11 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Alman harekâtı noktasında (Baş tarafı 1 mci sahifede) Hollanda Başkumandanlı- ğının tebliği La Haye 10 (A.A) — Hollanda on dusu Başkumandanlığı tebliğ ediyor: Alman kıtaları bu sabah saat $ de hududu geçmişlerdir. Muhtelif tayyare karargâhlarına karşı hava taarruzları yapılmıştır. Hollanda ordusu ve hava dafi topçu- su hazır bulunyorlardı. Su bâskın- ları, hamrlanmış olan plâna göre yâr pılmıştır. Alınan haberlere göre, 6 Alman tayyaresi düşürülmüştür. La Haye 10 (A.A) Hollanda umumi kârargâhının tebliği: Bu se- bah çok erken Alman kıtaları hadu- du geçmişler ve evveles düşünülmüş olan tahribatı yaptıktan ve Meuse üzerindeki köprüleri yıktıktan sonra plân mucibince geri çekilmiş olan | kıtalarımızla temasa © geçmişlerdir. Almanlar yalnız ududun 15 kilomet-, re gerisinde kâln Amheim şehrinin şarkında bir mıntakda OYssel'e var- muşlardır, Amsterdam 10 — Hollanda resmi tebliğidir; Düşman kıtaatı bir nokta- da Hollanda erazisinde 10 mil kadar ilerlemiştir. Ordumuz düşmanla te- mastadır. Evvelce tesbit edilen plân mucibince su bendleri açılmıştır. İcab | eden köprüler berhava ediliyor. İ Şiddetli muharebeler Londra 10 (A A.) —- Tondra radyo. sunun geve bildirdiğine göre, Hollan- danın şimalihde Gronnigen eyaletin. de ve bilhassa Ems kanalı üzerinde ve Emden Alman denizi üssünün karşı. anda Delfejil civarında şiddeti mu- harebeler olmaktadır. Saat 21,10 da Delfejil Hollandalıla- nn elinde bulunuyordu. Rotterdam 10 — Almanlar bugün | nakliye tayyareleri ile Valhaben tay- | yare meydanına, paraşütlerle çok mikdarda askre İndirmiş ve mezkür tayyare meydanını işgâl etmiştir. Bunlar yere iner inmez şehre doğru ilerlemeğe başlamişlâr ve Noeymas nehrinin sahilini, bir köprüyü, şimen- difer istasyonunu işgal etmişlerdir. Şehirde barikatlar yapılmış ve mu- harebe başlamıştır. Hollandalılar şid- detle mukavemet ediyorlar. La Maye 10 —Resmen bildirildiğine göre, bugünkü muharebede en az 70 Alman tayyaresi düşürülmüştür. 4 Alman zırhlı treni de tahrib edilmiş- tir, tir, Venloda da diğer bir köprü ve bir tir. Venloda da diğer bir tren ve köp- rü berhava edilmiştir. Belçikada vaziyet Brüksel 10 —. Alman kıtalarının Belçika Mhududundan ancak bir kaç kilometre içeri (o girebilmişlerdir. Alman tayyareleri şehre bombalar at- mıştır. Iöuiz bulvarında bir çok binalar harap olmuş, bir fabrikada da yangın çıkmıştır. Bombalardan biri Amerika şefarethanesinin bir metre yakınına düşmüştür. Brüksel hava meydanı ve ciyarina yapılan bombardımanda 37 kişi ölmüş, 61 kişi yaralanmıştır. * Bir tımarhaneye de bomba düş- müş ve yangın çıkmıştır. Bir çok Al- man tayyaresi düşürüimüştür, Alman ktalarnın hücumu, her noktada durdurulmuştur. Belçika Harbiye Nazırının beyanatı Brüksel 10 Belçika Meclisi Dügün toplanmış ve I reye karşı 124 reyle hükümete tam salâhiyet vermiş- tir. Harbiye Nazım General Denis bu münasebetle bir nutuk irad ederek demiştir ki: «Alman ileri hareketi her tarafta durdurulmuştur. Müdafaa sistemi mükemmel surette işliyor. Alınan ha- Derler müdafaanın muvaffakiyetle devam edeceğini göstermektedir. Al manların tayyare üslerimize yaptık- Yarı bombardımanda, evvelseden ted- bir alınmış olduğu için, yalnız iki tayyaremiz hasara uğramıştır.» Belçika Kralı Başkuman- danlığı deruhde etti Brüksel 10 — Belç a umumi s& | bildirilmektedir. ferborlir