1 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

1 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SÖZÜN GELİŞİ Hayat bir mücadeledir htiyarlara sorarsanız «Hayat bir mücadeledir» derler. Onların yor- gün halleri bu sözün doğruluğunu isbat için kâfidir. Nihayet barp denen en büyük hayat mücadelesini biran unutup da evvelki akşam, sant yirmiye doğru, siz de benim gibi Ankara radyosunu açmışsanız, orada bir doktorun «Tahtakuruların mevzulu konferansını dinlemiş ve bu istilâcı Mahlüklara karşı nasıl mücadele etmemiz lâzım geldiğini öğrenmişsinizdir. İşte rahat yaşamak için yapmaya mecbur olduğumuz bin bir mücadele- &en biri! Fakat yataklarımızı hayat sahası ittihaz edecek kadar cesur olan #ahtlakuruları bu konferanstan sonra bizi geçen senelerden daha çok hazırlıklı bulacaklardır, Mubterem doktor her ne bizde de tahtakurularile mücadele eden kadar başka memleketlerde olduğu gibi cemiyetler bulunmamasına teessüf ettiyse de, tahtakurularla dolu bir odada Âsude uykular temin etmenin yol- Tarımı, onları sersemletecek, baygın hale getirecek yahud köklerini kurutacak İlâçların hepsini öğretti ve bunlardan birini seçmekte bizi serbes bıraktıktan #onra sözlerini şöyle bitirdi: «Bütün bunlara rağmen şunu da aklınızdan çı- karmayınız ki temiz bir ev kadınının oturduğu odada tahtakurusu barınamaz.» Tahtakurularına karşı en müthiş silâh; en sonra haber veren muhterem doktoru teşekkür etmek borcumuzdur. Eğer her yazıyı dünya hağiselerine bağlamak icab ediyorsa, biz de tahtakuruları şimdi bütün dünyayı meşgul &den beşinci kol uzuvlarmâ benzeterek «Yabancılara karşı tetik duran ev sa- hiplerinin bulunduğu memlekette beşinei kol âzaları barınamaz. diyebiliriz. | C: Şevket Rado Harp tebliğleri Almanların Meuse ile Moselle arasın- da yaptıkları baskın geri püskürtüldü Pariş 31 (ALA.) — 31 mayıs sabah | tarihli Fransız tebliği: Şimalde, harekât ergus müstahkem ordugühı etra- İinda, ayni gddetle devam ediyor. Som- me ve Âisne üzerinde, her iki taraf, ba“ Mi mevzii piyade harekâtı yapmıştır. Aisne ile Meuse arasında, oldukça sid- İ deli topçu düellosu vukua gelmiştir. Meuse ile Moselle arasında, düşmanın bir baskın hareketi geri püskürtülmüştür. Paris 31 (A.A.) — 31 mayıs akşam tebliği: Şimalde, kıtalarımız Dunkergue istikametindeki yürüyüşlerine devam et mişlerdir. Bu kıtaattan bir kısmı düşma- Bin gayretlerine rağmen donanma ve tayyarelerinin himayesinde vapurlara bin- meğe muvaffak olmuştur. İ Som (Somme) üzerinde kaydedilen | bazı faaliyetler hariç olmak üzere, cep- hewin diğer kısımlarında kayde değer bir #ey olmamışlır. Gayri müsait hava şartlarına rağmen, haya kuvvetlerimiz derin i bulunmuşlar ve bunun netic bombardıman tayyarelerimiz şimal böl- j Sesinde düşmanı hırpalamış ve kıtaatı- | Mizan İaşesi işinde teşriki mesai etmiştir. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı 3! (A.A.) — Alman orduları başkumandanlığının tebliği: Fransanın şimali şarkisinde bu- lanan Fransız kıtalarının büyük bir kıs- mu dağıtılmış veya esir edilmiştir. Buna | mukabil bazı yerlerde muhasara edilmiş olan müfrezeler mukavemet etmekte İsi Bekli (Baştarafı İ inci sahifede) fransız ve ingiliz ordularını imha et- mek, Almanyanın kudreti, insan ve bilhassa malzeme bakımından, bun- dan sonrası için mahduttur. Elinde- ki mevcut kuvvetle zaferi kazanma ya mecbundur. Halbuki yirmi gün- ona yakın insan, iki tayyare, bin tank kaybettiği halde, beklediği kati netii çok uzaktır. Fransız ordusu, el sürülmemiş vazi- Yette bekliyor. İngilizlerin hava te- fevvuku hergün artmaktadır. Nerede l Ve ne zaman bir hava harbi olsa da- | ima, ingilizler galebe çalıyor. Alman- lann mahdut ve gittikçe tükenen İayyareleri karşısında ingilizlerin ha. | va kuvvetleri hem sayıca, hem keyfi. Yetçe her gün artıyor; Fransız ordu- su ve Başkumandanlığı ilk günlerin Şaşkınlı; geçirmiş, alman usulle- Ti ve silâhlarile ültet peyda etmiştir. Şimaldeki muharebeler, iki haftadır, Müttefik ordularına çok kıymetli vâs kit kazandırmıştır. Almanya için galebenin tek şartı, hiç durmadan yürümektir. Alman or- dulârı, herhangi noktada olursa ol- Sun, durdukları gün zafer müttefik- Zira benzin stokları boşalan, törlü orduları yıpranan, tayyarele- üstün lar neticesi İçerde derecesi artan Almanya, bu area ordusunu durgun bir de aylarca bekletemez. Al- Mânyanın, kudret, hayatiyet, servet Mesİ varsa hep cephededir. Varını yo Bunu, taarruz eden ordulanna koy- muştur. Dehşet saçan kuvveti bundan de bu mukavemet yakında kınlacaktır. er cihetten sahil boyunda Furnes ile ne arasında ve Dunkergue'in gar- e İngiliz ordusunun bakiyesine kar- gı taarruza devam edilmektedir. İnan kendini nevmüdane müdafaa et mekte ve silâbsız bile olsu gemilere aza- mi miktarda asker irkâbma çalışmakta- dır. Camel otrafında muhasara edilmiş olan İngiliz kuvvetleri şimale doğru Al man tazyikinden kurtulmağa çalışmışsa- İar da bunlar geri püskürtülmüş ve da- tıtılmıştır. Artois ve Flandres'da bulu- nan Alman fırkaları şimdi başka vazife- lerde kullanılabileceklerdir. Tayyarelerin faaliyeti dün havanın fe- nalığı yüzünden sekteye uğramıştır. Bu- ha rağmen Dunkergue limanındaki tesi- sata yeniden bir hava taarruzu yapılmış- tır, Alman donanması Almanyanın eli- ne geçen Hillanda, Belçika ve Fransa sahillerinin müdafaasile meşgul olmuş- tur. Bir Alman motörü Belçika sal önünde bir düşman kruvazörünü torpil- liyerek batırmıştır. Evvelki gece İngiliz tayyareleri manyatın şimalinde & leri bombardıman etmişlerse de mühi hasarat ika edememişlerdir. Holst cenubunda bir düşman avcı tayyaresi düşürülmüştür. Fransanın şimalinde 3 Fransız ve Norveçte Stavanger bir İngiliz tayyaresi düşürülmüştür. AL ileri geliyon, Fakat, bir milletin akla sığmaz mâhrumiyet ve fedakârlıkları pahasına, yıllardır hazırlanan, geride artık maddi manevi taze kuvvet stok- Jarı kalmiyan bir ordunun zafere €riş- mesi, düşmanı ancak bir hamlede €z- mesile mümkündür, Böyle bir ordu, durduğu gün mağlüp olmuş demektir. Müttefiklerin vaziyeti ise bunun tam aksidir. Alman taarruzunu bir noktada durdurdukları gün, arkala- rındaki zengin ve tükenmez hazineler bütün kayıplarını birkaç ay içinde te- lâfi etmeye müsaittir. Aylarca