22 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Londra 21 (A.A.) — Kraliyet hava kuvvetlerine mensup bir tek grupun av- &ı tayyarelerinden mürekkep karakolları cumartesi ve pazar günleri 50 den fazla Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Bu muharebelerde İngilizlerin zayisu Ak man zeylatının yansı bile değildir. İn giliz pilotları bu Alman teyyarelerinin tahrip edildiklerini teyid etmişler ve bun- dan maada 16 tayyarenin mütralyöz ate- şi ile işe yaramıyacak hale getirildiğini bildirmişlerdir. Diğer cihetten İngiliz radyosu, Alman tayyarelerinin sebep oldukları zayiatın üç mishi nisbetinde zayiat verdirildiğini bildirmektedir. Radyo, Alman gazete- İerinin, İngiliz topçularının o maheretin- den hararetle bahsettiklerini ilâve eyle- mektedir. Londra 21 (A.A.) — Hava İşleri Ne- zareti, İngiliz hava kuvvetlerinin 18 ma- yıs tarihinde büyük bir muntaka dahi- linde düşman kuvvetlerinin #nhaşşüd moktaları ile tayyare meydanlarına ve münakalât düğüm noktalarına karşı yap- tıkları taarruz hakkında mütemnvim ma- Wimat vermektedir. Gündüz Blenheim sistemindeki bom- bordıman tayyareleri, Landrecles isti- kametine doğru yürümekte olan Alman takviye kıtaatının ileri harekâtını dur- durmağa teşebbüs etmişlerdir. Bir motö- rize kuvvete karşı tam isabetler yapıl mıştır. İngiliz tayyareleri, Alman tayya- re dâfü toplarının ve Alman avertayya- yelerinin müdahalelerine rağmen müte- Mmadiyen pike suretiyle hücumlarda bu- Tunmuşlardır. Gece hücumların hedefleri arasına Hanovra yakınında Duisburg benzin de- posu ile Gembloux, Givet, Dinant ve Namur'daki düşman hatları gerisinde bulunan yollar ve köprüler de dahil ol- Geceki ve Bu Sabhahki Efaberler İngiliz tayyarelerinin faaliyeti Bir tek grup 50 Alman tayyaresi düşürdü Almanların tayyare zayiatı binden fazladır bombalar atılmış ve birçok infilâklar ve kum gelmiştir. yarim İngiliz tayyareleri, cuma ge yangın çikmış olan benzin lar hâlâ yanmakta olduklarını görmüşlerdir. Yangınlar çok uzaklardan görünüyordu. Bu esnada Wellington sistemindeki bombardıman tayyareleri garbi Alman- yanın münakalât düğüm noktalarını bom- bardıman etmişler ve mühim hasarata sebebiyet vermişlerdir. Namur'un cenu- bunda Sambre nehri üzerinde kâin bir köprü bombardıman tesirile yıkılmıştır. Gembloux yakmında bir yol üzerinde yürüyüş balinde bulunan Alman kıtantı mmitralyöz ateşine tutularak dağıtılmıştır. Hava Nezaretinin tebliği Londra 21 (A.A.) -— Hava nezareti sin tebliği: İngilir hava kuvvetleri dün Fransa ve Belçikada ve müharebe cep- besinin hemen arkasında kâin bölgeler- de düşman kıtaatının münakale yolları ve tahaşşütleri üzerine şiddetli taarruz- lara devam etmişlerdir. Bu taarruzlar bütün gece devam etmiştir. Bu gece Rotterdam üzerine yapılan bir baskın esnasında müteaddit benzin depoları üzerine bombalar isabet etmiş ve yangınlar çıkmıştır. Almanların tayyare zayiatı binden fazla Londra 21 (A.A.) — İngiliz hava nezareti mahfillerinden bildirildiğine gö- re, Alman bava kuvvetlerinin umumi kayıplarının bin tayyare olarak tahmin edildiği gündenberi, yalnız İngiliz kuv- vetleri, imhası resmen tesbit edilmiş ola- zak, 65 düşman tayyaresi er e) dir. Diğer taraftan, Almanlar, henüz tahrip edilip edilmediği Teki edilmiyen daha birçok tayyare kaybet- mişlerdir. 