29 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1940 —— —— Dün Geceki vö Bu Sabahki Haberler Cenubi Afrika Fransızları general Türkiye - Irak Dost memleket vezirlerinin Ankarayı)" ziyareti hakkında bir tebliğ neşredildi|. Hariciye veziri dün Bağdada hareket etti. Adliye veziri yarın Ankaradan şehrimize hareket edecek Ankara 28 (Telefonla) — Irak Ha- riciye Veziri B. Nuri Said bu akşam- ki Toros ekspresile Bağdada hareket etmiş ve istasyonda merasimle uğur- lanmıştır. Hariciye Vezirine refakat etmekte olan Adliye Veziri B, Naci Şev- ket yarm (Bugün) Akşam İstanbula gilmek üzere şehrimizde kalmıştır. Irak Adliye Vezirinin İstanbulu ziya- reti hususi mahiyettedir ve birkaç gün kalacaktır. & Resmi tebliğ Ankara 28 (A.A.) — Irak Hariciye ve Adliye Vezirlerinin Ankarayı ziya- retleri münasebetile aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: Devamı 4 üncü sahifede Alman - Fransız mütarekesi Muhtelit komisyon bu sabah işe başlıyor Berlin 29 — Frahsız - Alman mütarekesinin hükümlerini tatbike memür muh- telit komisyon nezdindeki Fransız murahhasları, dün tayyare ile Viesbadene gel- mişler ve komisyon reisi olan Alınan generalini, karargâhında ziyaret etmişlerdir. Muhtelit mütareks komisyonu, bu sabahtan itibaren faaliyete geçecektir. Alman tayyareleri Londra 29 — Alman tayyareleri, did etmişler ve mezkür adaya bombalar atmışlardır. adi muştur. İsvicrede taze ekmek satılmıyacak Bütün ekmekler bir gün beklettirilecek Zem 28 (A.A) — Stefani: Önümüzdeki temmuz syinin birinci gününden itibaren İsviçrede taze ekmek xatılmıyacak, yalnız bir günlük bayat ekmek satılacaktır. Manş denizindeki adalar askerlikten tecrid edildi Londra 28 (A. deki adaların askerli olduğu, Eu akşam resmen bildirilmek- tedir. Dahiliye Nezaretinin bu hususta neş- yettiği tebliğ şöyle demektedir: İngiliz - Norman adalarına pek yakın Fransız arazisinin o Almanya tarafından işgali üzerine, Lu adaların askerikiten tecrid edilmesine karar verilmiş ve bu- zadaki bütün askeri kuvvetleri, tam tec- hizatı i 3 geri çekilmiştir. Mısır kabinesi Hüseyin Sibel paşa yeni kabineyi kurdu Kâhire 28 (A.A) — Yeni Misir ka- binesinin teşkil edildiği o bildirilmiş- tir. Başvekil Hüseyin Sabri paşa, ayni zamanda, Harleye Nezaretini de deruhte etmiştir. Mahir paşa kabine- sniden yalnız üç zat, yeni kabineye dahildir. Bunlar da Dahiliye Nazırı Nokraşi paşa, Nafia - Nazırı Hüseyin Sır: bey ve Münakslât Nazırı Galib paşadır. Yeni Nüzırlar, şunlardır: Maliye Nazırı Abdülhamid Süleyman bey, Mil Müdafaa Nazırı Kaysi pa- | şa, Adliye Nazırı Hilmi İsa bey ve Malzeme ve İaşe Nazırı Salim Sami beydir. Kabine, temerküz kabinesi- Fransız parlâmentosu Bordeauxdaki âyan ve mebusların bir kararı Bordennx 28 (A.A) — Bordenux'da bu- Junan âyan ve mebuslar toplanarak iş ha- yatının teşkilâtlandırılması, muhacir mes&- İeleri ve sınai terhis Bakkında tedkiklerde bulunmuşlardır. Devlet Nazırı Adrlen Mar- wet, mütarekenin