17 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

| SÖZÜN GELİŞİ kan döküyorlar, ları birer melek yaptı. Demir devrinin son günleri emir devrinin en şiddetli günlerini yaşıyoruz, Bir zamanlar altın için te- let olan insanlar şimdi demir için ölüyorlar, Demir! Bugün madenlerin en kiymetii odur. Harp ateşinin gimale doğru yayılmasına Skandinay Wemleketlerinin demir madenleri sebep oldu. Alman milleti «Demin. denilen sihirli madenden ebediyen mahrum kalacağını hisseder etmez, ölümü bile göze alarak ota doğra koşmaya başladı. Milletler onun için çarpışıyor, onun için Hayret! Demek Mitoloji, beşer hayatım dört maden devrine ayırmakia en İsabetli tasnifi yapmış! Efsaneyi hatırlarsınız; «İnsanlar evvelâ «Altın devrismin #€vklerini tattılar. Yürekleri kederden uzak, yorgunluk ve acı nedir bilmeden birer İlâh gibi yaşıyorlardı. Çirkin ihtiyarlık yanlarına hiç uğramaz, ellerinin Ve ayaklarınm kuvveti hiç eksilmezdi. Mümbit toprak onlara kendiliğinden her Yemişi verdiği için bolluk ve saadet içinde yaşarlardı. Bu devirde insanların ölü. Mü de uykuya varır gibi hi. Bu ilk insanların hepsi öldükten sonra Zevs on- »İkinci neslin, yani «Gümüş devrinin insanları ilk devrinkilerden çok aşa- ğ! idi, Zayıf ve tembel birer mahlük olan bu insanların ömrü, budala çocuklu müki gibi geçerdi. O zaman Promete Zevs'in elinden ateş çalarak insanlara ge tirdi, İnsanlar bu sayede tembelliklerinden kurtulup hayatlarının tarzı de- ğistirdiler. Minğaralardan çıktılar; yırtıcı hayvanlara karşı kendilerini koru Maya muvaffak oldular, Artık madenleri de eritip dövebiliyorlardı. «Böylece gümüş devri bitti, «Tunç devri» başlndı. Tunç silâhlar kullanıp tunç evlerde oturan, vücudlerine kuvvet, kalbierine şiddet gelmiş olan İnsanlar artık İlâhlara ihtiyaçları kalmadığını sandılar ve mabedlere gitmez oldular Zexs bu hale hakh olarak çok kızdı. Ateşi insanlara teslim eden Promete'yi zin- Z eire vurdu, üzerlerine tufan dalgalarını saldırarak bütün İnsanları öldürdü. | miştir. Yalnız sağ kalan iki kişi Devkallon ile karısı Pirra bin müşkülütla Zevs'in göne| © Norvoç Kralı Hakon Danimarka Krah lünü almaya muvaffak oldular; insanların yeniden dünyaya gelmeleri için mü, | Frederick'in oğludur. 1872 senesinde Hİ Sande doğmuştur. Şimdi 68 yaşındadır. İngii Ni oi tere Krah yedinci Edvard'ın kızı prenses ai «Fakat insanların çileleri daha dolmamıştı. Tunç devrinden sonra, hâli | Maudile eri iştir. Norveç 905 senme- “| devam etmekte olan «Demir devri» başladı. İnsanlar gene, Prwmetenin hahşeğ. | «ine kadar İsveçle mehi bir bük ee mesir Si z Norveç Krah idi. 905 de Norveç parlâ- Mitolojiye göre insan, gene bir gün çelip ateş sayesinde İlâhlarin müsavi | mentosu İsveçten & karar ver Japonyanın GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Felemenk müstemlekeleri olacak, ilk altın devrinin saf ve ebedi saadetine kavuşacaktır. İşte bugün be- Şeriyet demire doğru koşuyor ve her taraf ateş içindedir. Eğer efsane tahminin. de yanılmamışsa, demir devrinin son günlerini yaşadığımıza ve insanların bur. dan sonra birer melek olacaklarına inanmak lâzım geliyor. Şevket Rado göz diktiği ayan bil bir şeklide iflâs etziği için müstemleke- ler doğrudan doğruya Hollanda devletine Antika) etti On dokuzuncu asırda, İagiltere, Napoleon Bonaparlın Pransaya ilhak ettiği bütün Hollanda müstemlekelerini aldıyse de, 1814, 1818 ve bunları tamamlıyan 1942 muahede- lerile şimdiki müstemlekeleri - Hollandaya bırakıldı. 