22 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Galebe ihtimali — Yüzde kaç ihtimalle müttefikler | galip gelecek? Bu suali dünyanın her yerinde, çok kimse biribirine soruyor. Son vaziyetlere rağmen: — Yüzde yüz.. Başka türlü ola maz! - diyenler pek çoktur, Kimi de; — Yüzde doksan! — Yüzde seksen! - diye... Atiyor! Bir arkadaşımız: — Unutmamalı ki, muharebelerde stalii harp» denen birşeyin kıymeti vardır. Kezâ, hatalar işlenebilir; ihanetlere maruz kalınabilir... Nite- kim Fransız Başvekili Reynaud da: X«Summe geçilemez, alınamaz!» te lâkki ediyorduk. Halbuki bir takım ihtiyatsızlıklar yüzünden bu nehir üzerindeki Amlens diişmanlarımızın eline geçti, Aras alındı!) diyor... Bİr harbin mukadderatı üzerinde bu gi- bi şeylerin elbette tesiri vardır. — Vardır. . — Öyleyse?... Sen söyle bakalım, «müttefikler yüzde yüz kazanacak!» diyen arkadaş... Bu cihetleri de na Zarı itibara alınca, tahminin kaça sukut etti? — Yüzde elli bire! | — Amma yaptın ha... Böyle birden- bire ne iniş. General Giraud'nun esir düşmesi mi seni ümidsizlendirdi? Al Matların Manş'a sarkması mi? — Bilmez misin? Mali bir mües- s€senin idaresini elinde bülundurmak istiyenler, mevcud hisselerin yüzde 51 ini alırlar, Öteki 49 varsın, başka” larında bulunsun... Rey tefevvuku, 51 i ayucunda tutanındır! Harp ne- ticesi ihtimallerini mütalâa ederken de yüzde 49 un harp tallinden, iha- netten, ihmalden, kumanda heyetin- deki zamansız değiştirmelerden te Tekküp eylediğini farzedebiliriz. Bun- hepsi Almanların lehine teza- hür etse bile mütebaki yüzde 5İ, demokrasilerindir. Çünkü onlar, mad- di ve mânevi sermayelerile tam mâ- Masile mensup bulunduğumuz mede- hiyettirler,.. Er geç, zafer kendilerinin tar, — Fransız ordusu mağlüp edilse bile mi? — İki devlet müstemlekelerinin başına geçerek ve en son tedbir diye Merkezini Kanadaya geçirerek, İngil- terenin mücadeleye devam etmesi de hesapta vardır. Esasen, harbin doğu- rabileceği bin bir ihtimal, evvelden de uzun uzadıya düşünülmüş değil miy- di? Hattâ bu eKanadaya hile nak- lederiz!. sözümü, kaç yıl evvel, biz- »at İngiliz gazeteleri yazdı... Şimdiki Vaziyet henüz bu derecelere kadar sarpa sarmaktan çok uzaktır, evet... Pakat bu aşırı vahametlerin bile, önceden hesaplandığını akla getir Meli — Ne uzun işler! > Ve ne güç işler... Fakat bütün bir beşeriyetin, birkaç bin tanka, hak- kı, hakkaniyeti, büyük ve küçük mil- etlerin istiklâlini, ferdlerin hürriye- tini çiğneteceğine inanmak da daha güçtür. Onun için: Netice er olur, geç olur; yüzde 51 ihtimali müttefikler “ephesine vermeği akıl ve mantık emrediyor, — Amma dünyanın işleri daima akıl ve mantikla olmazmış, o da baş- >> Büyük Türk şairi Füzuli de Miş ki; adeti özeli kabili zeval olmaz! 