18 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SÖZÜN GELİŞİ Japonyada sabah olurken D ünya ahvalinin pek karışık olduğu muhakkak. Fakat olup biten- iler hakkında sarih bir fikir edinmek için en esaslı vasıta gibi gö- rünen şu radyo yok mu? Onun görünüşüne aldanıp her çıkardığı sese kulak kabartacak olursanız yandınız. O, fazla bilgiç görünerek sokulduğu işleri altüst eden insanlar gibi, bir başladı , Kendisine karışık ediyor, çorbaya çeviriyor. ber sesi güsel çirkin & pa bakmıyarak kilometrelerce mesafelere mı, zaten karışık olan ahvali karma teslim edilen her sözü yalan doğru z ük iğ ti aynı ciddiyetle kulağı- kaptığı gibi odanızm içine döken, martavalla hakikai Dıza ulaştıran bu temyiz hassasından tamamen mahrum âlet karşısında aklı yerinde tutmak ne güç! Onda her şey karma karışık sade dünya ahvalini değil, geceyle gündüzü bile biri irine karıştırabiliyor. Bakın nasıl; Geçen akşam istasyonlar üzerinde dolaşırken bir noktada durdum. Çatlak bir ses «Bugün 15 mayıs, sabah haber. lerini veriyoruz» dedi. Halbuki yordu. Şaştım. Spiker haberlerini bitirdi, Meğer Japonyada bir Orada çoktan dabah olmuştu ve her akşam üzeri o istasyonu açınca olsun!» temennisile karşılaşıyorum ve meyi çevirince #piker daha 14 mayıstı ve sabah değil henüz gece baş- verdi, sözlerini iyi günler temenni ederek istasyonmuş. Bunu öğrenince vaziyeti kavradım. İnsanlar uykularından uyanıyorlardı, Şimdi çatlak sesli spikerin «Sabah şerifler hayır her sabah uykudan gözümü açıp düğ- «Allah rahat versin!» diyor. Kadyomun naklettiği yegâne hakikat bu, yani bizle gece başlarken Ja- ponyada sabah olduğu ie dö'çenn ka) nerek hilekârlığına kıs kıs gülüyorum. nştırmaktaki büyük maharetini düşü- Şevket Rado Harp tebliğleri Alman tebliğinde 2 general, 12 “ bin esir alındığı bildiriliyor Paris 17 (AA) — Havas ajansı tarafın- dan saat 12 de neşredilen 17 mayıs tarihli Fransız tebliği: Dün gündüz ve gece, Bambre ile Retbel'in şiralirdeki rsntaka Arasında ve Sedan'ın cenubunda meydan muharebesi devam etmiştir. ” Belçikadaki muharebeler daha a2 gid- detli olmuştur. Lorrsine'de ve Alsasim | Işara değer bir şey yoktur. Paris Vi (AA) Pransiz akşam tebliği: Alman hücumu, bugün, yalnız Belçikada değil fakat aynı zamanda Avesmes ve Ver- vins mıntakasında da kütlevi bir surette inkişaf etmiştir. > al bu heyeti umumiye üzerinde, ağır tank fırkalarının en büyük kısmını harbe sokmuştur. Muharebe, hakiki bir yetini almıştır. “Dna Harkta, düşman, Sedan ve Mont- medy mıntakasında, Mi neti- Selenmiyen bir bücümü ir, Hava kuvvetlerimiz, İngiliz hava kuvvet- Jerile tam işbirliği halinde, yerdeki kıta- lara, yolların ve un ilisak enerjik ve müessir faa- e devam etmektedir. Aycı hava kuv» vetlerimiz, kıtalarımıza setir vazifesini te- min ederken, diğer taraftan bir çok hava çarpışmalarına girişmiştir. Bir çok d man tayyareleri düşürülmüştür. Bug geralit içinde, düşen düşman tayyarelerinin sayısını tesbit etmek imkânsızdır. