24 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1940 ek Marian EHİR HABERLERİ AKŞAMDAN AKŞAMA m Freng, Engeruz, Nemçe ve Ceneviz haberleri talığı bo- Avrupada kan ve ateş or Za, kavuradursun; Türkiyede gün, güneş... Şayet şu radyo, ajans, gaze te denen vesait olmasa, vahametini hattâ duymuyacaktık.. Böyle mânevi azaplar içinde agi caktık... Ne güzel bir bahar, ne mü kemmel bir yaz yaşıyacaktık... ii Altı ayda bir tatar ağası gelecek; diyecekti ki: ; — Tuna boyundan geçerken b işit- tim: Frengin kralı ile - Engeruz'unki bir olmuş muharebe ediyorlar. — Kiminle? 5 — Alamanlerın başıma yo sahibzuhur geçmiş diyorlar. N Alamana aldı ben oradayken... Başka- ca da tevsii memalik etti; «dile benim ” dediğim olacak, benim sözüm bi , yecek! Benim kavmim hükm: zy | der dururmuş. Papanın > “en başka bir sahibzuhur çıkmış ayara da Cenevizin, Venediğin ayar çi seyt etti. Arabı, Habeşi yuttu. kişiye karşı Frengle Engeruz çenkle- iyor şimdi... di zl esnağa, Alemdağı sisme gitmek üzere öküz arabalarına bini ken: . Sy — Ne halleri varsa Gy İ ze ne? - diyecektik ve seslenece! > | — Yahu ayvaz ağa. Biz gidince şi buluruz a... Tembih et miş miydin?.. Şimdiden acıktık ya- İ > Tabi, efendim... Altı saatte ki- | zarmaz mi?.. Ama bir gene li mola verir, kahvaltı ederiz... Sema Ni beraber aldım... Kömür de var... Yi karım... z Ve bu satırları yazdığım YAkt Pi ü, gacır gucur, — Deh: ha un üvendere ile ite kakıştıra, mesireye doğru boylana- aktık. Üslişa Çelebi gibi yol ilâhileri okuyarak: , Allahümme ya ei ME samim bütün teferrüa- e karış karış seyredecektik... Ah o ve arabâlarile mesireye gidişler... Yol daki her dönemeç, tarladaki her ne ve köylerdeki her çeşme başı iç li şahsiyet olurdu. Yavaş yavaş... evi — vara vara gidilirdi.. O âhesteliğ şimdi öyle arıyorum ki. yukarıki haberini hatırlayıp, Alemdağı yolunda ii şöyle soran kır sakallı yaşıtlarım caktı: di — Demek yedi düvelin birine girdi. Beşincisi biz... ne yapacak kavuğunu yana yıka- dördü biri Öbür ikisi Ve bir diğeri, i rak, ensesini rahavetli rahavetli ka k: ee Alaman değiydi, değil mi, Vâlâ Çelebi?... Senin okur yazaflığin yar- dır... O da hangisi kuzum. del Ve şu dakikada Fransa e ! yi imzalamış olduğu halde, | dağı yolunda ma eri | giç, Freng kralının e “.— e dnyacaktm... Onlar da ben, al #7 evvel siyaset ve Me ai emniyei ve İmdi dilerler. A e uharrir- harbinde 7m — Son Avrupa har Amol: lere bir merak ârız oldu bay Eminönü meyda- nının tanzimi Yakında bay hatlarının yükseltilmesine başlanacak Karaköy köprüsünün Eminönü tarafın- Aski ayağının kaldırılması işi mümkün oi- duğu kadar kısa bir zamanda ikmal edi- lecektir. Eminönü meydanında tramvay hatlarının yükseltilmesine aid hazırlıklar 'da elektrik, tramvay idaresi tarafından ta- mamlanmıştır. Bugünlerde bu kısmın da inşasına başlanacaktır. Tramvay idaresinin yapacağı inşaat ve köprü ayaklarının yüksellilmesi ikmal eği- Mnee Eminönü meydanının tanzimi işi de bitecektir. Tramvay idaresi, Eminönü meydanının