11 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SÖZÜN GELİŞİ Adalet divanına doğru M ücrim insan ruhiyatı üzerine yazılmış kitaplarda şu müşahedaye sık sık raslanır: Cinayet işledikten sonra kaçmaya, izlerini kay- betmeğe muvaffak olan katiller kan akıttıkları mahalden kolay kolay uzaklaşamazlar, Onlardan bir çoğunun ya cinayeti müteakip, yahud aradan seneler geçtikten sonra cinayet mahalline geldikleri ve oradaki şüp- heli hareketleri üzerine yakalandıkları bu ruhi hali çok iyi ifade eden bir tabir vardır; «Kan tutar derler Yine bir çok müşahedeler göstermiştir ki yakalanmayan katillerden çoğu kendileri yerine gan altına alınan masumların muhakemelerinde Muşlardır. Cinayet tahkikatı tamamen durdurulmuş olsa bile katil bir garip haleti ruhiye içinde, hayatında hiç uğramadığı mahkemelere devam eder ol- muştur. Cemiyete karşı işlediği ağır günah, corasz kalmış Mülessesesinden uzaklaştırmas, etrafımda dolaşır, durur, doğru sürüklüyor. Suçlunun müthiş kuvveti #anların bel bağladıkları bu müessese karşı işlenmiş cinayetleri cezalandıran bir adalet sembolü «Cinayet cczasın kalmaz» sözü boş bir Ankara - İstanbul mektepler muhteliti yarın karşılaşıyor Maarif Vekâletinin otensibi üzerine Ankara ve İstanbul mektepler muhteliti | arasında biri Ankarada diğeri İstanbulda | yapılması tekarrür eden iki karşılaşma- | nın birincisi yarın Fenerbahçe stadında yapılacaktır. Galatasaray ile Boğaziçi liseleri ara- sındaki şampiyonluk maçının geri bıra- kılması üzerine İstanbul mektepler muh- teliti Ankaralı sporcular karşısında en kuv- vetli kadrosile çıkacaktır. Ankara mek- tepler mubteliti bu sabah şehrimize gele- cek ve Galatasaray lisesinde misafir edi- lecektir. Ankara ve İstanbul takımlarında ta- Binmiş futbolcuların bulunması bu kar- plaşmanın ehemmiyetini artırmaktadır... Mektepler arasında ilk defa olarak tertip edilen bu müsabakayı — Ankara takı munn kuvvetini esaslı bir şekilde bilme- diğimiz cihetle — herhangi bir tarafın İehine görmek imkân dahilinde değildir. Mektepliler arasında güzel bir spor bay ina sebep olacak bu karşılaşma- nın revanşı İ9 mayın spor ve gençlik bayramında Ankarada yapılacaktır. Kuv- vetli bir kadro ile misafirlerin karşına çıkacak olan İstanbul mektepleri muhte- iti tesbit edilmiş ve hafta ortasında yap- tiği antrenmanlarla hazırlığını ikmal et- miştir. Sant 15 de başlanacak olan bu | maçı Şazi Tezcan idare edecektir. Ayni stadda bu müsabakadan sonra ikinci küme şampiyonluğu için Beyoğlu apor ile Beylerbeyi klüpleri karşılaşa- gaklardır. Mektepler maçı finali gelecek haftaya kaldı İstanbul maarif müdürlüğü tarafından | tertip edilen mektep maçlarının finali | beraberlikle neticelendiği ve maçın har kem tarafından temdit edilmediği cihet- le şampiyonun belli olmadığı inalümdur. Galatasaray ile Boğaziçi Hiseleri ara- sında yapılacak olan bu şampiyonluk maçı hakkında dün maarif müdüslüğün- de bir toplabtı yapılmış ve bu müsaba- kanın İ9 mayıs spor ve gençlik bayra- munda Fenerbahçe stadında yapılmasına karar verilmiştir. Keyfiyet her iki mekte- be tebliğ edilmiş ve takımlar bu müsa- bakaya hazırlanmaya başlamışlardır. Mektepliler