20 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

20 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 İngilizler Norveçe asker cila devam ediyor (Baş taratı 1 inci sahifede) İngilizlerin o Trondhjem civarına | Havas muhabirinin İsveç - Norveg hududunda Ostrundhdan bildirdiğine göre, Alman devriyeleri Trondhjemden İsveçe giden demiryolunu işgale baş- amışlardır. Norveçliler de Hegra is ühkâmlarını işgale devam ediyorlar. İlk müsademe Stokholm 19 (A.A) Dagens Nyheter gezetesinin 'Prondhjem'den aldığı bir habere göre İngiliz ve Al man kıtaları arasında Namsos civa rında İlk müsademe yapılmış ve Ak mânlâr püskürtülmüştür, Alman kuvvetleri, Trondijem civa- rında Vaemes tayyare İstasyonundan tayyare ile nakledilmiş bir kıtadan İbaret bulunuyordu. Stokholm 19 (A.A) — Trondhjem ile Namsos arasındaki demiryolu gü- xwergâhında kâin Orong'da İngiliz ve Alman kıtaları arasında ilk çarpışma» lar olmuştur. Alman kıtaları Oronga tayyarelerle indirilmişti. Elverum'da muharebe Stokholm 19 (A.A.) — Bu sabah erkenden Elverum civarında muharebe- nin başladığı bildiriliyor. Norveçliler bu- tada kuvvetli mevziler istirdat etmişler dir. Kumandan Oseff verdiği bir mülâ- katta Norveçlilerin müdafaası iyi hazr- lanmış olduğundan Almanların püskür- tilmesi ihtimalinin çok büyük olduğunu bildirmiştir. Diğer taraftan son haberlere göre, Al man kıtaları Narvik bölgesinde mevmi- dane mücadelede bulunmaktadırlar. Cenuptaki muharebeler Stokholm 19 (A.A.) — Haber veril diğine göre, Narvik civarında harekütta bulunan İngiliz kıtaatı topçuya rmaliktir, Halbuki Almanlar, Narvike | girdikleri vakit topları yoktu. Öyle tahmin edili- yor ki, bizzat Narvik içindeki Alman kr tmatı 7 ilâ 800 den ibarettir. Buna mu- kabil Narvik demiryolu boyunca dağıl- mış 2000 kadar Alman askeri mevcut- tuy Beş Alman askeri İsveç hududunu geç- miş ve silâhlarından tecrid olunmuştur. Elverumun cenubunda Almanlar, dağ- larda kuvvetli mevziler tutmuş olan Nor- veçlilerle karşılaşmışlardır. Norveçliler, Almanların şiddetli hücümlerma çetin bir mukavemet gösteriyorlar. Alınanlar Solver'de püskürtülmüştür. Norveçteki Alman ordusu kumandanı general von Falkenhorst bu muntakadaki askeri har rekâitı bizzat idare etmektedir. Almanların tabiyesi, ateşi temerküz ettirerek süratle vurmaktır. Alman kıta- atının elinde hafif toplar, havanlar ve otomatik silâhlar vardır. Alman ordusu- nun gerisinde bulunan oFossum kalesi ike devam etmekte ve Alman- ağır zayist verdirmektedir. Balm ileri hareketi Londra H9 (A.A) — Tiondhjemden 40 kilömetre mesafede bülunan kalın kar tabakası Norveçlilerin işini ko- laylaştırmaktadır. Narvikin cenubunda ilerliyen İngiliz kuvvetleri Kanadalı kayakçı müfreze- lerile topçu kuvvetlerinden cenubunda tir. Elverum Stokholm 19 (A.A.) — Reuter mu. habiri bildiriyor: İngiliz tayyareleri sali günü Trondhjemde 7 Alman tayyaresi ve dün Varncu'de ve Jordal'de 5 Alman tapyaresi düşürmüşlerdir. . Norveçliler, Almanların havadan ve karadan hücum- larına rağmen Heğre kalesini bâlâ elle- dinde tutmaktadırlar. Söylen: göre, Hezre kalesinde, ekserisi olmak üzere İ00 kadar muharip vardır. Kar, Alman kıtanlarımın harekâtın güçleştir. mektedir. Şimalde İngiliz kuvvetleri, bir kısma hâlâ Almanların elinde olduğu sanılan Narvikin cenubundan ilerlemektedir. Bu gün İsveç hududunu geçen bir Norveç kıtamna refakat eden bir müşahit, kav. vetli İngiliz ve Kanada kayakçı müfre- zelerinin bugün Narvikin şimalinde bir fiyord'da karaya çıktıklarını ve buradan senup istikametinde kolayca irtibat to min edebileceklerini söylemiştir. Norveç tebliği Stokholm 19 (A.A.) — Dün sant 22 i idi megru Norveç hükümeti, INorveç