68 yer Üstüne ger düşse paymal olmaz! (Vâ - Nü) ihtikârla mücadele | Komisyon yarin mühim bir toplantı yapacak İhtikârla mücadele komişyonu yarınki perşembe günü tekar MY NE misyonun hâlen üzerinde çalıştığı mesele- lerin önümüzdeki içtimada mevzuubahiş edileceği tahmin olunmaktadır. Komisyo- nun tedkik edeceği meselelerin başında manifatura ve yiyecek maddelerinin fiat- Jeri gelmektedir. Yapılan tahminlere göre manifatura piyasasındaki yükseklik geçen senenin ayni ayındaki yünlü f#iatlerinden yüzde elli, ipekli fiatlerinden yüzde on beş nisbetinde fazladır. Bu fark, ayakkabı fi- ailerinde yüzde yetmiştir. Piyasada yapı- Jan flat tedkikleri, Sümer Bank Yerti mal- Jar pazarlarındaki resmi flat esasları lre- rindendir. Bazı müesseselerin, manifatura zetmedikleri, yermiyen ikinci ellere devrettikleri moyda- na » 'Ticaret Vekâleti, İhtikürin mücadele komisyonunun #k sık toplana- rak meseleleri daha çabuk İntaç etmesini alâkadarları bildirmiştir. Yarınki toplan- uya da Vali B. Lülfi Kırdarın riyaset ct mesi mukarrerdir. Yeni yollar Belediye kati programı Meli Bu sene Belediye tarafından inşa edile- cek yeni yolların programı kati surette ha- zırlanmış ve bunlar, keşifleri yapılarak münakasaya çıkanimak üzere Daimi cn- cümene verilmiştir. Keşif hesaplarına sö- re bu yollâr 473 bin liraya münakasaya çı- karılacaktır. İnşa edilecek yollar şunlar. dir: Yedikule - Balıklı hastanesi yolu. Bu yol, katran kaplama olarak inşa edilecektir. Lâlelide Koca Ragıppaşa ve Ağaçeşme yol Tarı parke, Sultanahmed ve Ayasofya mey- danları da asfali olarak yapılacaktır. Sürp Agop mezarlığındaki dahili yollarla yeni "Taksim meydanı - Taksim bahçesi arasındaki yüllar da asfalt olarak inşa edi- iecoktir. Taksim - Tozkoparan asfalt, Tak» | sim - Sıraserviler, Boğazkesen - Türkgü- cü - Sıraserviler parke olarak inşa edile- cektir. Bu yollar | haziranda münkasaya çıkarılacaktır. Bu yollar içinde yalnız Sultanahmed v9 Ayasofya meydanları yüz elli bir bin lira“ ya malolacaktır. Demir tacirlerine ihtiyaçları soruldu Iklisad Vekâleti Sanayi tedkik heyeti âzasından B. Bekir Sıtkı şehrimize gelmiş- ir, B. Bekir Sıtki, dür Ticaret odasma ça- Bırdığı demir tacir ve sanayicilerinden ne kadar demire ihtiyaçlar: olduğunu, şimdi- ye kadar bunu nereden temin ettiklerini sormuşlar. Yarınki perşembe günü de Mül- 1 sanayi birliğinde demir tacirleri ile sa- nayicilerinin iştirekile bir toplantı yapıla» rak ayni mevzu esaslı olarak görüşüle- cektir. Adalara göç seferleri Denizyolları umum müdürlüğü, Adalar | hattındaki bu seneki göç seferlerinin 25 | mayıslan itibaren başlanmasına karar ver- miştir. Göç seferleri her gün 1130 da Bü- yükadaya müteveccihen Köprüden kalka- cak, her adaya uğrıyacaktır. Adadan Köp- yüye 14,445 te kalkacak olan göç vapuru, Bü- Yükadadan itibaren bütün adalara uğra- dıktan sonra doğru Köprüye gelecektir. Yeni gelen kahveler Bundan evvel gelen kahve stokunun bar Kiyesi olan 1400 çuval kahvenin kahve ta cirlerine tevziine karar verilmişti. Yeni- den gelen 40 bin çuvallık kahve stoku 1 ha- zirandan itibaren piyasaya verilecektir. Yeni stok, hazirandan itibaren Kilo başına yapılan 29 kuruşluk flat zammile berabeş sahlâcaktır Seyhan kabardı Adana (Akşam) — Son yağmurlar do- layısile Seyhan nehri tabti seviyesinden 278 santim kabarmış ve bazı köyler arazisini sraıştar. 