muhteliti İstanbul mektepleri spor bölgesi baş- kanlığından: 12/5/940 pazar günü sant 15 ds Ankara mektepleri muhtelitile karşılaşmak üzere aşağıda isimleri ve mektepleri yazılı futbolcuların, | futbol İevazımlarile mezkür gün saat 14 de Fenerbahçe s#tadyomunda bulunmaları tebliğ olunur. Hayriye lisesinden: Muvahhit, Faruk, Arif, İsmet, Kadir; İstanbul erkek lise- sinden: Mükerrem, Yunus, Nuri, Mu den: Zeki; Şişli Terakki lisesinden: AN Tahir Kavala. Maçın hakemi: Şazi Tez- Şandır, Dörtler turnuası bugün yapılıyor Müli küme maçlarının tehir edilme- #inden istifade edilerek Fenerbahçe, Ga- ray, Beşiktaş ve Vefa klüpleri ara- tında tertip odilen turnun maçlarına bu 8ün Taksim stadında başlanacaktır. Gü- bilin İk maçı saat 15 de Fenerbahçe ile Vefa arasında olacaktır. Bu maçı taki Beşik W karşılaşacaktır. İlk günün b ları yarın saat 1$ de, gülipleri 17 de Oynayacak ve bu suretle turnusnın bi- #incisi belli olacaktır. Turnua birincisine en müdürlüğü tarafından bir kupa ve- tir, n sant İ7de - Galatasaray görülmüştür. Hattâ bizde katillerdeki hazır bulun. suç onu adalet hir hiç bile olsa orası yine milletlere | 1 değildir. e Edi el " biri lik müsabakalarına başlandı Edime 10 (Akşam) — Yağlı ve ser- bes güreşlere iştirak etmek üzere 200 kadar güreşçi gelmiştir. Bunlardan 56 «, Türkiyenin bütüm bölgelerinden gelen serbes güreşçidir. 200 güreşçi bugün Halkevi salonunda | toplandıktan sonra önde bando muzika alduğu halde Atatürk anıtına giderek | çelenk koymuşlardır. Güreşçiler bundan Sonra tekrar Halkevine dönmüşler ve | saat 11 de Türkiye serbes güreş birinci. | lik müsabakalarma (başlamışlardır. Bu ün yapılan Üç turnuaya göre Kocaeli, ei Balıkesir başta gelmektedir. Finaller pazar günü Sarayiçinde yapıla» caktır. siri Mısırdaki güreşçilerimiz bugün geliyor l Beden terbiyesi İstanbul bölgesi baş” kanlığından: Mısırda muvaffakiyetli ne- İ öceler almış olan güreşçilerimiz 11/5/ 940 tarihine müsadif cumartesi günü sa- at 16 da Transilvanya vapurile ze geleceklerdir. Kendilerini karmlamak üzere bütün klüp mensuplarının Galata rıhtımında hazır bulunmaları rica olunur. Bisikletçilerimiz bu akşam Bükreşe hareket ediyor 23 - 30 mayıs arasında Bükreşte ya- pılacak olan Balkan bisiklet şampiyo: sına iştirak edecek Türk bisiklet ekibi- nin birinci kafilesi bügün saat 19 da Be- sarabya vapurile Köstence tatikile Bük- reşs hareket edecektir. Bisiklet federasyonu ikinci reisi Hak- kının riyasetinde giden kafilede Ankara bisiklet ajan Ekrem, koşuculardan Taç lât, Orhan, Kirkor, Nuri ve Bayram bu- lanmaktadır. İkinci kafile hir hafta son- ra bisiklet federasyonu fahrt mütehassıs Cavid Cavın idaresinde gidecektir. Bi- lenin yarışlardan 15 gün evvel sebep koşucuların sahaya alış- Voleybol birinciliğinde ihtilâf çıktı İstanbul voleybol ujanlığı tarafından tertip edilen voleybol müsabakalarının finali geçen hafta Galatasarıy klübü sa | lonunda finale kalan Beylerbeyi ile Ga- | İatasaray o takımı arasında yapılacaktı, * Fakat maç sastinde Beylerbeyi sahaya gelmediğinden Galatasaray seremoni ya parak galip ilân edilmişti. Hi ortasında Beylerbeyi klübü | aja: müracaat ederek