ve yıl larca dayanabilirler, harp gene zâman ve yıpranma mücadelesine döner, Bu mücadele ise Almanya için felâkettir. Bekliyelim. Necmeddin Sadak Alman yaralıları Viyanadaki oteller askeri hastaneye kalbedildi Londra 31 (AA) - Fransanın şi- mailinde yaralanmış olan asker ve za- bitanı taşımakta olan kafileler mık- farının gittikçe çoğalarak muhtelif Alman vilâyetlerine gelmekte olduğu, bitâraf memleketlerden alman haber- den anlaşılmaktadır. Bu yâralı nakliyatı gizli olarak yâr pılmakta ve yaralıların yerleştirildik- leri mahallerden de aileleri haberdar edilmemektedir. Viyanada oteller &5- keri hastaneye kalbedilmiştir, Südet memleketlerinde nümayişler yapıldığı ve bir çok beyannamelerin dağıtıldığı söylenmektedir. İçinde ağlıyan kadınlar dolu mezarlıklar ve Hitler'in resmini taşıyan tablolar da dağıtılmaktadır, Düş. | RR Flandres'da kanii harp devam ediyor (Baştaralı 1 inci sahifede) Derinliği bazı yerlerde elli santimetre ile iki metre arasındadır ve bütün bölge» yi Alman piyadesile motörlü kıtalarına kapatmaktadır. Bu saha, tarihin ilk gün“ lerindeki, 20 asr evvelki muazzam ba- taklık şekline getirilmiştir. Bu saha umumi harpte de su altında bırakılmış, Almanlar buradan geçeme- mişlerd.. Tayyareler buradaki harekâta müessir bir surette yardım ediyorlar. Müttefik kıtaat, hemen tamamen su- lar ile çevrilmiş bulunan yalnız Dum- kergus müstahkem orduzühimda değil, Yecr kanalının garbinde de kuvvetli bir şerette mukavemet etmektedir. Ordunun mühim cüzütamları Monts | des Flandres hattını geçerek emniyete girmeğe muvaffak (olmuşlardır. Mont "i işgal etmekte olan Almanlar, bu mevkie şiddetli hücumlar yapmağa de- vam ederek ilk cüzütamlarını Monts de Causses mevkiine kadar ileri sürmekte- dirler, Somme'da yalnız mahalli ameliyelerle kolaylıkla defedilen küçük Alman mu- | kabil taarruzları olmuştur. Argonne'da oldukça şirdetli bir top- Şu ateşinden sonra Almanların İleri 8 dükleri müfrezeler geri püskürtülmüştür. Abbeville civarı istirdad edildi Paris 31 (A.A.) — (Revter): Bu ak- şam Pariste bildir ine göre, Fransız kıtaanı iki gün devam eden harekât ne- ticesinde Abbeville'in hemen civarında bulunan noktaları istirdat etmişlerdir. Paris 31 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: İki gün devam eden harekât #0- nunda Fransız kuvvetleri 48 saat evvel Abbeville şehrinin © varoşlarını etmişlerdir. İngiltereye nakledilen askerler Londra 31 — Şimal müttefik ordula- rına mensup birçok askerler, İngiltere- nin cenubu şarki sahillerinde bir liman- da karaya çıkarılmış ve dahile sevkolun- muştur. Bu askerlerin miktarı, bildirildi. ğine göre, binlercedir. Bunların bir kıs- mı üzerinde hafif yaralar gözüküyordu. Yüzler ekseriyetle yeni traş edilmişti. İçlerinde birkaç günlük sakalı olan da Halk, askerleri evvelâ süküt ile Flandres'larda geri dönenlerin el işaretlerine cevap vererek siddetle alkışlamıştır. Askerlerin birçoğu, çok yorgun bulu- muyordu. Bunlar trenlere yerleşir yerleş- mez uyumağa başlamışlardır. Diğer bir kısım askerler ise pencerelerden baki- yorlardı. Askerlerin