24 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 a aaa m am 24 Haziran 1940 Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler ass ajansının tavzihi İngiliz tayyareleri Afrikada akınlar yapıyor Dün italyan şarki Afrikasına, Sudana Habeşistana müteaddid hücum yapıldı Bir italyan denizaltısı batırıldı, beş tayyare tahrip edildi Kahire 23 (A.A.) — Reuter bildiri- yor: Hava Nezaretinden tebliğ edilmiş- tir: Dün üç motörlü bir İtalyan tayyare- si, Malta açıklarında bir harp. tayyare, zin hücumuna uğramıştır. Şiddetli bir muharebeder sonra: İtalyan (tayyaresi ikiye bölünmüş ve denize düşmüştür. İtalya Şarki Afrikası üzerinde muvaf- fakıyetli istikşaflar © yapılarak kıymetli elde edilmiştir. Macaaca'ya apılan hücumda mevziler üzerine tam isabetler yapılmıştır. Bambardıman tayyarelerimiz Doicdaw adaki | tayyare meydanına hücum ederek bir tayyate yakmışlar, le hasara uğrat- maşlardır Sudanda muhtelif hava hücumları ya- pılmıştır. Habeşistanda o Asosa'da askeri tecemmülere hücum edilmiş ve hava dafi kataryalarının şiddetli ateşine rağ- men bir kışlaya büyük zararlar verilmiş- tr. Bütün bu hücumlar bir tek İngiliz tayyaresi zayi edilmeden yapılmıştır. Dün esir edildiği bildirilen İtalyan denizaltısı zaptedilirken (o Aden manda ti releri bahriye kuvvetile muvaHlakıyetli iş birliğinde | bulunmuş- tar. Londra 23 (A.A.) — Bahriye Neza- yelinin teb! Şarki Hindistan baş ku- diğerini mandanı emrinde bulunan İngiliz hafif | kuvvetleri tarafından bir İtalyan deniz- | altısı batırılmaştır. Cibuti 23 (A.A) — Cibuti'ye yapr lan hava hücumları esnasında iki İtalyan bombardıman tayyaresi düşürülmüştür. Bunlardan birinin mürettebatı esir edil miş, diğerinin mürettebatı ölmüştü Hücumlar, pek az hasarı mucib olmuştur. İki Avrupalı hafif yaralanmıştır. Bugündden itibaren hârp harekâtına neşredilmeğe baş» Londra 23 — deniz aşırı Fransadaki dair Ceznirde tebliğ Fransız -Italyan mütareke (Baş tarafı 1 inci sahifede) mur tayyare meydanına gelmişlerdi. Selâmlaşmağı müteakib, mütareke komisyonu, üç otomobile binerek bir | saat sonra İtalya ile mütareke müzâ- kerelerinin başlanacağı henüz meç- hul bir villâya hareket etmiştir. Nevyork 23 — Fransız murahhas- ları İtalya ile akdedilecek mütareke- nin İlk müzakeresini bugün saat 18 de yapmışlardır. Müzakerelere İtalya namına Harciye Nazırı Kont Ciano- nun riyasetinde bir heyet iştirak et- miştir. B.Mussolini müzakerelerde hazır bulunmamıştır. Roma 23 (A.A.) — Bugün öğleden sonra Romaya gelen Fransız murah- hasları, dün geceyi Münihte geçirmiş- lerdir. Fransız murahhaslarının hava meydanına muvasalatlarında yalnız hususi müsaadeyi haiz zevat bulun- muştur. Kısa bir selâm teatisinden sonra, Fransız murahhasları, evvelâ ke: müzakereler başlanır Müzakerelerin çabuk bir neticeye İ rine yapılan bir hava hücumu esnası | bir İtalyan bombardıman tayyaresi düş k | rülmüştür. w | radyosu tarafından tebliğ şudur? sakin faaliyeti lanmıştır. Bordeaux da bildirilen bu sabahki «Kara ve hava bakımından geçti. Düşman mühim istikşaf gösterdi.» İtalyan tayyareleri bir Yunan vapuruna hücum ettiler Bordemx 23 (A.A.) — Havas ajan- smm Ceznirden aldığı bir talgrafa göre; 4255 tonluk Alexsandra ismindeki Yu- nan vapuru neticesiz olarak İtalyan tay- yarelerinin hücumlarına uğramıştır. Hücum, cuma günü öğleden sonra