5 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EEE AED Gişe e ve o mk klein ER EEE min A e A a | : Dün Geceki ve Bu Sahahiki Son dakika Balkanlarda tedbirler Yugoslavyada Sokol gençlik teşkilâtı seferber edildi Romanya, geceleri, sisli, tipili havalarda Tuna üzerinde seyrüseferi yasak etti Paris 5 — Balkan memleketleri tedbir almakta devam ediyorlar. Yugos- ik teşkilâtı her ihtimale karşı hazır bulunmağa davet edil- mi iştir 300 bin âzası bulunan bu teşkilâta neşredilen bir emirnamede â8keri talimlerin arttırılması, ecnebi casuslara karşı müteyakkız bulunulması bil dirilmektedir. Romanya 'Tuna nehri üzerindeki büyük Çernavoda köprüsünde ve Kös- İenceye giden petrol borusunda müdafaa tedbirleri almıştır. Sabotaja mâni olmak için geceleri, sisli,, tipili, puslu günlerde Tuna nehri üzerinde seyrüse- fer olmıyacaktır. Eenebiler hakkında da yeniden tedbirler alınmıştır. Yunan kralı Makedonyaya hareketetti Atin; — Yunan kralı dün akşam Atinadan Makedonyaya hareket etti. Şimendifer hattındaki yeni tesisatı ziyaret edecektir. Kendisine Şimendifer- Jer Nazırı ve harbiye müsteşarı refakat etmektedir. Kral hareketinden evvel Başvekil ile görüşmüştür. Alman propaganda müsteşarı Belgrattan ayrıldı Paris 5 — Bigraddan bildirildiğine göre iki gün evvel Belgrada gelen Al- man propaganda müsteşarı birdenbire hastalanmış ve Berline hareket etmiş- tir. Müsteşar birçok Alman turistinin ve çocuğunun Adriyatik sahillerine git- mesi meselesini görüşecekti. Italyada yeni askeri tahsisat İki senede sarfedilmek üzere sekiz milyar liret verildi Roma 5 — İtalya, ordu için yeniden 8 milyar liret tahsisat vermiştir. Bu- hun yarısı bu sene, yarısı gelecek sene içindir. Roma 5 — İtalyan gazeteleri bilhassa müttefiklerin Akdenizde bahri kuvvetlerini artlırmaları mestlesile meşgul oluyorlar. Giornale &Italia gazetesi diyor ki: «Bu hareket İtalyaya kârşı 'bir ihtar ise İtalyanın mukabelesi ile k güaşacaktır. İtalya her ihtimale karşı hâzır bulunmaktadır. Norveçte tayyare meydanları harab oldu Stokholm 5 — Alınan haberlere göre İngiliz tayyarelerinin mütemadi bombardımanları neticesinde Norveçteki Alman hava üsleri tamamen harap olmuştur. Bu tahribalı görmemeleri için halkın hava üslerine yaklaşması ya- sak edilmiştir. Norveç kuvvetleri başkumandanlığı karargâhını Norveçin gimaline nakletmiştir. Norveçte umumi seferberlik devam ediyor. Alman tayyarelerinin faaliyeti Henüz teeyyüd etmeyen Alman haberine göre bir İngiliz kruvazörile bir vapur batırılmış Roma 4 — Bir Alman tebliğine göre Alman hava kuvvetleri bugün İn- giz askerlerini taşımakta olan nakliye gemilerine, bu arada nakliye gemilerini muhafaza eden-İngiliz harp gemilerine müteaddid bombalar almışlardır. He- nüz teeyyüd etmeyen bu habere göre 12 bin tonluk bir İngiliz nakliye vapurile bir kruvazör batmıştır. Paris 4 — Almanların Norveçe mütemadiyen asker taşıdıkları bildiril mektedir. Amerikanın Moskova sefiri Bükreşte enâra 5 — Bükreşte bulunan Amerikanın Moskova sefiri, Romanya Ha- riciye Nazırı B. Gafenco ile görüşmüştür. Vaşington vapuru hareketini 2 saat geciktirdi Londra 5 — Nevyorktan Cenova limanına hareket etmek üzere olan Va- Amerikan transatlântiği, telefonla verilen emir üzerine hareketini 8 saat geciktirmiştir. miştir. Vapura mühim evrakı muhtevi bir posta çantast veril Amerika Hariciye müsteşarı harbin geniş- lemesi ihtimali hakkında bir şey söylemiyor Yaşington 5 — Gazeteciler dün