17 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

17 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Menehşe ile yapılan tatlılar Menekşeli — kurabiye Geçen hafta menekşe ile yapılan reçel ve şurupları tarif etmiştik. Bu- gün menekşe ile yapılan bazı tatir Mardan bahsedeceğiz. Menekşeli krema: Altı çorba kaşığı ince şekeri iki avuç ayıklanmış me nekşe ile muncıklamalı, sonra altı yumurtanın akını telle vurarak kö- pürtmeli, sertleştirmeli, menekşeli şe- keri bu akların içerisine karıştırmalı. Bunlar yapılırken ateşe bir kilo süt koyarak kaynatmalı. Sertleşen yu murta aklarını kaşıkla alarak kâynı- yan sütün içine atmalı, bir dakika pişirmeli, kepçe İle alarak tabağa dizmeli. Akların hepsi pişince 'tence- redeki süte altı çorba kaşığı şeker atmalı, telle vurulup köpürtülmüş yü murta sanlarını ilâve etmeli, tahta kaşıkla hafif ateşte koyulaşıncaya kadar pişirmeli. Ateşten indirilirken bir avuç me nekşe karıştırarak pişen aklarn et- rafına dökmeli, Serin yerde bir iki saat durduktan sonra sofraya çıkar- malı. Arzu edilirse üzerine toz şeker de serpilebilir. Menekşeli kurabiye; 125 gram in- ce şekeri bir avuç menekşe çiçekleri- nin yalnız mor küçük yaprakları ile iyice mıncıklamalı, 100 gram iç ba- demi makineden çekmeli, 125 gram un ile hepsini karıştırmalı. Altı yu- murtanın akını köpürtmeli hamura katmalı, karışlırmalı. Merdane ile hamuru açmalı, kahve fincanı İle kur rabiyeleri kesmeli, üzerlerine yumur- ta sarısı sürerek hafif fırında pişir. meli, Menekşeli kek: Bir avüç menekşe çiçeğinin yapraklarını ayırmalı, 200 gram ince şekerle mıncıklamalı. Beş yumurtanın akımı köpürtmeli, içine sarılârını, menekşeli şekeri, 75 gram nişastayı, 75 gram unu, bir tatlı ka- #ığı bikarbonat atarak iyice karıştır. malı, yağlanmış kahba yahut tepsi- ye dökerek karar fırında pişirmeli, Mayonezli yumurta Bu mevsim yumurta pek çok yenir, 'Tarif edeceğimiz mayonezli yumur- tanın manzarası gibi lezzeti de pek güzeldir. On yumurtayı suda katı olarak haşlamalı. Kabuklarını soymâlı, Bu yumurtaların iki tanesini âlarak her iki ucundan birer parça kesmeli ve yumurtayı dört kalın yuvarlak par- çaya taksim etmeli, İki yumurta bu tarzda kesilince-elde edilen sekiz yu- varlak parçanın ortasındaki sarılarını dikkatle çıkararak ortası boş yuvar- lak beyazları bir tabağın etrafına dizmeli, Geri kalan sekiz yumurtanın itina (e beyazını ayıklamalı ve sarılarını yuvarlak olarak çıkarmalı tabağa dizili olan sekiz beyaz yuvarlağın or- tasına oturtmalı. Elde kalan sekiz yumurtanın beyü- sı İle İki yumurtanın sarısını bıçak- la ince kıymah, ince doğranmış de- reotu karıştırmalı, tuz, biber atmah, Yuvarlak yumurtaların dizili oldu- ğu tabağın en ortasına ince doğran- mış patates, havuç salatası, pancar ve hıyar turşusu koymalı. Çekirdek. leri çıkarılmış zeytinleri de aralarına | serpmeli. Evvelce kıyılan yumurta. ların beyaz ve sarılarını salatanın Üzerine dökmeli. Salata tabağının manzarası . çok güzel olur. Bunu sofraya çıkarırken beraber yemek üzere mayonez de ik- ram etmeli, Bıçaklardaki lekeler Sofra bıçaklarındaki lekeleri çıkar- mak İçin en iylildç küldür. Külü ine bir elekten geçirdikten sonra âdi bir şişe mantarını küle batırmalı ve bıçakları silerek uvmah, Hiç bir leke kalmadığı gibi bıçak pırıl piril parlar, yeni gibi olur. 