7) köyünde İbrahim oğlu Mehmed adında bir çifçiyi sular götürmüştür. Ova- da ve Toroslarda yağmurlar devam etmek- tedir. sw Ta 36 yıl evvel hazırlanan... HABERLERİ Karilerimizin || mektupları Vapurların tarifesinde iltisak meselesi düşünülmelidir Bizler Boğaziçinin Anadolu halki, nakliye vasılamızdan müştekiyiz. Mev- sim dolayısile gerek Anadolu D. De- miryolları ve gereke Akay İdaresi İstanbul halkına kolaylık gösterdiği halde, bizler bundan mahrum kalmak- tayız. Çünkü vapurlarımızın tarifesin- de diğer yerlerin tarifelerile iltisak düşünülmemiştir. Eeeümle, Sapanca, Adapatarile işim var. İstanbulun baş- ka bir yerinde otursaydım, oradan ay- dette evime dönebilecektim. Şimdiki tarifeye nazaran, Anadolu sahilindeki evime dönemiyorum. Bunun gibi di- er misaller de balunabilir. v0. KÜÇÜK HABERLER: X Vali muavini B. Halük Nihad Pe peyi dün akşamki trenle Ankaraya git- miştir. B. Halük Nihad, Ankarada vilâ- yet ve Belediyeye dair işlerle İstanbulun pasif korunma işleri etrafında Dahiliye Vekâletile temaslar yapacaktır. İtfaiye müdürü B. İhsan da sonra Ankaraya gidecektir. # İstanbul cadde ve sokakların yı kanma ve sulanması işlerinde kullanıl. mak üzere buradaki imalâthanelerde iki arozöz yapılmıştır, * Hasan, Salih ve Burhan adlarında üç kişi muhtelif yerlerde estar içerken ve satarken yakalanmıştır. Üzerlerinde esrar bulunmuştur. Üç suçlu kaçakçılık mahkemesine teslim edilmiştir. 4 Tohtakale civarında Kutucularda | bir camiden halı ve kilim çalan Necdet, Recep ve Nusret adlarında on altı yaş larında üç çocuk dün Sultanhamed bi. rinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmişler, suçlarını itaraf etmişlerdir. Hırsiz çocukların üçü de tevkif edil. miştir. # Beyoğlunda Balo sokağında oturan Mehmed adında bir çocuk dün evinde merdivenden inerken müvazenesini kay- bederek düşmüş, başından tehlikeli su- rette yaralanmıştır. Mehmed Beyoğlu hastanesinde tedavi altıma alınmıştır, # Hükümet, kanaviçe ithali için İs. tanbul kanaviçe üthalâtçılarına 50 bin, İzmir ithalâtçılarna 30 bin liralık akre- ditif açmıştır. X Önümüzdeki Belediye Barbaros türbesi meydanını, Kabataş iskelesi va civarının tanzimini, Edirnekapı ile Fatih arasındaki röfüjlerin ikmalini münakasaya çıkarmadan ema: heten inşa edecektir. Bu inşaata ait ha- zırlıklar ikmal edilmiştir. iki gün hazirandan itibaren Hasköy nahiye müdürlüğü İstanbul idareci- leri arasında kıy- khetli bir genç da“ ba yer almıştır. ... Ve cihan harbinde tatbik edilen bu plân... Lokanla ve gazinolar Lokantalar tabldot usulile yemek hazırlayacaklar Belediye İktisad müdürlüğü, gazino, io- kanta ve birahanelerin sınıflara taksimi hususundaki (o tedkiklerini bii U Bu tedkiklere ait proje, Dalmi o encü- mene verilmiştir. Lokantalar ve diğer ye- mek satan birahaneler, yeni projeye göre dört anıfa ayrılacaktır. Lüks, birinci, ikin- ci, üçüncü. Lüks de dahil olduğu halde üçüncü sınıfa kadar bülün lokantalar tabidot usulile yemek hazırlamağa mee- bur