12 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Norveçlilerin mukavemeti 30,000 Norveçli Narvik limanını muhasara ediyor Almanlar, baskın teşebbüsünde muvaffak olamadılar. Norveçe çıkardıkları bir kısım kuvvetleri şimdiden müşkül vaziyettedir Londra 12 — Norveçten gelen haberlere göre 30,000 Norveçli, Narvik lima nındaki Alman kuvvetlerini muhâsra ediyorlar. Norveçliler, demir yüklü bir treni, Narvikten 19 kilomelre mesafede yukarıdan aşağıya yuvarlamışlar ve şimendifer yolunu tamamile tıkamışlardır. Stokholm 12 — Norveçte kanlı muharebeler devam ediyor, İsveç hududun- dan, Norveç topraklarından yükselen dumanlar görülüyor ve şiddetli top ses- leri işililiyor. Alman tayyareleri, Alten ve Fridristeni yeniden bombardıman etmişlerdir. Fridristen kalesinde Norveç bayrağı dalgalanmaktadır. Tromsoe istikametinde Alman kuvytitlerinin ileri hareketi durdurulmuştur. Londra 12 — Resimi bir tebliğe göre İngilik tayyareleri, dün akşani Norveğ- te Almanların elinde bulunan Stovanker tayyare meydanına iki defa taarruz ederek muvaffakıyetle bombalamışlardır. Norveç harekâtına dair bir Alman haberi Berlin 12 (A.A.) — Elverün'un işgali esnâsında Almanlar 80 zabitle birkaç İorveç taburunu esir etmişler, 4 top ve 500 tülek almışlardır. Norveç'in garb sa- ilindeki isshkâmların hemen kâffesi Almanların elindedir. Dün Oslo, Bergen ve Stavanger e mühim takviye kıtaları çıkarılmıştır. Londra 1l — Elverumda bulunan Norveç erkâniharbiyesi bugün ilk tebliği neşretmiştir. Buna nazaran Norveç kuv- vetleri taarruz edilmesi muhtemel olan noktalarda toplanmaktadır ve Bergen ıntakasında müdafaa hazırlıkları ya- ! beter» gazetesinin yazdığına göte, Nor- İ | m pılmaktadır. Elverum istikametindeki | | İ İ veç hükümeti Elverumdan Nybergsunda çekilmiştir. Nybergsund İsveç hududun- dan 15 kilometre mesafededir. Yalnız kral Elverümda kalmıştır. Stokholm 11 (A.A.) General Otto Ruge'nin Norveç orduları baş” kumandanlığına tayin edildiği bildi-. riliyor. Norveç Kralını yakalamak istemişler Stekholm il (A.A) — Havas ajansı bil- diriyor: Norveçten gelan haberlere göre, Oslonun şimalinde cereyan eden harp €s- yasında Alman kıtalırı, kral Haakonü ne bahazna olursa olsun, yakalamak erarini almışlardır. Bu kıtalar. Kral ve hükümetin gittiği şehir olan Etveruma beş kilometre mesafede durdurulmuşlar ve aldıkları etari yerine getirememişlerdir. (Devamı 6 ıncı sahifede) Alman kuvvetlerinin kumandanı öldü- rülmüştür. Bu kumandan Almanyanın Oslo ataşemiliteri idi. z Londra ll — Narvik civarındaki ka- sabaların henüz Norveçlilerin elinde bu- Tanduğu bildirilmektedir. Stokholm 11 — Nya Allehanda ga- zetesine göre, bu sabah Norveçliler, Ber» geni kurtarmışlatdır. ve Charlottenberg de noktalarından berhava eylemişlerdir. Stokholm li (A.A.) — «Dagens Ni- Norveç Millet meclisi reisinin yeni beyanatı Norveçte bozgunculuk eseri yoktur, halk şevkle vatanını müdafaaya koşuyor Stokholm 12 — Dün buraya gelen Norveç parlâmentosu reisi B. Hambro gazetecileri kabul ederek kehdilerine şu beyanatta bulunmuştur: — Norveçte bozgunculuktan eser yoktur. Halk şevkle vatanını ve istiklâ- Yini müdafaa etmeğe koşuyor. Umumi seferberlik sürat ve intizam ile devam edi- yor. Norveç vakıa müşkül günler geçiriyor. Fakat bunları muvaffakıyetle iktiham edecektir. İsveçlilerin