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı 17 (AA) Resmi tebliğ: Anvers ve Namur arasında» | ki muharebede Alman kıtaları Dyle hat- tanı Waure'in cenubunda delmiş ve Namur İstihkâmlarmın şimal - doğu kalesini 28p- tetmişlerdir. Fransiz hattı Maubeuge'ün cenubundan Sedan'ın doğu - cenubı Carişnan'a kadar 100 kilometre boyunca delinmiştir. e Dinantın garbinda hücum Arabalarımıza karşı koyan Fransız hücum Arabaları püskürtülmüştür. Alman ordu ha-| va teşekkülleri garbe doğru çekilen düş- manı her tarafta takib etmektedir. Almanlar şimdiye kadar ikisi general olmak üzere 15 bin er ve subay esir alınış Ye müteaddid top zaptetmişlerdir. Cenup eenahında kuvvetli Alınan teşekkülleri de anım hülcumlarını püskürtmüş ve mukabil hücumlar yaparak ilerliyebilmiş- derdir. Sar cephesi üzerinde Almanlar Ma- &itöt hattına karşı istikşaf faaliyetlerine devam etmişlerdir. Fransız topçusu dün açık şehir olan Rastadt üzerine askeri hiç bir sebep ©l- madığı halde ateş açmıştır. En büyük Al- man bataryaları mukabele olarak Ha- Eeneu'du ateş etmiştir. Hollandada Zee- land vilâyetindeki adaların işgaline devara edilmektedir. Tholen &dası dün teslim ol- muştur, Alman tayyarelerinin 16 mayısta başlıca hedefleri Fransada ve Belçikada düşman gerisindeki münakale yolları olmuştur. Bir Şok demiryolları ve göseler tahrip edilmiş, Dakliye trenleri hasara uğratılmış ve ha- reket halinde kıtast kolları dağıtılmıştır. Düşman gemilerine yapılan hücumlar tahasında Hollanda - Belçiks sahilinde bir wazör ve bir Lapşeker batırılmıştır. Bir makilye vapuru ağır hasara uğrıyarak ka- Taya oturmuş ve diğer Iki Fransız destro- Yeri hâsara uğratılmıştır. Şimal denizinin ortasinda su yüzünde görülen bir denizal tina bir bomba isabet ettiriimiştir. De: bitin tahrip edilmiş olması muhtemeldir. Narvik açıklarında bir muharebe ge- pisile bir hafif kruvazöre bombalar isa- € etmiş ve 15 bin tonluk bir sarnıç ge- Misinde. yangın çıkarılmıştır. Bir hava Muharebesi esnasında bir düşman avcı İaYruresi “düşürüşmüştür. Alman tayyareleri düşman ihraç ve top- anma hâreketlerini bombalamak suretile dağrı Btalarımıza mii 3 im etmiştir. Bu kıtalar takviye al ir. Düş m Garp cephesinde dünkü Pylat yekünü 69 tayyaredir. Bunun 30 u wa muharebeleri esnasında, 8 ! de dafi terle z tarafından düşürülmüştür. Di- 15 atl toprak üzerinde tahrip edilmiştir. a ha tayyaresi ge: ii İ? (A.A) — Resmi tebliğ: Alman WA kuvvetleri 17 mayıs sabahı erken saatlerde mühim bir çok muvaffakıyetler kaydetmişlerdir. Belçika cephesinde altı Messerehmidt'den mürekkep bir Alman hava filosu bir sast zarfında 13 İngiliz tayyaresi düşürmüştür. Dunkerguc limanında büyük çapta iki bombanın tesirile bir destroyer bir kaç dakika zarfında batmıştır. Dunkergue açık- larında bulunan bir kruvazörle bir kargo bombalarla ciddi hasara uğratılmıştır. İngiliz tebli; Lonâra 17 (A.A.) — İngiliz Hara Neza- retinin tebliği: İngiliz kuvvetleri, dün ge- ce de, Almanyada askeri hedefleri muvaf- fakıyetle yeni bombardımanlara tâbi tut- mı uşlardır. Londra 17 (A.A) — Amirallık dairesinin tebliği: Donanmaya mensup İngiliz tay- yareleri, salı günü, Bergen mıntakasında benzin depolarına hücum etmişlerdir. Bir kısmı bundan evvelki hücumlar emasında edilmiş olan bu benzin depolarının işi bu,defa tamamlanmıştır. Srub$- Teleri, üslerine dönmüşlerdir. Londra 17 (A.A) — İngiliz Harbiye Ne- zaretinin tebliği: 16 mayısı 17 mayısa vas- Jöden gece, cephede bazı düzeltmeler icap ettiğinden, İngiliz seferi kuvvetleri, Brük- selin garbindeki mevzilere çekilmiştir. Bu düzeltme, normal bir tarzda olmuştur. Al- man $ebliğinin telmih ettiği tarzda bu bölgede bir çöküntü veyahud bir yarma katiyen mevzuubahis değildir. Belçika tebliği Belçikada bir mahal 17 (AA) — Umumi karargühın 17 mayıs öğle vakti tebliği: Müttefik kuvvetlerle birlikte girişilen ha- rekâtla alâkadar olarak ve bu kuvvetlerle İ sazı teşriki mesai dairesinde Belçika kuv- yetleri tam bir sükün ve intizam içinde yeni mevzilerine pakletmişlerdir. Ordumuz, muhasamatın başındanberi cüslitemlarından bir çoğunun verdiği mü- tenddid ve çetin o muharebelere rağmen, halelden masun bir halde bulunmakta ve yüksek maneviyatını muhafaza etmekte- dir. Ostende 117 (AA) 16 mayıs tarihi Bölçika akşam tebliği: Anvers'in şimalin- de ve doğu - şimalinde düşman devriyeleri mevzilerimizle teması geçmişlerdir. Daha cenupta piyadenin ibr kaç mevzii hücumu ateşlerimiz altında akim kalmış. tur. Orta Belçikada, müttefik kuvvetler ta- rafından işgal edilen mevxiler üzerinde şiddetli muharebeler cereyan oimektedir. Bem 17 (A.A) — İsviçre genel kurmi yının tebliği: Son günlerin hadiseleri, bil- hassa kütle halinde paraşütçüler kulamıl. | ması, bülün memlekette endişe uyandır. mıştır. Kumandanık, hava piyadesine ve dahilde düşmana karşi emniyet tedbirleri - alınmasını isteyen vatandaşlardan bir çok mektup, telgraf almakta ve vatandaşlar, genel kurmaya bir çok defa telefon etmek- tedir. dahili müdafaa orgenize edilmiştir. Bir çok motârlü müfrezeler, derhal harekete geçecek bir halde bütün memlekette hazır durmaktadır. Stratejik noktalar, sıkı su- rette nezaret altındadır. Mahalli müdafaa teşekkülleri, yollardaki! barullar ve seyrü- seferin kontrolü, emniyet sistemini bir kat daha kuysetlendirmektedir. Belçikada bir mahal 17 (AA) — Belçika akşam tebliği: Kılalarımız. harekât piâ- nındaki hareketleri metodik bir surette icra etmişlerdir. 16 mayıs öğleden sonra, bir kanalın mü- dafaasına iştirak eden bir avcı alayı, bU kanalı iskelelerle geçmeğe teşebbüs eden Alman cüzütamlarını büyük zaylatla geri püskürtmek suretile bilhama yararlık gös- termiştir. Kont Ciano Roma 17 (A.A.)) — Kont Ciano, Cremone'de resim sergisini açmıştır. Dönüşte pazar günü Milânoda bir müd- det tevakkuf edecektir. Vatandaşlar, müsterih olsunlar, çünkü | Gümrük tarife kanunu Tatbikatta g örülen güçlükleri kaldır- mak üzere yapılacak değişiklikler Ankara 17 — Büyük Millet meclisi bütçe encümeninin gümrük tarifesi kanununun bazı maddelerini değiştiren kanun proje- sinin müzskeresir! bitirdiğini