21 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Almanlar Manş sahiline Resim ve fotoğra doğru ilerlemeğe çalışıyor (Baştarafı 1 inci sahifede) Devamlı bir cephe yok Paris 20 (A.A) — Alman yüksek kumandanlığının ordunun &ol cenahını kati neticeyi istihsale memur ettiği şim- di gitükçe teeyyüd etmektedir. Sambre ile Oise arasında 50-60 kilo- metrelik bir cephede faaliyette bulunan motörlü kuvvetler 4 veya 5 zırhlı fırka | olarak tahmin edilmektedir. Bu kuvvet- ler bütün Almam taarruzlarıın olan garp istikametinde gayretlerini sar- fetmektedirler. Ötede beride cereyan eden diğer muharebeler, görünüşe göre, garp istikametindeki umum! harekete yardım etmeğe matuf şaşırtma hareket» İeridir. Fakat Alman tankları şimdi motörlü Fransız ve İngiliz kıtalarile karşılaşmak- tadırlar. Bu suretle iki gündenberi cero- yan eden zarhlı fırkalar arasındaki mu- barebeler tamamile yeni bir hiyeti haizdir. Otomobillere ve motosikletlere bindirilmiş makineli tüfek müfrezelerinin | himayesinde hareket eden bu tank kit- leleri için devamlı bir cephe yoktur. Al- manl bazı motosikletli omüfrezeleri bu suretle birkaç gün evvel Laon civa- rma kadar ve evvelki gece Peronne'e kadar ileri ir, Bu muazzam tank muharebesinin vuku bulduğu sahanm çenubu şarkisinde ancak mevzii bazı ha- reketler kaydedilmektedir. Almanlar Aisne nehri üzerinde bazı köprüleri baskın suretile elde etmek is- temişlerdir. Rethel mantakasında Alman- Jar iki noktada iki müfrezeyi nehrin kar- # sahiline çıkarmağa muvaffak olmuş larsa da diğer bütün noktalarda püskü işlerdir. Nehri geçmeğe mu- vaffak olan iki müfrezenin kısmı külli ile irtibatı kesilerek bunlar esir edilmişler- dir Mantmedy'de Almanlar bu mıntaka- da başlayan Maginot hattına taarruza başlamışlardır. Bu hat, etrafı orta cesa- melte kazamatlarla çevrilmiş büyük ka- leleri ihtiva eden derinliğe doğru terti- batı havidir. Bu kazamatlar ise otomatik larla mücehhez daha küçük kazamatlarla mü- dalan edilmektedir. Almanlar piyade kütleleri ile hücum etmişlerdir. Hücum ğir topçu kuvvetlerinin şiddetli bom- bardımanı ile başlamıştır. Alman piyade kıtalarının sık hücum dalgaları Fransız topçularının şiddetli bombardımanına maruz kalarak ağır zoyiat vermişlerdir. Almanların bu noktada elde ettikleri ye- güne muvaffakiyet küçük kazamatlar- dan birinin zaptedilmesi olmuştur, Cephenin diğer kısımlarında Mont- medy'den İsviçre hududuna kadar kay- de değer bir hâdise olmamıştır. Tank muharebesi Paris 20 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Muharebe Cambrai ve Lan- dreciesnin şarkında azami şiddetle de- vam etmektedir. Saat 15 de Paria Cam- brai ile telefon muhaberesi halinde idi. Salâhiyetli askeri mahfillerden verilen malümata göre, düşmun mühim hiçbir terakki kaydetmiş değildir, Daha cenupta Landrecies ile La Pere arasında muharebe binlerce (İngiliz, Fransiz ve Alman tankının birbirine gir- diği karma karışık bir vaziyet almıştır. Bu arada dört beş zırhlı fırkadan mü- yekkep Alman kıtaları bu bölgede ileri hareketlerine devam etmektedirler. Düşmanın zayiatına rağmen müttefik- ler hâlâ mühim kuvvetleri karşılamak mecbüriyetindedirler ve vaziyet #naziks kelimesile tavsif edilmektedir. Maginot hattı üzerinde ve bu hattın bütün imtidadında, Montmedy mıntaka- sında Almanların bu sabah yaptıkları yeni bir hücumdan başka kayde şayan bir şey yoktur. Montmedy mntakasında, Almanlar, dün de, Maginot istihkâmlarma karşı faydasız fakat