş, Işığı 1 - O mağlüp etti Maarif müdürlüğü tarafından tertib edi- len mektep maçlarının tehir edilmiş kar- gilaşmalarına dün Taksim ve Şeref stad- larında büyük bir kalabalık önünde de- |, vam edilmiştir. KABATAŞ - IŞIK Taksim stadında günün tik karşılaşması Kabataş ile İşık hisleri arasinda yapıl mıştır. Ahmed Ademin idaresinde sahaya çıkan takımlar şu şekilde dirilmişlerdir. Işık: Sinan - Necmi, Adnan - Aytekin, Adnan, Mehmed - Ali, İhsan, Şeref, Ni- am, Tahir, Kabataş: Nafiz - Ali, Celâl - Kemal, Feridun, Faruk - Nevzad. Hüseyin, Ner- sad, Ahmed, İsmet, Saat 4 de başlıyan müsabakanın ilk dakikaları her ik! tarafın karşılıklı akın- lar arasında mütevazin bir şekilde geçti, | alındığını Dakikalar ilerledikçe Kabataşın daha canlı | oynadığı görülüyordu. Nihayet bu çalış- malarının semerelerini dakikada sağdan yaptıkları bir akın- da topu kale önünde ayan Nevzad fa ile İçeri atarak takımını galib vazi- yete geçirdi. Bu sirada bir de penaltı ka- çıran Kabataşlılılar devreyi 1:0 galib bi- #irdiler, İkinel devrede Işik can nşarak oyuna hâkim olduysa da neticeyi lehine çevirecek golü yapamadı ve müsa sile nihayetlendi. bir şekilde ça- idaresinde Boğ: tilar. Her iki şu kadrolarla sahaya Nusret, Celâl - Mustafa, asici: Halil Osman, Necdet - Rahmi, Niyazi, Nusret, Vefa: Nadir - Ahmed, Murad - Necmi, Nim, Halil - Kemal, Zeki, Sabahaddin, Tesid, 2 daha kuvvetli olan Bo- n vaziyette başladı. Tek le halinde Vefa Kale a rağmen muhacimler ellerine geçen fırsatlardan istifade etmesini bilmedikle- rinden devreyi golsüz olarak berabere bi. tirdiler. İkinel devre yine bu vaziyette ve Boğazi- Rakibinin sıkı hücumlarına canlı bir şekilde çalşa- rak mukabele eden Vefalılar 14 üncü das kikada ellerine geçen yegâne fırsattan İse “fade etmesini bildiler ve sağdan yaptıks ları ani bir akında kale önünde topu ya- kalıyan #olaçıkları Hamdi vasıtasile nefis bir de gol yaptılar. Boğariçinin 'bundan sonraki bütün çalışması netice vermedi ve müsabaka 1-0 Vefanın galebesile nihayet» lendi GALATASARAY - DARÜŞŞAFAKA Günün son ve şampiyona üzerinde mü- him rolü olan maçı Galatasaray ile Da- rTüşşafaka arasında yapıldı. Şazi Tezcanin hakemliği altında sahaya çıkan takımlar şu şekilde di ir. Galatasaray: Necmi - Ali, Mahmad - il, Mustafa - Ahmed, Aydın, Şa tihaddin - Murad, Vah- Nuri, Necid - Şükrü, Galib, Tarafdarlar taru ren bu m büyük teşei gö- ka birinel köme klüplerinin siz oldu. Çok sıkı geçen müsabakanın 3 üncü dakikasında Galata- sarmy müdafilerinden Mahmud rakibini çelme ile düşürdü ve Murud bunu sıkı bir şöle gole çevirdi. Bundan sonraki bütün düler, 15 inci | (Bas tarafı 1 nci sahifede) Yeni Fransız hükümeti, ablokayı bütün kuvvetile teşdid edecektir. İn- giliz hükümetinin de yapacağı budur. Bu bakımdan B. Ronald Cross ile yaptığım müzakereler mükemmel ne- ticeler vermektedir.» Bitaraf memleketlere giden mallar kontenjana tabi tutulacak Londra 6 (AA) — Ablokanın şid- detlendirilmesi meselesini tedkik eden Daily Telegraph gazetesinin siyasi muharriri, Almanyaya gidecek mal- ları ihraç maddeleri ismi altında transit suretile memleketlerinden ge- çirmeleri muhtemel olan bitaraf dev lerin ithal ettikleri malların konten- jana tâbi tutulması icab edeceğinin İngiltere hükümetince nazarı itibare yazmaktadır. Yugoslav gazetesinin makalesi Belgrad 6 (A.A) — Politika gaze- tesi şöyle yazıyor: «Almanyaya yiyecek ihraç ediyoruz. | Bunun mükâfatını pek yakında etsiz | kalmak suretile göreceğiz. Yügoslav- Enis, | önünde oynama» | çalışmalar neticesiz kaldı. Zevkli ve o nis- | bette heyecanlı geçen müsabaka penaltı dan yegâne golle 1-0 Darüşşafaka lehine kapandı. Şeref stadında devam edilen maçlarda da Yüce Ülkü, Taksime 2-1, Ticaret, Şişli Terakkiye 1-0, Hayriye, Muallim mekte- bine 2-0 galib gelmişlerdir. Mes'ud bir nikâh Profesör Hasan Tahsin Ayrinin kit zi bayan Nesrin ile Tıp fakültesi fen- ni tedavi doçenti doktor Reşad Gara- nın nikâhları dünkü cumartesi günü Beyoğlu Belediye dairesinde târafey- nin akrabaları huzurile icra edilmiş- tir. Genç evlilere saadetler dileriz. - Bugün ASRi Sinemada... 