imzas'le meydaha çıkan meseleler hakkında kendilerine izahat ver- Bişlir. B. Andiffet ve B. Parguler'in tekli- fi üzerine mebuslar ve âyan azaları, Fran- sa hükümeti şefi mareşal Pötain'e sarsil- bul etmişlerdir. Fransız kabinesinde dört yeni nazır Saini-Sebastien 28 (A.A) — Bordeaux- dan bildirildiğine göre utareşal Pöetain, ye- niden dört nazır tayin etmiştir: Pomaret, Mesal Nazırı, Fevrler, Muhaberat Nazıfı, Margwet, Dahiliye Nazırı. Frossard: Natiş Nazizı, izlânda üzerinde dün akınlarını İzlânda adasına kadar tem- Alman tayyarelerinin İngiliz üzerinde dün geceki faaliyeti pek mahdut ve hasarat ehemmiyetsiz ol İngiltere için tayyare motörü Amerika bunu yapamiyan fabrikalardan siparişi kesecek » Vaşington 28 (AA.) — Matbuat mümessillerini kabul eden Maliye Na- zırı Morgenthau, Rolls - Röyce motör- leri imal eden bütün fabrikaların aynı motörleri İngiltere için da imal etme- leri lâzım geldiği, aksi takdirde Ame rikan hükümetinin bütün siparişleri- nin iptal edileceği bildirildiğini söyle- miştir. Amerikanın muhacirlere yardımı Vaşingten 23 (AA) — Bugün B. Roosr- velt tarafindan İmza edilen kanun pröjesin- de Avrupadaki muhscirlere, 50 milyon dolar yardım edilmesi hakkında bir madde var- dır. Bu projeye, 1 temmuzu takib eden en 8z sekiz ay zarfında yapılacak yardım teş- kilâtını finanse etmek için 1 milyar 157 milyon 77i bin dolarlık bir tahsisat konul- muştur, Macaristan - Bulgaristan İki hükümet arasında ticari anlaşma yapılacak Sofya 28 — Bulgaristanla Mücaristan aYa- sında ticari bir anlağma âktedilecektir. Mu- kavele mucibince Macaristan, Bulgaristan- en kömürü, maden, yağ veren to- saire alacaktır. Buna mukabil Bulgaristan da Macaristandan zirai alât ve demir mamulâtı ithal edecektir. Müzakera- ta girişmek için Bulgar heyeti Peşteya git- miştir. Ticari anlaşmayı müteakıp Maci ristania Bulgaristan arasnda bir de türel anlaşma yapılacaktır. Kültürel an- Taşma mucibince, ikl memleket #limleri, üniversitelileri arasında mübadele yapılacak ve İki memleketin ilmi eserleri tercüme edilecektir. Mussolini kıtaatı teftiş etti Roma 28 — B. Mussolini, bugün, Alplarda kıtaatı teftiş etmiştir. B. Mussolini teftişten sonra saraya gide- rek kral ile bir saat kadar görüşmüş- tür. Hint konferansı Hindistanın mükemmel suret- te silâhlandırılmasını istiyor Simlâ 28 (A.A) — Leknovda topla nan Hind konferansında Kunvar Guru Marain, söz almış, Hindistanın müda- fan ve himayesi için muazzam bir do- nanma, hava kuvveti ve motörlü kuy- vetler ihdasın: iltizam etmiştir. Kon- ferans, kabul ettiği bir kararla İngiliz hükümetinden her ihtimale karşı ko- yabilmek üzere Hindistanın mikemr- mel surette silâhlandırılmasını ve Britanya imparatorluğu milletleri bir. liğinde Hindistanın müsavi bir cüz olarak kabul edilmesini talep etmek- Paristeki talebelerimiz Halen Bordeaux ve Marsilya da bulunanların isimleri bildirildi Ankara 28 (A.A. — Hariciye Vekâ- letinden