31 Aralık 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Aralık 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bardia'da şiddetli muharebeler İtalyan tebliği İngilizle- rin taarruz ettiklerinden bahsediyor İtalyada bir mahal 30 (A.A.) — İtalyan orduları umumi karargâhı- mın 206 numaralı tebliği: e Bingazi hududu. muntakasında Bardin etra- fırda topçu faaliyeti devam etmek- tedir. Müstahkem hatlarımıza yak- laşmak teşebbüsünde bulunan ma- li küçük İngiliz müfrezeleri geri püskürtülmüştür. Birbirini takip eden taarruz hareketleri esnasında tayya- relerimiz ufak çapta bombalar at- mış ve düşmanın makineli müfreze- nıştır. Bir ra uğrahıl- Giarabub mn düşmanın bir taarruzu ger ilmüştür. h gizler üsleri birkaçını bombardıman etmişler ise de hasar yoktur. Yunan cephesinde düşman mev- di mahiyette bazı hare! teşeb- büs etmişse de ağır zayiatla geri pöskürtülmüştür. İki filonuu bombardıman ve av te ekkülleri liman tesisatına, istih- kâmis”a ve kıtaata taarruz etmişler- dir. Duşmanın bir deniz üssü olan Preveze d: taarruza © uğramıştır. Bomburdıman tayyarelerinin hücu- mu neticesinde yangınlar çıkmış. İi- man İesisatı ve malzemesi ve lr- mandu bulunan bir vapur hasara uğramıştı , Avlonyada bahriyenin bava dafi bataryaları 29 ilkkâ- nunda düşmanın bombardıman Yunanlılar yeniden esir aldılar Mühim bazı köyler de Yunanlıların eline geçti Atina 30 (A.A) — Tepedelen ve Kilsvra'ya giden yollar üzerinde İlal- yanların rent halinde oldukları gö- rTülmektedir. Yunanlılar mühim bazı köyleri zaptetmişlerdir. Ble bir çok esir ve mühim mikdarda harp malzemesi geçmiştir. Atina 30 (A.A) — Yunan hükümeti namına beyanatza bulunmağa mezun şahsiyetin söylediğine göre, göçen haf- ta Yunanlılar tarafından işgal edilen sahil şehri Himara'nın şimal ve şimali şarkisinde vuku bulan şiddetli muha- Tebelerden sonra Yunan kıtaatı yeni bir ilerleme kaydederek üç köy daha saptetmişlerdir. İleri hareketi 1666 râkımlı bir tepenin işgalinden sonrâ kabil olmuştur. İtalyanlar bu tepode- ki mevzilerini tahkim etmiş bulun- makta idiler. Cephenin merkez kısmında Himara- nın şimalinde ateş hattına İlalyanlar yeni kuvvetler sokarak mahalli bir mukabil taarruza geçmişlersedebu hücumlar püskürüülmüştür. İtalyanlar ağır raylat vermiştir. Daha şimalde de buna benzer bü- cümlar püskürtülmüş ve İtalyanlar bu mıntakada da ağır zaylata uğramıştır. ise de bütün cephe boyunca Yunanlı” Şiddetli soğuklar deram etmekte lar teşebbüsü ellerinde bulundurmak- tadırlar. Avlonyaya hücum Atina 30 (A.A) — Yunanistandaki İngiliz hava kuvvetler umumi karat- gâhının tebliği: Dün, bombardıman tayyarelerimiz, 21 inci ve 22 inel defa olmak üzere Avlonzaya höcum etmişlerdir. Birinci hücumda bombalar, nakliye vasıtaları ile rıhtım elvarında bir yol üzerinde | üş- | hareket halinde bulunan Mıtalar Üze- erdi. Düşmarın bir filosuna hücum » tayyarelerimiz, iki tayyare Yunan ve Arnavutluk sahil- 'erindeki düşman tesisatını devamlı bir bumbardımana tâbi tutmuşlar ve sarih tahribat husule getirmişler dir. Şark! Afrikada kayde değer mühim hâdis. olmamıştır. Topçu faaliyeti Kahire İN (AA) İngiliz. smum,. karargâhinın tebliği: Trab- lusta Bardin'da