bildirmiştim. Yeni lâyiha ile gümrük tarife kanununun istimalara aid maddelerine buz ilâveler yapılmaktadır. Tatbikatta görülen zorluk- ları gidermek ve eksiklikleri tamamlamak maksadile yapılan bu ilâvelerin başlıcala- ri ve mucip sebepleri şunlardır: Bugün meri olan gümrük tarife kanununun dördüncü maddesi, yolcuların beraberle- rinde getirdikleri kulisrilmış ve kullami- mamış zati eşyayı gümrük resminden muaf kılmaktadır. Nakil vasıtalarının zabit, mürettebat, müstahdem, tayfa, şoför ve sürücüleri bu maddedeki (yolcu) mefhumunun dışında kaldığından bu gibilerin beraberlerinde ge- tirdikleri zati eşya İçin gümrükleret ya- pılacak münrmelede tereddüde düşülmekte- dir. Bu tereddüdleri önlemek üzere güm- rük tarife kanununun dördüncü maddesi- Be şu fıkra eklenmiştir “Yolcuların beraberlerinde getirdikleri kullanılmış ve kullanılmamış; nakil vast- taların zabit, mürettebat, müstahdem, tayfa, şoför ve sürücülerinin beraberlerin- de getirecekleri yalnız kullanılmış zati e4- ya gümrük resminden muaftır. Cihaz eşyasından gümrük resmi alınmıyacak Gümrük tarifesi kanunununda, Türkiye» ye yerleşmek üzere naklihane suretile ge- len ecnebilerin ev eşyasına munflık veril- miş olduğu halde bir Türkle evlenerek va- tandaşlık hakkını kazanan ecnebilerle ha- riçte evlenen Türk bayanlarının beraberle» rinde getirçeekleri cihaz eşyası hakkında bir hüküm yoktur. Kanunun buna aid olan Norveçte vaziyet Müttefik kuvvetler Narvike çok yaklaştılar Narvik cephesi 17 (AA) — Bjervik mın- takasında kismen muhasara edilmiş olan Narvikteki Alman kuvvetlerinin kısmı kül- i yolları açmakla meşguldürler. Şimdi bu kıtaları yalnı? küçük Rombak fiyordu Nar- Müttefikler fyord ile in ateşi altında bu- bambardıman etmel gi Bjervekle faaliyette bulunan müttefik kıtaları Gratanger'dek! kuvvetlerle irtibatı tesis etmişlerdir. Alman hava kuvvetleri dün bilhassa Narvik mntakasında faaliyet, göstermişlerdir. Mültefiklere karşı 18 Al- man tayyaresi faaliyete geçmiştir. Diğer cihetten Stordalon vadisinde büyük bir fa- aliyet hüküm sürmektedir. Müttefikler bu- rada Almanların İsveçe doğru ilerlemele- rine mani olmak istiyorlar. İngiliz tebliği Londra 17 (A.A) — İngiliz Harbiye Ni zaretinin Norveç harbi hakkındaki teb Narvik: Müttek kuvvetler, Lijerkavik mıntakasında ileri hareketlerini muvalfa- kiyetle devam ettirmişler ve Rombako #jordun şimal kıyısını Lifjorda doğru işgal | eylemişlerdir. Namsos mntekasında kıtalarımız, iki tayyare düşürmüşlerdir. Müttefikler cenupta bir mik- tar geri çekildiler Norveçte bir mevki 17 (A.A.) — Nor- veç başkumandanlığının tebl Norveç ve müttefik kıtaatı, çarşamba akşamı, Rana'da Finneid mmtakasında taarruza uğramışlardır. Müttefik kıtalar, kuman- danlarının idaresi altında geri çekilmiş- lerdir. Bir Norvaç bölüğü de Rana'da Mosjen'in 70 kilometre şimalinde kâin Mo istikametinde gerilemeğe mecbur ci- muştur, Lofoten mıntakasında, Norveç kıtala- rı, Hartvile ırmağını ve Cukke vadisi ce- nubundaki dağlık mıntakayı