24 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Ill T! Klııınııııi' 24 (Devrıalem Seyyahı) Neler Yapmıyor muş? Şuurunda Müvazenesizlik Var Fakat Çok Fazla Değil. ... ATATEYTİNÜNYAYUTANN MTUTTUT Wı sle L h—aslırıııul.ırı Yunanistan'da Wlektehcililf NaSlıd“'? Fudbol Heeti Kongreyi ee e a Acaba Toplamıyacak | Mı? Yazan: Okuv çağında olanlar: 851- | hımı - bitirerek gelmiş yahut , B — dil li ailias 978, okuva devam edenler * 75, okav borçinluğa 6 12 yaş. Okul kurumları Anamektebleri nipisgoglas (A) * Anamektebleri beyliktir, ak. çasızdır. Dört yaşındaki çacak. ları kabul eder. Anaokulları, yabancı dil, sözgebinl Arnavat- ça konuşanları - küçükten alıp ona Yunanca belletmiye özenir. İlkokullar (B) 1929 - danberi, ilkokullarda kız erkek çocukların bir arada okumaları mecburidir. Bu ku- rumlar — beyliktir, akçasızdır. Doğradan doğruya törünün ba kımı — altındadır. İlkokuv iki bölüme ayrılır. |B 1. B 2) bi , rinei bölümde okuv çağı altı ay sürer. Bo bölümde genel bilgilerin yanı başında ağrı költür ve sağlık — bilgileri de edindirmiye özenmektedirler. İkin el bülüm üç tipe ayrılır: D—Ajğn — kültür. okulu, oküv çağı 2-3 yıl sürer; her okulun en azdan 2500 m. tat. bikat bahçesi vardır. H — Meslek tcaret okulu. Okuv çağı meslek bölümünde 2 ticaret bölümü de 8 yıldır. HL »a Bv işleri ve çevirgen- Hiği okulu. Bu kurumda okuv çağı 2 yıl eürer. Orta okuv (C.D.E.F. ete.) Gimnazlamum (C) okuv çağı altı yıldır; bunun iki yılı sözü geçen kurumun lik bölümü sa- yılmaktadir. Gimnazlumlar aşa- gıdaki kısımlara ayrılır: A — Klâsik gimnaziam (C) B — Ameli lise praetikoly- kefon (G). C — Orta kerteli meslek / okulları (H) D — Kırzlar içla özlen (C) (Hususi) orta okul (L) Kiâsik - gimnazluin (C) üni- verilte ve yüksek kurumlara talebe anıklar (Hazırlamır) 1929 danberi lâtince mecburi değil- dir. Lâtince görmemiş olanlar ticaret müsbet bilgiler fakülte- lerinea — girerler. Amelt lisenin proğramında — lâtince - yoktur. Burada riyaziye, fizik, kimya derslerine birinci derecede de- ğer verilmektedir. Burayı biti- renler ellerine aldıkları diplo- | ma ile doğradan doğraya müs: bet bilgiler fakülteşine politek- Dik “ve yüksek okullara (P) girebilir. Yüksek Okuv Üniversitelerin 5 hattâ,7 fa- kültesi vardır. (5) Yüksek okul. | lardan 14 seksiyona ayrılan yüksek kerleli güzel san'atlar meslek — okulu İle yüksek ağrı kültür. okulanu (0) ve soysal bilgiler ve ticaret okul. Yarım bengilemeliyim, Muallimleri — yetiştirme — işi (F. R.) özlen muallim okulları ana okullara - maallim yetişti. * rirler (E) Gimnaziumun birinci bölümünden gelen 14 yaşındaki çocuklar on azdan 5 yılda mu- allim okoalanda okumağa borç- ladarlar. (F.) Burayi bitirip diploma alanlar ilk okuv mu- allimliğine — geçebiliyorlarsa da bilgislal ileri götürebilmek için daha ikt yıl üniversitenin ta- mamlayıcı pedagojik kurslarına devam etmesi gerektir. (Bu çağda okuyanlara