birçoğu, geçirdikleri mülhiş günlerin hatıralarcı yadetmişler ve arka arkaya gördükleri hava bombar- Prioux ordusu (Baştarafı 1 inci sahifede) dusunun teslim olması üzerine vaziyet ümüdsiz bir şekil almıştı. Fakat general yenilmez bir tesaret ve azimle harekete geçmiştir. Ordusunun bakiyesinin hiç za- yint vermeden Dunkergue'e gelebilmesi generalin teşkilâtçı ve şef sıfatile istisnai meziyetlere malik olduğunu göstermek» tedir. Paris 31 (A.A) — General Priowx ordusunun büyük bir kısmı dağlar hat- geçerek Dunkergue müstahkem or- dugâhı ile irtibatı temin etmiş! Yaralı lazın nakli müsait bir şekilde devam et- mek.edir. Mütemadiyen bücum eden müttefik hı gemileri ve tayyareleri Durkergue'i müessir surette müdafaa et- mektedirler, General Prioux dümdar muharebeleri yapan kıtalarınn arasında kalmıştı. Akibeti henüz malüm değildir. Generalin esir edildiğine deir bir Alman menbamdan verilen haber ne teyid ne de tekzip edilmektedir. Diğer cihetten Havasın askeri muharriri general Game. Hin ve Coraf hakkında ecnebi memleket» lerde neşredilen uydurma haberleri tek» zibe mezundur. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 31 — Petit Parisien gazetesinin aakeri muharriri Charles Maurice diyor ki: «Flandres'da cereyan eden muhare- beler son derece katlıdır. Bu harp, meş” hur muharrir Welles'in temsil ettikleri- ni gölgede birakmıştır. Almanlar muha- rebe meydanına durmadan yeni kuvvet- ler sevkediyorlar. İngiliz ve Fransızlar buna çok yüksek bir enerji ile muka- bele ediyorlar.» Ordre gazetesi de Priowx ordusunun hareketi bakiki bir kahramanlık destanı teşkil ettiğini söyli Norveçte Alman işgali altın- daki mıntakadan kaçanlar Londra 31 (A A.) — Beş İngiliz as- keri ve 12 Norveç muhaciri, iki ufak ba- lıkçı kayığı içinde, Alman işgali altında bulunan Norveçten kaçarak Şimali İs- koçyada bir limana varmışlardır. sonra, istirdat | | l | l | dımanları hakkında tafsilât vermişlerdir. | Fakat hatıraların en fecti, Alman tayya- inin muhacirleri ve hastaneleri bom- bardıman etmeleri teşkil etmektedir. As- kerlerin bir kısmi da Almanların muaz- | zam kayıplarından bahsetmişler ve AL Bütün bu askerler çok yorgun gözük- mektedir. Geçirilen büyük imtihandan sonra birçok çehrelerde ağır bir ifade mevcut olmakla beraber, çehrelerin hiç birinde hiçbir bitkinlik emaresi gözük- memektedir. Bi askerlerin omanevi- yatı tamdır ve yüksektir. Londra 31 — Revter ajansının doğu « cena limanlarından birinde bulunan hu- susi muhabiri yazıyor: | Gelenlerin söylediklerine göre Dun- e plâjları karıncu gibi kaynamak- tadır. Bu kalabalığa rağmen 50 Al man tayyaresi tarafından bir hava bom- bardımanı yapılmış ve bu bombardı- manda yalnız bir k: üş, bir kişi de yaralanmıştır. Bununla beraber şimdi Alman topçusu Dunkergue ve civarını bombardımana başladığı için tehlike art- maktadır. Bir Fransız kumandanının beyanatı Bu sabah karaya çıkan bir Fransiz ku- mandanı bana şu sözleri söyledi: «Gerek harp zamanında, gerekse ba» niş zamanında birçok seneler İngiliz as> kerini görmek ve tammak fırsatını bul- dum. Fakat bunların bu seferki gibi