vu- ku bulmuştur. Gece, 1886 tmhık Elşo iemindeki İsveç vapuru bombardıman edilmemiştir. İçinde 2 si yaralı olan 25 denizciyi hamil can kurtaran sandalı Cezair sa- bili açıklarında devrümlerir. Malta üzerinde Malta 73 (A.A) — Dün gece Malta üze- da İki İtalya yarenin mürettel ölmüştür. İngilizler kayıp yoktur. esir edilmiştir. Tay- dan diğer beş kişi tarafından hiç bir İ İngiliz tayyareleri Merville hava meydanına hücum ettiler Londra 29 (AA) — Hava Nesaretinin bildirdiğine göre, İngiliz bombardıman tayyareleri, dün Lille'in garbında Mervil- l'de Almanların İşgali altında bulun bir hava meydanına hü: Hava darı bataryalarının hangarlara ve yerde br | bir seri hücum yapim Avcı tayyareleri, bir Mensersehmidi dü: müşler ve pek muhtemei olarak ayrıca si- ti Messersehmid'i de ta Bon hava hücum barajları se yyaresi dü; ürülmüşt ür. müzakerelerine başlandı leri kurmay başkanı general Pricolo ve ordu genel kurmay başkan müa- general Huntziger, büyük elçi Noel, general Parisot, vis amiral Teluc ve hava gönerali Bergert hazır bulun. muştur. Roma 23 — Selâhiyettar bir men- badan (bildirildiğine göre, Fransız murahhasları, Via Cassla'da üç muh- telif villâda misafir edilmişlerdir. Bu villâlardan birisi Villa Manzonidir. Mütareke şartları, Romadan yirmi kilometre mesâfede bir mahalde Fransız murahhaslarna tevdi edil miştir. Merasim, yalnız şartların tev- dilne inhisar eylemiştir. B, Mussolini müzakerelerde hazır bulunmamıştır. Alman ordusu Borduax'ya girmiyecek Bordeaux 23 (A.A) Şansölle Hitler, mareşal Petain'in bir talebine cevaben, kendisine bir mesaj gönde Terek Fransız - İlalyan müzakereleri devam ettiği müddetçe Alman kıta- larının oBordeau; girmiyeceğini İ bildirmiştir. varması için 'âzimgelen bütün teknik tertibat evvelden alınmış bulunuyor- du. Fransız murahhasları, Bordeaux ile telefon ve telsiz muhaberesi yapa- bilmektedir. Resmi mahfiller, müzakerelerin yâ- pılacağı mahal, süreceği müddet ve esasları hakkında ketumiyet muha- faza etmektedir. Resmi tebliğ Roma 23 (AA) — İtalyan müta- reke şartları, bu akşam Fransız dele- gelerine bildirilmiştir. Bu hususta aşağıdaki tebliğ neşre- diimiştiz: Pazar günü, saat 109,30 da İtalyan murahhasları, Roma civarında bir mevkide, Fransız murahhaslarma mütareke şartlarını tevdi etmişlerdir. Bu toplantıda, İtalya adına, Hari- ciye Nazırı Kont Clano, İtalyan or- duları genel kurmay başkanı mâre- şal Badogllo, donanma kurmay De wagnari, Japonlar Cinde bir şehri işgal ettiler Tokio 23 (A.A.) — Demeli ajansının bildirdiğine göre dün sabah Kowloon erazisi hududu civarında kâin Chihwan'- da karaya çıkarılan Japon kuvvetleri Sumachonu şehrini işgal etmişlerdir. Trakyada nalbant kursu Fdirne (Akşam) — 'Trakyanin köy ve kasabalarındaki genç nalbantları kurstan geçirmek, bilgisizliği gidermek ve teknik şartlara uygun bir surette yetişlirmek için Ziraat Vekâleti ve umumi müfettişlikçe İs- tanbulda açtırılan hâlbant kursunun al- tanen devresi dahi bu #y sonunda mahsu- lünü veriyor, Önümüzdeki eylül ayında T nel devresi açı aktır. Dün sayfiyeler çok kalabalıkti Dün pazar ve havanın sıcak olması yü- zünden plâjlar, sayfiyeler çok kalabalıktı. Foryaya gidenlerin mikdarı her hatta artmaktadır. Bu mikdar 30 bin! bulmağa başlamıştır. Adalara, Boğazicine, Anado- hu sahillerine gidenler de çoktur, Dün