17 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Nisan 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Tahmin yasağı! Almanyada yeni nizam çıkmış: Tahmin yasak! Tahmin yü Meselâ; — Öyle sanıyorum ki, ulu başkanı- miz Hitlerin niyeti şimdi de İsveç üzerine yeni bir akın yaparak bu alçak bitarafın haddini bildirmek- tr? - dediniz mi? Geecit... Gel bakalım mahkemey€.. Radyo dinleyenleri tecziye eden bu adalet müessesesi mülalea serdetmek küstahlığını gösteren mütecasire de haddini bildiriyor. Altı ay hapis! Sonra da temerküz kampı! Hâkimi tasavvur ediyorum, Sağ elile bahsettiği şahsiyeti selâmlıyarak ve $ol yumruğunu masanın üstüne Şid- detle vurarak: — Behey adam... Bilmiyor musun ki düşünmek hakkı yalnız başkanı- muzındır?... Sen ne diye kafanı yorup total harp için lâzım olacak milli enerjiyi heba ettin? Hele başkalarının zihnini karıştırman ayrıca disiplini bozuyor... Çek şimdi dilinin belâsını! » diyecektir. tene ceza... Bizim muharrir arkadaşların kulak. ları çınlasın! Alman kanunlarına gö- Te hergün katmerli cürümler işliyor- lar demektir, m Bahtı parlıyan şehirler Muharebe icabı hazı şehirlerin üze- rinde bombalar, şarapneller patlıyor, Neticede buraların yalnız bir çok mahalleleri yanmakla kalmıyor, yıl dızları da parlıyor, Hakikaten de, şu Narvik'i, Bergen'i şeraitle o bellememize İmkân Vr mıydı? Halbuki bütün dünya bir kaç gündenberi bu isimleri eski der- Vişler gibi ziktü tehlil ile meşgul! Sa» i dinlerde bütün şehirlerin birer lâhesi olurmuş; bunlar da yıldızlar- Ölme edilirmiş. Asrımızda yalnız ema yıldızlarının değil, bunların Zaman zaman modaları zuhur eği. Yor; meçhul kızların ansızın beyaz Trdede kendilerini tanıtmaları nev- Fam — harp rejisörü gözüne kes- Fince -— meselâ o güne kadar beyaz Sarşaflara bürünüp bir tarafta meç- hul meçhul yaşıyan sönük Kareli “detâ Primo Donna kesiliyor; kendi- | Me bir şöhret yapıveriyor; fakat bu | genması geçici oluyor; nam ve şanı | "silim kar gibi eriyiveriyor... Bir de bakıyorsunuz, bu sefer de Skagen | Simli bir balıkçı köyü Skagerrak be- Şİ münasebetile devranın alâkasını bediyor, Bütün gözler onda... Fakat, kurbussultan âteşi suyan- "5... Sultan Merrihin teveccühü on a da beter... Her iltifat ettiğini, ya» ». , PİF hovarda gibi yakıyor.. Hem * Yakış. Gözdesini kül kömür edip kıyor... Mi (Wâ -N0) Deo ESNEME Büyük Türk gecesi çrkezi Bültanahmedde e Mehmedpaş& iındaki 40 numaralı dairede bulunan tan Gençler Birliği tarafından misa- Mminci cumartesi günü gecesi saat Taksimde Maksim salonlarında bü- Cemiyep”, Ziyafeti verilecektir Si in âza ve muhiplerine mahsus Türk şı ectde çaydan sonra muhtelif m örğayil inlebeden bulunan amatör 16 ve tarpı tarafından mahalli kıyafetler- İsrenii Müsiki âletlerile en eski şarki- Ma; müm edilecek ve mili oyunlar oy- imi Amerikalılar gatabette er- sıları ca geçtiler bay Amca... EHİR HABERLERİ Umumi meclis dün toplandı Belediyenin Belediyeler Bankasından istikraz ettiği