hü- mune olacak şekilde hareket ettiklerini hiç görmemiştim. İngiliz askeri barış za- manında manevralarda bile zorlukla ya- pılabilecek hareketler yaptılar. e Bazan sayınz mülteci dolu bölgelerde doğru- dan doğruya düşmanın cenahından geç- #ler ve bu hareketi hayret verici bir sü- ratle ve tam bir intizamla başarırlar. İngiliz askerinin evsafı hakkındaki takdir ve hayranlığım biç bir zaman bugünkü kadar büyük olmamıştır.» ! Almanlar bire beş nisbetinde! zayiat vermişler Londra 31 7 — Flandres'dan gelen binlerce İngiliz askeri bugün Lon- dradan geçmiştir. Birçok askerler İngiliz seferi kuvvetlerinin düşmana bire beş nisbetinde zayiat verdirdiğini ve her yerde harp kabiliyeti faikiyetini göster- diğini söylemektedirler. «Allah aşkına bize daha çok tayyare veriniz? sözleri herkesin ağzında dolaşmaktadır. Fransız deniz kumandanının muvaffakiyeti Paris 31 (A.A.) — Flandres'daki İn- giliz kuvvai seferiyesinin tahliyelerine yar- dım eden Fransız deniz kuvvetleri ku- öl mandanı amiral Abriol'e legion d'hon- neyi bişaninın Grand Croix rütbesi ve- rilmiştir. Amerika ordusu Erkânı har- biye resinin beyanatı Vaşingten 31 (A, AJ ii sunda wühim mi törlü vasıtaların tir. M komitedeki üzası bu ka- a Almanların nn üstünlükle 'cekleri ve yakin müttefikler ışlardır. r mühim zaylatlan so motürlü vasıtalar bakımı rini muhafaza ede bir istikbalde harp lehine döneceği kanaat Corogne hattı Londra 3! (A.A.) — Müttefik kuv- vetlerin Flandres sahillerinden muayyen bir mesafede müdafaa ettikleri hat Co- Tozne hattı ismini almıştır. Bu isim 1818 de İspanyada yapılan barbö telmik olar vak verilmiştir. O zaman İngiliz alaylarının ekserisini irkâba imkân veten dümdar muharebe- lerinde çok wrette yaralanan — Sir John Moore' kumandası altmdaki İn giliz kavvetlerinhi meg Corogne'de tamamlanmıştı Belçika ordusu harp ediyor Paris 31 (AA) —İ Belçika mahfillerind bulunan kıta; Dekrahe'nin kolordunun Leopolde itaat etmiyerek general Blen- ehardın emri altına girdiği bildirilmek- tedir. Diğer 6 veyahut 7 müfreze ile kuvvetlerine mewup bi mohüsabuye derim Diğer tazaltanı Belçika © naziri general Denis iki Bürebeye niade'bir or cağını ümid eylemektedir. Takriben 1,700,000 Belçikalı ile Belçikadaki otomobili ö hâlen Fransada bulun. Timesin mütaleası Londra 3 — Times gazete manyanın bütün kozlarını oynadı Almanların ilk darbelerine müttefil bütün vasıtalarla mukavemet lüzumunu yazmakta ve sırası gi pe man müttefiklerin de kuvvetli darbeleri- pi indireceklerini ilâve etmektedir. Gene Times gazetesi yazılarına devam ederek, müttefiklerin Hitleri ani bir za- ferden mahrum ederek Almanyanın he- zimetini hazırladıklarını söylüyor. Times Alman denizaltı harbinin nisbi dargune luğundan bahsederek Almanyanın son iki ay zarfında büyük miktarda denizaltı gemisi hazırlayarak, denizaltı harbine tekrar başlayacağını zahnetmektedi, ricat hareketi nat alan bölgesinde hava unsurlar da müdafaa zarfında mu- ya malik ola- İtalyanın salı günü karar vermesi muhtemel (Baştarafı 1 inci sahifede) | l sına rağmen 28 mayısta ticari kontrol | anlaşması müzakerelerini