Mecidiyeköyü ve Hüçriyetlebediye tepesi de çok kalabalıktı. Akçam tramvaylar vini general Roatta, Fransa adına da | Fransız kabinesi Laval ve Marguet Devlet Naziri tayin edildiler Bordeaux > MA) Vekiller Heyeti bu sabah Lebrun'ün riyasetin. de toplanmış, B. Laval ve Bordeax belediye reis muavini, B. Marguet Devlet Nazırı tayin olunmuşlardır. Kayseride paraşütçülük hakkında konferans Kayseri 23 (A.A) — Dün Halkevi salo- nunda paraşüt ve paraşütçülüğe dafr mü- him bir konferans verilmiştir. Büyük big halk kütlesi önünde verilen bu konferans, ayni zamanda oparlörlerle şehrin umumi yerlerinde dinlenilmiştir. Trabzonda bir konferans Trabzon 23 (AA) — Rize mebusu Fuat Sirmen tarafından dün akşam Halkevi sa- lonunda, bugünkü abval karşısında halka terettüp eden vazifelere dair bir ko verilmiştir. Büyük bir alâka ile dir bu Konferansta, Vali Osman Sabri Adal, Parti müfettişi Sadettin Uraz da hasır bulunmuşlardır. İzmirde Firtağlık bir mavna battı 3 (A.A.) — Dün İimanımız- süren şiddetli bir firtina es- nasında kum yükü ile İzmire gelmekte olan üç tonluk Derviş adlı kum kayığı, Mendirek önünde batmıştır. Mürettebat liman idaresinin motörü tarafından kur- tarılmaştır. Kayığın ohamulesini kurtar. mak kabil olamamıştır. Maliye Vekili dün geldi Meitye Vekili B. Hund Ağralı dün An- karadan şehrimize gelmiştir. Maliye Ve- kilinin sali günü Ankaraya dönmesi muh- temeldir. Dahiliye Vekili B. Fafk Öztrak, dün Bü- yükadada istirahat etmiştir. İstanbul Val ve Belediye Relsi B. Lütfi Kırdar da Büyük- adaya gitmiştir. Dahiliye Vekilinin sğl günü Ankaraya gitmesi muhtemeldir. Şeh- rimizde bulunan “Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu da dün istirahat etmiştir. Samatya cinayeti Bir manav, elli yaşında bir kadını öldürdü Samatyada Hacıhüsrev mahallesinde Küçükefendi sokağında" oturan elli yaş- larında Ayşe isminde bir kadın. dün ge | €e yansına doğru, boğazından kesilmek suretile öldürülmüştür. Polis, yaptığı tah kikatta. katilin otuz yaşında manav Rü tem isminde biri olduğı tesbit etmiş ve kendisini yakalamıştır. Rüstem, bundan birkaç gün evvel, taşradan gelmiş. Rumelikavağımda otu. | ran İbrahim ismirde bir gence misafir olmuştur. İbrahim; maktul Ayşenin oğ- ladur. Rüstem; dün geç vakit Rumeli kavağından İstanbula inmiş ve Sarmat- yada bir hayk içki içtikten sonra-Ayşe- nin evine gelerek bu cinayeti işlemiştir. Ayşeyi neden öldürdüğünü he- öylememiştir. Tahkikat devam et- mekte Dünkü yangın Altınbakkalda 3 ahşap evin üst katları kısmen yandı Dün akşam saat on yedide Pangaltıda Altınbakkalda ahşap 106 numaralt evden yangın çıkmış, rizgârn yardımile diğer bi- tişik evlere de sirayet etmiştir. Biraz sonra 108 ve 110 numaralı evlerin de tutuştuğu görülmüştür. Yetişen itfaiye grupları, yan- gının öaha fazla tevessüüne man! olmuş- lardır. Yangın, 106, 100 ve 110'numaralı ev- lerin üst katları kismen yandıktan sonra söndürülmüştür. Yangının neden zuhur ettiği henüz anleşılamı Bundan başka dün şeh rinde de iki, üç yangın başlangıcı olmuşsa da Söndürülmüştür. Tirede çekirge İzmir 23 (A.A.) — Tire kazasının bir köyünde uçkun halinde çekirge görül miş ve derhal mücadeleye başlanmış- Suriyede sükün var İtalyan ajani sanılan 20 kişi tevkif edildi Beyrat 23 (A.A) — Havas: Memle. kette sükün vardır. Ne bir hadise ne de bir nümayiş