14 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1940 min AKŞAMDAN AKŞAMA ———— ————— — —— Siezfried'in sırtındaki yaprak yeri Garp cephesindeki askerlerine kİleri'» kumandasını verirken, Hitler Şöyle dedi: — Devletimizin ve milletimizin bin Bene sürecek mukadderatı bugün ta- Ayyün ediyor. Ve Hollandanın da yarısını ele ge Şirdiler; Belçikada Albert kanalımı Aşıp — dünkü haberlere nazaran — Lige istihkâm hattyle Bruxelles Arasına sarktılar. 1.800.000 kişi ile, Motörlerle akın yapıyorlar. Tarihte bunca harplere sahne ol Muş Belçika ovaları böyle bir insan kalabalığı görmemiştir. Zira dünya" tun en kalabalık yeri zaten burasıdır. Kilometre başına 274 kişi düşüyor. | Erazinin her karışı, köy, bahçe, fab- rika, şehir; medeniyet nişanesi. Ba tıklım taklım diyara Alman kuvvet lerini ve onlara karşıcı gelen mütte- fikleri de ilâve ediniz! Mahaşerallah... (Asıl garibi böyle bir kalabalığa binlerce paraşülçünün inebilmesidir. Aralarında kadınlar da varmış. Müt tetikler acaha gökten melek gibi sürü» len bu huriler sebebile mi galanlık ve centilmenlik okaygusuna (düşüyor, yağan bu insanları avlamıyorlar?I Hülâsa Belçika, mahşerile, kanadlı İ hurisiyle ve gılmanile, cennet gibi era- #isi ve cehennem gibi muharebesile hakiki bir ana baba günü manzarası Arzediyor. Tarihin en büyük arbedesi | burada cereyan edeceğe benziyor. | Fakat acaha Almanlar, Siegfried'le Maginot arasında kalan bu «no man's land» 1 yani nefsi Belçikayı ele geçir mek için mi böyle müthiş bir savaşa giriştiler? Her halde bizzat hedef o değil! Orasını bir basamak yapıp da- ha ileri sıçrayamadıkları takdirde nk ni gayeye kıyasla yine de mühim bir #€Y yapamamış olacaklardır. Almanlar ancak buraya yerleş tikten sonra salhıyacakları yumruk- İariyle hasımlarının mukavemetini Parçalayıp vücudunu. kötürümleştir. dikleri takdirde, dünyanın mukadde- Tatını tayin edecekler. Yine Hitler'e atfedilen sözlere nazaran, yayed za- fer ona müyesser olurmu, Almanya merkezde kalmak şartile Avrupada ve bütün dünyada ona tâbi — «deylet grupları» demiyeyim — iktisadi teşek- küller kurulacak, Meselâ şimnlde bü- tün küçük devletleri ihtiva eden bir federasyon; cenupta da, Balkanları, Ukraynayı, Gürcüstana kadar içine alan — askersiz, harici siyasetsiz — bir tâbi devletler salkımı... Bu man- Yarayı şuna benzetiyorum: Ortada bir Şato (—Almanya), Etrafında da uşak - hizmetçi daireleri (mütebaki memleketler) Şayed insanlık buna dayanabilirse Şimdi cephelerde dayanmasın!... Bu Alman idealinin tahakkuk edip €dememes!, ne şuna, ne buna, şimdi çarpışanlırın azim, irade ve tefevvu- kuna bağlı bulunuyor. Hitlerin hakkı Yar: Cermen devletinin ve milletinin Uzun mukadderatı mevzuubahis.. O da görünüşe nazaran şu Belçika ova- larında o hallolacak.. Bakalım, bu çarpışmaların sonunda ovaların gar- bindeki Maginot temadisine varılıp orası mi aşılacak; yoksa, bir sürçme mi olacak? Alman kuvvetleri sırtını mı