5 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Lise, ortaokul ve muallim mektepleri imtihan günleri tesbit edildi İngilterenin Ankara büyük elçisi dün Sofyada Bulgar kralı tarafından kabul edildi Damı Sene 22 -ik No, 7736 — Fiati her yanda 5 kuruş iskenderiye limanına kuvvetli bir müttefik filo daha geliyor B. Roosevelt, Akdenizde sulhu korumağa çalışıyor Hollanda istilâya uğradığı zaman Italya müdahale edecekmiş Mussolini, Amerika Reisicümhuruna bir mesaj gönderdi, müttefiklerin muazzam bir filosu İskenderiyede toplandı Vaşington 4 (AA) — Hi Sevelt'in matbuat müme: vukubulan > beyanatından erikan rinde Amerika'- etine itidal tavsiye a'nın ayni şekilde te- bulunmağa deva ti hüküm sürmektedir, Roosevelt idaresinin bu teşebbüsleri zayıflatas indireceği merki efkârı umum Asıl olan kanaate göre İtalya i (Devamı 4 üncü sahifede) Şarki Akdenizde müttefikin filosunun PAZAR 5 Mayıs 1949 AKŞAM Bahibi; Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası üssülharekesi İskenderiye limanının tayyareden alınan bir resmi Alman üslerine | yapılan akınlar mühim hasarat ika ettiler biz ondra 4 (44) Menbaadan verilen haberlere göre, İngiiz hava kuvvetlerinin Stavanger Meydanına, yaptıkları hücum esna töse, Yranlar, hafif bir mukavemet, termişlerdir. Bunun sebebi pek uhakkak olarak tayyare meydanına €lce yapılmış olan şiddetli hücum- iğ Vücuda getirdiği hasarlardır. akika, hava meydani etrafındaki arın ekserisi, yangın bombaları Yakıl ir, For, bücumiar. vvetleri, ardı mebu hava meydanına yapılan esnasında, İngiliz hava daha şiddetli bir mukave- Işi koymağa mecbur kalmış- ". Fakat buna rağmen, esaslı Topraktan demir, İ çok ciddi hasara sebeb olduğu muhak-| | | İngiliz tayyareleri Alman üslerinde | İ — Selâhiyettar | hangar üzerine lüzumu kadar yakın- dan dört bomba atılmıştır. Bunların | Kaktır, | Alman deniz tayyareleri tarafından | her hangi bir mayn dökülme ameliye. | sine teşebbüs edilmesine mani olmak maâksadile, Alman Frizon adaları üze- rinde de İngiliz tayyareleri keşif uçuş-| apmuşlardır. Bu keşif tayyareleri, cümle Sylt üssünden ve Hindenburg bârajından Almanların açtığı ateşle karşılaşmışlardır. Büyük miktarda | İngiliz tayyareleri tarafından gece | yapılan bu büyük hareketler esnasın- da, hiç bir kayıp ve hasar kaydolun- mamıştır, Köstencede bir mayn karaya dilştü Bükreş 4 (A.A.) — (Reuter): Beş memeli bir mayn, dün Köstence limanı sivarında karaya (oturmuştur. Mayn, parça parça bir halde bulunmakta ve menşei hakkında hiçbir işareti ihtiva | eylememektedir. Varna liman: açıkla. rında da bazı maynler görülmüş bulun- duğu da, bu münasebetle hatırlatılmak- tadır, Köstencedeki maynın bir Rus maya tarlasından kopmuş olduğu sanılmakta- ir, NDülkiksmtlezz Ucuza rağbet! Bira ucuzladıktan sonra sürümü iki misline çıktı. Bu hafif içki kolay te darik edilse rağbet daha da artacak, Diğer taraftan biliyoruz ki, Devlet demiryolları biletleri ucuzlatınca $€- yahat mikdarı ve dolayssile gelir faz- lalaşmıştı. Bu iki misal, iktisadiyatımıza reh- berlik etmeli; Ucuz satan kârlı çıkar! Devletin işlerinde de ayni tecrübe ya- pılırsa âyni netice alınacaktır. | tefik kuvvetlerin Italyan sahillerinde muhafaza tertibatı 6 büyük harp gemisi, 33 kruvazör, 118 muhrip, 62 torpido ve 121 denizaltı nöbet bekliyormuş Bu haberi veren Alman ajansı: “8 milyon İtalyan askeri çarpışmağa hazırdır ,, diyor Roma 4 (A.A.) — Akdenizdeki müt- arttırılması “aşist maâtbuatta şiddetli akisler yapmakta» dır, Bu gazeteler, bu tedbirin İtalyayı Istihdaf ettiğini ve İtalyanın, icabın- da, her hangi bir tehdide göğüs gere- bileceğini söylemektedirler. Roma 4 (A.A.) — (D.N.B) ajansı bildiriyor: İngiliz ve Fransız matbuati, | | e karşı İta- ta devam denizden & yanin zayıf etmektedir. Tevere gazetesi, bu münasebetle bir İtalya haritası neşretmiştir. Bu haritada, İtalyan deniz, hava ve kara kuvvetleri nin bütün hudutlarda teşkil ettikleri ka- İeler, şema halinde gösterilmiştir. Gaze. te, İtalyanın zaafından bahseden bu te- ze İtiraz ederek şöyle demektedir (Devamı 4 üncü sahifede) Narvik şehri etrafında şiddetli muharebe oluyor Müttefikler, Almanları karadan ve denizden sıkı bir çember içine aldılar Müttefikler, Norveç cenubundan geri çekilmeğe rağmen harekâta büyük bir şiddetle devam edecekler Londra $ — Stokholmden gelen ha- berlere göre müttefikler, Narvik'i kara- dan ve etmişlerdir. Bombardıman gecenin geç saatine kadar sürmüştür, Almanlar, Nar- yik limanından çekilmişler ve sahil bo- yunda mevzi almışlardır. Müttefikler, Narvikin etrafını sıkı bir çember içine al mışlardır. Bu çember, günden güne da- ralmakta ve Alman kuvvetleri sıkıştırıl maktadır. Namsostan çekilen müttefik kuvvetle- ri başka bir yerde karaya çıkarılmışlardır. Müttefik kuvvetlerin son müfrezesi, dün sabah Namsostan, hiçbir hava hücümü- na uğramaksızın çekilmiştir. | zden şiddetle bombardıman | Nosveç kuvvetleri başkumandamı al- bay Roke erkânıharbiyesile beraber bir İngiliz harp gemisine binerek © Norveçin başka bir noktasına karargâhını nakleğ- İngiliz kuvvetleri kumandanı major general Paget'e müttefik aökerlerile ba- raber, Norveç askerlerini de vapurlara irkâp ve başka bir yere naklettirmek için talimat verilmiştir. Trondhjem ve Namsosun tahliyesi, Norveç başkuman- danlığı ile bilitilâf yapılmıştır. Noörveg aakerleri de müttefik gemilere bindiril- miştir. Fakat irkâp edilen Norveç kuv- vetlerinin miktarı hakkında henüz malâ- mat yoktur. (Devamı 4 üncü sahifede) Nazilere karşı tedbir La Haye zabitasının bir çok Nazi liderlerini tevkif ettiği bildiriliyor Amsterdam 4 (A.A) — Hollanda siyasi mahafili, Başvekil de Geor'in saat 13 de radyo ile irad edeceği hitabede, Hollanda Nazi partisi hakkında, bu partinin ilgam- na kada; gidecek derecede şiddetli tedbir- ler ittihaz edildiği haberini vermesine umumiyetle inlizar halindedirler, Dün gece La Haye sabıtası, mebus Ross Van Tonningen'in de dahil bulunduğu bir çok Nazi liderini tevkif etmişlerdir. Amsterdam 4 (AA) — Almanlar Hol- landaya taarruz ettikleri takdirde Nazile- rin kollarını kavuşturup karşıdan baka- caklarını söşleyen Hollandalı Nazi şefi | iş Müssert, sözlerinin Felemenk Hindistanin- * daki Naziler üzerinde yaptığı tesiri tadil maksadile bir telgraf - çekmiştir. Muserk, bu tolgrafında Nazileri mill müdafaa işin- de mesul mevkilerden ayırmak suretile kolları kavuşturma siyasetine bizzat hü- kümetin mahküm ettiğini söylemektedir. Diğer taraftan La Haye'de yapılan big toplantıda Nazi mebus Van Ton En Hollan- dah Nazi gençliğine, Alman Nazi gençliği” nin kalıramanı Harst Weneli nümune olarak göstermiştir. Londra 4 — Hollanda Başvekili bu- gün radyoda tuk söyliyerek 21, Nazinin tevkif edildiğini bildirmiştir. aaa Devri düm: (4) Ölümden toprak!,,