olmuştur. İtalya har- be girdiği zaman, yalnız Suriyeliler ye Lübnanlılar arasında İtalyan aja- nı olduklarında şüphe edilen 20 kişi kadar tevkif edilmiştir. Mili şefler- den bir çoğu davalarının bizim da- yamızla getşerik Gk beyan “Sovyet - Alman iyi komşuluğu geçici değildir, iki devletin hayati menfaatlerine istinad etmektedir,, Moskova 23 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor! Sovyet kıtaatının Baltık dev- letlerine girmesi üzerine, Alman « Litu- anya hududu üzerine, yüz hatta yüz elli Sovyet fırkasının tahşid edildiği şayia- ları mebzulen yayılmaktadır. Bu Sov- yet kıtaları tahşidatının da, Almanların garpteki muvaffakiyetlerinden, Rusya- hım gayri memnun kalmasından ileri geldiği, Alman - Sovyet münasebatının gerginliğini ifade ettiği, Almanya üzeri ne tazyik yapmak gayesini güttüğü de söylenmektedir. Hemen her gün, Ame- İngiliz, Franmz, Türk ve nde, bu şayinlar, az çok krar edilmektedir. kendi- rikan, Japon, İsveç gazete değişikliklerle Tass ajanm, münasebetsizlikle, Portekize iltica edenler Eski Avusturya imparatori- çesi ve çocukları da Portekizde Lizbon 23 (AA.) — Fransadan ge- len muhacirler, Portekizde gittikçe faz- İalaşmaktadır. Caldas'da Rainha plâjn- | dan alının haberlere göre, lâjda hâlen Fransadan gelen birkaç yüz İngiliz. vardır. Fransız ve Belçikalı muhacirleri hamil yüzlerce otomobil, İspanya - Por- tekiz hududunu mütemadiyen geçmek- tedir. Sabık imparatoriçe Zita, çocukla- n ile beraber, Portekize iltica etmiştir. B. Van Zeeland da Lizbona gitmek üze- re Coimbraya gelmiştir Balkan devletleri arasında ticari münasebetler Atina 23 (A,A.) — Balkan devletle- ri arasındaki ticari münasebetlerin inki- şaf ihtimalleri hakkında, ret Vekik B. Nazmi Topçuoğlunun bir Türk gaze- tesime yaptığı beyanattan bahseden Proia ve Estia gazeteleri, mezkâr beyana- tn doğruluğunu tebarüz ettirdikten son- ra, halihazırdaki thsalâtı yekdi men itmam etmekte olan hemhudut Bal- kan devletleri arasında, daha sıkı bir il zamankinden daha i yazmaktadır. Bu »uretle “Bük devletler, layısile kaybettikleri ihracat veya ühalât piyasalarını, komşu devletlerde bulmuş olacaklardır. Amerikadaki ecnebilerin parmak izleri alınacak Vaşington 23 (A.A) — (DNB) ajansı bildiriyor: Amerikan kongresi, Birleşik Amerikada bulunan bütün ec- nebilerin bir Histesi çıkarılarak parmak izlerinin alınması hakkındaki kanun lâ- yihasını kabul etmiştir. Sovyetler - Finlândiya iktisadi müzakeresi Moskova 23 (A.A) (D.NB.) ajansı bildiriyer: Finlândiya ve Sovyet- ler arasında iktısadi e mek üzere bugün öğleden sonra, Finlân- diya ekinamik deleginyoku Mokovuya gelmiştir. müzakerata Fransız Hariciye memurlari arasında yeni tayinler Bordeaux 23 (A.A.) — Sefaret müs- teşarı va Hariciye Nezsretinde servis şe- fi olan B. Paul Boncour, pek yakında mühim bir Koy vazife başına ge tirilecektir. Bu vazife için icap eden muw- vafakat, şimdiden talep edilmiştir. Sefa- ret müsteşar, 5. de Margerie, Changhai başkonsolosluğuna tayini edilmiştri. Yine sefaret müs sn olan B. Fouguet du Parc, azife ile Chung - Kinge ta- yin edilmiştir. Tanger jandarma kumandanı İspanya emrinde Tanger 28 (A.A) — (D.N. BI: bildiriyor: Beynelmilel mıntakadaki İspanyol kı! a Başkumandanı, harp devam ettiği müddet- çe İspanyol Başkumandanlığının emrinde barp do | İ Sm ama bildiren 'Tanger