hariciye müsteşarı B, Welles tarafından kabul edildikleri sırada Avrupada harbin genişlemesi ihtimali olup olmadığını * sormuşlandır. Hariciye müsteşarı bu suale cevap vermemiştir. Yunanistanda petrol ve kömür sarfiyatı tahdid edilecek Atina 5 — Hükümetin emri ile kömür ve petrol sarfiyatı oki edilmiştir. Macaristanda 14,000 ev | hasara uğradı | Budapeşte 4 (A.A.) © Macar ova- smdaki su baskınları yüzünden 14,000 ev hasara uğramıştır. derhal tamiri için 16 milyon tahaisat ayrılmış- Sefirin şerefine bir ziyafet verildi Sofya 5 — İngiliz sefiri, İngiltere nin Ankara büyük elçisi şerefine bir ziyafet vermiştir. Ziyafette Bulgar Başvekil, Hariciye ve Harbiye Nazır- ları hazır bulunmuşlardır. Bunların Başvekil Ankara- ya dönüyor B. Refik Saydam dün Sıvasta Kızılay depolarmı gezdi Kayseri 4 (AA) Başvekilimiz Dr, Refik Saydam bugün saat 17,15 &e şehrimize gelmişler ve istasyonda yeli, kumandan, askeri ve mülki er- Kân ve halk tarafından < karşılanmış We 17,30 da da Ankaraya hareket et- mişlerdir. Sıvas 4 (A.A) — Başvekilimiz Dr. Refik Saydam bu sabah saat 8 de Sr vası teşrif etmişler, istasyonda mülk Ki, askeri erkân, Parti ve Belediye re- #si ve azaları ve halk tarafından karşı- lanmış, askeri bir kıta selâm resmini İfa etmiştir, Başvekilimiz, Kızılay depolarım gezdikten sonra vilâyeti, tümeni, Partiyi, Belediyeyi ziyaret et- miş, cer atelyesini ve hastaneyi gör- müş ve saat 12 de hareket etmiştir. Iki cinayet Tahtakalede bir hamal, eski düşmanını yaraladı Gece Tahtakalede bir cinayet işlenmiş» tir. Hamal Derviş isminde beri, geç vi kit Keresteciler caddesinden geçmekte iken, Mehmed isnrinde biri önüne çık- kin meselesini tazeliyerek (üzerine atil- mış ve Dervişi başından ve boynundan olmak üzere bir kaç bıçak darbesile ya- yalamış, vaka yerine yetişen polisler Der. vişi derhal Cerrahpaşa hastanesine kal- dırmışlar, kahveci Mehmed tevkif edil- miştir. Kadın yüzünden cinayet Gene dün gece Galatada ağır bir ya ralama vakası olmuştur. Karaoğlan «0- kağında dolaşmakta olan Halid ve Ce- mal isimlerinde iki kişi bir kadın mesele- sinden kavga r, bir arahk hırsını büyük bir bıçak çeke- telif yetlerinden te Ki surette yaralı, ıştır. Halid vakayi müteakip kaç is tarafından yakalanmış, Y. taneye naklolunmuştur. Avam kamarasının Salı günü yapacağı içtima İşçi partisi hükümetten her türlü malümatı istihsale çalışacak Londra 4 (A.A.) — Atllee, bu akşam radyoda söylediği nutukta demiştir ki: | «Zannederim ki millet, bize bu buh- ranı geçirtecek kabiliyette cesur ve | azimkâr şefler istiyecektir. İngiliz milletinin vazifesini yapaca- ğına eminim. Biz işçi partisi mensup- ları, kendi vazifemizi yapacağız. Mil- let, büyük fedakârlıklar yapmağa âma- dedir, yeter ki, yapilacak fedakürlik- larda müsavat bulunduğuna &min ol- sun. İnsan ve malzeme bakımından elimizdeki mevcudü tamamile kullan- dığımızı zannetmiyorum. Şu anda büyük bir heyecan büküm Sürüyor. Kıtaatımızın, Norveç şima- inden, cenubundan geri çekilişi, bir çok kimseler için hassatan ümidlerin- de fazla ileriye giden ve böyle bir te- şebbüsün şartlarını hakiki kıymetle- rile ölçemiyenler için, bir darbe teş- kil etmiştir. İşçi partisi, sah günü, hükümetten her türlü malümatı istihsale çalışa- caktır. Bu yeni muvaffakıyetsiziik, Hitlerizmi yenmek hususundaki azmi- mizi asla değiştirmiş değildir.» İngilterenin Ankara ticaret ataşesi İzmirde İzmir 4 (AA) — ingilterenin Ankara büyük elçiliği ticaret ataşesi dün şehrimiz- deki İngiliz general kon Belediye relsini ziyaret e ıştır, İngiliz bü- ne büyük ve mükemmel bir paviyo e edilmektedir ir 4 (AA) — İki gündür şehrimizde an Hollandanın Ankara elçisi de Be- reisi Dr. Behçet Uzu ziyaretle Fuar hakkında malümat almış ve hükümetinin Fuara iştiraki için teşebbümtte bulunaca- İ ği söylemiştir. 