13 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Makine devri terbiyesi 1926 senesinin bu mevsimiydi. Bin- diğim vapur, Fransız Hmanlarına uğ radıktan sonra Almanyaya geçmişti, Ansızın manevi bir iklim değiştirir gibi olmuştuk. Bu İmtibaıı, o zaman- ki gazetelere de yazmıştım. Fransız tramvayında giderken bur. numa bir tütün kokusu çalınıp gay- bir levha ilişti, «— Sigara içmek ?» di; liyanl memnu!» diye ya- Bunu görünce, sigaramı yakmadan pakete koymağa hazırlanıyordum. Fakat çubuğunu tüttürenlerin gözü. me İlişmesi üzerine, bakalım ne diye- cek diye, biletçiye: — Niçin mâni olmu; ile içsğime”- Gi Omüz silkti: — İçerseniz için Ben Halbuki diyorlar; * — Bu memlekette vazedilen ni. en riayet edilir'» diye sanki se malara galp bir el iri harf Yazmıştır. İG Bir ihtilâl alayı, belediye dalresini saptetmeğe gidiyormuş. Bu azim ve cezimle ilerlerken, yolda, şöyle bir yaf. taya raslamışlar: «— Bu caddeden ancak a Tu geçilir. Yukarı istikamette yürü mek belediyece menedilmiştir.» © Bir an sonra devirecekleri mliesse- senin bu seyrüsefer kaidesine derhal riayet lüzumunu duyarak, tâ bilmem nerelerden dolaşmışlar... İhtilâl bile böyle nizam dahilindet,.. Almanya hakkında şöyle şağı doğ. | Fransanış mağlübiyeti üzerine her kafadan bir ses çıktı Omu tezyif etti. ler; hor gördüler... Su kadar senedir Manevi feyzini aldığımız bir memle ketin felâkete uğraması Üzerine biz de onun aleyhinde ağımıza gelenleri sıralıyacak değiliz, Bilâkis, Fransiz. ların pek çok yükseklikleri vardır. Tas. dik ederiz Ancak, Almanya, ma- | lüm oldu ki, teknikte ona İefeyvuk | etmiştir, Bizde «teknik» denince münhasi. ran makinemsi bir şey anlaşılıyer. «Makine elde edilince her şey tamam!» kanaati zihinlerde yeretmiş gibidir. Olsa ola, makineyi kullanmasını bi. len adam lâzım, o kadar. Lâkin, saray terbiyesi, Babiâli ter. adas mektep terbiyesi, aile terbiyesi, Mer terbiyesi; hülâsa türlü türlü €rbiyeler olduğu gibi bir de makine devri terbiyesi, kar, İsterseniz ağına | «teknik terbiyesi, deyiniz. Büyük bir fabrika tasavvur edin. Her amelenin her konulan kaideye harfiyen riayet etmesi lâzım ki, biribirine bağlı olan İstihsal seyri bozulmasın... Fransız tramvayeısınn zihniyetile sadam sen de!» dediniz miydi, olamaz... Filânca mehir üzerindeki köprü de tam vak. | «ip | seferlerini muvakkaten tatil etmişti Ru- | bugün 1530 da Pireye müterecsihen llma- İ Avrupa tren seferlerindeki dde atılamar.. Almanların nizamla. Ta rlayetkâr bir sihniy, i — ir zihniyette yetişmesi, leşmiş ordu devrinde tefevvuk ettirmiştir. p Bu milli karak. terlerinden çok istitad e etmişlerdir. Devlet yasağı » gazetede ilân eğil. MİS: ne çıkar! g m çıkar?... Sen gene bildiğini Arzasız yen milleği, maları ica, mevcudiyet sürmek isti. erin kökünden söküp at. P eden bir zihniyet... (VA - Nü) — Plâfa geldiğimdenberi insanla : gi iz! sanları seyre. diyorum bay Amca! Kadında olsun, er- kte olsun güzel vücut o kadar oz kli. arı, bu makine devrinde, makine. | düşmanlarına | | dan doğruya Edimeden İstanbula hareket Ihtikârla mücadele Manifatura tacirleri stokları ve maliyet fiatlerini bildi. recekler, çimento tacirleri de beyanname verecekler Romanya İle ticari müzakereler Heyet dün