çevirecek? © Cermen efsanesine nazaran, Sieg- fried, ejder kanı ile yıkandığı için vü- Cuduna silâh İşlemez bir kahraman- Lu nı r. Fakat tılsımlı banyosunu yaptığı ŞEHİR HABERLERİ ve Birincikânunda toplanacak Bina vergisi taksit aylarında değişiklik olmadı. Lokantalarda yemekler came Umumi imeelis, dün Faik Derelinin #eis- Uiği altında toplanmıştır. Encümenlere ha- vale edilen evrak arasında belediye koop ratifinin bir müracaatı da vardır. Muh, sebe mürü B. Muhtarın verdiği izahata gö- re kooperatifin belediyeye borcu 13 bin liradır. Üsküdar ve Kadıköy semtlerinm *marı plânına dair mülkiye ve nafia ene- menleri mazbatalarının müzakeresi bugü- ne bırakılmıştır. Dünkü Içtimada mülkiye ve iktisad en- cümenlerinin bina ve arazi vergilerine ald taksit müddetlerinin tesbili hakkındaki müşterek mazbatası okunmuştur. Bu mas- batada bina vergisi taksitlerinin geçen 28- ne olduğu gibi temmuz, eyldi, ikinciteşrin, Sok kta bırakılan Zavallı ölü olarak bulundu, morga kaldırıldı Dün sabah Darülüceze önünde sokakta. kundağa sarılı bir erkek çocuğu cesedi bu- lunmuştur. Çocuk tahminen on günlüktür. Vaka müddelumumiliğe bildiriimiş, mua- yene için kundak açılınca içinden bir kâ- gul çıkmıştır. Kâğıdın üzerinde, Darüle- ceza müdürlüğüne hitaben şunlar yazılı» dır: «Bu çocuğu siz muhafaza ediniz. Alla yaşına kadar Darülücezde kalsın. Altı sene sonra biz gelip çocuğumuzu alacağız» Yazının altında da bir kadın ve bir erkek i vardır. “rimisba çesedi adliye doktoru B. En- ver Karan tarafından muayene edilmiş, vücudünde, ölümü intaç edecek bir iz bu Junamadığından ölümün ösobebini tesbit için otopsi yapılmak üzere morga kaldırıl- mıştır. Çocuğun, orada görülüp Dartilace- seye alınması için akşamdan o civara bi- ğ tesirile küçük Kendini kaybedince karısıni dövmeğe başlamış Currahpaşa (civarında oturan Kâsm adında bir hamal pazar günü dışarıda ra- kı içip sarhoş oldaktari sonra bir gişe de boyalı rakı alıp evine gitmiş ve bunu da içince büsbütün kendini kaybederek karısı Yatmayı dövmeğe başlamıştır. Kâzım ya- kalanarak adliyeye verilmiş, dün Sultana» mad Üçüncü sulh ceza mahkemesinde kırk gün hapsine karar verilmiş ve tevkif edi- lerek terkifhaneye gönderilmiştir. # Divanyolunda kira ile bir binada bu- Iman Sultanahmed birinci, üçüncü ve be- beşinci hukuk mahkemeleri öntmüzdeki cumartesi gününe kadar tapu dalresinin altındaki Yere taşınacaklar ve pazartesi | gününden itibaren yeni binada vazifeye başlıyacaklardır. esnada, iki küreğinin altına bir yap- rak yapıştığından, küçük bir yeri yaralanmağa müsait bir şekilde kal mış. İşte efsanedeki öldürülmesi de o noktadan dolayı oldu. Bu cermen kahramanının ado alan modem Alman müdafaa hatt nın delinecek yeri ihtimal Belçika hududlarının şarkındadır; çok umu- lur ki Almanlar bu taatruzlarında sırtlarını çevirdikleri zaman, zayif noktaları sırıtacaktır. Almanların şato halindeki hayalle- riyle bu basit tahayyül kıyas edilirse