ilân edilmiş İzinli olan zabitler ve #skerler kıtalarına iltihak inin döve sllimirlerilr. Rün Belçikanın her durduruldu memlekette örfi idare ilân olunmuş, Alman tebaası tevkif edilmiştir. Hol landa ve Belçika vapurları İngülz ve Fransız limanlarına gitmek için emir almışlardır. Belçika Kralı ordunun Başkuman- danlığıni deruhte ve umumi karar güha hareket etmiştir. Müttefikler yardıma başladılar Londra 10 — Resmi bir tebliğde İngiltere ve Fransanın ellerinde bur Tunan bütün vasıtalarla Hollanda ve Belçikaya yardım etmek için hareke- te geçtikleri bildirilmektedir. Mühim İngiliz « Fransız kıtaatı Belçikaya girmiştir. Fransa kılıcını kınından çıkardı Paris 10 (A.A.) — Bu gece redyoda bir nutuk söyliyen Başvekil Reynaud Fransız kıtalarının bu sabah saat 6 da Belçika hududunu geçmiş olduklar rim bildirmiş ve şunları ilâve etmiş- tir: Nihayet, Hitler maskesini attı. Şim- di askerlerini ve tayyareleriri hare kete geçirmek sırası Fransanındır. Herkes vazifesini yapmaya hazırdır. Fransa kıhcını kınından çıkarmıştır. Paraşütçülerin faaliyeti Londra 10 — Almanlar bugün Hol- landa ve Belçikada birçok noktalara karşı paraşütle asker indirmişlerdir. Bunlarla nrühtelif yerde çarpışmalar olmuştur. Paraşütle indirilen asker. lerden büyük bir kısmı yakalanmış veya imha edilmiştir. La Haye'e Brabant'ın şimalinde kâin ve Bonstaal's Belçikada Brük- gelin 30 kilometre cenubunda Nivel- 1es, 55 kolimetre şarkında Saint Trond'a paraşütle asker indirildiği La Haye'e inen as- kerler 200 kadardır. Bunlar İngiliz ve Hollanda askeri üniformasını giymişlerdi. Rotterdam'a da para şütle asker inmiştir. Şiddetli muha- rebeler olmaktadır, Almanların nakliye tayyarelerile asker göndermelerine mâni olmak için hava meydanların» da tedbir alınmıştır. Alman ajansı ne diyor? Berlin 10 — Alman ajansı Alman tayyarelerinden Hollanda askeri kı- yafetine girmis parasütçüler atıldı. ğını tekzib ediyor. Ajans Alman pa- raşütçülerinin ne bir ecnebi üniformasına, ne de sivil elbiseye ben- zemiyen hususi bir kıyafetleri oldu- gunu bildiriyor. Lüksemburgun işgali Paris 10 (A.A.) — Lüksemburg mas- lahatgüzarı B. Funk bu sabah Fran- sız hükümetine verilen söze rağınen Alman ordusunun gece büyük dukâ- ık arazisine girdiğini bildirmiş ve Fransanın yardımını taleb etmiştir. Fransa hükümeti, büyük dukalığa elinden gelen bütün yardımı yapaca- ganı bildirmiştir. Brtiksel 10 — Lüksemburg hükü- meti erkânı Hariciye Nazırı müstesna Lüksemburgu terketmiştir. Hollanda Hariciye Nazırı Londrada Londra 10 (A.A) — Hollanda Ha- riciye Nazın von Kleffens ve Müs- temlekeler Nazır B. Welter, Lord Halifax'in görüşmelerde bulunmak üzere tayyare ile İngiltereye ve ora- | dan da trenle Londraya gelmişlerdir. Almanlar Fransız kıtalarile temasa geldiler Paris 10 (A.A.) — Havas bildiriyor! Lüksemburgda, Alman kolları, Fran- #iz kıtalarile temasa geçmiştir. Fakat benüz, yalnız öncü kıtaları çarpışma- ları mevzuubahistir. Mosellein iki tarafında da İlk mü- him çarpışmalar başlamıştır. Belçikanın protestosu Brüksel 10 — Belçika Hariciye Na- zır B. Spak bu sabah saat yedi bu- | çukta Alman sefirini kabul etmiş ve bir protesto notası vermiştir. Belçika bu notada Almanyanın 25 sene içinde ikinci defa ola etmesini protesto etmekte z, habersiz yapılan son taarruzun birin- ciden daha meşum olduğu bildirilmek. tedir. Belçika kralı umumi karargâha