kendi kıtaları için çok za- yint verdirici teşebbüsler yapmışlardır. Diğer taraftan Paris askeri mahfille- rinde tasrih edildiğine göre, Fransız kı- taları, Laon ve Laferte'i sıkı surette tut- maktadır, Fransız ağır topları Alman tahkimatını dövdü Bile 20 (A.A.) — Fransız ağır top- ları dün sabah erkenden Rhin'in sağ kı- yısındaki Almanyanın İstein istihkâmla- rını bombardıman etmişlerdir. Bâle'den şiddetli top sesleri işitlmiştir. Fransız kumandanlığı kanallar üzerindeki köp” süleri ve Saint - Louix'den Bâle civarına birkaç kilometre şimalde kâin Leopolda Hoche'ye giden hat üzerinde kâin de- mryollarmı berhava etmiştir. Saint * Lowis demiryolu köprünün tahribi İsviçre ile Fransa ura- sında Böle üzerinden bütün demiryolu münakalâtını inkıtsa uğratmaktadır. Fransız resmi mahafilinin mütalâası Nevyork 20 (A.A.) — Nevyork Post gazetesi, Almanların motörlü 12 fırka- sından İl tanesinin garp cephesinde ce- yeyan eden harekâta iştirak ettiğini yaz- maktadır. Vaşington resmi mahafiline Paristen telefonla gelen, sansür edilme- geri hedefi | | ileri hareketlerinin Arras ve Calals yolile Fransız Nazırlar Meclisi üzerindeki | miş bir habere göre, Fransız resmi ma- hafili, vaziyeti hâlen şöyle görmektediri. Tanrruza iştirak eden motörlü 11 Al. man fırkası, ağır zayint vermiştir. 1500 Alman tayyaresi tahrip edilmiştir. Ak manlar, kuvvetlerini o kadar israf etmiş- lerdir ki, aymi derecede büyük bir taar- ruz daha yapacak halde değillerdir. U- mumt kanaat şu merkezdedir: Almanlar şimdi durdurulursa ebediyen durdurul- muş olacaklardır. Fransızlar çok şiddetli Alman hücumlarına mukavemet ediyorlar Paris 20 (AA) — Akşam tebliğinden sonra, Havas, bu akşamki askeri vaziyet hakkında aşağıdaki izahatı veriyor Almanların garbe doğru itişle çe daha ziyade (güçleşmekied nehrini vetle geçilmesinden sonra Alman mot ü kıtalarının şiddetli hü- | cumu neticesinde Fransada kazandıkları araziye nisbet edilirse, larının bügün Sal g de ve garbinde y kları çok şiddetli pışmalardan Son elde ettikleri kazançları pek cüzidir. Diğer bir nokta da Alman kıt Monlmedy müstahkem muntakasi yaptıkları gayretür. Sedanım şarkında dini kontsol eden bu mıntaka- etiği çıkıntı, Alman hareketle gittik- Metse nun içindir ki Alman piyadesi, iyi müda- | faa edilen kuvvetli müstahkem mevzilero karşı, kendisi hı çok telefat verdirici | hücumlara teşebbüs etmektedir. Bütün bu | bücumlar dünküler gibi, müteamızlar için | muvuaffakıyetsizlikle neticelenm. İngilizlere göre vaziyet Londra MW (AA) — Router askeri muharriri bildiriyor Almanların Fransadaki taarruzu fa istikamet değiştirmişse de bugün! tikametini muhafaza etmektedir. Hücu; şiddetinin Alman motörlü kuvvetlerle laşe depoları arasındaki mesafe uradığı nisbette Kırılacağı ümid ediliyor. Alman- Jarın Saint - Guentin'in garbindeki son ajansının i de- denize ulaşmak gayesini güttüğü anlaşıl- maktadır. Almanların Fransız ordusunu | İngiliz ve Belçika kuvvetlerinden ayırmak | ümidinde olmaları muhtemeldir. Fakat, Fransızlar da kudrelli bir surette maki- neleştirilmiş kıtalara malik bulunmakta- dırlar ve Almanların Sedan'a nüfuz et- tiklerindenberi yeni mevzilerini büyük bir süratle işgal eylemişlerdir. Almanların karşılaştıkları zorluklar, tankları tarafın- dan Fransız hatlarında bir cep açılan bölgeye süratle piyade kitlelerini naklet- tedir. Alman piyade. fırkalar eski m üzerine teşkil ve tertip edilmiştir. Pu fırkaların nakliyatı yüzde 