yükseltilmesi işini B. Prost'un projesine güre yapacaktır. Bu projede meydandaki hatların istikameti muhafaza edilmekle beraber Bebek tramvay hatlarının mey- dandaki kavis vaziyeti değişecektir. Mey- İ danın ortası nakliye vasilalarının sayrü- seferine tahsis edildiğinden tramvay istas- yonları ortada bulunmuyacaktır, Eminönü meydani bu suretle tanzim edildikten sonr Balıkpazarının şimdi meydana bakan kısmının arkasındaki bi- İ nalar istimlâk edilecektir. Ru sahanın 15- #imlâkj ikmal edildikten sonra Halıkpazarı tarafındaki meydana nazır binslar yıktı rılacaktır. Yumuşak buğdaylar İmha edilmesi fikrinden vazgeçildi Toprak ofisi tarafından satılan yumuşak buğdayın bir kısmı böcekli olduğundan bunların imha edilmesi için belediye sıh- hiye müdürlüğü rapor vermişti, Rapor Ti- caret Vekâletine gönderilmiştir. Bunun Ürmrine toprak ofis şube müdürü B. Nuri Orak, belediye iktisad müdürü B. Saffet ve belediye kimyagerinden mü- rekkep bir heyetin yaptığı tedkikler neti. cesinde sıhhiye müdürlüğü raporunun ha- kikate uygun olduğu görülmüştür. Bu buğ- dayların kırmızıya boyanarak başka işler- de kullanılması düşünülmüştü. Fakat buğ- dayların değirmende öğütülmeden evvel yıkanması mutad olduğu ve yıkanan buğ- dayda böcek kalmadığ: anlaşıldığından bu buğdayların oImhasından ovezgeçilmişlir. Son karara göre İstanbulda kısmen yü- muşak, kumen de öörü buğday San ekmek de iyice yıkanmak suretile böceklerden tömizlenecektir. İlkmektep muallimlerinin sicilleri İlkmektep muallimlernin bir sene için- âpki mesaileri etrafında müfettişler tara- fından verilen raporlar üzerine siclilerine lâzımgelen izahat verilmiştir. Müfettiş Ta- porları, muallimlerin terfilerinde milessir olacaktır. Her muallimiin slellii ayrı ayri hazırlan narak Maarif Vekâletine gönderilecektir. Bu siciller, Maarif Vekâletindeki umumi si- uzaklara!... Bugün olsun lâfını etmi. yelim... » diye fırlıyoruz. İn cinin top oynadığı tenhalıklar- da bile, dalgınlığımıza getirip, şoför, — sözde bize ikram olsun diye — ge- ne © havadis musluğunu açıyor... İ Radyoğan sesler; «— İtalyanın mütareke şeraitini imzalamasından alli saat sonra ate: şin kesilmesi.» OL.. Yalnız ateş değil, şu sesde kesilse... Zeminin ve zamanın tadı alındığı o devirlere öyle ihtiyaç var ki.. Engeruz krallığının haherleri altı ayda yelken gemilerile, Nemçeninki- ler altı haftada atlı ile gelsede şu aradaki mesafede nefes ulsak, yaşa. dığımızı anlasak... (Vâ - Nü) ,.. Siyasi ve askeri harekât da nasihatler vermeki...” sper Karilerimizin mektupları Elektrik idaresi müşteri- sini karanlıkta bıraka- bilir mi? Dün Nişantaşından şu mektubu al- dık: On beş gün evvel sayfiyeye git- miştim. Evde bulunmadığım sirada #lektrik idaresi memurları gelmişler ve saale bakmak Üzere komşudan anah- tarı alarak cereyanı kesmişler, Cu- martesi günü avdet ettik, cereyan ol- madığını görünce elektrik idaresine müracaat ettim, «Bir yanlışlık olmuş, cereyanı açacağız, yalıız 50 kuruş ver- mekliğiniz