1 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahkı EHaberler Son dakika Bu sabahki askeri vaziyet Dunkergue'te tahliye işi - gecegündüzdevamediyor Müttefik kuvvetlerin kah sayesinde Almanlara ve ramanca mukavemetleri rdirdikleri azim zayiat harbin neticesine müessir olacak mahiyetiedir Paris | —- Dunkergue etrafında muharebeler ayni şiddetle devam ediyor. Ayni 72- manda müttefikin kuvvetlerin irkâbt ameliyesi devam etmektdir. İrkâp edilen kıtalar, mühim bir kuvvet teçkii ediy: Tugyan sahası genişletilmiştir. Suların seviyesi, zırhlı kuvvetlerin geçmesine manldir. İngiliz « Fransız kuvvetlerile kral Leopoldum emrine Kağ- men teslim olmayan barı Belçika kıtalarının mukavemeti yalnız ganl olmakla kalmamak-| ta, fakat harbin netlecsi üzerinde müessir olacak mahiyettedir. Zırhh ve motörlü Alman kuvvetler hiştir. Bizzat Alnı manların 2500 tayyar tebatlarının yarısını kaybetmişledi tebatını nisbeten acemi getiçlerdi baret ve cesaret itibarile Almanla in zaytatı, pek mühimdir. Puzla ol r, kendi gaylatiarını 5004600 ölü ve yaralı olarak kabul ediyor #kat ve tahrip edilmiştir. Birçok Alman tayyare filoları, mü. Almanya bu zayiat yüzünden şimdi tayyare müret- teşkil etmeğe mecbur kalıyor. Müttefik pilotlar, pek faiktir. Yalnız tayyare adedi tefevvuku Alman- larak Almanların iisunca saylatı pek mü e lardadır. Flandre cephesinden Londraya dönen yaralı bir asker vaziyeti şöyle hülâsa, ct- miştir Alman fayyareleri her yerde mevcuttur. Bizimkiler de mükemmel iş görüyorlar, Fa- Kat adetleri arttırılmak lâzımdır. Samme'dr vaziyet #id bir surette inkişaf ediyor, Aime'de Rethel mıntakasında | ri tle yapmak istediği baskın teşebbüsü topçu ateşi ile düşman hatlarını biçmiştir. Yukarı Argonda topçu olmuştur Londıa i — Şimali Fransada tehliye ve irkâp ameliyesi geceli gündüzlü devam edi- yar. İrkâp edilen kuvvetlerin miktari söylenemez. Yalnız pek mühim oldukları söylenebi- Bir Alman casusu idam edildi Paris i — Belçikalı muhacirler arasında karışarak Fransaya girmiş olan Alman ca- #usu Sabık idam edilmiştir. Son zamanlarda Belçikada kabine bulıranına sebep vermiş Olan Brüksel akademisi azasından doktor Martens Fransada tevkif edilmiştir. Martens umumi harpte Almanlar ile münasebeti yüzünden gıyaben idama mahküm olmuştu. Mar- tensin evinde bir miyon altın frank bulunarak müsadere edilmiştir. İtalyanlar Korsika adasını istiyorlar Lendra i — Romada çıkan Lavorofaşista gazetesi tekrer Korsika adası meselesini or- taya atarak bu harp esnasında meselenin halledilmesi lâzım geldiğini İleri sürüyor. Fransada bulunan Italyan muhsbirleri geri çağnlınışlardır. Hitler karargâhta Italyan sefirile görüştü Londra ! Romadan bildirildiğine göre elçisi Alfieriyi kabul etmiştir. Görüşmede Ril B. Hitler umumi karargâhta, İtalyan büyük bbentrop da hazır bulunmuştur. Norveç kumandanlığının resmi tebliği Stokholm 1 müsald surette devam ediyor. Bodüe şehrine buradaki müttefik kuvveti Belcika parlâmentosu Linye Fransa, Leopold'u, Lejyön donör nişanını hâmil olanlar listesinden çıkardı Limges 31 (AA) — Belçika parlimen- tosu bugün kükümetin Jermatından ha- berdar edilmek