5 Mayıs 1940 Haherler Sovyetlerin Yugoslavya ve Romanya ile iktisadi münasebetleri Sovyet Rusya Romanyaya font Bükreş 4 (A.A.) — Havas: Sovyet ker Birliği ile Romanya arasında muntazam ekonomik ticaret müba- delelerinin pek yakında organize edil- mesi beklenmektedir. Romanyanın Moskova ticaret ataşesi Christeoreano, 'Bükreş'e gelmiş ve Romanya Ticaret Nazırı B. Christu tarafından kabul edilmiştir. Sovyetler Birliği hükümeti, Roman- yaya font ve pamuk ihracatını ke- Jaylaştırinak arzusunda bulunmakta- dır. Bu Sovyet tslebi, Bükreş tara- fından kabul edilmiştir. Kontenjan ları, tediye şartları ve iki memleket arasında nakliye işlerini tanzim için yakında görüşmelere başlanacaktır. Harptenberi Romanyanın font ve pamuk ihtiyaçları artmış ve bu mad- delerin başka memleketlerden ithali de bazı güçlüklerle karşılaşmağa başlamıştır. Yakınlarda fena bir va- düstrisi iptidai xandde ve yarı mamul | madde vaziyetini iyileştirmeğe çalı mış ve Derviş ile aralarındaki eski bir | ee mere sn Bu gece sübaha karşı; Kartal kazası- Da tabi, Samandıra nahiyesinin Kurna köyünde on kişinin ölümü ve yirmi ka- dar şahsın da yaralanmasile neticelenen bir facia olmuştur. Bu dakikada; Kartal kaymakamı, o müddetsmumisi, o Kartal jandarma kumandanı, sulh hâkimi; Ka- dıköy ve Kartal hükümet doktoları, sıh- hiye memurları, ve bir hükümet ebesi hâdise mahallinde bulunmaktadır. Hâdi se hakkında bir muharririmizin elde et- tiği tafsilât şöyledir; Samandıra nahiyesinin o «Kumaş kö- yünde Osman isminde bir delikanlı ile köy kızlarından Ayşenin nikâhları kıyıl- mış ve dün gece de bir düğün eğlentisi tertip edilmiştir. Akşam üzeri erkenden kurulan işret ve şerbet sofraları evin bir tarafında kadınlara diğer tarafından er- keklere hazırlanmış; iki takım saz da fas fıllara girişmiştir. Bu şekilde başlıyan düğün eğlentisi gece yansını bulmuş, kadınların bir kıs- mı dağılmış, erkekler de bu eğlentiyi sabaha kadar devam ettirmek üzere yer- lerinde kalmışlardır. Gece yarısından sonra saat üçe doğ- ru; şiddetli bir infilâk bütün düğün evi- ni sarsmış, bununla beraber gözleri bü- rüyen kesif bir duman ortadan sıyrılın- ea bir tarafta insan cesedleri, diğer taraf- ta da inliyen yarahlar görülmüş ve du- yulmuştur. İnfilâkın tesirinden maşun kalabileriler, derhal koşuşup “kaçmışlar, İngilterenin Ankara büyük elçisi kabul edildi Sofya 4 (A-A.) — İngilterenin An- kara büyük elçisi Sir Hughe Kaatchbull Hugensen dün öğleden sonra Sofyaya gelmiştir. Kendisi, İngilterenin Sofya el- gisi B. Rendell'in nezdinde birkaç gün misafir kalacaktır. Sofya 4 (A.A.) — İngilterenin Sof- ya elçisi Rendeli hususi mahiyette ziya- ret etmek üzere dün Sofyaya gelen Ân- karadaki İngiliz elçisi Sir Knatehbull Hugessen, bugün, kral Boris tarafından kabul edilmişi Fransada feci bir şimendifer kazası Paris 4 (A.A.) — Dün gece Bourges ile Montluçon arasmda bir şimendifer kazası vukubulduğunu Nafia nezareti bildirmektedir. ralı da hastaneye sevkedilmişti şiddetli yağınurlı yüzünden açılmam, kazaya sebep olim tur, Lokomotif ile birkaç vagon yoldan çıkmıştır. aks 2 vs, üs Mr tai iü mn mz ziyette bulunmaktan kendisini kur- | tarmak için Romanya metalürji en- Dün Sofyada Kral tarafından | 21 kişi ölmüştür. 