temaslarina devam etti Romanya heyeti yapacağımız yapağı ve Hiftile satışları için kati mukaveleyi yapmak Üzere dün de şehrimizdeki temaslafına de- vam etmiştir. Heyet dün Ziraat bankası ile tiftik ihracat birliğine ald stokları ge- tedkikatta bulunmuştur. Dün bazı gazeteler Rumen tacirleri ile yeniden bir anlaşma yapıldığını yarmışlarsa da doğru detildir. Yeni ve kati satış anlaşmam bu- gün imzalanacaktır Romanya vapurları yeniden seferlerine başladılar Romanyadaki vaziyetler dolayıslle Rumen hükümeti ecnebi sularının yapılacak vapuğ men hükümeti, bu kararını ehiren tadil #emiştir. İlk olarak Rocel Karol vapuru dün Köstenceden Ilmanımızs gelmiştir. Va- pur buradan Akdenize gidecektir. Gemi Mektep kampları nerelerde açılacak Bu sene mektep kampları Göztepe, Eren- köyü, Kınitoprak, Pendikte açılacaktır. Heybelide açılacak kamp, sırt muallimlere mahsus olacaktar, Bü kamp ayın on beşin- de açılacaktır. Ortamekteplerde muvaffak olan talebe yaridan az Şehrimizde yapılan ortamektep imtihan- | larının neticesi maarif müdürlüğünce tes- bit edilmiştir. İntihanlara 3092 talebe işti? rak etmiş, 1430 kiş! kazanmıştır. Muvaf- fak olamıyan 1602 talebenin dörtte üçü 1K- male, diğerleri sinifta kalmışlardır. İkmal imtihanında da bir kısım talebenin daha muvaffak olacağı muhakkaktır, Bu netlee, Maarif Vekâletine bildirtimiştir. Yaz saati umızdan ayrılacaktır, bazı intizamsızlıklar yakında halledilecek Edirne (Akşam) — Yaz saatinin tatbiki- ne başlanması ve Yuranlstanın bu saati | bul etmemiş bulunmasi yüzünden devlet | »miryollarının Avrupa kısımında bazı t8- ehhürler ve intizamaızlıklar vukus getie- | diğt an'aşılmakta, Ezcümle Avrupadan gelen veya doğru- | eden trenler Karaağaç istasyonunda, İstan-! buldan gelen ve Avrupaya veya Eğirmeye geçecek trenler da Uzunköprü istasyonun- da birer saat beklemektedirler. Bu süretle yaz saatini kabul etmemiş olan Yunan hükümeti bittabi yan! saatle | hareket eden katarları hududlarına ancak eski önate göre kabul etmektedir. Saat farkı yüzünden has olan bu teshhürlerin yakında hal ve izale edilmesi medmuldür. . Müsalâ, gu bayana bak, kabuğundan / çıkmış salyangozdan farkuızi,, | m Polonyalı bir | mamesi vermedi! İ zenci kulübel; yükselişler nazapı dikkate çağpmaktadır. mektupları Ada vapurları Adalar yaz tarifesi geçen sane Ada- larda oturanları çok memnun bıra- kacak bir şekilde tertip edildiği halde bu seneki daha İlk gününden itiba- ren şikfyetlere sebebiyet vermektedir. İlkbahar (tarifesinde o Büyükadadan kalkarak bütün Adalara uğrayan ve Köprüye giden bir 8,15 ve bir de 045 vapurları vardı. Şimdi o posta kaldır. mış, yerina yalnız 9,15 vapuru kon- muştur. Ondan evvelki vapur 7,45 de hareket öttiğine göre 9,15 postasına Hâveten 8,15 veya 880 da Heybeli - Köprü seferin! yapan bir yapar ilâve edilse Adalıların şehirle irtibatları çok kolaylaştırılmış olur. (Müteaddid imzalarla aldığımız bir mektarptur) Döşemelik yay fiatleri hangi sebeplerden artıyor Bir döşemeci karllmiz yazıyor: Kanapelerde ve sair döşeme eşyasın- da kullandığımız döşemelik helezani yayların fiatleri gün zeçlikçe yöksel- mekte ve biz döşemeciler çok müşkül vaziyette kalmaklayız. Memleketimim Balçikadan gelen bu