bildirilmiştir: Paristeki talebe- pin harp sahası haricindeki mıntakalars sevkedilmiş oldukları evvelce ilân edil imişti. İşbu muhtelif mıntakalardaki tale Benin isimleri elçilik ve konsolosluklari- miz tarafından peyderpey | bildirilmeğe başlanmıştır. Bu cümleden olmak üzere Vekâlete geler ilk iki listedeki isimler. şunlardır: f Halen Bordeaux şehrinde bulunanlar? Enver, Necati, andaş, Necat Yücetürk, Lâtfi Yaşdağlı, Vecdi Türel, Cemal Pehlivanlı, Hacı Targan, Bülent Yermen, Ali İşay, Avni İnsel, Mehmed Ali, Ragıp Sarıca, Orhan Hamami, Ca- hit Tataş, Hayri Erkmen, Ekrem Kökpi- . Aron Anjel, Necip Alâiyeli, bayan i, Müzeyyen Çokdeğerli, Şemseti tin Kocamemi, Neşet Sirmen. Halen Marsilyada bulunanları Osmani Bener, Abdülkadir Ereme, Nazmi Gürel, Ahmed Çaya, Münir Belen. Reisicümhur, yeni Rumen sefirini kabul buyurdular Ankara 28 (A.A) — Romanyanini yeni Arkara büyük elçisi Radu Crusescu bugün saat 17 de Çankaya köşkünde Reisicimhur İsmet İnönü tarafından ka- bul buyurulmuş ve itimadnamesini tak- dim eylemişti ye Vekili Tunmuştur. Izmirde yağmur Fındık büyüklüğünde düşen doludan bahceler çok zarara uğradı Kabul esasında Harici- ikrü Saracoğlu da hazır bu- İzmir 28 (Telefonla) — Sabaha kar- # yıldınmlarla ve fındık büyüklüğünde dolu ile başlayan şiddetli yağmur şehri- mizde ve mülhakatta oldukça mühim zas yarlara sebep olmuştur, Cadde ve park- Jardaki ağaçlardan bir kısmı devrilmiş» tir. Bazı evlerin kiremitleri tuçmuştur. İki evin. bir sinemanın duvarları yıkıl- mıştır. Üç evin çatısı çökmüştür. Yukarı mahallelerden gelen seller yol. ları tıkamış, seyrisefer durmuştur. Dolu, bilhassa tebze ,ve meyva bahçelerine fazla zarar ven Üzla kaza merke- zinde ve beş köyündeki zarar daha faz- Tadır. Nümunelik kömür ihraci Ankara 28 (Telefonla) — Vekiller heyeti, mevcut veya dışardan getirilecek makineler için nümunelik olarak kömür ihracına müsaade edilmesini tasvip et- Münakalât Vekili şehrimize gelecek Haber aldığımıza göre Münaka'â? Vekili .B. Ali Çetinkaya, deniz bayramında bulun- mak Üzere pezartesi günü şehrimize gele- cektir, Vekil, Galatadaki yeni yolcu salo- nunun küşad resmini bizzat yapacaktır. İzmir 28 (Telefonla) — Münakalât Vekili B. Ali Çetirkaya, Afyon tarikile Ankaraya hareket etti. Vekil, İzmirde posta telgraf ve telefon teşiklâtini içine alacak büyük modem bir bine inşa edi- leceğini söyledi. İzmitin 20 nci kurtuluş yıldönümü İzmit 28 (Telefonla) — İzmitliler, gün, şehrin yirminci kurtuluş yıldönümü- nü fevkalâde tezahüratla kutladı. Her taraf donandı. Gece şenlikler yapıldı. bu Japon tayyareleri- nin bombardımanı Peiping'deki İngiliz büyük elçiliği binasına bir bomba atıldı Çunking 28 (A.A.) — Çuoking ve «ivan, Japon tayyareleri tarafından şid- dele bombardıman e İngiliz diplomatik mümessilliği iz başkonsolosluğu binası, tamamile tah- rip edilen binalar arasındadır. Amerikan metodist hastanesi de büyük hasar gör- yu Peiping 28 (A.A.) — (Reuter): Bu