18 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

kullandıkları Londra 18 — Al sllanımamışları ürekke; r. Bunlar Bugünkü teh 17 — B. Sumner Welles »betile bir nutuk söylemiş Tondra ması mü Bugünkü tehlike geçi anlar, gürp cephesinde kullandıkla Bu ağır tan Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Almanların garpte ağır tanklar ağır tank fırkalarını 3 zırhlı fırkadan mürekkeptir. Her trk lar, çok benzin sarfettikleri cihetle vak like geçicidir ugün Amerika ilmi kongresinin kapan- ve demiştir ki: r. Takırip kuvvetleri mağlüb edilecek ve dünya korkudan kurtulacaktır. Her halde bugün yakın değilse bile behemehal gelecek ve görülecektir.» Londra 17 — Londra radyosu bu bugünkü vaziyetin 1914 dekinin ayni «Tehlike aynı ise cevabın da ayni söz müttefiklerindir.» demiştir. akşam askeri harekâttan bahsederek olduğunu söylemiş ve: olacağı muhakkaktır. Her halde son Romanyada ecnebilere karşı tedbirler Londra 18 — Revter ajansı Bükreşten bildiriliyor; Romanya hükümeti, çok sıkı ted- er alen: , kararnameler neşretmiştir. Muvakkağ vizeleri hamil olan bütün ecnebiler, ay nihayetine kadar memleketi terketmeğe davet edilmişlerdir. Amerika 35 destroyeri Paris 17 — Vaşingtondan gelen yeniden hizmete alıyor haberlere göre, Reisicümhur B. Roo- sevelt evvelce hizmetten çıkarılmış olan 35 destroyeri tekrar silâhlıyarak hiz- mete almağa karar vermiştir. Hava faaliyeti İngiliz tayyareleri Almanyada askeri hedefleri bombardıman etti Almanlar 1000 tayyare kaybetmişler Lendra 18 80 Alman tayyaresi de hattı harp dunberi Almanlar 100 yare kaybetm Londra 17 (A.A.) - ingiliz hava | kuvvetleri, yeniden geçen gece Garbi Almanyada askeri hedefleri bombar. | dıman etmiştir. Orta büyüklükte bombardıman tay- yareleri, Mewse vadisinde düşman nakliyatına ve benzin depolarına hü- cum etmişlerdir. Bombardıman tay- yareleri, kayıklar üzerinde bir köprü- yü berhava etmiş ve düşman motörlü cüzütamlarına ağır zayiat verdirmek suretile yollarda kıtasları mitralyöz- lemiştir. Biv Blenhöim £(filotillası, Gembloux anahtar mevzilerini bom- bardıman ederek Fransız ordusuna yardım etmiştir. İngiliz hav mukavemetle karşılaşmıştır. On bir tayyare geri dönmemiştir. Kolonyaya bomba atılmış Kolonya 17 (A A.) — Alman ajansı bildiriyor: Kolonya gazeteleri düşman tayyarelerinin 15/16 gecesi şehir üze- rinden uçarak bombalar attığını yer zıyorlar, Bir evin yakınında bir bom- | ba patlamış, bir kişi ölerek bir kişi yaralanmıştır. Bir kaç ev hasara uğ- ramıştır. Bombaların ekserisi şehrin dışına tarlalara düşmüştür. Hasar ehemmiyetsizdir. Dafi topları düşman tayyarelerini defetmiştir. Fransız hastanelerine bombalar atıldı Paris 17 (A.A) — (Havas): Akşam Sabık Kayser | Alman ordusu bir ihtiram kıtası gönderdi Berlin 17 (A.A. )— Neue Züricher Zeltung, Alman ordusunun sabık Kay» ser Vilhelmin ikamet ettiği Doorn şü- | tosuna bir Mtiram kıtası koyduğunu bildirmektedir. B. Reynaud Amerika sefiri ile görüştü Paris 17 (AA) — B. Reynaud bu sabah Amerika büyük elçisi B, Bellitti, İspanya büyük elçisi B. Leguerica'yı, | kuvvetleri, şiddetli bir Haya nezaretinin tebliğine göre dün $7 Alman tayyaresi düşürülmüş çıkarılmıştır. , Belçika ve Hollandaya taarruz- gazeteleri, Chalans - Sur - Marne do- ğum evine ve Gureba hastanesine, Al man tayyarelerinden âtılan yangın bombalarının düşmüş olduğunu bil- dirmektedir. Wittury - Françols'da da Alman tayyarelerinin bombardımanı netice- sinde küçük k&sâbanın bir mahallesi hârab olmuştur. Mantes mıntakasında Alman tayyaresi Versay (Versailles) 17 (A.A) — Dün gece yanına doğru hava dafi top- ları Mantes bölgesi üzerinde uçan bir Alman bombardıman tayyaresine ateş açmışlardır. Defedilen tayyare kaçması- mı tacil için bombalar atmışsa da hiçbir zayiata sebep olamamıştır. Bir Belçika vapuru battı Londra 17 (A.A.) — 13869 tonilâ- toluk Ville de Vruges Belçika vapuru, Astend civarmda bombardıman edilmiş ve batırılmıştır. Bu vapurun mürettebatından 53 kişi, bugün Londraya getirilmiştir. Bu vapur, salı sabahı, içinde elli aile olduğu halde Anversten hareketini müteakip bir Al- man tayyaresi tarafından bombalanmış- tır. Vapurda bulunan ailelerin ekserisi İngiliz aileleri idi. 64 kişilik yolcu arn- | sında dört küçük çocuk ve bir de mef- İnç vardı. Yolcuların hepsi, sağ ve salim karaya çıkarılmıştır. Yalnız geminin mürettebatından üç kişi bomba parçalarının isabetile ölmüş- tür, Diğer bir gemici de hastanede vefat etmiştir. Türk heyeti İngiliz topçu ve motörlü kıtaları heyet önünde ekzersizler yaptı Yondra 17 (A.A) — Türk mebus- larından. ve gazete direktörlerinden mürekkep heyet, bugün Aldersholt âskeri kampını gezmiştir. Heyet, topçu kıtalarını ve motörlü kıtaları görmüş ve bunlar, heyet hu- Zzurunda bazı ekzersizler yapmıştır. Heyet, bilâhare, Kanada kıtalarını teftiş etmiştir, Türk Generallerinden mebus Refet müstemleke ve istihbarat nazırlarnını ve umumi iş konfederasyonu umumi kâtibi Jouhaüx'yu kabul etmiştir. Bele, Gazada kendisine karşı harbet- miş olan İngiliz albayı Clark ile çok samimi bir görüşmede bulunmuştur, Ihtikârla mücadele Ticaret ve Maliye Vekâletleri kararname projeleri hazırladılar Ankara 17 (Telefonla) — Ticaret ve Maliye Vekâletleri ibikârl o mücadele İgin müşterek bazı kararname projeleri hazırlamışlardır. Yeni kararnameler top- tanet ve perakendecilerin ihtikâr yapma- Jarını tamamen önliyecek hükümleri ih- #iva etmektedir. Kararnamelerde muhtelif maddelerin #atış fiatlerinin tesbiti yeni bir şekle 80- kulmaktadır Vergilere yapılacak zam ve muallimler Dün Mecliste iki kanun mü- zakere ve kabul edildi Ankara 17 (Telefonla) Millet Meclisi bugün Refet Canıtezin başkanlığında © toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakip Ankara mebusu Şa- kir Kınacının vefat ettiğini bildiren Baş- vekâlet tezkeresi okunmuş ve mütevef- fanın hatırası ayakta bir dakika süküt edilmek suretile taziz edilmiştir. Ruznamede bulunan ve devlet kadro- ları terhit ve tendülüne ait kanuna bağ- hı cedveldeki maarif teşkilâtına ait kısım- da değişiklik yapılmasına asit kanunun müzakeresi münasebetile söz alan hatip- ler mevzuubahis tadilin teadül kanunu ile tezad teşkil eylediğine nazarı dikkati celbederek bu husu bazı mütalâalar ileri sürmüşlerdir. Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel tevap verdi, vaziyeti uzun uzadıya izah etti ve neticede kanun olduğu gibi kabul edildi. Meclis bunu takiben fevkalâde vazi- yet dolayısile bazı vergi ve resimlere zam İcrasına ve bazı maddelerin mükellefiyet mevzuuna alınmasına ait kanunu müza- kere ve kabul etmiştir. Mezlis pazartesi günü toplanacaktır. Yüksek sıhhat şürası toplandı Adli, idari ve fenni meseleler görüşülecek Ankara 17 (A.A.) — Yüksek sıhhat şürüsı 16 mayıs 940 perşembe günü Sıh- hat ve İçtimai Muavenet Vekili Dr. Hu- Misi Alataşın reisliğinde ve azadan pro- fesör Âkil Muhtar Özden, profesör Dr. Mazhar Osman Uzman, profesör Küle Ömer İrdelp, Dr. Refik Güran, i Dilemre, general Dr. Maz- operatör Murad Cankat, Dr. Hasan Başkam ile Sıhhat ve İçtimat Muavenet Vekâleti müsteşarı ve