3 Büyük ve güzel bir film birden: , Saadet Durağı SONJA HENTE ve DON AMECMHE tarafından oynanmış emsalsiz bir süper film 3 Ahbap çavuşlar Haydutlar arasında MAX BİRADELER'in Kahkaha tufanı (TÜRKÇE SÖZLÜ) Heyecanlı, Hissi, Kuvvetli, Müessir ve Beşeri bir film AŞK ÇOCUKLARI Baş rollerde: MARY GLORY — FRANÇOISE ROZAY vANDREBRULE BU ÇARSAMBA AKSAMI SÜMER Sinemasında yanın çektiği mahrumiyetler, abloka- dan değil, Nazilerin iştihasını tatmin yüzündendir, İçtimai ve iktisadi bün- yemizde ciddi bozukluklar vukuun- dan korkmalıyız.» Yugoslavyada fiatler arttı Belgrad 6 (A.A) — (Havas): Yu- goslavyada Alman sermayesile ihra- cat müesseseleri kurulmasile Alman- yaya yiyecek maddeleri ihracatının artması neticesinde . fintler o kadar artmıştır ki, içtimai muvazenenin bozulması tehlikesi başgöstermiştir. Fransız gazeteleri ne diyorlar? Paris 6 — Paris gazeteleri bu hafta salı günü âyan meclisinde akdedile- cek gizli celse ve cuma günü mebusan meclisinde cereyan edecek ve dahili vaziyeti aydınlatacak parlâmento mü- zakerelerinin neticelerini evvelden tahmin etmeğe uğraşıyorlar. Fakat İ bütüm gazeteler, ayni zamanda Harp | | | | | | metodları ve Almanyanın şiddetli aksülâmellerine sebebiyet veren ablo- kanın şiddetlendirilmesi meselesiyle de meşgul oluyorlar, Amerikada çok heyecanlı bir “dava Hıristiyanlık ER dava- sında Lâvrensin esrarengiz bir arkadaşı da muhakeme ediliyor Nevyork 6 (A.A.) kârı umumiyesi «Hıristiyanlık cephesi» mensuplarından 17 kişinin başlıyan mu: hakemesine karşı büyük bir alâka göster. mektedir. Maznunlar, devletin emniyeti- ne karşı komplo tertip etmek ve tersane- lerden silâh ve cephane çalmakla itham edilmektedirler, Davanın alâkası William Gerald Bis- hof müstear namını taşıyan esrarengiz bir şahım üzerinde temerküz etmektedir. Bu adam bir zamanlar Arabistanda Law- rence ile birlikte çalışmış, general Fran- co'nun kâtibi, sonra Mussolininin tercü- manı olmuş, casusluk yaptığı için Belçika” dan ve İngiltereden koyulmuştur. Bishof ile «Hıristiyanlık cephesi? nde askeri gruplar vücude getirmekle itham edilen muavini John Casidy'nin plânları tahrikât yaparak ve suikastlar tertip edö- tek komünizm aleyhinde bir kargaşalık havası yaratmaktan ibarettir. Mahkeme- nin heyecanlı olacağı tahmin edilmeke» dir, İngiltere - EEE arasında ithalât ve ihracat Paris 6 (A.A.) — Lâ Hayeden bil diriliyor: Lampingin riyasetinde bir Hollanda çar harp ve bilhassa deniz barbi do- İe ortaya çıkan Gcari o meseleleri m hükümeti ile birlikte tetkik et- mek üzere gelecek hafta Parise gelecek- tir, Amslerdam 6 (A.A) — İngütere ile Hol- landa aıgsında aktedilen ticaret muahe- deslie alâkadar olmak üzere, Hollânda menşeli ihracat ve ithallt Gizerinde hü- kümet kontrolünü tesis için icab eden tedbirlerin alındığı bildirilmektedir. Gelecek pazartesiden itibaren eFlollân- da ithalât ofis namı altında bir büro gebşmağa başlıyacaktır. Hollânda heyeti, giltere ile aktedilen anlaşmaya müşa- bih bir anlaşmayı Fransa ile de yapmak Üzere önümüzdeki hafta Parise gidecektir. Amerikan ef- | /Abloka şiddetlendiriliyor Justice gazetesi or ki: «Harbin sevk ve idaresi her tarafta teyakkuzu icab ettirir. Almanya, cenuba doğru iktisadi tevessü arzularını ve B, Mo- lotof da Besarabya üzerinde