Kralının beyannamesi şu tebliği peğretmiştir: İngiliz kıtaları, Norveç aa hillerinin muhtelif noktalarında karaya kmağa devam cimektedirler. Norveş uyvetleri, kara ve denizde İngiliz kıta- İsrile irtibatı temin etmişlerdir. Trondhjemin şimalindeki Norveç kıta- larının kumandanı, seferberliğin tamam- İandığını hükümete bildirmiştir. Kuman- dan, Alman kıtalarına mukavemet ede- | Seğine kanidir. Alman ileri hareketi ya- vaşlamıştır. Alman hattı, şimdi Mjosanın cenubun- dan geçerek o Ramdejord ve Spirillem göllerini takip etmektedi Londra 19 — Reuter nin öğren İ diğine göre, Norveçte düşürülen son 19 tayyare de dabil olmak üzere Almanla- şın tayyare zayiatı 63 ü bulmuştur. İn- giltere ise 25 tayyare kaybetmiştir. Alman tebliği Berlin 19 (A.A.) (D.N: B.) ajan wi bildiriyor; Ordu buşkumandanlığı teb- or: Narvilein şimalinde bir ihraş bareketi hazırlamakla moşgul düşman bahri kuvvetlerile nakliye (gemilerine, Alman tayyarecileri tarafından bir taar- ruz vukubulmuştur. Bombalar isabetile yaralanan bir düşman tahtelbahiri bat imiytür. Trondhjemde bulunan kıtalara takvi- ye kuvvetleri gelmiştir. Müsademe vu- kubulmamıştır. Almanlar, Bergen ve Stavanzer etra fında işgal ettikleri araziyi, bütün istika- metlerde genişletsrişlerdir. Kristiansand civarında gün sakin geç- müştir OÖsio mınkatasında, Alman kıtaları, şimali şarki ve şimali garbi istikametle” rinde, arızamz olarak daha ileri gitmiş lerdir Oslonun canubu şarkisindeki saha, İs- voç hududuna kadar işgal edilmiş bulun- maktadır. Bu mıntakada sükünet hüküm sürmektedir. Yalaz mezkâr mıntakada, Norveç kıtaları, muhtelif cins malzeme ile birlikte, 38 top, 80 meitralyöz, 20 bin Mermi ve bir milyon tüfek mermisi bi- rakmışlardır. Bahriye kuvvetleri Skagorrak'da tah- telbahirleri takibe devam etmektedir. düşman tahtelbahirinin tahrip edil- diği tahmin olunmaktadır. Norveç 'li- manlarını muhafaza etmek Skagerrakı kapatmak için maya işine devam edil mektedir. Norveç limanlarında ele geçirilen mü- bimmat stokları İngiliz malı birçok harp malzemesini ihtiva etmektedir. Bunlar meyanında bilhassa maynler vardır. Bü- tün malzeme iğtinam edilmiştir. Bardang fiyorunda devriye gezen seri kanolar bir Norveç torpidosunu tahrip etmişlerdir. Stokholm 19 (A.A.) — Norveç kra- b Hakon, bir beyanname neşretmiştir. Bu beyannamede şöyle denilmektedir: «Norveçin kral tarafından teşkil edil- miş olan ve parlâmentonun İtimadım haiz bulunan bir tek hükümet vardır. Osloda tesin edilmiş olan idari hiçbir veçhile milletin iradesini temsil ve kanuni hiçbir esasa istinat etmemekte- dir. Yalnız düşmanın deniz kuvvetlerinin krallığın bazı noktalarında hükümran ol- duğu sırada ahaknin hukukunu az çok temine medar olmaktadır. Hükümet, bu mıntakalarda fiilt hâkimiyeti istirdat et tikçe, idari imtiyazlar geri alınacaktır, Norveçliler, müstevliyi o memleketten kovmak ve hür ve müstakil Norveçi ye- #iden meydana getirmek için bütün gay- retlerini sarfetemeğe gayret eylemişler- dir. Bu hususta yardımda bulunmak her Norveçlinin uhdesine düşen bir vazife. dir. Vatanımızın hürriyetini müşterek gayretlerimizle istirdat edeceğiz.» Manevra safhasında Paris 19 — İyi haber alan mahfillere göre, Norveçte vaziyet henüz büyük mu- harebelere takaddüm eden manevra saf- bittiği ve Norveç e #uhun esaslı surette takviye dirilmektedir. Londra 19 — News Chronicle gaze- tedi Skandinav cephesinden bir iki güne kadar iyi haberler geleceğini bildiriyor. Barsak ihracatçıları birlik kuruyor a ihracat birliğinin kurulması ve akzamnamesinin dür teşkilâttandırma müdürlüğünde bir toplantı ; yapılmıştır. Toplantıya, hemen hemen şehrimizdeki bü- tin bârsak Ihracat tacirleri, iştirak