düşmanın topçu ate- si dün. kendisine göz açtırmıyan mütenadi ateşimize bir mukabele olmak üzere biraz daha | faaliyetli ©'mauştur. Kıtalarimız hiçbir zayiata uğramadığı gibi, memnuniyet verici bir şekild. devam eden hazırlıkları da bir sekteye tığramarıı Sudem - Keriya cephesinde devri- ye faaliyeti devam etinektedir. Habeşistanda isyan gittikçe genişliyor Londra 30 (A.A.) — Habeşi tanda isyan genişlemekte ve İtalyan- lar mütemadiyer: yerlilerin çete har- bi il. tâciz edilmektedir. Daily Telezraph gazetesinin o hu- susl muhabirinin Nairobiden gön- deriğ bi: telgrafa göre binlerce Bs: Habeş, Habeşistan hududuna ci- var muintakalarda faaliyettedir. Araplar İngiliz zaferi için dua ediyorlar Kahire 30 (A.A.) — (Reuter): Arabistanın sahil mıntakasını teşkil eden Kadramut'da bir ay süren bir seyahatter Aden'e avdet eden hir İngiliz istihbarat subayı, gazete mu- habirlerine yaptığı beyanatta demiş- tir ki: 4Cenup Arapları, hiçbir zaman bugünkü kadar İngilizlere yakın ol- madılar. Garp çölündeki zafer, s8- hil Arapları arasında büyük bir se- vinç ve rahatlık tevlid etmiştir. Çün- küb Araplar, Eritrede çalışmış olan vatandaşlarnm anlattıklarını dinliyerek faşistlerden nefret etmiş lerdir. Her nereye gittimse, orada, İngiliz zaferi için dunlar işittim.» Bu istihbarat subayı, yanında portati* bir sinema makinesi olduğu halde yaptığı bu seyahatte, faaliyet halind- İngili. (Obahriyesini, hava kuvvetlerini ve ordusunu gösteren filmler göstermiştir. İtalyanın Madrid sefiri İspanya Hari ye Nazırile görüştü Madrid 30 (A.A.) — Stefari: İtalya sefiri İspanya hariciye nazırı Serrano Suner tarafından kabul edik miştir. Mülâkat uzun sürmüştür. rine düşmüştür. Bir binaya isabet vaki olmuş ve büyük bir yangın çıka- rılmaştar. İkinel akın fena bir havada yapıl- muş ve şimaldeki rıhtıma giden yol üzerine tam isabetier vaki olmuştur. Bazı binalara da isabetler olmuş ve bazı bombaların o nakli vasıtaları de- posile askeri ambarlar arasnda pat- ladıkları görülmüştür. İki şileb, bir ticaret gemisi ve bir kruvazör mitralyöz ateşine tutulmuş- tur. Dönliş uçuşu esasında, bir düş- man bombardıman tayyaresi grupu görülerek Üzerine ateş açılmıştır. Fa- kat bu düşman tayyareleri, neticeyi tesbite vakit kalmadan bulutlar için- d6 kaçmislardır. Birinci akın esasında kazbolan bir tayyaremiz müstesna olmak üze- İre bütün tayyarelerimiz üslerine dönmüşlerdir. Yunan denizaltısının muvaffakıyeti Atina 30 (A.A.) — Hükümetçe heşredilen bir kararname ile «Papa- nikolis» denizaltı gemisinin süvarini korvet kaptanı Yatrides bir derece terfi edilmiştir. Kendisine ayni za- manda altın şecaat madalyası veril- miştir, Papanikolis'in zabitleri ikinci sınıf barb madalyası, küçük zabit ve efradı üçüncü sınıf harb madal. yam ile taltif edilmişlerdir. Bundan bir ay evvel bir düşman denizaltısını batırmış olan <Aetos muhribinin süvarisi Ekonomu Guras birinci sınıf harb madalyası veril miştir, Hollandada !Radyalar hakkinda yeni kayıtlar kondu Amsterdam 30 (A.A.) — (Ste- fani): Gelecek sonkânun birinden iibarer o Hollandadaki verici telsiz istasyonları, devletin kontrolü altı- na girecekti.. Alıcı Aletlerin sahip- leri de