temizlemek- Je meşküldürler. Norveçliler askere çağrılıyorlar Stokholm 17 (A.A.) —— Norveç ajam- sının bir tebliği, ecnebi o memleketler- de bulunan 21 ilâ 45 yaşında bütün Nor- veçlilerin askerlik bizmeti için kayıtla- rını yaptırmalarını bildirmektedir. Ayni tebliğ, 21 ilâ 35 yaşında olup da Nor- veçte bulunan Norveçlilerin derhal aa- kerlik hizmetlerini yapmak üzere şimal bölgelerine gitmelerini emtetmektedir. Bu tebliğ, Narvik cephesindeki hate- kâtin ne, memlekette maneviyatın yükseldiği” ne alâmet sayılıyor. B. Metaksasın tekzibi Alina 17 (A.A) — Atina ajansı bil- âiriyor: Başvekil Metaksasın bir Bul- gar diplomatına Bulgar taleplerini makul görüğünü ve kendisi Bulgar olsa bu talepleri tahakkuk ettirmek üzere harbe gireceğini söylediğine da- ir, bazı ecnebi gazetelerde haberler in- tişar etmiştir. Başvekil Metaksas, asla böyle bir mülâkat yopmamıştır. inkişaflar göstermesi üzeri- | maddesi, muafiyetin kullanılmış ve kulla- nılmamış cihaz eşyasına da teşmili suretile değiştirilmiştir. İlim müntesiplerinin getire- cekleri âletler Fen ve sanat erbabile amelenin sanatla» rını icra İçin beraberlerinda getirecekleri kullanılmış alât, edevat ve teferrüatı güm- rük resminden muaf bulunmaktadır. Yeni lâyihaya konulan bir fıkra ile ilim münte- #ipleri de fen ve sanat erbabı arasına alın- miş ve «Alât ve edevat ve teforrüatis me- yanına cihazlar, fenni koleksiyonlar da | ilâve edilerek muafiyet geni Büyük inşaat ve tesisatta muvakkaten kullanılıp inşaat bittikten sonra derilecek fenni vasılalar ve bunlar ferrüatı Vekiller heyetinin tasdikile yakkat muafiyetten istifade e Bu hükmün tatbiki İera Vel faydasız bir surette işgal ettiğinden bu kabil eşyanın alâkalı Vekâletin teklifi, Gümrük ve İnhisarlar Vekâlelinin karar'le muuliyet- ten istifade ettirilmesi muvafık görülmüş ve kanuna bu yolda bir fıkra eklenmiştir. Eski eserleri meydana çıkarmak ve haf- riyatta bulunmak Üzere memleketimize ge- len heyetler, hafriyatta kullanıldıktan son- sa tekrar geri gönderilmek üzere birçok vesait, alât ve edemi gelirmekledirler, Medeni djinya İle aramızdaki kütür m nasebetlerini arttırmak düşüncesile bu ve- sait, alât ve edevat ta gümrük resminden muaf tutulan maddeler arasina alınmıştır. Gümrük tarife kanunun yedinci maddesi hükmünce muafiyeti haiz şahıs ve müesse- seleroe gümrük resminden muaf olarak ge- tirilen eşya, sonrudan istimalden kaldırı)a- rak elden çıkarmak ve muafiyeti haiz ol mayan yerlere devredi dirde gümrük resmin: Bu eşyalardan gümrü mrken İs“ timal, aşmma, eskime gibi vaziyetier dola- yıslle bunların kıymetlerinde husule gelen düşüklükler zan itibara dır. Yeni lâyihaya konulan bu türlü kiymetten düşmüş eşy halinde vergiden de tenzilât esası kabul edilmiştir. Bu suretle gümrük resminden muaf olarak geçirilen eşyalar, tahsis edildikleri işlerde on sene kullanıl- dıkları #ükdirde vergiden tamamen muaf tutulacaktır. Sınai müesseselerin gümrük İ den muaf olarak getirdikleri makine ve âletlerin, tahsis oldukları işlerde, on