80 nisbetin- de atlarla yapılmaktadır. General Wey- gandın müdahalesinin hayret verici bir atiklikle yapılması imkân vardır. Vaziyet seyyal bir manzara arzetmekte ve kuvvetli bir mukabil taarruz müşkül olmakla beraber, Almanların bitkinlik ve | iaşe kıtlığı neticesinde duracakları saat | gelecektir. Kayde lâyıktır ki, Sedan böl- gesinde tek hatlı iki demiryolu mevcuttur, | bu da mühim kuvvetleri beslemeğe kâfi nakliyatı temin edemez. yeni kararlar verdi (Bastarafı 1 inci sanifede) İngiltere harp gayretini şiddetlendiriyor Londra 20 (A.A.) — News Chronicle gazetesi, harp gayretini şiddetlendirmek maksadile hükümetin İngiliz sanayiinde cezri kontrol salâhiyetleri deruhte etme- ğe karar verdiğini bildirmektedir. Bazı hususi müesseselerin hükümetin kontro- lüne geçeceği muhtemeldir. Diğer en düstriler şimdiye kadar tatbik edilenden daha sıkı bir hükümet kontrolüne tabi tutulacaktır. B. Roux Papaya vedâ etti Roma 20 (A.A.) — Fransız Hariciye genel sekreterliğine tayin edilmiş olan B. Charles Roux, dün akşam Papaya ve bu sabah Parise hareket İstanbul asliye 12 ci hukuk mahkemesi den: Müddel: Muhterem, müddelaleyh: Zi- yaottin: Aksaray tramvay deposunda 2744 No. lu biletçi, Müddel Muhterem tarafın- dan müddelaleyh Ziyaettin aleyhine açılan başanıa davasına ait arruhal sureti müd- delaleyhe tebliğ edilmek üzere yazılı ad- resine gönderilmişse de mumalleyhin mez- kür ikametgâhini terk ile semti meçhule gittiğinin beyanile iade kılınması Üterine bukuk usulü muhakemeleri kanununun 141, 142, 143 ve 181 üncü maddelerine tevfikan jade kılınan dava arruhalı ile tahkikst gü- nünü gösterir davetiye varakasının mah- keme divanhanesine asılmasına ve 940/604 marada kayıtlı İşbu davaya müddelaley- 15 gün içinde cevap vermesine karar verilmiş ve bermucibi karar arzuhal ile da- vetiye varakası mahkeme diyanhanesine asılmış olmakla mumaileyh Ziyaettin yu- karıda yazılı müddet zarfında davaya ce- vap vererek tahkikat için tayin Kılınan 28/6/040 cuma günü saat 14 de mahkeme- mizde hâzir bulunması veya kanun! bir ve- kil göndermesi lüzumu tebliğ İs mek üzere ilân olunuf ik sergileri Mükâfatlandırılacak eserler dün Ankarada tesbit edildi Ankara 20 (A.A.) —C.H.P, Genel sekreterliğinin her sene mayıs ayında açmağa karar vermiş olduğu Halkevleri amatör resim ve fotoğraf sergisinin bi- rincisi 22 Mayın çarşamba günü 17,30 da C. H.P, genel sekreteri Dr. F. Tuzar tarafından açılacaktır. Sergiye 26 Halkevi 110 parça resim ve 3 Halkevi 165 parça fotoğrafla iş- tirak etmiştir. Bu eserleri derecelere ayı- yacak olan jüri dün serginin Ankara Halkevinde toplanmıştır. C.H. P, umumi idare heyeti azasn- dan Giresun mebusu Nafi Atuf Kansu, Giresun mebusu Cevdet Kerim.İncedayı, İstanbul mebusu Salâh Cimcoz, Ordu mebusu Hamdi Yalman, Tekirdağ me- busu Cemil Uybadın, İçel mebusu Ferid Celâl Güven, Güzel sanatlar umum mü dürü Suud Kemal Yetkin, Vedat Nedim Tör, Burhan Belge, Mümtaz Faik Fenik, Muhip Dranaz, ressam Refik Epikman, ressam Nurettin Ergüven, foto Cemal, foto Naimden mürekkep olan jüri heye- ti eserleri âdet olmak üzere iki sınıfa ayırmış ve bunlardan resim kısmı sınıfın dan birinciliği Şehremini | Halkevinden Turgutun natürmortuna, ikinciliği Bursa Halkevinden Faik'in peyzajına, üçün- cülüğü Beyoğlu Halkevinden şının Gençadamına, dördü dın Halkevinden F. Meni: vi beşinciliği Turgutlu Halkevinden Aknltanın portresine vermiştir. Rifat Ankaradan ikinciliği öçüncül Arkanın