Paranın bu sene alınacak kısmı gelecek seneye bırakıldı Umumi meclis, dün Vali ve Belediye Re- | lodiyeden 3.557 kürur ilra alacağı olduğunu | isi Dr. Lülfi Kırdarın relsliği altında top- |iddia eylemiştir. Belediyenin de sekiz yüz kü- landı. Belediyeler bankasından istikraz edi- Jen ve 940 senesinde tahsil edecek taksit- lerin 94İ senesine tehiri hakkında Belediye Relsliği makamının teklifi Bütçe encüme- nine havale edildi. Diğer evrak da alâkadar encümenlere ve- rildikten sonra encümenlerden çıkan maz- bataların müzakeresine geçildi ve bunla münakaşasız kabul edildi, Vergi ve resim- lerden füzuli olarak alınan 88,837 liranın reddi Için munyam tahsisat ile Barem ka- nununa göre bütçenin muhtelif fasılların- da yapılacak 37,050 lira, genlik, ziyafet, şehrüyin maddesine 1000 lira daha nakli- ne dair Bütçe enclimeninin mazbataları ka bul olundu. Elektrik, tramvay kadrosunda- ki fen memurları ünvanının gürveyana tah- vii hakkında Nafla ve Mülkiye encümen- leri mazbatası, Galatada Lülocihendek cad- desinde salı günleri kurulan pazarın Mum- hane caddesinde kurulmasi hakkında Mül- kiye encümeni mazbatası da muvafık gö- rüldü. Maliye İle Belediye arasındaki eski hü- kümet zamanından müdevver ulacak ve vereceğin sulhen halli hakkındaki Kavanin encümeni mazbatası okundu. Maliye, Be- Masraf betçesi Encümenden çıktı, Cuma günü Meclise verilecek İstanbulun 940 bütçesinin Vilâyet varidat kısmı 5,550,408 lira, Belediye varidatı da 6504,B42 lira ki ceman 12.004.259 lira olarak tesbit edilmişti. Bu varidata göre Deimi encümen, bir müddettenberi yaptığı tedkikler netleeğin- de bütçeyi mütevazin bir halde buğlamağa ve masrafları ona göre tantim etmeğe imu- vaffak olmuştur. Encümenden çıkan büt- çe, cuma günü Umumi meclis âzalarına da- Bıtılacaktır. Encümen masraf bütçesinin Vi- Jâyete alt kısmını geçen seneden 110,508 lira Tazlasile ve Beledi datı da 470,021 lira noksanlle tesbit edilmiştir. Vizâyet bütçesile yapılacak hizmetlerin geçen seneden yüz on bin lira fazla bir #ahsisatia yapılabilmesine imkân bulunma» 41, bina ve erazi vergilerinin 989 senesi içinde tahsilinde görülen muvaffakıyetlen ileri gelmiştir. Buna mukabil, Belediye mas- raf bütçesinin dört yüz yelmiş küsur bin iiralık bir hoksanla tevazün ettirilmesi, Ba- lodiyeye ait işlerin biraz daha kısaltılma- sına sebep olmuştur. Belediye bu seneki raasraf bütçesile bilhassa müsmir işlerin tahakkuk ettirilmesine ehemmiyet vermiş we bütçe ona göre hazırlanmıştır. Hazırlanan bütçenin Belediye ve müşte- rek masraflar kısmının umumi! muhassa» satı 7365.171 lira olarak tesbit edilmiştir. Bu masrafin müfredatı şunlardır; İktisad ve Hâl işleri 107.715 Evlendirme işleri 14.640 Belediye Sıhhat iş, mücssesati ve o 997.050 hastaneleri Belediye Veteriner işleri 21139 Fen I. Atelye, garaj, molörlü 726.900 vesaltin mübayansı, benzin, malzeme ve Sairesi için İmar işleri 84700 İtfaiye 352528 İstimlâk 17460 Bahçeler 135.440 35.500 - “Temizlik 