inkıtan uğrat- | ştur, | Belçika vakayii ve İtalyan gazeteleri Roma 31 (AA) — Havas ajansından; Belçika kralının teslimiyetinden sonra İtal- | yan maibuatındaki dedikodular şiddetini | arttırmıştır. Faşistler bu teslimiyeti beha- ne ifiihaz ederek İngiltere ve Pransa aley- hinde ithamlarda bulunmaktadırlar. Vekayi haki gazete muharrirleri, kral Leopoldun hare- ketini muhik göstermeğe çalışmakta ve bu baptaki mesuliyeti müttefiklere atfetmek- tedirler, Bu mubharrirlerin lizanı, o kadar şiddetlidir ki, ecnebi müşahidler bu lisanı İtalyan efkârı umumiyesini tesir altında bırakmak için kullanılmakta olduğu müta- Musmı serdetmektedirler. Faşist gazeteler, İngilizlerle Fransızların bilhassa bombardı manlaria pek büyük hasarlar ika etmiş ol- duklarını ve bu yüzden kral Leopoldun tes- lim olmak mecburiyetinde kaldığını yaz- maktadırlar. İtalyan gazeteleri, Bulçikanın hakiki müteamızlarının Fransa ile İngilte- ye olduğunu ve Almanyanın allcenap bir hami vaziyetinde bulunduğunu yazmakta» dırlar, Nevyork 30 — United Pressin Londra muhabiri bildiriyor: İtalyanın pek yakında | ve belki de bugünlerde harbe gireceğine dair birçok ciddi emareler mevcuttur. Ro- mada müzakerelerde bulunan İngiliz heyeti cumartesi günü dönecektir. Bahri Kontrol hakkında İngiltere ile İtalya arasında ce- teyan etmekte olan müzükereler Kont C anonun emrile durdu! uştur. İngiltere ile İlalya arasındak! hava seferleri de dur- muştur. Romada bulunan tayyare acente- leri memurları, memleketlerine dönmek emrini almışlardır. Giornale d'İtalianın makalesi! Roma 31 (A.A.) — Stefani ajansın- dan: Giornale d'İtalia gazetesi müdürü, Marne mucizesinin bugün tekerrür et İ memcekte olduğunu yazmaktadır. Çünkü Weygand, Joffre gibi İtalyan hududun« daki Fransız kuvvetlerine İstinat ede mez, İtalyanın hattı hareketi, mütteliklerin ve bilhassa Fransızların bir milyon üç yüz bin kişilik bir kuvvetinin İtalyan hududunda ve Akdenizde muattal bir halde kalması manasını tazammun et- mekledir. Weygand, Somme cephesindeki kıta atı takviye etmek için İtalya ve Libya hudutlarını boşaltmıyacağı gibi Flandres cephesinde kaybedilmiş olan ve Fransız ordusunun en iyi fırkalarını teşkil eden kuvvetlerin yerine ikame etmek üzere buralardan asker ifrazına da muktedip değildir. Fransaya göndermiş olduğu heyeti sex feriyesini kaybetmiş ve kendi memleke- tinin istilâya uğraması tehlikesine maruz bulunan İngiltereye gelince, o da Mısır, Filistin ve Sudan'da tahaşşüt etmiş olani askerlerini geri alamıyacağı gibi deniz tevzüi işinde de tadilât yas n bunlar, hakil Alman « ar tesnüdünün ilk manalı vakialan ndir. Türk - Yunan dostluğu Atina 31 (A.A.) — Atina ajansı bile giriyor: Bütün gazeteler, dün kıymetli Türk matbuat mümessillerinin Atinadan geçişlerine sid bir röportaj meşrederek Türk gazetecilerinin Yunanlı meslektaş» ları ile temaslarındaki samimiyeti tebür rüz ettirmişlerdir. Buş bu hâdiseyi kaydeden Katimerinğ gazetesi bu mütekabil tezahürlerin bütün ihtimallere hazır olan sarsılmaz Tük « Yunan dostluğunun ve ittifakının bir ni- şânesi olduğunu kaydeylemektedir.