voleybolcula- nadan birkaçının o günkü Bakırköy nil- fus sayımında vazife aldığını ileri sür- müş ve bu mazeretini vesikalarla isbat etmiştir. Ajanlık bu vaziyet karşısında Galatasaraya müracaat ederek maçın tekrar edileceğini bildirmiş ise de Gala- tasaray kabul etrnemiş ve bu yüzden or- taya bir ihtilâf çıkmıştır. i İzmir ikinci lisesinin atletizm bayramı İzmir (Akşam) — İzmir İkinci lisesi atletizm bayramı, parlak şekilde ya pılmış, bayramı binlerce halk seyret miştir. Alsancak stadyormunda yapılan bayrama İstiklâl marşile başlanmış, açık mavi ve koyu mavi atlet takımları ge- | çid resmi yapmışlardır. Yapılan mub- | telif atletik müsabakalar neticesinde 72 puvan kazanan koyu mavi takım, birinciliği ve şampiyonluğu kazanmış- tar. Açık mavi takım mensupları, ge lecek sene şampiyonluğu herhalde ka- zanacaklarını ilân etmişlerdir. Halk, atlellerimizi sürekli şekilde alkışlamış- tar, İtalyan ordusu ne yapabilir ? Son günlerde en çok sorulan «İtal ya harbe girecek midir? sualidir. Halbuki bu meseleyi «İtalya harbe girerse ne yapabilir? tarzında orta” ya koymak daha doğrudur ve birinci taredaki şunlin cevabı da bu ikinci- nin içinde mündemiçtir. İtalyanın son on beş sene zarfında iyi, modem silâhla mücehhez, bü- yük bir kara ordusu meydana getir diği muhakakktır. Hattâ bu ordunun manevi kıymetinin eski İtalyan or- dusundan hayli yükseltilmiş olması | da variddir. Bu kara ordusunun mev- cudunu “İtalyanlar hep sekiz milyon olarak gösteriyorlarsa da biz büyük gibi görünüyor. | #eyretlerle beş milyona kadar çıkanla.| bileceğini de kabul edebiliriz. Tankı, tayyaresi, ağır topçusu da iyidir. Bunların hepsi doğru ve vaki, Pâkat bu beş milyonluk ordu nerede kullar nılır? Bu meselede esaslıca düşün mek lâzım. Zira bir milletin en kıymetli varlı. fı olan bu beş milyon genç erkekten mürekkep bir ordu, bir yerde kullanı- hrken o milletin hayati menfaatleri- nin istihsal mevzuu bahsolmalıdır. Daha açıkçasını söyliyelim: İtal yanın şikâyeti nedendir? Akdenizde mahpus kalmak ve bu denizin bo- gazlarmı ellerinde bulunduranların tâbi olmak... O halde bu beş milyonluk ordu bu iztırabı gidermek, Cebelüttarığı, Sü- veyşi her hangi bir yoldan ele geçir mek için kullanılırsa bir mâna Ifade eder, Yoksa bugün Almanyanın yâp- tığı gibi kâh sağa, kâh sola vurarak bir takım tali maksadlar peşinde ko- şarsa, kendini ve meden! birkaç ufak memleketi sefil ve perişan etmekten başka İşe yaramaz. Bu ordu meselâ Balkan memleketlerini ve ezcümle Yugoslavya gösterdiği hedeflere varılamaz. İşi bu hakiki mânasında alırsak İtalyan ordusu için iki hareket saha- sı vardır 1 Fransanın cenubu şarkisinden hücum ederek Almanya İle beraber Fransayı işgal etmek. 