29 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Rumenkıtaatımukavemet etmeden geri çekiliyor (Baş taraf: 1 inci sahifede) Bükreş 28 (A.A) Bamesi ile, parlâmento. yarın toplantıya çağrılmıştır. Kanünu owasi mucibince, arazi terki için parlamentonun karan lâzımdır. Bu sebepten, parlâmentonun Besara| şimal Bukovinanın Sovyetler Birliğine terki hakkında bir karar alacağı sanıl- maktadır. Bükaeş 28 (A-A.) — (D.NB.): Çer- moviç ve Kişinef ile telefon muhaberatı münkatis Romanya dahilinde hava milnakalâtı da yoktur.Besarahya ve şi- mali Rukovina ile bütün demiryolu mü- nakalâtı, muhacirlerin nakline tahsis edil- miş bulunmaktadır. Romanya Kabinesinde istifalar Bükreş 28 — Başvekil muavini, Ha- riciye Nazım Gişourtu, yeni parti erkânı harbiye reisi, Ticaret, Diyanet işleri Na- zırları ve Diyanet işleri müsteşarı istifa etmişlerdir. Başvekil muavinliğine me- bunan reisi Vida Voevod. Hariciye Na- zırlığına öyü» rehi Argenteiano, Ticaret Nazırlığına Canciay, Diyanet işleri Na- Dznrlığına Givrescou, Propaganda Na- zrlığına Siderivici tayin edlimiştir. İsti eden Hariciye Nazırı haziranda Gafenco'nür yerine geçmişti. Mareşal Göringin şahsi dostu, Romanyanın eski devlet adamlarından ve milli rönese cephesi reislerindendir. Romanyada tiyatro ve sine- malar üç gün kapalı kalacak Bükreş 28 (A.A.) — Dahiliye Neza- reti üç gün müddetle, bütün smmeleket- te, her türlü şenlikleri, tiyatro ve sine- maları ve umumi konserleri menetmiştir. Romanyada tediyat tatil edildi Bükreş 28 (A.A.) — (Router): Bü- tün Romanyada tediyat tatil edilm Almanyanın Bükreş sefiri hükümetile müzakereye gitti Bükreş 28 (A.A.) — Hükümetile mü- zakere etmek üzere Alman elçisi B. Fab- rice Alınanyaya gitmiştir. Macaristanın vaziyeti Budapeşte 28 (A.A) — Revter bil. diriyor: Romanyaya verilen ültimatom İtalya harbindenberi börle bir hareket- ten çekinmekt: olan Macaristanda ha; retle k-rşılaımamı Resmi beyarat ile de takviye olunan umumi kanaat Sovyet Rusya tarafından Kralın bir emir- yapılan taleple diğer bazı taleplerin bir | ukaddimesinder ibaret değilse Macar | mi hükümetinin bizzat hareket hususunda hiçbir tedbi. ittihaz etmiyeceği merke zindedir. Sovyet hareketinin de Almam yanın muvafakatile yapılmış olduğu ka- maati bu mesele hakkındaki Macar nok- tai nazarını bittabi ta amafih efkârumumiye Rusyanın yakın. da dikkat nazarlarını Slovakyaya çevire- ceği ve Romanyadaki Sovyet nüfuzunun Besarabyanın çarp hudutlarında tevak- kuf etımiyeceği hakkında intişar etmiş ve fakat teyid edilmemiş bazı haberlere kısmen biz ehemmiyet atfetmektedir. Budapeşte 28 (A-A.) Hariciye Nazırı Kent Csaky ile Başvekil Kont Te- leki, dün akşam B. Molotof tarafından Moskovadak. Romanya sefirine verilmiş olan nota üzerine Tuna - Balkan mınta- kasında tahaddüs etmiş bulunan yeni va“ ziyet hakkında İtalyan ve Alman sefir. lerile g“rüşmüşlerdir. Bulgaristanda Sofy 28 (A.A.) — (Stefani): Buk garistan Hariciye Nazır, İtalya ve AL manya sefirlerile Sovyetler Birliğinin Romanya.a karşı hareketi hakkında tuzun bir mülâkatta bulunmuştur. Bulgar siyasi mahfillesinde, Bulgar talepleri me- selesi, Sovyetler Birliğinin Romanyaya karşı aksiyonu neticesinde husule gelen vaziyelin çerçevesi içinde mütalâa edil- mektedir, İşgalden evvel teati edilen notalar Moskova 28 (AA) — Bütün Sovyet Yad- yoları Besarabya meselesi hakkında şu neş- riyatı yapmışlardır: Son günler zarfında