yayların, harp çık- madan evvel Kilosunu 15-30 kuruştan alıyorduk. Polonya barbi başlayınen fatler hiç bir sebep yokken 25-35 ku- Tuşa, biraz sorra 50 kuruşa çıktı. Belçi- Ka taarruza uğrayınca fiatler de derhal 50 kuruştan 100 kuruşa yükseliverdi, Halbuki harp baş! zamandan bü- güne kadar ma mize Belçikadan döşeme yayı gelmemiş, parakende Bâ- tışlar burada mevcvd stoklardan yapıl- mıştır. Bu stokları ellerinde bulundu- Tanlar Avrupa hâdisatı karıştıkça mem- Jeket içindeki d lerini yükseltmekt, htkâr hareketi gibi görünüyor. Alâ- kadar makamların nazarı dikkatini çekmenizi rica ederiz. Karilerimizin | | | KÜÇÜK HABERLER: tasarruf cemiyeti, zi cemiyet merkezinde Toplantıda 1938 - $9 seneleri arı okunmuş, 19$0- , yeni Idare heyeti mürekkep kadınlı erkek- urada ikamet beyan- 1 Için mahkemeye ve- rümiş, dür Su ed birinci sulh ceza mahkemesinde yapılan muhakeme netlog- İ sinde on beşer gün hapse ve yirmi beşer Ura para cezası ödemede mahküm olmuğ- tur. 4 Böşiktaşta bir sinemada makine daire- Bay Amcaya göre!... . Şada Kazıklar üstüne oturtulmuş | ini andırıyor. İ yoktur, | Big müddet evvel, Ticaret Yekâletince tas- bit edilen normal fiatlerden fazlaya mal saltığı için biş demir taciri hakkımda adil takibata girişimişti, Dün bu tacirin tica- rethanesinde yeni bir cürmü meşhud ya- pılmış ve ayni suçtan dolayı kendisi tekraz verilmiştir. Vu Çimento stokları Mıntaka iktisad müdürlüğü, çimento ta- eirlerinden ay başından evvelki stoklarını beyanname istemiştir. Hükümetçe emiş dm reyi Hatler Üzerinden enkılacaktır. Gemi tekne ve ha- mulelerini sigorta Denizyollari, bazi primleri fazla buldu Akdenize sefer yapacak gemilerin tekne ve hamulelerinin &lgorla ettirilmesi işi, son safhaya girmiştir. MUH Renssürans umum müdürü bay Rabbani, Denizyolları umum müdürü bay İbrahim Kemal ve mıntaka ticaret müdürü bay Avni Sakman hususta varılacak kati netica, Vekâletine bildirilecektir. Bir çocuk balkondan düştü, hastanede öldü Dün Kumkapıda feci bir kaza olmuştur: | Nişanca yokuşunda oturan B. Osranın fki yaşındaki çocuğu Fuad, evin on beş metre yüksekliğindeki balkonunda oynarken mü- vazenesini kaybedarek düşmüş, ağır surette yafalandığından Etfal hastanesine kaldı- rılmışss da bir müddet sonra ölmüştür. Çemberlitaşta Vezir hanmda oturanon dört yaşlarında İbrahim da çıkmış olduğu ağaçtan düşerek ağır surette yaralanmış, Cerrahpoşa hastanesine kaldırılmıştır. Yerli mallar sergisi eylülde kurulacak 11 senedenbri kurulmakta olan yerli mal- sene eylülde kurulacağını söylemiştir. Paraşüt kulesi Adanada edilecek Adana (Akşam) — Yakında Adanada bir paraşüt atlama kulesi inşa edilecektir. Ada- Da Türkkuşu şubasinde geniş mikyasta ha- sırlıklar yapılmaktadır. Adanadaki paraşüt- çülük kampı için ik hamlede iştirak ede- ceklerin yekünu 2909 tahmin edilmekte dir. 4 Tramvay Wiaresi kontrol memurların» dan Bahri, 169 numaralı Ortaköy tramva- yı basamağında dururken arkadan gelen bir kamyonla tamray arasına sıkışmış, bu şekilde yaralandığından hastaneye kaldı- | rümuşlar, tekkesinde oturan on lamindeki kız, çeş- yekli surette yaralandığı fından hastaneye Kaldırılmıştır . # Manifaturacı Enver isminde biri ida- resindeki motosikletle (Galatadan yeçer- ken