Jâzımdır. dediler. Kabaha- tim olmadığı halde bu 50 kuruşu ver- dim. Fakat gelen memur elektrik saa- tinin 940 gösterdiğini, halbuki cereya- ni kesen memurun 990 İşaret ettiğini görerek; «Ben cereyan veremem. dedi. «Bu işte muhakkak rakam sehvi olacak. Karanlıkta kalmamak için 50 kilorat parasını depo edelim, Tedki- kat yapılır, vaziyet anlaşılır» dedik, Gelen memur tekrar: «Ben cereyan verememe dedi, çekil! Gün cumartesi, v trik idaresi kapal. gitti, akşam, elek- Bu yüzden dün gec2 karanlıkta kaldik, Bu akşam da gene mum yakıp oturacağız. Bu garip muamele hakkında nazari dikkati celbetmenizi rica ederim, Koskada istimlâk işi bitiyor Burası, Lâleli - Aksaray cad- desi genişliğinde açılacak Belediye relsliğinden verllen emre göre geçen sene başladığı istimlâk işleri mümkün mertebe kısa bir zamanda neticelendirilecektir. Beyand ile Koska arasında yapılan İsimlâkten çoğu tamam- lanmış ve bu sahada bulunan binalar yık- tırılmıştır. Nihayet bir aya kadar diğer binaların da yıktırılması mümkün olam caktır. Bu sahanm istimlâk muamelesi bu suretie neticelendirildikten sonra Beyazıd Me Koska arasındaki cadde, Lâleli - Ak- saray kısmı genişliğinde açılacaktır. Ruj çalmış | Mahkeme 10 gün hapsedil- mesine karar verdi Dün nöbetçi Sultanahmed ikinci sulh ceza mahkemesinde garip bir muhakeme görülmüştür. Mesele şudur: Evvelki gece Edirnekapıda bir düğün evine Vahide, Mü- şerref, Melek adında 3 kadın misafir git- miştir. Bunlar yalıya düğün evinde kal- muşlardır. Sabahleyin Mügerref ve Melek, Vahidenin kendi çantalarını karıştırdığı- Ba, 10 lira 25 kuruş aldığını iddin etmiş- Yerdir. Vahide çantalardan para değli, yal. paz bir ruj aldığını söylemiştir. Bunun üze- | rine iş, Adliyeye intikal etmiştir. Muhakeme neticesinde, Vahidenin 1025 kuruşu çaldığına dalr kati delkli mevcud olmadığından, ruj sirkatinden dolayı, 6 ay hapsine, kıymeti az olduğundan ve esasen Tuj, Vahide tarafından sahibine inde edil- diğinden, 6 ay hapis cezasının 10 güne in- dirilmesine karar verilmiştir, * Lokanta ve birahaneler sınıflara ayrılıyor İçkili lokantalarla birahane ve emsali yerlerin sanıflara “göre. taksimi, için yarm belediyede kaymakamların İştirakile bir toplantı yapılacaktır. Encilmen, satılacak içki ile meze verilmesi meeburiyetini de koymuştur. Mezelerin cins ve nevinin inti- habında müessesa serbes olacaktır. To- kanta ve emsali, sınıflara taksim edildikten sonra Ücret tarifeleri yeni esaslara hazırlanarak tasdik edilecek ve e tatbikine başlanacaktır. Yeni tarifelerin pm i haftaya kadar tatbikine baş- aktır. X Dünkü konvansiyonel trenlis Pülon- Yadan kaçan 70 kişi ile 17 Çek mültecisi gelmiştir. Bunlar Suriyeye gitmektedirler, Bay Amcaya göre!... yapmalı... Fransa gemilerini e) l Romanya büyük elçisi geldi İtimadnamesini takdim ii Ankaraya gitti Romanyanın yeni Ankara büyük elçisi B. Kruçesu ve refikası dün sabah Bükreş- ten gelmişler, Sirkeci garında Romanya konsolosu, konsoloshane erkânı ve Rorman- ya kolonisi tarafından (karşılanmışlardır. Büyük elçi şu beyanatla bulunmuştur; «— Türkiye cümhurreisine itimadname- mi takdim etmek ve derhal vazifeme baş- lamak üzere bu akşam Ankaraya hareket ediyorum. Türkiyeyi çocukluğumdanberi tanır ve severim. Son 30 sene içinde tu- rist sfatile İstanbulu yirmi defa ziyaret ettim. Şimdi memleketimin mü- messili sıfatile Ankarada dost ve samimi bir muhit içinde çalışacağım için çok memnunum. İki memleket urasındaki mü- nasebetleri her sahada inkişaf ettirmek için çalışacağım, Bu arada kültür işleri- le bilhassa meşgul olacağım. Vazifemde muvaffak olacağıma eminim» Büyük elçi dün akşam Ankaraya hare- ket etmiştir. İtalyadaki Mısır tebaasi Dünkü eksprese İtalyadaki Mısır te- baasından birkaç kişi gelmiştir. Bu arada 3 talebe vardır. Italyadaki Masırlılar mem- leketlerine dönmek üzere hareket etmeğe başlamışlardır. Bunlar buradan Suriye yolile Misira gitmektedirler. Kıskançlık Bir genç başka bir genci ağır surelte yaraladı Samatyada oturan Cemi adında biri, dün, bir müddet evvel karı koca hayatı sürdükleri Lütfiyenin evine » Ce- mil, erkenden Lütfiyenin evinde Hasan den. ve ârkasından birçok defalar ağır su- rette yaralamıştır. Hasanın vaziyeti ağır- dır, Yaralı, Cerrahpaşa hastanesine kal- dirilmiş, suçlu yakalanmıştır. Carih Ce- PMI, buğün Adiiyey» verilecektir. Nakil vasıtaları kazaları Yirmi dört saat zarfında şehirde şu ve- salti nakliye kazaları olmuştur: Edirneli şoför Alinin idaresindeki kamyon, Türbe- den geçerken bir Kurtuluş - Bayat tram- Tay arabasile çarpışmıştır. Çarpışma neti- cesinde tramvayın ön kısmı, kamyonun da çamurluğu hasara uğramıştır. Şoför Süreyyanın idarâsindeki otomobil, Beyoğlunda caddeden geçerken tek beygirli bir araba ile çarpışmıştır. Çarpışma neti- ceâlnde beygirin ayakları yaralanmış, oto- mobil de hasara uğramıştır. Suçlular ya- kalanmıştardır. Galatadaki Rus manastırında oturan Mustafa Veli İsmindeki şahıs, Sirzecide kaldırım değiştirmek isterken, şöfer Hayri- nin idaresindeki pozta kamyonunun çarp- masına maruz kalmış, sağ bacağından ya- Falanmıştır, Üsküdarda Nuhkuyusu caddesinde otu- ran Galip, kendi kullandığı motosikletle 5 yaşındaki Necmeddine çarpmış, yarala- miştir. M yaşındaki Hakkı, Küçükpazar cadde- sinden geçerken Ali oğlu Cemalin idare- sindeki yük arabasının sadmesins maruz kalmış, yaralanarak Cerrahpaşa hastanc- sine kaldırılmıştır. Dün bir Alman gazeteci geldi Berlinde çikan Deuleche Algemelne Zel- tung gazetesinin şark muhabiri her Globig dünkü konvansiyonel trenle İstanbula gelmiştir. Alman gazeteci şu sözleri söyle- miştir; «— Türkiyede birkaç hafta kalarak tağ- kiklerde bulunacağım ve gazeteme mek- tuplar göndereceğim. Bugünlerde daha birkaç Alman gazeteci gelecektir. Türk - Alman münasebetlerinin yakın bir istik- balde şimdikinden daha İyi olacağına şüp- he etmiyorum, Almanya, Türkiye ila mü- nasrbetlerine çak ehemmiyet vermektedir. Harbin Balkanlara geçmiyeceğine eminim.» A Dünkü ekspresle Bir Amerikan tü- tün şirketi tan almak caktır. ». Kimi