üzere resmen burada top- lanmıştır. Belediye reisi Senatör B. Betoülle kra- İn ihaneti yüzünden memleketlerini ter- ke mecbur kalmış olan Belçiku parlâmen- to üzasının bu içtimaına Belediye salonunu tahsis etmekle müftehir olduğunu bildir- | dikten sonra Plerlet'yu tazimle yadetmiş- tr. İçtimada söz alan B. Pierlot demiştir ki: 41940 Belçikası da 1914 Belçikasıdır. Har- be Fransa ve İngilterenin yanıbaşında girdik. Silâhlarımızı ancak bizim de he- det itilhaz ettiğimiz barp gayelerine eriş- #kleri ve istikiti ve hürriyet içinde barışı elde ettikleri zaman bırakacağız.» Paris 31 (AA) — Yarın Resmi Gazete- de çikacak olan bir kararname, Belçika kralı Leopoldu, Lejyon *donör nişanmı bâmll olanlar listesinden çıkarmaktadır. Ingiltere Moskovaya yeni sefir gönderiyor Sefirliğe işçi mebus B. Cripps| tayin edildi Londra 31 (AA) — İyi malâmat alan mahaf'l, işçi mebus Stafford Oripps'in kında hususi büyük elçi sıfatile Moskovaya hafi, halihazırda mevcud müşkülüt yakında halledileceğini ve bu suretle Cripp- sin İngiltere le Sovyet Rusya arasında ti- cari bir itilâf akdetmek üzere derhal Mos- kovaya gidebileceğini ilâve etmektedir. Ayni mabafll, Sovyetlerin (talebi üzeri- De Ürippsin, «İfayı vazifeye memur sefir afatile Madride tayin edilmiş olan Samuel | Hoare'in vaziyetine mümasil bir vaziyette bulunacağını istihbar etmiştir. malâmat alan mahafil, Moskovanın nin beş aydanberi sıhhi esbaptan dolayı mezunen Londrada bulunmakta olan sir Willlam Seeds'ir. yerine başka bir sefirin gönderilmesi için Moskovanın muvafükati- ni istemiş olduğunu söylemektedirler, - Norveç resmi tebliğidir: Narvik mntakasında temizleme ameliyesi yapılan devamli hava hücumları yüzünden lerin Sultenflorun şimal sahiline çekilmesine karar verilmiştir. İngiltere harp levazımı imalâtını arttırıyor Kemik, kâğıd, yiyecek artığı ve yün parçaları toplanıyor Lendra 31 (AA) — Levazım Nazır B. Morrison, hükümetin imalâtı arttırmak için harp sanayline yaptığı müracaatın mükmmel bir netice verdiğini ve verimin kayde değer bir şekilde arttığını bildirmiş. tir. Nasir yarından itibaren her türlü enkaz ve kâğıd, kemik, yiyecek artığı ve yün parçalarının toplanmasına başlanacağını ve bunun imalâtta mühim olduğunu kay- dettikten sonra demiştir ki: «İmalâtta betast veyahud kabiliyetsiz lik görürsem tam selâhiyetimi kullanaca- ğım. Şahsi, maddi veya mali menfaati bir Jâhza dahi nihai zaferi kazanmak İngiltere tarafından sarfedilen gayfetlere engel olmasına müsaade etmiyeceğim.; İspanya Gebelüittarığı İstiyor Bir İspanyol gazetesinde bu yolda bir makale çıktı Maariâ 31 (AA) — Manuel Aznar, Fa- lanjın organı olan Arriba gazetesinde neş- rettiği bir yazıda diyor ki; «İspanya Cebelüttarığı istiyor. İngil ler, bir ticaret anlaşması akde ve bir milyon İngiliz lrasi borç vermekle mızda her şeyin halledildiğini sanıyorlar İspanya çok daha fazlasını, Cebelütta- rığı istiyor. Cebelüittarık üzerinde İspa Yol bayrağından başka bir bayrak dalga- Janmamalıdır.» Cebelüttarık hakkındaki bu Milâfgirizii- ğimiz bugünkü harbi istismar ederek or- taya sürülmüş olamadığı gibi İngilterenin kaleden duyduğu bomba seslerile de hiç bir alâkası yoktur. İngiltere bize aid ol- duğunu kendisinin de bildiği bir şe ald bir hareketle inde edecek midir? İspanyada 2 sınıf silâh altına çağrıldı Madrit 31 (A.A.) — İspanya Harbiye Nazm general Valera, istirdad etlilen muntakalardaki 36 - 37 smıflarına men- sup, yani, vaktile cümheriyetçi ordu saf- larında çalışmış gençlerin silâh altına alınması hakkındaki emirnameyi imzala- Buştar. 