'Tayör içine giyilecek blüzların ek- serisi Valânsiyen dantelleri ile süs lenmektedir. Her renkte Valânsiyen danteli bulunduğu için bu blüzları yapmak pek kolaylaşmıştır: 1 — Beyaz linon üzerine beyaz danteller dikili blüz. 2 — Pembe krep maroken biüs, Ayni renk Valânsiyenden yapılan plâstronu pembe inci düğmelerle Hik- i Jenmektedir. 3 — Açık sarı muslinden bluz. İçine nervürlerle yapılan jilesinin etrafına İki sıra sarı Valânsiyen dikilmiştir. 4 — Mavi krepdöşinden biüz, İki pli bir Valânsiyen,'iki pli bir Valân- siyen olarak önüne bir plânstron ya- pılmıştır. Mavi kristal düğmelerle iliklenmektedir, Yakası ayni kumaş- tan enli .bir parçadan yapılmış ve i i | | bağlanmıştır. 5 — Siklâmen rengi vualdan yapır lan bu blüza ayni renkte Valânsiyen- le bir plâstron yapılmıştır. Dantelle- rin arasına âyni renkle ipekle be nekler işlenmiştir. Düğmeleri ayni renktedir. Kolların omuz üzerine birkaç sıra dântel dikilmiştir. 6. — Beyaz krep marokenden bluz. İnee pli ve dantelle süslenmiştir. Macarlar dün kişi 4 -2 yendiler Maçın birinci devresinde Beşiktaş 2 - 1 galip vaziyette bulunuyordu Macaristan (profesyonel liginden Kispeşt takımı dün Taksim stadında üçüncü ve son maçını İstanbul şam- piyonu Beşiktaşla yaptı. Ve üstün bir oyundan sonra 2 - 4 galip geldi. Galatasaraya açık bir sayı farkile mağlübiyeti müteakip Fenerbahçeye galip gelen Macarların Beşiktaşa kar- şı alacağı netice merak uyandırdı. ğından hafta ortası olmasına rağmen stada bir haylı kalabalık toplanmıştı. | Saat 16,30 da hakem Tarık Özeren- ğin'in idaresinde sahaya çıkan takım. | lar şu şekilde dizildiler: Kıspeşt: Gerğo « Onadin, Ratkay - Luğgaşı, Zalay, Odri - Kinçeş, Molnar, | Polâykar, Derri, Kaloçay. Buna mukebil Beşiktaşlılar Fener- | 4 Hüsameddini de alarak şu şekilde | çıkmıştı: Hüsameddin - Taci, İbrahim - Fey- xi, Muhterem, Rıfat - Eşref, Tarık, Şeref, Hakkı, Hayati. Oyuna Beşiktaş başladı. Sağdan yaptıkları ilk hücuma Macarlar sol dan mukabele ettiler. 10 uncu dakika- da Maçarların ilk şütünü Hüsamed- din kurtardı. Buna mukabele eden Beşiktaş 15 inci dakikada yakaladığı bir gol fırsatından istifade edemedi. Beşiktaşın canlanmasına mukabil Macarlar dâ hücumlarından geri dur. müuyorlardı. 21 inci dakikada Macar- | Yar soldan yaptıkları bir akında sol- içleri vasıtasile ilk gollerini yaptılar, 217 inci dakikada Beşiktaşın sağdan bir hücumunda topa yetişemiyen Macar müdafilerinden kurtulan Şe. ref karışıklıktan bilistifade beraber. Hk sayısını yaptı. Oyun bu göllerden sonra süratlen- miş ve iki taraf da biribirini tehdide başlamıştı. 33 ncü dakikada ortadan Macar kalesine yapılan Beşiktaş hücumün- de Tarık yavaş bir şütle takımının #kinci golünü çıkardı ve bu gölden son- ra oyun karşılıklı hücumlarla geçe- rek devre 2-1 Beşiktaş lehine bitti. İKİNCİ DEVRE İkinci devreye Beşiklaş, takımında ufak bir tadilât yaparak Hüseyini sağaçığa Faruğun da beke geçirerek başladı Macarlar çok sıkı oyruyarak hâki- miyeti aldılar ve 5 inci dakikada sağ- dan yapılan 'bir Macar hücumunda santrfor vale bir şütle takımının ikin- ci gölünü atlı, Macarların hâkimiye- ti altında oynanan oyunun (15 inci dakikâsırtları itibâren canlanan Be- şiktaşlılar Macar müdafaa hattına ka- dar inmelerine reğmen bir türlü ne- tlce alamıyorlardı. 