35 ya. | ve pamuk vermeği teklif etti makta ve bunun için de yeni yaban ci bayilerle müzakereler açmakladı Romanya metalüjisini iare edem ler, ayrıca Belçikada da başka bir s8 tın alma membâi bulmak imkânle# rmi düşünmektedirler. Amerika ile yarı mamul demir ve dikenli tal ithali hakkındaki müzakereler de müsald bir hava içinde devam eylemektedir. Sovyet - Yugoslav ticaret müzakereleri devamda Paris 4 — Belgraddan bildirildiği ne göre Yugoslavya İle Sovyet Rus* ya arasında bir ticaret müaheğesi akdine memur Yugoslav heyeti Moss kovada bulunmaktadır. İki taraf ara» sında müzakereler devam ediyor. Ya# kında bir itilâfa varılması bekleniyo Yugoslavyanın bir teklifi Zağrep 4 (A.A) — Sovyet - Yugos lav iktisadi müzakerelerile münasgs battar olmak üzere Yugoslav seyrise fain kumpanyası Zetska Plovidba, Yu göslav limanlariyle Odesa arasında muntazam bir sefer tesisini teklif oi | miştir. Kartalın Kurna köyünde kanlı bir düğün Bir iştial oldu, 10 kişi 20 kadar da yaralı var öldü | canlarını kurtarabilmişlerdir. Şiddetli patlayış, civar köylerden ve Samandıra nahiyesinden duyulmuş, Nas hiye jandarmaları bir taraftan o mahalli hâdiseye yetişmekle beraber, diğer ta“ raftanda Kartal jandarma kumandanlı- ğını haberdar etmişlerdir. Kartal jandarmei kumandanı, facindan Kartal kaymakamı B. Bahiri malümattar etmiş, müteakiben? Kartal müddeivmumisi ve sulh bakimi davet edilmiştir. Ba zevattan başka, Kar dıköy ve Kartal hükümet doktorları ile hükümet ebeleri ve iki sıhhiye memuru ile iki cankurtaran otomobili de Kurna köyüne hareket etmişlerdir Bu işler oluncaya kadar ortalık ışılda- mış ve düğün evindeki facia kurbanlari- le yaralıların ayrılması işine girişilmiştir. Ölenlerin cesedleri bir tarafta muhafaza eltina alınmış, yaralılar derhal civar dis- panser ve hastanelere naklolunmuştur. Düğün evinde yüz elli kişiye yakın adam | bulunduğu söylendiği cihetle ölenlerle yaralıların kati mıktarları henüz tesbit edilmiş değildir. Jandarma ve müddelumumilik bir ta- raftan bu tedbirleri ittihaz ederken diğer taraftan da infilâkın sebeplerini araştır” mıştır. İştialin bu düğünün vukuunu iste“ miyen her hangi bir şahıs tarafından ha- zırlandığı anlaşılmakta ve tahkikat bu noktadan derinleştirilmektedir. Bu kanlı düğün faciasının hakiki ölüm ve yaralı bilâaçosu bugün belli olabilecektir. İsveçin bitaraflığı Sovyetler ve Almanya bunu müşterek menfaatleri icabı addediyorlar Moskova 4 (A.A) — Tas ajansı ikl tekzip meşretmektedir. o Ajanı, evvelâ Sovyetler Birliğinin Viborg mukabilinde Petsamonun ve Aland adalarının veril- mesini Finlândiyaya teklif ettiğine dair dolaşan iddiaları tekzip etmektedir. Sonra da, Sovyetler Birliğinin geçeni hafta Alman hükümetine bir nola tevdi ederek Almanya tarafından İsveçe kart yapılacak bir hareketin kendisince gayri dostane bir hareket telâkki edileceğini ve Almanyanın Aland adalarını işgaline müsamaha edemiyeceğini bildirdiğine dair verilen haberi de tekzip eylemek" tedir. Tasa, şunları ilâve etmektedir; «Hakikat şudur: Alman - Sovyet nde* mi tecavüz itilâfı mucibince iki hafta ev* İ vel Moskovada iki taraf arasında istişa" İ zeler yapılmış ve bu noktasi nazar 168 tisi neticesinde İsveçin bitaraf kalmas | iki âkid tarafın müşterek menfaatleri ice” * binden olduğu tezahür etmiştir.»