Fransa orduları şu geçit- eri tutmak diyor... ; © oSahife$ — a, İSTZ.NBUL HAYATI — ———— Bobi'nin cesareti! Delikanlı elindeki zinciri bütün kuvvetile çekiyor, ucunda bağlı ko- caman kurt köpeği kalın bacaklarını gererek ilerlemeğe çalışıyor, sahibini sürüklüyor. Kâh bir mağazanın ka pısına sapıyorlar, kâh yolcu grupla- rının bacakları arasına sokuluyorlar. Köpek arada bir kulaklarını dikip duraklıyor, kızıl gözlerini çevire çe- vire etrafı süzüyor, hamurdanıyordu. Kaldırım kenarındaki büyük bir apartımanın önünden geçerlerken acı bir çığlık koptu. Beyaz tüylü, mini mini bir fino köpeği hiddetle eşikten atladı, tasmasına takılı incecik zin- ciri sürükleyerek avazı çıklığı kadar bağıra çağıra kurt köpeğinin üzerine saldırdı, Yoldan geçenler gülüşerek bu manzarayı seyre başladılar. Mini- mini fino, küçücük ağzındaki pirinç tanesi kadar dişlerini sırta sırıta haykırp okurt köpeğinin bacak. larına sokuluyor, barbar bağırıyor. Öteki, hafifçe başını çevirip mağrur bir edâ ile finoyu süzerek yoluna de- yam ediyor, fino daha şiddetle saldı- rıyordu. O sırada geriden ahenktar, bir ses düyuldü: — Bobi... Bobi Boöbi başını çevirdi, apartıman ka- pısından çıkan genç bayanı görünce büsbütün cesaretlendi. Sesini bir kaç perde daha yükselterek kurt köpeği- tatlı İ nin bacakları arasına atıldı ve galiba biraz ısırmağa da muvaffak oldu. Kurt köpeği geriye dönmeğe bile lü- zum görmeden hafif bir tekme savur- du. Bobi acı çığlıklarla kaldırım üze rinde bir kaç takla attıktan sonra geriye döndü. Fakat mağlübiyeti de gururuna yediremiyordu. Genç ba- yet, genç bayan yetişti, minimini fi- noyu kucaklayıp elindeki meşin ağır lığı kafasma geçirdi. Bu hareket Bo- binin gururunu bir kat daha arttır. dı. O hiddetli hiddetli homurdanarak | kurt köpeğinin bacaklarına saldırır. ken, genç bayan da delikalıya yak- Jaştaz — Affedersiniz mösyö. Bobi biraz yaramazdır. Önüne gelene saldırır. Her halde sizi de epeyce korkutmuş- tur. Fakat ağzını kapadım. Şimdi ısıramaz, korkmayınız. Firaftaki seyircilerin kahkahaları çınlıyordu, Bobi homurdana homür- dana genç bayanla uzaklaşırken yok culardan biri; — Gördünüz mü cesareti? dedi Minimini fine kocaman köpeğe saldı- ryor, Arkadaşı güldü: — Tabii saldırır azizim. Yanında öyle bir sahibi var ki, dünyaya mey- dan okusa kimse ilişemez ona. Cemal Refik Pasif koruma Yeni düdüklerin tecrübesi salı günü yapılacak Pasif koruma tedbirleri sırasında şehrin muhtelif noktalarına konulan yeni dü- düklerin tecrübesi hakkında vilâyet sefer- berlik müdürlüğü şu izahatı vermiştir; 1 — Şehrin muhtelif mahallerinde ye- niden konulan elektrikle müteharrik dü- düklerle el ile çalışan düidüklerin tecrübe- Teri 25/7/940 salı günü saat 11 de yapıla- caktır. 2 — Düdüklerin çalınması bir tecrübe mümessili gelmiştir. Tütün sa- | mahiyetinde olup halk Yle alâkası yoktur. işin piyasada tedkikler yapa- | Gaye, düdüklerin ses vaziyetlerini Kon- troldı B. A. — Fransayı tanklar değil, bu nasihatler öldürecek desene...