ikincinin pek daha akla yakın olduğu meydana çıkar. (Vâ - Nü) ikincikânun aylarında, arazi vergisinin de temmuz ve birincikinm aylarında tahsil edilmesi teklif ediliyordu. Âzadan B. Gera- feddin, zirant erbabı için temmuz ve birin- olkânun aylarının müsald olmadığını söy- liyerek arazi vergisinin ağustos ve birin- elteşrin aylarında tahsilini teklif etti Bu humusta büzi münakaşalar oldu. Muhasebe müdürünün verdiği izahata göre İstanbulda 141,715 bina vardır. Bun- arın 89,116 sı akardır. Eni binden falan da meskendir. Akardan alınacak bina ver- gisinin tahsili emval kanununa göre aka- rın bedeli icarından etmek lâzımdır. Bina, vergilerinin haczen tehsili için kanu- ni merasimi böklemek zaman Karilerimizin mektupları Gene otobüslerden bir şikâyet Otobüs seferlerinin intizamsızlı- ğından çok şikâyet edildi. Bu ara- da bir de hareket saatini bekliyen otobüslerden şikâyet edelim. Ya hepsi nazari dikkate alınıp bu işler yoluna giler, yahut da şikâyetleri miz gazetenize dercedilmekle kalır. Dün akşam 19 raddelerinde Ba- kırköyden otobüsle Sirkeciye geç mek istedim. Altı otobüs boş ola- rak sıraya dizilmişler duruyorlardı. Bunlardan hangisinin hareket ede. ceğini bir türlü öğrenmek kabil de- ğil. Meydanda, ne şoför, ne biletçi var. Hangi otobüsün hareket ede- ceğini yolcuya göstermek için ya hareket otobüsün üstü ne bir. levha konulması, yahut da sırasi gelen otobüsün biletçisi oto- büsün kapısını açıp gelen yolcuyu almalı. Son dakikaya kadar yolcu- ların meydanda kalmaları doğru mudur? Bir de yağmurlu günü dü- şünmeli... C.B. İthalât şirketleri birlik haline! getiriliyor Bütün ithalâz biriik haline vam etmektedir. V müdürlüğü ile teşkilâllandırma müdürlü- güne, birliklerin kuruluşuna ald teferrla- tin mümkün olduğu kadar süratle halle- dilmesini emretmiştir. Dün teşkilâtlandır- ma müdürlüğünde, mıntaka tlearet mü- dürü B. Avnl Sakmanın da iştirakile ilk toplantı yapılmıştır, İlk olarak çuval ve kanaviçe ithalAt ilmitet, şirketinin birlik haline getirilmesine başlanacaktır. mantaka İlearet Komünistlik propagandasi Babıâli cirarında kitapçılık yapan Müni- ye adında bir kadınla on dört yaşlarımda Fikret adında bir çocuk Komtnistlik pro- Pagandam yapmak suğondan maznunen adliyeye verilmişler ve dün asliye sekizinci ceza mahkemesinde mevkufen muhakeme- lerine başlanmıştır. İddianame okunduk- tan sonra müddelumuminin talebi üzerine suçun mahiyetine ve mazmun Pikretin ya- gının küçük olmasına binaen muhakeme- nin gizli olarak devamına karar verilmiş- tir. 4 Kahve satıcıları dün teşkilâtlandırma müdürlüğünde toplanarak yeni kahve sto- kunun e suretiz tevri edileceği işini gö- Tüşmüylerdir. kânlarda teşhir edilebilecek yaç gösterdiğinden verginin taksit müddet- leri ona göre tanzim edilmiştir. Meclis, B. Şerafeddinin tekilfine göre arazi vergisinin ağustos ve birinciteşrin aylarında alınmasına ve bina vergisi tak- Sitleri müddetlerinin muhafazasına