Norveçin yardımına koşmak için gösterdikleri tehalük- ten dolayı minnettarız. Norveçliler, İsveç dostlarının bü tehalükünü unutamı- yacaklardır. Finlândiyada bulunan İngiliz, Fransız, Danimarka seyyar hasla- neleri, derhal Norveçe hareket etmek için bize müracaat etmişlerdir. Paris 12 — Norveç amele partisi, millete hitaben bir beyanname neşrederek halkı müstevliye karşı koymak için silâha sarılmağa ve memleketin hürriyet ve is- tiklâlini müdafaaya davet etmiştir. Sovyet Tas ajansının bir tekzibi Paris 12 — Moskovadan bildiriliyor: Sovyet Tas ajansı, Norveçin Narvik imanını işgal eden Alman kuvvetlerinin Sovyet arazisinden şimendiferle ve Le- ningrad - Murnansk yolile nakledildiğine dalr Amerikadan gelen haberleri tek— zip ediyor. Belçikanın tamamiyeti tehdid edilirse müttefiklerin kuvvetine güvenebilirler Londra !l — Belçikalı üniversite talebeleri bugün Brükseldeki İngiltere ve Fransa sefarethanelerinin önüne giderek (bir nümayiş yapmışlar, İngiliz ve Fransız marşlarını söylemişlerdir. Talebeler arasından seçilen bir heyet İngiliz sefiri Yafından kabul edilmiştir, Sefir talebelere, eğer Belçikanın tamamiyeti tehdit edilir. ie İngiltere ve Fransanın kuvvetlerine güvenebileceklerini söylemiştir. e VE mmm mmm ME er aye Ve ay JA Anl bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Amerikanın müttefiklere — vereceği tayyareler Vaşington 11 (Â.A.) — Harbiye ne- gareti, son model ve son derece süratli üç tip tayyarenin derhal müttefiklere satlmasına müsaade etmeğe karar ver- miştir. Nevyork 1i (A.A) — Müttefiklere 12 ilâ 18 ay zarfı 00 ilâ 3300 Curtiss, Bell | ve Lok! yaresi verilmesi için muka- veleler r. Bu mukaveleler Bi leşik a bulunan İngiliz - Yransız heyeti tar an imzalanacaktır. Gördesin nakli Ankara 11 (Telefonla) — Heyelâna maruz kâlan ve bu bakımdan tehli- keli bir iyette bulunan Gördes ka- zasının başka bir yere nakline müte- hassıslarca lüzum gösterildiği bildi- rilmişti, Dahiliye Vekâleti bu . kasabanm tahliye ettirilerek başka bir mahalle nakli hususunda tedkik ve hazırlık- lara başlamıştır, Milli Müdafaa bütçesi 12 milyon liralık fevkalâde tahsisat daha isteniyor Ankara 11 (Teletonia) — Mili Müdafan Vektiletine 88 milyon Tira- bk fevkalâde tahsisat verilmesi hak- kındaki kanuna ek olarak hazırlanan yeni lâyiha bugün Meclise verildi. Bu lâyiha ile Mili Müdafaa Vekâ- letine aid olmak üzere 12,000,000 irahık fevkalâde tahsisat daha iseten- mektedir, Vergi zamları Gümrük ve İnhisarlar encü meni lâyihanın müzakeresini bitirdi Ankara ii (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi Gümrük ve İnhisarlar encümeni bugün öğleden sonra top- lanarak vergi zamlarına aid lâyiha- ların müzakeresine Odevam etmiş ve müzakereyi bitirmiştir. Lâyiha adliye encümenine verilmiştir. Sun'i ipek fabrikaları Ankara 11 (Telefonla) Dahili istihlâk vergisi kanunu ve zeyillerine tevfikan bu ayn birinden itibaren vergi tenzilâtından istifade edecek olan suni ipek fabrikalarından kilo- vat saat başına 0,43 kuruş elektrik istihlâk resmi alınması hakkındaki ka» rarname bugünkü resmi gazete ile neşrolundu. Mecburi tekalitlük Çıkarılan şayiaların aslı olmadığı bildirildi Ankara 11 (Telefonla) — Hizmet müddetleri ouz sene ve daha fazla olan memurların #ecburi tekaüde tâbi tutulacakları ve bu