muaaş verilir. (Ri) gimnazlumun vi üncü yı- Ve kızlara mabsus gimnaziumlardan diploma almış olanlar ev İşleri çevirgenliği — (M1) okuluna alınırlar. Burada okuv çağı 3 yıldır.) Gimnazlum ve İlse muallim. leri — üniversitede — yetişirler. Bunlar asıl mnallim olabilmek ve için 4 defa sımıftan geçmiye, yüksek muallim okulunda (R2) iki yıl tatb stajı görmiye borçludurlar, Staj çağında staj yerler örnek gimnazium ve ör- at nek Hiselerde tatbikat görürler. Orta okul muallimlerinin ge- nel bilgilerle beraber en yeni pedagojik ve didaktik bilgi ve tatbikatla yetişmelerine büyük değer verilmektedir. Orta okuv muallimlerine —mabsns yüksek muallim okula aşağıdaki bö lümlere ayrılır: A) Müsbet bilgiler B) Ebedi (Grek Franşızca) Bütün muallimler yıllık pe: dagoji kongrelerine İştirak et- miye — borçlu — tatulmaktadır. Orta okullarda meslek dersleri gösterecek — olanların mutlaka güzel san'atlar, ağcı kültür, teknik ihtisas okullarının birin- den — yetişmiş olması — şarttır. Edebiyat Tfaköltesinde okuyan- lar, orta oküvda yabancı dil kursları görmiye tutulmaktadır. JHimnastik — müallimlerinin be: kalorya — verdikten sonra - en azdan 8 yıl yüksek muallim okulanda — okumuş - olmusı ge- rektir. Meslek Okulları Orta meslek okulları üç sek- siyona ayrılırlar: A — Beş yıllık ticaret sek- siyonu (1) B — Üç yıllık ağrı kültür seksiyonu (H) C — Asl meslek okulu (K) Bunlardan başka bir de pa- paz okulu (Z) vardır. Orta kerteli kızlara özlen metlek okuluna (L) üniversiteye devam edemiyecek bayan kızlar girer- ler, Bu kurumda okuv çığı 4 yıl sürer, Bunlardan başka birkaç öz. len meslek okulları ve meslek kursları da (T) bulunduğunu bengilemeliyim. Sınaktar lik okulu bitirenler sınaktan (İmtiban) geçerler. Gimnazium liselere ve müallim okullarına talebe snakla alınır. Ödemiş: Eyip B. Akman 'Törü Hükümet Soysal — İçtimat Belgilemek — Not etmek | Özlen — Hususi Burnava'da Büyük Deve Güreş- leri Yapılacaktır.. Burnava'daki öksüs, fakir mekteb çocükları menfeatine ikinci kânunun 25 inci cuma günü Burnava'da büyük bir deve güreşi yaptırılacaktır. Bur- nava ve havalisinin namlı peh- Hvan — develeri göreşe — İştirak edeceklerdir. Kazanan develere büyük ikramiyeler verilecektir. Deve güreşinden — temin edile. cek para ile fakir ve kimsesiz yavrular — sevindirileceği — için balkımız ba güreşe alâka gös. termek suretile hem eğlenceli bir gün geçirmiş ve hem de hayırlı bir İş görmüş olacaktır, R n Kaklalk ea Fakat Böyle Bir Düşünce, Heveıın Mes' ulıyetını Artırabilir. Liglerden celllıniı olan dört kulübümüz, mıntaka kongre- sinin fevkslâde olarak bir top lantıya — çağrılmasını — istemiş bulunuyorlar. Çünkü bu ku lübler, birtakım İddialara da yanmakta ve mes'ul heyellerin lig maçlarındaki — hareketini tenkid ve Itirazla — karşılamak. tadırlar. Zannediyorumki, kon grenin dileği, nizamnamenin ifado ve müsaa- desinden kuüvvet — almakladır. Halbuki, diğer