bir resme tâbi tutulacaklar- dır. Hollanda'da bunların miktarı bir milyondan fazladır. bükümete büyük menfaatler temin edecektir. İtalyan balıkçı kayıkları benzin yerine petrol yakacak Roma 30 (A.A.) — Stefani: Ha- len mayi mahrukat kullanmakta olan ve balık avına tahsis edilen balıkçı gemilerindeki motörlerin gaz cihaz- İsrile tahrik edilmesini temin etmek için korporasyonlar nezareti gaz sihazı kullanmak isteyen bu gibi ge- wilerin sahiblerine yaptıkları mas- taflan yarmı nisbetinde bir prim vermeği kararlaştırmıştır. Gümüşhanede zelzele Gümüşhane 30 (A.A.) — Bu jsnbah saat 10,28 de üç saniye d vam ede bir zelzele oluştur. sar yoktur. Bu karar, | Meclisin dün kabul edile Ücretlilerin maaşa i tediye anlaşmaları Ankara 30 (A.A.) B.M. Meciisi bugün Refet Canıtezin riya” setinde toplanmış ve celseenin açılı” şını müteakip Antalya mebusu Cez- 5 Erçinin vefatını bildiren tezkere okunmuş ve hatırasına hürmeten bir dakika ayakta süküt edilmiştir. B.M. Meclisi, Riyasetcümhur, divanı muhasebat 939 yılı hesabı İkutisine ait mazbata devlete sit mu- trbekat beyannamesile birleştirilmek İüzere hükümete tevdi olunmuş ve B. M. 940 birinci ve ikniciteşrin ay- rt hesabına ait mazbataları kabul | lmiştir. Gözcülük kanun lâyihasile mer kez hıfzıssıhha enstitüsü ve hıfzıssıh- hu mektebi teşkiline, diyanet işleri reisliği teşkilât ve vazifeleri hakkın daki kanunda bazi değişiklik yapıl- mesina ve yerli kumaştan elbise gi- yilmesine ait kanuna bir madd İenmesi hakkındaki kanun lâyihaları ikinci müzakereleri yapılarak kabul edilmiştir. Ticaret ve tediye anlaşmaları Meclisir yin. bugünkü toplantı- sında ikinci müzakerelerini yaparak kabul etmiş olduğu kanunlar srasım- da, Türkiya - Yunanistan arasında imza edilen ticaret ve tediye anlaş- İmasının. tasdikine, Türkiye - Yugos- lavya ham afyon satışı anlaşmasının İ nisan 940 dan itibaren üç ay İmüddetle temdidine ait kanun İâyi- halarile Tü:”: - Yugoslav ham afyon satışı anlaşmasına munzam proto- İkollarla Türkiye - Romanya ticaret anlaşmasına zeylen imzalanan pro- İtokolun ve yinc Türkiye « Romanya tediye anlaşması mucibince açılmış jbulusan klirine hesaplarına yapıla” erk peşin tediyeler hakkındaki an- laşmanın ve iki cari protokolun tasdiklerine mütedair kanun lâyiha- nı bulunmakta idi. İhtisas mevkileri Meclis bu kanunların kabulünden İsonra 940 mali yılı müvazen miyesine dahil bazı daireler lerine fevkalâde tahsisat verilmesine mütedair kanunu Maliye Vekilinin müzaker» ve tasvip eylemiş ve dev- le: memurları aylıklarının tevhit ve teadülüne dair kanuna ek kanın lâyihasmın müzakeresine başlamış- tır. Devist memuriyetleri arasında ihtisas mevkilerin! tayin eden bu ku» nunun maddeleri üzerinde söz olan kâtiplerir. ileri sürdükleri noktai na- zara muvakkat encümen * mazbata Imuharriri Feridun Fikri (Bingöl) İlâzm gelen izahatta bulunmuş bu arada. Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti teşkilâtmdaki ihtisas mev- ençliği gençliği Yüksek tahsil gençliğine yurd temin etmek üzere dün akşam Halk Partisi vilâyet merkezinde ibir toplantı yapılmıştır. Bu top- ilantıda Valf ve Belediye reisi dok- jtor Lütfi Kırdar, Parti idare he- yeti reisi B. Reşad Mimaroğlu, üniversite rektörü B. Cemil Bil sel, edebiyat fakültesi reisi B Hâmid Ongunsun, maarif müdü- rü B. Tevfik Kut, emniyet mü- İdürü B. Muzaffer Akalın hazır bulunmuşlardır. İçtima geç vakte kadar devam ettikten sonra Parti reisi B. Re- $ad Mimaroğlu gazetecileri kabul ederek toplanlı etrafında şu İza- hatı vermişti: — Epeyce zamandanberi eli- mizde yüksek mektep talebesinin | yatması, yemesi, içmesi için res- İmi, hususi yerler, yurdlar varsa da bu, günden güne artmakta bulunan yüksek tahsil talebele- inin ihtiyacımı tatmin etmek hududundan çok dun kalmıştır. Bunun için yeniden veya kısmen ! italebi üzerine müstaceliyet kararile| kü Içtimamda n kanunlar geçirilmeleri - Yerli kumaştan elbise giyilmesi - Ticaret ve - Sıtma mücadelesi İkilerine sit mütalânlara cevaben de Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili Hulüsi Alataş demiştir ki: beyanatlarına geçen senenin son za manında ve bu sene neti: tüsü kananun görüşmelerinde sarih 'csvap vermiştim. Buradaki arkadaş- ların kıymetleri eksik olduğundan veya bunun gibi sebepler dolayısile maaşa geçiriyo” değiliz. Ücretlerin maaş, geçirilmeleri için bir plân tertip ettik, Bu plânda müessese baş kademedir. (Hükümet tertibatını aldı, Meclisi âlinin gösterdiği arzu üzerine ücretli ki maaşa geç- sir diye düşünüyor.» z Sıtma mücadelesi Sıtma mücadelesi etrafındaki bir suale olarak da Sıhhiye Ve- kill demiştir ki: «Kısmen mücadeleye tâbi olan veya "tamamen mücadele mıntakasına dü“ hil olan yerlerde mebus arkadaşları- mız bilirler ki intihap dairelerinde mücadele memurlarımız tek tek çalı- #yorlar, Fakat bizi gayıflatan vazi- Tetler olmustur. Müsadelede çalışan mücadele elsi, lâboratuar gefi şube tabipleri askere alındıktan sonra Üç ayda kurstan. çıkmış olan sıtma Sih» hat memurlarile mücadele yapıldığı zaman elbette mücadele zayıfhyacak- tir. Bunların askere alınmaması hak- kında teşebbüsler alınmıştır. Fakat eksiklikler devam ediyor. Her hangi bir arkadaşımız bu memlekette sıtma mücadelesi tamamile yoluna girmiştir demesini yerinde görmedim. Bunu ayrica radyoda öğreneceğim, bakalim söylemiştir? Mücadelede çalışma» mizi kuvvetlendirdiklen, arttırdıktan sonra dahi sıtma mücadelesi bitmiş olmıyacaktır. Senelerce ve dalma bu- nun etrafında çalışacağız. Her hangi bir nehir taşkımı, şu veya bu eksiklik- let bu mevzular üzerine daha dikkat- İle bizi çalışmaya sevkedecektir. Bütçe vasiyetimiz ma'ümdur. Bir çok yerler. de sıtma mücadelesins ihtiyaç olduğu halde baştayamadık. Bugün kinin te- dariki meselesi de, dünyanın bu hali- le, bize çek sıkıntı vermektedir. Bun- İları Covadan getirtmek zarüretine düştük, Dünyanın vaziyeti dolayısile İkinin ancak ağustos sonunda elimize İ gelmiştir. | Biz evvelce dünya vaziyetini düşü- merek, elimizde stok kinin bulundur- muştuk. Evvelce 29 Hraya aldığımız Xinin buzün 61 Jraya çıktı. Tahsisa- tın bittiğini Dleclisldliye arsetlik. Müsaade buyruldu. Yeniden aldığımız tahslsatla kinin alıyoruz. Bize sıkıntı veren bir elket de ötedenberi bu işlere alışmış ve halini bilen arkadaşlarımı» İsan elimizden alınmış olmalarıdır. İz- Hrabımız budur» Müzakerelerin sonunda Meclis ka- nunun