olacaklardır. Maamafih bu sini! lokan- talarda alâkart usulünde de yemek hazır- Janacaklır. Üçüncü sınıf lokantalar için tabiodot mecburiyeti olmıyacaktır. Lokantalar, bu sınıflara göre taksim edi- diklen sonra her sınıfın yemek fialleri de tesbit edilecektir. Daimi encümen, lokan- taların sınıflara taksimini kabul ettikten sonra Belediye Ralz munvinlerinden B. Lütfinin reisliği attında Lokantacılar €0- miyeti mümessilinin de İştirakile yapıla- cak bir toplantıda hangi lokantanın han» $i sınifa, aynlacağını tesbit edecektir. Kıskançlık Bir genç, bendisiorieni ayrılan kadını ağır yaraladı Üsküdarda oturan Aziz ile Fatma adın- da bir kadın burada bir müddet beraber yaşamışlar, sonra Aziz iş bulmak üzere aynlıp İzmite gitmiştir. Aradan bir müd- det geçliklen sonrn İstanbula gelen Aziz burada Fatmanın başka bir adımla yaşa- dığını haber alınca kendisini aramış ve dün sabah Üsküdar çarşısında tesadüf et- miştir. Aziz burada gene beraber yaşamalarını Fatmaya teklif etmişse de kadın bu tek- Mi reğdetmiştir. Bundan hiddetlenen Aziz bıçağını çekerek Futmayı vücudünün muh. telif yerlerinden tehlikeli surette yaralas mıştar. Vakaya zabıta el koymuş, yaralı Fatma iade veremiyesek bir halde Haydarpaşa Nümune hastanesine kuldırılmıştır. Aziz de biraz sonra yakalanarak tahkikata baş- lanmıştır. Belediye buğday stoku yapacak Memleketimizde üç senelik ihtiyacı karşılayacak buğday stoku olduğundan Belediye, İri ihtiyacını da ayni şe“ kilde karşılamak üzere mutad ihtiyaçtan fazla buğday ve un stoku mak üze- re Dahiliye Vekâletine müracaat etmiş- tir, Vekâlet muvafakat ederse Toprak- ofia Belediyenin lüzum gösterdiği buğda- yı verecektir. Diğer taraftan şebrimizde- ki değirmenciler, dün bir içtima yaparak İstanbula gelecek buğdayın ne suretle muhafaza edileceği etrafında görüşmüş- lerdir. İzmir birinci erkek lisesinin senelik spor bayramı İzmir (Akşam) — Birinci erkek sesinin senelik spor bayramı 20 mayıs pazartesi günü Alsancak stadyomunda yapılmış, 1i53 atletleri müsabakalarda mühim muvatfa- kıyetler temin etmişlerdir. müstah- kem mevki kumandanlığı, belediye ve parti erkânile kalabalık halk önünde yapılan müsabakaları, binlerce halk alâka ile ta- kip etmiştir. Atlet talebeler, mor ve sarı gruplara ayrılmıştı. IK! tara! atletleri de müsabakalarda gösterdikleri muvaffakıyet- ler sebebile madalyalar kazanmışlardır. Ma- dalyalar, bizzat vali B. Ethem Aykut tara- fından talebenli göğüslerine takılmıştır. Kendine doktor süsü veren hırsız yakalandı Adana (Akşam) — Şimdiye kadar Çukur- ovanın muhtelif şehir ve kasabalarında sahte kulak doktorluğu, asabiye mütehas- malığı, hırsızlık, dolandırıcılık yapan sabı- Kalı Cin Mehmed nihayet yakayı ele ver- miş ve mahkemeye sevkedilmiştir. Tevkif edilen Cin Mehmedin muhakemesine baş- lanmıştır. .