Sovyet ve Romanya hükümetleri arasında Besarabya ve şimal Türkiye (Baş tarafı 1 inci sahifede) Cümhuriyet hükümetini ziyaret et- mek üzere Ankaraya gelmiş olan Irak Hariciye Veziri Nuri said refakatinde Adliye Veziri Naci Şevket olduğu hal de Relsicümhur İsmet İnönü tarafın- dan kabul buyrulmuşlardır. Nuri Said ve Naci Şevket Başvekil Dr. Refik Saydam ve Hariciye Vekili | Şükrü Saraçoğlu ile müteaddit görüş- meler yapmış ve bu görüşmeler esnâ- sında umumi vaziyeti birlikte mü- talea eden Türkiye ve Irak devlet adamları iki komşu memleket arasın- il etmektedir. Ma- | hakkındaki ihtilâf sulh yoluyla hilinde derhal ha 1 — Besarabya deri iade edilmelidir. 2 — Bukovinanın şimal kısmı Sovyetler | Birliğine terkedilmelidir. (Hudutlar notaya | bağlı bir haritada gösterilmiştir.) Sovyet hükümeti bu notada Romanya hü- kümetinin bu tekliflerini kabul ederek iki memleket arasındaki ihtilâfın sulhan b edileceği ümüdinde bulunduğunu bildir miş ve 27 hariran günü zarfında Rumen hükümetinin cevabına Intizar ettiğini ilâ- ve eylemiştir. 27 haziranda Romanyanın Moskova elçi- #l tarafından Sovyet hükümetine verilen cevapla Rumen hükümetinin Sovyet nota- sında mevzuu bahsedilen meseleleri sulhan hal hususunda mutabık ve Soyyet hükü- metile geniş bir ems üterine müzakereye âmade olduğu bildirilmiş, Sovyet hüküme- tini bu müzakereler için mahal ve tarih tayi- nine davet edilmiştir. Romanya hükümeti kendi delegelerini tayin edecektir. Mezkür hükümet mezkür meşelelerin halli ile iki memleket arasında iyi bir anlaşma ve dost- luk bâdis olacağını ümit etmektedir. Romanya elçisi, Rumen hükümetinin Be- sarabyayı ve şimali Bukovinayı Sovyetler Birliğine terke ümüde olup olmadığı hak- #inda Molotof tarafından irat edilen şifa- hi suale müsbet cevap vermiştir. Sovyet hükümeti, Rumen hükümetine verdiği yeni bir nolada Rumen cevabının sarih olmadığını, vira Sovyet İsteklerine vazih bir muvafakat ihtiva elenediğini bil- dirmiştir. Sovyet hükümeti, Davidasko'nun bayanatına ıttıla hasıl ederken Rumen hü- kümetinin kendislle mutabık kalmıya âma- de olduğunu kabul etmek meeburiyelinde- dir. Buna binaen aşağıdaki hususları teklif eder: 1 — Rumen kıtaatı mevzun bahis araziyi 28 haziran saat 14 den itibaren dört günlük bir vide zarfında boşallnalıdır. 2 — Sovyet kıtaları Çernovitr, Kisinet ve Akkerman'ı 28 haziranda işgal edecekler- dir. 3 — Rumen hükümeti mevzuu bahis top- raklardaki bütün resmi dairelerle demir- yolu ve şose tesisatını sağlam ve masın bir şekilde himaye ve tesliminden mesul ola- caktır. 4 — Rumen ve Sovyet mümessillerinden mürekkep bir komisyon mezkür toprak, tahliyesinden doğacak meseleleri hal için toplanacaktır. Bundan başka, Soyyet hükümeti bu nota- İ sında Romanyanin 28 haziran saat 12 ye kadar cevap vermesin! istemektedir. 28 haziran saat 11 de Romanyanm Mos- kova elçisi sşağıdaki cevabı vermiştir: ! «Rumen hükümeti Besarabya (le şimali Bukovinanın askeri İşgali ve bu toprakla- şartlarile mutabık olduğunu rın bildirir» Bununla beraber mezkür hükümet tah- ye için tesbit edilen vâdenin uzatılmasını istemiştir. Sovyet hükümeti işgalin birkaç saat te- hiri hususunda mutabık olduğunu bildir. | miştir, Hükümet muhtelit komisyona mümessil olarak general Koslor ile göneral Boldini Sayan Kumisyon Odecada toplana- caktır, Bovyet teklifleri Romanya hükümeti tara- fından-kabul edilmiş olduğundan Sovyet kı- İnları 28 haziran