hıfzis- sıhha ve içtimal muavenet dairleri rejs- lerinden mürekkep olarak kanuni içti- manı akdetmiştir. Sıhhat Vekili Dr. Hulâsi Alataş celse- yi açarken azadan yakında vefat eden Bilecik mebusu profesör Dr. Besin Ö- mer Akalının hatırasını taziz etmiş ve badebu ruznamenin müzakeresine geçil- miştir. Bu toplantıda adli, idari ve fen- ni bazı meseleler müzakere edilecektir. Çay kanununun tatbik edile. ceği yerler tesbit olundu Ankara 17 (Telefonla) — Çay ka- mununun Çoruh vilâyetinin Hopa kaza- sında, Trabzon vilâyetinin Sörmene ve Ot kazalarında ve Rize vilâyetinin de ta- İ mamında tatbik edilmesi Vekiller Heye- tince bererleşmytz. İngilteredeki Amerika tebaası Biran evvel Amerikaya dönmeğe davet edildiler Londra 17 (MA) — Londradaki Amerika sefarethaneşi (o İngilterede bulunan Amerikan tebaasını biran ey. vel Amerikaya dönmeğe davet etmiş- tir. Befarethane Vaşingtondan aldığı talimat üzerine bu teşebbüste bulun- muştur. Afrikanın cenup noktasın- da mayn tarlası bulunmuş Pretorin 17 (A.A) — (Revter): Cenubi Afrika birliği hükümeti müdafaa nezareti, Afrikanın en cenup noktası olan Azuehas burnu açıklarında bir mayn tarlası bulunmuş olduğunu bil- dirmektedir, — Büyük | milit İsviçre hadiseleri dikkatle takip ediyor Bazı mıntakaların tahliye edildiği hakkındaki haberler doğru değil Bern 11 (A.A.) — Neşredilen resmi bir tebliğde şöyle denilmektedir: Per- şembe akşamı alınan son haberlere göre İsviçrede vaziyette bir değişiklik hasıl olmamıştır. Bu hususta nı da kaydetm umdır ki, kıtalarımı- | zın umumi seferberliği ve ordu baş- kumandanının beyanatı hakkında İtalyan matbuatı tarafından yapılan tefsirler İtalyanın İsviçreye karşı it- tihaz ettiği dostane tarzı harekete de- vam ettiğini göstermektedir. Garp cephesinde büyük bir muha- rebe cereyan ettiği şu sa büyük | bir teyakkuzla hareket etmek lâzım geldiği muhakkaktır. Askeri ve sivi makamat derhal vaziyetin icap ettir- diği bütün tedbirleri almışlardır. Fi- kat halk soğukkanlılığını muhafaza etmek ve memleketin menfaati için se» kı bir disiplin dairesinde hareket et- mekle mukavemet kuvvetimizin art- masına yardım edebilir. Bütün İsviç- Te vatandaşları vazifelerini yapacak- lar ve mutad işlerine sükünetle de- vam etmek suretile milli emniyetin | tine işaret takviyesine yardım edeceklerdir. Bazı mıntakaların tahliye edildiği doğru değil Bern 17 (A.A.) — İsv İ yüksek kumar bazı mıntakalarınm tahi rettiğine dair verilen haberler tekzip edilmektedir. İsviçre - İtalya münasebatı | Roma 17 (A.A:) — Gezsteler, İsviçei Te tarafından alınan askeri tedbirler kar” şında İtalyan matbuatınm hattı hareke ral konseyi | tebliğini neşretmektedirler. İ Gazeteler bu hususta telsiratta bulun") maktan istinkâf etmekle beraber, bu tel liği eltalyanın dostane hattı hareketi İs“) viçre tarafından tebarüz ettirilmiştir#i eden İsviçre nin resmi İ başlığı altında neşrediyorlar Alman gazetesinin garip bir makalesi Bem 17 (A.A.) — Berli Völkischer Beobachter gaze Ü garip bir makalede, klâsik lü mucibince, müttefiklerin bu memleke"| te taarruz niyetinde olduklarından bal setmektedir. Yugoslavyanın tedbirleri Alman gazetelerinin şiddetli neşriyatı devam ediyor Belgrad 17 (AA.) — Renler ajan- sı 'bildiriyor: Evvelki gün Nazırlar ta- | yafından yapılan mühim müzakereler | 7 ştir, Akşama doğ- uhtelif şu- beleri erkânı bir toplantı yapmı dır, Zannedildiğine göre, bu to; da Alman matbuatının şimali Y lavyadaki Alman ekalliyetleri hakkın- | da yaptığı yeni ne: şriyat mevzuu bah» solmuştur. Hükümet, bütün