ila Li buradaki İngiliz büyük el- çiliği kapısından içeriye bir bomba atıl maştır, Bomba, büyük bir tarraka ile patlamış, fakat yalnız bir Çinli müstah- dem hafif suretle yaralanmıştır. Bormba- de Gaulle'ün emrine âmade İngiltere, general de Gaulle'ü, kendisine iltihak eden bütün hür Fransızların lideri tanıdı Belçikalılar harbe devam edecek © Tondra 28 (A.A.) — İngiltere hü- kümeti, generai de Gaulle'ü, bütün hür Fransızların lideri olarak tanımış- tar. Londra 28 (A.A.) — General de Gaul- le'ün tanınması hakkında bu akşam aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: İngiliz hükümeti, general de Gaul- le'ü, her nerede olursa olsun, mütts- fikler davasını tutmak üzere kendisi- ne iltihak eden bütün hür Fransızla” rın İlderi olarak tanımaktadır. Cenubi Afrika Fransızlari general de Gaulle'ün emrine âmade Yohannesberg 28 (A.A.) — Rew- ter ajansı bildiriyor: Cenubi Afrika Fransızları general de GatilVe bir me- saj göndererek Fransiz milli kömite- Devamı 4 üncü sahifede Japonlar Hindiçinide ilerliyorlar Tienginde Ingiliz imtiyazlı mıntakasına da 10 Japon jandarması gönderil'i Tokyo 20 (A.A) — Japon kıtantı şu an- dn, Honkong hududu boyunca hemen bü- tün mevkilere yerleşmiş bulunuyor. Şang- Kay-Şek'e giden malzemenin mühim bir de- posu telâkki edilen Shayuyune'da bu mev- kiler arasındadır. Fransız Hindiçinisinin şark hududunun Japonlar tarafından işga- ine metodik bir tarzda devam edilmekte. dir, Şimal hududunu kateden Yunnan-Tu #imendifer hattı şimdilik işgal muntakası harletndedir Tiençin İngiliz mıntakasında Japon jandarmaları Tiençin 28 (ALA) — Son günlerde Tok- yoda Imza edilen anlaşma ahkâmına tev- fikan Tiençin İngiliz imtiyazlı mıntakasına 10 Japon jandarması ikame edilecektir. Bundan başka Tiençin Japon Jandarma şe- f! binbaşı Ohta İngiliz ve Japon polis ma- kamları arasında irtibat zabitliği vazifesi görecektir. Japon jandarmalarının vazife- si, tethişçilikten şüpbeli kimselerin evle- rinde yapılacak taharriyat esnasında İngi- Yz polislerine refakat etmektir. Japonyada bütün partiler feshedilecek Tokyo 24 (AA) — Stefani: Japon mat- buatının bildirdiğine göre Japonyada bü- tün partilerin feshine doğru bir hareket başlamıştır. Kokumin gazetesine göre tem- muzun başlangıcında bu hususta ilk neti- celerin belli olacağı yazılmaktadır. Japonyanın Hollanda sefiri Hollanda Hindistanina gidecek 'Tokya 28 (A-A.) — Bir Hariciye Ne” zaret sözcüsü, Japonyanın Hollanda sefiri bay İtaro İshi'yi şarki Hollanda Hindistana fevkalâde marahhas ola- rak: göndermek tasavvurunda bulundu- ğunu beyan etmiştir. Londra 28 (A.A.) — Boimaine » Yun- na tarikile Çine yapılan silâh sevkiyatı için Tokyo hükümetinin talebi hakkın- da Times diyor ki: Londrada işaret edile diğine göre, meşhur Boimaine yoluyla Çine giden harp malzemesinin büyük bir kısmı Amerikadan daha 42 nisbette de Sovyetlerden gelmekte ve esaslı sevkiyat Sinkinngdan Mongoliatana geçirilerek