38 inci dakikada Macar sağaçığı fevkalâde bir şütle üçüncü Macar go- lünü de yaptı, Oyuna tekrar başlandığı zaman Beşiktaşta yorgunluk başgöstermişti. Netekim bu yorgunluktan kendile- rini kurtaramıyan Beşiktaşlılar 43 üncü dakikada, santrforun yaptığı dürdüneü gole mani olamadılar ve maçtabu suretle 4 - 2 Beşiktaşın mağlübiyetile nihayetlendi. Galatasaray takımı bu sabah Ankaraya gitti Milli küme fikstürü mucibince bu hafta Ankarada (o Muhafizgücü ve Gençlerbirliği ile karşılaşması icap eden Galatasaray takımı bu sabah 20 kişilik bir kafile halinde Ankaraya hareket etmiştir. Galatasaraylıların maçtan üç gün evvel Ankaraya hareket etmelerine sebep sporcuların istirahatini temin ve çimen olan Ankara stadında bir antreman yapmaktır, . Enfileye Mehmed Lebiöbi ve Alâ. eddin Şahinbaş riyaşet etmekte ve bir masör sporculara relakal etmek- tedir, Giden futbolcüler şunlardır: Osman « Faruk - Adnan - Musa - Enver - Ce- lâl - Selâhaddin - Gündüz - Cemil - Budori - Sarafim - Salim - Bülend - Bedii - Süleyman - Eşfak. Fenarbahçe takımı da yarın hare ket edecektir, Milli küme maçlarından sonra 23 nisan bayramında Galatasaray ile Fenerbahçe arasında Ankarada husu- si bir maç yapılması hususunda mu- tabık kalınmıştır. Yugoslavya Almanyayı mağlüp etti Viyana 16 (A.A.) — 50 bin seyir. cinin önünde yapılan Yugoslavya - Al manya milli futbol maçı Yugoslavların 2-1 galibiyetile neticelenmiştir. Ordu Gençler yurdunun onuncu yılı Ordu (Akşam) — Gençler yurdunun onuncu Yılını idraki Akın salonunda memleketin güzide sınıflar da hazır ol duğu halde parlak sürette tesid edil miştir. Saçların rengini açmak için iki tertip Baş yıkandıktan sonra saçların rengini açmak için kullanılacak iki tertip vardır. Birisi saçları sarartır, diğeri kızıllaştırır. 60 gram papatya ile kuru soğanın zar gibi olan dış kabuklarından 60 gram alarak bir litre su ile ateşe koy- malı. Kaynamağa başlayınca iki dakika kaynatmalı, sonra indirmeli ve yarım saat öylece bırakmalı. Bir tülbentten güzerek yıkanan saçları bu su İle çalkalamalı. Bu tertip sâç- ları sarılaştırır. Kızıllaştıran tertibi şudur: 50 gram yaprak halinde kınayı bir litre su ile bir çeyrek saat kaynat. mal, Süzmeli ve yıkanan saçları çal- kamalı, RUİZ. Keteni beyazlatmak Pangalta No, 71 Selma: — Esmer ren bir keteni kar gibi beyas yapmak için, Ki lardaki isırganlardan kökleri le bir mi tar sökmeli, Kökleri yıkadıktan sonra P büyük tencere veya leğen içerisine koyun Üzerine keteni birakınız ve tencereyi su doldurarak ateşe koyunuz. İyice kaynad tan sonra keten süt gibi beyaz olur. 2 — Rüzgüra çıkınca gözlerinizin ya, masına karşı 200 gram gülsüyunü 20 gr gliserinle karıştırınız. Sokağı çıkmazd evvel bir pamuk üzerine bir kaç damla tınız ve bununla gözlerinizi siliniz. Pandispanyanın