maksadla Maliye Vekâletince bir kanun projesi hazırlanmakta olduğu hakkında bazi şayialar deveran etmektedir. Maliye Vekâleti salâhiyetli makamları nez- dinde yaptığımız tahkikata göre bu şayiaların aslı yoktur. Yeni bütçe projesi Ankara 11 (Telefonla) — Meclis Bütçe encümeni bugün öğleden evvel toplanarak yeni bütçe projesini mü- zâkereye devam etmiştir. Encümen öğleden sonraki içtima- ında köy enstitüleri teşkiline dair olan kanun projesini görüşmüştür. Afgan büyük elçisi Ankara- ya döndü Fransız Başvekilinin nutku Deniz muharebelerinde 22 gemi battı Dördü ingiliz, 18 i Almandır, batan Alman gemileri arasında dört kruvazör vardır Paris 12 — Fransız Başvekili B. Reynaud dün mebusan meclisinde Norveç harekâtı hakkında izahat vermiş ve bütün mebuslar tarafından şiddetle alkış- lanmıştır. B. Reynaud, Almanyanın Danimarka ve Norveçe ansızın hücum etti- ğini ve Norveçte 1938 Avusturyasını bulacağı hakkında zehabındra aldandı- ğını, Norveçlilerin kahramanca mukavemet ettiklerini zikrettikten sonra de- miştir ki: — Hiller, Korveçe taarruz etmekle en büyük sevülceyş hatasını irtikâp et- miştir. Bunun âvakibini çekecektir. Denizde harekât devam ettiği müddetçe, fazla tafsilât verilemez. Maamafih şunu beyan ederim ki hakikati iyi veya kö- tü daima söyliyeceğiz. Elyevm devam etmekte olan deniz harekâtımın şimdilik bilânçosu şudur; Şimdiye kadar 22 gemi batmıştır. Bunların 18 i Alman, dördü İngilizdir. İngilizlerin batan dört gemisi, torpido olup, ikisi Narvik taarruzu esnasind& batmıştır. Bâtırilan 18 Alman gemisinin 4 ü kruvazör, 1 İ torpido, Ankara İl (Telefonla) — Hükümeti | tarafından. vaki davet üzerine OKâbile gitmiş olan Afgan büyük elçisi Muham- med Faiz Han Hindistan - Irak yohile ve bu sabahki Toros ekspresile şehrimize dönmüştür. Büy tasyonda Saada- bad paktı devletleri elçilikleri erkânın- dan bazı zevatla Afgan büyük elçiliği erkânı tarafından kaşşılandı. Izmirde Bir Alman memnu ' mınta- kada resim alırken yakalandı İzmir 11 (Telefonla) — On dört yıl danberi Türkiyede Alman gazetelerinin askeri muharriri olarak çalışan Herman adındaki Alman son zamanda İstanbul- dan İzmire gelmiştir. Alman muharrir Herman “Karşıyaka civarında memnu mıntakada bazı yerlerin ve Turan köyün- de gaz ve benzin depolarının fotoğraf- larını çekerken zabıta tarafından yaka- lanmıştır. Herman tahkikat evrakile ad- Tiyeye teslim olunmuş ve tevkif edilmiş- tir. Tahkikata devam ediliyor. Avukatlık kanununun bazı hükümleri tadil edilecek Ankara !1 (Telefonla) — Adliye Vekâleti avukatlık kanununun bazı hü- kümlerini tadilen yeni bir kanun projesi hazırlamaktadır. Yeni proje ile adı geçen kanunun tat- bikatta zorluk doğuran hükümleri de - öisürilecektir Ankara haberleri Ankaradan aldığımız diğer hu- susi haberler beşinci sahifemizde- dir. 1 ide tahtelbahirdir. Dört kruvazörden ikisini Norveçliler batırmışlardır, Balırılan diğer 12 Al- man gemisi, nakliye gemileridir. Alman donanması şimdiden tonajmın onda, birini kaybetmiştir. Bu müşkül deniz muharebelerinde Franaz ve Po lonya harp gemileri, İngiliz donanmasına yardım ediyorlar. Dalgalı denizlerde harp eden bahriyelilerimiz bizden kendilerine lâyık olduklarımızı isbat etmemi #i bekliyorlar. (Şiddetli alkışlar). Dört günde 19 Alman tayyaresi düşürüldü Fransızlar da yeniden 