4 ele Iktisad Vekili şehrimizde Dün Sümerbank fabrikaları- nın vaziyetile meşgul oldu Dün şehrimize gelen İktisad Vekili B. Eüsnü Çakır öğle üzeri İstanbula inerek Sümerbank fabrikalarının umum! vazi- Yeti hakkında tedkiklerde bulunmuşlar. Sanayi müesseseleri işçilerinin hafta ta- tilinden istisna edilmesi hakkında Vekâ- letçe ittihaz olunan kararın tatbikine ge- gilmiştir. Yalnız hususi sanayi xmüessesele- Findeki işçilere pazardan maada bir gün İzin verilmek suretile istirahatleri temin olunabilecektir. İktismd Vekili B. Hüsnü Çakır bu eihetleri do tedkik etmektedir. B. Hulüsi Alataş şehrimizde Sıhhiye Vekili doktor B. Hulüsi Alataş bugünkü ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vali bu sabah geldi Bir müddettenbezi Ankarada bulunan İstanbul vali ve belediye resi B. Lâtfi Kırdar bu sabahki ekspresle şehrimize dönmüştür. a Ziraat Vekâleti emrine 920,000 lira tahsis edildi Ankara 31 (Telefonla) — Muhtelif zirai hizmetlerde kullanılmak üzere satın alınan ziraat makine ve âletleri için lüzumlu yedek parçaların satın alınması, makine hangarları ve yar bancı madde sarnıçları inşası ile İs- tihsâl. vasıtalarının . işletilmesi için Ziraat Vekâleti emrine 920,000 lira tahsisi koordinasyon heyetince karar- laşmıştır. Orman işleri Mecliste bazı umum müdür- lüklerin bütçeleri kabul edildi Ankara 3! (A.A) — Büyük Millet Meclisi bugün Şemsettin Günaltayın başkanlığında toplânarak devlet hava yolları, orman, vakıflar ve hudut ve sa- hiller sıhhat umum müdürlükleri 940 yı- lı bütçelerini müzakere ve kabul etmiştir. Meclis yarın saat 10 da toplanacaktır. Sıcaklık 33 derece! Dün İstanbulda ağır bir hava vardı Geçen hafta hava kışı andırıcak kadar serin iken iki gündenberi birdenbire isın- mıştır, Geçen pazar termometre 13-14 de- Tece idi, Dün 33 dereceye kadar çıkmıştır. vardı. Pardösüler, hatti yelekler atılmıştır. bir kat daha arttirıyordu. Dün İstanbulda tamam yaz manzarası vardı. Pardesüler, hattâ yelekler atılmıştır. Sokakta beyaz elbise ile gezenler çoktu. Herkes vendilile sık sık terini siliyordu. Havanın birdenbire ısınması üzerine süy- fiyelere akın başlamıştır Posta telgraf müdürleri arasında tayinler Ankara 3i (Telefonla) — Posta tel- graf yüksek fen heyeti azasından Bekir Vefa İzmir, fen müfettişlerinden Hüse- yin Hüsnü Eskişehir, İstanbul müdür mu- avini Abdullah Şevki İçel posta telgraf müdürlüklerine, Ankara müdür muavini Nazmi İstanbul Omüdi muavinliğine, telgraf işleri reis muavini Rahmi yüksek fen heyeti azalığına, Eskişehir müd Abdullah Zühtü posta telgraf fen heyeti müfettişliğine nakil ve tayin olunmuş- lardır. Denizlerde Bir İngiliz torpido muhribi ile bir kruvazörü battı Londra 31 (A.A.) — Amirallık dat resi, Wessex torpito muhribirin Alman tayyareleri tarafından tahribi ve «Char- len Boyer> silâhli balıkçı gemisinin bir mayne çarparak batması neticesinde ölen, yaralanan ve kaybolan 38 bahri- yelinin isimlerini dün neşretmiştir. Londra 3l (A.A.) — Hava müdafı tertibatı ile mücehhez 4290 tonluk Ci lew ismindeki İngiliz kruvazörünün bir kaç "ün evvel Norvaçin şimal sahili açı- ğında yapılan bombardımanlar netice sinde battığı resmen bildirilmektedir. 