499.700 İnkılâp müzesi, Afişaj ve Fen 31040 müşaviriiği Muhtelif masraflar 1284319 Belediye İşleri âdi muhassasaf 4316802 yökünü Müşterek masraflar: İdare işleri 132.800 Yazı işleri 171193 Teftiş heyeti 44040 Zat işleri 18.780 Hukuk işleri 08.161 Hesap işleri 801084 Levazmm 24.100 İtiraz komisyonları 29.040 sur bin liralık bir alacağı vardır. Ancak Belediye, borcunun bir kısmını ödediğin- den, Belediye ile Maliye arasında yapılan anlaşmaya göre, Belediye muayyen taksit- lerle Maliyeye dört yüz bin lira daha öde- yecektir. Mazbata okunduktan #onra dan B. Sırrı Enver söz slarak, Belediye va- ridatının noksan bulunması itibarile şehir hizmetlerinin görülmesinde müşkülâta uğ- ranıldığı bu sırada hükümetin bu parayı İstanbul Belediyesinden affetmesin! temen- ni eti, Vali B. Lütfi Kırdar da, Meclisin kararına iktiran eden bu temenni dahilinde hükü- met nezdinde taşebbüsatta bulunacağını söyledi. Bundan sonra Vali B. Kırdar de- diki: — Biraz evvel Bütçe encümenine havale ettiğiniz bir feklifimizin müzakeresi için celsenin tatili lâzımdır. 940 senesinde ala- cağımız Belediye bankası istikrarının 941 senesine tehirinin kabul edilmesini rica ediyoruz. Şayet buna Karar verirseniz, mu- hasebeciyi bu akşam Ankaraya göndereee- giz. İstikraz ettiğimiz para ile süt ve ekmek fabrikalarını ahvali hazıra dolayısile yapa- madık. İstimlâk işi de kolay olmuyor. Mü- Karilerimizin mektupları Gayrimübadillerin 900,000 lirası Gayri mübaâillerin alasakları için hükümet iki buçuk müyon Ira tahsis eti, Esasen bu vatandaşlar, hakları bu suretile budandığı için, mağdur vü” yiyettedirler, Çünkü alacaklarınm an- cak yüzde 12 sini almış oluyorlar. Halbuki tayin edilen vade içinde bir- çok gayri mübadiller mürseaai etme- ir. Bu suretle 900,000 lira daha hü- kümette, emre ümade duruyor. Bu pa- ranm gene gayri mübadil işine tahsis 1ütebaki r arksında ması çok hakkaniyeti! bir iş olur. Gayri mübadillerden bir grup Sahte mübadil bonoları Mevkuf beş kişinin evlerinde araştırma yapıldı Sahte mübad'i bonoları hakkında zabı- ta tahkikatı tamik edilmektedir. Bu cüm- leden olmak Üzere. sorgu hâkimliğinin gös- terdiği lüzum üzerine yeniden yakalanıp hâkim kararile tevkif edilmiş bulunan beş kişinin Kadıköy, Taksim ve Şişlide bulu- nan evlerinde dün araştırmalar yapılmış ve elde edilen bir takım evrak ve vesaik tedkik için sorgu hâkimliğine tevdi edil- miştir, Ziraat bankası yapağı alıyor Hükümet, Ziraat bankası şubelerinin ya- pağı satın alması için bir karar ittihaz et- miştir. Bu husustaki emir, dün İstanbul Ziraat bankası şubesine tebliğ edilmiştir. Banka, dün Anadolu malı yapağıyı Kilosu 65, Ezo mallarım 68, Trakya mahsullerini de 70 kı üzerinden #alan almıştır. Müşterek muhtelif masraflar , Fevkalâde Melediye işleri: İmar işleri Muhtelif masraflar i l | | tebaki taksitleri 940 senesinde çekerek bir çok fala vereceğiz. Binaenaleyh şimdilik bu işi tehir edeceğiz. Bunun üzerine birinci celseye nihayet