ei liğinden tebarüz eden bütün bu şayinla- nın, katiyen hakikate muvafık olmadığı mı beyan elmeğe mezundur. İlakika Baltık memleketlerinde, ne yüz ne de yüz elli Sovyet fızkası vardır. Ancak, Almanya - Lituanya hududu O boyunra tahşid edilmemiş olani azami 18-20 fırka mevcuttur. Mezkâr fırkalar, Baltık cüm- muhtelif mıntakalarında Almanya üzerine bir huriyetlerinin bulunup, gayeleri, atazyik» icra etmek dı memleketlerle akdet kabil yardım paktınn tat etmekten ibare Sovyet mesul mahafili, sayiaların yayılmasını, Alman - münasebatının bozulması için gü (Devamı 7 nci sahifede) 21 Amerika Haririve Nazırı toplanıyor” İçtima birkez gün içinde Yale bu manasız Bueros - Airer 23 (A-A.) — Arjan- tin, yirmi bir Amerikan cümhuriyetinin Hariciye Nazırları tarafından yapılacak öçtimmın tarihini ileri almak hususunda Amerika hükümeti tarafından yapılan teklifi kabal etmi I Teşrinievvelde Havana'da akdedil- mesine karar verilmiş olan içtima, birkaç gün içinde yapılacaktır. Vaşington 23 (A.A) — (D.NB.) ajansı bildiriyor: Hariciye Nezareti, bü- tün Amerikan cümburiyetlerinin. yeni bir Hariciye Nazırları konferan top- lanmasına mütedair davete, arık ca» bet etmiş bulunduklarım bugün — beyan elmişlir Bütün cevapların prensip müsbet olduğu, ve ancak mahal ve ta edilinermiş olduğ itibarile içtimaın henüz tesi bildirilmektedir. n mahal ve la- rihine' gelince, reis Wilson, Nevyorkta 26 haziranda toplanılmasını istemişse de, tarih çok yakın olduğu için teklif kabul edilmemiştir. Alâkadar mahefile nazaran, konfera: temmuzun ilk haf- tasında toplanması muhtemeldir. Mez- kür konferansın ruznamesi henüz neşre- dilmemiştir. Amerikanın hazırlığı Bir milyar 767 milyon dolar. lık fevkalâde tahsisat kabul edildi Vaşington 23 (A.A.) — Mebusan ve âyan meclisleri, adi bütçeye ait birçok projelerle bazi fevkalâde projeleri tas- vip etmiştir. Kongre, bir milyar 767 mil. yon dolarlık fevkalâde milli müdafaa tahsisatı projesini kati surette kabul et- miştir. Bu kredi ile, 67 harp gemisi in- şa olunacak, üç bin tayyare ve üç bin Rolls Royce motörü satın alınacak, bun- dân başka kirçok tank ve diğer askeri levazım de. yaptırılacaktır. Diğer taraftan âyan meclisi, tasvip et- tiği bir kanun projesi ile, dalgalı borç- İarın azami haddini, 45 m dan 49 milyarı çıkarmıştır. Du kanun projes ayrica, silâhlanma programının tahak- kukuna sarfedilmek üzere, hükümete, senevi milyar dolarlık vergi matrah- Tarı göstermektedi Amerikada intihabat Neryork 23 (A.A) — İllustratlon Fortun. mecmuasının pek yakında yaptığı bir an- ketin neticesine göre, Amerikalıların yüzde 49 unun bugünkü fikri, eğer EB. Roosevelt üçüncü defa olarak Cümhurrelsliğine nam- zetliğini koyarsa, Roosevelt lehine rey ve- Tecekleri merkezindedir. Bu anket rekam- larına göre, Roasevel'in muhalefeti olma: sn, cümkuriyetçiler eenub kısmı ve Atlan' #nhilleri hariç, her yerde kazanabilecekler- dir. Cenub kışminda ve Atlantik sahilleri de ise demokratlar çok mühim bir farkla kazanabileceklerdir. İzmir Cümhuriyet kız ensti- tüsünün sergisi İzmir 23 (A.A.) — İzmir cümhuriyet kız ensiitüni dere yılı sonu münare- Betile hazırladığı sergi, dün, parti mü- fetişi Galip Bahtiyar Göker ile, matbuat mensupları, maasif erkânı ve birçok gü- zide zevat huzuru ile açılmıştır. Talebe- nin kendi iş ve ererlerinden mürekkep