9 kişi ölmüştür. Balkan antantı ekonomik konseyi bugün açılıyor Belgrad 31 (AA) — Balkan antantlı ek ik konseyinin mutad Coplanlısı yarın öğleden sonra Belgradda açılacaktır. Türk heyeti bu sabah saat li de Bel- Erada muva$i etmiştir. Hindistan ordusu mevcuduna ilâve Londra 3) (AA, BBe'nin verdiği mas Jümata yöre, Hindistan ordusu mevendü- ne yeni motörlü kıtaları da ihtiya etmek üzere 100 bin asker ilâve edilecektir. İngiliz hava kuvvetleri büyük faaliyet gösteriyor Bir gün içinde 86 Alman tayyare- sinin düşürüldüğü bildiriliyor Londra 31 (A.A.) — İngiliz hava Nezaretinin tebii; kuvvetlerinin esas gayretini Flandres- daki müttefik orduların cenahları üze- rinde düşmanın tazyikini azaltmak teşkil etmiştir. İngiliz avcı tayya- releri, Alman tayyârelerini durma. dan dagılmış ve bunlara ağır hasar lar verdirmiştir, Dün avcı tayyarelerimiz tarafından asgari 63 düşman tayyaresi düşürül- müşür. Bu arada İngiliz bombârdı- man Layyareleri, düşman nakliyeleri- ne ve zırhı arabalarına hücumlar yap- muışlar ve ayni zamanda köprüleri ve topçu, mevzilerini tahrip eylemişler. dir. Bombardıman tayyarelerimizin hepsi geri dönmüştür. Messersehmidt tayyarelerinden biri düşürülmüştür. Fransa - Belçika sahilleri üzerinde- gi: Dün İngiliz hava | | ki harekâta iştirik eden 10 İngiliz tayyaresi kayıptır. Fakat, üçünün mürettebatı bulunmuştur. Gene dün, aycı tayyarelerimiz, Sedan mıntaka- sında, 11 düşman tayyaresi düşürmüş- ler ve diğer Üç düşman tayyaresini de hasara uğratmışlardı Londra $1 (A.A. )— Resmen bildi- riliyor: İngiliz hava filoları, 20 avcı tayyaresile birlikte seyreden 24 Al man bombardıman teyyaresi İle bir çarpışmaya tutuşmuştur. İngiliz ha- vâ kuvvelleri, 9 bombardıman ve bir avcı tayyaresi düşürmüşlerdir. İngiliz hava kuvvetleri hiç bir zayiat verme- mişlerdir. Narvik mıntakasında, 27 ve 28 ma yıs günlerinde, İngiliz muharebe tay- yareleri, 13 Alman tayyaresi düşür- müşlerdir, Fransız ordusunun Almanyaya girmesi için Muhtelif tonda 10.000 tanka ihti- yaç olacağı tahmin edilmektedir Londra 31 (AA) Daily Tele graf'ın askeri muharriri yazıyor: On- beş yeni generalın şahsında temsil edilen yeni Fransız ekolunun, Fran- | sz orduları modern bir nazariyeye gö- re tensik için vakit kazanmaya çalış- ması muhtemeldir, Bu genrallerin kanaatine göre, Alman zırhlı kuvvet. lörini bozmak için müttefiklerin bu kollara karşı zırhlı kıtalarla hâre- ket etmesi lâzımdır. Bu maksadla Fransız sanayii gittikçe artan bir Londra 31 (A.A.) — Harekât saha» sında bulunan ve bir motörlü Fransız kı- tasını ziyaret eden Reuter ajansının mu- habiri 15 gün içinde Fransız ve Alman tankları arasmda birl kere yapılan çarpışmaları