ve- rilmiştir, İkinci celsede yukarıdaki teklife dair Bütçe encümeni mazbatası okunmuş- tur. Bu mazbataya göre, Belediyeler ban- kasından istikraz edilen beş milyon Wranın 2,480,000 lirası ulınmuştar. Bu paru henüz sarledilmemiştir. Mütebaki 2,540,000 liralık taksitlerinin 941 senesine tehiri ve bunun için 940 senesinde Belediye aleyhine faiz yürütülmemesi için mukavelenin ikinci maddesinin tadili muvafık görülüyordu. Meclis, bu mazbâtayı kabul etmiştir. Bundan sonra Belediye zabılasının sey- rüsMfere ait talimatnamesinin müzakere sine devam edilmiştir. Meclis, cuma günü toplanacaktır, Belediye muhasebe müdürü Ankaraya gitti Belediyeler bankasile yapılan İslikraz mukavelesinin tadili hakkındaki Umumi meclis kararı hakkında bunka ile temasta bulunmak üzere Belediye Muhasabe müdü- rü B. Muhtar, dün akşamki trenle Anka- İ raya gitmiştir. Taksim meydanı Yağmurlar inşaatı geciktirdi- ğinden amele miktarı arttırılacak Belediye Reis muavini B, Rifat Yenal dün Taksime giderek Takslm meydanının tanzimi ve kışlanın yıkılması işile meşgul olmuştur. Meydanın mayıs nihayetine ka» dar ikmal edilmesi için tertibat alınmıştı. Fakat son zamanlarda yağan fazla yağmur- lâr dolayısile İnşaat gerikmiş olduğundan, amele miktarı arttırılacaktır. Yıktırılma- sına karar verilen Takâlm kışlasının zemi- ninin yeni Taksim moydanıma göre yüksel- tilmesi B, Prost tarafından muvafık gö- rüldüğünden, kışla yıkıldıktan sonra bura” ya toprak doldurulacaktır. İngilizlerden alınacak yeni gemiler Dehizyollari umum müdürü B. İbrahim Kemal Baybora dün şehrimize gelmiştir. Umum müdür gazetecilere, İngiliz Svon 'Hanter mümessilile cereyan eden müzake» Telerin bir raporla Münakalât Vekületine bildirildiğini, 11 geminin ihalesi hususun- da Vekâletçe verilecek kati karardan 80n- ra harekete geçileceğini, muamafih henâz verilmiş kali bir karar olmadığını söyle- miştir. Umum müdür, dün daire kısım gef- lerini içtimaa çağırarak muhtelif mesele- ler üzerinde görüşmüştür. Mevlidi Nebevi İstanbul müftülüğünden: 20 nisan 00 cumartesi günü Rebiülevvel ayinin on iki- #ine müsadif olmakla önümüzdeki cuma günü akşamı (cumartesi gecesi) Mevlidi nebevi olduğu ilân olunur, İstanbul ticaret ve sanayi odasına alınacak memurlar #çin açılan müsabaka imtihanı dün yapılmıştır. Müsabakaya yetmiş kadar namzed girmiştir. Rapor- törlük için yüksek tahsil şart koşulmuş- tu, Raportörlüğe dokuz kişinin namzed olduğu görülmüştür. icesi önümüzdeki hafta öçinde bildirilecektir. * İstinye - Bebek yolu beş kilometre urunluğundadır. Bu sahanın 2500 met- resi yapılmıştır. Mütebaki kısmında he- nüz istimlâk işleri tamamlanmadığından yol ikmal edilememiştir. İstikbalin o şafaklarım Onurlu görmek istiyorsanız Çocuk Hafta- ... Onlar hiç olmazsa bir zaruret yüzünden kömürden süt, taştan ek- mek icet ettileri... ” # Bay Amcaya görel.. . Fakat bunlara ne olüyor, bolluk içinde yüzdükleri halde gene de acaip icatlara kalkıyorlar... w. Bü sefer de camdan şapka, cam