birinci müzakeresin! tamamla muştir, Mı caktır. gelecek cuma günü toplana- Yüksek tahsil için yurd ve ilâveten yiyecek ve yatacak yerler tesis meselesi bugünlerde düşünülecek bir halde görülmüş, bir müzakere açılarak iyi bir ne- neticeye varmak yoluna gidi- miştir. Bu düşünce, bilhassa üniver. sitenin muhtelif - fakültelerinde ibirer cemiyet kurulduğu Şu za- manda bu cemiyetlerin bünyele- rile müvazi gitmek üzere nazarı itibara alınmış ve ona göre çare bulunması iktiza etmiştir. B. Reşad Mimaroğlu bundan sonra yukarda isimlerini kay- dettiğimiz zevat ile bir toplantı Yapıldığını ve polis müdüründen talebenin barındığı evlerle pan- siyonlar hakkında izahat alındı- ğın: İlâve ettikten sonra, bu hu- susta faaliyete devam edilmesi- ne karar verildiğini söylemiştir. Heyet, yakında tekrar içtima ederek talebenin bu ihtiyacını esaslı surette karşılayacak ameli tedbirler alacaktır. İmanyada bir tren kazası Asker taşiyan iki tren şarpişti, ölen ve yaralananlar var : da #oti iki vagonu hasara uğramış. tir. Kaza, makasların bozulması yü- zündert olmuştur. Hasara uğrayan İvagonlarda Bulunan (yolcular ara- sında beş ölü ve yedisi ağır olmak üzere birçok yaralı vardır. Ağır ya- ralılar Hathenow hastanesine Kaldı- rilmıştır. Hafif yarallar yollarına devam etmiştir. Berlinde Anhalt garında büyük bir yangin çikti Berlin 30 (AA) — DNB. ajana bildiriyor: Bu sabah 6,45 de Berlinde Anhalt garının bagaj de- posunda bir yangın çıkmıştır. Yan- gı Bazı bürolara ve bilet gişelerine 'de sirayet etmiştir. | ALi ile VELİ Buz ve torik Ali — Denize iğilmiş, kimler le konuşuyorsun Veli?... Veli — Palâmutlarla Ali! — Hayırdır inşallah, aklın. dan zorun mu vaı — Yok çok şüküz 'akat yaptığın değili... — Bilâkis!,.. — Peki neler konuşuyorsun?. — Palamutlar sürü sepet kı- yıya gelmişler, ille toplayın bizi diyorlar!... kın, akıllı işi olmaz mı diyor “un?... — Hayır, fakat yarım saat müsaade edin diyorum! — Nasıl müsaade etsinler Ve- E, torikler biçarelerin peşinde! le amma evvelâ gidip şehrin buz vaziyetini anlamak İizm!,., Bakalım buz fabrikası- nm vereceği buzlar bunları sak- lamağa yetecek mi9)... — İşi uzatma Veli, hayvan- sıklarır. canı burnuna gelmiş, toriklere kurban edeceksin pala- mutcuklarımızı... apalım, karaya çıkıp kurban olacakları- na denizde toriklere kurban ol- #önlar daha iyi, hiç olmazsa de- niz mahsulümüz sermayeden za- rar etmezi... Aliveli Ege seylâbı hakkında resmi malümat Nüfusça zayiat yoktuğ. kara ile münakalesi kesilen yerlere sandallar gönderildi... Ankara 30 (Telefonla) — İzmir, Ma- nisa, Balıkesir, Bursa ve diğer bazı yerlerde bir haftadanberi vuku bul- makta olan seylâp halkında alâkadar makamlara mütemmim malümat gel- miştir. Buna göre Bursada Yenişehir kazasında 'Toprakuçan deresi 2, Koca» su deresi 4 - 5 metre yükselerek Bile- cik yolu üzerindeki bazı köprüleri aş- muş ve münakaleyi durdurmuştur. Bu mıntakada Karacaali ve Menteşe köy- lerinin 500 dönüm arazisi su altında kalmıştır. Ada köyünde 2, Derebey köyünde 3 ev çökmüştür. İnsanca za-| yiat yoktur. 