yabancıların bir hafta zarfında zabıtaya müracaatla, Yugoslavyadaki ikametleri sebebini | tevsik etmeleri emrini vermiştir. Roma 17 — Völkischer Beobüchter güzetesi Yugoslavyada Alman ekalli- yetlerine karşı yapılan muameleden şikâyet etmekte ve bunun arzu edil miyen neticeler verebileceğini yazmak- tadır, Bu yazının bir tehdid mi olduğu sualine Berlin mahfilinde «dosla- ne ihtardır» cevabı verilmektedir. | Yugoslavyada askeri tedbirlerin kuv- vetlendirildiği haber veriliyor, Yugoslavyanın bitaraflığı Belgrad 17 (A.A) — Avala ajansı bildiriyor; Nazırlar meclisi, Yugoslav erazisinin bitaraflığı hakında bir karar almıştır. Bu karamameye göre muhalif hâreket edenler, hapis ceza- sna çarptırılacak ve büyük para ce- | B. Rooseveltin nutku büyük tesir yaptı Amerika kongresi istenilen tahsisatı kabul eti Vaşington 17 — Reisicümhurun kon- gredeki mesajı Amerikada büyük tesir yapmıştır. 50 bin tayyare imali için ted- bir alınmaktadır. Vaşington 17 (A.A.) Kongre, Rooseveltin istediği tahsisat kabul et- miştir. Ordu ve bahriye 50,000 tayya- reye sahip olacak, donanma 500 cüzü- | tamdan teşekkül edecektir. Muvazzaf ordu 280,000, milis ordusu 300,000 ki- şilik olacaktır. dar malzeme ve techizatın hazır bulun- duğu söylenmektedir. Vaşington 17 (A.A.) — Hava tica- yet odamı, senede 50,000 tayyare yap- mak üzere Roosevelt tarafından tasav- vur edilen plânın tatbiki için yalnız işçi adedinin artırılması değil, mevcut fabri- kalarm işgal ettiği sahanın üç misline iblâğı ve motör fabrikalarının bir misli- ne çıkarılması icap edeceğini söylemek- Bir milyon askere kifayet edecek ka- | tedir. ğ N ğ zalarına mahküm edilecektir. oil nane, Yugoslav basınını, muharip t& raflardan birisini tutmaktan ve Yü göslâvyanın * harici münasebetlerimiği tesir edebilecek yalan bi berier neşretmekten meneylemekti Belgrad 17 (A.A.) — Harbiye nez$ reti, birçok ihtiyatların silâh altına çoğ nlmasının sebeplerini izah eden bir oi voalavyanifi ığu ve il neşretmiştir. Bu notta, birçok yeni silâhlar almış ol | tiyatların bu silâhları tanıması icap ği bildirilmektedir. Diğ araltan, İtalyan hududuna Y erlerde bu pazar günü yapılaci olan belediye seçimi başka bir mi tehir edilmiştir. Yugoslavya nasıl bir siyesel! takib ediyor Londra 17 (A.A.) — Times gaze! $i Balkanlar vaziyeti ve Sovyet - YU goslavya münasebetleri hakkin yazdığı bir makalede, Yugoslavya yük bir devlet tarafından taarruza radığı takdirde Sovyetlerin ire diplomatik bir yardımdan başka bir vermelerinin ilk nazarda muhten olmadığını kaydetmektedir. Yugosli hükümeti, müşkül bir devrede diği a Balkan memleketleri ile olân anl8i malarını feda etmeden Moskova münasebetlerin iadesi suretile av#”? tajlar temini için ihtiyatlı bir siyİ set tatbik eylemektedir. Felemenk “Hindistan” göl Başka memleket asker i dermezse Japonya müdah# etmiyecek Vaşington 17 (A A.) — Japonya Ameriks elçisi Horinuşi, bir maül esnasında demiştir ki: Hiç bir Dö! leket, Felemonk Hindistanına ai göndermezse, Japonyanın gönder Demeli yeceği muhakkaktır. e Tokyo 17 (A.A) — gile bildiriyor: Hükümetin beyanatta bu, mağa memur mümessili, Almanya “oy” tema olmak üzere Avrupada ye a harip milletlerin Felemenk Hindiyi hakkında Hariciye Nezareti ii 11 mayısta yapılan tebligata eva? “pi diklerini bildirmiştir. Bu milletler adalarda statükoya dokunulmamas” e menni eden Japon beyanatını tasvi? mişlerdir. Türk - Yugoslav ücareliğ Belgrad 17 (A.A) — (Rewer nümüzdeki pazartesi günü, Dele Türkiye ile onlavya arasında ve müzakerelerine başlanacaktır.