kırk beş yaşlarında Mahmud isminda Pirine çarparak yaralanmasına sebeb öl- muştur, , Hele $u, fütürist gir heykeltraş elinden | çıkanış gizli. | İ i almiş bulunmaktadır. İ Bir kitapçı vitrini Beyoğlunda, büyük bir kitapçı dükkânının vitrini önünde bir müd- det durdum. Cemekâna sıra sıra di- zilmiş, muhtelif lisanlardaki kitapla- ra şöyle bir baktım. İki senedenberi uyku hastalığı çekip de birdenbire uyanan ve harpten filân haberi olmu. yan bir adam bu kitapçı dükkânmun önüne getirilmiş olsaydı vitrindeki kitaplara şöyle bir bakıp dünya vazi- yetini hemen anlayıverirdi. Camekândaki kitapların hemen hepsinin kabında bir takım resimler vardı. Meselâ adetâ okuyucuların üzer- lerine çevrilmiş gibi namlularının ka ranlık ağızları görünen iki muazzam top... Onun yanında kapağındaki re simle büsbütün göz alan başka bir ki- tap... En yeni sistem makineli tüfekle nişan alan Insanlar... İşte denize «ld bir kitap... Alevler arasında batmak ta olan bir harp gemisi.. Bunların arasında başka bir kitap. Üstünde yere sürü, inerek İleriyen üç kişilik bir keşif kolu... Kitapların imleri de bu resimlere uygun şeyler... «Avrupa!.. Nereye (gidiyorsunTe «Ateş çemberi içinde Avrupa.», «Dün- yanın sonu» ve saire ve saire... Bütün bunlara baktıktan sonra in- san daha bir sene evveline kadar ki tapçı dükkânının camekânlarmı süs liyen o kaplarında güyet şairane re simler bulunan, güler yüzlü, ümid ve rel kitapları düşünüyor. Daha bir s8 ne evveline gelinceye kadar bütün dünya nelerle meşguldü? Meselâ bir «cinsi caribes denilen şey çıkar, bunun hakkında tomar tona makaleler, cild elid eserler yarıdırdı. Hararetli münakaşalar olurdu. Acaba esmerlerde mi daha ziyade seksapdi var? Yoksa sarışınlarda mı? Zayıfla. rın mı cinsi cazibesi çoktur? Yoksa bir. az etli canlı olanların mi?... Meselâ Jan Harlov isminde bir si- nema yıldızı çıkar, onun taraftarları derhal: — İşte, derlerdi, biraz etli canl olam- larda daha çok cinsi cazibe var... Bu bahis zerinde konferanslar v6 rilir, yazılar çizilirdi. Aradan bir müd- det geçer Amerikada bir dava dolayı sile kadınların hangi yaşta daha gü zel olacaklarına dair olan münakaşa Avrupaya da sirayet eder. Haydi gaze telerde, kitaplarda bir minakaşadır. başlar. Kadın hangi yaşta daha gü zel, daha caziptir? Kimi «yirmi ile otuz aras» der, ke ml «kadın kırkında olgunlaşır» hik metini savururdar, Münakaşalar gün- lerce sürer, Meğer o raman bütün dünya İnsanları ne dertsiz mahlüklan. mış... Konuşacak, düşünecek, kendile. rine derd edecek ancak bu gibi şeyleri bulabilirlermiş... Bütün bunlar hakkında çıkan ki. tapların kaplarında sevgilisinin dizi- ne yatmış bir delikanlı, yahud bir ha- vurun kenarında suya düşen akisleri- ni seyreden bir çift veya buna benzer resimler vardı... Bügün bütün dünyanın başının içini dolduran şeyler ne kadar da de- giştir... Hikmet Feridun Es Sümerbank Trakyadan yapağı alıyor Edirne (Akşam) — Sümerbank fabrika. ları, Trakyanızdan ehemmiyetli miktarda yapağı mübayaatında bulunuyor. Banka eksperleri vasıtastyir şimdiki halde 8 bim balya kadar yeni mahsul yapağı satan Mübayaata devam olunacaktır. B.A — Özle amma sen onları gel, bir de salonuardı gör, Venise Herkülden ayırd edemezda!..