sabahı saat 2de hududu geçmişlerdir. Mezkür kıtaat halen şu üç vi İşgaline tevessül etmektedir: Çer- noriç, Ki Yedek siber Sima sevkedilecekler Beşiktaş As. Şubesinden: 1 — Orta a8- keri ehliyetnamesi bulunan lise ve daha yüksek mektep mezunları 1 temmuz 940 | tarihinde yedek subay okuluna seykedi- leceğinden bu tarihte şubeye gelmeleri ? — Gedikli erbaşların künyeleri tetkik edilmek üzere hemen şubeye müracaatları Hân olunur, 336 doğumluların yoklamaları Kadıköy Yerli Şubesinden 1 — 336 doğumluların ve bu doğumlularla muame- leye tâbi alan doğumiuların son yoklama larına 1/7/940 tarihinden itibaren başla- nacaktır. 2- Yoklamaya her gün saat do- kuzdan on ikiye kadar şube binasında de- vam edilecektir. 3 - Hangi mahallelerin hangi güne kadar yoklamalarının devam edeceği mahallâta tebliğ edilmiştir. 4 - Alâikadarların vaktinde müracaatları ilân olunur. Irak daki sıkı dostluk ve menfaat rabıtala- rını bir kers daha memnuniyetle mü- şahede ve tesbit etmişlerdir. Aradaki münasebetlerin bu hayırı seyrinde mesut inkişaflar hasıl olacağını gös- teren tam mutabakatı efkâr Irak Ve- zirlerinin Ankara seyahatini iki kom- $u ve dost memleket için çok fayda- lı kılmıştır. İzmirde bir kiii adliyeye verildi İzmir 28 (Telefonla) — Şişe taciri Eli Leon ihtikâr suçundan adliyeye tes- lim edilmiştir. AKŞAM Amerikanın bir kararı Almanyanın hâkin hâkimiyeti al- tina giren memleketlere aid gemiler t tevkif edilecek Vaşington 8 4 (A) — rası veya ke ifasını temi Ameriki etmiştir. .Genubi ni re general de Gaulle'ün emrine âmade (Baş tarafı 1 inci sahifede) sinin nihal zafere kadar mücadeleye devam kararını tasvip ettiklerini ve meşkür komitenin emrine âmade bu- Tunduklarını bildirmişlerdir. Madrid 28 (A.A) — (D.N.B): Fransız generâli Gouraud, dün 'Tan- ca'ya gelmiş ve Fransız Fasına doğru yoluna devam etmiştir. General Gou- raud, mareşal Pötain tarafından hu- susi bir vazife fle tavzif olunmuştur. Sanıldığına göre, general Gouraud'nun seyahati, şimali Afrikadaki kıtalar yüksek kumandanlığında bazı deği- şiklikler yapılmasile alâkadar bulun- maktadır. General de Gaulle'ün kararları Londra 29 — İngiliz hükümetince hür Fransızların şefi olarak tanınan general de Gavlle dün akşam radyoda şu ka- yarların. bildirmiştir: I — Büyük Britanyada bulunan ve buraya gelecek olan bütün Fransızları, otoritem altına alıyorum. 2 — İngilterede derhal Fransız kara, deniz ve hava kuvvetleri teşkil edilecek- tir. Bu kuvvetler ilk zamanlarda gönül- lülerden mürekkep olacaktır. 3 — Zabit, tayyareci ve efrad her ne- rede bulunurlarsa bulunsun düşmana mukavemet etmeli veya en yakın Fransız mukavemet merkezine iltihak etmelidir. ler. 4 — Teslihat ve fenni araştırmalar için Londrada bir büro kurulacaktır. Nikâh Faik Lütfi Soyay kızı Efza Soysy ile Elektrik Yüksek oMühendislerin- den Zeki EMbi'nin nikâh merasimi dün Beyoğlu Nikâh salonunda güzide davetliler huzurunda icra edilmiştir. | Taraflara saadetler dileriz. VEFAT Yüksek Mühendis mektebi ve teknik oku- a wwailimlerinden Puad Şarmanın eşi ve gazeteci arkadaşlarımızdan Adil Akbanın kayınvaldesi akademi talebesinden B. Şa- habın annesi bayan Salme dün akşam ve- fat etmiştir. Cenazesi, Bahariye Sokullu sokaklaki evinden bugün öğle vakti kaldı- rılarak Osmanağa camiinde namazını mü- teakib Karacaahmedde ailesi makberesina defnedilecektir. Beyoğlu Halkevi Evimizin sosyal yardım şubesi, ders se- nesi