1849 de müthiş bir kıtlık zahur edip bu müstemleke halkinin yarın milyon nüfusu öldü, Mecburi çalışma, 1854 te hafiflotildi; 1670 te kaldiridi, Bunun neticesi olarak Cavunın zirmati inkişaf eöti, Oavaya diğer yerlerden nüfus ve sarmaze akımı oldu. Bü- yük bir refah husule geldi. Münhasıran Halladanın menajlini istihdar Kral Hakon ve Norveç Norveç Krah, halkın reyi ile tahte oturan yegâne hükümdardır Kral Hakon Alman işgalini kabul eden Danimarka Kralının küçük Almanların Norveç'i istilâya' teşebbün etmeleri üzerine Kral Hakon, hüküme- Norveç, tahtına oturmuştu. Taç giyme Tesmi 22 Haziran 906 da Trondihem'de yapılmıştı. Kral Hakon Norveç ordu ve donan- masının Denimar. ka donanmasında amiral, İngiliz ordu- sunda general rütbesini haizdir. Çok iyi piyano çalar ve resim yapar. Fransizca, ingilizce, almanca, rüsca, İsveç, Norveç, Danimarka lisanlarını mükemmel bilir. Kraliçe iki sene evvel 6 'yaşında ve- etmiştir. Velinbt prens Olaf 2 tem- 903 de İngilterede zı 929 da İsveç Kral Hakon, Alman işgalini kabul eden Danimarka Krah Christian'ın kt Kral Hakon Kraliçe Maud het etmektedir. Norveçin sahil civan da 150 bin kilometre: mürabbes gehi Ülğinde bir çok adaları vardır. Memle- ketin Finlândiya ile 920 İsveçle 1650 kilometrelik hududu vardır. Norvaçin merkezi, o(oaki ismi Krlsti- Z i # E 8,000 fıçı yağ elde edilir, vw kardeşidir yarısı son on sene İçinde yapılmıştır. Norveçin ordu ve donanması Norveçin ordusu o sulh zamanında 13.000 kişidir. Kışın bu mikdar yedi bi- ne iner, Faal zalit kadrosu 700 dür, seferberlikte 240,000 kişi asker edile- bilir. Son zamanlarda dünya vekayiinin karışması ve Avrupa harbi: üzerine 80,000 kişi silâh altına alınmıştı. Ordu- nun şilâhları mükemmeldir. Yalnız tank azdır. Memlekette istihkâm hattı mev. cod değildir. Hava kuvveti 50 kadar kara 30 kadar deniz tayyaresinden mü- rekkeptir. Donanma 50 parça gemiden mürek- keptir. Bunların çoğu sahil muhafazas- na mahsvs küçük ve bir kısmı eski gemi. lerdir. Başlıca gemiler şunlardır: Herald Haarfagre ve Trodenskiold — 1897 senesinde yapılmış 3.380 ton hac- minde iki küçük zırhlıdır. Süratleri sant- te 17 mildir, 2 adet 21 lik, 6 tane 12lik 8 tane 7,6 lık, 2 tane 3,7 İlik topları var. dir. Mürettebatları 249 kişidir. Norge ve Edisvold — 1900 senesinde yapılmış 3,645 ton hacminde iki küçük sarblıdır. Süratleri saatte 17 mil, müret- tebatları 270 kişidir. 2 tane Zi lik, 6 ta- ne 15 Mik, 8 tane 7,6 hık, 2 tane 4.7 lik topları vardır. Bundan sonra torpidolar ve torpido muhripleri gelir. Torpidolar 17 tanedir. 1904 ile 1921 seneleri arasında yapıl. mıştır. Hacimleri 70 - 220 tonilâto, süir- etleri 22 - 23 mildir. Bunlar Norveç sa- billerinde büyük işler görebilirler. 