dan elbise yapmışlar... ISTANBUL HAYATI VEDÂ Galata rıhtımı bir karınca yuvası- nm önünü andırıyor. Sandık, çuval, denk, bavul yüklü hamallar; elleri çantalı, torbalı, paketli yolcular, yu- vanın önüne sıralanmış karıncalar gibi vapurun mini mini deliğinden içeriye koşuşuyorlar. Etraftakilerin çehrelerinde türlü türlü mânalar se- ziliyor. Çatık kaşlarda, kızarmış göz- İerde ayrılık iztırabının acıları beli- riyor. Bazı dudaklarda, yaklaşılan kavuşmanın neşesi farkediliyor. Ya- nındaki yolcunun koluna girerek tit- rek sesle: — Sakın kendini üzme, Ebediyen Aayrılmıyoruz ya. Yakında gene kavu- şuruz İnşallah. Dağ dağa kavuşmaz, insan İnsana kavuşur, Teranesile teselliye çalışanların du- daklarını büken zoraki tebessimde, gizlenemiyen ıztırap çizgileri sırıtı- yor. Gönüllerde şimşek gibi parlıyan biribirine zıd hisler çarpışıyor. Yol culuk heyecanı, bir an evvel vapura girip yerleşmek telâşile halat korku- luklu merdivene doğru koşarken, ge- ride mazinin karanlıklarına terk edi- len hatıralar canlanıyor, Ayrılık ae sı beyinleri tırmalıyor, çehreler solu- yor, hareketler ağırlaşıyor, adımlar yerinde saymağa haşlıyor, Vapurun içinde de telâşlı kaynaş- ma devam ediyor. Eşyalarını kama- yalarına, ambarlardaki yerlerine yer. leştirenler grup grup köşelere çekili- yorlar, Sabahtan, dünden, hattâ gün- i lerdenberi mütemadiyen gevelenen ve her telâffuzunda gözlere ılık yaş per- deleri çeken kelimeler karşı karşıya yüzleree defa tekrarlanıyor: — Bizim İçin hiç merak etme. Sik sık mektup yaz ha — Aman, siz de ihmal etmeyiniz. Her hafta mektup beklerim. Nihayet, keskin kampana sesleri kazgım birer iğne gibi yüreklere sap- lanıyor. Çan darbeleri, yolcularla teş- yiciler arasındaki son bağları da par- çalıyor. Dudaklarda bükülen zoraki tebessümler siliniyor, ızlırab altında külçeleşen vücudlar ağır ağır hare ket ederken sanki mafsalları biribi- rinden ayrılıyor, kollar, bacaklar zor. la kımıldanıyor. Uzunca bir sarılıp kucaklaşma, öplişme faslından sonra vapurdan çıkanlar rıhtım kenarına sıralanıyorlar. Kamara pencerelerin. den, güverteden sallanan çeşid çeşiğ yüzlerce mendillere karşı rıhtımdan da mukabele ediliyor. Ağır ağır ayrlan vapur tıkça kolların hareketi de ele yor. Vedâ buseleri, karşıdan karşıya saj- Janan mendillerin titrek rüzgârların. da birleşiyor, Göğüsleri tukayan te essür; boğuk hıçkırıklar, sıcak göz yaşları halinde boşanıyor, Mendil sal. lıyan kollar yavaş yavaş iniyor. Biraz evel havada sallanan mendiller avuçlarda buruşup, acı acı yanan göz- lere kapanıyor. Vapur, Boğazın ötebaşmda bir nokia gibi küçülürken - rıhtımda bo- Zuk hıçkırıklar da ayak seslerine ka- rışıp dağılıyor, Cema! Refik RP (80,000) LİRA Mili Piyangonun 1. inci çekiliş bk. Jetleri satılığa çıkarılmıştır, Biletleri- nizi bugünden alınız. (80.000) lirayı kazanacak olan bilet belki de yarına B. A, — Bu icat gazetecilere doku. nacak... —?).. B. A. — Sırça köşk içinden etrafa taş alamıyacaklar...