2 — Şimmi Afrikaya geçerek Mısırı ve Süveyşi işgal etmek. Birinci hareketten İtalyanın bö- veya Yunanistanı işgal | için kullanılırsa İtalyanın yukarda | M. Şevki Yazman yük ümidler beklediği pek tahmin olunamaz, Zira bu meselede İtalyan ordusunu bekliyen güçlük Maginot hatiş önünde saplanıp kalan Alman ordusunu bekliyen güçlükten daha fazladır. İtalyan - Fransız hududu esaslıca tahkim edilmiş olmaktan başka ge çilmesi hemen de gâyri mümkün era» J mânlaları ile örtülüdür. Ve asıl mühimmi buradaki erazi münlaları- İ mın, yani dağların ve vadilerin Fran İ saya doğru gidildikçe darlaşıp dikleş- asırlardanberi ruzlar çok daha kolaylıkla yapılmış ve muvaffak olmuştur. Fransızların da bu müşkül durum- da fazla insan zaylatını göze alarak böyle bir taarruza girişmelerini ka. bul etmesek dahi İtalyanların bu is- tiksmette muvaffak olacakları ümi- di yok gibidir. Kaldı ki bu erazi Aza- mi yarım milyonluk bir ordu ile mükemmelen müdafaa edileceği için burada açılacak cephe hiç bir bakım. dan müttefikleri sarsamaz. Şimali Afrika cephesine gelince; müttefik donanması Akdenizde hir kim oldukça İtalyanın Şimali Afrika. Mısıra ve biri Tunusa karşı) &ça bilir ve idame ettirebilir amma, pe şinen bilmek lâzım ki ortada mütte- fik donanma olmasa bile çöl burada» ki insan âdedini tahdid eder. Çölde öyle milyonlarca ordu harekât yapa» mâz. Hele bugünün motörlü ordusu- na benzin, su, insanlara yiyecek ve cephane yetiştirmek muayyen bir mevcuddan sonra gayri mümkün ha» le girer. Meselâ şimdiye kadar edinilen tec- rübelere göre bu mikdar 500,000 #lA i 600,000 den fazlaya geçemez. Bu ka- dar kuvvetle de ne Mısırda ve nede Sudanda bir netice elde edilemez. Zira İngiliz ve Fransızlar buralara daha fazla kuvvetler yığabilirler ve hatâ şimdiden bir kısmını yığmış tırlar da. O halde asli cephelerden İtalyanın bir şey bekliyebileceği, İn- giltere ve Fransaya büyük darbeler indireceği tahmin olunamaz. Kala kala Balkan cephesi kalıyor. Eğer Belkanlılar Skandinavya vaka- larından ders almamışlar ve harpte müteferrik olarak parçalanmalarına göz yumarlarsa, Almanyanın yardı. mile meselâ Yuogslavyada bir şeyler yapabilir. Keza Yunanistan, Romanya, Bulgaristan üzerinde de bâzı netice- ler elde eğilebilir. Fakat bunlaria İn- giltere ve Fransaya darbe vurulmuş ve İtalyanın hakiki hedefi elde edil- miş olmaz. Fakat bu esnada İtalyanın nelere maruz kâlacağını düşünelim: İtalya için en müsaid şartları düşündüğü- müz ve meselâ İtalyanın Akdeniz muvasalasını kestiği, Trablusa asker gönderebildiği kabul edilse bile İtal yanın Süveyş ve Cebelüttarıktan ve- ya Karadeniz yolile petrol alabilece- ği düşünülebilir mi? Asla, Haydi bü- tün demiryollarını buna tahsis et mek pahasına da olsa Almanyadan kömürünü getirttiğini farzedelim. Fa- kat kendisi muhtaç olan Almanya İtalyaya benzin verebilir mi? Kaldı ki kahir deniz filoları karşı- sında İtalyayı bekliyen âkibet yuka- rıda tavsif ettiğimizden çok korkunç- tur, İtalyanın hârbe müdahalesi Avru- pada kendisi ve birkaç küçük milleti daha paralıyabilir. Fakat müttefikle- re darbe teşkil edemez. Ne deniz, ne kara ve nede hava kuvvetleri büyük diyarlar fethedecek, Afrikayı, Hin- distanı, Avustralyayı tehdid edecek kapasitede değfidir. Almanyada noksan olan şey insan değli, ham madde ve deniz kuvveti- dir. Bunlar İtalyada da yoktur. O halde Alman zaferini İtalyanların iş tirâki temin edemez. İtalyanlar ma- lâm olan zekâlarile bunu göremez. lerse. hakikat bir gün âlınlarına çar- par. Ve belki Avrupanın huzur ve sü- küna ermesi daha çabuklaşmış olur. Sulh hukuk mahkemeleri GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Tapu dairesinde boşalan melerinin, asliye hukuk mahkemelerinden boşalan tapu dairesinin alt katına yerleş- Ürilmesine karar verilmiştir. Sulh hukuk mahkemeleri bu ay içinde tapu dairesinin mit katında kendilerine tahsis olunan ye- Tre laşınacaklar ve hazirandan İtibaren orada vazifeye başlıyacaklardır. Serbas güreş müsabakaları vi 7 Akşam) — 2 İzmir ( Balıkesirde yapılan rincilik, iki ikincilik Mİ ve bir üçüncülük kazanarak birincili- ği almışlardır. Ba- kesir takımı üç bi- rincilik, iki ikincilik ciliği kazanmışlar- dır. 79 kiloda İz- mirden Musa Gül bahar, bütün rakip- İzmir grup şampi- lerini yenerek grup yonu Musa Gülbahar şampiyonluğunu ka zanmıştır. İzmir güreşçileri, Ankarada yapılacak serbes güreş birincilik müsa- bakalarına iştirak edeceklerdir. BELÇiKA Coğrafya bakımından nasıl bir memlekettir ? 30443 kilametre murabbaı mesahasında» dir. Nüfusu 7478,000 dir. Cenubu şarkideki Ardenne'in başladığı saha istima edilirse, diğer kısımlar Meuse, Escaut, Lys ve diğe nehirlerin suladığı dalgalı oralardan mü- Tekkeptir. Irak ve İrana uzanacak demiryolları Ankara 10 (Telefonla) — kır istasyonundan İrak ve İran hudutları na kadar yapılacak demiryolları hakkın daki kanunun birinci maddesini tadil eden kanun bugünkü Resmi Gazete neşrolunarak meriyete konulmuştur. Buğday ve pamuk ekimi iyi vaziyette Ankara 10 (Akşam) — Zimet Ve- kâletine gelen malâmata göre, bilhassa Orta Anadoluda buğday ekim vaziyeti çok memnuniyeti mucip bir vaziyettedir. Pamuk mıntakalarında pamuk zürra da geçen seneye nisbetle bayKi fazladır. Pamuğun bu sene yüksek fiatle satılma- sı köylünlin pamuk zeriyatında geçen senelerde görülmemiş derecede rağbet göstermesini mucip olmuştur. sene Diyarba- | o Ankara yapılmış olması ücareti kolaylaştırmıştır. Belçikanın şimalinde polderler yani de- nirken kurutulmuş arazi, orta kısmında da, nehir terassübatından hami olmuş münkit Arasi vardır. Memleket dokuz eyaletten terekküp eder: Anvera, Brabant, Garbi Flandr, Halnant, öge, Limbourg, Luxembourg ve Namur. Bunlar valiler ve eyalet şüraları tarafın- dan idare olunur; kendi içlerinde de idari taksiınata ayrılmıştır. Belçika hükümeti, 18$i senesindenberi mağrutl hükümdarlıktır. İcrai kuvvot krala aitdir. On nazır vasıtasile bu kuvveti bal- bik odar. Teşrii kuvvet de müştereken kra- la, mebuslar meclisine ve Ayana aittir Merkez Bruxellaş, meşhur şehir Anvers'- ür. Belçika, büyük müstemlekeleri olan bir memleket Kazanç vergisi hesabında 365 gün sayılacak 10 (Telefonla) — Maliye Vekâletinin bügünkü Resmi Gazetede intişar eden bir tebliğine göre, asgart kazanç vergisinin hesabında sene, şimdi- ye kadar olduğu gibi 360 değil, 365 gün olarak mazarı itibare alınacaktır. İzmir su şirketi ile müzakere Izmir (Akşam) — İzmir su şirketinin hü- kümetçe satın alınacağını yazmıştık. Su şik Keti salâhiyettar murahhasının yakinda ket buçuk miyon Ilra istemektedir. Nafıa Ve- kileti mütehassıslardan mürekkep bir ko- mlsyon marifetile ma şirketinin havun, kay» nak ve tazlantını tedkik ettirmiştir. Şimdi Ankarada bulunan bu beyet, raporunu Ves kâlete verecektir. edildiğine