sene- den evvel de beklenilen hizmteleri (fa ede- miyecek bir hale gelebilecekleri düş rek, yenilemelerini mümkün burda telâkki edilmesi ve ihr: hurda eşya tarifesi üzi gümrük r6s- rülne tâbi tutulması muvafık görülmüştür, Proje ile 2255 numaralı kan resmi bakımından istisnai mu: tutulan bazı zarflar hakkındaki madde nin altımei fıkrası aşağıdaki şekilde değiş- tirilmektedir: «Saat, mücevherat, dürbün, gözlük, fenni Aletler gibi eşyaya mahsus olarak yapılan ve bu eşyayı mubhtevi olarak getirilen de- riden veya deri taklidi kâğıttan yahud iyi tahtadan veya sair maddelerden mamul kılıflar kutu ve mahfazalar, safi sikletleri Üzerinden ald oldukları tarife maddesine göre resme tâbidir» Projede bunlardan başka resmi daire ve teşekküllerle hayır müesseseleri, menafli umumiyeye hâdim cemiyetler tarafından getirilecek eşyalardan hangilerinin gümrük reşminden muaf tutulacağına ve salreye dair yeni hükümler de vardır. ın devri yapılması resmin- Son muharebeler Petit Parisien gazetesinin askeri muharririnin mütaleası Petit Parisien gazetesinin askeri mu- barriri Charles Morice, askeri vaziyet hakkında diyor ki: «Bu defa Mewse'de başlayan muharebe, 1914 senesindekin- den tamamile farklıdır. Almanlar, bil hassa Mevse ını zorlamak istiyorlar. Almanlar, Belçikada hareket eden ve cenahı aksayı şimale, Hollandaya kadar uzanan müttefik kuvvetlerin ehemmiye- tini bildikleri cihetle, evvelki harp plânr- na benzemiyen bir plân tanzim etmişler- dir. O zaman başlıca taarruzlarını, Bel- çikanın merkezine tevcih eylemişler ve deniz cihetinden geniş bir çevirme hare- ketine teşebbüs eylemişlerdi. Bu defa ise o taraftan bir şey yapılamıyacağını bil- dikleri cihetle, Fransaya bir istilâ yolu açmak ve Belçikadaki efik ordular rın barekâtmı akim bırakmak için Se- dandan Namura kadar Meuse hattını zorlamağa teşebbüs eylemişlerdir. Almanlar, Lüksemburg Grandüklü- ğünde kuvvetli bir mukavemet görme- dikleri için muazzam bir orduyu ileriye sürmüşler ve ayni zamanda Belçika Lük- semburgunu istilâ etmişler ve bütün sü- ratile Fransız hududuna varmışlardır. Lüksemburg cihetinden gelen Alman askerleri şiddetle Longwy'ye saldırmış” lardır. Şehrin dörtte üçü zaptedilmiş fa- kat biraz arkada kâin olan Maginot hat- tı, Almanların hareketlerini durdurmağa mecbur etmiştir. Longwy'nin cenup kıs- mında şiddetle muharebe edilmektedir. Longwy ile Montmedy arasında da başka bir yarma teşebbüsü yapılmış fa- kat muvaffak olunamamıştır. Bunun üze- rine Belçika Ardennelerini aşmış olan Alman zirbk Brkaları, o bududumuzun ötesinde Montmedy ile Sedan arasinda kâin ileri mevzilerimize saldırmışlardır. En büyük kısmı harp başlarıgıcındanberi inşa edilen ve Maginot hattının imtidadı olan istihkâm hattı, Meuse nehrinin sol sahilinde bulunuyor. Bu tahkimat hattı, nehrin sağ sahikin- de yapılmamıştır. Zira arkada bir nehir batı bulunarak müdafaa o yapılamaz. Fazla olarak bir manevra ve atış sahası da lâzundır. Mense nehrinin âktığı bü- ia hudut hatu boyunca vaziyet