105 metre uzunluğundaki | Develi konak köprüsü suların şidde- fine dayanamıyarak yıkılmaştar. Balıkesirde Simav ve Kllie çayları arasındaki Kepsüt nahiye merkezinin Kara ile muvasalası kesilmiş, Bandır- madan bu nabiyöye dört büyük san- dal gönderilmiştir. Balıkesir - Bandır- İma, Balıkesir - Kemalpaşa göseleri sn altındadır. Seylâp, Manisada büyük zararlara sebeb olmuştur. On ev yıkıl- mıştır. Manisa valiliği alâkalı makarı- Yara gönderdiği son telgrafta suların yükselerek ovayı kapla: ve vazi- yetin elddiyeti dolayızlle irden kâ- fi mikdarda kayık celbedildiğini bil- diriyor. Foçada Gediz nehrinin taşmasından Boğaz ve Geren köylerinin 3000 dekar! pamuk tarlası su altında kalmıştır. Menemen - Emirâlem demiryolunun 30 -37nei kilometresindeki kısım tamamen su altındadır. Eğrigöl mer- kilndeki Bakırçay köprüsü civarında- İki sular 60 metrelik göseyi sökmüştü Kıymetleri fırlıyan hisse senedleri Lizbon 30 (A.A.) — Trablusta.! ki İngiliz muvaffakiyetlerinin Fran- sada Lyon borsasında kote edilen bazı hisse senetlerinin tereffüünü in- taç ettiği haber alınmıştır. Ezcümle, Süveyş kanalı hisse senetleri 12,000 franktan 16,500 franga çıkmıştır. Bu yükseliş günde 500 frank kadar bir fark arzetmektedir. Fransiz - Japon ticaret müzakeresi başladı Tokyo 30 (A.A) — Japonya) ile Hindiçin! arasındaki Heari müna- sabetlere dair Fransız - Japon mü- zakereleri bugün Tokyoda başla” mıştır, | Yugoslavyada tetanostan bir çok insan öldü Belgrad 30 (A.A.) — D.NB. bildiriyor Şarki Sirbistanda Nego- İtin şehri ile civarında birçok tetanos vakası müşahede edilmiştir. Hasta- İlardan birçoğu ölmüştür. Bakırçay ağzındaki gümrük muhafaza eratı Çandarlıya nakledilmiş! Tire kazasında 282 dekar buğday, 18i dekar arpa, 50 dekar bakin hasara uğramıştır. Menderesin ( taşmasından Tirenin Mahmudlu ovasında 200 dekar mezru arazi zarar görmüştür. Gedizin yeni- den 150 santim yükselmesi yüzünden demiryolu münakalâtı tekrar durmuş- Gördeste heyelân Ankara 30 Telefonla) Alakalı makamlara gelen malimata göre Kördes heyelâmi bu defaki şiddeti yağmurlar neticesinde yeniden tesiri- ni göstermeğe başlamıştır. Heyelân sahasında bulunan halkın emin yerlere yerleştirilmesi için Ma- nisa valisi Gördes kaymakamlığına emirler vermiştir. Yuğmurlardan Kumçayı Ot üzerinde bulunan 180 metrelik büyük köprü yıkılınıştır. İzmirde yağmur durdu İzmir 30 (A.A.) — Günlerden» beri devam eden yağmur durmuş tur. Bugün güneş açmıştır. O Berga- ma - Soma yolu açılmıştır. Mene men merkezine hücum eden sular çekilmiş tehlike azalmıştır. Mene men » Emirâlem arasındaki demir yolu elâr su altındadır. İzmirde ve Bayındırda birer ev çökmüştür. Nüfusçu zayin* olma, Finlândiyada kar fırtınası Helsinki 30 (A.A) — D.NB. bildiriyor: Dün cenubi Finlândiya- da büyük bir kar fırtınası çıkmıştır. Karrı irtifa sekiz metreyi geçtikten sonra Hekinkide termometre sfır- dan aşağı 20 ye düşmüştür. Trenler teahhürle gidip gelebilmiş ve müna- kulât inkıtaa uğramıştır. No demeli ? Şehir tiyatrosu dram kısmında Dostoievsky'nin bir eseri oyna- nyor. Bu eserin ismi bazı yer- lerde sAbdals, bazı yerlerde «Apdalş şeklinde yazılmaktadır. Kelimeyi bu iki şekilde de oku- mak güçtü. ve konuşalan dile uygun değildir. Bun: «Abdal» veya <Apdal» şeklinde yazmamalı; <Aptala şeklinde yazmalı!