karar | verdi, bul edildi. Belediye zabıtası talimatname- sinin lokantacılar, ahıçılar, çikolata, pas- ta, şeker, şekerleme ve emsaline dair kıs- mı münakaşa edildi. Âradan B. Cemalled- din Fazılın teklifi üzerine tallmalnamede yemeklerin lokanta camı rında teşhi- kaldırarak e edildi, Mec- Kumaş derdi İhtikâr yaptıkları tesbit edi- lenler şiddetle cezalan- ırılacaklar Kumaş, deri ve demir ftatleri üzerinde ihtiklr yapıldığından bahsedilmişti, Hükü- met ihtikâra teşebbüs edenlerin şiddetle ceaalandırılmasını şehrimizdeki alâkadar- lara bildirmiştir. Üç gündenberi yapılan Ihzari tahkiknt bitirildiğinden ihtikâria mücadele komisyonu, milli iktisadi koru- ma kanunu çıktığındanberi ilk mühim iç- timaanı dün 1730 da yapmıştır. Içtimaa Veli B. Lütfi Kırdar riyaset ediyordu. Müzakereler geç vakte kadar sürmüştür. Öğrendiğimize göre bazı satanların fhtikâra teşebbüs ederek bir kısım mallarını gizlemeğe kalktıkları tes- bit edilmiştir. Bunlar mUli korunma kany- nuna göre şiddetle çezalandırılacaklardır. KÜÇÜK HABERLER: ne 4 Köprüler idaresi, Karakü haziranda tamir ettirmek köprüsü hazıri muvakkat Wâye köp de haziranda inşa edileceğinden Belediye kereste mübayansına bağlamıştır. * Büyükderede kibrit fabrikasında çalı- gan Abdülâli isminde biri, bir kibrit balye- sini taşırken iştlal vukun gelmiş, Abdülâl ellerinden yanmıştır. Yaralı Ali tedavi aj- tna aldırılmıştar. Beyazıdda oturan beyan Muhsine Me sidiyeköy asfalt yolu üzerinden yürürken bir otomobilden korkarak kaçmak istemiş, bu sırada hendeğe yuvarlarınrak yaralan- mıştır. Bayan Muhsine zabıta tarafından todavi altına aldırılmıştır. tinburnundan Yedikuleye geli sından gelmekte olan şoför Kirkorun oto- mobllinin sadmesine uğramıştır. X Taksimde oturan Bedros isminde biri, sindeki motosikletle Şişiide Necmi 15- ine çarpınıştır. Polis, Bedrosu yakalamış, Necmiyi de hastaneye kaldır. muştar. # İstanbul vilâyeti maiyet memurların- dan hukuk mezunu B. Metin Karaburun kaymakamlığına tayin edilmiştir. B. Me- tin çalışkan ve kıymetli bir gençtir. Mu- vatfakıyetler dileriz, Dün Yugosiayyadan yumurta #hraca- tında kullanılmak üzere 100 bin ton talaş gelmiştir. Yakında Romanyadan da bir parti beklenmektedir. Talaş flatleri dün inmeğo başlamıştır. # İstanbulun ekmeklik buğday ihtiyacı- ni temin eden toprak ofisin İstanbul şu- besi, günlük ihtiyacın yüz tonunu Eskişehiğ değirmenlerinde üğüterek un halinde piya- Saya sevkedecektir. Bu Ur, yumuşak buğ- daydan öğütülecektir. # Tarihi eserlerin muhafaza ve tamiri emredildiğinden müzeler idâresinde topla- nan bir komisyon, şehrin plânı üzerinde tedkikat yaparak muhafaza ve tamir edi- lecek eski eserleri tesbite başlamıştır. Bundan sonra bazi mazbatalar daha ka- kumaş ve deri | Arazi vergisi taksitleri ağustos z - ISTANBU”. HAYATI Nihayet doğdu Vapurda arkadaşının yanma #0 kuldu, gözlüklerinin üstünden etraf- takileri süzerek: — Oh, dedi, Allah ömrünü