tertibi Bir okuyucu: Pandispanya tertibi şuğuf 13 yumurta, iki limon 500 gram ince kine şekeri, 200 gram en İnce un gibi irmi almalı. Yumurtaların yalnız sarısını mal ne şekeri ile beş dakika vurmalı. Sonra İç risine Iki limonun ince rendelenmiş kab ğunu ve suyunu ilâve ederek karıştı Buna ince ırmık ve vurularak köpürtülmi yumurtaların akı da nihayete ilâye edil Tek tekrar karıştırılmalı, yağlanmış ve serpilmiş tepsiye dökülerek orta sıcaklı fırında kırk beş dakika kadar pişirmeli, 2 — Üzümlü kek: 160 gram tereyağ, W gram ince pudra şekeri, 320 gram un, P yumurta bir avuç çekirdeksiz üzüm, avuç küçük siyah Üzüm yarım çay finca! güt bir tatlı kaşığı bikarbonat, bir Jimonü rendelenmiş kabuğu, yağ öile ezilerek b yazlatılacak, sonrs içerisine yumurtala. sarısi ve şeker atılarak karışacak, Üzü' süt limon kabuğu bikarbonat, köpürtülmü yumurta akları ilâve edilerek iyice ka dıktan sonra nihayet azar azar un İl edilecektir. Güzelce çırpıldıktan sonra ya Janmış tepsiye veya kalıba dökerek fırınö pişirilecektir. Lekelenen kravatları temizlemek usulü Sirkeci Ahmet: Lekelenen kravatlar; $ mizlemek işin en İyi usul şudur: Bir lej içerisine benzin koyunuz, kravatları iç sine balırımız ve yıkayınız. Çıkan kirli bed sini bırakarak başka temiz benzin içeris de bir daha yıkayıp gölgeye asınız. Beri kokusu tamamile çıkıncaya kadar açık h vada bırakınız. Bu işleri yaparken sigara içmemek ve kınında, ateş bulundurmamak lâzımdır. Göz kapakların- daki kırışıklıkla Bunun önüne geçmek için basit tedbirler Bir kadının yaşını en evvel göste: göz kapaklarında başlıyan kırışıklıM” lardır. Bunun önüne geçmek iğ €hemmiyetsiz bir iki ilâç kâfidir. İptida gündüzleri göz kapaklarıff! gayet hafif olarak badem yağı sü! meli, Parlıyan göz kapakları şimdi pek makbuldür. Gece yalarken bir pamukla bu yi ğı sildikten sonra bir çay fincani içine bir tutam çay, altı tane papati ya çiçeği ve bir çorba kaşığı kurum! gül yaprağı koymalı, Üzerine ka) nar su hâşlamalı ve üstünü örtme On dakika sonta iki parça pami alarak fincandaki suya batırmalı hi #ifçe sıkarak iki gözün üzerine ko! malı ve yatağa uzanmalı, Pamuk! tamamiyle soğuyuncaya kadar m hafaza etmeli. Soğan lezzeti veren sirke Bazı kimseler yeşil salatada tas soğanı #evdikleri hâlde ağızda kali kokusundan çekinerek salatayı s0 ğansız yerler. Tarif edeceğimiz sirke salataya yor nursa soğan lezzetini verir, fakat hf kokusu olmaz: İki litre sirkeyi yarı yarıya kalıf caya kadar ateşte kaynatmalı. Toprak bir kavanoz içerisine inet ince doğranmış bir demet taze © ğan koyarak üzerine kaynıyan sif keyi dökmeli, Taze dövülmüş yarım kahve kaf” ği karabiber ilâve ederek ka; ağzını kapamalı. Salataya & 7 rak bu sirkeden konursa gayet saklamalı? bunları tabakla saklamak doğru yi usul su serperek hafifçe ıslatılmış sarmalı. di olur. eman eli Artmış sandviçleri nasil Misafirler için hazırlanan zel viçlerin hepsi yenmemiş ve arım ğildir. Ertesi günü ekmekler ku müş olduğu halde bulunur. Ep peçetayi iyice sıkmalı, sonra içeri ne sandyçleri istif eğerek sıkı w Ertesi günü sandviçler henüz zırlanmış gibi taze olarak çı