portresi, sun Halkevinden Mehmed Başarın #0 kağına, beşinci İzmit Halkevinden Fahri Seyretin çiçeklerine vermiştir B. sınıfından resimlerde birinciliği Van Halkevinden Reşad Türkaoun peyzajı, ikinciliği Manisa Halk, den İ. Kökçe nin keçecileri, üçüncülüğü Denizli Hal- kevinden Cevdet Oklayın kadın portresi, dördüncülüğü Ödemiş (o Hallsevinden Muhteşem Sarıcının natürmortu, beşinci- liği Beşiktaş Halkevinden Sım Güve nin sokak manzarası; fotoğraflardan bi rincikği Eminönü Halkevinden Kemal Baysalın deresi, ikinciliği Bursa Halke- vinden İbrahim Antelin uludağı, üçün cülüğü Gaziantep Halkevind. İsmail Koralın derekenarı, dördüncülüğü Konya Ereğlisinden Sedat Akkartalın sokağı, beşinciliği Ayvalık Halkevinden İsmai- lin gemi ve mehtap resimleri kazanmıştır. Derece alan bu eserlere Parti genel sekreterliği aşağıdaki para âfatanı vermiştir: A. sınıfından resimlere derecelerine göre, 150, 100, 75, 60, 50 lira, B. sınıfına derecelerine göre 100, 75, 60, 50, 25 lira. A. sınıfına fotoğraflara derecelerine göre, 75, 50, 40, 30, 20 Era. B. sınıfına derecelerine göre, 50, 40, 30, 20, 15 Yira, Mevlüdü nebi Emekli albay merhum Fazıl Tarımın ruhuna ithaf edilmek üzere ayın 22 nci çarşamba günü öğle hamazından sonra Beşiktaşta Sinan paşa camii şerifinde kırast olunacaktır. Merhumu seven eşe, dosta, akrabaya ilân eder, teşriflerini rica ederim, Merhumun eşi: Saliha Tarım Korku... Esrar... ve Heyecanlı film» ler sevenlerin nazarı dikkatine... Frankiştein | filimlerinden daha esrarlı, daha dehşetli ve daha kor- kunç bir şaheser olan p e Zi, KORKUNÇ HANE Matinelerden itibaren ALKAZAR açılacağı | | İ | Harp tebliğleri Fransızlar Montmedy mıntakasındo düşmanın hücumlarını püskürttüler Alman tebliği Laon'un alındığını bildiriyor Paris 20 (A.A.) — 20 mayıs sabah tebliği: Kıtaatımız Saint Çuentin'in şimalinde düşman taarruzunu akim bırakmak için büyük bir şiddetle mu- | harebe etmektedir. Rethel civarında Aisne nehrini geçmeğe muvaffak olan düşman kuvvetleri dün geo geri atılmışlardır. Montmedy mıntakasın- da Almanlar ayni şiddetle yeniden tar | arruzda bulunmuşlardır. Bu taarruz- lar püskürtülmüştür, Dün gece bombardıman tayyarele- rimiz düşman levazım kollarını ds- | ğıtma plânını tatbike fasılasiz süret- te devam etmişlerdir, akşam te linde ve gar gok şiddetlid düşmanın yeni hücumları püskürtüln tür. Cephenin geri kalan kısımlarında ehemmiyetli bir şey yoktur. Hava kuvvetlerimizin büyük faaliyeti, bütün gün devam elmiştir. Müteaddit keşifler, bombardıman (ilolarının düş- man zırhlı unsurları ile tutuşmalarını ba- zırlamıştır. Kollar üzerine tonlarca bom- ba atilmış ve bu suretle bunların ilerle- bir pu 10 ezcümle kalan m teşebbüsünden sonra ehemi an düşman garbe doğru çekilmekte çok tank kaybetmiştir. Akim yar 2. dir, Daha batı - cenupta motörlü müfreze- | İ lerimiz ve tanklarımız Cambrai - Peronne | yolu üzerinde 1916 daki Somme muhare- | ta çok mühimdir. Düşman besinin cereyan ettiği yere varmişl Avcı ve bambardıman tayyareleri Lao dan gelerek şimale doğru ilerlemekte olaf bir düşman tank kolunu tahrib ve bu kolu ricate mecbur etmişlerdir. Liyef'in ve Namur'un bütün kaleleri, bir teki müstema olmak üzere Alman ki- taları tarafından işgal edilmiştir. Pazar günü Alman hava kuvvetleri Bel- ka a da düşmanın ge- İ | | | | iş düş torpidosunu ve & olan üç büyük $ ışlardır. Düşman dün eeman betmiştir. Bunun 95 5 yerile u 15,00 hi to ark are ları €s- fından