65 tayyare, yalnız 17, 18 ve muştur. Duisburg benzin deposuna ağır | 19 mayıs günleri düşürülenlerdir. Cebelüttarık tahliye ediliyor Kadınlar ve çocuklar Fransiz Fasına gönderiliyor Cebelüttarık 3 — «Reuters: Ce- belüttarıkta kadınlar ve çocuklar tahliye edilmektedir. İlk grup bügün Cebelüttarı- Xı terketmişlerdir. Diğer yarın ve müteakip günler Cebelüttarıkı lerkey- Myeektir. Tahliye edilenler Pransiz Pasına gönderilmektedir. tedbir, neşredilen bir tebliğ üzerine ştır. Tebliğde, Cebelüttarık umumi sinin, harp kabinesinden, Hüzum his settiği takdirde Cebelüttarıkı tahliyede serbes olduğuna dair talimat almış bulun- duğu bildirilmektedir. Tahliye, Şehir meclisinin, hava höcum- ları mürakabesi komütesile İş birliği halin- de tertip edilmiş olan program mucibince yapılmaktadır. Mısırdaki Amerikalılar Amerika sefareti memlekete dönmelerini tavsiye etti yatlı bir hareket olduğunu bildirmiştir. İngiliz Kralının kardeşi Londrada Londra 21 (A.A) — Resmen bildi. rildiğine göre, İngiliz Kralının karde- şi general Dük de Giloucester, mtişta- Gel bir vazife ile dün gece Fransadan Londraya gelmiştir. Dük de Gloüces- ter'in yakında Prarsadaki umumi karargâhına döneceği muhtemeldir. Belçikayı terkeden Türk talebesi Ankara 21 (A.A.) — 2 numaralı ko- münike: Hariciye Vekâletinden: Belçikada tahsilde bulunan talebeleri- mizin Belçikayı terkettikleri hakkında Hariciye Vekâletine malâmat gelmiştir. Bu talebelerden Parise muvasalatları tesbit edilenlerin listesi dün bildirilmişti. Alınan ikinci listeye dahil talebemiz şunlardır: Salih Pekiner, Münevver Epir, Diğer listeler geldikçe peyderpey ilân edilecektir. Hindistanda sıkı tedbirler Simla 21 (A.A.) — Hint hükümeti, Hindislanda her türlü hiyanet hare. kâtının önüne geçmek üzere bazı teğ- birler almıştır. Bu tedbirler, harpten- beri alınmış olan tedbirleri tamamlar maktadır, İngiltere - Fransa telefon muhaberatı kesildi İnkitam kablo kopmasından ileri geldiği söyleniyor Londra 2i (A.A) Dün akşam saat 19,30 danberi İngiltere ile Fransa arasındaki telefon muhaberatı mün- kati bulunmaktadır. Maamafih İngi- liz ve Fransız hükümetleri arasındaki temaslar idame edilebilmektedir. Bir posta idaresi memuru şu beyâ- atis bulunmuştur: «ransa ve dahâ Nerisi Ne telefon muhuberat servisi kesilmiştir. Ne zaman inde edilebile- ceğini bilmiyoruz, Gazeteler, bu inki- #am bir kablo kopmasından mütevel. Mt olduğunu söylemektedir. Bir İngiliz kruvazürü battı Alman ticaret filosu zayiati 820 bin tona baliğ oldu Londra 21 (AA.) — Amirallığin bir tebliğinde Effingham ismindeki İngilir kruvasörünün Norveç sahille- rinde bir kayaya çarptıktan sonra battığı bildirilmektedir. Ölen yoktur. 9650 tonluk olan Effingham kruva- zörü 1921 de inşa edilmiştir. Mürette- batı normal olarak 712 lâ 749 kişidir. Londra 2i (AA) — »Princes Vietorlas İnetin mayn gemisinin bir düşman may- nina çarparak battığı Amirslık dairesi tarafından bildirilmektedir. İkinci kaptan, diğer iki subay ve 31 deniz eri kayıptır. Bunların boğulduğu sanılmaktadır. Londra 21 — 4541 tonluk Alman Kampinas vapuru mayne çarparak bat- mıştır. Almanların gemi zayiatı tonajı 820 bin tonu bulmuştur. B. Daladier Türkiye büyük elçisini kabul etti Paris 21 (A.A) — Hariciye Nazırı B. Da- İeşik devletleri birük