kasir, tekrarını asir eylesin. Nihayet, sekiz aylık hamil vecâlarından sonra doğ- du. Arkadaşı hayretle baktı: — Amma yaptın ha. Yeni doğan çocuğu beddua edildiğini ilk defa işi- tiyorum. Öteki müstehziyane gülümsedi: — Böylesine bu kadarı bile fazla. Doğmaz olaydı, Fakat, bu defa girdi kapana. Şakası, makası kalmadı. Kır saçlı zatın garip, mânasız söz lerini etraftan duyanlar da kulak ka- bartmağa başlamışlardı. Arkadaşı: — Yahu, dedi. Neler söylüyorsun Allah aşkına. Sekiz ayda doğup bu kadar beddua kazanan kimin yavru- sudur? Kapana düşen ne?... Derin derin içini çekti: — Hâlâ anlıyamadın Sekiz aydanberi bütün dünyaya sancılar çektiren harp melümu nihayet doğdu. Fakat anası da kapana düştü, Çe kirge gibi, Avusturyadan Çekoslor yaya, oradan Polonyaya zıpladı, lonyadan Norveçe sıçradı, nihayet, Hollandada kapana girdi da, evvelkiler gibi elini kolunu sal lıyarak dolaşacak boş meydan sandı amma, bu sefer eli kolu kıskıvrak bağlanır. Cebinden bir gazele haritası çıka- rp dizlerinin üstüne yaydı, kurşun kalemile çizgiler çizerek izaha baş ladı: Gitti o Chamberisin, geldi Churehil, Bakalım bu neler yapacak. Bana kalırsa İngilizler şuradan, Fransızlar da şu taraftan yürümeli, düşmanın dört tarafını sarmalı. Dia lâm ya, düşman bir defa avucunun içime girdi mi bir daha kımıldana. — İyi söylüyorsun amma, düşmanı da hâkikaten çekirge 5 Tiba — Çekirge değil ya, ejderha bile ol sa, benim plânımın karşısında kımıl danamaz. — O halde, sen o plânı çiz de ge neral Gamelin'e gönder bari — Şakayı bırak amma, Chamber Hain fena halde kızdı, farkında mısın? Başvekâletten © ayrılırken söylediği son nutkunda neler söyledi. — Evet. Şimdi Hitleri yakalayıp Chamberlaine teslim eiseler ne yas par acaba?. Kır saçlı zat 'telâşla yerinden sıç- radı; — Aman sus, azizim. Karşısma alıp gene müzakere masasına oturur Belediye sulür idi senesi bilânçosu kuruştur. Şir 105 milyon m ton kömür aarfedildiği IT milyon 749 biz 8495 ton kömür rının artmasına rağmen kömür sarf! da görülen bu düşüklük, yeni *darenin yap- tığı tasarruflar ileri gein dir. başka terkos gölüne kanan yeni de az kömür sarfını icab ettirmiştir. Üs. küdur Elmalı suyundan bir senede 2 mii. yon 383 metremikâbi su akıtalmıştır. İçereme köyü ve civarı müstesna olarak Üsküdar ve Kadıköy havalisinin bir çok yerierine su şebekesi uzatılmıştır. Sular idaresinin 34 bin küsür aboned vardır. Bunun 26 bini terkos suyuna aid- dir. Mütebakisi Elmalı suyu kullanan abo- nelerdir. Bay Amcaya göre | on paradan ns hemmiyet — «Adam sen de, Çıkar!» diye meteliğ na bay Ames raktığım on paraları epey yekün tutar bir hesapla» «Adamcağızlarda ufaklık yoksa ksin, fakat işin yolcu tarafında ne yapsınlar?» diye tuhafı onlukların değil de. «.. Daima biletçi tarafında kalış diri... Eğer bu işte bir açıkgözlülük varsa yapanlar cezalandırılmalı!... NE B. A. — Bilâkisi. On paranın kıymetini bildikleri için mükâlatlare dırmak icap ederi...