etmiş- tir. Tacirlar, yeni stat emirleri dahilinde Uufakla kabul etmişlerdir. yu murta, tiflik, afyon, fındık gibi kontrola tâbi tutulması fikri de esas itibarile kabul seçilmiştir. ğ Konferns ve temsil Sisli Halkevinden: 21 Nisan pazar gü- nü saat 15 de Evimiz salonunda (KÖR) piyesi temsil edilecek ve Haydarpaşa W- sesi öğretmenlerinden Cemal Yener ta- rafından (Polonyanın taksimi) mevzulu bir konferan verilecektir. Davetiyeler Halkevinden "nabilir, AKŞAM İtalyanın siyaseti (Baş taraf 1 nel sahifede) Faşist politika edebiyatı çok müp- bem ve aldatıçıdır. «Başkalarının hu- kukuna riayet» gibi mefhumların ifade ettiği mânâ, her zaman bizim anladığımız gibi açık ve basit değildir. Meselâ Arnavutluk hAdisesi, nedense bu prensipe girmiyori Fakat, herhalde, bir iki hafta ev- veline namaran, Adriyatik sahillerin den, dündenberi daha sakin bir hava esiyor, Unutulur gibi olan İtalya, or- talığı bir aralık velveleye vererek İ unutulmaya raa olmadığını gös terdikten sonra, işe karışmıyacağını bir daha anlatmıştır. İki taraftan biri yere serilir gibi ol- madıkça harbe karışmak İtalyanın elbette işine gelmez, Netçkim İtalya- nın gürültücü sesi dalma nazik gün- lerde yükselir. Norveç harbinin ba- şında olduğu gibi. Zira, neticesi belli olmayan her vahim hâdise, yaklaşan bir fırsattır. İtalya, harp dolayisile zaten büyük zorluklar içindedir. 1940 bütçesinde 5 milyar 200 milyon açık var. Her yıl İtalyaya iki milyarlık döviz sokan turiam hareketi de durmuştur, Harp dışında kalmakla beraber harbe de hazırlandığı için dışardan çok iptidat | madde satın almıştır. Bundan dolayı, ticaret müvazenesinde ithalâtı ihraca- tından çok yüksektir. Aldığı malları Altınla ödediği için hazinenin altın mevcudu bir senede takriben bir mil yar eksiimiştir. 1939 yılı başında $ milyar 679 milyona varan altın, 1940 martında iki milyara düşmüştür. Bu- na mukabil tedavüldeki kâğıd para 18 milyardan 23 milyara çıkmak gibi bir nisbetsizlik gösteriyor. Bu iktisadi ve mali şartlar içinde, harbe lâzım olan ham maddelerin en mühimlerinden de mahrum olan İtal. yanın çetin ve uzun bir maceraya lü. #umsuz yere girişmesi, realist ve men- featçi bir politikadan beklenemez, Fakat, harp dışında kalmak İtalya- Yı binbir sıkıntıdan korumaya yetmi. yor. Bunun zararını istikbalde ödet- mek fikri kendisinde kuvvetlidir, Ak manya ile ittifakmın ve manevi yar. dım politikasının mükâfalı vaadini, zafer ihtimalinde, Hitlerden almış ol duğu gibi, ittifakma rağmen bitaraf kalmış olmasını — dileklerini zaman zaman ortaya dökerek — müttefiklere de arasıra, tehditle karışık, hatarlat. maktan geri kalmıyor, fırsat kolluyor. Bizce İtalyanın siyaseti şimdilik Necmeddin Sadak Romanyada yabancılar hakkında mühim tedbirler (Baş tarafı 1 nei sahifede) imtina edebilir. Meslek sahibi olmıyan yabancıların talepleri, Romanya ile alâ- kadar memleket arasındaki mukavelena- melere göre bir bükme bağlanır. tsnai olarak ve yalnız Dahiliye Nezare- 8 tarafından temdit edilebilir, Romanyada milli birlik Bükren 19 — Romanya Dahiliye Ne- zareti tahaşşüd kamplarında bulunan son Yalan haber Bükreş 19 Mk — Salâhiyetli Ru- men mahfilleri, iki diği Kaklındaki hakezi Eer olamk yar lanlamaktadırlar..., İsviçreden mal getiren tüccarlar toplandı İsviçreye mal gönderen ve İsviçreden mal getirten tacirler, dün öğleden sonra #icaret müdürlüğünde (toplanımışlardır. Türk - İsviçre ticaret müzakerelerine iş- tirak eden B. Zeki Zeybekoğlunun riyase- binde yapılan içtimada, yeni ticaret mua- hedesi imzalanmadan önce munhedeye gi- rebileçek mevzular bulunup bulunmadığı görüşülmüştür. Müahedenlu uha hatları tamamlanmıştır. Yakında memlekelimizde imza, edilecektir. 