böyle- ir, Biraz daha şimali garbide, Belçikada Almanlar Namur cihetinden ileri atılır- arsa, muharebe, Sambre ile Ezcant ve Rocroy, Chimay, Besumont muntakas- nın şimalinde Sambre ile Meuse arasın- dü cereyan etimek lizamdır. Bunlar akla gelen ihtimallerdir. Zira Fransız başku- mandanlığı bu hususta hiçbir işarette bu- lunmamıştır, Longwy'den Moselle'e kadir Maginot hattının önünde fevkalâde çetin muha- rebeler cereyan eylemektedir. Düşmü- nın Forbach ile Spicheren yaylaları ara- sında yaptığı şiddetli taarruzlar durdu- rulmuştur.> GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ) 1914 harbinin il Bu harple geçen umumi harp biribirine çok benzediğinden akıllara dalma muka- yese yapmak geliyor. «Bugün ayın on sekizi olduğu ve Belçika- ya tâârriz 9 mayısta başladığı için, ba- kiki büyük harekı onuncu günündeyiz demektir.) 1914 deki harekât şöyle bir inkişaf seyri takip etti: Fransızlar, beş ordudan mürekkep ola- rak, düşmanlarına karşı 2 ağustosta mü- nasip mevziler almışlardı. French'in ku- mandasında İngilizler de Maubourg'a doğ- m Merleyip sal cenahtaki yerlerine göçti- ler. Fransız kumandanı Joffre, Widge istih- kâmlarına güveniyor; Alsace'a (Alzas'a) muvalfakıyetle saldıracağını umuyordu. Fakat bu itimad ve temermiler boşa çıktı. 16 ağustosta Mewse nehri geçidleri Almân- lara açıldı, Belçika ordusu Anvers'e çe- i umumi bir taarrazun müsbet bir netice verebileceğini sandı. Lâkin birinel ve ikinci Fransız orduları Morhange - Barrebourg'de 17 - 20 ağustosta Bevyera prensi Kuvvetleri tarafından cenuba doğru püskürtüldü; dördü siz ordusu, 22 ağustosta Neufch: de kanlı bir ma wda üçüncü Fransiz ordusu da Alman idaresindeki kuvveller wweata meçbur edildi. Garı ez ordusu da Charleroi k bir buçuk ayı kuvvetleri de kuşatılmak tehlikesinden yakayı sıyırarak geri çekildi. Namur, 23 ağustosta sukut etti, Jofire artak, umumi riçat mecburiyetini anlamıştı. Fransız sağ cenahında birinci ve Ikinci orduler, Mortagne ve Grand - Couronuf ova ve dağlarma dayanıyordu. 23 ağustasta burada da darbelendiler. Fakat bu sırada, Alman safları seyrek- leşmek mecburiyetinde kaldı. Zira Alman kumandanı Moltke, iki Alman kolordusu- nu Frsnsız cephesinden alarak Şarki Prusyaya, Rusların karşına (gönderdi, Almanların sağ cenabı, 26 ağustosta Ca- tenu'da yenilen İngilizleri ihmal etti ve Pariste bulunan altıncı Pransız ordusu von Kluck kuvvetleri karşısında mevki aldı. Almanlar Parise pek yaklaşmışlardı lülde Fransiz mukabU taarruzu iman kumandanı Moltke 9 ey- Iülde ricat mecburiyetinde kaldı, Fransız lar Almanları 14 eylüle kadar takib etti- Alınanlar Oise ve Verdun arasında için istical ediyorlardı. Bu kar- heyeti umumiyesi geçen har- nde Marne muharebesi diye t almıştır. Bu muharebeyi Fransızlar kazanarak, Alman hareketini durdurmuş oldular. Böylelikle, geçen harpte Almanların bir buçuk ay mütemadiyen muvaffakiyetler küydettikten, Verledikten sonr Marne'da, — kir daha esaslı hamle yapamıyacak şe kilde — bozulduklarını görüyorum.