git- mistir- Brükselde bulunan bütün Ak | rinin bloke edilmesi er ordusu | İ tur. Tayyare tardedilmiştir. | Almanlar Belçika sahillerine! Mecliste müzakereler Türk Otomobil kanununun birinci müzakeresi yapıldı Ankara 10 (Telefonla) — Meclis" bugün Refet Camtezin (o başkanlığında toplanmıştır. Celsenin açılışını müteakip matbuat umum müdürlüğü teşkilât ve vazifelerine dair kanuna bir madde ilâ vesi hakkındaki kanunun geri verilmesi hususundaki Başvekâlet tezkeresi okum- muş ve kabul edilmiştir. Bundan sonra bazı Vekâletlerin ve dairelerin 939 yılı bütçelerinde münakale yapılması, hudut ve sahiller sıhhat umum müdürlüğünü: 937 ve vakıflar umum müdürlüğünün 936 yılına ait hesabı katillerine sit ka- nun lâyihaları tasvip edilmiştir. Meclis bugünkü toplantısında resmi daireler ve müesseseler ile devlete ait idare ve şirketlerde ve menafii umumi yeye hâdim müemeselerde bulundurula- ır, Meclis pazartesi günü toplanacaktır. Refik Şevket İhcenin verdiği bir tak- tir üzerine İstanbul defterdarlığına tah- sis edilen otomobil cedvelden çıkarı mir. Miyonculara kolaylık Mallar Ziraat bankasının şube ve sandıklarına teslim olunabilecek Ankara 10 (A.A.) — Ticaret Vekâ- letinden tebliğ olunmuştur: 939 ve daha evvelki seneler mahsulü afyonların Top- rak mahsulleri ofisi tarafından satın alı- nacağı evvelce ilân edilmişti. Ofisin İs- tanbuldaki deposuna bizzat veya bilva- sta afyonlarını teslim edemiyecek mev- kide bulunanlara bir kolaylık olmak üze- re Toprak mahsulleri ofisi ile Türkiye cilmhuriyati Ziraat bankasına lâzım ge- len talimat verilmiş ve mallarını satmak stiyenlerin merkür bankanın şube ve sandıklarına müracaatla afyoclarım tes- Him edebilmeleri hususu temin olunmuş- tur. Eski seneler mahsulü afyonlarını sat- mak istiyenler bu kolaylıktan istifade edebileceklerdir. 31 mayın 940 tarihine kadar Türkiye cümburiyeti Zirmat bankası teşkilâtma teslim edilen afyonlar miadında ofisin İstanbul deposuna teslim ilmiş gibi müamele görecektir. Alım şartlar ofis tarafından gazstelerle ilân olunmuştur. isviçre hükümeti umumi seferberlik ilân etti (Bastarafı 1 inci sanifede) la beraber tehlike mevcuttur. Her ih. timale karşı hazır olmalıyız. Ecnebi- lerin memlekete girmesi ve çıkması siki kontrole tabi tutulacaktır. Umu- mi seferberlik ilân edilmiştir. Seferber lik yanın bitecektir. İcap ettiği takdir. de ordumuz vazifesini yapacağı gibi sivili halkın da tedbir alacağına emi- nim.» İsviçreye bombalar atıldı Bem 10 (A.A.) — Dün gece yaban- cı tayyareler Göürresalin civarına bombalar atmışlardır. Demiryolu ha- sara uğramıştır. Bu sabah yabancı tayyareler İsviçre arazisi üzerinde uç- muşlar, Bale civanndan geçmişlerdir. Zurih 10 — Zurih tayyare meydanı üzerinde bir Alman tayyaresi uçmuş” Nevyork 10 — Almanyanın İsviçre- | ye de taarruz clinesinden endişe edi- Miyor, İsviçre tedbir almaktadır. BU GECEKİ Nöbetçi eczaneler önünde Minasyan, Kumkapıda Alemdarda Sır Rasim, Kü- Hikmet, Şehremininde Hamdi, Şehzadebaşnda Üniverelik, Karagümrükte Arif, Fenerde Hüsa- Samatyada Erofilos, Aksa- ya Nuri, Beyoğlunda Kinyoli, Limöner, Şişlide Nargileci- atada © Doğruyol, Necatibey Sporidis. Kasımpaşada yeis Mabetoğlu, Kadı- e Halid Uiwer, Üsküdarda Ömer Kenan, Beşiktaşta Süleyman Recep, Büyükadada Halk, Heybeliadada Ta- Naş cezuneleri, amd çükpazarda manlar tevkif edilmişlerdir. mayn döktüler Londra 10 (AA) — Alman radyo- su in Hollanda limanlarının ağız- Inrma ve Bölçika sahilleri boyuna mayn döküldüğünü haber vermekte. dir. Amerika 3 hükümete açılan kredileri kapadı Vaşington 10 (A.A.) — Roosevelt, İ ti Almanyaya bir mesaj | İ açık şehirlerin bombardıman edilme. İ berhava olmuştur. Hollandaya, Belçikaya ve Lüksem- burg'a açılmış olan Amerika kredile- vermiştir. gazetecileri Pariste Seyahatlerine devam kararını vermek üzere perşembe gününe kadar Pariste kalacaklar Pariş 10 (A-A.) — Türk gazeteciler | koştum. İlk haberler gelmişti, heyetile Pariste bulunan umumi müdiri- mizden: Heyetle beraber Parise geldim. | Sabah sant beşte, daha Dijonda gözleri- ni dikkatle havaya çevirmiş küçük grup- | İar görmüştüm. Uzaktan duyulan ban tarrakaların sesi, bize kadar gelmişti Fakat Paris, o derece sakin ve vakur idi ki bu tarrakalar, bize eylüldenberi gok defa adi bir vaka gibi geldi. E- sasen sabah gazetelerinde de tecessüs canlandırabilecek hiçbir haber veyahut işaret yoktu. Hollanda, Belçika ve Lüksemburga hücum sansasyonel haberini, saat ona doğru, inmiş olduğumuz otelin kapıcım bize haber verdi. Derhal büyük elçiliğe | İ Fakat henüz hiçbir tafsilât yoktu. Sokaklar, her günkü halini muhafaza etmekte ve ber taraftan, soğukkanlılıkla alınmış azim ve kararı ve sarsılmaz itimadı bildi- ren haberler gelmektedir. Geceleyin vaziyetten haberdar edilen Fransız ordusu, Belçikanın yardımına koşmak üzere, sabahtanberi, cebri yürü- ile ilerlemekte ve yüzlerce Fransız ve tayyaresi Hollanda üzerinde uç- maktadır. Büyük harp, bugün başlıyor. Hidise- lerin alacağı inkişafa göre seyahatimize devam kararını vermek üzere, 15 may sa kadar Pariste kalacağız. Hitler orduya bir emri yevmi neşretti " Bugünkü harp Alman milletinin bin sene için mukadderatını tayin edecektir ,, diyor Berlin 10 (A A.) — (D.N. B.) bil- diriyor: Führer garp cephesi sakerlerine hitaben şu tebliği neşretmiştir: «Alman milletinin âtisi için kati savaş saati gelmiştir. 300 senedenberi, İngiliz ve Fransız resikârlarının Avrupayı fakat bilhassa Almanyayı hakiki şekilde kuv- vetlenmekten menetmek gayeleri dai- t olmuş ve Avrupayı, bilhassz 1, zaaf içinde, kudretsizlik için de bırakmıştır. Bu hedefe varmak için, yalnız Fransa 200 sene içinde Alman- yaya 3İ defa harp ilân etmiştir. Onlarca senedenberi, Britanya dünya- sına hâkim olanların hedefi de yine, Al manyanın ittihadına mani olmak, 80 milyonluk bir milletin ihtiyaçları için el- zem olan hayati nimetleri Almanyadan esirgemektir, İtere ve Fransa, ken- dilerine mal edindikleri bu siyaseti, Al manyada mevcut rejimle meşgul olma- dan tatbik etmişlerdir. Hedefleri daima Almanya idi. Mesul şahsiyetleri bugün, bu hedefi açıkça itiraf ediyorlar. Bu hedef, AL manyanın, mağlüp edildikten sonra, par- çalanıp küçük devletler haline getirilme- sidir. O zaman, Almanya siyasi kudro- tini ve dolayısile, Almanların bu toprak üstündeki haklarını termin imkânını kay- bedecekti. Bu sebeple, bütün sulh | sa ölmek mi istediği si şebbüslerim reddedildi ve geçen sene aylülünde bize harp ilân olundu. Alman mülletinin, İngiliz ve Franuz milletlerine karşı hiçbir kini, hiçbir düş- manlığı yoktur. Fakat Alman milleti, bugün, yaşamağa devam etmek mi, yok- arşısında bu- lanuyor. Birkaç hafta içinde kahraman kıtaatımız. İngiltere ve Fransa trafından ileri sürülen Polonyalı düşmanları mağ- İâp ve bu