20 Nisan >Italyanın vaziyeti (Baş tarafı 1 nel sahifede) Faşist ricalinden Farinacı dün Ragi- ma Faşista gazetesinde bir makale neş- rederek Onservatore Romanoya hticum etiniştir, Farinagi Papalığın gazetesi için sFarmasonlardan, yahüdilerden | ilham alıyor, müttefiklere taraftarlık ediyor» Balkan memleketleri uyanık Paris 19 — Journal gazetesinin Zürih muhabiri bildiriyor: «Himayeye muhtaç olen Yugoslavya, şimdiye kadar hiç de samimi münasebat idame etmediği bi- yük Slav kardeşi Rusyayn müracaat et .. Yugoslavya kendisini tehdit al da görüyor. Acaba kimin tarafından). ber zamandan ziyade sulhcu ol- gan söyliyerek buna cevap bu teminata daha ziyade du için Almanyanın İtalyaya bir veya iki askerf beyet gönderdiği haberini de tekzip et- miştir» Ere Nouvelle diyor ki; «Balkan mem- leketleri münferit bir vaziyette | bulun- muyorlar. Onların da silâh ve kalkanları vardır. Evvelâ Fransız - Rumen ittifakı, İngiltere ve Fransanın Yunanistan a garantileri, nihayet Tür. kiyenin Franan ve İngiltere ile olan ve Balkan antantı memleketlerine dolayısi- İe bir garanti temin eden fevkalâde mü- Kont Cianonun gazetesi ne yazıyor? Roma 19 (A.A.) — Kont Cianohus naşiri olan Telegrapho gazetesi Cham- berlnin'in nutku hakkında tefsiratta bur Junarak ezetimle diyor ki: İngiliz Başvekili Balkanlarda sulhun idameni lehinde bulunmuş ve bu suretle «Bazı Balkan telgraflarında (gösterilen hayali tahminleri> suya düşürmüştür Fakat İngilterenin ekonomik sahader ki icraatının ne şekilde inkişaf edeceğini görmek için bekliyelim. Barı gazeteler Yugoslavya ile Romanya tarafından ya bancıların faaliyetini şiddetli bir kon- trola tabi tülmak için alınan tedbirler hakkındaki haberlere dikkat atfediyor- lar. Sovyet Rusya - Yugoslavya müzakeresi Budapeşte 19 — Yuyoslavyanın Sov- yet Rusya ile siyasi münasebet tesisine doğru attığı ilk adım burada büyük alâ- ka uyandırmıştır. Sovyet Rusya ile Yu- goslavya arasında kimin tavassut ettiği malöm değildir. Fakat bu rolü Bulgaris tanın yaptığı ve ilk görüşmelerin Sofya da cereyan ettiği zannediliyor. Bütün Hollandada rfi idare ilân edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) meselelerle alâkadar bulunduğu res- mi mahafilde beyan edilmektedir. Amsterdam 19 (A.A) — Polisdün bühassn Brabant ve Limbourg eya Jetlerinde bir çok araştırmalar yap» mıştır, Başlıca araştırma Nasyonal - Bosyalist mebuslardan Hollanda nazi Hderi Mussortun başmuayini koni Koni, şatoda bulunmamakta idi. Fa- kat üç saat süren bü araştırmada ha- sır bulunmuştur. Breda ve Bois - le - Duc'de de arâş- tırmalar yapılmıştır. Telegraf güzete- sinin bildirdiğine göre, bu araştırma- lar esnasında silâh bulunmamış, fa- kat bir miktar cephane müsadere €- st partisinin liderlerinin evlerinde araştırmalar yapılmıştır. Macaristanda ve İsveçte tedbirler Budapeşte 19 (A.A.) — Budapeşle de bulunan ecnebi şirketlerin merkez- lerinde polis taharriyat yapmıştır. Stokholm 19 — İsveç casudluğa karşı şiddetli tedbirler almıştır. 20 nisandan itibaren bâzı yerlere eeno- biler giremiyecektir. Vatana hiyanet cürmü hakkındaki cezalar arttırılmış” tır. Stokholm 19 (AA) — Stokholm valisi halka hitaben neşrettiği şid. detli bir beyannamede, İsveçte dola» şan belâş verici şayialara halkın ku- Mak asmamasını tavsiye etmekle ve yalan haberler neşreden kimselerin hapis cezasına oçarpılacaklarını bil- Bir ör hayat karşılığıdır En sıkışık zamanda size eni büyük yardımcıdır. Kalöri, gıda, lezzet ve nefaset bakımından tatmin edici mahiyeti ve yüksek evsafı haizdir, Mercimek, bezelya, buğday vesair çorbalık komprimele- rimizi her yerde bulabilrsiniz. ÇAPAMARKA MÜSTAHZARATI M. NURİ ÇAPA Kuruluş tarihi; 1915