bir habere gö re de, fudbol heyeti buna ya- naşmamakta İmiş.. Bonun sıh- hat derecesini — soruşturdum, fakat öğrenemedim.. Eğert bu haber doğru iae, fudbol heyetinin tenkidata ce- vab veren mektubundaki ifa- deleri hatırlamamak — ve ona göre bir hüküm çıkarmamak elden gelmez Heyetin mektabunun son kı- sımlarında bulâsaten şöyle bir Hade vardır: Biz, altı kulübün arzasu ile vazife aldık. Yaptığımız rin doğruluğundan eminiz, ta- rafgirliğimiz'yoktur. Kulüb ihti- rasımı onlar taşıyorlar. Eğer bu elti kulüb bize emniyet etmiyor, bizl fetemiyorsa, yeri- mizi terketmeye hazırız ilâh.. Ve heyetin bu ifadesi bir nevi (Hiddeı), ( Kendine em- niyet ) ve biraz da (Yüksekten bakış)larla doludur. Maamaf ih biz, tam ve İyi bir niyetle, heyetin bu sözlerini olduğu gibi kabal edeceğiz ve diye- çeğiz ki: — Madamki heyet, mevki- inden, yaptığı İşten bu kadar emindir, hesab vermekte tered- düdü yoktur ve müşterek bir arzu İle yerine gelmiştir, şu halde koöngrenin toplanmasın- dan niçin çekiniyor? Bu İşte perhizle turşu tezadı kadar bir aykırılık olsa gerek- tir. Fikrimizce, bu kadar hüs- nü niyet sahibi, iyi İş görmüş, otoritesini ve gururunu müdrik bir beyet, kendisini daha geniş sahada ve bötün aspor efkârı umumiyesi müvacehesinde mü- dafaa için bondan alâ hraat bulamaz. Böyle bir heyetin yapacağı, derhal ve hiç vakit geçirmeden kongreyi toplıyarak, — Baylar, sorunuz, cevab vermeye hazınım Demek - olmalıdır.. Bu takdirde de, yanl vaziyet hakikaten dediği gibi ise; bel- ki de kongre yeni bir #eçime ihtiyaç göstermez. Gösterse bile erkisi gibi, reyini gene ona verir.. Bu suretle hem bütün itirazlar, dedi-kodular balledil. miş, hem de heyet, yeni alınmış bir itimatla ve taze bir kuav- vetle tekrar mevkline gelir.. Mantığın ve bilhassa son va- ziyetin ea tabli icabı budur. — Hayır, toplamıyacağız, çe- kilmeyiz, Gibi teraneler ise.. Birlik ve İntizamı bozmaktan, İşleri nor- mal vaziyete çevirmek arzusuna mâni olmaktan başka — hiçbir netlce vermez.. Bu takdirde de | İçtiman daveti işle h-yııın mes'uliyeti bir kat daha artınış olur, Döşünmek lâzımdırki, ligler- den çekilmiş dört takım ve bunların bazı itirazları vardır. Elbette bu İtirazlar, — fadbol heyetinin kestirib attığı gibi, yalan dolan, şuursuzluk değildir. Belki bir ikfetnde hata olabilir. Fakat nihayet makulâne ve hakikaten bulanabilir. Nasıl karşı — sadece inadla karşı durulür? Kendi varlığı hakkında bn kadar titiz davraban — heyet, mihayet fili vaziyetleri bulunan kulüblerin de huklarına mec burdar.. Başkalarının dediklerini, yap tıklarım, — kendi bakımından tamamile — yersiz, — uygunsur, menfi vesaire olarak gören heyet, kendisine gelince lâyuh- tilik mi Iddla edecektir?. Dört kulüp, bu kadar neş: riyat ve bunların bepsi de saç- madır da yalnız ve sadece he- yet haklı, heyet bilir, heyet iyi yapar, heyetin şuürü var: dır, heyet hakiki öyle mi?. Yok, yok, bu kadarı hem gülünç, hem de İnsalsizlik olur. Fakat bunu da kabul ediyoruz ve diyoruz ki; — Şa halde koöngreyi 'top: layınız, koouşunuz, derdleşiniz, hastalığı -Varsa- bulunuz, yokea tabli mes'ele de yok.. Tolüşu ne hacet?. Eski Bir Altay'lı Karnera Galib Rio de janelro 23 (A.A) — 12 ravand dövüşülecek bir boks maçında Primo Karnera Estonyalı Klansnera galib gel. miştir. Hakem maçı 6 ıncı ra: vundda durdurmuştur. 