emelleri- ni gizlemiyorlar, Bu da müttefiklerin gayretlerini tevhid etmelerini icab et- tiren diğer bir sebeb teşkil eder» Ere Nouvelle gazetesi ise şu mütü- lâayı yürütüyor: «Almanyanın ıkı bir abloka altına alınması için alınan ted- birler, pek isabetli olmakla beraber bunları devayıkül olarak telâkki et. mekte tehlike vardır. Zira bir har. bin, muharebe meydanından başka bir yerde bittiğine dalı bir misal yok- tur> Petit Parisien gazetesi de diyor ki: «Almanya, bir taarruza kalkışırsa ab- lokânın tesirlerinden müşkülâla uğru yacaktır.» Journal gazetesi de Şöyle yazıyor: «Hitler ablokaya karşı bir plânından bahsediyor, fakat bunu çok gizil tu- tuyor. Fakat İngiliz deniz üşlerine karşı şiddetli hava akınlarından baş- ka birşey göreceğimizi zannelmiye lim.» Bitarafların sarih vaziyet almak zamanı gelmiş Berlin 6 (A.A.) — Yan resmi Diple- matische Korrespondanz, Cbamberlajn ve Churchillin ablakanın şiddetlendiri- leceğine dair yoptıkları beyanatı mevzuu bahsederek diyor ki: Bitaraflıklarının ihlâli hususunda muva katlarını elde etmek üzere bitaraflar ne: dinde müttefikler teşebbüslere | girişmiş bulunuyorlar. Bazı memleketler buna kar- şı düracaklarıı bildirmiş bulunuyorlar, Bütün bi # memleketlerin sarih bir vaziyet almak hususunda cesaret göster- meleri zamanı gelmiştir. Stokholm 6 (A.A.) — D. N. B. bil- diriyor: Stokholm Tidningen gazetesi başma- kalesinde İngiliz Kabinesindeki değişik- lik münasebetile şu satırları yazıyor: Müttefiklerin abloka O harplerindeki merhametsiz şiddet ve bitaraflara karşı artan şiddetleri. İşte, bitaralları bekle- yen şey budur, Şimdilik İngilterenin doğ- rudan doğruya bir taarruzundan endişe edilmemekle beraber, bitaraflara ve bun- ların ticâretlerine karşı kuvvetli bir taz- yikte bulunması beklenmelidir. Bitaraf memleketlerden ekserisinin, İngiliz yar- dımına güvenmeksizin bir Alman muka- bil darbesinden endişe (o etmeleri icap eder. Bitarafların ticareti Japonya, İondrdaki sefirine bazı talimat verdi Tekio 6 (A.A) — Kokumin Şin tesi yanıyor: Japon hükümet | mak üzere Lendrui vermeğe karar ve; Bu karar aşağı tadır: 1 — İngilizler ki ri götürmek suretile Sulistimal etmişlerdir. 2 — Japonya, Uzak Şarkta Vilâdiyostok Umanının Almanlar için deniz Üssü olarak kullanılmasına şiddetle muhalefet edece tir. Japonyanın bu hattı hareketi Avrapa harbi sebebile Japonyaya yakın. denizlerde karışıklıklar vukua geleceği korkusundan degil, daha ziyade Japon hükümetinin har- be müdahale etmemek siyaseti takibini arzu etmesinden müteveiliddir. İngiltere ablokayı bütün dünyaya teşmil #melindedir ki, bu da Japonya ile Mançu- Ko ve Almanya arasında mevcud ve Jâpon ticaretinin temelini teşkil eden münase- betleri için oldukça tehlikelidir sebeplere dayanmak- k kontrolünü çök ile- hukuku Londrada bir kimya mües- sesesinde yangın Londta 6 (AA) Londranın Westham mahallesinde kâin bir kiriye- vi maddeler müessesesinde gece yangın çıkmıştır. İki amele yaralanmıştır mmm Ölüm Esbak defterdarlardan merhum Hayrinin refikası, üniversite ordinar- yüs o profesörlerinden * Dr. Kerim Erimin kayın validesi, İktisat Vekü- leti sanayi tetkik heyeti âzasından Y. mühendis Sudi Çobun ve inşaat müteahhidlerinden (Sadi Çobanın anneleri bayan Refika Çoban kısa bir rahatsızlığı müteakip irtihal darı ba- ka eylemiştir. Naşı mağfiret nakşı bugünkü pazar günü öleyin, Eren- köyünde Ethem Efendi sokağındaki 98 numaralı hanesinden kaldınla- rak Zihni (Paşa) camiinde cenaze namazı kılındıktan sonra Sahrayı Ce- ditteki aile makberine defnedilecek- tir. Salihatı nisvandan olan merhu- meye Cenabı Haktan mağfiret dilerim, BENZ SESB zap 7 2E BE su İP -eml rss s8dE .maawcanyuyas