908, 910, 913 senelerinde yapılmış ve her biri 468 ton hacminde, yani nü ten daha büyük 3 torpido daha vardır. Bunların süratleri 27 enildir. Torpido #- hıfına dahil 936 da yapılmış ve 625 ton süratleri saatte 30 mildir. Her birinde 3 tane 10,2 lik, top birkaç hafif top mev cuttur. Norveçin 6 tahtelbahiri, mütead- did hücum botu ve mayn gemisi vardır, Antepte seylâp Köyleri su bastı. Bir çocuk ve yüzlerce koyun boğuldu lar uçmuştur. Senindir közünde, seller 12 yaşında bir çocuğu, 4 kadar koyunu ve merkebi sü“ götürmüştür. Devehöyüğü köyü önünde demiryolu haf tandan 200 metrelik bir kısmı seller tah- rp ettiğinden, Haleplen gelen trenler Ak- çakoyunhu istasyonunda kalmıştır. Biliş kazasında 15 dakika süren yağmuz ve dolu tesirile evlerin çatıları hasara uğ- radığı ve köylerde mezrustın ve zeytin Ma ekinlere oldukça zarar vermiş, biriken sular tren köprülerini tahrip ederek mü- hakalit ve muhaberatan durmasına sebep olmuştur. Edirnede nehirler pazar günü ve gecesi çeklimekie devam ederken, dün sabah Tunca ve Meriç gehirleri ansızın taşmış, 15,30 a kadar Tun- ca 5,50, meriç de 452 metreye çıkmıştır. Zabttanın yardımile tahliye citirilen ke- naz mahalleler gene su altındadır. Evlerin yüzde otuzu yıkıldı Eğime 16 (AA. Tunca 4,88 metreye inmiştir. Bosna Köyü temamen sü âltin- dadır. Mevcud bütün kayıklar köye gönde- Tihmiş ve köy halkı Hadımağa mevkiine çi karılmağa, başlanmışır. Köye, dün gece yarısındanbeti muntaşam ekmek ve ok gönderilmektediğ. nüz tesbit edilememiştir. Köy halkının kur. Küçük Haberler # Umumi meclis azasından B. Musta, te yaralanmış, hastnnesine kaldırılmıştır. Arabası İlyas tevkif edilmiştir. # 16 tonluk Kıvılcım zaotörü, ot ve buğday yükliyerek Karadenizden lima- muza gelmiştir. Diğer taraftan, iki gün denberi denizlerimizde hüküm süren fıs. tına, dün durmuştur, * İhracat hareketi dün de hararetle oranında, İsviçreye yün halı, İtalyaya fasulye, yumurta, Fransuya fasulye 09- ki ve yeni ip kırıntısı, ham afyon, iç fın- dık, Amerikaya mazı, kitre, İngiltereye keten ve kendir ilyafı, Yunanistana çi- 5 taze balık, Macaristana ham afyon gönderilmiştir. # Genç kızları fuhşa teşvik suçundan maznun Wasiliki adında bir kadınla, bu- nâ cürüm ortaklığından mazmun Adem admda biri haklarında zabıtaca takiba- ta girişilmiş ve kadının Taksim civarın» daki evinde yapılan araştırma neticesin- de ikini de adliyeye verilmişlerdir. Vasiliki ile Adem dün birinci sorgu hâkimi tarafından sorguya çekilmiş ve ikisi de tevkif edilerek Otevkifhaneye önderihni İerdiz. * İstinye dok ve havuzlarının. wlâhi ile daha işlek bir hale getirilmesi içi ade için limanda teşekkül eden komis- yona bir müracaat yapılmıştır. Komisyon teklif üzerinde tetkikler yapmağa başla: mugtır. Netice O Buğünlerde O Münakalit Vekâletine bildirilecektir. X Sabıkalı hırmzlardan İsmail dün Sü leymanin dükkümna siderek mektup zarfı alacağını söylemiş ve dükkâncinn başka müşteri ile meşgul olmasından is- üçüncü sulh muha- kame edilmiş. suçu sabi olduğu gif sabıkaleri da göz önünde tutularak do- Eminönü temsil kolu Eskişehirde Eskişehir 16 (A.A) — Cümhuriyet Halk Partisi umumi kâtipliğinin teri sibi üzerine şehrimize gelmiş olan İs- tanbul Eminönü Halkevi temsil kolu ve belediye reisletini hava kumandan» ağını ziyaret eylemişlerdir. Gençler, hâva meydanındaki Atatürk büstüne merasimle çelenk koymuşlardır, Gençler, şehrimizde verdikleri temi- sillerde fevkalâde muvaffak olmuşlâr ve bu temsillerde bulunmakta olan halkın tokdirlerini tonlamızlarrdır.