anlatmaktadır. Bu çarpış- malar ekseriya münferit tanklar arasın- da yapılmıştır. Bu Fransız fırkası Alman- ların Sedandan cenuba doğru ileri hare- ketini durdurmuştur. İki hafta şiddetle devam eden muharebe nihayet siper mu- harebesine inkılâp etmiştir. Reuterin mu- babiri zabitleri ve efradı gzili mevzile- rinde tankların yanında istirahat eder- ken #iyaret etmiştir. Almanlar taarruz ettikleri takdirde Fransız tank taburları her on piyadenin imdadına yetişmeğe hazırdır. Fırka kumandanı general, Reu- terin muhabirine şunları 2öylemiştir. «On beş gün devam eden bir muhare- beden sonra düşmanın motörlü fırkasını geri püskürttük, Almanların sık sık kütle Amerikanın hazırlığı Bir milyar dolarlık yeni kredi istendi Vaşington 31 (A.A.) — Milli Müda- fan konseyi ile komisyonunun mesaisirri bahis mevzuu eden B. Roosevelt, 6 ayda harp levazımı imalâtından tam randıman alınacağını ümid eylediğini bildirmiş ve kongreden Milli Müdafaa için bir milyar dolarlık munzam kredi istendiğini ilâve etmiştir. Gümrük resmi indirilen maddeler Ankara 31 (Telefonla) — Ağır ma- den yağları ve tortularının 100 &ilo- sundan alınmakta olan gümrük res- İ mi altı liradan 1 liraya indirilmiştir. | tempo İle tank ve zırhlı araba yetişti- recektir. 100 tonluk 1000 tenk ile 30 ilâ 50 tonluk 3000 ve 10 ile 20 tonluk 6000 tanka ihtiyaç olacağı tahmin edilebi- lir. Ordunun hem müdafaasını hem de bir tâarruza geçmek için kullana. bileceği bu kuvvetlerle, yeni Fransız Genel Kurmayı kendisini Almanyaya girebilecek . ve mükemmel Fransız piyade ve topçusuna yolu açabilecek vâziyette hissedecektir. Tank muharebesi nasıl oluyor Genç bir Fransız yüzbaşısı 15 dakika: da 12 Alman tankı tahrip etti Obüsler pek yakından atılmakta, birkaç dakika içinde her şey halledilmektedir halinde yaptıkları taarruzlara rağmen piyade fırkamız Alman fırkalarını ağır zayintin durdurmağa muvaffak olmuş- tur. Buraya geldiğimiz zamandanberi bir metre arazi bile kaybetmedik.> Tank muharebelerinden bahseden ge- heral demiştir ki: Denizde ve havalarda yapılan harp gibi bu da yeni bir harp usulüdür. Tank- larımız Alınan tanklarına pek yakından taarruz etmekte ve bunlara darbeyi yan- dan indirecek sürette tanklarını kullan- maktadırlar. Obüsler pek yakından yani birkaç yüz metreden atılmaktadır. Bir kaç dakika içinde her şey halledilmekte- dir. Yakından yapılan ateşlere zırhlı tanklar bile mukavemet edememektedir. Genç bir yüzbaşı içinde bulunduğu ağır tankının fırkadan ayrı düşerek seri ve İnkat daha hafif 12 Alman tankın bir çeyrek saâtten daha az bir zaman içinde nasıl tahrip ettiğini anlatmıştır. Rhin boyunda Fransızlar bütün gece sahili aydınlatıyorlar Bâle 31 (A.A.) — Fransızlar bütün gece Rhin nehrinin sağ sahillerini ay- dınlatıcı fişeklerle mütemadi ve iti- nalı bir surette nezaret altında bu- lundurmuşlardır. Almanlar mitral yözler vasıtasile bu fişekleri söndür- meğe çalışmışlardır. Norveçte Alman zayiatı Paris 31 (A.A) — Polonya avcı ta- buru Narvikte 28 ve 29 mayısta yapılan muharebeler esnasında Almanlardan bir çok esir ve mühim miklarda malzeme almışlardır. Bu taburun düşmana verdir- diği zayiat ağ