başında Ilkokul yoksul çocuklarına verilmek üzere beş yüz takım elbise ha- mrlâmağa karar vermiştir. Bü iş için Evi- i mizde, Sosyal şubesi Azalarından müuhte- rem bayanların “idaresi alında bütün yaz müddetince çalışacak bir dikiş atölyesi açılmış, İlzımgelen kumaş vesaire temin olunmuştur. Simdilik sali ve perşembe günleri saat 14 den itibaren açık bulunon atölyemizde çalışmak veya, evinde dikmek saretile bu hayırlı teşebbüse istirak eyl mek isteyen müşfik ve âlleenab kadınla- rmızın ve kızlarımızın dütfen Evimize müracaat. eylemelerini rice ederiz. 5 İnşaatı bit- mek üzere bulunan yeni binamız için (450) lira değerinde üç yeni hah teberrü etmek balırşinaslığında © bulunan Tahtakalede Hırdavat tüceari B. Jak | ürlerimizi sunarız. MÜHİM ME EŞN MARMARA sineması En son sistem Amerika Climatisation tesisatı 3000 metredeki temiz ve serin hava ile daima yıkanan salonlarile İstan- bulda yaz kış farkını kaldırmış yegâne sinemadır. Bu haftaki Program: HONOLULU ELAONOR POWELL ROBERT YOUNG İkinci Film: HERKESİN KADINI VİKTOR FRANCEN ———————— ZAYİ — İstanbul İran sefareti başkon- solasluğundan aldığım pasaportu zayi et- tim. Yenisini alacağımdan eskisinin bük- mü yoktur. Kasımpaşada Divanhane karşısında Btuhtar oğlu Ali 5/1 numarada 29 Haziran 1940 Ruhlarına mevlüd okutturulacak Arif Potamoz ve Mahdumu Yerli Mallar Pazarları müstahdemininden Şerif İzzet Polamoz'un öiğmleri senci devriyesi müna» sebetile ruhlarına ithaf edilmek üzere yarınki pazar günü Beylerbeyi İskele camiinde öğle namazını müteakip OHafız Burhan, Hafız Hasan, Hafız Abdürrah- man, Hafız Rahim, Hafız Emine, Hafız Nuri, Heybeliada camii imamı Hafız Osman ve Duacı Ercüment tarafından Mevlüdu nebevi okutturulacaktır. Akraba ve dostlar ile arzu edenlerin teşrifleri rica olunur. Sabık Galatasaray Müdürü Bay Salih Denizlerin Yılmaz Fatihleri... Salonların korkunç Gangsterleri Bugün LÂLEde Toplandı. Senenin 2 büyük Pilmi birden I— BAHRİYEYE SELÂM Amerika Bahriye mektebinin Aşk, Heyecan, şeref ve zafer dolu hayalı 2— CİNAYET SAATI Gangsterler kralı EDWARD ROBİNSON'un son şaheseri Bugün saat 1 ve 2,30 da Halk matineleri, Tahmin bedeli o Teminsi 601900 75285 (Haseki hastahanesi için alınacak 221 kalem 'Tıbbi Eeza, 1091050 154684 O Cerrahpaşa hastahanesi için almacak Tıbbi Heza, Tahmin bedelleri ile teminat mikdarları yukarda yazılı ? parça tıbbi ecza, 2400 nu- marah kanunun 46 ncı maddesinin L fıkrasına göre pazarlık suretile satın alınacaktır. Şartnameler Zabıt ve Muamelât Müdürlüğü kaleminde görülecektir." İhale 3/7/9040 çar- şamba günü saat 14 de dâlmi encömende yapılacaktır. Taliplerin teminat makbuz veya mektupları ve 940 yılına ait ticaret odağı vesikalarile ihale günü muayyen satte daimi encümende bulunmaları. (5444) Gümrük muhafaza Genel komutanlığı İstanbul Pınar? 5 levazım âmirliği satın alma komisyonundan 15/Temmus/940 pazarlesi günü saat 11 de 1050 Jlra muhammen bedelle ve açık ek- silime İle 3000 çift pamuk çorap alınacaktır. İlk teminatı 78 lira 75 kuruştur. Şartonme Ye evsafile nümunesi komisyonda her gün görülebilir. İsteklilerin kanuni vesikalarile Galatada Mumhane caddesinde İbrahim Rıfat hanındaki komisyona gelmeleri o «5460x Istanbul Fiyat Mürakabe komisyonundan Kalay ve nişadır fiyatları 2. Numarah iin: Kalay maliyet fiatina toptancılar tarafından &zami gayri safl * 15 perakendeciler tarafından âzami gayri safi €© 10 kalıp nişadır için toptancılar tarafından âzami gayri safi © 26, tos nişadır için âzaml gayri safi 20 ve her ikisi için perakendeciler tarafın- dan âzami gayri safi © 20 kâr zammının komisyonumuzca muhik görüleceği ve bu mad- ile perakendeci arasında mutarassıt için kâr payı kabul edilmiyeceği Hân olunur. (5457) Askeri liselere öğretmen yetiştirilmek üzere talebe alınacak: 1 — Askeri liselere askeri öğretmen yetiştirilmek Üzere Harp okulu kadrosuna alta talebe alınacaktır. 