- İşler sarpa sarınca şimdi gene ortaya çıkmış... Galip Efgani yeniden muhakeme ediliyor Temyiz, beraat kararını nak- zetti, yeniden muhakemeye başlandı. Perapalas otelinde otel ücretini ver mediği gibi otel sahibi Misbahtan da borç almak suretile dolandırıcılık yap- maktan maznunen mahkemeye verilen Yemenli Gakp Biganinin o muhakemesi asliye sekizinci ceza mahkemesinde Ya- pılmış ve kendisine isnat olunan suçlar sabit görülmediğinden beraatine karar verilmişti. Temyiz mahkemesi bu beraat karar- ni makzetmiştir. Dün asliye sekizinci ce- za mahkemesinde Galip Efganinin yeni- den muhakemesine başlanmıştır, Galip Efgani bu defa mahkemede tercümansız. olarak isticvap edilmiş ve kendisi hâ- len Bristol otelinde oturduğunu söyliye- rek: — Evvelce hakkımda verilen beraat kararı yerinde bir karardı. Bu kararda wrar edilmesini isterim, demiştir. Otel sahibi Misbahın vekilleri ise nakz kararına ittiba edilmesini istemişlerdir. Mahkeme, nakz kararına uyup uyma mak hususunda karar vermek üzere mu- hakemeyi başka güne bırakmıştır. İki arabacı muhakeme ediliyor Sebze hâlinde kâhya Mehmed Aliyi öldürmek kasdile göğsünden ve vü- cudunun muhtelif yerlerinden bıçakla yaralamaktan maznun arabacı Tahir ile bu vakada Tahire yardım etmekten suçlu Ahmed ve İsmail adlarında iki arabacının muhakemelerine dün ikinci ağır ceza mahkemesinde < başlanmıştır. Maznun Tahir mahkemede: — Ben hâlden yük alacaktım. Kâhya Mehmed Ali, benim arabacılık ehliyet- namem olmadığını ileri sürerek yük ver ek istemedi ve bu yüzden kavga ettik, Ben Mehmed Aliden korktuğum için kaçtım o arkamdan yetişerek beni Yere yatıp sopa ile vurmağa ve gırtlağımı sıkmağa başladı. Bu vaziyet karşısında kendimi kurtarmak için bıçağını çıka, dım ve Mehmed Aliyi korkutmak mak- sadile ayaklarına doğru salladım. Ben onu vurmak istemiyordum, göğsünden de vurmadım. Demiştir. Ahmed ile İsmail de kavga da Tahire hiçbir suretle yardım etme- diklerini söylemişlerdir. Şahitlerin çağ- rılması için muhakeme başka güne bira- kalmıştır. R Nişanlısını elinden almak istemiş Ali adında biri nişanlım Sıdıka ile ge celeyin Edirnekapı caddesinden geçer- ken ötedenberi Sıdıkaya göz koyan Ha- lil önlerine çıkmış ve Aliyi döverek Sı- dıkayı zorla alıp götürmek | istemiştir. Gürültüyü duyan polisler yetişip Halili yakalamışlardır. Cürmü meşhut kanununa tevfikan as- liye dördüncü ceza mahkemesinde dün muhakeme edilen Habilin suçu sabit ol duğundan üç ay hapse mahküm olmuş- tar, Bu gece nöbetçi eczaneler Beyoğlu muıntakasında merkezde: (Galatasaray), (İstiklâl, Taksimde; (Kürkçiyan), (Baronakiyan), Şişlide: (Asım), Galatada: (Kemal), Kasım- paşağr: (Turan), Hasköyde; (Hasköy) Eminğnü muntakasında -merkesde: (Minasyan), Küçülgmazarda: — (Hik- met), -Âlemdarda: O(Sırı Rasim), Kumkapıda; (Süreyya), Fatih mınta- kasında Şehremininde: (Nâzımı, Şeh zadebaşın (Üniversite), gümrükte: (Suadi, Feneri Yadis), Samatyada: (Ridvan, Aksa. rayda: (Ethem Pertev), Beşiktaşta: (Vidin). (Kadıköyde: (Sıhhatı, (Muh- tar), Üsküdarda: (Merkez), Büyük- adada: (Halk), Heybelindada: (Halk) Sarıyerde: (Osman), Eyüpte (Arif. lArmavutköy, Ortaköy ve Behek t6- Zaheleri her gece nöbetçidirler.) B. A. — Anlaşılan, eski defterler de bazen bakkalın işine yarayori...