30,000 kişi ile dış işleri ba- kanı ve İtalyan büyük elçisi maçda hazır bulunmuşlardır. Londra, 23 (A.A) — Hafif tiklet İngiltere boks şampiyonu Kld Berg şubat ayında İtalyan şampiyonu Lokatelli ile çarpı- şacaktır. Lokatelli Kid Bergi 1933 34 senelerinde iki defa dövmüştür. Berlin, 23 (A.A) — Avrupa boka şampiyonu Alman Bay Hoyzer zencl Kilivili onancu ravuntda sayı hesabile — yen- miştir. Londra, 23 (A.A) — İngiliz hafif siklet boks şampiyonu Hammeri sekizinci ravunt da yenmiştir. Denizli'de C. H. F. Vilâyet He- yeti Başkanı Seçildi Denizli, 23 (Hususi) — C. H. F. gı Denizli vilâyet İdare heyetine seçilen üyeler arasında yapılan seçimde başkanlığa ge- ne Bay Esad Kaymakcıyı seç- mişlerdir. ANADOLU Denizli'nin yeni fiırka beyetin! kutlular, muvaf fakıyetlerini dileriz. tamamen saçıma, uyanları da olur da bunlara hürmete sporcudür | (Devriâlem ıeyyıhı) nâmile Türkiye'nin muhtelif vilâyet ve kazalarını dolaşan Gümüşhane'li Nedim oğlu İskender Ayhan adında birisi jandarma muhu- fazamunda Aydın'dan - şehrimize getirilmiştir. İskender Ayban adını taşıyan bu adam | Devri- âlem, seyyabı | diye büyük mü- hürler kazdırmakta ve gittiği yerlerdeki — vali ve. kaymakam: lara posta vasitasile mektoplar " TeT Baorsa —— 9. a— — Bortada düukü üzüm ve za hire satışları aşağıdaki — çekil. dedir. Incir Satışları Ç. Alıcı K. 8. K.S. 100 P. paci 450 4 50 Hurda Zahire Satışları Ç. Cinel KR. S K& 123 Buğday 4 10 75 207 Arpa 4 05 285) 272 Burçak 4 50 50 11 Nohüt 4 75 25 2733 pamuk çekir, 2 75 80 293 palamat — 220 — 220 Develerin Mo- dası Geçiyor.. “Morning post,, zıyor: Demiryola kumpanyalarımız ilerde tasavvurları için Tüeki- yenin tecrübesinden çok cesaret alabilirler, Türkiye'deki mes'ele bizim- kinin aynldir. “Economiet,, In anlattığına göre, hükümet de- miryollarında mühim bir açıkla karşılaşınca, Anadolu'da iİşi ve gezintiyi kolaylaştırmak üzere uzun müddetli biletlerde ücret- leri indirmiştir. Netlcede çok kârlı olmuş, gidiş geliş yüzde kırk, ve kâr yüzde 20 artmıştır. Ba suretle, otobüs rekabetinin önüne muvaffakıyetle geçilmiş- tir. Gezinti biletlerine karşı da fazla Istek uyandığı söyleniyor. Fakat otobüslerden başka önüne geçilecek diğer bir rekabet vardı. Anadolu'da da develeri gazetesi ya- kullanmak âdetti. Tren ücrot- lerinin indirilmesi ve birçok kolaylıkların teminine kadar köylü deve ile yük taşımıya devam etmişti. Ba büyük reka: bet şimdi tamamile bertaraf edilmiştir. Karşıyaka Vapurunda Bir Sabıkalı