2 Alman tayyaresi daha düşürdüler Londra |İ (A.A.) — Hava işleri ne- zareti tebliğ ediyor: Geçen pazardanbe- ri İ9 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Ayni müddet conasında 6 İngiliz tay'ya- resi kaybolmuştur. Evvelki gece Scapa Flow üzerinde yapılan bir cevelân esma- sında 7 Alman bombardıman tayyaresi düşürülmüştür. Bu miktar, zikri geçen 19 rakamına dahildir. Londra !l (A.A) — Bugün, İngiliz hava kuvvetleri sahil müdafaa tayyarele- rinden biri, Şimal denizinde bir Droni er deniz tayyaresi düşürmüştür. İngiliz hava ordusuna mensup bir filika düşen mürettebatı aramaya gitmiştir. Paris 11 (A.A.) — Fransızların bu sabahki harp tebliği: Alsas - Loren cep- hesinde gece sükün içinde geçmiştir. Tayyarelerimiz, düşmanın iki tayyaresini tahrip etmişlerdir. Paris li (A.A.) — | nisan akşam tebliği: Vosgeslerin garbinde düşman tarafından birkaç top atışı yapılmış ve Fransız topçusu tarafından şiddetle mu kabelede bulunulmuştur. Birçok Alman nakliye gemisi batırıldı Isveçin Goteburg sahillerinde denizde birçok cesedler sürükleniyor Londra 11 (A.A.) — Aalesund rad- kurtulan nakliye gemilerinin gecele- yosunun verdiği haberlere göre Trond-| yin Osloya geldikleri söylenmektedir. | heim açığında İngiliz ve Alman gemi- leri arasinda bir deniz muharebesi ce- Teyan etmektedir. İngiliz tayyareleri Trondheim hali. çinde bulunan Alman harp gemilerine ve tayyarelerine taarruz etmişlerdir. Londra 11 (A.A.) — Stokholm'dan Reuter âjansma bildiriliyor: İsveç dahilinde Marstranddan gelen haberelere göre, bugün Oslo fyoruna, daha başka Alman harp gemileri gel- miştir. Dünkü deniz muharebesinden Yunanistan buğday alıyor Muamele tamamlandı, satış kısmen dolarla, kısmen kliring iledir Atina İl — Yunanistanın memleke- mizden elacağı 40 bin ton buğdaya sit muamele tamamlanmıştır. Bunun 31,500 tonu dolarla ödeniyor ve böylece mem- lekete bir milyon dolardan fazla döviz giriyor. B,500 tonu da kliring yolile öde- niyor ve kliring hesabındaki blokajı he- men hemeh or. Böylece iki mem- leket arasındaki itbalât ve ihracatın ye- niden faal bir safhaya girmesi mümkün oluyor. Buğday muamelesi Ellas - Türk ve Türk - Ellas şirketlerinin gayreti sa- yesinde hazırlanınıştır. Türk buğdayının rakiplete tercih edi- İerek alınması Atinada iki memleket ara- sindâki ticari ve siyasi in ve Türki- ye ile Yunanistanın beraberce bir tek iktisadi teşkil ettikleri kanaatinin bir te- zahürü diye telâkki edilmektedir. Norveç bahriyesinin faaliyeti Stokholm il — Norveç bahriyesi Almanlara karşı yapılan harekfhia daaliyetle iştirak ediyor. Olav Tayg- vosan müyn gemisi döktüğü maynle Emden Alman ktuvazörünü batır muştır. Bu kruvazör 5,400 tonluktur. Aegereyer küçük Norveç torpidosu bir Alman asker nakliye gemisini bö- tırmıştır. Alman tayyareleri bu gemi- yi batırmışlardır. (Devamı 6 ncı sahifede) Almanya Macaristana nota vermiş Yiyecek verilmezse Balkan- lara inmek istiyecekmiş Londra 11 — Alınan haberlere göre Almanya, Macaristana bir nota ver- miş ve bazı isteklerde bulunmuştur. Macaristan bunun üzerine İtalyaya müracaat etmiştir. Almanyanın, Bal- kanlar yiyecek vermezse - Balkanlara inmek isteyeceğinden bahsediliyor. Zelzele mıntakasında yıkılan resmi binalar hemen yapılacak Ankara 1i (Tek Zelzele mıntakasında yıkı di mi ga! re