edilmiştir. yişi tehir edilmiş ve bunlara çok büyük | kayıplar kaydettirilmiştir? İngiliz tebliği Londra 20 (A.A.) — İngiltere kuv- vel seferiyesi umumi karargâhı teb- liği: İngiliz cephesi, bugün düşman i a muvaffakıyetle mu- Alman tebliği Berlin 20 (A.A) — Pührerin umumi ka- ın tebliği &'da düşmanın ge, kib harekâtı devam etmektedir. oçtik ve yukarı Escaut'ya var- ngiliz kıtaları süratle Manş Jiman- larına doğru çekilmektedirler. Naubevge yak da ve Valenciennes'in , cenuba doğru mahreç bulma- Ea çalışan bir Fransız - Belçika ordus! hücumlarını püskürttük. Düşmanın zay nın son eri hedef nda ölenler vardı Berlin 20 (/ başkumandanl ) — Alman n tebliği: Alman kı- taları, bugün Laonu almışlardır. Laon kalesi üzerine Alman harp bayrağı çe- kilemiştir. Laondan cenubu gerbiye doğ- ru ilerlenerek Aise - Aisne kanalına va» nlmıştır. —— mn Ünyon Fransezde bir konferans 22 Mayıs çarşamba günü saat 18,30 da Ünyon Fransezde Hukuk bakımın- dan Türk tarihi o(L'histoire turgue av point de vue de droit) mevzuu üzerin- de: Profesör Sadri Maksudi Arsal tara» fından fransızca bir konferans cektir. rdusu verile- yarattığı OĞLUMA KARI ARIYORUM Filmi bu Perşembe akşamından itibaren SARAY sinemasının neş'e ve zevk kaynağı olacaktır ÇEMBERLİTAŞ sinemasında 1—GUNGA-DİiN TÜRKÇE SÖZLÜ 2—LUiZ Ayrıca MİKİ MAUS SÜMER SİNEMASI Yarınki ÇARŞAMBA MATİNELERİNDEN İTİBAREN başlamak üztre 2 güzel filimden mürekkep cazip bir program hazırladı. 1- KADIN iHMAL EDiLiNCE GAM PATRICK ve WILLLAM WARREL tarafından oynanmış Fransızca sözlü güzel bir film, Yolunu şaşıran bir kadını, kocasının öldürmeğe hakkı var mı? Emniyet ve itimad, içtimai saadetin yegâne esası olmalı mıdır? 2 - HOLLYWOOD REVÜSÜ Harikalar memleketinin bütün sevimliliğini, lüks ve ihtişamını ve bütün musikisini gösteren bir film, Baş rolde: JOHN KİNG Nafıa Vekâletinden Eksiltmeye konulan iş: 1 — Seyhan sağ sahil sulama ve deşarj gebekesile sınal imalâtı ve işletme binaları inşaatı keşif bedeli «2 400 000, iiradır. 2 — Eksiltme 20/6/1940 tarihine rastlıyan perşembe günü saat 15 de Nafla Vekâleti 8u işleri reisliği su eksiltme komisyonu odasında kapalı zarf usulile yapılacaktır. 3 — İstekliler eksiltme şartnamesi, mukavele projesi bayım: rlik işleri genel şartna- mesi, fenni şartname ve projeleri 50 lira mukabilinde su İşleri relsliğinden alabilirler, 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 85 750 liralık muvakkat teminat vermesi ve eksiltmenin yapılacağı günden en az sekiz gün evvel ellerinde bulunan vesikalarla birlikte bir dilekçe ile Nufin Vekâletine müracant ederek bu işe mahsus olmak üzere vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şarttır. Bü müddet içinde vesika talebinde bulunmayanlar eksiltmeye iştirik edemezler, 5 — İstekli kadar su İşleri rel cikmeler kabul ed'imez. Üniversite Rektörl Ceza hukuku, İkti: hastalıkları deçentiikeri açıktır. 1940 perşembe günü yapılacaktır. teklif mektuplarını ikinci maddede yazılı saat ine makbuz mukabilinde vermeleri İâzımdır. İspençiyari kimya, Umumi Fizik, Rom tarihi, Umumi Türkiye tarihi, Hayati ve Tıbbi kimya, Mik Namzetlerin yabancı dil İsteklilerin sıhhat raporu $ fotograf, nüfus teskeresi » bir saat evye «23830 nden oloji, 'Türk edebiyat , genel Fizyoloj zig lari 3 Birinci toşrin 14180» lo; örneği ve İlmi hüviyetini gösteren fişlerile (Fişler tedris işleri kaleminden istenecektir). 16 Eylül 1940 tarihine kadar Rektörlüğe müracaatları, (4088)