Tutuldu. Dün sast 14,37 de Pasaport vapur iskolesinden Kerşıyaka'ya hareket eden körfes vapurunda sabıkalı bir hırsız totolmuştar, Karşıyaka'da Kemalpaşa cadde- sinde rakı bayli Bay Abdullah da vapurda İdi. - Yolcolar ara- tında bulunan bir kişiden şüb- helenmiş ve vapur Karşıyaka'ya yarınca İskeledekl nöbetel po- lise bu adamı tuttormuştur. Ya- pilan tahkikatta bu adamın İstanbul Emniyet müdürlüğünce aranmakta olan sabıkalı İstan. bul'la Ali olduğu anlaşılmıştır. İstanbul'da birçok yankesicilik yak'alarımın falli olduğunu ka- rakolda İtiraf eden Ali Jandar- ma — muhafazasında — İstanbul'a gönderilecektir. göndererek bu mektupların üze rine de | Resmi tashhüdtüdür | damgası vurmakta - imiş, Ba yüzden Gümüşhane mahkeme- sİnce 1,5 ay hapse, — Afyon mahkemesince 3,5 ay hapse mahküm edilmiş, Sandıklı'da, Karacasu'da kaymakamlarla gü: rültü çıkarmış, zebitayı tahkir etmiştir. Aydın mahkemcsinde ifadesi alıman İakender Ayhan akıl müayenesi için İzmir'e getirilmiştir. Asker elbisesi şek: Hinde elbise giymekte, boynun: da dürbin taşımaktadır. Mo- ayene neticesinde — mütereddi olduğu ve şaurunda müvazane: sizlik bulanduğu tesbit edil- miştir. Fakat şuurunun bu va: ziyeti kendisini cezadan vüreste kılacak derecede sayılmamakta: dır. Dün jandarma muhafaza- gnda gene Aydın mahkemesine gönderilmiştir. Yazan : Eezacı K. K. Aktal > e Sinema Perdesi.. Karagözün şeyh Küşteri mey' danına bir karşılık gibi durat beyaz sinema perdesinden bab: sediyorum. Hayatın pekçok ki' hıklarımı buraya sıçratan rejisör” lere bir diyeceğim var: Karagöt ile Haciyadın kırık - bellerin? takılı değnekler perdede titrek: uzun birer gölge yaparlar. BU gölgelerdirki Karagözün bir bat' ka el ile oynatıldığını bir ads min karagöze — İstediği şeyleri söylettiğini görürler. Sinema perdelerinde de ©0 oynak, en göze çarpan adamlar üzerine havadan, yüksekten bir ziya hücumu görülür, Alelâde bir aydınlık İle filme çekilet resimler, beyaz perdede lot: gölgeli, bulamık oluyor. OnuB içindirki bina içinde geçen bö* tün sinema vak'aları üzerint projektör ziyamı veriyorlar, İşt bu ziya, İşin zayıflığını İşaret etmeğe kâfi geliyor. Mesell hasta bir kız yatağında elemlef içinde kıvrılırken yatağın - öze” rine tavandan bir ziyadır dökü” lüyor. Hayatta tabiâ olmuyanı iltizamen — yapılan veya neftl zorlamakla moydana atılan hef şeye dikkat edin. Karagözül değneği ile sinemanın projek” siyonunu tanzir eden şeylef bulacaksınız. Ne olurdu, tabll" Hği, olduğu gibi olmağı hep bif teamül yapsak... Elbet zayıf? dostundan, tabii düşman evli olmaz mı idi? İnsanlar, aldaf' mağa ve aldatmağa çok alışık Ne yazık değil mi? Adana'da Bir Katil Için İdam Kararı Verildi Adana, 22 (A.A) — Para lî' adam öldürmekten suçlu çoba” Hacı onu teşvik eden Duran!? duruşmaları bitmiş ve ııhkıl"jf çoban Hacının ölüm — cezasıbt. çarpılmasına ve Duranın da s!” yıl sekiz ay bapsine karar vf miştir. | ..