elçisi B. Bulltü, tere büyük elçisi B. Campbelr! vo Tür iye büylk elçisi B. Behiç Erkini kabul etmiştir. İİ m Yeni Matbuat Umum Müdürlüğü teşkilâtı Ankara 21 (Telefonla) — Başvekâ- lete bağlı olarak kurulacak olan yeni Matbuat Umum Müdürlüğünün teş- kllât ve vazifeleri hakkındaki kanun cuma günü Meclis Umumi Heyetin- de görüşülecektir. Parti grupunun dünkü toplantısı iye memurlarinin teka- hakkından istifadeleri muvafık görüldü Ankara 21 (AA) —O.HP.B MM. grubu bugün «21/5/9040. sani on beşte rels vekili Seyhan mebusu Hilmi Uranm Teleiğinde toplandı. Rumamede Meolisin müteaddit enet- menlerinde müzakere edilen her bang! bit Kanun iâyiha veya teklifinin umumi he. yetis müzakeresi sırasında hangi encümen masbatasının müzskereye mevzu itibar edilmesi muvafık olacağı hakkındaki kanun Jâyihası tanrimi muvafık olacağı hakkındaki diğer bir Parti komisyonu Her Iki mevru etrafinda cereyan eden tasvip edilerek heyet müzakerelerine da- Bili nizamnamenin 39 İnci maddesi esasi dahilinde İhtisas encümenleri mazbatala- rının ems İttihaz edilmesi ve Helediye mes murlarının da tekaütlük hakkından İsti- fadelerini temin edici, hükümetçe Meclise bir lâyiha getirilmesi muyafık görülmüş Ye rumamede bâşka madde olmadığı için riyasetçe celseye nihayet verlimiştir. Cümhurreisinin teşekkürü Ankara 2! (A.A.) — Riyaseticümhur umumi kâtipliğinden: Reisicümhur İs- met İnönü, İ$ mayıs idman bayram münasebetile resmi makam ve kurum- larla s&ir yurddaşlardan aldıkları tebrik» lerden dolayı teşekkür ve karşılık teb- riklerile kıymetli gençliğimizin daima ar“ tan başarıları hakkındaki temennilerinin #blâğına Anadolu ajansını memur et- mişlerdir. Milli müdafaaya 80 milyon lira ayrıldı Ankara 21 (Akşam) — Meclis bük çe encümeni, yüz milyon liralık fevkalâ, de tahsisat hakkındaki kanun projesini müzakere etmeğe başlamıştır. Adi büt- çeyi müteakip Meclis umumi heyetince görüşülecek olan bu proje ile istenilen tahsisatın seksen küsur milyon lirası mil- M müdafaa hizinetlerine aittir. Milli müdafaa mükellefiyeti Hükümetin satın alacaği hayvan ve motörlü vasıtala- rm fiatleri tesbit edildi Ankara 21 (Telefonla) — Milli Müdafan mükellefiyeti kanunu mucibince, hükü- metçe satın alınacak hayvan ve motörlü vamtaların 1940 mali yılındaki fiatleri, ye- ni Müvazenet umumiye kanunu projesme bağlanan iki cedvelde gösterilmiştir. Bun- lardan motörlü vasıtaların takribi fiatle- rini gösteren cedvel şöyledir. Otobüs 3500, kamyon 8000, kamyonet 6000, traktör 10000, seyyar tamirhane 15000, bensin tankı 6000, arosür 6000, s0- petli motosiklet 700, sepetsiz motosiklet 400, cadde kamyonu 4000, cadde kamyo- neti 3000, küçük binek otomobili 2000, bü- yük binek otomobili 3000, yarım tonluk kaptıkaçtı 1500, bisiklet 50 lira, MI Müdafaa mükellefiyeti yolile sa- tın alınacak hayvanların flat cedveli de göyledir: Süvari saf bineği 200, topçu bineği 125, mir binekler 175, ağırlığı en aşağı beş yüz kilo sahra topunu çekebilecek hayvanlar 100, nakliye koşum katırları 150 - 165, mekkârfler 100 - 120 lira, Nafia Vekili İstanbula hareket etti Ankara 21 (Telefonla) — Nafla Ve- kili General Fuad Cebesoy bu aksam- kili genersl Ali Fuad Cebesoy bu ak- şamki ekspresle İstanbula hareket et- miştir. Yeni Meclis binası için tahsisat kondu Ankara 21 (Telefonla) — Devlet mahallesinde yapılmakta olan yeni Büyük Millet Meclisi binasının inşaat masrafları karşılığı olarak Büyük Mİ let Meclisinin 1940 bütçesine 900 bin Yiralık tahsisat konulmuştur, Bu bi- na için Meclisin 1939 bütçesine konu- Yan tahsisat bir milyon lira idi, Hükümetin Halkevlerine yapacağı yardım Ankara 21 (Telefonla) — Halkev- Jerine yardım için 1940 mali yılı büt. çesine konulması teklif edilen yedi yüz bin liralık tahsisafa bütçe encü- şmenince beşyüz küsur lira ilâve edil- miştir. Halkevlerine yardim maksadi- le bu sene bütçesine konulan tahsisat 741 bin lira idi, B. Reynaud heyecanlı beyanatta bulundu “Fransa ölemez, ben mucizeye İnanıyorum, çilnkü Fransaya imanım vardır, Başvekil, hükümetin icab eden kararları aldığını, Alman taarruzunun durdurulacağını söyledi Paris 21 (A.A.) — (Havas): Başve- kil B. Reynaud, buzün öğleden sonra, Ayan meclisinde vaziyet hakkında beya- bulunmuştur. Başvekil söze baş ei «Vatan tehlikededir, demiştir. Vazi- biçbir şeyi gizlemiyeceğim. Bel ın istilâsından sonra, düşman Fran- sız ordusunun Sedandaki mafsalına mu- azzam bir hücuma kakltı. Fransız kıtalar rı bu noktada azdı ve en iyi Fransız kıta» İarı, Belçikaya gönderilmişti. İnanılmıya- cak hatalar yüzünden — ki bu hatalar seznlundınlacaktır — Mewse üzerindeki köprüler, evvelce derpiş edilmiş olduğu gibi atılmamıştır. Alman motörlü fırka- İarı bu gedikten geçmişlerdir. 48 saat- tenberi, Alman ilerleyişi devam etmiştir. Amlens ve Arras, bu sabahtanberi işgal edilmiştir. Bizim klâsik harp idaresi telâkkimiz derinlere doğru motörlü akınlardan ve Paraşütçüler faaliyetinden mürekkep ye- ni bir telâkki ile karşılaşmıştır. Yapılas cak gayretlerin birincisi, entelektüel ma hiyettedir: Kararlar almak lâzımdır.» B. Reynavd sözlerine şöyle devam et- miştir: Kazandıkları şereflerd onra istira- hate hak kazanmış olan iki adam, Wey- gand ve Pdtain memlekete hizmetlerini arzetmişlerdir. Weygand, 1918 de Al- manların Manşa ve Perise hücumunu 'durdurmuş olan Foch'un adamıdır. Wey- gand, şimdi, muharebe meydanındadır. Pdtain, Weygand ve benim aramızda tam bir fikir beraberliği vardır. B. Reynaud, sözlerine devam ederek demiştir ki: «Herhangi bir zaafa müsaade edilmi- yecektir. Vatan hainleri, bozguncular, alçaklar ve korkaklar için bundan sonra uzun sürecek muhakeme usulü tatbik olunmıyacaklır. (Devamı 4 üncü sahifede) Amerikada müttefiklere yardım fikri ilerliyor Ayan ordu encümeni reisi “ Müttefiklere ihtiyaçları olan bütün malzemeyi vermeliyiz ,, diyor Vaşingten 21 (A.A) — Âyan meclisinin otdu encümeni relsi May radyoda bir hita- be irad ederek Amerikanın müttefiklere ih- tiyaçları olan bütün malzemeyi gönderme- ini tavsiye etmiştir. May, muharebe cep- besinin şimdi Fransada bulunduğunu kay- dettikten sonra demiştir ki: «Hürriyet için mücadele edenlere cephe- nin bulunduğu yerde kalması ve askerle- Bimizi bu cepheye göndermek mecburiye- tönde: kalmamaklığımız için lâzım gelen Malzemeyi niçin göndermiyelim?» Bir Amerika gazetesinin makalesi Nevyork 21 — New York Sun gazetesi, 8 haziran 1917 de yazdığı bir makaleyi tek- Far ediyor, Bunda bülâseten deniliyor ki; «Acele on bin tayyare yapıp Fransaya gün- dermeliyiz. Bununla düşmanın tayyareleri tahrip edilecek, Almanlar körkürüne harbe mecbur