ya: pılmaktadır. İngiltere ihracat yapmak için ihtiyacından fazla harp malzemesi- ne malik değildi ve Hongkonzdan harp malzemesi geçmemiştir. Tokyo bu talep- leri İnziltereys yapmakla İngiliz hükâ- metinin bugünkü endişelerinden azami istifade temin etmek gayesindedir. Hollanda Hindistanında Japon menafii Tokyo 28 (A.A) — Japonya Hari- ciye müsteşarı B. Tani'nin Hollanda el- gisi general Pabs* ile bugünkü mülökatlar ri esnasında, Hollanda Hindistanındaki bazı Japon menâfii hakkında müzakere- ler cereyar. etmiştir. Bu mülâkatın başlıca mevzuunu, şar- ki Hollanda Hindistan mahsulü iptidai maddelerin deha fazla miktarda Japon- yaya satılması arzusu ile, Hollanda Hin- distanı arazisindeki Japon ticari müese- selerle Jspon tebsasının kanumi vaziyet- lerinin sarahat kesbetmesi meselelerinin teşkil ettiği zannolunmaktadır. Japon Hariciye Nazirı bugün nutuk söyliyecek Tokyo 28 (A.A) — Resmen bildi. rildiğine göre. Hariciye Nazır Arita, yarın, kabine toplantısından sonra, rad- yoda bir nutuk söyliyerek -Avrupadaki son inkişaflar karşısında Japonyanın mile İi siyasetini izah eyliyecektir. Harp tebliğleri Alman seri kıtaları ispanya hududuna kadar vardılar Führerin umumi karargâhı 28 (AA) — Ordu Başkumandanlığı bildiriyor: Mütare- ke muahedesinde derpiş ed sahilde hareket eden Alm: man kıtaları Fransada bütün Manş ve Atas anhilini işgal etmektedirler. Alman hava Kuvvetleri 28 haziran gecesi orta İngilterede silâh fabrikaları ve cenup İngilteresinde limanlar üzerine muvnaffa- kıyetli taarruzlar yapmışlardır. İnfilâklar ve büyük yangınlar görülebilmiştir. ?7 haziranı 28 hazirana bağlıyan gece İngiliz tayyareleri batı Almanyasile Şimal Almanyası üzerinde uçmuşlardır. Muhtelif yerlere ve ezcümle evlerin üzerine bomba» Jar atılmıştır. Bir mikdar ölü ve yafalı var- dır. Gece avcılarımız 3 düşman tayyaresi düşürmüşlerdir. Italyan 71 haziranda İngiliz tayyareleri Belçi Hollanda sahilleri üzerinde uçmuşla Bu tayyarelerden altı tanesine aycılarımız tarafından hücum edilerek düşürülmüştür. Kahın'bulutların himaye ettiği Iki düşman tayyaresi Hanovre'e kadar ilerliyerek bom balarını atmapa muvaffak olmuşlardır! Bir mikdar ölü ve yafalı ve maddi hasar, Stavanger Sola hava meydanı üzerine, yaplan bir taarruz teşebbüsü esnasında! bir İngilis tayyaresi sahile varmadan de nize düşürülmüştür. Deniz kuvvetlerinin dafi topları iki düşü man tayyaresi düşürmüştür. ? Düşman 27 haziranda hava muharebeler, esnasında osman 12 tayyare kaybetmi: dafi topları ise 4 tayyare düşürmü Bir Alman tayyaresi dönmemiştir. tebliği Bingazi hududunda ingiliz motörlü kıta larının gerileri bombardıman edildi İtalyada bir mahal 20 (AA umumi karargihısin. 17 rin oiğeei rülnie, Gi diğer ve hasara uğratılmıştır. Hava muhatebele- rinde Asmara civarında bir İngiliz tay yesi karaya inmek mecburiyetinde kalmış. i kalan mürettebatı esir edilmiştir. Asab civarında bir düşman tayyared bir e tayyare de ciddi ha-