3 — Bu talebeler; Harp okulu talebesi olarak Ankarada Dil- Tarih - kültesinde yabancı dil tahsil görecek ve askeri öğretmen yetiştirileceklerdir. 3 — Kabul şartları: A — Harp okuluna giriş şartlarını tamamen haiz olmak, B — Lise olgunluk imtihanını vermiş olmek, C — Yabancı dil bilgis! yukarı derecede bulunmak. 4 — İsteklilerden seçilmek suretile alınacak talebeler İngilizce, Pransizca, Almanca branşlarına taksim ve fakültenin 940 : 94 tedrisatına iştirak ettirileceklerdir. 5 — İsteklilerin evrak ve vesikalarile Harp okulu komutanlığına ve fazla tafslât | almak isteyenlerin de askeri iseler müfettişilğine müraozat etmeleri İlân olunur. (5470) İ Yaş meyve ve sebze tarını salış kooperatifleri birliğinden : 2834 numaralı kanunun hükmümlerine tevfikan kurulan birliğimiz Genel Kurulunun 15 Temmuz 1940 Pezartesi günü saat 14 de Meyva Hali 60 No.da Birlik Merkezinde toplanacağını alâkadarlara bildiririz. RUZNAME 1 — Yönetim kurulu İle mürakip raporlarının kurulunun ibrası, 2 — Bilânço ve flat farkı hesaplarının tedkik ve tasvibi, 3 — Yönetim kurulu İle mürakiplerin intihabı, 4 — Yönetim kurulu hakkı huzurleri ile mürakip ücretlerinin tayinl, 5 — Yönetim kurulu roporunda yaslı hususatın müzakere ve karara raptı; Devlet limanları işletme umum müdürlüğünden İşletme ihtiyacı için on beygirlik Dizel motörlü bir vinç açık eksiltme suretile sotın alınacaktır. Muharımen bedeli «1600> lira ve muvatkat teminat «120. liradır. İhalesi 11/7/9040 tarihine rastlayan perşembe günü saat «19» de Galata Rıhtırun- daki umum müdürlük binasında toplanacak satın alma komisyonunda yapılacaktır. rtname her gün sözü geçen komisyonda görülebilir. 538173 Liseler alım satım komisyonu re'sliğinden Eksiltmenin yapılacağı okunması ve Yönetim Beher kilo TF. Mikdarı | Cinal Kr. Sa Kilo Lim K. gün ve saat gekli | Zeytinyağı 0 89 50 19/7/0940 cuma Kapah 40 14540 «6 50 : » M6 » 10 15000 S7 : » 15 Mangal kömürü 5 2 145 » 1530 38 kalem yaş sebze umum tutarı 162 Yira 60 Kr. ; 62110 kilo ) 14900 adet ) 15100 demet ) Kom'syonumuza bağlı Galatasaray, Haydarpaşa, Çamlıca, Erenköy, Kandilli ve Ka- bataş liselerinin 1940 mali yılı İhtiyaçları olan yukarıda yazılı yiyecek ve yakacakları eksiltmeye konmuştur. Bu hususa ald gerekl! durum yukarıya çıkarılmıştır. Eksiltme İstanbul Beyoğlu İstiklâl caddesi No. 349 da Liseler Alım Satım Komisy- nunca Yapılacaktır. İstekliler ilk teminat makbuzu ve 1940 yılı ticaret odası vesikasile, teklif varakalarını havi kâpalı zarflarmı yukarda hizalarında gösterilen saatten bir saat evvel sözü geçen Komisyon Keisliğine makbuz mukabilinde vermeleri, Açık eksiltmi için ilk teminat makbuzu, 1940 yılı ticaret odası vesikası ile birlikte hizalarında gösterilen gün ve saatte komisyonda bulunmaları. Şartnameyi görmek ve teminat yatırmak isteyenlerin Galatasaray lisesinde Komiş- yon Kâtipliğine müracaatları. (5405) İk teminatı Eksiltmenin 25 Açık 538 » » 515 Kapak