olacaklardır. Bunu yapmak lâzım» dır. Vesaltimiz, paramız yardır.» Gazete bu makaleyi tekrur dereetlikten sonra-diyor ki: «Bugün müttefiklerin tay- yareye ihtiyacı o zamandan fazladır. Bu- nu yapmalıyız. Almanyaya indirilecek dar- be Me iz kan akmasına nihayet vere- cl > Pravdanın bir makalesi Sovyet idi i Balkanlarda ve Şarkta harp tehditleri do- laştığından bahsediyor Moskova 21 (A.A) — Tass ajan bildiriyor: Pravda gazetesi sor harp va- ziyeti üzerine yazdığı büşmakalesini şöy- le bitiriyor! «İngiliz devlet adamlarının son 2s- manlarda, Akdenizde muharebelerin pek yakın olduğundan bahsetmeleri bir te- sadüf eseri değildir. Harp tehditleri Bal- kan memleketleri ve bütün Yakın Şark üzerinde dolaşmaktadır. Ümid etmek lâzımdır ki Norveç, Belçika ve Hollan- dadan alınan dersler, zaminlerinin ya- kında ellerini harp ateşine sokturmağa hazırlandıkları hükümetler üzerinde te- sirlerini gösterecektir. Bu memleketler yanmuğa ne kadar maruz kaldıklarını anlamalıdırlar. Almanyanın vakti zama- nile yapmış olduğu sulh tekkiflerini ted- ederek, Alvrupada ikinci bir emperyalist harp çıkardıkları için, İngiliz - Franaz &mperyalistlerinin üzerlerine oalmış ol dukları mesuliyet şimdi görülmektedir. U. R.S. 8. sulh menafiini müdafaa ederek emperyalist bir harbin sureti umumiyede feci avakıbinden, ve bilhas- sa yayılmasından mütevellit netayici te- barüz ettirdiği zaman, bir kere daha haklı olduğunu isbat Taft ne diyor? Vaşingten 21 — Reisicümhur namzedle- rinden “Taft, Saint Louis'de bir nutuk söy- Myerek Amerikanın tamamlle bitaraf kal- masını tavsiye elmiş ve demiştir Ki; oRm- niyetimiz tehlikede ise yandım tedbiri ala- mayız. Böyle bir vaziyet varsa müttefiklere askerlerimizle yardım etmemek alçaklık olura Amerika Kızılhaçının Fransaya yardımı Vaşington 21 (A.A) — Amerikan Kimi baç teşkilâı derhal Fransaya seyyar has- taneler ve cerrahi âlet gönderiimesine ka- rar vermiştir. Bundan başka 500 bin dolan daha gönderilmesi derpiş edilmektedir. Müttefikler 1500 tayyare sipariş ettiler Vaşington 21 (A. A.) — Müttefikler, geçen hafta Kaliforniya'ya 1500 tayya- ze sipatiş etmişlerdir. Bu rakamda ev- velce bildirilen Douglas'lar da dahil- dir. Douglas'lardan gayri olan 750 tay- yare Bosing kumpanyası tarafından ya- pılacaktır. Kumpanya, bu maksadla 25 il olar sarfederek fabrikaları ge- mi altındaki yerler len sürülse frangın kıymetini tayin etti Almanyanın işgali tanda bulunan arazide tedavül eden tedi- Berlin 31 (A.A.) — s- kıymeti bir mark 50 santimdir, bir Belçika İrangı, bir markın elli santimidir, bir Lük- semburg frangı, bir markın on santimidir, bir Fransız frangı, bir markın beş sânti- midir, Balkan antantı ekonomik konseyi 1 haziranda toplanıyor Atina 21 (AA) — Haber alındığına göre, Balkan antantının ekonomik konseyine iş- tirak edecek olan Yunan heyetile ezcümle Hariciye Nesareti umum müdürü Argiro- Pülos İştirak edecektir. Konferans 27 har siranda deği 1 haziranda Dubrovnikte ak- tedilecektir. Kont Ciano bugün Arnavut- luğa gidecek Boma 21 (A A.) — Kont Cluno, çarşam- ba günü Tiranaya gidecek ve Amavutlu- gun ekonomik merkezlerini ziyaret ede gektir. Kral, general İronside'i kabul etti Londra 21 (AA) — İngiliz imparatorluk Genelkurmay başkanı general Sdmund İronside bu çiy kral tarafından pe