suretle #arktaki tehlikeyi ber- taraf etmişlerdir. Bunun üzerine İngilte- re ve Fransa, Almanyaya şimalden ta- arruza karar vermişlerdir. Alman ordusu 9 nisandanberi, bu teşebbüsü, rüşeym halinde iken boğdu. Aylardanberi, teh- ditkâr bir tehlike gibi beklenen şer gel migtir. İngiltere ile Fransa, Avrupa ce- nubu şarkisinde büyük bir manevra ya- par gibi görünerek, Hollandadan ve Belçikadan göçmek, suretile Ruhr srazi- sinde bize tarruza teşebbüs ediyorlar. Garp cephesi askerleri, kendinizi gös- termek zamanı gelmiştir. Buzün başla” yan harp, Alman mi mukaddera- tını, gelecek bin sene için tayin edecek- tir. Şimdi vazilenizi yapınız. Alman mil- leti sizinle beraberdir ve muvaffakiyeti- nizi temenni ediyor.» Berlin 10 — Hitler harekâtı idare için te | cepheye gitmiştir. Şiddetli tayyare muharebesi başladı (Baştarafı 1 inci sahifede) Bombardıman edilen açık irler Paris 10 (A.A.) — Bazı açık şehir. | ler, bu meyanda Naney, Bille, Lyon, | Colmar, Pontoise, Luxcull Alman ta; i tartfından bombardıman edilmiştir. Naneyde ölenler ve yara- lananlar vardır. Colmar belediye bi- nasına bombalar atılmıştır. Londra 10 (A A.) — Kent dukalığı arazisinde Canterbury elvarında kâin Chillama bu sabah dört yangın bom- bası düşmüştür. Londra 10 —. Almanlar tarafından | Fransada Naney şehri üzerine yapi- lan hevâ taarruzunda sivil halktan 6 kişi ölmüş, 30 kişi yaralanmıştır. Lille şehrinde bazı evler harap olmuştur. Amerikanın mesajı Vaşington 10 — Amerika hüküme- göndererek mesini bildirmiştir. İngilterede herkes maske taşıyacak Londra 10 — İngilterede herkes ye- nideri gaz maskesi taşımağa davet e- dilmiştir. Tehlike işareti verilince halk sıgınıklara çekilecektir. Belçikada bombardıman edilen şehirler Brüksel 10 — Bu sabah beşi yirmi geçe Alman tayyareleri bürüksel Üze- rinde uçmuslar v danını bomb dakik müre a bir k dır. Şehirde bazı bi tur. Ölenler ve yi İ İ rduman etmişlerdir, On. | | halka bazı * Hara dâfi topları derhal harekete e | şürmüşlerdir. Ayni zamanda 37 Alman tayyaresi de Anversi bombardıman etmiştir. As- keri hastane harap olmuştur. Temelle istasyonu tayyareler tarafından bom- bardıman edilmiş, istasyon binasında yangın çıkmıştır. Belçika hükümeti Bürükseli açık şehir ilân etmiştir. Bü- rükselden asker geçmiyecektir. Brüksel 10 (A.A.) — Brükselde Ak man sefarethanesi yakinine bir bom- ba düşmüştür. Yaralılara yardım için icap eden müessir tedbirler ittihaz edilmiştir, Hava muharebeleri Londra 10 — Bugün Belçika ve Hol landa üzerinde şiddetli hava faaliye- ti olmuştur. Bir çok hava muharebe- leri vukna gelmiştir. Hollandalılar 17 Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Hol- landa tayyareleri Alman toprağında | Alman münakalât kıtalarına ve tren- lerine bombalar atmışlardır. Bir tren Londra 10 (A.A.) — Hava Nezareti İ bu sabah çok erken Alman tayyarele- rinin Fransada, İngiliz hava ordusu- nun işgalinde bulunan bir çok tayya- i re karargâhıma taarruzda bulunduk- larırı, fakat muvaffakiyet elde ede- mediklerini bildiriyor. İngiliz harp tay- | yareleri 5 düşman tayyaresi düşürmüş” lerdir. Patlamıyan bombalar Paris 10 Hava Nezareti Alman tayyareleri tarafından atılan bomba lârdan nasıl korunulacağı hakkında lerde bulunmuştur. tayyirelerinden alılan bom- bir saat, bazan de 3 saat amaktadir. Bu bombalar& 3 yanaşılmıyacaktır. 'Tehlike e verilince radyolar da neşriyat